Kamer heeft Nederlandse zenders riskeren hoge boetes zorgen over regiozenders MEDIA 'Una voce particolare is van het publiek' De boze, blote stiefmoeder agens verruilt 'Auschwitz-hemcT 'Verkopen van zendtijd kan niet' bij d e k a p per BBC ligt onder vuur om 'eurofiele' berichtgeving idio 538 sleept j8cT voor rechter tl versum - Radio 538 spant 1 kort geding aan tegen ID&T lio. Volgens Radio 538 houdt [T zich niet aan het format basis waarvan de radiozen- zijn frequentie heeft gekre- Radio 538 wil dat ID&T nen vijf werkdagen zijn pro- nmering verandert, anders >t het bedrijf naar de rech- ID&T gaat niet in op de ei- van 538. „We draaien 75 cent dance en de overige 25 d cent is urban. Daarmee blij- we binnen 't format", stelt e :hel de Winter van de zender 11 [T, die vanaf dinsdag verder 1 onder de naam SlamlFM. istal-cineast aakt regiosoap igelo -TV Oost heeft verge- derde plannen om dit jaar t een eigen regiosoap te be nen. Als de financiering lukt, t producent/regisseur Johan «nhuis (Costa!, Volle Maan) e zomer vijftig afleveringen k ïemen van het regionaal ge- le e drama. Of de wekelijkse p er komt, hangt voor een 1 ot deel af van de provincie. irijssel is gevraagd een be- jrijk deel van de kosten (een If oen euro) voor de serie op ite nemen. Herman Finkers enaderd voor een advise- de rol op het gebied van het ruik van de streektaal. Cs wielrennen jven bij de NOS tERSUM - Wïelerliefhebbers nen de komende jaren nog cht bij de publieke omroep, tfOS heeft het contract met nternationale Wielerunie ti:n voor de uitzending van i WK's wielrennen verlengd 1 ;n met 2008. Dit betekent de komende vier jaar alle eldkampioenschappen op veg, de baan en in het veld n en zijn bij NOS Studio rt. Hoofdredacteur Maarten ter is blij. „Samen met de e rondes, waaronder de r r de France, en de wedstrij- van de Pro Tour hebben we en compleet pakket." zaterdag 29 januari 2005 Vloeken op de buis mag de hele dag, obscene beelden uitzenden niet den haag/gpd - De Tweede Ka mer zet vraagtekens achter de journalistieke onafhankelijkheid van regionale omroepen. Vooral de manier waarop zendtijd aan de provincie wordt verkocht, schiet de Kamerleden in het ver keerde keelgat. CDA-Kamerlid Atsma noemde het 'schaamte loos' dat er zo openlijk wordt ge sproken over het verkopen van zendtijd. Ook PvdA-Kamerlid Van Dam had er geen goed woord voor over. Dit bleek deze week tijdens een ronde-tafelgesprek in de Twee de Kamer over de nieuwe fi nancieringsplannen voor de re gionale en lokale omroepen. De Kamerleden van de commissie kregen te horen wat gemeen ten, provincies, omroepen, on dernemingsraden en journalis tenvakbond van de plannen vinden. Het kabinet wil de omroepen niet langer rechtstreeks uitbeta len, maar dat via de provincies laten doen. Die spreken dan met de regionale omroepen een meerjarig budget af, waarbij de inflatie wordt gecompenseerd. Voor de lokale omroepen ver andert er niets: hun geld blijft via de gemeenten komen. Naast die overheidssubsidies komt er ook door reclame geld binnen. Volgens woordvoerder Bielder- man van ROOS (de samenwer kende regionale omroepen) is het aandeel van reclame in het budget van de omroepen 20 tot 25 procent. De omroepen en de ondernemingsraden riepen de Kamerleden op snel een besluit te nemen, zodat zij meerjarige garantie krijgen voor de om roep en het personeel. „Anders ontstaat er onzekerheid op de werkvloer", aldus een woord voerder van de ondernemings raden van de omroepen. De Ka merleden waren vooral bezorgd over de onafhankelijkheid van de journalistiek als de omroe pen afhankelijk worden van de provincies. Vooral de journalistenvakbond NVJ toonde zich beducht voor de invloed van bestuurders. Van Waveren, Zeeuws gedepu teerde en woordvoerder van de samenwerkende provincies, probeerde de kamerleden ge rust te stellen. „De provincies letten alleen op een goede en heldere bedrijfsvoering om fi nanciële ongelukken te voorko men", zei hij. Invloed op de programmering of de journalis tieke inhoud van de nieuwspro gramma's sloot hij uit. Maar tegelijk gaf Bielderman toe dat de omroepen program ma's laten sponsoren door ge meenten en provincies. „Dat is 'part of the deal' bij publieke omroepen. Dat gebeurt ook bij de landelijke omroepen. Het gaat allemaal volgens de regels en wordt gecontroleerd door het Commissariaat van de Me dia", aldus Bielderman. Jan van Stipriaan Luïscius iRSUM - „Heel vervelend en ongelukkig. Meer kan ik er over zeggen." Pieter Jan ins, presentator van O's Twee Vandaag, voelde donderdagavond tijdens itzending van de actualitei- ubriek genoodzaakt een an- iverhemd aan te trekken. Even voor zessen kondigde Ha- gens aan wat de onderwerpen zouden zijn in Twee Vandaag na het NOS Journaal van 18.00 uur. Hij had toen een over hemd aan met lichte strepen. Die strepen vertoonden een op vallende gelijkenis met de kle ding die de gevangenen in Auschwitz droegen. Hagen stond daar niet bij stil, zegt hij. Direct na de aankondiging van Hagens werden de beelden uit het concentratiekamp getoond. Een bureauredacteur van het programma wees hem op zijn kleding, en adviseerde Hagens wat anders aan te trekken. „Ik heb geen moment getwijfeld en in de schminkkamer een ander overhemd aangetrokken", al dus de AVRO-presentator. In Amerika willen politici televi siestations fors hogere boetes opleggen als zij zich schuldig maken aan obscene beelden of godslasterlijk taalgebruik. Ze wil len de maximale boete van 32.500 dollar opschroeven naar 500.000 dollar per overtreding. In Nederland zijn de boetes voor wie zich niet aan de Kijkwijzer houdt een aantal maanden gele den al verzesvoudigd. De reac ties. Arie Slob, Tweede-Kamerlid ChristenUnie: Als wij grof taalgebruik aan de orde stellen, wordt dat door de Tweede Kamer of de regering al snel weggewuifd. Dan beroept men zich op de vrijheid van meningsuiting en wordt gezegd dat omroepen zelf mogen be palen wat ze uitzenden. In het verleden hebben we kamervra gen gesteld over een BNN-pro- gramma (Neuken doe je zo, red.) waarin schoolverlaters werden geattendeerd op het bestaan van een prostitutie-op- leiding. In de beantwoording van de regering werd dit toch gebagatelliseerd. Er werd niets aan gedaan en dat vind ik be hoorlijk soft. Nu pleit ik heus niet voor een Amerikaans sys teem, maar we zouden omroe pen er best op mogen aanspre ken. Dat geldt ook voor die sati re over het koninklijk huis en vloeken. Echter, als we daar voor aandacht vragen, krijgen we geen enkele weerklank, ook niet van de staatssecretaris. Je mag er niets van zeggen en dat vind ik echt jammer. Laten we die stap nou eerst eens zetten voor we over boetes praten." Maarten van Dijk, televisiedi recteur BNN: „BNN staat altijd als hoogste in het vloeklijstje dat wordt gepu bliceerd door de Bond tegen het vloeken. Daar zijn we niet trots op. Woorden waamee we mensen kwetsen als godver domme en Jezus proberen we echt te vermijden in onze uit zendingen. Maar woorden als shit en jeetje tellen ook mee, en daarvan vinden we dat ze horen bij het vocabulaire van de jon geren. Wat beelden betreft vra gen we ons dagelijks af wat we er mee willen bereiken. In het programma Neuken doe je zo Janet Jackson bedekt haar borst na het beruchte blootincident. Rechts Justin Timberlake. Foto: AP legden we laat op de avond met etalagepoppen uit hoe je moet pijpen en vingeren. Heel tech nisch, dat kon niet anders. Heel actueel is het programma BNN University op vrijdagmiddag. Van de redactie kreeg ik deze week een item onder ogen met de naam zak en doos. Hierin wordt technisch uitgelegd hoe je een piemelpiercing krijgt. Dat heb ik afgekeurd met het oog op het uitzendtijdstip van kwart over vijf 's middags. Het NI- CAM had al toestemming ver leend voor het item, maar in geval van twijfel heb ik ervoor gekozen het onderwerp voorlo pig te laten liggen. Er geldt im mers ook nog zoiets als goede smaak, en het nieuwe program ma hoeft niet meteen een grensoverschrijdend imago te krijgen. In het algemeen ver kent BNN graag de grenzen, en als je wilt weten waar de grens ligt zal je er soms overheen moeten. Maar we letten altijd op het uitzendtijdstip en de juiste inbedding. De beelden moeten een doel hebben en bo vendien moeten we rekening houden met onze voorbeeld functie naar de jongeren." Joop Atsma, Tweede Kamerlid CDA: „De toezichthouder NICAM heeft de boetes onlangs al be hoorlijk opgetrokken en dat kan behoorlijk ver gaan. Het hoeft niet verkeerd te gaan als de zelfregulering bij omroepen goed werkt. In het algemeen is het CDA voor een harde aanpak als de regels worden overtreden en bijvoorbeeld beelden wor den getoond die niet geschikt zijn voor kinderen. Ik ken ook tientallen voorbeelden waarbij zelfregulering door het NICAM heeft gefaald. Toch heeft het NICAM al behoorlijk wat verbe teringen doorgevoerd, en ge luisterd naar de kritiek. Overi gens zijn obscene beelden niet alleen op televisie te zien, maar met name op internet. Die ex cessen zijn een stuk lastiger aan te pakken. Dan moet je ook er kennen soms machteloos te staan." Directeur Wïm Bekkers van het NICAM (Kijkwijzer): „De commotie die in Amerika ontstond nadat de blote borst van Janet Jackson op televisie werd vertoond en de boete voor CBS die daarop volgde is ty pisch Amerikaans. In Neder land zou niemand de Kijkwijzer hebben gebeld na het zien van die beelden. Toch kennen wij in Nederland tegenwoordig ook hoge boetes als omroepen of filmproducenten zich niet aan de regels houden. Sinds sep tember is de maximale boete voor overtreding van de Kijk- wijzer-regels verhoogd van 22.500 euro naar 135.000 euro. Dit was een unanieme wens van het kabinet en de Tweede Kamer. De hoogte van het be drag is precies in lijn met de maximale boetes die het Com missariaat voor de Media op legt uitdeelt aan omroepen die reclameregels overtreden. Onze branche, bestaande uit omroe pen en filmproducenten, vindt het trouwens terecht dat er een repercussie volgt als er fouten worden gemaakt met de classi ficatie. Echt hoge boetes heb ben we sindsdien nog niet uit gedeeld. Wel eentje van twee duizend euro aan een bedrijf dat adviseerde dat een video of dvd geschikt is voor kinderen vanaf twaalf jaar, terwijl dat zestien was. En muziekzender MTV hebben we onlangs nog een boete opgelegd van dui zend euro voor het tonen van een clip overdag, terwijl die pas na acht uur 's avonds had ge mogen. De hoogste boete die het NICAM tot nu toe heeft op gelegd stamt nog uit de begin tijd: 22.500 euro aan Yorin die de gewelddadige film Saving Private Ryan wülens en wetens voor tien uur 's avonds uitzond. Zouden ze dat opnieuw doen, dan riskeren ze de hoge boete van 135.000 euro. Grof taalgebruik is het enige pictogram waaraan we geen leeftijd hebben verbonden. Op basis van wetenschappelijk on derzoek is aangetoond dat bij voorbeeld geweldsbeelden jon ge kinderen schade kunnen be rokkenen, maar dat is niet evi dent bij grof taalgebruik. Daar om kunnen omroepen volstaan met een waarschuwing vooraf voor grove taal. Alleen als ze dat nalaten, riskeren ze een sanctie. Wellicht veranderen we het sys teem nog in de toekomst en verbinden we een leeftijd aan bepaalde woorden." Bart Bijvanck, woordvoerder Commissariaat voor de Media: „In Nederland zjn omroepen vrij om programma's samen te stellen. Het Commissariaat voor de Media controleert dus niet op de inhoud. Wij hebben te maken met de mediawet en controleren daarom de finan ciering van programma's, zoals sponsoring. En we controleren of omroepen niet teveel recla me uitzenden. Daarnaast ver biedt Nederlandse wetgeving bijvoorbeeld buitensporig ge weld en vormen van pornogra fie op televisie. Als omroepen dat toch uitzenden, dan valt de zaak onder Justitie en hebben we het over strafrecht." Nico Postma "at zullen ze bij Story een plezier hebben gehad dinsdagavond. Wat zullen ze ge lachen hebben toen EVERT SANTÉ - DS, hoofdredacteur van concurrent Privé op televisie vrijwillig liet kleineren door L DE LEEUW in diens programma PaPaul. IEGOEDS moest zich verantwoorden voor trtikel van vorige week over de scheiding van EEUW zijn man STEFAN NUGTER, wat hij aard niet kon. Als DE LEEUW en plein pu- rerklaart dat hij gelukkig getrouwd is, pro- dan als Privé zijnde maar vol te houden dat :1 beter weet. TEGOEDS had zich op onbetrouwbaar ge en bronnen gebaseerd. Hij wist natuurlijk wel dat hij een en ander bij PAUL DE JW zelf had moeten checken alvorens een scheiding aan te kondigen. Maar SANTE- DS wist natuurlijk ook wel dat hij geen arti- ad gehad als die alles had ontkend. En toen ij daar dinsdagavond, als een zielig school- e bij de bovenmeester. Hij was stout ge en onderging zijn straf gelaten. Altijd beter de zoveelste rechtszaak, zal SANTEGO EDS edacht hebben. ory maar lachen. Want die wisten natuurlijk nsdagavond wat ze woensdag in vette let- Dp de omslag hadden staan: 'De waarheid scheiding PAUL DE LEEUW'. Story's open maken van de waarheid van DE LEEUWS isbreuk is echter van een zeldzame armoe, ilad doet er een hele pagina over om aan te 1 dat er volstrekt niets mis is tussen de man- Terwijl Privé zich nog op wat louche bron- ïad gebaseerd, komt Story met bewijzen die 1 maar op bluf neerkomen, foto's moeten aantonen dat er niks man- aan DE LEEUWS huwelijk. Op de ene foto AUL DE LEEUW met een nors gezicht een uit. Op de andere foto staat een meneer in ïgpak te koukleumen. Van Story moeten we eüjk maar aannemen dat het gefotografeer- erschap voornoemde STEFAN NUGTER be- Alsmede dat het stukje bakstenen muur r hem, zich inderdaad vlakbij de Amster- e woning van het stel bevindt. \UL DE LEEUW het lukt om de Privé van week zonder in slaap te sukkelen helemaal te bladeren, kan hij SANTEGOEDS trou weer ter verantwoording roepen. In het e kolommetje van de allerlaatste pagina laat ad ANNEKE GRÖNLOH beweren dat ze ipnieuw zwaar gekrenkt voelt door de afge- 1 presentator. Ze kreeg namelijk het verzoek 1 met PAUL voor de landelijke actie voor !en duet te zingen, terwijl DE LEEUW zijn igingen aan haai- adres nooit had uitge- „Het was nota bene zijn idee om samen uet te gaan zingen over de rug van de toffers." Laten ze ANNEKE zeggen. En weer 'rivé het journalistieke begrip wederhoor e. Volgende week maar weer SANTE- S in PaPaul. De Noorse kroonprinses Mette-Marit en haar man, kroonprins Haakon. Foto: AP/Erlend Aas Party maakt zich zorgen over PATTY BRARD. Er is al een tijdje niets van haar vernomen. Een con statering die elk normaal mens zou moeten toe juichen, maar Party vraagt zich bezorgd af of ze wellicht van de aardbodem is verdwenen. De vraag stellen ze niet aan de op Ibiza vertoevende voormalige zangeres, want dan lopen ze het risi co dat ze een antwoord krijgen. Ze vragen het haar manager KOOS VAN DIJK, ook bekend als voormalig manager van HERMAN BROOD. Die belooft dat we nog niet van PATTY af zijn. Ze zit sinds een week voor kerst op Ibiza en ze is even terug geweest om een steentje bij te dragen aan de actie voor Azië. VAN DIJK laat er onheilspel lend op volgen dat ze nadenkt over nieuwe tv- programma's. „Wanneer ze over pakweg vier we ken terugkomt weet ik zeker dat ze een aantal topideeën heeft." Maar er is gelukkig ook vrolijk nieuws. Weekend laat weten dat de 68-jarige vader van METTE- MARIT, kroonprinses van Noorwegen gaat trou wen met een 34 jaar jongere stripteasedanseres. Mooi sprookje: Het prinsesje en de boze, blote stiefmoeder. Ton Ouwehand londen/anp - De Britse omroep BBC is in zijn berichtgeving over de Europese Unie niet vol doende onpartijdig, maar is - onbedoeld - te pro-Europees. „De mensen vragen zich af of de BBC structureel eurofiel is." Dat zegt een onafhankelijke on derzoekscommissie in een rap port waartoe het bestuur van de omroep opdracht had gegeven. De rapporteurs vinden het ge brek aan onpartijdigheid bij Eu ropese onderwerpen een „ern stig probleem", dat moet wor den aangepakt. De te pro-Euro- pese berichtgeving lijkt volgens het rapport „het resultaat te zijn van een combinatie van een te zeer institutioneel ge richte denkrichting, een neiging om te polariseren en onderwer pen te oversimplificeren, een zekere mate van onwetendheid op het gebied van de EU bij sommige journalisten en nala tigheid bij het verslaan van on derwerpen die wel aan de orde hadden moeten komen". Daardoor zou de informatie ook te weinig toegankelijk zijn. Het publiek vindt volgens de opstellers van het rapport dat het slecht geïnformeerd wordt. Als de BBC-verslaggevers over Europa berichten, doen zij dat te veel „door een Westminster- prisma". Zo besteedde de BBC geen aandacht aan de mening dat Groot-Brittannië uit de EU zou moeten stappen, omdat geen van de partijen in het re geringscentrum die opvatting aanhing. Presentatoren lijken slecht op de hoogte, stelt het rapport, „en het probleem van de onkunde bij BBC-journalisten moet drin gend worden aangepakt". De BBC zou meer geld moeten ste ken in het opleiden van pro grammamakers en onderzoe kers, zodat die de Europese Unie beter begrijpen. In de na bije toekomst krijgt de BBC te maken met het Britse referen dum over de Europese grond wet. BBC News zegt dat er een werk groep komt die het rapport zal' bestuderen en die eind volgen de maand komt met een ant woord, dat aan de Raad van Be stuur van de omroep zal wor den gepresenteerd. winterswijk - In Una Voce Particolare gaat beroepsvocalist Emst-Daniël Smid op zoek naar amateurzangers met een bijzondere stem. „Ik heb absoluut niet de pretentie dat ik de aanjager van Ne derlands talent ben. Ik ben iemand die registreert met welke passie mensen zin gen. Mensen die overdag iets heel an ders doen", aldus de presentator. Una voce particolare is al weer bezig aan het zevende seizoen. Over de begintijd zegt Smid: „Ik ben een jongen van het volk met een volkse smaak. Ik liet me wel eens verleiden om mensen met een schlager mee te laten 'la-la-lallen'. Dat kan je niet meer doen. Dat is me toen wel onder mijn neus gewreven." De opnames van de nieuwe reeks zitten er inmiddels op. In vorige seizoenen ke ken per aflevering gemiddeld 1,2 mil joen mensen naar Una voce particolare. Het programma wordt dit jaar voor het eerst op zaterdagavond uitgezonden. Dat is wellicht een verklaring voor het feit dat de kijkcijfers tot nu toe met ge middeld 700.000 een beetje tegenvallen. Op zaterdag is er de concurrentie van programma's als TV-Toppers en Laat ze maar lachen. Smid wil graag weer richting de miljoen kijkers. Hij kijkt zelf niet naar de ver schillende talentenjacht-programma's die op televisie te zien zijn, zoals Idols en 1000 Sterren Stralen. „Het grote ver schil is dat ik in Una voce particolare werk vanuit mijn eigen passie en met de passie van de mensen die hun stem wil len laten horen. Ik kan ze niets beloven, geen prijs geven, niets. Het enige dat ze bij mij kunnen winnen is een lang week end naar een wereldstad. Wij geven mensen geen valse hoop. Bij Idols is het de bedoeling dat die kinderen de zakken vullen van de platenbaas." Smid is trots op Una voce particolare. Hij heeft al veel verschillende mensen in het programma voorbij zien komen. Je kunt het zo gek niet bedenken: van straf pleiter tot huisvrouw, ze willen allemaal hun stem laten horen. „De uitdaging voor de kandidaten is om te kijken of ze alles wat het vak inhoudt kunnen aanle ren. Natuurlijk kunnen ze dat niet. Daarom zijn ze ook bakker geworden. Kijk, als je mij in een bakkerij zet, dan kan ik het ook niet. Dat is ook niet erg. Het is de uitzending van de deelnemer, die moet stralen. Zij hebben tegen mij gezegd dat ze goed kunnen zingen. Ik geef ze de kans om dat te bewijzen." Ernst-Daniël Smid luistert thuis het liefst naar klassieke muziek. Hij is gek op Puccini. Via zijn kinderen blijft Smid nog enigszins op de hoogte van de he dendaagse popmuziek. Smid: „De pop muziek van nu gaat zo hard, ik kan het niet meer bijbenen. Als je de recitatie ven, de gesproken gedeelten in opera's, van een ander ritme zou voorzien, dan heb je een rap. Misschien moet ik daar nog eens wat mee doen. Het heeft alle maal verband met elkaar." Van de carrièrewending die hij ongeveer negen jaar geleden heeft gemaakt, heeft Smid geen spijt. Smid, die grote opera- rollen heeft gezongen, zoals Mefisto in Faust en Figaro in Le nozze di Figaro, maakte toen de overstap naar musical. Zo speelde hij Javert in de Joop van den Ende-musical Les Misérables. „Het is ongekend dat je als klassieke zanger mu sical doet. Als je dan ook nog eens een populair operaprogramma op tv met amateurs doet, dan wordt je dat niet in dank afgenomen. In het buitenland is het heel normaal, kijk naar Pavarotti. Als een Nederlander het doet, hebben we daar opeens moeite mee. Smid is niet bang dat de TROS na dit jaar stopt met Una voce particolare: „De impact van het programma is enorm. Toen er sprake was van bezuinigingen is er vanuit de leden en het bestuur ge zegd dat Una voce particolare een speerpunt-programma voor de TROS is. Voor mij is het belangrijk dat het programma bij de publieke omroep Presentator Ernst-Daniël Smid. Foto: GPD/Chris van de Vooren Arthur van Colmjon Una Voce Particolare, Nederland 2, 21.10 uur. blijft. Ik weet dat netcoördina tor Joop Daalmeijer daar heel anders over denkt. Hij vindt dat 'de houdbaar heidsdatum is over schreden'. Daar zou ik wel eens een boom pje met hem over willen opzetten. Una voce partico lare is een voor beeld van hoe een programma van de publieke om roep zou moeten zijn: het is ge maakt vóór het publiek, dóór het publiek en mét het publiek. En heel belangrijk: het is van het publiek. Dat is de kracht van Una voce."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 27