Knusheid én zedelijk verval Dresden herdenkt vuurzee en vreest neonazi's Expositie toont van jaren vijftig De jaren vijftig gelden vooral als veilig, gezellig en knus, maar het is ook een tijd van snelle veranderingen, vooruitgangsgeloof en groeiende welvaart. Rock-'n- roll en jukebox rukken op. Nozems en kunstenaars knagen aan de gemoedsrust. De expositie Knus in het Noordbrabants Museum blikt terug. door Mieske van Eek Een huiskamer met televisie was in de jaren vijftig nog zeer bijzonder. Foto: GPD/NAA De goede oude tijd trekt. Op de golven van maatschap pelijk onbehagen maakt 2005 grote kans het jaar van de knusheid te worden. Gevoelens van onveiligheid brengen mensen er ge makkelijk toe zich achter gesloten gordijnen te koesteren in de warmte binnenshuis. De tentoonstelling Knus - Nederland in de jaren '50 in het Noordbrabants Museum in Den J3osch lijkt er naadloos bij aan te sluiten. „De jaren vijftig leven in onze herin nering als gezellig en saai", vertelt Charles de Mooij, hoofdconservator van het museum, die verantwoorde lijk is voor Knus. „In onze beleving is het een tijd lijkheid en «li benepen diverse gezichten moraai on- O geveer zoals ci£»c£»ric» Trwn was geluk heel gewoon." Dat knus heid snel kneuterigheid wordt, klopt wel, denkt De Mooij. „Een warme deken kan ook klam zijn." Wie die na-oorlogse jaren wegzet als een tijd van louter fatsoen, spruitjes geur en braafheid, vergist zich. Het zijn de jaren van bouwen en werken en een enorm geloof in de vooruit gang. De kiem van de verzorgings staat wordt dan gelegd en de wel vaart groeit snel. De wasmachine verovert de keuken, de televisie de huiskamer, de auto de straten en het flatgebouw de stad. Niet iedereen schikt zich braaf onder de klamme deken, waar Dorus, Toon Hermans en Snip en Snap nog als hoogtepunten van vermaak gelden. Jongeren en kunstenaars wrikken als eersten aan de fundamenten van de ge zapigheid. De rock-'n-roll maakt een snelle opmars, Cobra be vrijdt de kunst van verstarde vormen en de dichters van Vijf tig komen in opstand tegen wat voor de oorlog als goede poëzie gold. Zo bezien zijn de jaren vijftig een De eerste DAF-personenauto. Foto: ANP roerige tijd en een voorbode van de later als zo bevrijdend ervaren jaren zestig. Natuurlijk komt het verzet nog van een kleine groep. Dan al to nen jongeren de schrijnende keerzij de van de opkomende consumptie maatschappij. Verwilderd In 1952 verschijnt in opdracht van de minister van onderwijs, kunsten en wetenschappen Maatschappelij ke verwildering der jeugdrapport betreffende het onderzoek naar de geestesgesteldheid van de massa- jeugd. De bevindingen daarin liegen er niet om: 'De verwilderde jeugd 4JÈ leeft in een wereld, die verregaand gestalteloos genoemd mag worden. Het uiterlijk is film-confectie of volstrekt verwaarloosd; houding en beweging vertonen geen uit het in nerlijk komend gericht zijn: men leunt, hangt, slentert, enz.; er is vaak een ongedurige bewegingsoverdaad zonder doel De houding van de jeugd in die ja ren hangt samen met de welvaarts groei. Jongeren hebben meer geld en vrije tijd. De vermaaksindustrie moet nog op stoom komen en ver veling loert aan alle kanten. Dus dromen jongeren zich een opwin- dènder leven en vereenzelvigen ze zich met helden van het witte doek als James Dean, of rock 'n roll-sterren als Elvis Presley, die met obscene heup bewegingen het fat Foto s: GPD/Fred van Laarhoven soen tart. In navolging van Elvis bouwen de jongens zich met bryl- creem steeds hogere vetkuiven. De burgerlijke moraal biedt moedig maar vergeefs tegenstand. In 1956 wordt de film Rock Around the Clock nog verboden in Apeldoorn. De Franse film Zij die van de zonde leven (Les amants maudits) wordt in 1954 veroordeeld als een aanslag op de goede zeden, maar trekt wel tot in de zevende maand volle zalen, meldt Het Jaren 50 boek dat bij de tentoonstelling is uitgegeven. inwonende getrouwde broers of zus sen zelden onopgemerkt. Verloedering dreigt van alle kanten. Het rapport vervolgt: 'De dagelijkse gesprekken op fabriek of werkplaats werken al even ontnuchterend op die jongen of dat meisje, dat nog min of meer groen zou zijn. Sexualia wor den onbewimpeld besproken. Dub belzinnigheden zijn schering en ifi- slag. Het begin van de jaren vijftig staat nog in het teken van hard werken en sober leven. Na de oorlog moet het land weer worden opgebouwd. Dat gaat snel. De ontzuiling begint. De kerk verliest zijn greep op de gezin nen. Geboortebeperking raakt in zwang. Bij de NVSH kun je con dooms bestellen, die dan nog kapot jes heten. De Nederlandse Vereni ging voor Sexuele Hervorming ziet tussen 1950 en 1959 zijn ledental groeien van 55.000 tot 140.000. Begin jaren vijftig heeft maar één op de honderd Nederlanders een auto, in 1960 één op de twintig. Eerst gaan gezinnen netjes met de auto naar de kerk. Weldra worden de uitstapjes leuker en langer en de kerken leger. Het museum denkt met Knus zeker veel ouderen te trekken. Die kunnen er volop herinneringen ophalen aan DAF, draadomroep (radiodistribu tie), Messerschmidt (gemotoriseerde driewieler), Berini, Solex, kolenkit, jukebox en de radiopraatjes van GBJ Hiltermann. Volgens De Mooij zijn veel jongeren eveneens geïnteres seerd in de jaren vijftig, waarin ook de mode een hoge vlucht Dubbelzinnigheden Met de preutsheid valt het dus wel mee. Of is hier de praktijk sterker dan de leer? Het rapport over de ver wilderde jeugd signaleert bezorgd dat broers en zussen in de puber leeftijd wegens ruimtegebrek vaak hun slaapkamer en soms zelfs het bed moeten delen. Door de woning nood leven gezin nen bovendien vaak dicht opeengepakt en blijft het liefdeleven van ou ders of Dresden is trots op de wederopbouw, maar het verleden laat de stad niet met rust. Dit weekeinde herdenkt Duitsland het geallieerde luchtbombardement op de barokke Saksische hoofdstad, het Florence aan de Elbe, zestig jaar geleden. De extreem-rechtse NPD heeft haar sympathisanten opgeroepen de - wat zij noemt - Bomben Holocaust aan de kaak te stellen. door Wierd Duk Kan de schande nog groter zijn? Duizenden neonazi's marcherend door de straten van Dresden, precies op de dag dat zestig jaar pplpHpn V. mill hiirppr-, n, .ikwanipn hii rif menwerpers werd ontketend. Dominee Stephan Fritz (45), voorganger in de her bouwde Frauenkirche, vreest dat de herden king van het bombardement wordt over schaduwd door massale demonstraties van rechts - radicale skinheads. „We reageren daarom bewust op de provo caties door de nazi's. Ons officiële herden kingsthema is: Waken en bidden om racisme en geweld te overwinnen. Wij willen aan dacht voor dat andere, democratische Dres den." De afgelopen weken echter toonde de stad de buitenwereld een ander, grimmig gezicht. Dat van democratisch gekozen NPD-afge- vaardigden in het regionale parlement, die weigerden om de slachtoffers van het Hitier- regime te herdenken. Alsof deze onbe schaamdheid niet genoeg was, spraken de zelfbenoemde erfgenamen van het Derde Rijk over een Bomben Holocaust, toen zij het hadden over het omstreden bombarde ment van Dresden. nn hnniiiiiriirmiaMiMriiiiaiÉMfa men op Dresden ogenschijnlijk geen mili tair-strategisch doel dienden en de Britten en Amerikanen daarmee bewust een schitte rende, barokke Duitse cultuurstad in de as legden. De vraag of het bombardement een Angelsaksische oorlogsmisdaad was - door extreem-rechts met een volmondig ja beant woord - lijkt daarom gerechtvaardigd. „Om het begrip holocaust zo te misbruiken, dat is misdadig", meent dominee Fritz. „Ook als het bombardement daadwerkelijk een misdaad was, het gebeurde wél in de dyna miek van de oorlog en nadat de Duitsers ste den als Coventry en Rotterdam hadden ge bombardeerd. Net als Bertold Biecht zeg ik: Ik heb genoeg aan mijn eigen schande." Zondag verwacht Fritz tienduizenden bezoe kers in de Frauenkirche. De kerk is de ziel van de stad, hét symbool van Dresden. Ze ging in vlammen op, stortte in en de ruïne werd in de DDR-tijd een oorlogsmonument. Na 1990, na de Duitse eenwording, werd dankzij particuliere giften de reconstructie iÉüÜWHb Groot-Brittannië en met de hulp van de Brit se zilversmid Alan Smith. Smith is zoon van een van de RAF-piloten, die de bombarde menten uitvoerden. Hij maakte het zeven meter hoge, vergulde kruis dat op de koepel van de kerk werd geplaatst. Als gebaar van verzoening. „Dit weekeinde kunnen de mensen voor het eerst in het bovenste deel van de kerk om er te bidden", kondigt Fritz trots aan. De plechtigheden zullen bol staan van de vre- dessymboliek. Bewust wordt geprobeerd om de media aantrekkelijk film- en fotomateri aal te leveren. Zo zullen honderden mensen met kaarsen in hun handen gezamenlijk een grote kaars voor de vrede vormen, zichtbaar voor de tv-camera's vanuit de lucht. De inwoners van Dresden wordt gevraagd een witte roos té dragen. (Een verwijzing naar Die Weisse Rose, de naam van een ver zetsgroep tegen het Hitier bewind, red.) Dit allemaal om te voorkomen dat de aandacht te zeer uitgaat naar de neonazi's. Al wpkpn nnk pIH.ts torici en ooggetuigen. Dit leidt soms tot ver hitte debatten. Sommige overlevenden we ten zeker dat niet 35.000, maar zeker 100.000 mensen in de vuurstorm omkwamen, en dat de geallieerden fosforbommen gebruikten en met boordgeschut willekeurig burgers neermaaiden. Vooral de Britse historicus Frederick Taylor, J die een boek schreef over de verwoesting van Dresden, kreeg het zwaar te verduren. Taylor beweert dat Dresden wel degelijk mi- litaire betekenis had omdat de stad een be langrijk verkeersknooppunt en industrieel centrum was. Het bombardement afdoen als j louter wraak of als een poging het oprukken- I de Rode Leger te intimideren, is volgens hem historisch onjuist. Dat is tegen het zere been van de vele Duit sers, die de aanval op Dresden nog altijd zien als een zinloze massaslachting. Boule vardblad Bild noemde de arme Brit een Skandal-Autor en toen hij in Dresden optrad moest Taylor door de politie in bescherming dpn ppnnnipn tnopn ,1p wdpHp vnn j

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 4