In het theater gaat de kers op de taart KUNST CULTUUR Het gaat regisseur Alexander Payne nog om het verhaal Terug naar de basis Visuele pret bij duo 'Schudden' Spannende uren voor Kiki Lamers Exportprijs naar Within Temptation Acht 'Naked Boys' geven zich zingend bloot Ter gelegenheid van regeringsjubileum jn Beatrix organi- e de Regentenkamer ig de tentoonstelling voor Beatrix'. Deze in vorstelijke zetels 9 april geopend door ter Deetman in het rotterdam/anp - Met vijf belangrijke nominaties is de tragikomedie 'Side ways' een van de grote kanshebbers op de Oscaruitreiking eind februari. Een gelukkig toeval voor het Filmfesti val Rotterdam, die de film verkoos tot publiekspremière. De zelf voor twee Oscars genomineerde regisseur-scena rist Alexander Payne blijft echter nuchter onder alle aandacht. „Ik denk niet dat we bij de Oscars enorm gaan scoren", voorspelt hij. ,,De nominaties alleen al zijn bijzon der voor een kleine film als 'Side ways'." De 43-jarige Amerikaan juicht het toe als een lans wordt gebroken voor kleine, menselijke films zoals hij ze maakt. „Al ben ik wel bang dat iets niet klopt in een wereld waar dat wordt gezien als een verdienste: het zou de norm moeten zijn. Mochten we echter in de prijzen vallen, dan heb ik zeker een paar speciale flessen Bor deaux klaar staan." Wijn - een grote passie van Payne - vormt de rode draad in 'Sideways'. Twee dertigers, de tobbende, slecht verkopende schrijver Miles (Paul Gia- matti) en vrijbuiter en soapacteur Jack (Thomas Haden Church), maken aan de vooravond van het huwelijk van Jack een wijnproefreis door Californië. Beiden worden tijdens de talloze proe- verijen en door de vele opmerkelijke personages die ze daarbij ontmoeten geconfronteerd met hun eigen ang sten, frustraties en falen. Paynes films worden door critici en publiek bejubeld als afwijkend en ori gineel. Zelf ziet hij dat echter absoluut niet zo. „Ik ben juist een heel ouder wetse filmmaker. Ik geef om een goed verhaal en goed acteren in plaats van effecten en geweld. Er is misschien een nieuwe norm gegroeid, maar dat maakt mij nog geen alternatieve film maker." Vraag hem vooral niet naar diepere betekenissen in zijn films. „Ik vind het fantastisch als mensen boodschappen uit mijn verhalen weten te halen, maar ik ga er zelf niet over filosoferen. Ik maak wat ik wil maken. Het is aan an deren om dat te duiden of om er een plaats aan te geven in de filmhistorie." Payne vergeet nooit de uitspraak van de Italiaanse regisseur Michelangelo Antonioni. „Hoe meer ik over mijn films vertel, hoe meer risico ik loop de kijker het plezier en de betekenis van de film te ontnemen. Ik denk niet in grote termen. Ik ben geen moralist en ben al helemaal niet goed in het in tekst verwoorden van wat ik bedoel of vind. Daarvoor gebruik ik films, daarin wordt een heel andere taal gesproken, die ik blijkbaar wel beheers." Met films als 'Citizen Ruth' (1996), Election' (1999) en 'About Schmidt' (2002) profileerde Payne zich als geën gageerd filmmaker. „Ik ben enorm ge ïnteresseerd in mensen. Ik vind het leuk om te kijken hoe mensen hun kleine persoonlijke trauma's uiten in de maatschappij. We leven in een cul tuur van leugens. Ik denk dat je als kunstenaar zeker een taak hebt die bloot te leggen." Films mogen nooit liegen, vindt hij. „Kunst moet de waar heid vertellen. Kunst moet niet mani puleren, In de maatschappij wordt al genoeg gemanipuleerd. Het publiek heeft meer behoefte aan waarheid. Hoe passen films als 'Jurassic Park HI' of 'Meet the Parents', waar Payne de scenario's voor schreef, in dat beeld? De regisseur lacht. „Ja, die films heb ik alleen maar voor het geld gedaan. Die hebben ook niets met kunst te maken volgens mij. Er is niets op dat soort films tegen, zolang het maar niet de norm wordt." Bovendien waren dat al lebei prima oefeningen om zichzelf beter te leren schrijven. „Misschien had ik zonder 'Jurassic Park ni' wel nooit 'Sideways' kunnen maken." 'Sideways' draait op het Filmfestival Rotterdam en is vanaf 17 februari te zien in de Nederlandse bioscopen. Alexander Payne: „Ik ben juist een heel ouderwetse filmma ker." Foto: ANP/Robert Vos parijs/Opd - Frankrijk is mo menteel geobsedeerd door ze- denschandalen en iedere keer wanneer ook maar iets riekt naar 'afwijkend gedrag' wordt de complete politiële en justiti ële machinerie in werking ge steld. De Nederlandse schilde res Kiki Lamers (40) dreigt daar de dupe van te worden. Van daag doet het gerechtshof in Ri- om in de Auvergne in hoger be roep uitspraak in een zaak die Kafkaiaanse trekjes vertoont. Lamers heeft jarenlang foto's gemaakt van blote kinderen. In de eerste plaats haar eigen kin deren maar ook die van vrien dinnen. De foto's gebruikte ze als studiemateriaal voor haar schilderijen, die de afgelopen jaren lovende kritieken kregen bij exposities in Amsterdam, Parijs en New York. Maar de Franse justitie vindt het maar niks. 'Zedelijke beschadiging van minderjarigen', luidt de aanklacht tegen Lamers en haar voormalige echtgenoot. De rechtbank in Cusset had haar in eerste instantie tot onvoorwaar delijke gevangenisstraf veroor deeld maar Lamers was in ho ger beroep gegaan. Hoewel de aanklager in Riom in zijn requi sitoir duidelijk was dat de foto's van Kiki Lamers geen porno grafie vormden, eiste hij wel een voorwaardelijke gevange nisstraf van acht maanden plus een boete van 5000 euro. De zaak kwam vier jaar geleden aan het rollen. Lamers en haar gezin hadden een kasteeltje in de Auvergne betrokken. Niets vermoedend had ze haar fo torolletjes naar de plaatselijke studio gebracht om ze te laten ontwikkelen. De eigenaar van de fotozaak bekeek de afdruk ken, vond de foto's 'abnormaal' en waarschuwde de politie. Toen Lamers' echtgenoot de fo to's kwam ophalen werd hij ge arresteerd. Óp de foto's waren blote kinderen te zien. Er werd ook huiszoeking ge daan in het huis van de schilde res. Daarbij onderzochten de gendarmes ook de computer van Lamers' toenmalige levens gezel. Ze troffen er een serie naaktfoto's aan die wel een pornografisch karakter hadden. De man zei de foto's 'per onge luk' te hebben binnengehaald toen hij op zoek was naar ande re illustraties. theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'Klam' door 'Schudden' Met Emiel de Jong en Noël van Santen. Regieadvies: Paul Vermolen. Gezien: 1/2 schouwburg Leiden Bij het duo 'Schudden' zit de grap niet in de woorden. Er wordt af en toe wel eens wat ge zegd. Maar daar gaat het niet om. Bij 'Schudden' draait alles om de visuele vondsten. Een programma baseren op louter verrassende beelden is op zich al een moeilijke opgave. Nog veel lastiger is het om al die los se vondsten in een samenhan gend geheel onder te brengen. Toch is dat in het nieuwe pro gramma 'Klam' op een specta culaire manier gelukt. Het de cor blijkt namelijk enorm inspi rerend te hebben gewerkt. Steeds keren we als het ware even terug in de nuchtere wer kelijkheid van een wasserette. Voortdurend houden twee was- bazen de boel letterlijk en fi guurlijk draaiend. En steeds schieten de twee Schudden-acteurs Emiel de Jong en Noël van Santen van daaruit door naar een fantasie wereld. Attributen uit de wasse rette worden daarbij inventief als hulpmiddel ingezet. Of het nu gaat om de wasmachines die dienst doen als de gluur- hokjes bij de peepshow of twee droogrekken die plotseling als reusachtige spinnenwebben worden benut. Zet meerdere wasmachines naast en op el kaar en bij Schudden heb je een onderzeeër. Is de vondst eenmaal duidelijk, dan ben je er nog niet. Dan komt immers het probleem, hoe je de grap verrassend af rondt en terugkeert naar het ka der van de voorstellingJuist in die punten blijkt de kracht van het programma te schuilen. Een uitgelezen timing is daarbij ook nog eens van essentieel be lang. De diverse scènes lopen vlot in elkaar over en krijgen vaak een geestige, of efficiënte afronding. Op zulke momenten is er dus geen twijfel mogelijk: in het genre van het sterk visu eel georiënteerde theater zijn De Jong en Van Santen alias duo 'Schudden' inmiddels gro te specialisten. De zaak-Lamers heeft in de Franse pers overigens nauwe lijks aandacht gekregen. Alleen in de krant Le Monde werd in het afgelopen weekeind een opiniestuk gepubliceerd van de rechtsfilosoof Ruwen Ogien. Hij wees er daarbij op dat Kiki La mers voordat ze naar Frankrijk kwam, in het bezit was van meer dan 8000 negatieven van blote kinderen waarvan een aantal is gepubliceerd in het boek Tender Age, dat verscheen ter gelegenheid van een grote expositie van de schilderes in Amsterdam. „Dat heeft destijds geen enkel schandaal veroor zaakt. Wil dat zeggen dat de Nederlanders immoreler dan wij zijn?", vraagt Ogien zich af. Een veroordeling van Kiki La mers zou in zijn ogen een ge vaarlijk precedent zijn, dat ook gevolgen kan hebben voor beel dend kunstenaars als Sally Mann en Nan Goldin. Beider werk is onlangs in het Centre Pompidou tentoong^Held. Ogi en: „Maar bovenal zal het de onrust doen toenemen bij die genen die vrezen dat het argu ment dat minderjarigen in ge vaar worden gebracht, zal wor den gehanteerd om de artistie ke vrijheid aan te tasten." den haac/gpd - De Exportprijs 2004 gaat op nieuw naar Within Temptation. De gothic rock band heeft twee jaar achtereen de meeste cd's en andere geluidsdragers in het buitenland verkocht en is daarmee buiten Nederland de meest suc cesvolle Nederlandse groep. Vorig jaar won Within Temptation, na een Zilve ren Harp voor 2002, ook al de Exportprijs van de stichting Conamus. Het vorig jaar verschenen al bum The Silent Force werd goud in Nederland. België en Duitsland en kwam in de top 25 in lan den als Frankrijk. Zwitserland en Oostenrijk te recht. De band is ook succesvol in Zweden, Noorwegen en Polen. Fotografiek in Voorschoten. Kees Ballintyn, Reneé Vermond, Elly Deinum, Arthur Groodt, Jan de Jong en Wil van Leeuwen. Foto: Henk Bouwman Het effect van een penteke ning, inderdaad." „Daarom heeft het fotografe ren van een bos voor ons geen zin", legt Elly Deinum uit. „Te gedetailleerd. Portretten idem dito. En in wolken zit veel te veel grijs. Dat krijg je er nooit helemaal uit. Goed doen ge bouwen het. Of staalconstruc ties. En losse objecten zoals een landbouwwerktuig. Een leeg land ook. „Minimaal werken", daar komt het op neer", concludeert de vijfde man, Arthur Groodt. De groep komt onder leiding van Ballintyn wekelijks bij el kaar in het buurthuis Aletta. Er is een eigen ruimte met een donkere kamer van ruime af metingen. Er bestaat ook de mogelijkheid om kleurenfoto's te ontwikkelen. Maar sinds ze uitsluitend zijn gefixeerd op zwart en wit kijkt niemand daar naar om. Die avonden zijn belangrijk, vinden ze zonder uitzondering. Je beïnvloedt elkaar, je leert van elkaar en van kritiek, je wisselt nieuwtjes uit en je maakt afspraken om er samen op uit te trekken. „Het grappi ge van dit procédé is dan dat je met zijn vijven naast elkaar hebt staan fotograferen. En dan bij het ontwikkelen blijkt dat je allemaal iets heel anders in handen hebt." Tot slot: is dit kunst? Ze kijken elkaar aan. „Dit wordt al de derde expositie in een jaar", zegt Deinum na enige aarze ling. „Ik verkocht in Brugge drie foto's nog voor ze aan de wand hingen. Je zou zeggen: het begint erop te lijken." Expositie Fotografiek Voor schoten - van 17 februari tot 3 maart, Stadsbouwhuis, Lan- gegracht Leiden. Geopend tij dens kantooruren. Zeefdruk ken Kees Ballintyn - van 1 tot 27 april, Stadsbouwhuis, Lan- gegracht Leiden. Ad van Kaam 1 het Haagse stad- uitend zullen de tro- lizen langs verschil- jes in Nederland. De een officieel onder- ►t nationale pro- het kader van het geringsjubileum. Be ar schreef de Regen- ;en wedstrijd uit voor tenaars, die een de vorstin moesten L Uit het grote aantal in heeft een commis- sn gekozen. lit: Leidse i-artiesten or de multimedia- 'Tagged', die van 4 20 maart 's avonds Scheltemacomplex zijn, is beeldend r Geert Mul op zoek ale) beelden van graf- iervoor vraagt hij de eidse jongeren die al ikunst van zich heb- ïoren. Ter voorberei- it project geeft hij dse kunstenaar m Maanen work- jongeren op vrijdag lag 5 februari. Tussen ot 16.00 uur kunnen innenlopen in de dekenfabriek op de le Oude Singel en de ntergang' at 'Amelie' a - De film 'Der Un- ver de laatste dagen Hitler, heeft het om- gebroken voor beste s- of Nederlandstali- ipfilm in Nederland. I stond op naam van film 'Le Fabuleux hielie Poulain', die i euro opbracht. 'Der r staat nu op 2,25 iro. Wat bezoekers 'Amelie' nog aan lie' trok in totaal izoekers, 'Der Unter- it de 325.000 gepas- ir de kans dat Hitier lord gaat breken, is alm van regisseur Oli- biegel draait na drie nog in 37 zalen. [ar de basis. Als je het i de Groep Voorscho- toch onder één noe- vatten, dan lijkt die 5 het beste de lading te Foto's die zo zwart en lat er niets anders 1 dan een strak en bij- ch lijnenspel. Zo zijn ionen uit het beeld |en. Het resultaat: foto- Voorschoten bestaat ïlijkgestemden. Tien g verlieten ze onder an Kees Ballintyn een :lub om zich toe te leg- lit specialisme in de fo- De techniek deed in zestig in Nederland maar raakte na een eiperiode uit de gratie vergetelheid. Ballintyn wist zijn mensen er- ertuigen dat deze ma- werken veel bevredi- t en mooie resultaten Zelf is de mentor in middels een stap verder ge gaan. Zeefdrukken. Wat houdt dat proces van foto grafiek eigenlijk in? Wil van Leeuwen: „In een gewone zwart-witfoto zitten grijstonen. Met een speciale film maken we van het negatief eerst een positief en vervolgens weer een negatief. Al het grijs is dan uit beeld verdwenen." „En je avond ook", voegt Jan de Jong er gevat aan toe. „Of een maand van mijn part. Want het is een behoorlijk tijd rovende klus. Praat je alleen nog over de afwerking. Heb je het nog niet over het fotografe ren zelf." „Je kijkt buiten op een aparte manier tegen de dingen aan", neemt Renée Vermond over. „Je zoekt namelijk al naar veel zwart-wit in het beeld. En naar zo weinig mogelijk grijs. Je kijkt naar strakke lijnen. Hoe strak ker het lijnenspel, hoe beter het resultaat van zwart en wit. .eiden en de regio bgstaat grote belangstelling voor rofessionele en amateuristische kunstbeoefening, /uur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, toneelspelen, fotograferen of op andere wijze actief zijn. S Vandaag: De Fotografiekgroep Voorschoten. door Hans Visser purmerend - Er waren acteurs die vroegen of ze voor de auditie ook naakt moesten zingen. Pro ducent Mark Vijn stelde ze ge rust: een acteur draagt bij de au ditie nooit het uiteindelijke to neelkostuum. „Ook al treedt ie dereen in 'Naked Boys Singing' naakt op, het gaat ook hier in de eerste plaats om zingen en acte ren." Op 12 februari beleeft in Pur merend de van oorsprong Ame rikaanse show 'Naked Boys Sin- ging' zijn Nederlandse premiè re, een soort cabareteske revue waarin acht jongemannen zin gen over de vele aspecten van het naakt zijn. Behalve dan de erotische kant. „Want naakt is zo veel meer", zegt regisseur Robert Schrok. Het wordt alle maal uitgelegd in het speelse door Fred Florusse vertaalde openingsnummer 'Poedeltje naakt'. Iwan Dam ziet dan ook niets bijzonders aan 'Naked Boys Singing': „Gewoon een pro gramma zoals ook Purper of Karin Bloemen dat ook zou brengen. Alleen doen wij het naakt." De cabaretier van de groep Op Sterk Water moest wel even lachen toen hij de op roep voor de auditie van deze show zag. „Voor de grap gaf ik me op, maar toen ik werd ge vraagd voor de tweede auditie ronde, begon ik 'm toch te knij pen. Een vriend heeft daarom op mijn verzoek naakt een lied je voor me gezongen. Dat zag er mooi en kwetsbaar uit." De voorstelling ontstond een paar jaar geleden toen Schrok zich als artistiek leider van een 'gay theater' in Los Angeles ern stig afvroeg hoe hij zijn 65 stoe len op langere termijn bezet kon krijgen. „Tot ik me reali seerde dat mensen houden van musical en van naakt. Die com binatie zag je nooit, dus daar lag mijn kans. Bovendien wist ik uit ervaring hoe leuk het is om naakt op het toneel te staan. Een aantal bevriende liedjesschrijvers ging toen op mijn verzoek aan het werk en al snel kon ik kiezen uit vijftig liedjes met een lach en een traan voor een show waarin het niet ging óm het naakt, maar óver het naakt." 'Naked Boys' werd wereldwijd een hit. „In Vancouver en Los Angeles speelden we voor zalen van 1500 man. En nooit last, al leen in de Amerikaanse provin cie, waar justitie de show twee maal stillegde, omdat conserva tieve groepen er bezwaar tegen hadden dat we naakt in een ge meentelijk theater stonden. Er gens anders moesten we stop pen omdat het theater naast de kerk stond. Ze dachten dat dit pomo was." De show heeft inderdaad wei nig met erotiek te maken, afge zien van dat door Frans van Deursen alleraardigst vertaalde nummer: 'Ik ben een kleine blije pornoster'. Daarin over heerst de glimlach van aan doenlijkheid. Tot nadenken stemt hooguit de aanblik van de kleine piercing in de voor huid van de zanger, die bij het relaas van de drukke gevarieer de werkzaamheden, blinkt in de spotlights. In de show speelden nooit ster ren. „Het gaat om het ensem ble. Het zou ook erg lastig zijn om bekende namen te krijgen. Ze komen in elk geval nooit op de audities af." Ook in Neder land niet. Joris van de Sande, een van de andere acteurs, kan zich dat wel voorstellen: „Ik zie een Danny de Munk niet zo gauw in zijn blote kont op het toneel staan." Voor Van de Sande is naakt op het toneel staan geen pro bleem. „We moesten al op de eerste repetitiedag onze kleren uittrekken. Dan raak je gauw De cast van 'Naked Boys Singing': „Veel theaters vinden een show met acht naakte mannen toch een risico." Foto: GPD/Diederik van der Laan aan elkaar gewend." In het bui tenland trekt de show vooral vrouwen, homo's en musical- fans. Joris denkt dat het in Ne derland niet veel anders zal zijn, al noemt hij de voorstel ling toch heel toegankelijk voor een breed publiek. Vooralsnog zijn zo'n veertig voorstellingen gepland. Relatief weinig, maar dat getuigt volgens hen van de 'dubbele Nederlandse moraal': alles moet kunnen maar veel theaters vinden een show met acht naakte mannen toch een risico'. De foto's waarmee de show tot dusver naar buiten treedt, zijn vrij decent, er is 'niets' te zien. Naked Boy' Marc-Peter van der Maas: „Ons echte naakt bewa ren wij voor het theater, daar is het de kers op de taart." Zou er ook een dergelijke show met vrouwen te maken zijn? Jo ris denkt dat daar een 'raar pu bliek' op afkomt. En Dam rede neert: „Vrouwen hebben de 'Vaginamonologen', die lullen daarover. Mannen laten het ge woon zien. Toch heeft cabaret de Bloeiende Maagden ook al eens een voorstelling naakt ge speeld. En dat Paul de Leeuw opeens naakt op televisie een liedje zingt? Het begint blijk baar toch een soort hype te worden." 'Naked Boys Singing', o.a. te zien: 11 en 12/2 De Purmaryn, Purmerend; 15 en 16/2 Oude Luxor, Rotterdam; 21 en 22/2 Nieuwe de La Mar, Amster dam; 9/3 Rijswijkse Schouw burg, Rijswijk; 23/4 Schouw burg, Amstelveen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 19