KUNST CULTUUR Kritische films winnen Tigers in Rotterdam R.E.M. gaaf, maar heel erg braaf Legendal duo overt' de nosfr: Leidse kunst voor 'vergeten' Oost-Afrika Dansplezier laat zich niet wegdrulis Talent uit alle windstreken in DorpsF° I Oerol: NAM hoofdsponsor midsland - Aardoliemaatschap pij NAM is voor vier jaar de nieuwe hoofdsponsor van het Oerolfestival op Terschelling. Daarmee is een groot deel van het tekort op de begroting van 200.000 euro opgelost. De NAM was al 'gewoon' sponsor van het festival. Maar de bijdrage wordt aanzienlijk verhoogd, al wordt niet bekendgemaakt hoe veel het bedrijf in Oerol steekt. Volgens Oerolbaas Joop Mulder geeft de bijdrage van NAM het festival een solide basis. PCM gaat door met Meulenhoff Amsterdam - PCM Uitgevers heeft besloten dat J.M. Meulen hoff als zelfstandige uitgeverij binnen PCM blijft bestaan. De literaire uitgeverij zat de laatste tijd in het verdomhoekje nadat verschillende schrijvers waren overgestapt naar andere uitge vers. Ook het literair-culturele tijdschrift De Gids ging over naar een andere uitgever. PCM erkent 'de neergaande spiraal van de afgelopen jaren', maar is van oordeel dat Meulenhoff een sterke naam is in de literaire wereld en dat het bedrijf daar om behouden moet blijven. „Zo is eenderde van de auteurs die op de longlist staan voor de Libris Literatuur Prijs 2005 af komstig van J.M. Meulenhoff", aldus een PCM-woordvoerder gisteren. Serie concerten in Kasteel Keukenhof lisse - Impresario Henri Bos houwer Kroet uit Voorschoten organiseert dit seizoen voor het eerst een serie klassieke concer ten in het koetshuis van Kasteel Keukenhof. Op zaterdag 26 fe bruari speelt Marius van Paas- sen, die daarmee zijn 25-jarig jubileum als pianist viert. Op het programma staan werken van Bach, Mozart en eigen com posities. De Voorschotense im presario nam eerder het initia tief voor twee jaarlijkse concer ten in Kasteel Duivenvoorde in zijn woonplaats. Ook organi seert hij culturele evenementen in de Dorpskerk van Voorscho ten en jaarlijks een openlucht concert in Alphen aan den Rijn. De serie concerten in Keuken hof is de laatste toevoeging aan zijn activiteitenkalender. Het concert op 26 februari begint om 20.15 uur. Duitse prijs voor ro theater berlijn/rotterdam - Het ro theater uit Rotterdam heeft op de Berliner Festspiele de Werk- preis Spielzeiteuropa gewon nen met de door Guy Cassiers geregisseerde voorstelling 'Proust 3: De kant van Charlus'. De prijs, bedoeld als ideële en financiële ondersteuning voor verder werk, bestaat uit 10.000 euro voor een coproductie. zaterdag 5 februari R.E.M.-voorman Michael Stipe in Ahoy' voorzien van een 'spooky' mascara-masker. Foto: ANP/Robert Vos Nederlands succes bij korte films muziek recensie Louis Du Moulin Concert: R.E.M. in kader van de 'Around The Sun Tour'. Gezien: 3/2, Ahoy*, U2-kopman Bono heeft zich wel eens laten ontvallen be hoorlijk jaloers te zijn op zijn collega Michael Stipe van R.E.M., vanwege diens talent om zeer indringend te zijn zon der het grote gebaar echt nodig te hebben. Die bijzondere gave kwam gisteravond in het afgela den Ahoy' bij de hernieuwde kennismaking met de avon tuurlijke rockband uit Athens, Georgia verrassend weinig naar voren. Deels wellicht door de inzet van heel veel aanvullend visueel geweld, maar ook om dat de zo sfeerbepalende zan ger (45) te zelden helemaal tot de bodem van zijn kunnen leek te willen gaan. Stipe, voorzien van een 'spoo ky' mascara-masker, was als vanouds R.E.M.'s spil, maar meer dan ooit als bijna surrea listische blikvanger in een flit send spektakel dan als karakte ristieke stemacrobaat. Waar door zeker het eerste half uur (met onder meer 'Leaving New York', het prijsnummer van het jongste album 'Around The Sun') ondanks alle 'kijkdoosta ferelen' uitdraaide op een vrij matte vertoning. Vervolgens wekte Stipe bij 'Hi Speed Train' heel even de in druk er met de 11.000 fans een bruisende bende van te willen gaan maken, zoals dik ander half jaar geleden in het Utrecht se Tivoli. De ernst kreeg hierna echter weer de overhand, het meest nadrukkelijk rond de ver se boodschap 'I Wanted To Be Wrong', waarin Stipe vooral z'n frustraties over het Amerikaan zijn in dit Bush-tijdperk ver woordt. Pas na nog zo'n zware brok ('Final Straw') achtte R.E.M. kennelijk de tijd rijp om meer in te spelen op de publieke be hoefte, het (over)bekende werk. Via 'Imitation Of Life', 'The One I Love', 'Walk Unafraid' en na tuurlijk 'Losing My Religion' lag de weg naai' alsnog een dolle boel open, maar zo ver kwam het toch niet. Zoals Stipe koos voor een uiterst gecontroleerde wijze van uitserveren, zo bleven ook zijn (vijf) begeleiders keurig binnen de perken. Alsof er een cijfer voor zorgvuldigheid viel te verdienen. Hoe dan ook, in de brave instel ling kwam tijdens de toegiften reeks (afgerond met 'Man On The Moon') geen verandering. Muzikaal technisch scoorde R.E.M. zodoende zeer hoog, maar bleven werkelijk sensatio nele momenten helaas achter wege. muziek rece Peter Bru< 4' Concert: Crosby Nashj5 Paradiso, Amstei, Rotterdam - Twee maatschap pijkritische films zijn vrijdag in de prijzen gevallen bij de verde-^ ling van de Tiger Awards, de be langrijkste prijzen van het Rot terdams Filmfestival. Zowel '4' van de Russische regisseur llya Khrzhanovsky als 'Nemmeno II Destino' van Daniele Gaglianone levert commentaar op actuele maatschappelijke kwesties in ei gen land. De derde Tiger ging naar 'El Cielo Gira', een film van Mercedes Alvarez over het dood bloedende Spaanse La Aldea. De jury onder voorzitterschap van Lia van Leer (directeur van het Jerusalem Film Festival) was het meest onder de indruk van de Italiaanse film 'Nemme no II Destino', een uiterst depri merend portret van het leven in een vervallen industriestad. „We waren geraakt door de wij ze waarop Daniele Gaglianone de relatie van twee opstandige jongens met hun verstoorde fa milies gestalte gaf. De film gaf ons personages die ons emotio neel raken en waar we ons be trokken bij voelen. Dit is een film die de blik toont van een filmmaker die ieder element van zijn film onder controle heeft." Ilya Khrzhanovsky, die eerder deze week al de eerste Theo van Goghprijs ontving, werd door de jury geroemd voor de wijze waarop hij de totale desintegra tie verbeeldt van een maat schappij die zichzelf verslindt. „Wij vinden '4' een overweldi gende nachtmerrie die ons in een ambivalente toestand tus sen leugen en waarheid brengt", luidt het juryrapport over de film die werd gemaakt met steun van het Hubert Bals fonds. Een vreemde eend in de bijt is 'El Cielo Gira', de film van de Spaanse Mercedes Alvarez die wordt omschreven als een in hoge mate subjectieve dag boekverfilming. „Ze biedt ons toegang tot de laatste inwoners van een dorp en toont - in een eenvoudige en oprechte regie - hun humorvolle en diepzinnige commentaar op het verstrijken van de tijd en op leven en dood. Haar gevoel voor timing, licht en de kwaliteiten van een land schap waren een poëtische me ditatie, zeer welkom in de hui dige gerichtheid op hedendaag se cultuur." Er waren enkele Nederlandse successen bij de prijsuitreiking, al viel 'Paradise Girls' van de Amsterdamse regisseur Fow Pyng Hu buiten de prijzen. Bij de nieuwe prijzen voor korte films (TV5 Tiger Cub) gingen maar liefst twee van de drie prijzen naar Nederlandse in zendingen. 'Interlude' van Joost van Veen en 'Veere' van David Lammers werden beide be loond met een geldprijs van 3000 euro. De Tiger-winnaars ontvangen elk 10.000 euro. Toen hij het podiumt keek hij even peinzei rond, Graham Nash,] bijna denken: „Zo dr1* befaamde Paradiso!'1 e gens begonnen Crosp het eerste concert var. ropese tournee metiü dertig jaar oude 'MilT ness'. Crosby omvan[e wel wat buik als haar1 treft - maar fit, en N<P tanige, witharige seir11 te voeten. [7 In 2004 namen ze hir11 duo-album op sinds Down The Wire' uit |1 die tCvintig nieuwe lii nen er prima mee d(V leid door Crosby's va waarin diens zoon Jir mond de klavieren sfJ met toegevoegde gitï6 Parks als onbetwiste'e mentale smaakmake^ Crosby en Nash in h's kochte Paradiso ruin een half uur helema en Nash te wezen. Dat wil zeggen: pops rend van ballads tot rock, met telkens die! kende harmonieën. fie schelle stem van Nar 2 mooie, fluwelen en zer van Crosby. Het mo?, dat het niet meer zo 12 te gaan als op hun vi namen. Met name bP* ten er wel wat slijtag op de stembanden, r leiden - Werk van vijfentwintig Leidse kunstenaars staat klaar voor een grote kunstveiling vanavond in de tuinzaal van de Burcht. De veiling maakt deel uit van een benefietmanifestatie waarvan de op brengst ten goede komt aan de slachtoffers van de tsunami in de vergeten kustgebieden van Oost-Afrika. Vanmiddag brengen Leidse muziekgroepen, vanaf 14.00 uur, op het Burchtplein het levenslied ten gehore. Twaalf Leidse dichters van het Leids Dichtersgilde maken voor iedereen die dat wil, tegen een klei ne vergoeding, een gedicht. Hoogtepunt van de dag is de kunstvei ling die om 19.00 uur begint. Bekende Leidse kunstenaars hebben hun werk beschikbaar gesteld voor het goede doel, onder wie: Gijs Donker, Frans van Nieuwenborg, Arjenne Fakkel, Willem van Scheijn- del, Christiaan van Tol, Willem Overtoom, Lenie Noyen, Janna Hop man, Sven en Peter de Ru, Willem Breddels, Piet Franzen, Ernst Kamphuis, Bernadette Drenth en anderen. Vanaf 14.00 uur worden de werken geëxposeerd in de tuinzaal van de Burcht. Na de veiling is er buiten een optreden van de mimegroep Azuur. Binnen wordt de benefiet afgesloten met optredens van So Fine en de Leidse band Talking Loud. De opbrengst van de manifestatie wordt door de gemeente Leiden verdubbeld. laat zich volledig coiue door het repertoire. De nadruk ligt bij deP hele oude stukken, pE. half dozijn liedjes var111 we album. De jaren f1^1 negentig worden zelfm over geslagen - en nfn' reden. De publiekss^ ling in Amsterdam lzT lijk zien dat twintigere. dertigers hier weinig! hebben. Maar dat mfee Crosby Nash nog fei makkelijke nostalgie) kunt mannen met ee Vl van meer dan veertiajji lijk verwijten dat ze vj oude nummers spelf En juist stukken als 'Southbound Train',j me Gone' en 'Carry re de tand des tijds docr dat geldt evenzeer v<ïïu door cynici zo verW e gement en idealismeenc middels allebei drieëP" een leeftijd waarop iff nigeen van de VUT gr! Crosby en Nash nietL. 1 om nog met beide br^e volle leven te staan. DE ZEVENDE HEMEL Welke film zou iedereen gezien moeten hebben? Wat is het mooiste boek ooit geschreven? Welke muziek weet telkens weer te ontroeren? Wat is het mooiste kunstwerk aller tijden? Kortom: waarmee is Jacowies Su- rie, lid van de Stichting Tegenbeeld en organisa tor van de Kunstroute, in de zevende hemel? Beste boek? „Dat is een kinderboek dat laatst nog is bekroond met de Griffel der Griffels: 'De brief voor de koning' van Tonke Dragt. Het is een geweldig verhaal. Daar zit romantiek in, spanning, ridderschap. Dat boek is mij voor het eerst voorgelezen toen ik een jaar of acht was. Sindsdien lees ik het bijna jaarlijks. Het mooie van het verhaal is dat het echt tot de verbeelding spreekt. Ik zie alles voor me. Er zit ook een plattegrond in de van de omgeving. Heerlijk vind ik dat. Ik hou van verha len waar een plattegrond bij zit, zodat je die af en toe kunt raadplegen. Ik lees sowieso ontzettend veel, ben ook lid van de bibliotheek. Ik ga al tijd slapen met een boek. Als het een boek is dat me ont roert, ben ik al gauw in de ze vende hemel." Beste cd? „Ik heb niet echt een favorie te cd, wel een favoriet mu ziekstuk: Canon van Pachel- bel. Die muziek ontroert me heel erg. Mijn zusje had vroe ger een plaat waarop dat stuk stond. Prachtig vond ik het, en dat vind ik nog steeds. Je hoort de Canon ook overal terugkomen. In een autore clame op televisie, in een rapnummer. Soms loop ik door de Haarlemmerstraat en dan hoor ik een draaiorgel het stuk spelen. Het is niet zo dat ik een voorkeur heb voor klassieke muziek. Ik draai heel veel verschillende soor ten muziek, dat is afhankelijk van mijn humeur. Van de Rolling Stones tot aan het klarinetconcert van Mozart. Van cd's tot cassettebandjes. En ik vind het ook heerlijk om mee te zingen. Van Dolly Parton tot Doe Maar." Beste film? „Ik kijk graag naar romanti sche zwijmelfilms en naai' goeie thrillers. Wil ik een film echt goed vinden, dan moet ik er vaker naar kunnen kij ken. 'Rear Window' van Hitchcock is zo'n film, die heb ik al een aantal malen gezien. En elke keer met ple zier. De hoofdpersoon zit zo lekker naar zijn overburen te gluren. Met zijn gebroken been, veel meer kan hij niet doen. De hele film door zit hij op één plek. Toch verveelt dat niet, als je goed kijkt valt er elke keer wel weer wat nieuws te zien. De film is laatst opnieuw ingekleurd. Die versie heb ik ook gezien. Het was net alsof ik naar een nieuwe film zat te kijken. In drukwekkend." Beste kunstwerk? „Dat zijn er zo veel, ik heb verschillende favorieten. Ou de en moderne kunst. Een schilderij als 'Meisje met de parel' van Vermeer, daar mag ik heel graag naar kijken. Ik bezoek vaak galeries en hoop steeds geraakt te worden door iets wat ik nog niet ken. Door werk van Leidse kun stenaars bijvoorbeeld. Zo ben ik gecharmeerd geraakt van het werk van Bunny Soe- ters. Haar werk ontroert me. Dat heb ik ook met een foto van Cindy Sherman, zonder titel. Prachtig, er spreekt een zaamheid uit." tekst: Herman Joustra foto's: Dick Hogewoning Foto van Cindy Sherman, zonder titel. Foto: Boymans van Beuningen theater recensie Maarten Baanders Voorstelling: 'Dansroute' door Jazzdans Reeuwijk-dorp, Balletschool Ita de Hes, Sportvereniging DOS e.a. Gezien.- 4/2 LAKtheater Leiden. De glitterpakjes prikken uitda gend in de ogen. Onder de aan stekelijke klanken van 'Al die jazz' uit de musical 'Chicago' maakt de groep danseressen van Balletschool Cinderella pi kante bewegingen. Een man, 'duidelijk het type levensgenie ter, met hoed en sigaar, wordt door één van de vrouwen neer geschoten, omdat hij niet van plan is bij haar te blijven. Dit is één van de opvallendste scènes uit 'Dansroute', een avond waarin leerlingen van een groot aantal Zuid-Holland se dansscholen laten zien dat dansen iets is waar je een kick van krijgt. De meisjes, en heel af en toe een jongen, wervelen over de vloer in energieke en enthousiaste jazz- en street- dansnummers. In één nummer laten de meisjes van Ballet school Ita de Hes het soldaten leven van zijn leukste kant zien. Andere choreografieën zijn dra matischer. 'Eastside Story' gaat over een vrouw op reis, die ver geefs aan voorbijgangers de weg vraagt en 'Superheroes' geeft een treurig beeld van een 'dood normale dag', met schrikgebaren, gebibber en dood liggen. Toch wordt het luchtig gebracht en laat het dansplezier zich niet wegdruk ken door zo'n somber thema. Ook Jazzdans Reeuwijk-dorp verwerkt dramatisch}n| in sommige choreod hoewel pittige, energ Mi (soms zelfs met geban d ten) de overhand heóers school kan ook humi200 uit de hoek komen, Stic 'Girls', waarin een jofedui moeilijk zijn plaats vi Nei de meisjes. bela Werelddanscentrumiurtf neemt een eigen plaan d Armeense hofdans gi voorname indruk, dfefl togen bewegingen er kostuums. In een klaf||g entaalse dans be weg vrouwen niet alleen 1 - PI kens, maar ook hungstel schouders en vooralfte rr. die in allerlei sierlijkét en zij- en omhoogkronl)mai zorgen zij voor een be hu afsluiting. igshi jnda leurt I ie zi( een organisch adem^n f. Na de pauze horen iiensj 99ste, een symfonie^ dens zijn eerste bezoj den schreef en uitge^or j. onder leiding van debj roemde Johann Saloi Haydn pakt hier enoi. geweldige fortissimijlCI pauken en grommerL Maar Ton Koopman™ bij al dit geweld nieti rp tot bombastisch pra| plenum blijft te atleil maatvast en zo fris ef .7' een eerste lentedag L. a Veel aandacht wordff! 1 aan timing en fraserf vc adagio. Het menuet bij voorkeur handhai symfonieën, klinkt ni sant eveneens bruise tikje brutaal zelfs. Wat rijp (Koopman)' j (orkest) samen verrat., blij, en hoopvol VOOIkseie komst waarin de gro^ nisten uit het verledcac)7a weer jong en nieuw ^7 it. muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Klassiek Orkest van het Koninklijk Conservatorium o.l.v. Ton Koopman, m.m.v. Stanley Hoogland (fortepiano). Gehoord: 4/2, Dorpskerk, Voorschoten. Niet met z'n oude, vertrouwde Amsterdamse Barokorkest, maar met een jong 'Klassiek' orkest van Koninklijk Conserva torium-studenten treedt Ton Koopman op in de fraaie bom volle dorpskerk van Voorscho ten. Zijn programmakeus is dan ook gevallen op Mozart, Haydn en een nog vrij jonge Beetho ven. Met de 20ste (Salzburgse) Sym fonie van Mozart opent Koop man dit concert zo helemaal in de stijl van zijn uitvoerings praktijk: bevlogen en vitaal. Met talent uit alle windstreken van Europa dat zich thuis voelt aan het Koninklijk. Tussen de con trabassen staat één verdwaalde fagot, die prachtig kleurt bij de donkere basklank; op de ach terste rij twee slanke goddelijke trompetten, fraaie bolronde pauken, waarop tot het einde toe puntig en heerlijk strak wordt gespeeld, steeds met een kritisch oor even bijgesteld. In het vriendelijk gevoileerde an dante trekt de fagot zich terug om violen en fluiten ruim baan te geven die elegant zwieren in subtiel wisselende dynamiek. Dan de uitschieter voor een 'klassiek'concert, het schitte rende vierde Pianoconcert in G van de 36-jarige Beethoven, dat in het eerste deel nog lonkt naar zijn derde pianoconcert. Stanley Hoogland die op zijn ei gen authentieke fortepiano speelt, zet het thema heel rustig zonder enig pathos in. Waarop het orkest sprankelend ant woord geeft met warm zoe mende hoorns, bronzen fagot ten, zilverglanzende strijkers als

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 28