regio
In de ban van de duivel
Salafisme dominant op moslimsites
Moskee gaat
gelovigen met
lichtsignalen
oproepen
Nederlandse exorcist geeft zich niet prijs
Doordraven
ZOICLMUdll ZUU
HDC 970
Het salafisme, de radicale
stroming die terug wil naar de
'zuivere' islam van de begin
tijd, is dominant op islamiti
sche websites en nieuwsgroe
pen. Centraal staat de vraag
wat voor moslims halal (toe
gestaan) en haram (verboden)
is. Ook op sites die niet sala-
rfstisch zijn, zijn het vaak aan
hangers van die stroming die
öp vragen over zulke kwesties
het antwoord geven.
Öat zei onderzoeker M. de
Koning van het Leids/Amster-
damse islaminstituut ISIM
vrijdag in een lezing. Het sala-
fistische gedachtegoed op in
ternet varieert volgens hem
van gematigd tot fel antiwes
ters. „Het is duidelijk dat sala-
fisten, die zelf vaak jong zijn,
de verlangens en noden van
jonge moslims kennen en
antwoorden op hun vragen
kunnen geven.''
Toch moet hun invloed niet
worden overschat, zei De Ko
ning. „De uitspraken van
salafi's stellen de norm voor
wat haram en halal is, maar
veel jongeren zeggen dat ze
daar in de praktijk weinig mee
kunnen." De agressieve ma
nier waarop salafisten hun
boodschap verspreiden, roept
tegenstand en commotie op.
Voor velen is dat een reden
om contact met hen te ver
mijden. Het is soms zelfs een
reden om salafisten de toe
gang tot een moskee te ont
zeggen."
Moslimjongeren benutten de
mogelijkheden van internet
voor discussie optimaal, zei
De Koning. „Jonge mensen
nemen standpunten in, die ze
baseren op de koran, de uit
spraken van Mohammed (ha-
dïeth) en de uitspraken van
geleerden. Op die manier ma
ken ze eigenlijk hun eigen fat
wa's."
Moslimjongeren worstelen
vooral met vragen over het
dagelijks leven. Ze willen bij
voorbeeld weten of vrouwen
zich mogen opmaken, of sek
sueel getinte gedachten naar
aanleiding van blote vrouwen
op billboards tijdens ramadan
een verbreking van de vasten
inhouden, of je als moslim
mag eten bij niet-islamitische
vrienden en of moslimmeisjes
op school hun hoofddoek
mogen afdoen, als het dragen
ervan daar verboden is.
Duidelijke antwoorden op die
vragen versterken volgens De
Koning de identiteit van mos
limjongeren. Te midden van
de vaak tegenstrijdige invloe
den waaraan ze dagelijks
bloot staan (de jeugdcultuur,
de islam, de cultuur van hun
ouders en de Nederlandse
cultuur), zijn ze op zoek naar
de 'ware' islam.
„Met vragen over de 'ware' is
lam die verbonden zijn met
het dagelijks leven in Neder
land, gebruiken ze de islam
als brug tussen hun ouders en
de Nederlandse samenleving
en als een bron van inspiratie
voor volwaardig burgerschap
van deze maatschappij", zei
De Koning.
Moslimjongeren hoeven vol
gens hem van zichzelf niet
volmaakt te leven naar de dui
delijke keuzes die salafistische
interpretaties hun voorspiege
len. Het is een algemeen aan
vaarde opvatting dat jongeren
ook in religieus opzicht nog
aan het leren zijn. Dat biedt
hun ruimte om eigen keuzes
te maken die wellicht niet he
lemaal stroken met de 'ware'
islam waarnaar ze op zoek
zijn.
De moskee Ar-Rahman in
Hoofddorp gaat de gelo
vigen met lichtsignalen
oproepen tot gebed, in
plaats van met elektro
nisch versterkt gezang.
Volgens moskeebestuur
der D. Karamat Ali is hier
voor gekozen 'om de lieve
vrede met onze buren te
bewaren'.
De moskee wordt bin
nenkort ingrijpend ver
bouwd. Voor het eerst
komt er ook een minaret
bij het gebedshuis. Het
had voor de hand gelegen
als gelovigen met een
luidspreker dan zouden
worden opgeroepen voor
gebed. Maar het moskee
bestuur heeft daarvan af
gezien.
Volgens Karamat Ali is de
sfeer in Nederland er op
dit moment niet naar om
mensen tegen de schenen
te schoppen. „We zitten
al vijftien jaar in een
woonwijk en hebben
nooit last gehad. Maar als
je een geluidsinstallatie
gaat gebruiken is dat ko
ren op de molen van
mensen die Geert Wilders
en Ayaan Hirsi Ali steu
nen."
De moskeebestuurder
verwacht dat de verbou
wing van de moskee an
derhalfjaar gaat duren.
Daarna beginnen de op
roepen via lichtsignalen.
Dat gebeurt dan vijfmaal
per dag met een signaal
in het puntje van de mi
naret. Volgens Karamat
Ali ondervinden omwo
nenden hier geen hinder
van. „Het is spijtig dat we
onze gelovigen niet via
een luidspreker kunnen
bereiken, maar het is niet
anders."
De voorzitter van de Raad
van Moskeeën, A. Kara-
gül, vindt het een goed
idee van de moskee Ar-
Rahman. „Het uitgangs
punt is om mensen in
Hoofddorp niet te storen.
Ik vind het in meer dan
een opzicht een verlichte
oplossing. Het zal de be
tekenis van de gebedsop-
roep niet veranderen", al
dus de voorzitter.
Maar het initiatief hoeft
van hem niét overal in
Nederland navolging te
krijgen. Het zou per ge
meente bekeken kunnen
worden. Zelf vergelijkt
Karagül het geluid van de
gebedsoproep vanaf een
minaret het liefst met het
geluid van stromend wa
ter. „Maar ik kan me ook
voorstellen dat het voor
anderen meer klinkt als
een kanon."
Het Vaticaan zet een extra wa
pen in in de eeuwenoude strijd
tegen de duivel. Honderdtwin
tig priesters gaan terug naar de
collegebanken voor een opfris
cursus exorcisme. Het duivel
uitdrijvingsritueel moet nieuw
leven worden ingeblazen om
bezetenheid een halt toe te
roepen. Ligt hier ook een mooie
taak voor de priesters uit de re
gio?
Een angstaanjagende
schreeuw verbreekt de stilte in
een kapel. Het gekerm van
een jonge vrouw verandert in
een afschuwelijk gebulder. Ze
trilt. Terwijl de priester een
crucifix op haar onderbuik en
borst plaatst, draait de vrouw
woest haar hoofd van de een
naar de andere kant. Gecon
centreerd mompelt de geeste
lijke een onverstaanbaar ge
bed. Tot slot besprenkelt hij
haar met wijwater waarna het
gekrijs plotsklaps stopt. De
rust keert terug want de duivel
heeft haar lichaam en ziel ver
laten.
Verhalen zoals deze, opgete
kend door een ooggetuige,
zijn er in overvloed. Exorcis
me, het uitbannen van het
kwaad, spreekt al eeuwenlang
tot de verbeelding en sinds
het verschijnen van de Ameri
kaanse horrorfilm The Exor
cist, in 1973, is de fascinatie
alleen maar toegenomen.
Maar hoe vaak gaan priesters
eigenlijk een verzoek tot dui
veluitdrijving?
Als we de cijfers van de katho-
iieke vereniging van psycholo
gen en psychiaters mogen ge
loven, loopt het in Zuid-Euro-
pese landen storm. Zo wen-
rien zich maar liefst een half
miljoen Italianen jaarlijks tot
een exorcist. In de Leidse re
gio ligt dat anders, blijkt uit
een rondgang langs een lokale
priesters. Alleen J. van der Bie
pastoor van de Oegstgeestse
Willibrordkerk - heeft, toen hij
in Den Haag zat, persoonlijk
■jvel eens het verzoek gehad
Om een van zijn parochianen
yan de duivel te verlossen.
Voornamelijk mensen uit an
dere culturen deden een be
roep op hem, herinnert hij
£ich. „Vanuit traditionele ge
loofsvoorstellingen zijn zij
yaak geneigd het kwaad bui-
flen zichzelf te zoeken." Van
,rier Bie bad met hen, maar ad
viseerde ze vervolgens om met
een psycholoog of psychiater
ie gaan praten.
„Toch kan duivelse bezeten
heid wel degelijk voorkomen",
gelooft hij heilig. „Maar het is
fnoeilijkvoor een pastoor om
te beoordelen of iemand gees
tesziek is en daarom bijvoor
beeld aan waanbeelden leidt.
Er ligt een moeilijk schemer
gebied tussen pastorale en
therapeutische hulp." In ieder
geval kwamen de parochianen
na een bezoek aan de zielen
dokter nooit meer terug op
hun oorspronkelijke verzoek.
„Gebed kan in zo'n geval na
tuurlijk nooit kwaad", is Van
der Bie's ervaring. „Om heil
en genezing bidden, doe ik
immers ook bij zieken en ster
venden." Tot exorcisme daar
entegen zou de Oegstgeeste-
naar nooit overgaan. De
rooms-katholieke kerk stelt
strenge eisen aan duiveluit-
bannerij. De uitvoerende
priester wordt officieel door
de bisschop aangewezen en
moet volgens het kerkelijk
wetboek vroomheid, kennis
en wijsheid bezitten en van
integere levenswandel zijn. Zo
niet, dan is hij in overtreding
en wacht hem een berisping,
weet ook pastoor A. Walters
van de Leidse Antoniuskerk.
„Dat is een Duitse collega
overkomen."
Ieder bisdom is verplicht min
stens één priester tot exorcist
aan te wijzen. Wie die bijzon
dere taak heeft binnen het bis
dom Rotterdam blijft echter in
nevelen gehuld. Volgens een
woordvoerder gaat de kanse
lier, de secretaris van de bis
schop, daarover. „Verder weet
niemand welke priester het ri
tueel mag uitvoeren", ver
klaart ze nogal geheimzinnig.
„Dit is om de priester en de
mensen die hij helpt te be
schermen."
Doorgaans valt de keuze op
een monnik, verklaart P. Koh-
nen van het secretariaat van
de rooms-katholieke kerk in
Utrecht. Omdat een monnik
veel bidt, vast en zich in zijn
leven voortdurend met het
geestelijke bezighoudt, zou hij
beter bestand zijn tegen een
één-op-ééngevecht met de
duivel. In het vroege christen
dom en de Middeleeuwen lag
het allemaal een stuk eenvou
diger, volgens P. Nissen,
hoogleraar kerkgeschiedenis
aan de Katholieke Universiteit
in Nijmegen. „Bijna iedere ge-
loofsgemeente beschikte toen
over een eigen duiveluitban-
ner." De kwalificatie-eisen
voor het beroep lagen ook veel
minder hoog. „Nu moetje
eerst priester zijn. In die tijd
kwam de wijding tot exorcist
vóór de wijding tot priester."
Wat begon als een eenvoudig
gebed, zoals Jezus zelf in bij
belverhalen demonstreert, is
uitgegroeid tot een redelijk ge
detailleerd ritueel, aldus Nis
sen: „Exorcismegebeden uit
het zegeningenboek, de hand
oplegging, de besprenkeling
met wijwater en het gebruik
van de bijbel, de crucifix of
een relikwie vormen allemaal
een vast onderdeel."
De taak van de exorcist is be
paald niet eenvoudig. Nissen:
„Hij moet echt van nep on
derscheiden en heeft daarbij
geen hulp van een handige
checklist." Al met al, voelen
de ondervraagde priesters bit
ter weinig voor de klus. „Ik
heb geen behoefte aan die
cursus", verklaart pastoor J.
De Water van de Leidse St. Lo-
dewijkkerk stellig.
Stadsgenoot pastoor J. Smith
sluit zich daarbij aan: „Ik zou
die functie uit mezelf niet am
biëren." Alleen de Hillegomse
priester S. Bladowski is
nieuwsgierig naar de korte op
leiding in Rome. „Ik wil best
graag meer over het onder
werp weten." Wel twijfelt hij
openlijk of hij sterk genoeg is
voor de baan als exorcist:
„Een directe confrontatie met
de duivel ljjkt me behoorlijk
eng."
Floor Ligtvoet
Francesco Bamonte, universitair docent aan de pauselijke universiteit in Rome, toont een hangertje met een omgekeerd kruis, zoals sa-
tanisten die dragen. De Regina Apostolorolum-universiteit organiseert een cursus duiveluitdrijving voor priesters. Dat is volgens Rome
nodig omdat de belangstelling voor satanisme zou toenemen, vooral onder jongeren. Foto: Reuters/Alessandro Bianchi
VÉT COOL
9.
Nederland moet meer bewegen en gezonder eten, vindt de over
heid die fors investeert in de strijd tegen vervetting. Het Natio
naal Gezondheidsplan, waarbij meer dan 250 sportcentra zijn
aangesloten, helpt een handje en leert dikkerds in dertien weken
een nieuwe leefstijl opbouwen. Journaliste Nancy Ubert wil haar
leven ook beteren en doet in de rubriek 'Vét cool' wekelijks ver
slag van haar gevecht.
Mijn moeder zegt het vaak:
'Bij Nancy is het zwart of wit,
alles of niets, hollen of stil
staan'. Dé laatste tijd is het
weer eens hollen. Vanaf de
dag dat mijn baas me uit
daagde om dertien weken
lang mee te doen aan een
programma dat mijn leefstijl
moet verbeteren, stort ik me
in een actief, flitsend en su-
pergezond bestaan.
Geen koekje haal ik nog in
huis. Zelfs geen biscuittje. Ik
eet veel fruit en groenten, ge
bruik uitsluitend magere
melkproducten en drink liters
water. Mijn kinderen lijden,
vinden ze. „Dat jij vét cool be
zig bent, hoeft toch niet te be
tekenen dat ik ook moet ver
hongeren", mopperde mijn
dochter onlangs. „Ik wil cho
cola. Elk kind heeft recht op
iets lekkers in zijn leven."
Roxanne heeft nu aangebo
den wat vaker de boodschap
pen te doen.Ik overdrijf een
beetje. Dat merken mijn col
lega's ook. Tijdens de lunch
pauze begin ik te bekritiseren
wat zij op hun bord hebben
liggen. „Nog even en je bent
de grootste gezondheidsfreak
van de regio, Nance." Met
sommige soorten kruidenthee
verspreid ik de meest ondefi
nieerbare geuren over de re
dactie. Stagiaire Marieke:
„Wat ruik ik toch voor raars.
Krijg nou wat! Het is jouw
thee."
Ja, ik begin door te draven.
Een half uurtje bewegen per
dag om aan de Nederlandse
Norm Gezond Bewegen
(NNGB) te voldoen? Ik flash
dagelijks minstens een uur.
Gelukkig is de sportschool
doordeweeks tot elf uur 's a-
vonds open. Omdat niet lukt
overdag te bewegen, ben ik
vrijwel elke avond in Jawi te
vinden. Ik heb de medewer
kers gesmeekt om de sport
school voortaan om zeven
uur 's ochtends open te gooi
en zodat ik 'nog even vlug'
voor het werk kan komen be
wegen. Daar trappen ze niet
in. Ik moet het dus uitsluitend
van de avonden hebben. Ik
kom dan zweten op de bewe
gingsapparaten. Vooral de
crosstrainer is een aanrader.
Met dat ding beweeg je armen
en benen tegelijk en verbrand
je de meeste calorieën. Ik wil
geen dag meer zonder dat ap
paraat.
Die magnifieke crosstrainer!
Mijn flapkuiten beginnen er
keihard van te worden. Ik
speur advertenties af om te
kijken of ik er eentje goed
koop op de kop kan tikken. Ik
wil thuis ook kunnen crossen.
Ik heb een crossverslaving
ontwikkeld. Vandaar dat ik to
taal van de leg ben geraakt nu
blijkt dat mijn knieën en rug
overbelast zijn geraakt. Van
een lethargisch bestaan scha
kelde ik zonder tussenstap
pen over op een heftig flashy
leven. Mijn coach van Jawi
heeft me nog zo gewaar
schuwd. „Overdrijf nou niet
zo. Het is echt niet nodig dat
je elke dag sport. „Twee tot
drie keer per week intensief
trainen is genoeg. Als je daar
naast maar elke dag een half
uur beweegt. Ga lunchwande-
len!"
Met fikse tred voldoet een
lunchwandeling ook aan de
aanbevolen hoeveelheid da
gelijkse beweging om gezond
te blijven. (Kijk maar eens op
de website www.lunchwande-
len.nl.) Steeds meer werkne
mers zitten de hele dag stil.
Bijna zestig procent brengt de
lunchtijd hangend door en
zestien procent neemt zelfs
helemaal geen pauze, heeft
onderzoek van TNO uitgewe-
zen.Toen we een keer met het
redactieteam gingen
squashen en ik vol trots mijn
coach aan mijn collega's
voorstelde, begon hij prompt
het lunchwandelen te promo
ten. Hij benadrukte dat werk
nemers die voldoende bewe
gen veel minder vaak ziek zijn
en lekkerder in hun vel zitten.
„Bovendien ben je na zo'n
lunchwandeling weer fit en
fris en kun je je beter concen
treren. Dus ben je productie
ver en creatiever. Eigenlijk
zouden jullie verplicht moe
ten wandelen."
Mijn chef Annet heeft me al
een paar keer uitgenodigd
voor een lunchloopje. Telkens
heb ik een smoes. 'Het re
gent', 'Ik loop vandaag op
naaldhakken' of 'Ik heb echt
geen tijd'. Nu overweegt An
net mij het lunchwandelen te
verplichten. „Dan hoefje niet
elke avond op die crosstrainer
te staan. Volgens mij heb je
daarom last van rug en knieën
gekregen. Je moet niet zo
doorslaan. Jij draaft veel te ver
door."
Nancy Ubert
Reageren? n.ubert@planet.nl
VRAAG
Ze waren afgelopen week onderwerp van discussie in de Haagse
litiek: de financieel dienstverleners. Met name de tussenpersone
zouden te veel verdie-
nenaan de hyp°the- 'Goed financieel adv
ken, levensverzekerin-
gen en andere flnanci- fflüg beSt Wat kOStet
ele producten. En het
feit dat ze geen openheid van zaken wensen te geven over hoe I
hun provisie dan wel is, zou daarvoor het bewijs leveren. Navraa
ROB RUTTEN, die met zijn bedrijf 't Financieel Spectrum in Hillegt
vele duizenden klanten in vooral de Duin- en Bollenstreek aan di
gunstigste hypotheek - of ander financieel product - hielp.
U en uw collega's zijn dus zi
kenvullers?
„Ik heb het gelezen, ja. Ik vir
dat een goedkope beschuldi]
die bovendien niet reëel is. II
niet ontkennen dat in de jare
'90, toen de hypotheekbranc
booming was met al die bele
gingshypotheken en dergelijk
veel geld is verdiend. Maar d
tijd is voorbij. De producten
veranderd, er zijn allerlei fisc
maatregelen gekomen. De h;
theekklanten van toen zijn totaalklanten geworden, die wij vet
ker dan één keer adviseren. Soms maandelijks of zelfs wekelijl
Ons kantoor heeft zesduizend klanten. Die komen echt niet el
keer terug als ze niet tevreden zouden zijn of zouden denken
wij over hun rug onze zakken vullen."
Er zou te veel geld aan de strijkstok van de tussenpersonen b
ven hangen. Waarom hebben jullie er zo'n moeite mee om te
gen wat je aan een klant verdient?
„Ik heb er helemaal geen moeite mee. Als klanten er naar vrag
spelen we open kaart en er is nog nooit één afgehaakt omdat-i
vond dat wij te veel opstreken. Maar ik denk eerlijk gezegd dat
een klant helemaal niet boeit hoeveel 't Financieel Spectrum a
hem verdient. Als hij maar kwaliteit krijgt. De adviezen die wij
ven, besparen de klant soms honderden euro's. Dat mag ook
wat kosten."
Je hebt zo'n tussenpersoon toch helemaal niet nodig als je 00
rechtstreeks met je bank zaken kunt doen?
„Dat kan, maar dan heb je dus de keuze uit maar een paar mcj
lijkheden. Wij zijn honderd procent onafhankelijk, doen zakei]
zestig geldverstrekkende partijen - banken, pensioenfondsen,!
noem maar op - en kunnen de scherpste en gunstigste voorwj
den bedingen. Ik zeg vaak tegen klanten: loop maar een stuk c
drie banken af en ga vergelijken wat ze je te bieden hebben. Dj
eindelijk komen ze toch bij ons. En zo niet, dan zijn ze dief vaj
hun eigen portemonnee."
tekst: Paul de Vlieger fo/
UIT DE ARCHIEVEN
COLOFON
Leidsch Dagblad
Directie: T. Klein en H. de Wit
E-mail: directie@hdcmedia.nl
Hoofdredactie: Jan Geert Majoor,
Adriaan Brandenburg
E-mail: redactie.ld@hdc.nl
HOOFDKANTOOR
Rooseveltstraat 82, Leiden, tel 071-5 356 356
Postadres: Postbus 54,2300 AB Leiden.
De openingstijden van de receptie zijn:
Maandag tot en met donderdag
van 08.30 -16.30 uur
Vrijdag van 08.30 -12.30 uur
Redactie fax 071-5 356 415
Advertentie fax 071-5 356 325
Familieberichten overlijden, geboorte, jubilea
en andere familieberichten, desgewenst met
foto en/of afbeelding, via www.hdcmedia.nl of
per e-mail. familieberichten@nhd.hdc.nl.
Indien geen e-mail: fax 072-5196696, tel. 072-
5196699
ADVERTENTIEVERKOOP
Advertenties m.b.t.:
Auto's: 072-6813661
Onroerend goed: 023-5150 543
Personeel: 075-681 3677
Overige detailhandel: 071-5 356 300
Reclamebureaus kunnen contact opnemen
met. 075-6813636
LEZERSSERVICE
0800 -1711 (gratis)
Mobiel: 072 - 5196800
ABONNEMENTEN
Bij vooruitbetaling (acceptgiro)
p/m €20,20 (alleen aut. ine.)
p/kw €56,70 p/J €216.90
Abonnees die ons een machtiging verstrekken
tot het automatisch afschrijven van het
abonnementsgeld ontvangen €0.50 korting
per betaling
VERZENDING PER POST
Voor abonnementen die per post (biniKc
worden verzonden geldt een toeslag v| Ji
aan portokosten per verschijndag. Vc
Voor zaterdagabonnementen geldt €dg,
zaterdag.
GEEN KRANT ONTVANGEN? e
Voor nabezorging: 0800-1711 (gratis). U
Mobiel: 072 - 5196800.
ma t/m vr. 07.30-17.00 uur; za: o8.oo-r
(als op zaterdag voor 12.00 uur wordt 18
wordt de krant dezelfde dag nabezor^Tl
tussen 12.00 en 13.00 uur belt, ontvang,
krant op maandagg
OPZEGGEN ij|
Opzeggen van abonnementen: uitsluilai
schriftelijk, uiterlijk één maand voor ak^
de abonnementsperiode, t a v. afdeling
lezersservice, postbus 2,1800 AA AlkrnT
Voor leveringsvoorwaarden abonnemj
www.leidschdagblad nl of KvK-numn^
37014187
AUTEURSRECHTEN °r
Alle auteursrechten en databankrecht^
aanzien van (de inhoud van) deze uit05t
worden uitdrukkelijk voorbehouden, t
rechten berusten bij HDC Uitgeverij
cq. de betreffende auteur.
HDC Media BV. 2004 d
De publicatierechten van werken vanaa
beeldende kunstenaars aangesloten Ma
CISAC-organisatie zijn geregeld met Sin:
Beeldrecht te Amstelveen. jqi
HDC Media BV is belast met de verwik
gegevens van abonnees van dit dagbl e
gegevens kunnen tevens worden getn
gerichte informatie over voordeelaarjL,
en te geven, zowel door onszelf als
derden Heeft u hier bezwaar tegen, i
u dat laten weten aan HDC Media BVl
Lezersservice, postbus 2,1800 AA Alk'
ANNO 1955, Maandag 28 Februari j
f
LEIDEN - De vorst van de laatste dagen doet vermoeden, dat hett
de plassen en vaarten rondom Leiden zo langzamerhand wel betr^
baar genoeg is voor het maken van tochten. Uit wel ingelichte brcfe
vernemen wij echter dat dit nog geenszins het geval is. Het ijs opy
Langeraarse plassen is zeer onbetrouwbaar en het is levensgevaar
over te steken; alleen langs de kanten is het mogelijk te rijden, vqj
aan de Langeraarse kant. Het maken van tochten is absoluut onrrj
lijk. Hetzelfde geldt voor de Noordense en Nieuwkoopse plassen,]
Braassemermeer, de Westeinderplassen en de Kaag. Grote stukkf
liggen nog open en op andere plaatsen ligt nog slechts een zeer <1
laagje ijs. Aan een Molen- of Merentocht is voorlopig nog niet te <j:
ken! |j
•i
ANNO 1980, vrijdag 29 februari a;
LEIDEN - Opvallende etalages van V&D aan de Aalmarkt: beeld^
van de stad Alkmaar. Het is een onderdeel van een actie van hes
renhuis om Nederlandse waar onder de aandacht van de consul
te brengen. Foto: archief Leidsch Dagblad
Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dag
plaatsing 2,50 (afdruk van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op gironiii
8406 t.n.v. HDC Media b.v., Postbus 2, 1800 AA Alkmaar, onder vermeldin
Leidsch Dagblad, ANNO d.d.(datum van plaatsing) of door contante beta) f
de balie van het Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Leiden. U krijgt d^rr
binnen drie weken thuisgestuurd.