Zoektocht van een domineesdochter Tori Amos over terrorisme, leugens en het woord van Jezus ZATERDAG 26 februar| 2005 Tori Amos: „De onmogelijkheden in de relatie tussen man en vrouw zullen altijd als een rode draad door mijn werk heen blijven lopen." Publiciteitsfoto's Deze week verscheen het negende album van de Amerikaanse singer/songwriter Tori Amos, 'The Beekeeper'. Over een persoonlijke speurtocht naar wat waarheid in een wereld van leugens, mythes, geloof, vooroordelen, alledaagse aannames en politieke manipulaties. Een zoektocht van een domineesdochter. door Richard Stekelenburg Ze wordt nogal eens beticht van zwe verigheid. En het is waar, Tori Amos (41) heeft er een handje van zelfs de meest alledaagse dingen te mystificeren. Of ze gewoon een eigen, uit persoonlijke asso ciaties opgebouwde, naam te geven. Kan ie mand vertellen wat ze nou werkelijk bedoelt met een 'Cornflake girl', zoals ze die bezingt in haar gelijknamige hit uit 1994? Of met 'Raisin girl'? Tori Amos - ze zal altijd in één adem ge noemd worden met Kate Bush en, als het meezit, Joni Mitchell. Toch heeft ze zich - waarschijnlijk juist vanwége haar ongrijp baarheid - al jaren geleden een geheel eigen plek verworven binnen het spectrum van de popmuziek. Al was het maar als de meest sensuele feministe uit de business. Maar er is meer. Deze week verscheen haar negende album, The Beekeeper. Ook dit keer is het - zelfs met het tekstvel in de hand - nog een behoorlijke puzzel om Tori's boodschap te doorgron den. De niet minder dan negentien songs spelen zich af in zes verschillende 'tuinen'. Dat aantal verwijst dan weer naar de zes kanten van een honingraatcel. Ja zeker. En toch - ze intrigeren, die boodschappen. In het derde nummer gaat het over 'de macht van oranje damesondergoed': The power of orange knickers, under my petty coat the power of listening to what you don't want me to know. Can somebody tell me now: who is this terrorist, those girls that smile kindly then rip your life to pieces? Tori Amos schenkt zichzelf nog een kop thee in, en vlijt zich dan bevallig op de sofa van haar hotelkamer. Ze licht haar werk graag toe en neemt daar, op deze winderige vrij dagmiddag in Amsterdam, uitgebreid de tijd voor. „Het woord terrorisme wordt de laatste tijd zoveel gebruikt, dat ik dat woord nader wil de onderzoeken", zegt ze over het bewuste nummer, The Power of Orange Knickers, waarin ze overigens - en dat is opvallend! - rechten en gelijkheid op de werkvloer was geweest?" Verwacht dus vooral geen EO-retoriek als Amos het over het christendom heeft. Haar strijd tegen gevestigde orden, machtsstruc turen en manipulaties begon ze in de kerk, en nergens anders. „Een heleboel dingen gaan nou eenmaal niet over waar ze over lijken te gaan", zegt Amos.Als er macht om de hoek komt kij ken gaat het al gauw ergens anders over." Dat merkte ze ook in haar strijd om weg te komen bij haar vorige platenmaatschappij, wier moederbedrijf meer bezig was met een fusie met internetgigant AOL dan met mu ziek. „Toen ik de directie eenmaal had ge zegd dat ze van muziek geen verstand had den en er in mijn ogen ook geen moer om gaven, had ik het voorgoed verbruid. Maar zo gaat het toch? Zo gaat het namelijk in alle grote bedrijven. Aan de top is er geen we zenlijke interesse voor het eigenlijke pro duct, hoe vreselijk dat ook is. Dat geldt voor de muziekindustrie, en ik neem aan ook voor de journalistiek. Toch?" Relaties Grote thema's, grote structuren, grote ge vechten - Tori Amos ten voeten uit. Opval lend is dat Amos ze op The Beekeeper ver taalt naar menselijke relaties op microni veau. De terrorist binnen een liefdesband van een man en een vrouw. De oorlog in Irak teruggebracht op huiskamerniveau. Amos: „Als je een zoektocht begint naar dat soort wezenlijke vragen kom je uiteindelijk altijd weer terug op dat kleine, intermenselij ke niveau." Eenmaal op dat niveau is het een kleine stap naar een van haar vaste thema's: de relatie man- 'llx U U l^-y. iC -jlf, /vrouw. En dat is in de IICU JCaIIj dlli ogen van Tori Amos geen makkelijke en bijna 0611 206CIG POZ6 altijd een ongelijke. Dat ze zelf ooit slachtoffer PPVnnHPD was van een verkrach- O ting speelt daar zonder 11 twijfel een niet te onder- "611 I10££ dl Lij Cl schatten rol in. „De onmogelijkheden in de relatie tussen man en vrouw zullen altijd als een rode draad door mijn werk heen blijven lopen", zegt ze. Het is als het ware haar richtsnoer, waarlangs veel van wat er in de wereld scheef zit kan worden afgelezen. Zelfs de Amerikaanse oorlog in Irak, decor voor het nummer General Joy. 'General Joy It seems you need a soldier girl -/ now "drey" have Liberty gagged'. Hoewel het verhaal van The Beekeeper over duidelijk over de huidige staat van haar ge boorteland gaat, kwam de plaat daar niet tot stand. Tori Amos woont al sinds een paar jaar in de landelijke omgeving van Cornwall in Zuid-West Engeland. „Het is enerzijds makkelijker om van daaruit naar mijn ge boorteland en wat daar op dit moment ge beurt te kijken. Van onder de appelbomen, zeg maar. Aan de andere kant moet je er af en toe ook middenin zitten om te proeven wat er werkelijk gebeurt. Mijn man wil abso luut niet in Amerika wonen. Maar hij komt er graag als bezoeker." In Cornwall woont Tori met haar man, ge luidstechnicus Mark Hawley en hun doch tertje Natashya Lórien. Na een reeks miskra men is er sinds drieënhalf jaar nu eindelijk een dochter. Een langgekoesterde wens is vervuld. Het gezin woont op een deels tot geluidsstudio omgebouwde boerderij. De 'beekeeper' - de imker - zit er bij wijze van spreken, om de hoek. „Dingen lijken de laatste tijd wel iets meer op hun plaats te vallen", zegt ze. „Ik word ouder", lacht ze vervolgens. „Hoewel mijn plaat een grote zoektocht is, heb ik ook wat gevonden...." Met stralende groene ogen kijkt ze haar gesprekspartner een moment zwijgend aan, een tevreden glimlach op de roze-gestifte lippen. „De harmonie tussen piano en orgel. Mijn man bracht op een dag een B3 Hammond orgel de studio in. De Bosendorfer piano en de B3 blijken zich prachtig tot elkaar te verhouden. Die harmonie is de werkelijke basis van The Beekeeper." ('The Beekeeper' is verschenen bij Sony/B- MG; het boek 'Piece by Piece' van Tori Amos en Ann Powers is vooralsnog alleen in VS verschenen bij Broadway Books) vocaal wordt bijgestaan door singer/songwriter Damien Rice. „Ik ben gaan spelen met het begrip terroris me door het te plaatsen in verschillende si tuaties. We kennen een terrorist natuurlijk als een onbekende die - gevuld van haat - dood en verderf zaait onder onschuldigen, en zo zijn strijd voert tegen een overheid of een gedachtegoed. Maar wat als je de terrorist plaatst in een sfeer van intimiteit, waar kom je dan op uit? Een terrorist in het strijd perk van twee geliefden. We weten allemaal hoe wreed die strijd kan zijn. En bloederig... Ik kwam op het idee toen Tash, mijn doch tertje, me vroeg wat 'terrorist' betekende. Ik probeerde het haar uit te leggen, maar omdat ze pas drie is, was dat vrij moeilijk. Uiteindelijk keek ze me aan en zei ze: 'Dus net zoals Jack?'. Jack is de pestkop van de speelplaats waar ze vaak komt. Voor mijn dochtertje van drie is Jack nu 'de terrorist'." In feite staat The Beekeeper vol met dat soort gedachtespelletjes. Wie bereid is Tori Amos te volgen in het web van raadsels, mystificaties en ab stracties komt uit bij een persoonlijke zoek tocht. Het is een zoeken in een wereld van leugens, mythes, geloof, vooroordelen, alledaagse aannames en politieke manipulaties. Een zoektocht naar christelijke waarden in een tijdsgewricht waarin in de naam van het christendom de 'vrijheid' wordt gebracht bij mensen die helemaal niet in Christus gelo ven - en dat allemaal in ruil voor olie. Het zijn de vragen van een domineesdochter. Jezus Tori Amos werd in 1963 geboren als Myra Ellen Amos, dochter van een methodisten dominee in het niet meer dan 13.000 inwo ners tellende stadje Newton in North Caroli na. Dat alleen al moet genoeg zijn voor een vol en zeer omvangrijk oeuvre. Zie Freek de Jonge - en zijn vader was niet eens metho dist, wat een zéér zware aangelegenheid is. Maar Myra, of Tori, kreeg nog meer mee van huis. Haar moeder is een Cherokee-Indiaanse met een universitaire opleiding Engelse en Ame rikaanse literatuur. De combinatie van de Indiaanse ziel en de Leer van De Heilige Schrift hebben zonder twijfel de grondslag gelegd voor het overgrote deel van Amos' werk. Het is een achtergrond van boetedoe ning versus Indiaanse vrijgevochtenheid, van Godvrezendheid versus de spiritualiteit van fluisterende bomen zoals haar Che- rokee-opa haar die bijbracht. Misschien wórd je daar ook wel een beetje zweverig van. Tweeënhalf jaar geleden reageerde Tori Amos op de aanslagen van 11 september en de gebeurtenissen die daarop volgden met het album Scarlet's Walk, ook al een con ceptplaat. Op Scarlet's Walk reist de hoofd persoon door de verschillende staten van een verscheurde VS. Dat doet ze in de rol van spirituele vredessoldate. „Scarlet's Walk heb ik gemaakt vanuit de 'native American'-kant in mij", zegt Amos. „Mijn moeders kant dus. En hoewel ik het toen nog niet wist, was het vervolgens tijd om een plaat te maken vanuit die andere kant - mijn vaders kant. Als het gedachte goed van Jezus en de bijbel wordt gean nexeerd door politici die op oorlogspad zijn, dan moet ik wel teruggaan naar de christelij ke oorsprong zoals die nou eenmaal diep in mij geworteld zit. Of ik wil of niet." Ze kwam uit bij de gnostiek. Amos: „Het was in zekere zin een zoektocht naar fundamen tele waarheden binnen het christendom. Want: waar is het gemanipuleer met de woorden van Jezus ten faveure van kerkva ders en andere machthebbers nou werkelijk begonnen? Daar gaat het dus om." Over haar relatie met het christendom spreekt Tori uitgebreid in het begin deze maand verschenen boek Piece by Piece dat ze maakte met de New Yorkse muziekjournalist Ann Powers. 'Jesus was a feminist, dear', zegt ze daarin. Het idee kwam bij haar op toen ze 19 was. Tegen haar moeder in die tijd: 'Ik heb geen probleem met Jezus. Heb 't altijd een goeie gozer gevonden - en nog steeds. Maar geloof je nou echt dat Maria Magdalena wat in het idee van hun als stel letje had gezien als hij niet voor vrouwen-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 4