KUNST CULTUUR Renovatie Rijksmuseum loopt vertraging op The Gents positioneren zl als Vocal ensemble' lighj Alle 15 goed van Introdans: adembenemend feest Landverrader Brief Reve aan Brinkman opgedcvl James Brown naar Nederland Parkpop blikt terug Tribute cd aan Nina Simone Expositie kunst Bram Vermeulen Nederlandse Opera ontziet kleine beurs stemmingsplan inhoudt. Wij zijn al aan het slopen. We vre zen dat hiermee de bouw wordt vertraagd met enkele jaren en dat het project veel meer gaat kosten. Wij maken ons dan ook grote zorgen over het museum en de stad." Bebouwing van de passage is volgens het stadsdeelbestuur van Oud Zuid onwenselijk om dat de stroom fietsers en voet gangers wordt gehinderd. Ook is er bij calamiteiten te weinig ruimte voor hulpdiensten en een snelle ontruiming. In de oorspronkelijke plannen van de Spaanse architecten An tonio Cruz en Antonio Ortiz worden de museumbezoekers via de entree in de onderdoor gang naar een ondergronds plein geleid. De bouwmeesters pasten hun plannen eerder al aan na kritiek van het stadsdeel en de Fiet sersbond, die becijferde dat da gelijks 11.000 fietsers door de passage reden. De ingang werd iets smaller gemaakt, waardoor aan beide kanten meer ruimte vrijkomt voor voetgangers en fietsers. Het Rijksmuseum in Amster dam wil duidelijk maken dat de hoofdentree in 2008 nog steeds in de onderdoorgang is te reali seren. Het museum organiseert dinsdag een open dag voor het publiek, waarbij het de herzie ne plannen presenteert voor de nieuwe toegang in het gereno veerde gebouw. Het Rijksmuse um zal nabootsen waar de hoofdingang komt en hoe breed de fiets- en wandelpaden gaan worden volgens de plan nen. „Het Nieuwe Rijksmuse um wil daarmee aantonen dat er in deze herziene versie ruim te genoeg is voor fietsers en voetgangers", aldus het muse um. „Daarnaast is er plaats voor een toegang met interna tionale allure." Het Comité Red de Onderdoor gang, een samenwerking van het wijkcentrum Vondelpark- Concertgebouwbuurt en de Amsterdamse afdeling van de Fietsersbond, is bang dat de verbouwing van het Rijksmuse um zal leiden tot definitieve af sluiting van de onderdoorgang. De actiegroep voert sinds de verbouwingswerkzaamheden actie om de passage open te houden. Het college van B en W neemt de zaak voor kennisgeving aan en ziet geen reden het stadsdeel buitenspel te zetten. new york - Andy Warhol's werk 'Liz' uit 1963, een van een serie van dertien portretten van actrice Elizabeth Taylor, komt in mei bij veiling huis Sotheby's in New York onder de hamer. Verwacht wordt dat 'Liz' tussen de negen en twaalf miljoen dollar op gaat brengen. Foto: EPA/Sotheby's TTeeft geschiedenis nut? ii Maarten van Rossem, histo ricus en beroepspestkop, stelde die vraag deze week in het cul tureel centrum van Voorscho ten, aan het begin van de Boe kenweek. Het is zoiets als infor meren naar de zin van het le ven. Een schier onmogelijke vraag dus. Maar goed, als Van Rossem een vraag stelt zal ie-um be antwoorden ook. Dat politici en an dere onheilsprofe ten onze vader landse geschiede nis plotseling zo belangrijk vinden is, volgens Van Rossem, een stuk minder fris en on schuldig dan op eerste gezicht lijkt. Het gaat hen er he lemaal niet om ons Nederlanders his torisch besef bij te brengen, maar 'om onze allochtonen in te peperen hoe dapper het Nederlandse volkje wel niet is.' Hollands Glorie moet aan de man worden gebracht. Maar de vaderlandse geschiedenis krijgt op die manier wel een heel vies bijsmaakje, meent Van Rossem: „We willen allochtone burgers alleen maar even laten weten dat Nederland toch zo'n gezellig en fijn land was toen zij er nog niet woonden. De historicus Herman Pleij is in zijn essay 'Erasmus en het pol dermodel' overigens een heel andere mening toegedaan. Vol gens Pleij heerst in Nederland een enorme angst, of zelfs af keer, om de zegeningen van het eigen verleden te tellen. In zijn ogen zijn Nederlanders juist be vreesd op enige trots of zelfs maar serieuze belangstelling voor hun herkomst betrapt te worden. Hoe dan ook: als de positieve aandacht voor ons verleden Van Rossem niet bevalt, wat let hem dan om er in te hameren dat dit land ook groot is geworden van de slavenhandel en dat de Ver enigde Oostindische Compagnie een meedogenloze instelling was? Het aardige van deze Boe kenweek, met als thema vader landse geschiedenis, is immers dat we kennis kunnen nemen van heel veel verschillende me ningen die ons in staat stellen ons verleden in een juister per spectief te plaatsen. En belangrijker dan dat: dat we kennis nemen van historische feiten die ons leren genuanceer der tegen het heden aan te kij ken. Want, in een periode waar in hysterische politici en publi cisten ons dagelijks angst aan praten, denken veel mensen dat de tijd waarin we nu leven uit zonderlijk gevaarlijk is. Onzin natuurlijk. De geschiedenis leert JAN RIJSDAM ons dat het nooit weest, en een beetje risch besef zou ons len de waan van d zogenaamde const dreiging, een beetje tiveren. Vijfentwintig jaar kende Nederland gijzelingen waarbi len. Mi ren me in verw omdat politici niet op politiek slaan u er niet 1 conflict escalere de scha ken. H beschrij say hoe model, naar ca overleg land eeuwen uitmaakt en de nu1 handhaven waardi telkens weer een an op schokken in de en altijd weer naai consensus leidt. Het mag misschü Maarten van Ross ben wel trots op dit tie die is voortgev eeuwenoude Holh mansgeest. En ik l op onze hedenda sieve, libertijnse die daaruit is a Een samenleving en vrouw, heten blank en zwart geit tus, euthanasie en legaliseerd zijn, ha trouwen en vrouw willen, vrij zijn 1 blote tieten op het gen. En ik heb geen trots te zijn op eet waaimachine als verbeten Verdonk, 1 als Nawijn of am kerde politici die e relativering uit het loren. Welbeschoi een soort landverr hun grote bek vt aan die typisch Ne ditie van verdraag Ier an tie en gastvri land in het verlet hoed voor geweld wrichting van de si Politieke correcthi dercultuur hebbi groot gemaakt. En tegen om daar tn De ontkenning 0 van die Holland consensus, en van tussen heden en 1 vooral op een sta heid van polderpi genen die menen geen deugd meer HDC 941 ui muziek recensie Susanne Lammers Concert: Crossing Bridges door The Gents o.l.v. Peter Dijkstra. Gehoord: 10/3, Stadsgehoorzaal, Leiden The Gents hebben een brug overgestoken, dat lijkt althans de verklaring van de titel van hun huidige tournee. Daarbij hebben ze zich wat mij betreft begeven op een terrein dat minder tot de verbeelding spreekt. De balans is veranderd. Het zwaartepunt ligt nu vooral bij de counters en de tenoren en dat leidt tot een wat minder stevige klank, maar belangrijker is dat ze in hun repertoire een bedenkelijke voorkeur voor zoetelijke popmuziek hebben ontwikkeld. En dat maakt Cros sing Bridges na de pauze een lange en moeilijke zit. Voor de pauze presenteren ze zich als een serieus mannen koor met elegante religieuze muziek van Duruflé en Poulenc en wat meer aardse Duitstalige muziek. Op een schreeuwerige counter na, is de homogeniteit subliem. De muziek blijft licht en wordt prachtig opgebouwd met een groot gevoel voor wen dingen. Bomvol dynamische contrasten en fraai dissonante harmonieën. Maar dat er veel te beleven is, wordt je ook wel een beetje ingepeperd. The Gents zingen gemaniëreerd. Ze impo neren met Poulencs gebeden van Sint Franciscus en de Oden van Sint Antonius, maar veel minder met de volkse liederen van Eugen Suchon, die bezwij ken onder de mooizingerij. Juli us Röntgens 'Um Mittemacht' en 'Alles Tosen' klinken zo pre cieus en overgeinl dat het muziek als'^ een stolp wordt, h is vertrokken; het e een kunstmatige in Schuberts 'Gral stijgen ze daar bo|r| In het poppige na het dubbeltje dan de verkeerde kant e volksliedjes word men, zodat het vt .e ons toch vooral ni gaan. De Beatles-r een tandeloze bek behandeling met Ti kunstmatige suik blokje Blof laat vw"* delijk de baritons p horen, maar ovei het niet. De onve gende gospeltoef balsem voor de Gents hebben zier dels onmiskenbat neerd als 'vocal ef den haag/gpd - In het Natio naal Archief is een uit 1988 da terende brief opgedoken die Gerard Reve destijds schreef aan CDA-minister Brinkman van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur. De brief geeft Reves visie op de affaire rond het ge weigerde manuscript voor het Boekenweekgeschenk van 1980. De schrijver was dat jaar ge vraagd het geschenk te schrij ven. Maar de toenmalige com missie, die de inhoud van het jaarlijkse Boekenweekgeschenk moest bewaken, vond de in houd niet geschikt voor een groot publiek. Het manuscript zou later verschijnen als 'De vierde man'. Gerard Reve, die aan het eind van zijn epistel zegt de minister 'voor de gezelligheid' en 'uit medemenselijkheid' geschre ven te hebben, komt in deze brief terug op de affaire. Hij grijpt de gelegenheid aan om Brinkman een pocketuitgave van 'De vierde man' te doen toekomen, maar niet dan nadat hij heeft vermeld dat hem nooit is uitgelegd waarom zijn manu script werd geweigerd. 'De redenen tot die weigering zijn mij nooit zwart op wit me degedeeld, noch werd mij enige vergoeding voor de moeite aan geboden. Men zoude zeggen hoe kan zoiets, nfifl in Nederland isj Ik stuur U genójtuc zen werkje in keteditie, niet maar omdat U hé° scheiden formaat zak van Uw regq ken.' Reve schrijft er vi los en spreekt d<£ zelfs amicaal to&pos de weigering hen^tes heeft gedaan, on?Var ver toch al in eete A- had voorzien, vc*11 in het mis zou garfeef dus blijkbaar oo)*e g den. vc James Brown. Foto: Reuters Amsterdam - 'The Godfather of Soul', James Brown, komt voor een eenmalig concert naar Am sterdam. De 71-jarige soulzan ger staat op 29 juni in de Heine- ken Music Hall. Het concert maakt deel uit van de toemee 'Seven Decades of Funk - Euro pe 2005'. den haag - Het Haagse gratis openluchtfestival Parkpop be leeft dit jaar zijn 25ste editie en grijpt die mijlpaal aan om bands die eerder op het evene ment speelden opnieuw uit te nodigen. Oude Parkpopbeken den als De Dijk, Fish en killing Joke staan op 26 juni opnieuw op het podium in het Zuider park. Parkpopdebutanten als Elvis Costello The Imposters, Gabriël Rios en Tokyo Ska Para dise wist de organisatie ook vast te leggen. den haag - Een aantal muzi kanten uit Nijmegen, onder wie Frank Boeijen, Clemens Vande- Ven en Fay Claassen, gaat een cd maken met nummers van Nina Simone. Aanleiding voor het album is het feit dat Simone enkele jaren in Nijmegen heeft gewoond. De Amerikaanse zan geres en pianiste overleed in 2003. Het is de bedoeling dat het album in september uit komt. De opbrengst gaat naar Stichting Vrienden van het Kin der Oncologisch Centrum van het Universitair Medisch Cen trum Nijmegen. aalsmeer - Bij galerie De Oude Veiling in Aalsmeer is vanaf 17 maart een overzichtstentoon stelling van schilderijen en gra fiek van de op 4 september 2004 overleden Bram Vermeu len. Vermeulen begon met schilderen in 1989 omdat hij niemand kon vinden aan wie hij uit kon leggen hoe het affi che voor zijn programma 'Dans met mij' eruit moest zien. De expositie duurt tot en met 24 april 2005. theater recensie Tom Ruijfrok Voorstelling: 'Alle 15 goed' door Introdans Ensemble voor de Jeugd. Gezien: 19/2, Schouwburg Arnhem. Te zien: 26/3, Leidse Schouwburg, Leiden. Wie jarig is heeft wel eens de behoefte terug te kijken. Artis tiek directeur Roel Voorintholt stelde voor het jubileum van Introdans Ensemble voor de Jeugd een smaakvol program ma samen, vol hoogtepunten uit de geschiedenis van het ge zelschap: 'Alle 15 goed'. Het re sultaat is een letterlijk adembe nemende feestproductie, waar bij je nauwelijks de kans krijgt de vijftien onderdelen te ver werken. Het spectaculaire gooi- en smijtwerk uit William Forsythes 'Double/single' (2003) is nog maar nauwelijks tot je doorge drongen, of het onweerstaan bare 'Psycho killer' (1997) van Daniël Ezralow is alweer be gonnen. Genoeg te beleven dus in deze jubileumproductie, en een uur is inderdaad lang ge- noeg. Toch blijven er wat vra gen hangen. Zo is het oudste onderdeel Hans van Manens 'Ajakaboem- bie' uit 1995 en is het meren deel van de keuzes afkomstig uit producties van de laatste vijf jaar. Was het niet aardig geweest ook iets te laten zien (een klein stukje 'Pippi' bijvoorbeeld), desnoods uit de allereerste ploeterjaren van Introdans' educatieve afdeling? Het had de fenomenale ontwikkeling van het gezelschap alleen maar on derstreept. Ook kiest Voorintholt voor deze pastiche wat gemakkelijk voor het theatrale effect. De voor stelling begint en eindigt met een aantal pure dansstukken, Smaakvol programma vol hoogtepunten uit de geschiedenis. Foto: GPD/Cees Mooij maar halverwege - van Conny Jansens 'Clown' (1998) tot het slowmotiongevecht 'Patch of grass (2002) - zit een vrij lang stuk waarin de gimmick het wint van de bewegingskunst, waaronder niet toevallig drie stukken van Ton Wiggers. Aan de andere kant: de bij de pre mière verzamelde kinderen - en daar is dit toch allemaal voor bedacht - bleken al die visuele grappen en grollen wel enorm te waarderen. Toch komt Patrick Delcroix's 'Jeu'(2001) hierna inhoudelijk wel als een bevrijding, en valt in de eindsprint nog van veel moois te genieten. Het hilari sche 'Black cake' (2003) van Hans van Manen bijvoorbeeld is zo'n choreografie waarin ef fect (kleine danser, lange dan seres) en dans wél hand in hand gaan. De afsluiter 'Ensemble' (2003) van Nils Christe heeft daarna iets van een anticlimax: een meer spetterende finale was denkbaar geweest. Gelukkig komt er nog echt vuurwerk (let terlijk) bij het slotapplaus, en vallen er nog ballonnen uit de toneeltoren. New York Times prijst Introdans Vier jaar geleden, toen Intro- dans Ensemble voor de Jeugd voor het eerst in New York op trad, oordeelde The New York Times niet onverdeeld positief over het gezelschap. Maar de ze keer hebben de dansers niets te klagen over de recen sie. Over de premièrevoorstel ling van Funpackage op Broadway, waar Introdans nog tot zondag optreedt, is de krant uiterst lovend. Ook de Amerikaanse Star-Ledger be veelt de voorstelling van Intro dans warm aan. amsterdam/gpd - De verbou wing van het Rijksmuseum in Amsterdam loopt jaren vertra ging op en gaat misschien mil joenen meer kosten nu het da gelijks bestuur van stadsdeel Oud Zuid niet wil dat de nieu we hoofdingang van het muse um in de onderdoorgang van het gebouw komt. Het Rijksmuseum reageert ge schokt. „Wij maken ons ernsti ge zorgen over de voortgang van het bouwproject", zegt een woordvoerder. „Het bevreemdt ons dat in dit stadium aanvul lende eisen zijn geformuleerd, wat een afwijking van het be- amsterdam/gpd - Het publiek mag van de bezuinigingen bij De Nederlandse Opera niet de dupe worden. Met toepassing van het CJP worden de goed koopste plaatsen in het Amster damse Muziektheater daarom niet duurder dan 17,50 euro. Het duurste kaartje voor een première kost 100 euro. Artistiek leider Pierre Audi noemt het programma voor 2005-2006 een van zijn meest ambitieuze. Daarin zal Ingo Metzmacher als de nieuwe chef-dirigent een grote rol gaan spelen. Hij dirigeert 'The Bassa- rids' van Henze, 'Het Sluwe Vosje' van Janacek, 'Elektra' van Strauss en 'Simon Boccanegra' van Verdi. In het Holland Festi val is Ingo Metzmacher dit jaar te gast als hij met zijn Ham- burgse operagezelschap 'Lulu' en "Wozzeck' van Alben Berg uitvoert. Het seizoen opent onder Hart- mut Haenchen met de 'Ring Des Nibelungen', gevolgd door wat de parel van het nieuwe seizoen lijkt te worden: de door Pierre Audi eerder voor Drot- tingholm geregisseerde 'dub bel' van Handel: 'Tamerlano' en 'Alcina', gebracht in de Am sterdamse Stadsschouwburg door een droombezetting met onder anderen Christine Scha- fer en Marijana Mijanovic. Het barokorkest 'Les Talents Lyri- ques' staat onder leiding van Christophe Rousset. In het Muziekgebouw aan het IJ brengt DNO de wereldpremière van 'After Life' van Michel van der Aa, die ook de regie voert. Carlo Rizzi leidt in het Muziek theater een andere 'dubbel': 'Cavalleria Rusticana/Pagliacci', Mariss Jansons debuteert daar met zijn Koninklijk Concertge bouworkest bij 'Lady MacBeth van Mtsensk' van Sjostakovitsj en voor de laatste keer gaat daar ook de nog steeds frisse vi sie van Dario Fo op Rossini's 'II Barbiere di Siviglia' in reprise.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 16