'Rechtvaardigheidsgevoel is weg' KUNST CULTUUR Hommage aan galeriehouder Henk J. Pruijsen Slechte minnaars Verrukkelijk onpretentieus Juist in het cliché is Carmen sterk Ratjetoe acteerstijlen nekt thrillers HOC 941 vrijdag 25 februari 2005 1 R Ouentin Tarantino Foto: AP Tarantino doet Crime Scene hollywood - De Amerikaanse regisseur Quentin Tarantino gaat een aflevering regisseren van de succesvolle televisieserie Crime Scene Investigation. Het gaat om de laatste aflevering van het seizoen dat momenteel in de Verenigde Staten te zien is. Niet alleen de regie, maar ook het scenario van de CSI-af- levering is afkomstig van Taran tino, bekend van films als Pulp Fiction en Kill Bill. Het is niet de eerste keer dat Tarantino bij draagt aan een succesvolle tele visieserie. Tien jaar geleden nam hij al eens een episode van de ziekenhuisserie ER voor zijn rekening. CSI is ook in Neder land een succesvolle serie, die te zien is bij RTL4. Afgeleiden van de serie, CSI Miami en CSI New York, worden uitgezonden door Yorin. L'eidols op zoek naar kandidaten leiden - De organisatie van de Leidse talentenjacht L'eidols is op zoek naar kandidaten. Het gaat daarbij om zangers en zan geressen van 16 jaar of ouder. Voorwaarde is verder dat de deelnemers zelf zorgen voor hun achtergrondmuziek. De eerste voorronde van L'eidols heeft plaats op 18 maart, net als vorig jaar in d'oude Harmonie aan de Breestraat. De prijzen van deze editie zijn nog niet be kend. Op www.leidols.nl is meer informatie te vinden over de talentenjacht. Educatieproject over Romeinen alphen aan den rijn - Het Cen trum Beeldende Kunst en de Kunstuitleen hebben de ko mende weken circa vijfhonderd leerlingen uit het basis- en voortgezet onderwijs op be zoek. Onder begeleiding van een archeoloog van Archeon bekijken ze de tentoonstelling 'Sporen in de klei' over de Ro meinse vondsten die de afgelo pen jaren in het Alphense stadshart zijn gedaan. Er is ook werk te zien van de Britse kun stenaar Pothecary. Met dit pro ject wil het in zijn voortbestaan bedreigde CBK tonen in Alphen een belangrijke rol te spelen op het gebied van kunsteducatie. Film over De Olieman Glasgow - De Schotse produc tiemaatschappij Whisky Galore Limited verfilmt het leven van de Nederlandse oorlogsheld Walraven van Hall. Change of fortune heet de film over de bankier die in de Tweede We reldoorlog duizenden mensen hielp. Van Hall, ook wel de Olieman genoemd, redde in de oorlog mensenlevens door via zijn organisatie Nationaal Steun Fonds (NSF) geld te verstrekken aan onder anderen onderdui kers. De Duitsers schoten de bankier op 12 februari 1945 dood. De film gaat volgens de productiemaatschappij over „liefde, familiebanden, verraad en een volk dat probeert te overleven". Het script van Change of fortune is geschre ven door de Amsterdamse An nie Perkins en Russ Haan, wiens familie uit Nederland komt. De film moet eind 2006 uitkomen. Antillen vallen voor Van Gogh Willemstad - Alle voorstellin- gen van het Theo van Gogh-fes- tival dat gisteren op Curasao begon, zijn uitverkocht. De laatste films van de in novem ber vermoorde regisseur draai en de komende week dagelijks in de megabioscoop in Willem stad. Vaste Van Gogh-acteurs Katja Schuurman, Tara Elders en Faoud Mourigh waren bij de opening aanwezig. Van Blokland overleden Rotterdam - De Rotterdamse theatermaker Annekee van Blokland (49), tot de jaarwisse ling artistiek leider van theater groep Bonheur, is deze week overleden. Van Blokland leed al enige jaren aan darmkanker. Onder leiding van Annekee van Blokland bracht Bonheur zo'n twintig producties op de plan ken. In oktober vorig jaar maak te Van Blokland haar laatste stuk^'Poste Restante'. NOODZAKELIJK K W A A Q Autofabrikant Audi wordt tot 2014 sponsor van het Stede lijk Museum in Amsterdam. In ruil daarvoor komt er geen auto op het dak, verzekerde de Am sterdamse cultuurwethouder vorige week nog maar eens. Wel wordt er een zaal naar Audi ver noemd en mag het bedrijf gas ten in het museum ontvangen. Geen gewone gasten natuurlijk, maar de grachten gordelmens in (mantel)pak die gefêteerd moet worden. Dat is nu eenmaal zo. De naar schatting 5 miljoen euro die Audi beschikbaar stelt maakt veel goed. Het wordt gebruikt voor de verbouwing van het museum. Ook zal Audi 'innova tieve tentoonstel lingen' op het ge bied van design fi nancieel onder steunen. Daar pro fiteren de gewone gasten weer van. Behalve door Audi wordt het Stedelijk Museum met vergelijk bare bedragen gesponsord door de Joop van den Ende Founda tion, ABN Amro, en er zouden nog onderhandelingen lopen met de Sponsor Loterij. Niks op tegen, zou ik denken. Jaren gele den heb ik wel eens beweerd dat sponsors ontrouwe minnaars zijn. Zo heb je ze, en zo ben je ze kwijt. Maar cultuursponsoring is intussen heel gewoon gewor den (grote tentoonstellingen in de musea zijn nauwelijks meer denkbaar zonder bedrijfslogo's) en sponsors blijken veel be trouwbaarder dan ik had ge dacht. Sterker nog: de landelijke en lokale overheid zijn inmid dels onbetrouwbaarder dan me nig fabrikant. Orkesten en to neelgezelschappen zijn in Ne derland hun leven niet langer dan vier jaar zeker. Een contract tot 2014, zoals met Audi, kom daar maar eens om bij meisje Van der Laan! In Leiden en ommelanden is het niet anders. Lokale overheden zijn niet alleen ontrouwe, maar ook slechte minnaars. Culturele instellingen zijn net heroïnehoe- ren. Ze moeten soebatten om el ke cent. De kunstuitleen in Lei den, de muziekschool in Leider dorp en het Centrum Beeldende Kunst in Alphen worden zonder pardon opgeheven. Vergeleken met Audi is de lokale overheid eigenlijk net een louche, tweede hands autohandelaar. Eigenlijk wilde het Stedelijk Museum al in 1999 een sponsor overeenkomst sluiten met de au tofabrikant. Audi was destijds bereid het Stedelijk een rentelo ze lening van - toen nog miljoen gulden voor de nu bouw te verstrekken plus bijdrage van 80.000 guldei jaar. Als tegenprestatie 1 Audi een auto in het mui tentoonstellen. Maar daar de Amsterdamse gemeente een stokje voor. Liet de autofabrikant het S lijk daarna in de steek? 1 maal niet. In schonk Audi museum no\ miljoen guide ook daarna I het Stedelijk jaarlijkse bijt van 80.000 gi voor tentooi lingen. Audi i museum dw woon trouw g ven en wil hei delijk ook ii toekomst b\ ondersteunen weer tot de c rele top vai wereld te gaa horen'. Zelf stond ik wel een bee kijken van de reactie van h Lakenhal in deze krant. Ni tijd proef je de vrees dat sors zich op ontoelaatbare willen bemoeien met de in van tentoonstellingen. Zei ik daar niet batig voor c natuurlijk geen enkele zit respecterende museumdin dat toelaat. Bovendien hai de Nederlandse Museumu ging al jaren een ethische voor cultuursponsoring 1 breed wordt onderschreve grond daarvan mag een sp nooit inmenging in het ten stellingsbeleid krijgen en mag onder sponsoring get clame worden verstaan. Dt dat de directeur van De L hal nog eens in shirtre' over straat gaat lijkt mij d ring. Bij het Leidse museum, i vindt men ook nog steeds een verband moet bestaai1 sen sponsor en museum, t heeft men er kennelijk get in. Mijn moeder zei vroe\ als ik ergens geen zin itr dan maak je maar zin. 1 zou zeggen: als er geen ve j is met de sponsor, dan m maar een verband. Dat thans nauwelijks spi van sponsoring bij het Stedelijke Museum, en e1 geldschieters al evenmin 1 resseerd lijken te zijn in t komstige ontwikkeling vt Scheltemacomplex, zegt o over hoe ver de gemeente wel is op het terrein van 1 ne vormen van cultuurs ring. Het is, net als het i landse subsidiestelsel dat ten en theatergezelschap} nek omdraait, uit de tijd. JAN RIJSDAM muziek recensie Susanne Lammers Concert: Duizend en één snaren. Door Harry Sacksioni, Eric Vaarzon Morel, Jan Kuiper, Zou Diarra en Digmon Roovers. Gehoord: 24/2, Stadsgehoorzaal, Leiden. Vijf meest middelbare mannen, zittend, allemaal een gitaar on der handen. Dat zou best on draaglijk saai kunnen zijn. Saai was het geenszins. Want Eric Vaarzon Morel, Harry Sacksio ni, Jan Kuiper, Digmon Roovers en Zou Diarra, dat betekent vier Hollandse en een Malinese meester op een rij. Hun programma 'Duizend en één snaren' is een verkenning van alle hoeken en gaten van de gitaar, een voorbeeld van be geesterd samenspelen, een waar muzikaal hoogstandje. Verrukkelijk onpretentieus, vol humor en rijk aan verrassingen. Het onmiskenbare geluid van Harry Sacksioni en de flamen co-fantasieën van Eric Vaarzon Morel vormen de basis en daar aan voegt Zou Diarra op elektri sche gitaar betoverend melodi euze loopjes toe. Bassist Dig mon Roovers en initiatiefnemer Jan Kuiper vallen naast die drie wat minder op, maar kunnen bepaald niet gemist worden. De vijf spelen in wisselende for maties en dat alleen al maakt het programma afwisselend en spannend. Sacksioni's twaalf- snarige impressie van een boks wedstrijd van Cassius Clay, de 'Ali Shuffle', met het dansende uitdagen, is een nummer vol climaxen, druk en weelderig, maar met een ongelooflijk hel dere melodielijn. Vaarzon Mo rel imponeert solo met 'Zinde- go', natuurlyriek, zou je k zeggen, die ingetogen en concentreerd begint, en fantastisch gedoseerd de insluipt. Maar waardoor je op het van je stoel terecht komt, samenspel, de manier wa P ze elkaar inspireren, de ei te in muzikaliteit. Vaarzoi reis flamencotechnieken opvallend en hij speelt ot woon te goed om niet eei hoorlijk stempel op het gi te drukken. Hij is het voo de vijf gitaristen tot een b nisvol muzikaal discours brengt, niet in de laatste j omdat hij dol is op het to i; uiterste uitbuiten van rus De bijzonderste aanwezij is echter Zou Diarra. Ten gespeend van ieder uiterl fect speelt, voegt hij onget( ritmiek en zonnig tinkele nevenmelodietjes toe. J' door Theo de With warmond - Het is nog onduidelijk of en hoe de galerie van Henk J. Pruijsen in Warmond wordt voortgezet. De galerie houder overleed begin deze maand. Als hommage aan hem wordt zondag een laatste tentoonstelling in de galerie geor ganiseerd. Aan deze expositie doen 58 kunstenaars mee, die zich de afgelopen jaren eerder hebben gepresenteerd in galerie Henk J. Pruijsen. Ze hebben hun werk ook ge bundeld in een boekje dat de titel 'Hom mage a Henk' draagt. De gelijknamige tentoonstelling wordt zondagmiddag geopend door de Warmondse schrijver Maarten 't Hart, die een geregeld bezoe ker van de galerie was. De uit de Alblasserwaard afkomstige Pruijsen begint in 1997 een galerie in de Warmondse Dorpsstraat. Vijf jaar later verhuist hij naar de voormalige gymzaal aan 'het pleintje met de dorpspomp'. Daar gaat in de gemeenteraad het nodi ge gekrakeel aan vooraf, want er zijn meer gegadigden. Toch weet hij met zijn combinatie van galerie met kunstcafé de raad te overtuigen. De voormalige machinebankwerker weet steeds meer kunstenaars aan zich te binden. Kunstenaars als Albert in 't Veld, Ellen Toor, Daniel Tavenier, Ger Stallenberg, Raffaele Rossi, Theo Koster, Hans Innemee en Marti de Greef tonen met grote regelmaat hun werk in de ga lerie. Pruijsen staat bekend om zijn per soonlijke en intense contacten met de schilders en beeldhouwers. Het kunste naarsdiner op tweede kerstdag in de ga lerie wordt een traditie. Daarvoor ge vraagd worden is een grote eer. Als de galeriehouder hoort dat hij onge neeslijk ziek is, heeft hij als ultieme wens dat kunstenaars die hem na aan het hart liggen zijn kist beschilderen. Dat gebeurt op 4 januari 2005 in de galerie. Nog geen maand later overlijdt hij. 'Hommage k Henk', zondag 27 februari t/m zondag 20 maart, Galerie Henk J. Pruijsen, Dorpsstraat 40, Warmond. Carmen volgens Ramon Oiler. Foto: GPD dans recensie Roos van Put Carmen. Choreografie: Ramón Oller. Companyia Metros, met onder anderen Sandrine Rouet en Javier Garcia. Première: 23/2 Amsterdam (Theaterfabriek). Te zien t/m 13/3. Of je wilt of niet, het deuntje blijft in je hoofd zitten. L'amour est un oiseau rebelle, een mu ziekstuk ook wel bekend als Ha banera. Het is ongetwijfeld het meest vermaarde onderdeel uit Bizets Carmen. En waarom blijft het je juist deze avond nog zo lang bij? Niet omdat het zo beroemd is maar omdat dit specifieke nummer heel vaak wordt herhaald. Nog net niet tot vervelens toe, maar dat scheelt niet veel. De versie van Carmen door Ramón Oller is in sommige opzichten best geslaagd: de mix van decor - een heuse sigarenfabriek waar ook wordt gerookt en wel zoda nig dat de stinkende dampen ver in de zaal je neus binnen dringen - kleding en licht staat garant voor een zinderende, sensuele stemming. Geheel in lijn van de thematiek van het verhaal. Wordt er met de heu pen gedraaid dan zwieren de strokenrokken lustig mee. Krui sen blikken, dan zijn deze warm zwoel. Wordt er omhelsd, dan gebeurt dit met veel gevoel voor drama dat soms griezelig dicht de overtreffende trap na dert. Daarnaast zijn de tyji&ch Spaanse geborduurde sjaals vanzelfsprekend onderdeel van woeste duetten of van vrolijke groepsformaties. Deze versie van Carmen boeit echter voor een groot deel niet. Door het formaat van het overi gens tot de verbeelding spre kende decor blijft er weinig to neel over. Waardoor vooral op momenten wanneer de groep danst alle bewegingen een soort gelijkmatige, kabbelende brij worden waar een heel en kele keer de hoge benen opval len. Wat bijblijft zijn niet eens de technische kwaliteiten van Carmen en haar geliefde, ook is het niet de moedige combinatie van hedendaagse dans met fla menco die zich vastbijt. Het zijn juist wonderlijk genoeg die onderdelen waar geen muziek is te horen en waar bewegingen in combinatie met het geluid ineens wél emoties overbren gen. Zo staat het driftige gestamp van hakken en het opzwepend klappen van handen garant voor een dreigend, escalerend sfeertje. Hier steelt vooral de oudere flamencodanseres de harten zowel door haar krachti ge persoonlijkheid als door haar vurige uitstraling. En ook laat een puntig duet tussen vrouwen gewapend met waai ers in alle scherpte de essentie van dit verhaal voelen. Juist in die cliché-momenten is deze Carmen sterk. En dan neem je het afsluitende onderdeel - riekt duidelijk naar effectbejag - met stromend water maar op de koop toe. theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'En toen waren er nog maar...' van Agatha Christie door het Thriller Theater. Regie: Mette Bouhuijs. Gezien: 24/2, schouwburg Leiden. Daar nog te zien: vanavond. De voorstelling loopt op haar laatste benen. Na zaterdag zit de tournée er op. Van profes sionele spelers mag je verwach ten dat je daarvan niets merkt. Op één incident na kun je de spelers op dat punt niet echt iets verwijten. Maar het is wel een kwalijk en veelzeggend in cident. Eén van de spelers rea geert kennelijk zo vreemd dat zijn collega's even in de lach schieten. Mogelijk slaat toch de meligheid aan het einde van de tournee toe. Het is in elk geval uiterst knullig. Aanstichters van die lach zijn George van Houts en Tom de Ket die samen als cabaretduo Van Houts en De Ket bekend heid genieten. Soms treden ze ook als acteur op, maar hier in dit stuk zijn ze het spoor bijster. Beiden spelen vanuit hun caba retervaring direct op het pu bliek, alsof bij een klassieke thriller geen vierde wand zou bestaan: gewoon heel traditio neel doen alsof het publiek er niet is. Ze maken zich schuldig aan goedkoop effectbejag. Juist op dat punt gaat deze voorstelling de mist in. Het en semble vertoont op geen enkele wijze een eenheid die het ijzer- sterke gegeven van Agatha Christie recht doet. Een ratjetoe aan acteerstijlen nekt deze thriller. Naast de reeds gesigna leerde cabareteske aanpak is er bijvoorbeeld Cas Enklaar die vooral met enige ironische dis tantie pleegt te spelen. Een goed acteur die een dergelijk? «j speelstijl goed beheerst. 1 het combineert niet met 'g rest, want Leonoor Pauw entegen werpt zich weer 0; haar eigen specialisme: e a larische acteerstijl. Nu ve"1 je bij Agatha Christie altij£ kele excentrieke persona n Wat Pauw echter doet, h -( daar weinig tot niets mei maken. De overige spele v ten daar min of meer rea n spel tegenover. Alleen is 81 dat niet overtuigend, om kwaliteit en daarmee de waardigheid daarvan no lt sterk per persoon versch Het nieuwe Thrillertheat looft „de kenmerkende r. tie-sfeer eer aan te doen' 5, geldt hoogstens voor het volle decor: de woonkan a| een mooi en tegelijk bee in zelig huis. Verder moet e heel veel gebeuren, als d o ducent het klassieke gen a, de toneelthriller inderda gl eus wil nemen. Cabaretier Javier Guzman vraagt zich af waarom ze hem moeten hebben amsterdam/gpd - Cabaretier Ja- vier Guzman (27) werd vorige week woensdagnacht op de Am sterdamse Zeedijk in elkaar ge slagen en daarna door de politie in de boeien geslagen omdat hij 'zeer recalcitrant' was. Guzman vraagt zich af, waarom de agen ten hem moesten hebben en waarom ze niet achter zijn bela gers zijn aangegaan. Wat is er nou precies gebeurd? Guzman: „Ik was samen met mijn broertje en twee meisjes enkele biertjes gaan drinken in de Nieuwmarktbuurt bij de Zeedijk. We eindigden in café San Francisco. Daar werd ik continu lastig gevallen door een paar gasten. Ik vroeg ze toen of we het even gezellig konden houden. Vervolgens kreeg ik di rect een klap op m'n bek." Wie waren die mannen? „Geen idee. Ik had ze nog nooit eerder gezien. Buiten zag ik dat ze met z'n vijven waren. Ik schat ze tussen de 30 en de 35 jaar. Het waren flinke kerels. De kleinste was zo groot als ik, de rest was zeker wel twee koppen groter." Buiten namen ze jullie te gra zen? „Ja. Het leek heel georganiseerd allemaal. Mijn broertje werd te gen een Amsterdammertje ge zet, waar één man hem continu op z'n gezicht probeerde te ra ken. De andere vier hadden het op mij gemunt. Eén stampte de hele tijd op m'n hoofd, de an deren concentreerden zich op verschillende delen van mijn li chaam. Ik ben niet goed in vechten. De meeste tijd heb ik op de grond gelegen. Ik heb zelf niet één klap uit kunnen de len." De politie werd gebeld en die zegt dat ze binnen enkele minu ten ter plaatse was. „Onzin. Er waren verschillende Uiteindelijk ging je op de vuist met de politie. „Ik heb ook fouten gemaakt. Ik ben dwars door het lint gegaan toen mijn broertje werd gear resteerd. Ik was op het laatst gewoon ook helemaal de weg kwijt." omstanders bij die later hebben gezegd dat het meer dan tien minuten duurde eer de politie ter plekke was. Ik had zelf geen idee trouwens. Als je zo hard op je hoofd wordt gebeukt, heb je totaal geen besef van tijd meer." Volgens de politie was je zeer re calcitrant. „Vind je het gek? Ik wilde dat ze die gasten zouden pakken. Ga ze nou achterna, riep ik, ze zijn die kant op. Maar de agenten waren alleen maar met ons be zig. Wij moesten rustig zijn, zei den ze. Ik werd ontzettend boos en wilde zelf achter die kerels aan. Mijn broertje heeft mij toen tegengehouden." Je kreeg een proces verbaal voor openbare dronkenschap. „Ik was zeker niet dronken. Ik had een hersenschudding en mijn evenwichtsorgaan was naar de klote. Ze hebben geen blaastest gedaan en ook geen bloed afgenomen. Hoe willen ze dan hard maken dat ik dron ken was? Sinds woensdagnacht heb ik het gevoel dat ik mezelf steeds weer moet verdedigen. Eerst tegen mijn belagers, toen tegen de politie en nu tegen alle verhalen die de ronde doen. Mijn hele gevoel voor recht vaardigheid is weg." Voel je je nu onveilig in Amster dam? „Nee. Ik ben nog niet op straat geweest, omdat ik geen zin heb mensen te zien of nagestaard te worden. Maar ik hoop uiteinde lijk weer gewoon naar de Zee dijk te kunnen hoor. Want ik vind het een geweldige buurt daar rond de Nieuwmarkt." Ben je inmiddels al wat opge knapt? „Heel m'n lichaam doet pijn, ik loop moeilijk en ik heb geen ge voel in mijn achterhoofd. Ik Guzman: „Ik was op het laatst gewoon ook helemaal de weg kwijt." Foto: GPD probeer uit te rusten. Ik wil snel de draad weer oppakken. Op het toneel staan is het leukste dat er is."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 12