AVRO naar rechter om tijdstip ER MEDIA Laat ze maar komen, die smurfen AZ als plaaggeest van 'grote drie' Waar blijft de eerste multiculti soapster? Themakanaal /Geschiedenis b< Josine van Dalsum vertelt over ziekte TMF Awards uitverkocht KRO's Boer zoekt vrouw succesvol Mobieltje herkent muziek op radio Ook sti prograi van del Hilversum - Actrice Josine van Dalsum (56) praat morgen in het AVRO-programma Vinger aan de pols over haar ziekte. Ze heeft twee tumoren in haar hoofd. Volgens de deskundigen heeft ze nog een jaar. In het programma (Ned. 2, 19.50 uur) vertelt ze hoe ze met haar man (regisseur John van de Rest) en haar zoon Aram (bekend uit Onderweg naar Morgen) een laatste reis naar Amerika maak te. Daar kregen ze de kans om alles te bespreken wat ze nog wilden bespreken. bussum - Alle 10.000 kaarten voor de tiende TMF Awards zijn zaterdag in een dag uitverkocht. Dat heeft de muziekzender gis teren bekendgemaakt. De mu ziekprijzen worden zaterdag 1 april in Rotterdam Ahoy1 uitge reikt. Welke artiesten er optre den, is nog niet bekend. Op zondag 6 maart maakt TMF de nominaties voor de tiende edi tie bekend. Sinds zaterdag kun nen jongeren via www.tmfa- wards.nl stemmen welke artiest zij willen nomineren. Er zijn prijzen in twaalf categorieën. Hilversum - De eerste afleve ring van de serie Boer zoekt vrouw, zondag uitgezonden door de KRO, heeft 1.840.000 kijkers getrokken. De op 21 no vember uitgezonden voorafle vering, waarin de boeren zich presenteerden, trok ook al ruim een miljoen kijkers. In totaal kwamen er zo'n 10.000 reacties op de 'huwelijksadvertenties' van de twaalf boeren. dinsdag 8 februari ji hilversum/anp - De AVRO over weegt via de bestuursrechter een beter uitzendtijdstip af te dwingen voor de Amerikaanse ziekenhuisserie ER. Deze reeks wordt telkens op een ander net en tijdstip uitgezonden en de omroep is dat beu. Meest recen telijk waren de belevenissen van het ziekenhuispersoneel op vrij dagavonden te zien om 20.30 uur op Nederland 3. Die continuïteit wordt nu ech ter doorbroken door uitzendin gen van PaPaul Live. Duizen den kijkers hebben daarover geklaagd, zei een AVRO-woord- voerder maandag. In de hoog tijdagen van ER keken er ge middeld ongeveer een miljoen mensen naar de serie. Nu ligt dat aantal op 400.000 en de AVRO wijt dat aan het gesol met uitzendtijden en het wisse len van net. De Publieke Omroep (PO) be schikt over een onafhankelijke geschillencommissie waarin dergelijke kwesties kunnen worden besproken. Deze com missie verklaarde de klacht van de AVRO ongegrond, en daar om onderzoekt de AVRO nu of een gang naar de bestuursrech ter zin heeft. De AVRO wil in het belang van de kijkers dat er een andere plek in het uitzend schema komt voor ER. Geble ken is dat zij een later tijdstip (rond 22.00 uur) prefereren. Dat zou meteen ook een ander net inhouden, omdat op Ne derland 3 telkens rond dat tijd stip een actualiteitenblok staat geprogrammeerd. De netcoördinatoren van de drie publieke netten hebben propvolle schema's en kunnen op korte termijn geen goede plek vinden voor ER. Nederland 3-netcoördinator L. van der Meulen kan zich niet herinne ren dat een omroep ooit via de rechter een goede uitzendplek probeerde veilig te stellen. Het lijkt hem beter om het tv-sei- zoen af te maken zoals het vooraf was afgesproken, dus om 20.30 uur op vrijdagavon den, onderbroken door PaPaul Live. „Dit nu weer overhoop gooien is ook voor de kijker niet prettig. De weg die de AVRO nu inslaat, vind ik een volstrekte gotspe. Ik zou zeggen: ga in godsnaam gewoon goede pro gramma's maken." naarden - Sky Radio begint vandaag een leuke mobiele ser vice: muziekherkenning via de mobiele telefoon. Wie thuis op de radio, onder weg of tijdens het stappen een nieuw liedje hoort of simpelweg niet op de naam van het num mer kan komen, belt voortaan met een mobiele telefoon naar Sky Radio Music DNA en houdt de telefoon in de richting van de geluidsbron. De 'dna-bank' hoeft maar vijftien seconden het betreffende liedje te regi streren om de muziek te her kennen. De beller ontvangt na enkele seconden een sms-be- richt met daarin de titel van het liedje, de naam van de artiest en de naam van het album. Sky Radio is het eerste radiosta tion dat deze service aanbiedt. Hiervoor wordt samengewerkt met Golden Bytes Music. Het telefoonnummer van Sky Radio Music DNA is 0900 0252 (0.70 eurocent per gesprek). De beller kan het liedje overi gens ook binnenkort direct be stellen, het album aanschaffen of het nummer als Ringtone downloaden. Sky Radio Music DNA wil een belangrijke infor matiebron worden voor iedere muziekliefhebber. If you fuck with Astrid, you fuck with us', zo betuigden fans van het 3FM-middag- programma Wout! onlangs per sms hun solidariteit met de redactie. Dj Wouter van der Goes en sidekick en producer As trid de Jong kwamen in aanvaring met Pierre Kartner, alias Vader Abraham, om dat zij ranzige liedjes draaiden uit het vroegere repertoire van de zingende grijs aard. Kartner bleek 'not amused', en zijn medewerker waarschuwde Astrid de Jong zelfs 'voortaan maar over haar schouder te kijken'. door Monique Brandt Hilversum - 'De Jong was naai eigen zeggen sprakeloos. „Het is natuurlijk bi zar. Je gaat je er van alles bij voorstellen: smurfen die vanuit de waterkraan een aanval op je organiseren. Ach, verder is het nu klaar wat mij betreft. Ik hoop al leen dat ik nog eens iemand van dat be drijf tegenkom om de reden erachter uit te leggen." Als radiomaker is De Jong inmiddels wel het één en ander gewend. „Eens in de zoveel tijd komt hier weer wel een sms- je binnen: 'Kan dat domme wijf haar bek niet houden?' Daar heb ik wel erg aan moeten wennen. Toen ik net begon durfde ik een paar weken mijn mond niet open te doen op de radio als ik kri tiek kreeg, maar na al die tijd heb ik daar niet veel last meer van, gelukkig. Daarbij krijgen we ook heel veel leuke sms-jes: als je je hardop afvraagt wat de functie is van koraal, loopt er een minuut later al een berichtje binnen: 'De visjes verstop pen zich er tussen'." De Jong is inmiddels aardig doorkneed in het radiovak. Elke middag is ze te ho ren in het programma Wout! op 3FM. Twee keer per week, op dinsdag en vrij dagavond, presenteert ze bovendien het jongerenprogramma BNN United op Radio 1. Daarnaast valt ze regelmatig in bij Weg met BNN óf voor Jeroen Pauw in het programma Storing. Voorheen werk te ze voor lokale en regionale omroepen, presenteerde ze AVRO's Nachtdienst, en deed ze productie en verslaggeving van Arbeidsvitaminen en produceerde ze op 3FM de radioshows van Ruud de Wild. „Radiomaken is heerlijk", zegt de pre sentatrice die op de School voor de Jour nalistiek eigenlijk werd opgeleid als tele visiemaker. Ongeveer in dezelfde tijd be gon ze een opleiding drama in haar woonplaats Kampen. „Die heb ik niet af kunnen maken omdat ik geen geld Astrid de Jong: „Ik zit in een kale studio met alleen een Loesje-poster, maar ik kan de luisteraar laten geloven dat ik het gezellig heb gemaakt." Foto: GPD had." Die financiële problemen zorgden er uiteindelijk wel voor dat ze 'stomtoe- vallig' bij de radio terecht kwam. „Ik had hard geld nodig. Toen kwam ik in de trein een jongen tegen die ik kende van de School voor de Journalistiek. Hij was op zoek naar een vervanger om teksten te schrijven voor een programma van Radio 3. Zo rolde ik erin." Al snel ontdekte De Jong de voordelen van radio. „Het is veel sneller dan televi sie, het draait meer om wat je op dat moment doet dan om de techniek: licht, tegenlicht, accu's verwisselen, er loopt weer eens iemand door het beeld waar door alles over moet, zijn er wel genoeg tussenshotjes van het bos? Gék werd ik ervan. Als tv-maker moet je van te voren al in je hoofd hebben wat je wil maken, dan moet je de mensen zover zien te krijgen dat ze dat verhaal ook aan je wil len vertellen voor de camera, en vervol gens monteer je al die beeldf kaar. Weinig verrassend allei luisteraar moet zijn fantasie Ik zit in een kale studio met Loesje-poster, maar ik kan d> laten geloven dat ik het gezel maakt met kaarsjes, toastjes,; wijn. Heerlijk is dat." Voor De Jong is de combinat ducer/ sidekick bij Wout! enj ce van BNN United 'ideaal', tijdje alleen gepresenteerd, krankzinnig. Ik heb zoveel i( alles wat ik op een dag lees v dio-draai geven. Ik kon mijn niet kwijt, en hier wel. Soms twintig dingen per dag, er ge vijf door. Als het maar iets n Toen ik een tijdje teksten scl Ook dat Nog heb ik van Aad Heuvel geleerd dat humor h middel is om informatie bij nen te brengen. En dat klop Het feit dat zo'n beetje alle i| tegenwoordig tussen vier enji personalityshow hebben, m| makkelijk om leuke, actuele pen voor te bereiden. „Je vis dezelfde vijver, iedereen wil met dat bericht over de kat 1 fen. Wij proberen er dan ste andere draai aan te geven d 1 ren." Over die andere dj's gespro zijn dat bijna allemaal mam1 Jong: „Jongens die opgroeit meer in de sfeer van radioo schroeven en klooien met c jes. Meisjes zijn dus vaak m met de techniek. Daarbij he wen denk ik meer moeite n luisteraars. Ik kan zo inderd kele andere stoere radiovroi dan Claudia de Breij, Maris, van 3FM. Vrouwen krijgen sen op radiogebied. Met EI hele discussies over. We ziti beeld te denken aan een rat voor meiden, om ze toch et die radio te trekken." Met BNN United probeert t omroep ook de jeugd naar zender Radio 1 te trekken. I lijk, aldus De Jong. „Als je r dio maakt, willen jongeren ren. Zoals ik ook van menii jongeren best geïnteresseei tiek. Dat heeft niet zozeer 1 maken, als wel met interes! ook nog graag achter de pl: de msn. Andere mensen va alleen maar bezig met hun hun tweede auto en parkee de binnenstad." door Bart van Zoelen Amsterdam - Soapseries zijn in staat ons dichter tot elkaar te brengen. Zo kan po pulair tv-drama een uitweg bieden uit het multiculturele drama, meent UvA- promovendus Joost de Bruin. De etnische achtergrond van de hoofd personen lijkt de laatste tijd in Goede tij den, slechte tijden geen rol te spelen, stelt De Bruin vast. „Het lijkt wel of men dat te ingewikkeld vindt vanwege de ver hitte toestand van de maatschappij. Het gevoel: daar branden we onze vingers niet meer aan." En aan het door Fajah Lourens vertolkte personage Yasmin Fuentes is nauwelijks te merken dat ze half-Antilliaans is. De Bruin begon de laatste tijd juist wat lichtpuntjes te ontwaren in de intriges van populaire televisieseries. In 1989 be gon GTST nog met een geheel blanke cast. In vrijwel elke Nederlandse serie - drama, comedy of soap - werd etniciteit later een thema. Voorzichtig zag De Bruin de allochtone karakters geleidelijk meer diepgang krijgen. En dat is belangrijk, want personages als Jimmy uit Sam Sam kunnen een niet te onderschatten bijdrage leveren aan de integratie van nieuwkomers en hun na komelingen, meent De Bruin. „Dat zijn personages die een lekker multicultureel leven hebben", zegt hij. „Ze laten zien dat het heel goed mogelijk is om alloch toon te zijn en toch een normaal leven te leiden. En dat een niet-Nederlandse achtergrond heel leuk kan zijn, of een verrijking." Ideaal zijn volgens hem 'complexe' per sonages. De door John Jones gespeelde Jimmy neemt net zo gemakkelijk de rol aan van een Surinamer als - van het ene op het andere moment - die van een kakker. „Zo'n Jimmy is zowel bij witte als allochtone jongeren populair", zegt De Bruin. „Jongeren lijken te vragen om een vanzelfsprekend multiculturalisme, dat aansluit bij de maatschappij waarin zij leven." Voor het onderzoek waarop hij onlangs promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam analyseerde De Bruin meer dan vijfhonderd afleveringen van soaps, politieseries, sitcoms en jeugdseries met meer dan tweehonderd jongeren van al lochtone en autochtone afkomst. Hem is gebleken dat ze een gemeenschappe lijk referentiekader kunnen ontwikkelen op basis van populaire tv-series. Dit lijkt daartoe zelfs het meest geschik te middel, want als geen ander medium weten deze series de jeugd te bereiken. Zo blijkt liefst vijftig procent van de jon geren tussen 13 en 19 jaar naar GTST te kijken. „Naar al die programma's die de NPS speciaal voor hen maakt; kijken al lochtone jongeren helemaal niet." Niet dat jongeren zich lijdzaam laten be- invloeden door het drama dat zich voor hun ogen ontspint. Integendeel, zegt De Bruin: „Ze pikken er precies uit wat in hun straatje past." Jongeren zijn voort durend bezig zichzelf een houding te ge ven, zelfs als ze tv kijken, legt hij uit. Op een speelse manier kunnen ze uitdruk king geven aan hun identiteit. Maar kij kers met heel verschillende achtergron den krijgen zo wél iets om zich met el kaar te verstaan. Nu zijn personages als Jimmy dun ge zaaid in populaire tv-series. „Het is óf een echte Marokkaan die er wél bij- hoort, óf een die eigenlijk in cultureel opzicht niet verschilt van iedere andere Nederlander (zoals Yasmin Fuentes)." In deze twee verschijningsvormen zijn allochtonen gewoonlijk in populair tv- drama te zien, volgens De Bruin. De tweede variant werd door de onder vraagde allochtone jongeren ronduit on geloofwaardig bevonden. De weinige goed uitgewerkte allochtone personages trof De Bruin opmerkelijk genoeg vooral aan in politieseries als Baantjer. Die hadden dan weer het na deel dat ze de associatie met criminali teit wekten. „Maar in de eerste jaren van Baantjer was het nooit de allochtoon die het gedaan had," zegt De Bruin. „Later wel, maar dan waren er altijd andere personages van dezelfde etnische ach tergrond die het niet gedaan hadden." „Dat mag je politiek correct noemen, maar ik vind dat helemaal niet verkeerd. In politieseries wordt bijvoorbeeld nogal eens discriminatie aan de kaak gesteld. Ik vind dat wel verrijkend voor de dis cussie. Het gebeurt niet zo veel dat er gekeken wordt naar de witte kanten van het multiculturele drama." Joost de Bruin: Multicultureel drama Populair Nederlands televisiedrama, jeugd en etniciteit; uitg. Otto Cramwinc- kel, Amsterdam Hilversum - Het digitale thema kanaal /Geschiedenis gaat zon dag 27 februari officieel van start. Vanaf die datum is het initiatief van de, omroepen VPRO en NPS te zien op inter net en bij kabelbedrijven UPC Digital en Caiway DTV. /Geschiedenis stelt de twintig ste eeuw in beeld en geluid centraal, en besteedt in de be ginperiode aandacht aan on derwerpen als ijspret (Neder land schaatsland), nostalgie (de geweldige jaren vijftig) en poli tiek (geen woning, geen kro ning). Het nieuwe themakanaal blikt terug op belangrijke perioden en gebeurtenissen in de ge schiedenis door middel van tv- programma's, persoonlijke ver halen, beeldverslagen, (ama teur-) impressies en diepgra vende documentaires. Met tal van omroepen, musea en ar chieven wordt om die reden sa mengewerkt. Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid is als schatbe waarder van Hilversum een be langrijke partner. Onder meer de door hen geconserveerde Polygoon weekjournaals krijgen een prominente plek op /Ge schiedenis. Maar ook met andere partijen duikt /Geschiedenis in de ar chieven op zoek naar cultuur schatten en objecten van histo rische waarde. Zo zijn unieke interviews gemaakt door Teleac en het Nationaal Popinstituut te zien, en komt een serie foto's uit de jaren '50 van het Natio naal Archief tot leven op het ka naal. Andere samenwerkingsverban den zijn er met onder meer het Nederlands Instituut voor Oor logsdocumentatie (NIOD), het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedi het Rijksmuseum dere omroepen, stellingen zullen den aangehaald. /Geschiedenis is tie van radio, tele net. Grenzen tuss vagen, en het th( perimenteert kelijk met vornj OVT-radiodocum den verrijkt met fotocollecties wi steund door geli menten komen t< naai. Het digitale televi schiedenis is in deel van het mul met dezelfde na 2004 werd onde de Zilveren Pritc onderscheiding omroepgerelatee diaprestatie. Hilversum - Zaterdag staat de topper AZ-PSV op het program ma. Bij winst neemt de thuis club de koppositie in de eredi visie over van de Eindhovena- ren. Het is al weer enige tijd ge leden dat een middenmoter de 'grote drie' het nakijken gaf. We moeten helemaal terug tot het seizoen 1980-1981 om een an dere landskampioen dan Ajax, Feijenoord of PSV aan te tref fen. En de club die zich toen langs het toptrio wrong, was ook AZ. Gaat de geschiedenis zich anno 2005 herhalen? Andere tijden dook in de ge schiedenis van de club uit Alk maar om uit te zoeken hoe het kampioenschap destijds tot stand kwam. Documentairema ker Dirk Jan Roeleven ontdekte dat de flinke financiële injectie door de gebroeders Cees en Klaas Molenaar de opmaat was naar het succesjaar van AZ'67. Zij zagen in AZ het perfecte uit hangbord voor hun witgoedke ten Wastora. Roeleven: „De broers waren selfmade zakenmannen, en al snel nadat ze zich begin jaren zeventig aan AZ lieerden, zagen ze een enorme omzetstijging. Ze ontdekten dat zakelijke en sportieve belangen eigenlijk heel goed samen gingen. Een fteel goede zet was ook de op richting van de AZ Krant, waar in ze verhalen over de voetbal ploeg combineerden met ad vertenties voor hun huishoude lijke apparaten. Op het hoogte- Feest in 1981 met (vlnr) Jan Peters, Pier Tol, Hugo Bovenkamp, Kees Kist en Peter Arntz. Nadat AZ'67 thuis Feyenoord met 5-1 had afgedroogd, mochten de Alkmaarders zich landskampioen noemen. Foto: ANP punt had die krant een oplage van 1,3 miljoen exemplaren." De inmenging van de Mole naars bezorgde AZ al gauw een nogal poenerig imago. „De tri bunes zaten vol dames in bont jassen en de sponsor fêteerde de hele selectie inclusief echt genotes regelmatig op een trip je. Toen het kampioenschap in 1981 daadwerkelijk een feit was, gaven de gebroeders Molenaar alle spelersvrouwen een groei briljante cadeau. In Amster dam, Rotterdam en Eindhoven droop de afgunst er vanaf', zegt Roeleven. „Het-was in die jaren voor het eerst dat voetbal en grootkapi taal zich zo schaamteloos ver strengelden. Tegenwoordig zijn sport en commercie volledig met elkaar verweven, maar toen was dat nieuw." Cees en Klaas Molenaar leven niet meer, maar hun echtgenotes Nel en Rina blikken in de uitzending terug op de gouden tijd in de Alk- maarderhout. Verder sprak Roeleven met onder anderen Georg Kessler, destijds trainer van de kampioensploeg. Na het kampioenschap in 1981 ging het snel bergafwaarts met AZ. Roeleven: „Als gevolg van economische tegenwind kwam er een eind aan de genereuze investeringen van Wastora. Spelers moesten verkocht wor den om de verliezen terug te verdienen en er was geen geld meer om nieuwe toppers aan te trekken." Van de winkels is in middels niets meer over. De grote brand in het Zaandamse filiaal waar het allemaal begon, betekende in de jaren negentig het definitieve einde van het imperium van de Molenaars. De documentairemaker legde de overeenkomst tussen de op leving van AZ in 1981 en het succes van nu bloot: „Destijds pompten de Molenaars veel geld in de club, nu is dat Dirk Scheringa. En net als nu werd er toentertijd een flink aantal jaren uitgetrokken voor de op bouw van een kampioenself tal." Wellicht bezorgen de nos talgische beelden uit de glorie jaren de ploeg van Co Adriaan- se nog nét die stimulans om de historie aan het einde van dit seizoen te laten herleven. Berrit de Lange Andere tijden bij de NPS op Ne derland 3, 20.50 uur. KIJKCIJFERS Top 10 meest bekeken programma's 1. Studio Sport NOS 3.205 2. Spoorloos KRO 2.740 3. Goede tijden, slechte tijden RTL 4 2.279 4. Jounaal (zo, 20u) NOS 2.231 5. Postcodeloterij 1 tegen 100 TROS 2.007 6. Boer zoekt vrouw KRO 1.840 7. Hart van Nederland SBS 6 1.771 8. WK allround, 10 km. heren NOS 1.760 9. TV show TROS 1.747 10. Baantjer RTL 4 1.688 Top 10 meest bekeken kinderprogramma's 1. Jeugdjournaal NOS 244 2. Totally spies! Fox Kids 218 3. Rocket power Nickelodeon 203 4. Klokhuis NPS 200 5. Zoop Nickelodeon 194 6. Lucky Luke Nickelodeon 185 7. Spongebob, za. 8.39 Nickelodeon 182 8. Spongebob, za 9.02 Nickelodeon 176 9. Jimmy Neutron Nickelodeon 175 8. Jean Jacques is aangespoeld VPRO 153 Marktaandelen inc. Nederland 1 14,2 (13,7) Nederland 2 15,1 (15,3) - Nederland 3 7,1 (6,6) RTL 4 18,3 (17,7) RTL 5 4,3 (4,6) - Yorin 5,9 (5,3) SBS 6 10,7 (13,4) - NET 5 4,3 (4,7) - Veronica 4,2 (3,5) De weekcijfers zijn afkomstig van de afdeling Kijk- en Luister onderzoek van de Publieke Omroep. Het aantal kijkers x 1000. De lijst met meest bekeken kinderprogramma's bestaat uit kij kers van 3 tot en met 12 jaar. Tussen haakjes staan de markt aandelen van vorige week. hilversum/anp naar de 'nation; de KRO voor z< geroepen, heer; de omroep op en internet de vanaf vandaag irl tijd op Z@ppelii)| documentaires programma's zo gesproken woo activiteiten van traal staan. Dat kondigde aan. DJ Paul sinds gisteren iij ma RAB Radio tj gelijkse item 3F! gedoopt in Stilté teraars kunnenl welke plaat ze waarom. Ook l Goudmijn op Rs ter dag 'stiltemol De stiltedag val zondag van de veertig dagen j voor christenenl een periode val, zinning vormen niseert op die l wandelsportboij stiltewandelinge Dordrecht, VVj Schoonoord, 0( en Merselo. Dei onderweg 'Opi met elkaar in stilte. De Oi staan op grote I route. Wannee] seert, is het d( een paar hondl zijn en om ove) denken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 10