Jde stelling!
KUNST CULTUUR
Koor en orkest ontspannen en toegewijd
Kees Brusse wordt 80:Als acteur teefje veel meer leve
Glotzbach
verrassend in
finale Leids
Cabaret Festival
Koningin opent expo
van Willem de Koon
Sexy Lady Salsa
Bruce Springsteen.
Foto: AP/Ron Edmonds
Nieuw album van
Bruce Springsteen
den haao - De Amerikaanse
rockster Bruce Springsteen
komt eind april met een nieuw
album, getiteld 'Devils Dust'.
De plaat, die twaalf liedjes be
vat, is zijn eerste met nieuw
materiaal sinds het verschijnen
van 'The Rising' in juli 2002,
een cd die in het teken stond
van de aanslagen van 11 sep
tember 2001. Mogelijk volgt er
een tournee na de release van
de cd, maar Springsteen is er
nog niet uit of hij alleen zal op
treden of met een klein aantal
muzikanten. De nieuwe cd is
volgens de 55-jarige Spring
steen rustiger en minder
rockend dan 'The Rising'.
Biesheuvel naar
Van Oorschot
Amsterdam - Schrijver J.MA
Biesheuvel heeft onderdak ge
vonden bij uitgeverij Van Oor
schot. Eerder was al bekend ge
worden dat Biesheuvel net als
een stoet collega-auteurs uitge
verij Meulenhoff had verlaten.
Biesheuvel heeft de afgelopen
jaren weinig meer gepubli
ceerd. Bij Van Oorschot zal in
de komende jaren zijn Verza
meld Werk verschijnen, begroot
op vijf delen dundruk.
Oscarwinnaars
leven langer
den haag - Filmregisseurs die
een Oscar hebben gewonnen
leven gemiddeld twee jaar lan
ger dan regisseurs die alleen
maar werden genomineerd. Re
gisseurs die vaker een Oscar
wonnen, leefden nog langer
dan collega's die één Academy
Award in de wacht sleepten.
Dat blijkt uit een studie van de
Universiteit van Toronto. Van
uit het vermoeden dat succes
een positief effect heeft op de
gezondheid, zijn twintig jaar
lang data over de Oscars de
computer ingevoerd samen
met sterftecijfers van mensen
die werkzaam zijn in de filmin
dustrie. De wetenschapper ont
dekte ook dat regisseurs ruim
vier jaar ouder worden dan ac
teurs. Acteurs die ooit een of
meerdere Oscars wonnen, wor
den gemiddeld bijna vier jaar
ouder dan acteurs die nooit
werden genomineerd.
Stanley Burleson
Beest naast Belle
Amsterdam - Stanley Burleson
wordt het Beest naast Belle in
de Disney/Van den Ende-musi-
cal 'Beauty and the Beast' (Belle
en het Beest). De cast van de
reizende musical is nu com
pleet. Eerder werd al bekend
dat Chantal Janzen in dit lief
desavontuur de rol van Belle
speelt, Carlo Boszhard als Lu-
mière fungeert en Ben Cramer
de rol van Maurice voor zijn re
kening neemt. René van Kooten
en Mariska van Kolck spelen
respectievelijk Gaston en me
vrouw Pot. Op 2 oktober 2005 is
de Nederlandse première ge
pland in Koninklijk Theater
Carré in Amsterdam. De voor
stelling is te zien in de vijftien
grote theaters in Nederland.
Reclameverbod
nekt Haags festival
den haag - Door het verbod op
tabaksreclame bij culturele ac
tiviteiten gaat het Haagse mu
ziekfestival The Music In My
Head dit jaar niet door. Hoofd
sponsor Javaanse Jongens Eet
café kan het evenement niet
langer ondersteunen. Door de
financiële problemen is de vier
de editie van The Music In My
Head nu een jaar uitgesteld. De
festivaldirectie probeert in 2006
weer een editie te organiseren.
Een corrigerende tik
verbieden is
belachelijk.
Ceef uw mening j
www.leidschdagblad.nl
vrijdag 18 februari 201
Damesovermacht bij begin Leidse Scratchdagen Eens gegeven
door Jos van der Burg
Zeist - Kees Brusse wordt 8o. Hij maak
te als u-jarig jongetje zijn filmdebuut.
Het Filmmuseum in Amsterdam pre
senteert een retrospectief van zijn
werk. Brusse is er even voor overgeko
men uit Australië. „Ik heb het niet ca
deau gekregen."
Kees Brusse woont sinds drie jaar in
Australië. In een hotel in Zeist houdt
hij zijn sjaal om, want hij is het Ne
derlandse klimaat ontwend. Niet ver
anderd is de bronzen stem, die klinkt
naar de tijd dat acteurs nog les kre
gen in beschaafd spreken.
Brusse maakte zijn acteerdebuut in
1936 in de speelfilm 'Merijntje Gij-
zens jeugd'. Net zestien jaar oud,
kwam hij in 1941 bij het Nederlands
Toneel. Na de oorlog werd hij een
succesvol toneelacteur, maar ook de
jeune premier in de filmwereld. In de
jaren vijftig speelde hij in oer-Hol-
landse drama's als 'De dijk is dicht'
en 'Ciske de rat'.
Op de radio was de duizendpoot te
horen in de legendarische hoorspe
len 'De familie doorsnee' en 'Pension
Hommeles'. Zijn regieambities leid
den in 1964 tot de spraakmakende
bioscoopdocumentaire 'Mensen van
morgen', waarin jongeren openhartig
praten over hun leven. Dat in de film
openlijk over seks werd gesproken,
was niet eerder vertoond. Het zorgde
voor veel commotie.
Stil zat Brusse nooit. Hij speelde in de
jaren zeventig in films van Wim Ver
stappen en Pim de la Parra en was te
zien in Bert Haanstra's 'Dokter Pul
der zaait papavers'. En dan waren er
nog de vele rollen in tv-drama's, en
het spelletje 'Wie van de drie' waar
mee Brusse met Albert Mol, Sonja
Barend en Martine Bijl in de jaren ze
ventig miljoenen kijkers aan de buis
kluisterde.
Het beeld doemt op van een zon
dagskind. Brusse heeft het vaker ge
hoord, maar noemt het onzin. „Ik
heb een ellendige jeugd gehad. Mijn
vader heb ik nauwelijks gekend. Ik
ben opgevoed door een vreselijke
stiefvader. Mensen oordelen zo mak
kelijk, maar ik heb het niet cadeau
gekregen."
Dat geldt al evenzeer voor zijn werk.
„Het publiek heeft geen idee van be
talingen. Misschien is het nu anders,
maar in mijn tijd werd acteren zeer
slecht betaald. Ik was blij toen ze me
vroegen voor commercials." Nu is
het gewoon, maar Brusse kreeg de
wind van voren uit progressieve hoek
toen hij optrad in reclamespotjes.
„Collega's waren jaloers dat zij niet
werden gevraagd. Wat is er tegen het
in leven houden van je gezin?"
Brusse vindt niet dat hij zijn talent
versnipperde. „Ik wilde me niet op
één ding vastpinnen. Ik wilde van al
les ontdekken en van alles meema
ken."
Hoewel hij niet van terugblikken
houdt - 'Ik vind het moeilijk dat zo
veel mensen dood zijn' - wil hij best
vertellen hoe hij verzeild raakte in de
softpornofilm 'Blue movie'. „Pim en
Wim waren leuke jongens die leven
in de brouwerij brachten. Toen Wim
me vroeg om als professor in een film
te spelen, wilde ik hem best helpen.
Wist ik veel waarover de film ging. Ik
speelde vier scènes met een Duits
sprekende mevrouw, die slecht ac
teerde. Later hoorde ik dat ze een
Kees Brusse: „Ik zou liegen als ik zeg dat ik vrouwen niet ontzettend leuk vind, maar ik ben een huiselijke man."
Foto: CPD/Johannes Abeling
pornoactrice was. Ach, ik ben er later
wel eens op aangesproken, maar ik
heb er verder eigenlijk geen last van
gehad."
Op de buitenwereld maakt Brusse
een kalme indruk, maar zelf noemt
hij zich rusteloos. Vier keer trouwde
hij. „Ik ben een zoeker en dat heeft
me veel verdriet bezorgd." Het stuk
lopen van zijn huwelijken wijt hij aan
het acteervak. „Als acteur leef je veel
meer levens en ga je door meer emo
ties dan een doorsnee mens. Dat is
nu eenmaal het vak. Altijd ben je be
zig met het zoeken naar authentieke
emoties van een personage. Wat is
zijn essentie? Automatisch verander
je daardoor en loop je met je partner
het risico dat je uit elkaar groeit."
Hij ziet niets in de verklaring dat hij
misschien een womanizer was. „Ik
zou liegen als ik zeg dat ik
niet ontzettend leuk vind,
ben een huiselijke man. Ik
vrouwen met wie ik heb g<
dankbaar, dat ze het zolan
hebben uitgehouden." f
Drie jaar geleden vestigde f
in Australië. Nogal opmers
een 76-jarige. „Het was naf
de waarin ik erg alleen was
niets voor mij en het duur»
lang. Ik verkeerde in een df
was alles kwijt. Ik ben naaf
gegaan, omdat ik het landt
kende. Ik had er in 1999 di
mentaire 'Een bijzondere t
maakt over een paar van v
ouders, die er in 1645 met[
bootje waren beland.
Hij voelt zich er thuis. „Ik I
trouwd met een Australisd
woon in een kleine cottagt
rituele Australische natuiu
jaar geleden maakte Bruss
titel "Vader is zo stil de laat
een documentaire over oi{
den. Het onderwerp houdl
zig. „Ik vind het verschrik^
men ouderen behandelt. E
lende en achterlijk kinder!
Ondanks zijn leeftijd zou l|
films willen maken. „Ik hej
verhaal geschreven over eJ
raar ethiek, die aan zijn vai
twijfelen. Wat voor zin hee
in deze wereld na te denk®
ethiek? Ik wil het verfilmen
weiger om met de hoed iru
ermee te leuren." Met hetf
ven van zijn herinneringen
een paar hoofdstukken gef
heb niet de indruk dat er v
stelling voor is. Nooit zegtl
ik ermee moet doorgaan. T
ik me dan druk maken?"
door Susanne Lammers
vervolg van voorpagina
leiden - Scratchen - het is hele
maal van deze tijd. Zoals in de
keuken liefst niet meer dan een
kwartiertje besteed wordt aan
het eten, zo hoeft op een
scratch ook niet lang gestu
deerd worden. Helemaal eerlijk
is deze vergelijking echter niet,
want als de scratchers niet eerst
thuis de boontjes gedopt had
den, dan zou Handels Messiah
toch anders gesmaakt hebben.
Natuurlijk gaat niet alles per
fect, maar wat koor en orkest
na een dag repeteren klaarma-
leiden - De drie finalisten
van de 27ste editie van
het Leids Cabaret Festival
zijn gisteravond na afloop
van de halve finale door
de vakjury bekendge
maakt. Tijdens de finale
treden morgen tegen el
kaar in het strijdperk:
Brokstukken, Katinka Pol
derman en Harry Glotz
bach. Vooral de uitverkie
zing van de laatste was
verrassend, omdat hij tot
het klassieke type cabare
tiers behoort.
Het trio 'Brokstukken', of
tewel Arjan Smit, Chris
King Perryman en Kor-
neel Evers, bestaat uit van
huis uit professioneel op
geleide acteurs. Hun ca-
baretvorm sluit nauw aan
bij het werk van bijvoor
beeld The Ashton Bro
thers. Slapstick, fysieke
humor en theatrale scè
nes zijn de belangrijkste
elementen van hun ficht-
absurdistische program
ma.
Katinka Polderman is der
dejaarsstudente aan de
kleinkunstopleiding Ko-
ningstheaterakademie in
Den Bosch. De door haar
zelf geschreven liedjes
vormen het hoofdbe
standdeel van haar optre
den, waarbij ze zichzelf
op gitaar begeleidt.
Het meest verrassend was
dat Harry Glotzbach ook
doordrong tot de finale.
Hij is cabaretier in de
meer klassieke betekenis
van het woord, hoewel
ook hij stand-up-comedy-
elementen in zijn optre
den verwerkt.
De presentatie van de fi
nale is morgen in handen
van Dolf Jansen die ook 's
middags al tijdens het
rechtstreeks vanuit de
schouwburg uit te zenden
radioprogramma 'Spijkers
met Koppen' te beluiste
ren valt.
ken, is niet voor de poes.
De eerste avond van alweer de
zeventiende editie van de Leid
se Scratchdagen is traditiege
trouw voor de Messiah van G.F.
Handel, een werk van aanzien
lijke lengte, over de aankondi
ging, de geboorte en het lijden
van de Heer, vol aansprekende
aria's, een paar mooie stukken
voor het orkest en machtige
koorpartijen. En om dat laatste
is het natuurlijk vooral te doen.
Het koor bestaat, dat is inmid
dels ook een beetje traditie, uit
een sterke damesbezetting en
een wat minder bemande he-
renploeg, en dat heeft zo zijn
gevolgen voor de klank. Het
koor beschikt minder over so
noriteit en zwaarte, maar daar
staat tegenover dat vooral het
'Hallelujah' een jubelende tri
omfmars wordt. De damesover
macht maakt de heren wel een
tikje onzeker. Dat kun je overi
gens ook als een pluspunt zien,
want zij 'scratchen' daardoor
het meest, doen dus aan de
spontaniteit en de ontspannen
opzet van deze Scratch-Mes
siah het meeste recht.
De moeilijkste taak is vermoe
delijk voor het orkest, dat vrij
wel geheel bestaat uit amateurs.
Bij de Ouverture kiest dirigent
Van der Toorn dan ook een ge
dragen tempo, waarmee hij het
orkest op zijn gemak kan stel
len, en verrassend snel vindt ie
dereen zijn plekje en zijn zelf
vertrouwen. Met de 'Pastoral
Symphony', waarmee de ge
boorte van Christus wordt aan
gekondigd, kan het orkest dan
ten volle ontroeren. Heel voor
zichtig en zorgvuldig laten ze
de themaatjes als sterretjes
stralen, met grote toewijding de
sfeer van de kerstnacht tref
fend.
Van de solisten zingen bas en
sopraan het vanzelfsprekendst.
Bas Matthijs Mesdag maakt van
The people that walked in
darkness' en 'Why do the na
tions rage' betekenisvolle mo
menten en sleept het orkest
lekker mee. De ster van de
avond is echter sopraan Caroli
ne Stam. Eerst als de incorpora
tie van de verkondigende engel,
later sereen en innig het orkest
tot soepele zwierigheid verlei
dend in 'I know that my Re
deemer liveth' en tot slot in de
samenspraak 'If God is for us'
met concertmeester Francoise
van Varseveld. Zo mooi dat het
koor zwelgend van genot kan
besluiten: 'for ever and ever;
Amen'.
want ze zijn om de ho,
derd.
En dat zet je, al dwa
de hoge zalen van dii
euze gebouw uit 164
hand van stadsarchl
van 's Gravensande,
denken. Het portret va
man, afkomstig uit I
van Rembrandt en
aan d
lingen
doorg
depot
Rijksn
verstop
de m
fretten
voorst
landsi
van C
Frans
ris, O
gebrei
gen vi
Gabrit
Jan S
die ai
se Ma
koude
staan,
de. Ni
ze ziet
Maar
Rijksmuseum heeft e
kunstwerken in de
Slechts vierduizend
kunnen ze permane
publiek tonen. Dat
de allermooiste stukk
staat beneden in het
wijze van uitzonden
af en toe wat uitgelee
VS of Japan. Of zoal
lijk aan de Lakenhal.
De vraag dringt zit
op: mogen we die tui
derijtjes niet houdei
in Leiden - waar ze
leden met liefde gem
zo ontstellend op I
zijn. En die daar in
- waar ze in de gewe
onder de spinnewebl
echt niet gemist zulle
Op het gevaar afbeti
den burgerlijke onge
heid en heus wel wel
Lakenhal in de toe
niemand nooit meer.
zal krijgen, stel ik di
teke Bolten nu toch
meer teruggeven die
Gewoon houden. Mo
vanuit Amsterdam i
om komen - goede l
die keldervulling in l
vergeten zijn - dan
oude Leidse gezegde i
kast. 'Sorry hoor, ma
geven, blijft gegeven!'
"Cr zijn vier goede redenen om
Lj het Stedelijk Museum De La
kenhal juist in deze tijd van het
jaar weer eens met een bezoekje
te vereren. Hier op een rijtje
waarom een kleine omweg
langs de Oude Singel de moeite
meer dan waard is.
1. Het is buiten waardeloos
weer. Binnen in het museum is
het warm en aan
genaam.
2. De toegangsprijs
is tijdelijk gehal
veerd. Als vriende
lijk gebaar naar de
klant vanwege het
ongemak dat de
verbouwing van de
Papevleugel met
zich meebrengt. De
zalen in die vleugel
worden momenteel
in gereedheid ge
bracht voor het
Rembrandtjaar in
2006. Tot half de
cember betaalt de
bezoeker daarom
het luttele bedrag
van maar twee eu
ro. Nergens in mu
seum land krijg je
zo veel waar voor je
geld. Een aardig gebaar.
3. De expositie van Arend Jan
van Driesten. Voor de liefhebber
van landschappen een must.
Zéér herkenbaar bovendien voor
wie in deze omgeving is geboren
of getogen. Wat je ziet is Leiden,
Hoogmade, Oegstgeest, Nieuw
koop, Noordwijk en Zoeterwou-
de, maar dan van een eeuw te
rug. Als je goed zoekt, vind je de
oude boerderijen, brede sloten
en idyllische bruggetjes nog alle
maal terug. Ter omlijsting
hangt er werk van tijdgenoten
als Hendrik van der Nat, Chris
van der Windt en Alex Rosemei-
er. Je krijgt een mooi en com
pleet beeld van de Leidse School.
4. Het extraatje: in de vorm van
twintig schilderijen die het
Rijksmuseum recentelijk in
bruikleen gaf Dit vanwege de
rigoureuze verbouwing in Am
sterdam die tot het jaar 2008
duurt. Het zijn zonder uitzon
dering werken van Leidse Mees
ters uit de Gouden Eeuw. Ze zijn
de slagroom op het toetje.
Bij nader inzien passen die doe
ken trouwens in De Lakenhal
als het hondje in de genrestuk
ken van Jan Steen. Ze hangen
tussen de eigen Meesters van het
museum, alsof ze er altijd ge
hangen hebben. Ze horen er ge
woon thuis. Niet zo gek ook,
De Kooning. Bijzon
twee werken voor 1
zien zijn in Neder
man' (Blue Eyes) ui
tie Heyman en 'Doo
ver' van het Whitne
of American Art in N
De tentoonstelling ii
damse Kunsthal dl
met 3 juli en is een
activiteiten van het
gonnen Rotterdamsi
ing-jaar.
Amsterdam - De Cubaanse sensatie Lady Salsa een explosieve cock
tail van seks, rum en revolutie, komt naar Amsterdam. Van 25 april
tot en met 22 mei is het Cubaanse dans- en muziekspektakel over de
geschiedenis van de revolutie, verweven met muziek en dans, te zien
in de Theater Fabriek. Twintig sexy dansers en danseressen voeren,
in schitterende kostuums en onder begeleiding van een Cubaanse
danceband, het publiek mee naar de zwoele straten van Havanna, de
bakermat van de moderne salsamuziek en gepassioneerde Afro-Cari-
bische ritmes. De cast wordt aangevoerd door Trinidad Rolando, de
Cubaanse legende die bekend staat als 'de koningin van de erotische
salsa'. Al meer dan vijftig jaar was zij overal ter wereld te zien. Tij
dens de festiviteiten ter gelegenheid van de veertigste verjaardag
van de revolutie, enige tijd geleden, veroorzaakte zij veel sensatie
door ten overstaan van het Cubaanse publiek Fidel Castro spontaan
een kus te geven. Lady Salsa is alleen te zien in de Theater Fabriek
Amsterdam. Foto: ANP/Adam Spiegel Productions
rotterdam/anp/gpd - Koningin
Beatrix opent 16 april in de Rot
terdamse Kunsthal een ten
toonstelling met werk van kun
stenaar Willem de Kooning. De
Kooning werd in 1904 geboren
in de Rotterdamse wijk het Ou
de Noorden, ging als versteke
ling naar Amerika en werd daar
een van de grootste kunste
naars van de twintigste eeuw.
De Kunsthal toont ruim vijftig
schilderijen en tekeningen van