Leiden swingt wel, bruist nog niet KUNST CULTUUR |1 Bollywood-Oscars een goudmijn voor Amsterdam Btdankt) De identiteit van een kloon(zoon) Traffic-drummer Capaldi overleden Van Gogh-films in het Engels Eerste Gouden Cactus voor Rus Verfilming van De Voorzitter Tegen belasting op opgravingen Brown breekt alle records Jeroen Bos Pepijn Hijdra tJk.Cn nu al uit naar Lc,dcn 5aJingt Heinckcn Kamsteeg liidsch Dagblad Onder de hoede van Prakkedaria Travoltas sneller da het geluk maandag 31 januari 2005 Jim Capaldi. Foto: AP londen - Drummer Jim Capal di, bekend van de Britse rock band Traffic, is na een kort ziekbed overleden. De 60-jarige Capaldi, zoon van Italiaanse immigranten, stierf in een zie kenhuis in Londen aan maag kanker. Traffic vierde grote suc cessen in de tweede helft van de jaren zestig en begin jaren zeventig. Na Traffic begon Ca paldi als multi-instrumentalist een solocarrière. Hij speelde onder meer met Eric Clapton en George Harrison. Rotterdam - Producent Co lumn werkt aan drie Engelstali ge remakes van films van Theo van Gogh. Op de CineMart, het zakelijke onderdeel van het Film Festival Rotterdam, wor den deze week buitenlandse co-producenten gezocht voor 06/05, Blind Date en Interview. De Engelstalige scenario's zijn op dit moment in ontwikkeling. Acteurs en regisseurs zijn nog niet bekend. Van een Ameri kaanse remake van Interview was eerder sprake. Toen werd Madonna genoemd als een van de mogelijke hoofdrolspelers. Rotterdam - De Gouden Cac tus, de eerste Theo van Gogh Award for Maverick Film Ma kers, is gisteren op het Filmfes tival Rotterdam uitgereikt aan de Russische regisseur Ilya Khr- zhanovsky. De Rus kreeg de prijs voor zijn regiedebuut '4'. De jury prijst Khrzhanovsky als „een filmer die de noodzakelij ke risico's durft te nemen om zijn visie te vormen en te to nen". De film 4 toont een aan tal absurde, maar realistische episodes uit het leven in Mos kou en op het Russische platte land. Rotterdam - Het boek De Voor zitter van Ronald Giphart wordt verfilmd. Filmproducent Rolf Koot heeft de rechten verwor ven van de zwart-komische ro man over een voorzitter van een voetbalclub die op het top punt van zijn kunnen alles kwijtraakt. Scenarist Paul Jan Nelissen werkt op dit moment aan het scenario. Hij schreef eerder het script van het suc cesvolle Van God los. Giphart noemt De Voorzitter 'één van zijn dierbaarste boeken.' De Voorzitter wordt de vierde film naar een boek van Giphart. den haag - De Stichting voor de Nederlandse Archeologie (SNA) heeft zich uitgesproken tegen een provinciale en gemeentelij ke belasting op opgravingen. Volgens de SNA is het plan in strijd met een in 1992 door Ne derland ondertekend verdrag. De Tweede Kamer spreekt van daag over de uitvoering van het verdrag van Malta in de Neder landse wet. In die overeen komst draait de veroorzaker van bodemverstoring op voor de kosten. amsterdam/anp - De Da Vinei Code van Dan Brown is alleen in 2004 al 412.330 keer ver kocht. Het gaat om zowel de luxe als de gewone editie van het boek. Nooit eerder werd een boek voor volwassenen zo goed verkocht. Op de tweede plaats komt de Bijbel, tenmin ste als je de verschillende edi ties bij elkaar optelt. Samen ko men die op 330.000 exempla ren. Afgelopen jaar verscheen er een nieuwe vertaling. De cijfers zijn bekendgemaakt door de Stichting Collectieve Propaganda van het Neder landse Boek. De Da Vinci Code stoot als volwassenen-bestseller 'Ik ben slank want ik eet!' van Michel Montignac (370.000) van de troon. Het best verkoch te boek ooit is het kinderboek Harry Potter en de Orde van de Feniks (2003) dat 550.000 keer over de toonbank ging. Amsterdam - Tien miljoen dol lar aan inkomsten, zesduizend hotelovernachtingen en tien duizenden dagbezoekers; en dat is voor Amsterdam nog al leen de oogst van drie dagen 'Bollywood-Oscars'. Na het evenement zal menig Indiase film in Amsterdam worden op genomen. Amsterdam is op een haar na rond met de organisatie van de IIFA-Awards, zoals de prijzen officieel heten. Het evenement heet een enorme oppepper te zijn voor de stad waar het wordt gehouden. Het festival zal in de hele stad onontkoombaar zijn. Die uitrei king zelf vindt, als de zaak defi nitief rond komt, op zondag 11 juni in de Amsterdam Arena plaats. Daar omheen vinden al lerlei evenementen plaats, waaronder een cricketwedstrijd met beroemde Indiase en Ne derlandse acties en cricketers uit India en Nederland De drie dagen leveren de Am sterdamse economie - onder meer aan overnachtingen, tij delijk personeel en congressen - 10 miljoen dollar op. Naar de tv-uitzendingen kijken 400 mil joen mensen. De inkomsten in de nasleep van UFA Awards zullen vele malen grote zijn, zegt Archana Trasy van Wizcraft, het bedrijf dat het evenement organiseert. Veel Indiase films zullen in Am sterdam worden opgenomen. „De helft van de Indiase films wordt buiten India geschoten", zegt Trasy. „Per jaar wordt er 125 miljoen dollar aan filmop names buiten India uitgege ven." Tijdens het prijsweekend wor den door de hele stad proefop- names gemaakt. Honderden re gisseurs en acteurs worden in gevlogen om ze locaties te laten zien en kennis te laten maken met de Nederlandse filmindu strie - waaronder Nederlandse acteurs. Toen het evenement vorig jaar in Singapore werd gehouden, leverde dat de stadstaat 780 filmdagen voor Indiase films op. Johannesburg waar de uit reiking in 2002 plaatsvond, boekte daar vorig jaar nog altijd de vruchten van met 200 draai dagen. In promotie van het evenement en de stad waar het wordt ge houden wordt 5,8 miljoen dol lar gestoken. „Het evenement draait echt om de stad waar het wordt gehouden", zegt Trasy. „Het bevordert het toerisme op lange termijn omdat we veel van de stad laten zien." Zo wordt rondom het festival een tv-programma van een uur ge maakt over Amsterdam, waarin de beroemdste Indiase acteurs en actrices in Amsterdam 'toe- ristendingen' doen. De financiering van het evene ment is nog niet helemaal rond. De organisatie loopt hier en daar aan tegen de onbekend heid van Bollywoodfilms bij sommige aangesloten organisa ties. Niet bij de gemeente: bur gemeester Job Cohen heeft vo rige week dinsdag geluncht met de Indiase organisatoren. „Dit evenement sluit precies aan bij wat wij willen", zegt Charles van Renesse, voorzitter van Amsterdam Partners, de promotie-organisatie van ge meente en het bedrijfsleven. „Op deze manier Amsterdam op een positieve manier onder de aandacht brengen. Het is een enorme boost voor de eco nomie." Te weinig belangstelling voor afsluitende jazzavond in de Stadsgehoorzaal door Herman Joustra leiden - Een tien met een griffel? Nou nee, dat niet. Maar wel een dikke, dikke voldoende voor de eerste editie van Leiden Swingt, de voormalige Leidse Blues en Jazzweek. Overal puike muziek, maar de publieke belangstelling is zo hier en daar wat tegenge vallen, constateert Jeroen Bos, om zich heen kijkend tijdens de afsluitende jazzavond zaterdag in de Stadsgehoorzaal. „Ik had het graag allemaal nog wat brui- sender gezien." Toch weet hij donders goed dat dat met zo'n korte voorberei dingstijd net iets te veel ge vraagd was. Na het overlijden van Dick Wansink, de drijvende kracht achter de jazzweek, be sloot hij samen met zijn kom paan Pepijn Hijdra met wie hij eerder al jazzcafé The Duke overnam het evenement dan maar eigenhandig op poten te zetten. Dat lukte, maar vraag niet hoe. „In zeven weken tijd. Er was geen draaiboek, er was helemaal niets. Ja, twee velletjes met wat aantekeningen." In dat licht bezien kan het duo toch behoorlijk tevreden terug blikken. „Dat doen we dan ook. In The Duke en in De Waag bij voorbeeld is het op dit moment bomvol. Zo vol, dat er niemand meer bij kan." De Stadsgehoorzaal intussen is zo tegen negenen nog maar matig gevuld. De grote zaal is grotendeels leeg.. Hier en daar staan wat plukjes mensen stille tjes te kijken en te luisteren naar de Nobody's Band van Lils Mackintosh. Die geeft op het podium ruiterlijk toe dat ze een beetje baalt. Aanvankelijk stond zij om elf uur geprogrammeerd. Een paar dagen van tevoren kreeg ze te horen dat haar op treden was verschoven, naar kwart over acht. Omdat het programma moest worden om gegooid ten behoeve van Lisa Otey, die ter elfder ure nog kon worden gecontracteerd. „Jazz is te veel gedronken en te veel ge rookt. Jazz moet na een slechte nacht. En jazz moet laat." Desondanks gooit de zangeres er beslist niet met de pet naar. „Tuurlijk niet", zegt zij na af loop. „Dit is echt niet de eerste keer hoor, dat ik voor een half volle zaal speel. Ik vind het al tijd heerlijk om te zingen. Maar later op de avond was het wel een stuk leuker geweest. Nu zat er niet veel beweging in het pu bliek. Mensen moeten altijd eerst wat drinken, moeten eerst inpilsen, voor ze gaan dansen." Ze dansen ook niet iets verder op, in de Comelis Schuytzaal, maatje bovenmodale huiska mer. De muziek van André Val- kering en de Rob Hoeke Band swingt wel, maar ook hier leunt het publiek nog rustig achter over. Pas zo rond half elf komt daar verandering in, als de Rosa King Tribute Band het podium be klimt voor een lange set vol dampende funk, blues, soul en rock and roll. 'Addicted to love', 'Kansas City' klinkt het bagger- vet en de beentjes gaan van de vloer. Hier wordt Leiden Swingt voor het eerst deze avond in de praktijk gebracht. Hoe anders is het na elven in de foyer, waar gitarist Martijn van Iterson zijn muziek ten gehore brengt. Dromerige, heldere jazz. De pianist kijkt gekweld, alsof er zojuist een heftruck over zijn voeten heeft gereden, maar schudt net als Van Iterson parelende toonladders uit zijn mouw. Zo verglijdt hier de avond, terwijl in de grote zaal volop wordt gedanst, eerst nog op de Rosa King Tribute Band, later op de tonen van Mister Boogie Woogie. En dat gebeurt (advertentie) en natuurlijk ook alle vrijwilligers voor eeri swingende week in Leiden! theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: Een aantal. Tekst: Caryl Churchill. Vertaling: Laurens Spoor. Regie: Ursul de Geer. Spel: Eric Schneider en Marcel Hensema. Gezien: 29/1, Leidse Schouwburg (première) Het kan nog niet, maar het lijkt een kwestie van tijd: mensen klonen. Het idee is ook té aan trekkelijk. Stel, je verliest je ge liefde, piepjonge zoon en je vrouw in een auto-ongeluk, en je hebt de kans je zoon terug te krijgen. Als kloon, wel te ver staan. Wat zou je doen? Dat is het uitgangspunt van het nieu we stuk van Caryl Churchill, van wie hier maar een deel van haar aanzienlijke productie te zien was: Top girls en Far away. In Engeland en Amerika geldt ze als een zeer gewaardeerde theaterautoriteit, Nederland is nog niet zo ver. Uiteraard koos de vader voor de hergeboorte van zijn zoon. Die ontdekt dat het laboratorium, meegesleept door het weten schappelijke succes, niet een, maar veel meer klonen op de wereld gezet heeft. Hij komt verhaal halen bij zijn vader Sal ter. Die zit duidelijk met de kwestie in zijn maag en vraagt zich af, ook om maar niet over moeilijkere dingen te hoeven praten, of een goede advocaat daar niet een flink bedrag uit kan slepen. Gaandeweg blijkt het allemaal nog ingewikkelder te liggen. De eerste zoon leeft nog. Salter heeft hem na een paar jaar el ders ondergebracht omdat hij zo lastig was, en de zoon heeft zich inderdaad ontwikkeld tot een halve crimineel. De kloon- zoon die wel thuis opgroeide is dus een verbeterde versie. Later blijkt een andere laboratorium versie weer heel anders te zijn: een blije wiskundeleraar, maar emotioneel nogal tweedimen sionaal. De klonen zien er identiek uit, maar zijn verder heel divers: opvoeding en omstandigheden bepalen de inhoud. Churchill heeft van haar probleemstelling gelukkig niet de sciencefiction- kant uitgewerkt, maar de vader- zoonrelatie. Toch heeft haar stuk veel van een etude: allerlei technische moeilijk- en moge lijkheden worden van verschil lende kanten bekeken. Het ein de is nogal slap. Ik bleef wat ge reserveerd naar Een aantal kij- theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: Het Volk. Tekst en s Wigbold en Joep Kruiver, Bert Bunschoten en Jan Heijer. Gezien zfl Het Trefpunt, Warmond. Op 2/2 W Leidse Schouwburg Logement. Het woord alleen is helemaal Het Volk. Het klc naar middelbare mannen d> buiten het gezinsverband stf zelden met vrouwen in aan 2 king komen, en daardoor t< kaar veroordeeld zijn. Zo is precies in Logement Van D f De knoestige heren Slotboo en Meijer horen er sinds ja< j dag tot de inventaris. Loge-1 menthoudster Irina Sletlan. j novski van Dijk is een ont heemde Russische. Haar Ni derlandse man overleed op derde dag van hun bruiloft, zette zijn logement voort, n spreekt na vele jaren nog ge woord Nederlands. Meijer 1 haar voor om samen naar h oosten te trekken, maar zei staat precies wat ze wil, en 1 verstaat ze niet. Soms dienen andere bewoi zich aan, maar Slotboom ei Meijer gunnen hen geen pli Met kromme argumenten c normen, waarden, regels ei ciaal gedrag werken ze de n welingen weg. Ze doen daai regelmatig een beroep op d verordeningen en aanbevel gen van het Prakkedariaat, 1 instantie die waakt over hel len en zeilen in logementei i Uiteindelijk verschijnt er ee man die hen de baas is. Vaii Dijk valt als een blok voor z daadkrachtige aanpak, zijn 1 toritaire overwicht en zijn 11 rische kwaliteiten. Zijn gedi] blijkt onverwacht vruchtbaj De nieuweling heet Schick* lgrüber, de eigenlijke naam Adolf Hitier. Wigbolt Kruijv geeft een imponerende imj sonatie van de Führer, al is verder geen dwingende red) om hem op te voeren. 1 Dat geeft meteen de sterke 1 de zwakke kant van de vooi ling aan. Het Volk is vanoui goed in degelijk en komiscl teerwerk over stroeve manj relaties. Ook gast Jan Heije speelt een ijzersterke zwijg rol als Van Dijk. Hier gaan teerkwaliteiten en humor s men met stevig effectbejag Gekke loopjes, verspreking en verhaspelingen, absurd* tuelen, het omdraaien van len, de trukendoos van klui en slapstick wordt dankbaa benut. Vaak leuk, maar er v ook van dik hout planken gi ook bij Valkering en consorten in de Schuytzaal. Maar als Lisa Otey aan het eind van de avond arriveert, met de auto opgehaald door Pepijn Hijdra uit Tilburg waar ze eer der op de avond optrad, begint de grote zaal van de Stadsge hoorzaal alweer leeg te lopen. Leiden Swingt gaat als een nachtkaars uit. ken, ook omdat het bij de eerste keer zien lastig is om alle impli caties te volgen. Eric Schneider en Marcel Hen sema spelen vader en zoon. Schneider had van mij iets zui niger mogen zijn met de geba ren en stembuigingen waarmee hij als gelouterd acteur zijn tekst kracht bijzet. Hensema is prettig nuchter en gevoelig als zoon 1 en mooi simpel als zoon 3, maar overtuigt minder in de agressieve variant. Decor (pro jecties van Hensema's hoofd op een geplooid gordijn: hezelfde, maar toch steeds anders) en muziek (de gezongen getallen reeksen uit Einstein on the beach van Philip Glass) onder steunen het thema slim. Het stuk geeft hier aanleiding voor stof tot nadenken. Maar toch ook weer niet voor onver getelijk theater. muziek recensie Hans Keijzers Concert: Travoltas. Gezien: 28/1, Kasteel, Alphen Zanger Perry Leenhouts is zo'n slordige vijftien jaar b< met zijn Travoltas. Maatje! cent Koreman heeft de bar verlaten, maar is nog niet 1 maal buiten beeld. Ditmaa zorgde Koreman namelijk maal het geluid van de bai Het album The Highschoo Reunion is redelijk vers va pers. De band hijst zich da ook in de bekende collegej De scherpe punkrandjes zi al een flink aantal jaren vai Met Out on the Streets en I again brengt de band de ty sche zonnige West-Coast forniapop. Uiterst toeganki vaak verwijzend naar The Beach Boys en naar het eig wijze bandje Weezer. Live zetten Travoltas bij Ca Stop en Do the Al-i-gator d sound een beetje aan maai zijn tijd beweegt die akelig dicht tegen de rand van thi middle of the road aan. Wa keyboardspeler Skokie Ver het gehele concert mooi g( ondersteunend spel geeft, brengt hij bij Can't stop ee stik-irritante discolaag aan Ogenschijnlijk gaat het de voor de wind. Maar de opk in het koude kikkerlandje r zwaar tegen. Dat is te zien de band want die houdt he professioneel maar plichtn Strak vijftig minuten spelei de heren flitsen al weg. Vroeger nam de band de fi you-punkhouding aan enj beerde er alles aan te doen de boel grandioos plat te sj len. Nu blijft de kleedkame dicht. Niet eens een welvei diende toegift. Typerend beeld uit een romantische Bollywood-productie, in dit geval de film Kisna (2004) met de actrice Hrishita Bhat in de hoofdrol. Foto: Reuters Lils Mackintosh: „Ik vind het altijd heerlijk om te zingen, ook voor een halfvolle zaal." Foto: Dick Hogewoning

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 10