'Wethoude strooit raa< zand in og< KUNST CULTUUR Wolkers verricht wonderen Katwijk zaagt Geert Mak door over Europ Hakim: kinderachtige onderbroekenhumor Het failliet van de wetenscf CBK is meer dan een gebom Douwes in Cabaret Advies aan artiesten: 'Haal Putten van de speellijst' dinsdag 15 maart 200 Geraldine McCaughrean. Foto: Reuters/Toby Melville Peter Pan krijgt officieel vervolg londen - De Britse kinderboek schrijfster Geraldine Mc Caughrean is uitverkoren om een officieel vervolg te schrijven op J.M. Barrie's klassieke ver haal over Peter Pan. Mc Caughrean, die in de afgelopen twintig jaar meer dan 120 boe ken schreef die in 26 talen zijn verschenen, werd uit honder den kandidaten uit de hele we reld gekozen. De opdracht tot een vervolg op Peter Pan is af komstig van het Great Ormond Street Hospital in Londen, aan wie J.M. Barrie de rechten op zijn verhaal heeft nagelaten. De werktitel van het boek is 'Kapi tein Pan' en vertelt wat er ge beurde met Peter Pan terwijl hij opgroeide. In het vervolg keren ook de originele figuren van Wendy, Tinkerbell en Kapitein Hook terug. Tweede Van der Heijden-film Amsterdam - Het boek 'Het le ven uit een dag' van schrijver A.F.Th. van der Heijden wordt verfilmd. Regisseur Mark de Cloe schrijft op dit moment aan het scenario. De opnames moe ten begin volgend jaar plaats vinden. Het is het tweede boek van de schrijver, die zich tegen woordig AFTh noemt, dat wordt verfilmd. In 1996 maakte producent Matthijs van Heij- ningen al de film 'Advocaat van de Hanen', naar één van de boeken uit de reeks 'De tande loze tijd'. Jaap van Zweden genomineerd den haag - Jaap van Zweden is vanwege zijn 'overtuigende overstap van violist naar diri gent' genomineerd voor de Klassieke Muziekprijs 2004- 2005 van de Vereniging van Schouwburg- en Concertge bouwdirecties (VSCD). In de categorie meest indrukwekken de individuele prestatie maakt ook sopraan Barbara Hannigan kans op de prijs. Zij is volgens de jury een 'breed stemkunste- naar'. De Klassieke Muziekprij zen worden sinds vorig jaar uit gereikt, naast andere VSCD- prijzen als de Louis d'Or en Theo d'Or (toneel), de Zwanen voor de danssector en de Poeli- finario voor cabaret. In de cate gorie orkest/groot ensemble is de Nederlandse Bach Vereni ging genomineerd, volgens de jury 'al tachtig jaar aan de top'. De winnaars worden 4 novem ber bekend gemaakt. Recordaantal bezoekers TEFAF Maastricht - De achttiende editie van de kunstbeurs TEFAF in Maastricht heeft 77.500 be zoekers getrokken, een stijging van 3,3 procent ten opzichte van vorig jaar en volgens de or ganisatie een record. De orga nisatie signaleerde op de beurs 'nieuw optimisme' en een 'in haalslag' bij verzamelaars en kunstkopers. Oude filmbeelden van Jim Morrison den haag - Historici in Florida hebben veertig jaar oude film beelden gevonden waarop Doors-zanger Jim Morrison de rol speelt van een student. De film uit 1964 toont Morrison als een jongeman die door de Flo rida State University de deur is gewezen. Archivaris Jody Nor man van de staat Florida ver wondert zich over het beeld van Morrison. „Het is ongelooflijk. Hij is keurig geknipt en hij praat heel zachtjes.'' Op 3 juli 1971 overleed Jim Morrison op 27-ja- rige leeftijd na overvloedig drugs- en drankgebruik in Pa rijs. Zijn graf op het kerkhof Pè- re Lachaise is sindsdien een pleisterplaats voor fans. Toename verkoop Museumjaarkaart Amsterdam - Het jaar 2004 was een geweldig jaar voor de Mu seumjaarkaart. Meer dan 200.000 kaarten gingen over de toonbank, een stijging van ruim 40 procent ten opzichte van 2003, zo blijkt uit het maart nummer van Museumberich- ten. De Museumkaart geeft gra tis of tegen gereduceerd tarief toegang tot meer dan vierhon derd Nederlandse musea. Het einde van de stijging lijkt nog niet in zicht. De forse stijging zou het gevolg zijn van een Ra- bobankactie waarbij klanten een Museumkaart voor de helft van de prijs kunnen kopen. Omzetten boekhandels soms verdubbeld leiden - Het Boekenweekgeschenk van Jan Wolkers, 'Zomerhitte', verricht wonderen voor de omzet in de Neder landse boekwinkels. Na de eerste week van de Boekenweek melden de boek winkels gemiddeld een omzetstijging van een kwart tot zelfs een dubbele omzet ten opzichte van vorig jaar, toen Thomas Rosenboom het ge schenk onder de titel 'Spitzen' had ge schreven. Ook boekhandels in Leiden en de regio hebben een drukke week achter de rug. Tegenover Boekblad liet Bruna-direc- teur Hans Gelauff gisteren weten dat de Boekenweek het in zijn zaken tot nu toe 'uitstekend' doet. Directeur Pe ter Brouwer van AKO zag de afgelopen week zijn omzet verdubbelen ten op zichte van 2004. Dat is volgens hem aan het geschenk van Wolkers te dan ken. „We merken dat klanten heel ge richt naar het geschenk vragen", zei hij tegenover Boekblad. „We hebben zelfs een tekort. Dat hebben we nog nooit meegemaakt." Bij de boekhandels Kooyker en De Kier in Leiden is men ook enthousiast over de resultaten van de Boeken week. De Kier meldt dat de omzet in de eerste week zeker 25 procent hoger ligt dan vorig jaar en ook de woord voerder van Kooyker merkt op dat het hartstikke goed gaat. Rutger van der Heijden van Kóoyker: „Wolkers is na tuurlijk een geweldige publieke figuur die veel publiciteit genereert. Maar ik denk dat het succes van deze Boeken week niet alleen door Wolkers komt. Het thema geschiedenis doet het ook erg goed. En mensen hebben beter in de gaten dan vorig jaar, dat ze met het Boekenweekgeschenk een dag gratis met de trein kunnen. door Joris Rietbroek katwijk - „Ik had graag een happy ending in mijn boek geschreven, maar het ging niet. Ik houd mijn hart vast over de toekomst van Eu ropa." Aldus schrijver en journalist Geert Mak. Die liet zich gisteravond vaak van zijn pessimistische kant zien tijdens een lezing in de open bare bibliotheek van Katwijk, in het kader van de boekenweek. Pessimistisch of niet, zo'n honderd bezoekers hangen dik twee uur aan zijn lippen als hij zijn visie op Euro pa geeft of als hij enkele anekdotes vertelt over de reis die hij in 1999 door Europa maakte. Naar aanlei ding van die reis verscheen vorig jaar de 1222 pagina's tellende tour de force 'In Europa.' Hierin balt Mak de geschiedenis van Europa sa men in een enorm reisverslag. Tijdens zijn voordracht verhaalt de schrijver in vogelvlucht over zijn di verse ontmoetingen en bezoeken aan de meest uiteenlopende plaat sen. Zo zijn er nog steeds Hongaar se dorpjes waar niemand van de in woners ooit de zee heeft gezien en waar het voornaamste transport middel tot voor kort paard en wa gen was. De auto komt daar pas sinds een paar jaar op. „Ik ben ver der verslaafd aan historische plek ken", zegt hij. „Vaak valt het tegen en denk je 'is dit het nou?' Maar soms raakt iets je. In Berlijn zie je langs de rivier de Spree nog altijd de kogelgaten uit de strijd om Berlijn aan het einde van de Tweede We reldoorlog." Ook een bezoek aan de omgeving van Tsjernobyl, waar in 1986 een kernreactor ontplofte, is hem bijge bleven. „Ik heb daar een rondlei ding gehad in het afgesloten ge bied", vertelt hij het muisstille pu bliek. „Dan krijg je een soort maan- mannetjespak aan en je mag er maar tien minuten zijn, daarna moet je maken dat je wegkomt. We kwamen in een stadje dat vlak na de ramp meteen geëvacueerd werd. De tijd is er als het ware gestold. Overal hangen nog portretten van Marx en Lenin en in een crèche zag ik alle maal schoentjes en stukken speel goed van kinderen liggen." Na zijn lezing signeert Mak met een glimlach zijn werk en beantwoordt hij vragen van het nieuwsgierige pu bliek. „Stel gerust al uw vragen", zegt hij. „Als u wilt weten waarom ik niet 'de eeuw van mijn moeder' heb geschreven, vraag het gerust." De bezoekers zijn echter uit op meer diepgang en zagen Mak het liefst door over zijn visie op Europa. In zijn antwoorden laat hij duidelijk weten de EU hem met 25 lidstaten nog maar moeilijk te organiseren lijkt. „Het is een probleem", zegt hij. „Gaat de EU straks ten onder aan het eigen gewicht? Moeten de Oe kraïne en Turkije er vvi meer regels voor heel 1 weerzin oproepen bij de Toch is hij optimistisch! dernisering die Europa „Zelfs de Ideinste dorpje len zich hier, terwijl er ii voorbeeld stadjes zijn jaar niets meer is gebeui Een bezoeker trekt de met de VS graag door. hebben ze een burgero gehad om tot eenheid zegt hij. Ziet Mak dit in ook in Europa gebeuren ik natuurlijk niet", antwi teur. „Maar als er iets is volking bindt, dan is 1 ramp of oorlog. Dus eve ten dingen die ik Euro niet toewens Europa ir brengen. Hoewel, het f 75 procent van de Eun gen de oorlog in Irak toch wel iets Europees." Amsterdam - Pia Douwes en Ara Halici spelen de hoofdrol in de nieuwe versie van de musical 'Cabaret' die volgend jaar in Carré in Amsterdam in roulatie gaat. Douwes en Halici spelen de rollen van res pectievelijk Sally Bowles en de Master of Ceremonies. De musicalklassieker is van 4 februari tot en met 2 juli 2006 in Carré te zien. Het gaat om 'Cabaret' van onder an deren regisseur Sam Mendes (American Beauty) die door de Nederlandse theater producent, Joop van den Ende Theater producties, 'de provocerende versie' wordt genoemd. Foto: ANP/Govert de Roos door Nancy Ubert alphen aan den rijn - Als de Al- phense raad de plannen van cul tuurwethouder Van Wersch goedkeurt, is er straks geen Cen trum Beeldende Kunst (CBK) meer. „Wel het gebouw maar niet de organisatie." Dat zegt Peke Hofman, directeur van het CBK. „CBK is geen beschermde naam. Dus als Van Wersch bij de presentatie van zijn plannen zegt dat het CBK blijft bestaan, liegt hij niet. Hij bedoelt er ech ter iets anders mee dan de ge wone burger denkt. Want onze organisatie is straks toch echt verdwenen." In het gebouw schuin tegen over het stadhuis zijn drie ver schillende organisaties gehuis vest. Geen muur die het CBK, de STAA-galerie en de kunstuit leen van elkaar scheidt. „Dus de ruimte van de stadsgalerie, waar wij onze exposities inrich ten, wordt straks opgevuld door de andere gebruikers. De Stichting Alphense Ateliers (STAA) en de kunstuitleen zien het CBK niet graag verdwijnen. „Maar als de gemeenteraad de bezuinigingsvoorstellen van Van Wersch overneemt, ont staat er een nieuwe situatie en moeten wij wel door", geeft STAA-voorzitter Jan van Zoest aan. Ook directeur Loes van Campen van de kunstuitleen geeft een soortgelijke reactie. „Ons uitgangspunt is echter dat het CBK moet blijven." Hofman vecht voor de toe komst van 'zijn' CBK. Hij hoopt dat de volksvertegenwoordigers zich geen zand in de ogen laat strooien. „Van Wersch zegt steeds dat hij 130.000 euro gaat bezuinigen. Maar hij vergeet er bij te vertellen dat hij aan de andere kant wel weer geld moet uitgeven. Zo verzorgen wij de kunst in de openbare ruimte. Dat is een gigantische klus, die Van Wersch wil overdragen aan de ambtenaren. Een ambtenaar kost de gemeenschap ook geld." Het CBK verzorgt ook het secre tariaat van de ad' beeldende kunst, sieleden moeten st woon worden doot de cultuurprijs, organisatie deden staan. Kortom: ti voor onze rekei worden doorgi wordt dus gewoofj met gemeenscha) niet dat de wethoi niks bezuinigt m; ro spaart hij echt Op jaarbasis heeft bedrag van 180.0C om te bestaan. V« de subsidiekra; dichtdraaien. Tege nemen is flink gepil eerder werd Van zijn bezuinigings) floten door de Hofman hoopt datl gebeurd. Als de organisatie te bestaan, richtei zijn collega's stadsgalerie in. een verlies van museaal niveau, geen Stedelijk Mui dam te zijn, maail zeggen dat wij te gen organiseren dit niveau ontstijge" kunstenaars van allure binnen. Wat| het jammer dat 01 inhoudelijk wordt Als het CBK wort verliezen drie baan. Twee mede dan verplicht om te maken. IDE STEL0 Gemeenten j deOZBalsiï Geef uw 1(1; jeugdtheater recensie Paulien Koopmans Voorstelling: 'De nieuwe kleren van de keizer'. Regie en spel: Hakim Traïda e.a.. Gezien: 13/3 Leidse Schouwburg, Leiden Eerder dit theaterseizoen stond 'Het woeste woud' met 'De nieuwe kleren van de keizer' in het LAKtheater in Leiden. Zon dag was het de beurt aan Hakim (bekend van 'Roodkap je' en 'Ali Baba', en van Sesam straat). Het is logisch dat je dan gaat vergelijken. En dat wint 'Het woeste woud' glansrijk. In de uitvoering van 'Het woes te woud' staat 'De Keizer' voor een toonaangevend postorder bedrijf. Twee gewetensvolle werknemers vergeten op een dag nieuwe stoffen te bestellen. Oog in oog met de keizer móe ten deze kleermakers wel lie gen. En zo ontstaat een 'on zichtbare' kledinglijn die alleen slimme mensen kunnen zien. Het woeste woud ontmaskert in dit stuk alle meelopers die zich mooier voordoen dan ze zijn, net als in Andersens sprookje. Hakim dwaalt meer van de in houd af en geeft de keizer een bijrol. Dat er een andere aanlei ding is voor het stuk, ontdek je pas na drie kwartier. Een kleer maker weigert na tien jaar trou we dienst nog langer kleding voor een verwende, halfinconti- nente keizer te naaien. De kleermaker wordt gevangen ge nomen door een amateuris tisch gespeelde soldaat en laat zijn (even matig gespeelde) dochter in verdriet achter. Er lijkt geen einde te komen aan de gebeurtenissen die volgen. De enige rol die Hakim over tuigt én leuk speelt, is die van de eerste minister. De nar en de keizer in het verhaal (ook ge speeld door Hakim) zijn vooral flauw. Zij excelleren in kinder achtige onderbroekenhumor: „Je ziet er niet uit, poep aan mijn kuit". En meer van dat soort rijmpjes. Dit is gemakke lijk scoren bij het publiek. Maar daarmee doet Hakim de toe schouwer echt tekort. Hiervoor hoef je niet naar het theater kinderen verzinnen dit soort grapjes zelf veel beter. putten/amsterdam - Het im presariaat van cabaretière Clau dia de Breij raadt artiesten af om in Putten op te treden. Dit in verband met de voorstelling in het Puttense cultureel cen trum Stroud, die De Breij afge lopen zaterdag afbrak omdat een bezoekster daar niet wilde stoppen met filmen. De ver houdingen tussen De Breijs im presariaat, Frans Ruhl in Am sterdam, en de organisatie van cultureel centrum Stroud wa ren al gespannen. Een rel rond de poster van 'Claudia Zuigt', die door Stroud was vervangen door een gekuiste versie, was de opmaat naar een verpeste avond. De Breij vreesde dat de filmen de vrouw de show expres trai neerde, of opnames maakte voor de Puttense gemeente raad. Dat was voor haar 'de li mit'. Ruhl, ook impresario van onder anderen Javier Guzman, die nu op zijn site andere ar tiesten aanraadt 'Putten van de speellijst te halen', vindt dat Stroud direct in had moeten grijpen bij het filmincident. Volgens R. Landman van Str oud was de artieste zelf de eer ste en enige die de camera, op rij drie, opmerkte. „Ik zat ach terin en kon dat dus niet zien." Frans Ruhl zegt dat de omstan digheden in het cultureel cen trum ook meespelen bij het in cident. „Het is daar nogal pro visorisch: het zaallicht kan bij voorbeeld alleen vanaf het po dium bediend worden en niet door de techniek. Hoe aardig ze ook zijn bij die kleine zaaltjes, Claudia doet het niet meer." „Je kunt altijd een stok vinden om een hond mee te slaan", vindt beheerder R. Kienzer van Stroud. „Ik vind deze reactie dus heel jammer. Ze weten waar ze komen, dat staat op pa pier. En je kunt als beheerder nooit alles overzien, dit had overal kunnen gebeuren. Ik werk hier 20 jaar en krijg nooit klachten, ook niet van de grote namen van wie er hier veel staan." Hoewel de meeste bezoekers zaterdag begrip hadden voor De Breij, komt ze hen wel tege moet: wie zijn kaartje inlevert, krijgt haar nieuwe cd thuisge stuurd. theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: 'Painicilline' van Alex d'Electrique. Tekst en regie: Ko van den Bosch. Gezien: Rotterdamse Schouwburg. Nog te zien: morgenavond, Leidse Schouwburg, Leiden. Hoe ziet het vagevuur voor we tenschappers eruit? Als een ruimte waar drie genomineer den die niet met elkaar overweg kunnen zitten te wachten op het verlossende telefoontje voor de grote prijs. Er is geen ont snappen aan: elke keer als ze verdwijnen, moeten ze snel weer verschijnen. Ze nemen hun plaats weer in en de con versatie begint weer ongeveer van voren af aan, afgewisseld door stevig aan de wodka lur ken en maffe intermezzi vol van de hersenkronkels en het taal gebruik waar Ko van den Bosch patent op heeft. Zelfs het water dat naar buiten wordt gesme ten, komt terug. Drie mannen, drie slachtoffers van 'een afre kening in het intellectuele mi lieu', gevangen in een duivelse loop. Ze hebben allemaal hun eigen manier om hun zenuwen de baas te blijven: roken, neuro tisch koffie drinken, omvallen, of, zoals Dexter (Raymond Spannet), aan één stuk door oreren over de waarde van de stilte en het luisteren naar het groeien van bamboe. Regelma tig rinkelt de telefoon, maar het lukt Raoul en Larry (Martin Hofstra en Dorus van der Meer) niet hem op te nemen: ze gaan elkaar te lijf (nergens wordt zo sterk gevochten als bij Alex d'E lectrique), of ze durven het ver lossende woord niet aan. Er is ook geen verlossing. Uiteinde lijk steekt de telefoon, de enige verbinding met de wereld bui ten de wachtruimte, de immen se tafel in de lengte over en bedelft een straal zand het ap paraat. Als de wereld het moet hebben van deze impotente, neuroti sche wetenschappers, ziet het er slecht uit. We lijken het in onze hoogstaande cultuur fan tastisch voor elkaar te hebben, maar tegenover de glorie en de verworvenheden van het wes ten staat het lijden en de ver waarlozing van het zuiden. Dat wil Alex in ieder geval nog ge zegd hebben. Het prachtige slottj het laatste beeld dj groep kunnen zieifcr gende subsidiekoij groep reageerde V fl met een open brie doorgaat, kan ik oijs j kwaliteit bieden ei ejc tent op. De Raad \y,0 en staatssecretaris jor der Laan bleven b re punt. ng Begonnen als Elec on wonnen Ko van d( zijn maatjes het D yjj retfestival Camere ,e£ Ze ontwikkelden z él. richting van het th fransten hun naan j gi veerden de ketting apj neelattribuut. Ze v er] cor altijd weer een r j rol te laten spelen ,en de meest eerbiedv dia onder de mee: pende verzamelin Maar bovenal lokt mensen (vooral jo eei dachten dat theate tie oninteressant ifo schouwburg, waaiLac overgestelde ervoe Nederland mist bil uniek gezelschap Alex Ko.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 18