Lichting 2005 in de startblokken
KUNST CULTUUR
Marokkaanse schatten in Noordwijk
In februari bij Kooyker:
Kooyker J
De dood van een toneelschri
Het Grote Boek van de Poezen
krant. Foto: ANP
Tijger mooiste
boekomslag 2004
Amsterdam - Cyperse kater Tij
ger heeft voor 'Het Grote Boek
van de Poezenkrant' de titel
Mooiste Boekomslag van 2004
in de wacht gesleept. Op de
voorkant van het boek staat een
foto van Tijger zodanig in het
vlak geplaatst dat hij één geheel
vormt met het leeslint, een
zwarte kattenstaart. De omslag
is ontworpen door de uitgever
van De Poezenkrant, Piet
Schreuders. In de speciale uit
gave staat een selectie van poe-
zennieuws uit de 51 nummers
die de afgelopen dertig jaar zijn
verschenen.
Ferrer opent
North Sea Jais
den haag - De Cubaanse zan
ger Ibrahim Ferrer opent op 7
juli de 30e editie van het North
,Sea Jazz Festival. Hij treedt op
in het Nederlands Congres
Centrum in Den Haag tijdens
het Buhrmann Midsummer
Jazz Gala, dat de aftrap vormt
voor het evenement. De inmid
dels 77-jarige Ferrer brak in
1997 door met de Buena Vista
Social Club. De kaartverkoop
voor concert begint vandaag.
Het North Sea Jazz Festival
heeft plaats van 8 tot en met 10
juli. De kaartverkoop voor het
festival begint op 14 mei.
Geert Mak houdt
lezing in Katwijk
katwijk - Geert Mak, schrijver
van boeken als 'De eeuw van
mijn vader'(1999) en 'In Euro-
pa'(2004), houdt op 14 maart
een lezing in de hoofdbiblio
theek aan de Schelpendam in
Katwijk. De lezing 'Nederland,
Europa en de geschiedenis'
wordt gehouden in het kader
van de 70-ste Boekenweek (9-
19 maart 2005), die dit jaar als
thema heeft 'Spiegel van de La
ge Landen: boeken over onze
geschiedenis'. Kaarten zijn van
af 15 februari te koop aan de
balies van de Katwijkse biblio
theekvestigingen, in de Rijns-
burgse bibliotheek en bij Boek
handel Van den Berg.
door Theo de With
noordwijk - Marokkaanse
kunst staat volop in de belang
stelling. In het kader van de
400-jarige betrekkingen tussen
Nederland en Marokko is in de
Nieuwe Kerk in Amsterdam een
tentoonstelling met 300 top
stukken uit Marokkaanse mu
sea. Ook in theaters en andere
cultuurtempels is er aandacht
voor kunstuitingen uit het land
van de kashba's. Zoetmulder
works of art in Noordwijk haakt
in op deze trend met de exposi
tie 'Schatten uit Marokko'.
„Vorig jaar ben ik op reis ge
weest naar Marokko", vertelt
eigenares Dorit Zoetmulder. „Ik
ging op zoek naar mooie spul
len. Ik kwam terug met een
vliegtuig vol tapijten, schalen,
sieraden en andere gebruiks
voorwerpen. Onlangs heb ik de
tentoonstelling in de Nieuwe
Kerk bezocht en ik kan verzeke
ren dat mijn schatten van het
zelfde niveau zijn."
Zoetmulder works of art is eind
september geopend. Dorit
Zoetmulder verkoopt er antiek,
modern design, kunst en ge
bruiksvoorwerpen uit alle
windstreken. Een deel van de
winkel is gereserveerd voor wis
selende exposities, zoals nu
voor de pas verworven schatten
uit Marokko.
De meest merkwaardige objec
ten op de expositie zijn twee
deuren van respectievelijk ce
derhout en pijnboomhout, die
aan de muur hangen. Ze zijn
bedoeld als kunstobject. In de
ene deur zijn geometrische fi
guren uitgesneden, de andere is
rijk gedecoreerd met motieven
van de Berbers. „In de islamiti
sche cultuur is het niet toege
staan om kunst om de kunst te
maken", legt Zoetmulder uit,
„Dus wordt alle creativeit in ge
bruiksvoorwerpen gestopt."
Twee Berbertapijten uit het be
gin vorige eeuw hebben opval
lend aangebrachte symbolen
voor water en vruchtbaarheid:
niet zo vreemd voor een gebied
dat grenst aan de Sahara. Vol
gens Zoetmulder zijn de kleu
ren aangebracht met behulp
van organische en plantaardige
materialen, zoals saffraan en
granaatappelschillen.
Op standaards heeft de Noord-
wijkse enkele forse aardewer
ken schalen staan. „Het is lastig
om schalen van voor de twin
tigste eeuw te vinden. Het wa
ren gebruiksartikelen en dus
sneuvelden ze geregeld. Toch
heb ik er een paar uit de negen
tiende eeuw gevonden. Nor
maal waren ze voor de cous
cous, maar ik denk dat deze
weinig gebruikt zijn. Anders
waren ze nooit zo mooi geble
ven. Ja, je zou kunnen conclu
deren dat dit kunst is in de ver
momming van een gebruiks
voorwerp. Er zijn druk versierde
schalen met bloemenmotieven,
maar ook ongedecoreerde die
muziek
Lidy van 1
Een couscousschaal versierd met bloemmotieven. Publiciteitsfoto
door het gebruik van koperoxi
de een prachtige groene kleur
hebben."
'Schatten uit Marokko', t/m 20
februari, wo-vr 11.00-18.00
uur, za 11.00-17.00 uur en zo
13.00-17.00 uur, Zoetmulder
works of art, Van Speykstraat
2, Noordwijk.
dat heeft de orgai
27e Editie van Cabaretfestival in Leidse Schouwburg
door Wijnand Zeilstra
leiden - Het Leids Cabaret Festi
val neemt vanaf maandag weer
een week lang bezit van de Leid
se Schouwburg. Maandag en
dinsdag zijn de voorronden van
het festival, op donderdag de
halve finale en op zaterdag 19 fe
bruari de grote finale. Het Leids
Cabaret Festival is nog altijd zeer
populair, alle voorstellingen zijn
inmiddels uitverkocht
De lichting 2005 staat inmid
dels in de startblokken. Eén
trio, twee duo's en vijf solisten
zullen onderling om de jury- en
de publieksprijs strijden. De
acht deelnemers zijn geselec
teerd na een intensieve selectie
ronde. Van de in totaal 64 aan
meldingen zijn twintig kandi
daten uitgenodigd voor enkele
auditieronden. Daaruit komt de
uiteindelijke selectie voort.
Vele jaren telde het cabaretfes
tival 10 voorrondekandidaten.
Pas de laatste jaren is de orga
nisatie hiervan afgeweken. Vol
gens Geert Vriend kan men
(advertentie)
Annejet
van der Zijl
Interview over
haar bestseller
ÈÊÊÊ&ffi 'Sonny Boy'
16 februari,
HÉM 20.00 uur
Debuten-
avond
Walter van den Bergh,
Aleid Truijens en Arjan
Visser over hun debuut.
22 februari,
20.00 uur
Breestraat 93, Leiden
Entree: C 3. S.v.p. reserveren:
tel. 071-5160503. Meer info:
«irww.kooyker.nl
door het aantal te beperken
meer aandacht aan de indivi
duele kandidaten besteden,
vooral in de aanloop naar de
festivalavonden. Er wordt ge
werkt met vier coaches die ie
der twee kandidaten onder hun
hoede nemen.
De acht geselecteerde deelne
mers zijn naar de mening van
Geert Vriend een goede greep
uit het rijk geschakeerde aan
bod van aankomende cabare
tiers dat zich in de loop van een
jaar aanmeldt. Opvallend is dat
er dit jaar - bij gebrek aan vol
doende aanbod - geen Belgen
tot het festival zijn doorgedron
gen. Het is een kleine breuk
met de traditie.
Aanstaande maandag is dus de
eerste voorronde en treden de
volgende vier kandidaten aan:
Harry Glotzbach (1968). Hij
woont in Amsterdam, studeert
communicatiewetenschap en
beschikt als stand up come
dian cabaretier acteur zanger
over de nodige podiumerva
ring. Typisch Harry: „Als het
even kan, golfsurfen in Costa
Rica, naast theater mijn andere
grote passie."
Robin Bleeker (1986) woont in
Haaksbergen en heeft momen
teel alle tijd om zich aan caba
ret te wijden. Hij volgt namelijk
geen studie en heeft geen werk.
Voorbeelden in het vak zijn
voor hem: Ivo de Wijs, Drs. P en
Kees Tom. Eerder nam hij deel
aan het Amsterdams Klein-
kunstfestival. Typisch Robin:
„Een piekeraar."
Jennifer Evenhuis (1973). Ook
deze professioneel opgeleide
actrice/theatermaakster heeft
aan het Amsterdamse festival
deelgenomen. Podiumervaring
heeft ze o.m. opgedaan bij de
toneelproductie van cabaret
duo 'Bloeiende Maagden'.
Voorbeelden zijn voor haar:
Mugmetdegoudentand, Maar
ten van Roozendaal en haar
festivalconcurrente Katinka
Polderman. Typisch Jennifer:
„Gefascineerd door mensen die
heel stellig dingen beweren."
Ame van Oosterom (1968) en
Erris van Ginkel (1971) vormen
samen het duo Ame Erris.
Voor de creatief adviseur uit
Utrecht en de copywriter uit
Amsterdam is deelname aan
een cabaretfestival nieuw. Wel
hebben zij enige podiumerva
ring. Voor Ame is Theo Maas-
sen het grote voorbeeld, Erris is
meer een alleseter. Typisch Ar-
ne Erris: „Proberen jezelf te
zijn, althans daarnaar op zoek
te gaan."
Op dinsdag 15 februari treden
in de tweede voorronde weder
om vier kandidaten aan: Duo
Jetje de Kleine bestaat uit
Marjet Moorman (1979) uit
Den Haag en Iris van Rooij
(1983) uit Delft. Beiden zijn ac
trice en hebben eerder deelge
nomen aan een festival in Leid-
schendam (Camuz). Typisch
Jetje de Kleine: „Rosé en vla,
geil en hard."
Rachid Larouz (1977) woont in
Leiden en heeft Commerciële
Economie gestudeerd aan de
HES Amsterdam. Als stand-up
per beschikt hij over podiumer
varing. Typisch Rachid: „Pu
bliek een goed gevoel geven en
laten lachen, een steentje bij
dragen aan de maatschappij."
Brokstukken oftewel Arjan
Sniit (1977), Chris King Perry-
man (1978) en Komeel Evers
(1979). Drie acteurs die een ac
teursopleiding in Utrecht heb
ben gevolgd. Podiumervaring
hebben zij onder meer opge
daan bij de toneelproductie van
cabaretduo 'Bloeiende Maag
den'. Typisch Brokstukken:
„Fysieke humor - het rookt, het
zweet en het stampt."
Katinka Polderman (1981)
heeft festivalervaring opgedaan
bij Holland Casino Podiumprijs
Nijmegen 2004/2005. Ze werkt
als boekhoudster, maar stu
deert aan de Koningstheater-
akademie in 's-Hertogenbosch.
Grote voorbeelden voor haar
zijn Speenhoff, Joop Visser en
vooral ook Willem Wilmink. Ty
pisch Katinka: „Liedjes, rustig,
nuchter."
De deelnemers aan het Leids Cabaret Festival van links onder naar rechts onder: Brokstukken, Jennifer
Evenhuis, Rachid Larouz, Jetje de Kleine, Arne Erris, Katinka Polderman, Harry Glotzbach en Robin
Bleeker. Foto: Hielco Kuipers
DE ZEVENDE
HEMEL
Welke film zou iedereen
gezien moeten hebben?
Wat is het mooiste boek
ooit geschreven? Welke
muziek weet telkens
weer te ontroeren? Wat
is het mooiste kunstwerk
aller tijden? Kortom:
waarmee is beeldend
kunstenaar Marianne Bey
in de zevende hemel?
Beste boek?
„Dat is 'The Horse Whisperer'
van Nicholas Evans, 'De Paar
denfluisteraar'. Ik heb iets met
dieren, dat heb ik al van jongs
af aan. De meeste mensen zijn
er zich niet van bewust dat die
ren ook een hart en een ziel
hebben. Gevoel hebben, net
als mensen. Dat komt in dit
boek duidelijk tot uiting. Een
paard wordt mishandeld, ge
trapt en geslagen door zijn ei
genaar. Het dier raakt gefrus
treerd, getraumatiseerd. Dan
komt er iemand die dat in de
gaten heeft, het dier opneemt
en liefde geeft. Het paard moet
daar eerst aan wennen, maar
uiteindelijk bloeit het op. Je
kunt duidelijk een parallel
trekken met mensen. Mensen
die nauwelijks liefde hebben
gekend en die liefde dan tegen
komen, moeten daar ook eerst
aan wennen voor ze er mee
kunnen omgaan. Om persoon
lijke redenen is ook 'Het Par
fum' van Patrick Suskind een
van mijn favoriete boeken.
Door een auto-ongeluk raakte
ik mijn reukvermogen kwijt.
Na vijfentwintig jaar kwam het
weer terug, nadat ik op mijn
fiets was aangereden door een
andere fietsster."
Beste cd?
„Ik draai heel vaak muziek van
Valentina Lupi, een Italiaanse
zangeres, 'Nel Sogno'. Een ta
lent, een veelbelovend artieste.
Ik ken haar persoonlijk, echt
een schat van een mens. Als ik
bij haar kom, zingt ze speciaal
voor mij 'Ave Maria'. Daar krijg
ik kippenvel van. Vorig jaar
ben ik nog naar een concert
van haar geweest in Italië.
Prachtig. Ze zingt echt met
hart en ziel. Om die reden
draai ik sowieso veel Italiaanse
muziek. Die volledige overgave
zit er in. Ik kom graag en veel
in Italië. De passie van de
mensen, het eten en de gast
vrijheid spreken me aan."
Tessa de Loo. Tweelingzussen
op jonge leeftijd uit elkaar ge
haald, van elkaar gescheiden.
Maar toch blijft er een band, ze
blijven elkaar voelen, ook al
zijn ze nog zo ver van elkaar
vandaan. Daar geloof ik ook
sterk in, dat soort relaties. Een
film moet voor mij een band
hebben met de realiteit, met de
werkelijkheid. Van science fic
tion hou ik niet."
Beste kunstwerk?
„Ik ben een fan van het werk
van Jan Batterman, een kunst
schilder, vijf jaar geleden over
leden. Het was een ingetogen,
bescheiden man. Hij heeft niet
heel veel gemaakt, maar wat
hij maakte was heel intens. Hij
heeft verschillende mooie doe
ken gemaakt, maar vooral zijn
abstracte doeken spreken mij
aan. Die zijn zo intens mooi.
Gemaakt met paletmes. Een
aantal schilderijen zijn gekocht
door familieleden van me. Die
kan ik dus geregeld zien."
tekst: Herman Joustra
foto: Hielco Kuipers
Beste film?
„Dat zijn er meerdere. 'The
Sixth Sense' met Bruce Willis
vind ik heel mooi. Niet alleen
door het verhaal, het is ook een
heel spirituele film. Ik hou van
films waarin het gevoel een be
langrijke rol speelt. Zoals 'De
Tweeling', naar het boek van
Robert Redford in 'The Horse Whisperer'. Foto: PR
IN MEMORIAM
Arthur Miller wordt algemeen
beschouwd als een van de be
langrijkste vertegenwoordigers
van het Amerikaanse naoorlog
se theater. Hij werd in 1915 in
New York, geboren als tweede
zoon van Isidore Miller, een
telg uit een Joodse familie die in
de jaren voor de Eerste Wereld
oorlog uit Oostenrijk naar de VS
was geëmigreerd.
Het kledingbedrijfje van vader
Miller kreeg het tijdens de De
pressie zwaar te verduren, en
de familie moest noodgedwon
gen naar een kleinere woning
in Brooklyn verhuizen. Arthur
haalde in 1932 zijn High
School-diploma, maar de fami
lie had geen geld om verdere
studies te bekostigen. Daarom
werkte hij enkele jaren als ha
venarbeider, vrachtwagen
chauffeur, boerenknecht en
ober. De ervaringen die hij op
deed tijdens die verschillende
jobs maakten veel indruk op
hem. Hij leerde het leven van
de gewone man van binnenuit
kennen, en de neerslag daarvan
zou in zijn stukken zeer duide
lijk aanwezig zijn.
Tussen 1934 en 1938 studeerde
hij economie en geschiedenis
aan de universiteit van Michi
gan. Daar leerde hij ook zijn
eerste vrouw, Mary Slatterly,
kennen, met wie hij in 1940
trouwde. Tijdens zijn jaren aan
de universiteit schreef hij ver
schillende stukken en hoorspe
len, waaronder Honors at
Dawn, They Too Arise en The
Great Disobedience, die bijna
allemaal in de prijzen vielen.
Zijn eerste succes behaalde hij
met de Broadway-productie ga's met communistische sym- Peter Kuijt
Arthur Miller
(1915-2005)
van The Man Who Had All The
Luck, waarvoor hij in 1944 de
Theatre Guild National Award
in ontvangst mocht nemen.
Zijn echte doorbraak kwam er
met All my Sons, dat in 1947 de
New York Drama Critics' Circle
Award kreeg. Met All My Sons
werd Miller op slag beroemd.
Death of a Salesman zou echter
Millers bekendste stuk worden.
In 1949 ging het in première in
een regie van Elia Kazan en
kreeg Miller de befaamde Pulit-
zerprijs voor Drama. Het stuk
groeide al snel uit tot een mo
derne klassieker en werd overal
ter wereld gespeeld.
In 1956 moest Miller verschij
nen voor het House Un-Ameri-
can Activities Committee, een
commissie opgericht door se
nator McCarthy. Miller werd
veroordeeld omdat hij weigerde
namen van vrienden en colle
ga's met communistische sym-