ER Bil in Christo 'Heerlijk om samen zo'n gekte te hebben' De Haarlemmers Siebren en Christien Aldershof zijn allebei gek van het werk van de Hongaarse kunstenaar Christo. Deze week genoten ze in New York van diens nieuwe kunstwerk The Gates. Poorten met saffraangele doeken. Inspirerend en vrolijk. door Jaap Timmers Siebren en Christien Alderhof zijn zo verslingerd aan het werk van Christo, dat ze zijn kunstwerken overal ter wereld gaan bekijken. Foto: Jaap Timmers ZATERDAG 19 FEBRUAt 2005 Siebren en Christien Aldershof staan in Central Park, het grootste stedelijke park ter wereld. Ze zijn er in hun element. Jaren leefden ze toe naar deze week. En daar hangen ze dan, de oranje doeken. Het echtpaar uit Haarlem is, wat je noemt, verslingerd aan de kunstwerken van Christo. Ze reizen er de hele wereld voor af. Zij: „Ik vind het zo knap: wat hij in de afgelopen 26 jaar getekend heeft, is exact te zien in het park." Van alle details over The Gates zijn Sie bren en Christien op de hoogte. Ze be zoeken zaterdagochtend de opening. Al voor de onthulling struinen ze rond in het park. Ze schieten rolletje na rolletje vol, genieten van de vele doorkijkjes, het Over Christo Christo JavachefF (geboren 13 juni 1935) ontvluchtte zijn vaderland Bulgarije op 21-jarige leeftijd. Hij kwam in Parijs te recht waar hij Jeanne-Claude leerde ken nen, geboren in Casablanca op dezelfde dag als Christo, en aangenomen dochter van de Franse generaal Jacques de Guille- bon. Zij leidde toen een jetsetleven. De kennismaking gaf haar een doel: de kun stenaar liefhebben en begeleiden. De kunstenaar begon eind jaren vijftig al met het inpakken van toen nog kleine voorwerpen zoals flessen, conservenblik ken en fietsen. Zijn eerste grote eenmans- expositie vond plaats in 1966 in Neder land. Dit werkoverzicht in het Van Abbe Museum in Eindhoven luidde een nieuw tijdperk in: Christo stapte over naar groot schaliger projecten, zoals ingepakte win kelpuien en gestapelde olievaten. Bekend heid verwierf hij met The Running Fence, een zes meter hoog stoffen 'hek' in Califor nia. Daarop volgden onder meer Surroun ded Islands en Valley Curtain. In Europa brak hij door met het inpakken van de Pont Neuf en de Rijksdag. Doek is altijd een belangrijk materiaal voor Christo ge weest. 'Wij hebben zoveel gereisd. Stof weerspiegelt ons nomadische leven', zei hij ooit. 'Inpakkunstenaar' wil hij niet genoemd worden. Woedend kan met name Jeanne- Claude reageren als daarop gezinspeeld wordt. De term impliceert immers een ge brek aan artistieke veelzijdigheid. Toch gaf Christo er zelf alle aanleiding toe. Met in pakken verwierf hij bekendheid. Miljoe nen mensen komen op zijn werken af. Over The Gates The Gates is het negentiende grootschalige kunstwerk van Christo. Het bestaat uit 7500 poorten van bijna vijf meter hoog, variërend in breedte van anderhalve tot vijfenhalve meter. Aan de poorten hangen saffraangele nylon doeken tot ruim twee meter boven de grond. Ze 'overkappen' de wandelpaden over een lengte van 37 kilo meter en staan ruim drieënhalve meter uit elkaar. De poorten zijn gemonteerd op 15.000 stalen sokkels. The Gates duurt tot en met zondag 27 februari en is gratis toe gankelijk. Central Park ligt in het centrum van Manhattan. Kunstminnaars kunnen er him hart ophalen. Niet te versmaden is de combinatie met een bezoek aan een van de vele musea, of 's avonds een thea tervoorstelling op Broadway. De poorten met gordijnen van Christo kleuren Central Park oranje. Foto: Reuters/Peter Morgan materiaal en de atmosfeer die erdoor opgeroepen wordt. Het is alsof ze een nieuw land ontdekt hebben. Onder het toeziend oog van Amerika's ontdekker Columbus verkopen mede werkers van de kunstenaar ansichtkaar ten, posters en sweatshirts. Boven onze hoofden wapperen saffraangele doeken. Mensen vergapen zich eraan. De zon be schijnt het tafereel, er ontstaan prachti ge contrasten. Het groene gras, grijstin ten van dor hout, lichtbruine en glazen gebouwen erachter, een strakblauwe lucht, en dan die gouden gloed er dwars doorheen. „Sommigen verklaren ons voor gek dat wij hierheen gaan", zegt Christien (47), moeder van enkele jongvolwassen kin deren. „Dit vinden wij zo mooi", vult va der Siebren (49) aan. „Het is heerlijk om samen zo'n gekte te hebben." Het begon in de herfst van 1985. In de auto op de Boulevard Peripherique be gon zijn vrouw opeens over de Pont Neuf te praten, de befaamde brug hartje Parijs. De brug was ingepakt door de van oorsprong Bulgaarse artiest Christo Ja- vacheff, toen 50 jaar oud. Christien stel de haar echtgenoot voor even te gaan kijken. Siebren voelde er helemaal niets voor. „Wie pakt er nou een brug in!" Als door een bliksemschicht getroffen, zo omschrijven ze de sensatie toen ze het metrostation verlieten. Christien had wel enigszins vermoed wat het okerkleu- rige schouwspel met haar zou doen. Haar sceptische reisgenoot bleek ook volledig verkocht. Siebren Aldershof: „Wauw, dacht ik. Ik weet het nog goed, we waren er direct door gegrepen. Jam mer genoeg hebben we toen te weinig foto's gemaakt." Sindsdien is het echtpaar 'kind aan huis' bij de Christo's. Ze stuurden de kunste naar briefkaarten met de feestdagen, ontvingen van hem geregeld kaartjes te rug. Hij stuurde ook informatie over pro jecten die in ontwikkeling waren. Ze be zochten kunstwerken in Bazel, Oberhau- sen, Wurz. Op zeker moment schreef de kunstenaar de datum waarop een nieuw en groot avontuur zou beginnen. De be wonderaars vlogen begin jaren negentig naar California en bezochten er het landart-project The Umbrella's: duizen den zes meter hoge gele parasols in de snikhete heuvels. Met een huurauto trokken Siebren en Christien het land in. „Hele gezinnen zaten eronder te pick nicken. De parasols werden onderdeel van het dagelijkse leven." Honorarium Wat hun in de bergen achter Los Angeles niet lukte - in dienst treden van de Christo's - slaagde pas in 1995 in Berlijn. Vertrouweling en privé-fotograaf van de kunstenaars Wolfgang Volz vertelde de Nederlanders dat ze een bankrekening in Duitsland nodig hadden waarop hun honorarium gestort zou worden, dat was zo'n 400 gulden per persoon. Ze hadden in Berlijn de tijd van hun le ven. Zes uur werken, twaalf uur rusten, een week lang. Siebren en Christien gin gen gehuld in een door de kunstenaar ontworpen jas. Het ging hen niet om het geld, ze wilden het project van dichtbij meemaken. Ze vertelden het massaal toegestroomde publiek over de 'Wrap ped Reichstag' en de kunstenaar; ze be waakten het zilverkleurige doek, aten met het team een hapje warm eten en liepen nachtdienst. Siebren droeg een Christo en Jeanne-Claude bij de persconferentie van burgemeester Michael Bloomberg van New York ter gelegenheid van de opening van The Gates. Foto: Reuters/Chip East man over aan de politie die met een schaar een stuk stof had losgeknipt. Christien: „Christo is een aardige, vrien delijke man. Hij bedenkt de ideeën. Maar Jeanne-Claude is zijn steun. Als ze aan de uitvoering van een kunstwerk be ginnen, dan blokkeert hij nogal eens, heeft zij mij ooit eens verteld. Daar komt bij dat de kunstenaar de neiging heeft al les weg te geven. Zij niet." Dolgraag hadden onze landgenoten ook in New York aan de zijde van de kunste naar gestaan. Dat plan liep stuk, ze kre gen er geen vergunning voor. Bovendien had Christo de stadsautoriteiten toege zegd zoveel mogelijk Amerikanen in dienst te nemen voor de uitvoering van The Gates. Daar staat tegenover dat de Haarlem mers nu alle tijd hebben om van het oranjegekleurde feest te genieten. Ze vinden zijn werk oorspronkelijk en prachtig afgewerkt. De objecten en ver hullingen inspireren hen en vrolijken de boel op. Siebren: „Het is goed dat ze vol ledig onafhankelijk van sponsors zijn. Stel je toch eens voor dat op een van de doeken 'Coca Cola' stond. Dat zou toch te denken geven. Iemand bood ooit 1 miljoen dollar voor een van de parasols, maar hij deed het niet. Ze zijn allemaal gerecycled. Christo kan precies doen wat hij wil, in volledige vrijheid. En die vrij heid hebben wijzelf ook in ons leven." „The Gates staat heel dichtbij het pu bliek", zegt Christien, „niet in een vitri nekast en er wordt ook geen entree ge heven. Dat maakt het allemaal zo toe gankelijk." Voor de komende jaren heeft het echt paar twee wensen. De eerste is opnieuw medewerker worden van de Christo's als zij hun project Over The River uitvoeren (nog geen jaartal van uitvoering bekend) De bedding van de Arkansas River in de staat Colorado wordt over enkele kilo meters overdekt met doorschijnend fo lie. De tweede droom is de foto's die ze de afgelopen jaren maakten tentoonstel len in hun woonplaats Haarlem, wellicht als onderdeel van de atelierroute. Want genezen van het virus is uitgesloten. 9

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 6