AVRO naar
rechter om
tijdstip ER
MEDIA
Laat ze maar komen, die smurfen
AZ als plaaggeest van 'grote drie'
Waar blijft de eerste multiculti soapster? Themakanaal /Geschiedenis b<
Josine van Dalsum
vertelt over ziekte
TMF Awards
uitverkocht
KRO's Boer zoekt
vrouw succesvol
Mobieltje herkent muziek op radio
Ook sti
prograi
van del
Hilversum - Actrice Josine van
Dalsum (56) praat morgen in
het AVRO-programma Vinger
aan de pols over haar ziekte. Ze
heeft twee tumoren in haar
hoofd. Volgens de deskundigen
heeft ze nog een jaar. In het
programma (Ned. 2, 19.50 uur)
vertelt ze hoe ze met haar man
(regisseur John van de Rest) en
haar zoon Aram (bekend uit
Onderweg naar Morgen) een
laatste reis naar Amerika maak
te. Daar kregen ze de kans om
alles te bespreken wat ze nog
wilden bespreken.
bussum - Alle 10.000 kaarten
voor de tiende TMF Awards zijn
zaterdag in een dag uitverkocht.
Dat heeft de muziekzender gis
teren bekendgemaakt. De mu
ziekprijzen worden zaterdag 1
april in Rotterdam Ahoy1 uitge
reikt. Welke artiesten er optre
den, is nog niet bekend. Op
zondag 6 maart maakt TMF de
nominaties voor de tiende edi
tie bekend. Sinds zaterdag kun
nen jongeren via www.tmfa-
wards.nl stemmen welke artiest
zij willen nomineren. Er zijn
prijzen in twaalf categorieën.
Hilversum - De eerste afleve
ring van de serie Boer zoekt
vrouw, zondag uitgezonden
door de KRO, heeft 1.840.000
kijkers getrokken. De op 21 no
vember uitgezonden voorafle
vering, waarin de boeren zich
presenteerden, trok ook al ruim
een miljoen kijkers. In totaal
kwamen er zo'n 10.000 reacties
op de 'huwelijksadvertenties'
van de twaalf boeren.
dinsdag 8 februari ji
hilversum/anp - De AVRO over
weegt via de bestuursrechter
een beter uitzendtijdstip af te
dwingen voor de Amerikaanse
ziekenhuisserie ER. Deze reeks
wordt telkens op een ander net
en tijdstip uitgezonden en de
omroep is dat beu. Meest recen
telijk waren de belevenissen van
het ziekenhuispersoneel op vrij
dagavonden te zien om 20.30
uur op Nederland 3.
Die continuïteit wordt nu ech
ter doorbroken door uitzendin
gen van PaPaul Live. Duizen
den kijkers hebben daarover
geklaagd, zei een AVRO-woord-
voerder maandag. In de hoog
tijdagen van ER keken er ge
middeld ongeveer een miljoen
mensen naar de serie. Nu ligt
dat aantal op 400.000 en de
AVRO wijt dat aan het gesol
met uitzendtijden en het wisse
len van net.
De Publieke Omroep (PO) be
schikt over een onafhankelijke
geschillencommissie waarin
dergelijke kwesties kunnen
worden besproken. Deze com
missie verklaarde de klacht van
de AVRO ongegrond, en daar
om onderzoekt de AVRO nu of
een gang naar de bestuursrech
ter zin heeft. De AVRO wil in
het belang van de kijkers dat er
een andere plek in het uitzend
schema komt voor ER. Geble
ken is dat zij een later tijdstip
(rond 22.00 uur) prefereren.
Dat zou meteen ook een ander
net inhouden, omdat op Ne
derland 3 telkens rond dat tijd
stip een actualiteitenblok staat
geprogrammeerd.
De netcoördinatoren van de
drie publieke netten hebben
propvolle schema's en kunnen
op korte termijn geen goede
plek vinden voor ER. Nederland
3-netcoördinator L. van der
Meulen kan zich niet herinne
ren dat een omroep ooit via de
rechter een goede uitzendplek
probeerde veilig te stellen. Het
lijkt hem beter om het tv-sei-
zoen af te maken zoals het
vooraf was afgesproken, dus
om 20.30 uur op vrijdagavon
den, onderbroken door PaPaul
Live. „Dit nu weer overhoop
gooien is ook voor de kijker niet
prettig. De weg die de AVRO nu
inslaat, vind ik een volstrekte
gotspe. Ik zou zeggen: ga in
godsnaam gewoon goede pro
gramma's maken."
naarden - Sky Radio begint
vandaag een leuke mobiele ser
vice: muziekherkenning via de
mobiele telefoon.
Wie thuis op de radio, onder
weg of tijdens het stappen een
nieuw liedje hoort of simpelweg
niet op de naam van het num
mer kan komen, belt voortaan
met een mobiele telefoon naar
Sky Radio Music DNA en houdt
de telefoon in de richting van
de geluidsbron. De 'dna-bank'
hoeft maar vijftien seconden
het betreffende liedje te regi
streren om de muziek te her
kennen. De beller ontvangt na
enkele seconden een sms-be-
richt met daarin de titel van het
liedje, de naam van de artiest
en de naam van het album.
Sky Radio is het eerste radiosta
tion dat deze service aanbiedt.
Hiervoor wordt samengewerkt
met Golden Bytes Music.
Het telefoonnummer van Sky
Radio Music DNA is 0900 0252
(0.70 eurocent per gesprek).
De beller kan het liedje overi
gens ook binnenkort direct be
stellen, het album aanschaffen
of het nummer als Ringtone
downloaden. Sky Radio Music
DNA wil een belangrijke infor
matiebron worden voor iedere
muziekliefhebber.
If you fuck with Astrid, you fuck with us',
zo betuigden fans van het 3FM-middag-
programma Wout! onlangs per sms hun
solidariteit met de redactie. Dj Wouter
van der Goes en sidekick en producer As
trid de Jong kwamen in aanvaring met
Pierre Kartner, alias Vader Abraham, om
dat zij ranzige liedjes draaiden uit het
vroegere repertoire van de zingende grijs
aard. Kartner bleek 'not amused', en zijn
medewerker waarschuwde Astrid de Jong
zelfs 'voortaan maar over haar schouder
te kijken'.
door Monique Brandt
Hilversum - 'De Jong was naai eigen
zeggen sprakeloos. „Het is natuurlijk bi
zar. Je gaat je er van alles bij voorstellen:
smurfen die vanuit de waterkraan een
aanval op je organiseren. Ach, verder is
het nu klaar wat mij betreft. Ik hoop al
leen dat ik nog eens iemand van dat be
drijf tegenkom om de reden erachter uit
te leggen."
Als radiomaker is De Jong inmiddels wel
het één en ander gewend. „Eens in de
zoveel tijd komt hier weer wel een sms-
je binnen: 'Kan dat domme wijf haar bek
niet houden?' Daar heb ik wel erg aan
moeten wennen. Toen ik net begon
durfde ik een paar weken mijn mond
niet open te doen op de radio als ik kri
tiek kreeg, maar na al die tijd heb ik daar
niet veel last meer van, gelukkig. Daarbij
krijgen we ook heel veel leuke sms-jes:
als je je hardop afvraagt wat de functie is
van koraal, loopt er een minuut later al
een berichtje binnen: 'De visjes verstop
pen zich er tussen'."
De Jong is inmiddels aardig doorkneed
in het radiovak. Elke middag is ze te ho
ren in het programma Wout! op 3FM.
Twee keer per week, op dinsdag en vrij
dagavond, presenteert ze bovendien het
jongerenprogramma BNN United op
Radio 1. Daarnaast valt ze regelmatig in
bij Weg met BNN óf voor Jeroen Pauw in
het programma Storing. Voorheen werk
te ze voor lokale en regionale omroepen,
presenteerde ze AVRO's Nachtdienst, en
deed ze productie en verslaggeving van
Arbeidsvitaminen en produceerde ze op
3FM de radioshows van Ruud de Wild.
„Radiomaken is heerlijk", zegt de pre
sentatrice die op de School voor de Jour
nalistiek eigenlijk werd opgeleid als tele
visiemaker. Ongeveer in dezelfde tijd be
gon ze een opleiding drama in haar
woonplaats Kampen. „Die heb ik niet af
kunnen maken omdat ik geen geld
Astrid de Jong: „Ik zit in een kale studio met alleen een Loesje-poster, maar ik kan de
luisteraar laten geloven dat ik het gezellig heb gemaakt." Foto: GPD
had." Die financiële problemen zorgden
er uiteindelijk wel voor dat ze 'stomtoe-
vallig' bij de radio terecht kwam. „Ik had
hard geld nodig. Toen kwam ik in de
trein een jongen tegen die ik kende van
de School voor de Journalistiek. Hij was
op zoek naar een vervanger om teksten
te schrijven voor een programma van
Radio 3. Zo rolde ik erin."
Al snel ontdekte De Jong de voordelen
van radio. „Het is veel sneller dan televi
sie, het draait meer om wat je op dat
moment doet dan om de techniek: licht,
tegenlicht, accu's verwisselen, er loopt
weer eens iemand door het beeld waar
door alles over moet, zijn er wel genoeg
tussenshotjes van het bos? Gék werd ik
ervan. Als tv-maker moet je van te voren
al in je hoofd hebben wat je wil maken,
dan moet je de mensen zover zien te
krijgen dat ze dat verhaal ook aan je wil
len vertellen voor de camera, en vervol
gens monteer je al die beeldf
kaar. Weinig verrassend allei
luisteraar moet zijn fantasie
Ik zit in een kale studio met
Loesje-poster, maar ik kan d>
laten geloven dat ik het gezel
maakt met kaarsjes, toastjes,;
wijn. Heerlijk is dat."
Voor De Jong is de combinat
ducer/ sidekick bij Wout! enj
ce van BNN United 'ideaal',
tijdje alleen gepresenteerd,
krankzinnig. Ik heb zoveel i(
alles wat ik op een dag lees v
dio-draai geven. Ik kon mijn
niet kwijt, en hier wel. Soms
twintig dingen per dag, er ge
vijf door. Als het maar iets n
Toen ik een tijdje teksten scl
Ook dat Nog heb ik van Aad
Heuvel geleerd dat humor h
middel is om informatie bij
nen te brengen. En dat klop
Het feit dat zo'n beetje alle i|
tegenwoordig tussen vier enji
personalityshow hebben, m|
makkelijk om leuke, actuele
pen voor te bereiden. „Je vis
dezelfde vijver, iedereen wil
met dat bericht over de kat 1
fen. Wij proberen er dan ste
andere draai aan te geven d 1
ren."
Over die andere dj's gespro
zijn dat bijna allemaal mam1
Jong: „Jongens die opgroeit
meer in de sfeer van radioo
schroeven en klooien met c
jes. Meisjes zijn dus vaak m
met de techniek. Daarbij he
wen denk ik meer moeite n
luisteraars. Ik kan zo inderd
kele andere stoere radiovroi
dan Claudia de Breij, Maris,
van 3FM. Vrouwen krijgen
sen op radiogebied. Met EI
hele discussies over. We ziti
beeld te denken aan een rat
voor meiden, om ze toch et
die radio te trekken."
Met BNN United probeert t
omroep ook de jeugd naar
zender Radio 1 te trekken. I
lijk, aldus De Jong. „Als je r
dio maakt, willen jongeren
ren. Zoals ik ook van menii
jongeren best geïnteresseei
tiek. Dat heeft niet zozeer 1
maken, als wel met interes!
ook nog graag achter de pl:
de msn. Andere mensen va
alleen maar bezig met hun
hun tweede auto en parkee
de binnenstad."
door Bart van Zoelen
Amsterdam - Soapseries zijn in staat ons
dichter tot elkaar te brengen. Zo kan po
pulair tv-drama een uitweg bieden uit
het multiculturele drama, meent UvA-
promovendus Joost de Bruin.
De etnische achtergrond van de hoofd
personen lijkt de laatste tijd in Goede tij
den, slechte tijden geen rol te spelen,
stelt De Bruin vast. „Het lijkt wel of men
dat te ingewikkeld vindt vanwege de ver
hitte toestand van de maatschappij. Het
gevoel: daar branden we onze vingers
niet meer aan." En aan het door Fajah
Lourens vertolkte personage Yasmin
Fuentes is nauwelijks te merken dat ze
half-Antilliaans is.
De Bruin begon de laatste tijd juist wat
lichtpuntjes te ontwaren in de intriges
van populaire televisieseries. In 1989 be
gon GTST nog met een geheel blanke
cast. In vrijwel elke Nederlandse serie -
drama, comedy of soap - werd etniciteit
later een thema. Voorzichtig zag De
Bruin de allochtone karakters geleidelijk
meer diepgang krijgen.
En dat is belangrijk, want personages als
Jimmy uit Sam Sam kunnen een niet te
onderschatten bijdrage leveren aan de
integratie van nieuwkomers en hun na
komelingen, meent De Bruin. „Dat zijn
personages die een lekker multicultureel
leven hebben", zegt hij. „Ze laten zien
dat het heel goed mogelijk is om alloch
toon te zijn en toch een normaal leven
te leiden. En dat een niet-Nederlandse
achtergrond heel leuk kan zijn, of een
verrijking."
Ideaal zijn volgens hem 'complexe' per
sonages. De door John Jones gespeelde
Jimmy neemt net zo gemakkelijk de rol
aan van een Surinamer als - van het ene
op het andere moment - die van een
kakker. „Zo'n Jimmy is zowel bij witte
als allochtone jongeren populair", zegt
De Bruin. „Jongeren lijken te vragen om
een vanzelfsprekend multiculturalisme,
dat aansluit bij de maatschappij waarin
zij leven."
Voor het onderzoek waarop hij onlangs
promoveerde aan de Universiteit van
Amsterdam analyseerde De Bruin meer
dan vijfhonderd afleveringen van soaps,
politieseries, sitcoms en jeugdseries met
meer dan tweehonderd jongeren van al
lochtone en autochtone afkomst. Hem
is gebleken dat ze een gemeenschappe
lijk referentiekader kunnen ontwikkelen
op basis van populaire tv-series.
Dit lijkt daartoe zelfs het meest geschik
te middel, want als geen ander medium
weten deze series de jeugd te bereiken.
Zo blijkt liefst vijftig procent van de jon
geren tussen 13 en 19 jaar naar GTST te
kijken. „Naar al die programma's die de
NPS speciaal voor hen maakt; kijken al
lochtone jongeren helemaal niet."
Niet dat jongeren zich lijdzaam laten be-
invloeden door het drama dat zich voor
hun ogen ontspint. Integendeel, zegt De
Bruin: „Ze pikken er precies uit wat in
hun straatje past." Jongeren zijn voort
durend bezig zichzelf een houding te ge
ven, zelfs als ze tv kijken, legt hij uit. Op
een speelse manier kunnen ze uitdruk
king geven aan hun identiteit. Maar kij
kers met heel verschillende achtergron
den krijgen zo wél iets om zich met el
kaar te verstaan.
Nu zijn personages als Jimmy dun ge
zaaid in populaire tv-series. „Het is óf
een echte Marokkaan die er wél bij-
hoort, óf een die eigenlijk in cultureel
opzicht niet verschilt van iedere andere
Nederlander (zoals Yasmin Fuentes)."
In deze twee verschijningsvormen zijn
allochtonen gewoonlijk in populair tv-
drama te zien, volgens De Bruin. De
tweede variant werd door de onder
vraagde allochtone jongeren ronduit on
geloofwaardig bevonden.
De weinige goed uitgewerkte allochtone
personages trof De Bruin opmerkelijk
genoeg vooral aan in politieseries als
Baantjer. Die hadden dan weer het na
deel dat ze de associatie met criminali
teit wekten. „Maar in de eerste jaren van
Baantjer was het nooit de allochtoon die
het gedaan had," zegt De Bruin. „Later
wel, maar dan waren er altijd andere
personages van dezelfde etnische ach
tergrond die het niet gedaan hadden."
„Dat mag je politiek correct noemen,
maar ik vind dat helemaal niet verkeerd.
In politieseries wordt bijvoorbeeld nogal
eens discriminatie aan de kaak gesteld.
Ik vind dat wel verrijkend voor de dis
cussie. Het gebeurt niet zo veel dat er
gekeken wordt naar de witte kanten van
het multiculturele drama."
Joost de Bruin: Multicultureel drama
Populair Nederlands televisiedrama,
jeugd en etniciteit; uitg. Otto Cramwinc-
kel, Amsterdam
Hilversum - Het digitale thema
kanaal /Geschiedenis gaat zon
dag 27 februari officieel van
start. Vanaf die datum is het
initiatief van de, omroepen
VPRO en NPS te zien op inter
net en bij kabelbedrijven UPC
Digital en Caiway DTV.
/Geschiedenis stelt de twintig
ste eeuw in beeld en geluid
centraal, en besteedt in de be
ginperiode aandacht aan on
derwerpen als ijspret (Neder
land schaatsland), nostalgie (de
geweldige jaren vijftig) en poli
tiek (geen woning, geen kro
ning).
Het nieuwe themakanaal blikt
terug op belangrijke perioden
en gebeurtenissen in de ge
schiedenis door middel van tv-
programma's, persoonlijke ver
halen, beeldverslagen, (ama
teur-) impressies en diepgra
vende documentaires. Met tal
van omroepen, musea en ar
chieven wordt om die reden sa
mengewerkt.
Het Nederlands Instituut voor
Beeld en Geluid is als schatbe
waarder van Hilversum een be
langrijke partner. Onder meer
de door hen geconserveerde
Polygoon weekjournaals krijgen
een prominente plek op /Ge
schiedenis.
Maar ook met andere partijen
duikt /Geschiedenis in de ar
chieven op zoek naar cultuur
schatten en objecten van histo
rische waarde. Zo zijn unieke
interviews gemaakt door Teleac
en het Nationaal Popinstituut
te zien, en komt een serie foto's
uit de jaren '50 van het Natio
naal Archief tot leven op het ka
naal.
Andere samenwerkingsverban
den zijn er met onder meer het
Nederlands Instituut voor Oor
logsdocumentatie (NIOD), het
Internationaal Instituut voor
Sociale Geschiedi
het Rijksmuseum
dere omroepen,
stellingen zullen
den aangehaald.
/Geschiedenis is
tie van radio, tele
net. Grenzen tuss
vagen, en het th(
perimenteert
kelijk met vornj
OVT-radiodocum
den verrijkt met
fotocollecties wi
steund door geli
menten komen t<
naai.
Het digitale televi
schiedenis is in
deel van het mul
met dezelfde na
2004 werd onde
de Zilveren Pritc
onderscheiding
omroepgerelatee
diaprestatie.
Hilversum - Zaterdag staat de
topper AZ-PSV op het program
ma. Bij winst neemt de thuis
club de koppositie in de eredi
visie over van de Eindhovena-
ren. Het is al weer enige tijd ge
leden dat een middenmoter de
'grote drie' het nakijken gaf. We
moeten helemaal terug tot het
seizoen 1980-1981 om een an
dere landskampioen dan Ajax,
Feijenoord of PSV aan te tref
fen. En de club die zich toen
langs het toptrio wrong, was
ook AZ. Gaat de geschiedenis
zich anno 2005 herhalen?
Andere tijden dook in de ge
schiedenis van de club uit Alk
maar om uit te zoeken hoe het
kampioenschap destijds tot
stand kwam. Documentairema
ker Dirk Jan Roeleven ontdekte
dat de flinke financiële injectie
door de gebroeders Cees en
Klaas Molenaar de opmaat was
naar het succesjaar van AZ'67.
Zij zagen in AZ het perfecte uit
hangbord voor hun witgoedke
ten Wastora.
Roeleven: „De broers waren
selfmade zakenmannen, en al
snel nadat ze zich begin jaren
zeventig aan AZ lieerden, zagen
ze een enorme omzetstijging.
Ze ontdekten dat zakelijke en
sportieve belangen eigenlijk
heel goed samen gingen. Een
fteel goede zet was ook de op
richting van de AZ Krant, waar
in ze verhalen over de voetbal
ploeg combineerden met ad
vertenties voor hun huishoude
lijke apparaten. Op het hoogte-
Feest in 1981 met (vlnr) Jan Peters, Pier Tol, Hugo Bovenkamp, Kees Kist en Peter Arntz. Nadat AZ'67 thuis
Feyenoord met 5-1 had afgedroogd, mochten de Alkmaarders zich landskampioen noemen. Foto: ANP
punt had die krant een oplage
van 1,3 miljoen exemplaren."
De inmenging van de Mole
naars bezorgde AZ al gauw een
nogal poenerig imago. „De tri
bunes zaten vol dames in bont
jassen en de sponsor fêteerde
de hele selectie inclusief echt
genotes regelmatig op een trip
je. Toen het kampioenschap in
1981 daadwerkelijk een feit was,
gaven de gebroeders Molenaar
alle spelersvrouwen een groei
briljante cadeau. In Amster
dam, Rotterdam en Eindhoven
droop de afgunst er vanaf',
zegt Roeleven.
„Het-was in die jaren voor het
eerst dat voetbal en grootkapi
taal zich zo schaamteloos ver
strengelden. Tegenwoordig zijn
sport en commercie volledig
met elkaar verweven, maar toen
was dat nieuw." Cees en Klaas
Molenaar leven niet meer, maar
hun echtgenotes Nel en Rina
blikken in de uitzending terug
op de gouden tijd in de Alk-
maarderhout. Verder sprak
Roeleven met onder anderen
Georg Kessler, destijds trainer
van de kampioensploeg.
Na het kampioenschap in 1981
ging het snel bergafwaarts met
AZ. Roeleven: „Als gevolg van
economische tegenwind kwam
er een eind aan de genereuze
investeringen van Wastora.
Spelers moesten verkocht wor
den om de verliezen terug te
verdienen en er was geen geld
meer om nieuwe toppers aan te
trekken." Van de winkels is in
middels niets meer over. De
grote brand in het Zaandamse
filiaal waar het allemaal begon,
betekende in de jaren negentig
het definitieve einde van het
imperium van de Molenaars.
De documentairemaker legde
de overeenkomst tussen de op
leving van AZ in 1981 en het
succes van nu bloot: „Destijds
pompten de Molenaars veel
geld in de club, nu is dat Dirk
Scheringa. En net als nu werd
er toentertijd een flink aantal
jaren uitgetrokken voor de op
bouw van een kampioenself
tal." Wellicht bezorgen de nos
talgische beelden uit de glorie
jaren de ploeg van Co Adriaan-
se nog nét die stimulans om de
historie aan het einde van dit
seizoen te laten herleven.
Berrit de Lange
Andere tijden bij de NPS op Ne
derland 3, 20.50 uur.
KIJKCIJFERS
Top
10 meest bekeken programma's
1.
Studio Sport
NOS
3.205
2.
Spoorloos
KRO
2.740
3.
Goede tijden, slechte tijden
RTL 4
2.279
4.
Jounaal (zo, 20u)
NOS
2.231
5.
Postcodeloterij 1 tegen 100
TROS
2.007
6.
Boer zoekt vrouw
KRO
1.840
7.
Hart van Nederland
SBS 6
1.771
8.
WK allround, 10 km. heren
NOS
1.760
9.
TV show
TROS
1.747
10.
Baantjer
RTL 4
1.688
Top
10 meest bekeken kinderprogramma's
1.
Jeugdjournaal
NOS
244
2.
Totally spies!
Fox Kids
218
3.
Rocket power
Nickelodeon
203
4.
Klokhuis
NPS
200
5.
Zoop
Nickelodeon
194
6.
Lucky Luke
Nickelodeon
185
7.
Spongebob, za. 8.39
Nickelodeon
182
8.
Spongebob, za 9.02
Nickelodeon
176
9.
Jimmy Neutron
Nickelodeon
175
8.
Jean Jacques is aangespoeld
VPRO
153
Marktaandelen inc.
Nederland 1
14,2
(13,7)
Nederland 2
15,1
(15,3)
-
Nederland 3
7,1
(6,6)
RTL 4
18,3
(17,7)
RTL 5
4,3
(4,6)
-
Yorin
5,9
(5,3)
SBS 6
10,7
(13,4)
-
NET 5
4,3
(4,7)
-
Veronica
4,2
(3,5)
De weekcijfers zijn afkomstig van de afdeling Kijk- en Luister
onderzoek van de Publieke Omroep. Het aantal kijkers x 1000.
De lijst met meest bekeken kinderprogramma's bestaat uit kij
kers van 3 tot en met 12 jaar. Tussen haakjes staan de markt
aandelen van vorige week.
hilversum/anp
naar de 'nation;
de KRO voor z<
geroepen, heer;
de omroep op
en internet de
vanaf vandaag irl
tijd op Z@ppelii)|
documentaires
programma's zo
gesproken woo
activiteiten van
traal staan.
Dat kondigde
aan. DJ Paul
sinds gisteren iij
ma RAB Radio tj
gelijkse item 3F!
gedoopt in Stilté
teraars kunnenl
welke plaat ze
waarom. Ook l
Goudmijn op Rs
ter dag 'stiltemol
De stiltedag val
zondag van de
veertig dagen j
voor christenenl
een periode val,
zinning vormen
niseert op die l
wandelsportboij
stiltewandelinge
Dordrecht, VVj
Schoonoord, 0(
en Merselo. Dei
onderweg 'Opi
met elkaar in
stilte. De Oi
staan op grote I
route. Wannee]
seert, is het d(
een paar hondl
zijn en om ove)
denken.