SCHRIJVENDE LEZERS :ielectieve verontwaardiging over Leidse dak- en thuislozen Ziek van negatieve publiciteit over Lonsdale fendentieuze berichtgeving Kilo uien is leuke binnenkomer R5 Bedenkingen bij de supermarktoorlog sberenjacht triest voor woorden Waarom zo luxe bouwen? Eerst fietsgedrag bestuderen, daarna pas plannen maken Snoeks mist historisch besef met Auschwitz-vergelijking 5rug gewoon open voor beroepsvaart Nooit meer eten weggooien Fietsers en bouwverkeer gaan niet samen op Stationsplein Fietschaos op Stationsplein zaterdag 29 januari 2005 n nieuwjaarstoespraak meende de Leidse •fractievoorzitter De Lange een populisti- sneer te moeten uitdelen aan het adres van lerzwaksten in de Leidse samenleving, na- .1 k de dak- en thuislozen. Het Leidsch Dag- meende er zelfs een speerpunt van het ko- de WD-beleid in te ontwaren (13 januari), s niet de eerste keer dat dergelijke geluiden VD-zijde worden vernomen. Die partij keert namelijk wel vaker tegen de sociaal-econo- .0j he onderkant van de samenleving, en hun (ïgenbehartigers. OokWD-pogingen om de :sbevoegdheid van de Cliëntenraad SoZa te rken passen hierin. De verbetenheid waar mee dit eind vorig jaar in de gemeenteraad ge beurde zal menigeen niet zijn ontgaan. De Lange zei in zijn toespraak onder andere dat de bewoners in de binnenstad het 'spuugzat' zijn om steeds weer hun (dak- en thuislozen) rotzooi te mogen opruimen. Dat kan ik me goed voor stellen. Hij geeft echter blijk van selectieve ver ontwaardiging en legt de prioriteit verkeerd. De vraag is namelijk van wie de meeste rotzooi ei genlijk komt. Het antwoord is: hoofdzakelijk van een deel van de bewoners en bezoekers zelf, van mensen die hun afval te vroeg buiten of naast de containers zetten, grofvuil dumpen of andere rommel op straat gooien, en van ondernemers en filiaalhouders, met name uit de winkel- en ho- recasectoren, die illegaal grote hoeveelheden af val (te vroeg) op straat zetten en wegwerpverpak kingen leveren. Dat is vervelend, want daar zijn kiezers bij, zal De Lange wel gedacht hebben. Dan maar liever afgeven op dak- en thuislozen, want dat vinden onze kiezers wel leuk, denkt men kennelijk bij de WD. Natuurlijk moet deze groep (dak -en thuislozen dus) geholpen worden, en daarbij kan enige druk nodig zijn. Wie overlast veroorzaakt moet erop worden aangesproken en maatregelen kunnen dan volgen. De door De Lange genoemde 24-uursopvang had er vanzelf sprekend allang moeten zijn. Zijn opmerking hierover was echter overbodig, want die opvang komt er dit jaar. Hij weet echter ook hoe gevoelig zo'n plek ligt bij mogelijke omwonenden, en dat dit een van de redenen is waarom die opvang zo lang op zich laat wachten. Dak- en thuislozen worden echter niet geholpen door gemakzuchtig wat populistische taal uit te slaan. 'Toon respect en tolerantie', schreef De Lange in november 2004. Zou hij wat kort van memorie zijn? E. Meijer, Voorzitter Cliëntenraad SoZA Leiden. jnijn verbazing las ik in het p.e ich dagblad van 18 januari olgende bericht: 'Rijke toe- ïag op ijsberenjacht'. Hoe al [mogelijk dat de Deense ing zoiets goedkeurt? a voor mensen zijn het die erveling ijsberen gaan Ischieten? Mijn maag it om als ik probeer me schouwspel voor te stellen. lt er na de kill een foto ge- t, zoals je vroeger zag als i tijger of een olifant was geschoten? Wij mensen en er een potje van ge it wat de dieren betreft. We ze in het circus op hun rste poten staan, door dende hoepels springen en alles op wat op vier poten oopt. Zeehondjes worden p ingeslagen voor mensen nodig in deze bontsoort rondlopen. Dit zijn maar e voorbeelden, want over ileed kun je boeken vol ven. En nu mogen de rij- 1 Groenland ijsberen ten. Mensen die dit van e rijn, moeten eens bij zich- rade gaan en zich afvra- ze niet iets nuttigers met Tije tijd kunnen aanvan- kvond het bericht te triest woorden en hoop dat het oorgaat. mw. E.MJ. Driessen-Jansen, Oegstgeest. ivroren hersens Groenland Groenland in de bol ge- Dat komt zeker door de aar krijg je bevroren her- an. Wie haalt het nu in aofd om rijke toeristen te om te gaan jagen op ijs- Hebben ze er te veel heb altijd begrepen dat lieren beschermd moeten Wat een zinloze bezig- im dieren voor de lol af te :n. Laten die rijke toeris- .yfji geld en energie maar in hun medemens, ir Groenland wordt het it de aarde zo gaat opwar- dat het land smelt en ver- dan zijn ze daar in ieder op een natuurlijke manier jn ijsberen af. Elly Jonkers, Leiderdorp. De supermarktoorlog gaat in al le hevigheid door, met grote ge volgen. Voor een aantal men sen een buitenkansje, maar je kunt ook je bedenkingen heb ben. Want zijn er straks nog winnaars? Er zijn al 17.000 tot 20.000 men sen die hun werk zijn kwijtge raakt. De kosten moeten om laag, dus wordt in veel gevallen een aantal werknemers ontsla gen. De laatste gewone winkels en buurtsupers kunnen hier niet tegenop en moeten nood gedwongen verdwijnen. Nu spreken we nog niet over le veranciers en de basis van het geheel, de producenten, die voor een deel verdwijnen. We kunnen er vaak nog wat aan doen met ons koopgedrag. Zij die daartoe in staat zijn om wat meer te betalen kunnen andere bedrijven steunen om te overle ven en over het dode punt heen te helpen. Ik heb niets tegen de super markt, maar als het zo moet gaan is dat niet goed. Straks blijft er geen buurtwinkel meer over en zijn wij overgeleverd aan enkele grote concerns. Die hebben dan helemaal de macht in handen en schrijven de con sument voor wat hij/zij moet consumeren. Is dat uw wens? J. Wassenaar, Noordwijkerhout. Ik geloof dat de hoge heren in Nederland gek zijn geworden. Lees ik in de krant van dinsdag 4 januari over een nieuw flatge bouw bij het station. Staat er in het stuk dat dezelfde flat te duur gaat worden, want dat draagt bij aan de te verwachten hoge huren. Ik schrok me rot! In Leiderdorp wordt ook weer zo'n duur project gebouwd. Waarom wordt er zoveel luxe gebouwd terwijl de meeste mensen dat niet kunnen op brengen? Bouw alsjeblieft eens flats en huizen die voor de minima en Jantje Modaal te betalen zijn. En laat de dure koophuizen voor de mensen met meer geld. En laat de bestaande huren omlaag gaan, in plaats van om hoog. Jonge mensen met kleine kinderen moeten een duur huis kopen waarmee ze tot aan hun nek in de schulden zitten, om dat er geen betaalbare huurhui zen te krijgen zijn. Ik kan mij hier erg boos over maken! D. Doove, Leiden. schappen terug naar je fiets. Wanneer je daarentegen uit gaat, wil je wel dat je je fiets vei lig kunt stallen. Maar bij de plannen voor de Aalmarkt is nergens met fietsers rekening gehouden, terwijl daar juist de Stadsgehoorzaal en het LVC zijn geprojecteerd. Dus mis schien moet de stalling een stukje worden opgeschoven. Trouwens, met de RGL is het waarschijnlijk helemaal niet mogelijk om met de fiets de stad in te gaan. Op zich vind ik het idee van een fietsenkelder bij het Stadhuis plein niet zo gek, maar ik ben het met Van Meenen eens dat hij vreest dat velen de stalling niet zullen gebruiken. Daarbij is het belangrijk dat het plein een plein blijft, met bomen, zitjes en dergelijke. Misschien is het goed om, alvo rens een beslissing te nemen, eens heel goed naar het fietsge drag te kijken. Wanneer je gaat stadten is het zo dat een groot deel van de fietsers de fiets lie ver meeneemt dan hem stalt. Dan hoefje niet met je bood- Willy Peterse, Leiden. Mensen die Lonsdale dragen en zeggen nazi te zijn, zijn even dom als de journalisten die dit klakkeloos overnemen en opschrijven. Archieffoto: ANP/KOEN SUYK Ik ben zelf een jongere van 20 jaar. Ik draag zelf ook Lonsdale. Maar zeker niet uit rechts-extremistische overtuigingen. Maar waar ik wel een hekel aan heb is om elke keer uit te leggen dat je geen na zi bent omdat je Lonsdale draagt. Zelf draag ik Lonsdale omdat het voor mij staat voor het hardcore-geuoel. Maar omdat misschien een paar mensen het dragen die foute denkbeelden hebben, is iedereen die het draagt een nazi? Bela chelijk! En wat mij ook tegenstaat is dat de me dia dit allemaal klakkeloos overnemen. Al sinds het begin van de gabberhouse begin jaren negentig wordt er door de media alleen maar negatieve publiciteit aan gegeven. Waren het niet de kale koppen en de trainingspakken die alle maal pillen slikkend door het leven gin gen, dan zijn het wel de Lonsdale dra gende nazi's van tegenwoordig. Je hoort de laatste tijd overal dat Lonsdale ge weerd wordt van de middelbare scholen en nu dan ook in een discotheek in Gro ningen. Maar wat staat er in de krant? De kop luidt: Lonsdale verboden. Terwijl in het stukje eronder stond te lezen dat ook Karl Kani wordt geweerd omdat dit een zogenaamd 'zwart merk' zou zijn. En een dag later staat er vervolgens een groot stuk in de krant (pagina Gesprek van de Dag) over een winkel die Karl Ka ni verkoopt en het 'belachelijk' vindt dat 'haar' merk verboden wordt omdat het zo populair is. Nu verwacht ik van de krant objectiviteit en 'hoor-wederhoor.' Met andere woor den: als de ene kant van het verhaal wordt belicht (Karl Kani is populair en wordt óók door blanken gedragen), dan vind ik ook, als je een objectieve journa list bent, dat je de andere kant moet be lichten. Want Lonsdale is evenzo populair, en wordt óók door 'zogenaamde' zwarte mensen gedragen. Verder zijn mensen die Lonsdale dragen en zeggen nazi te zijn, even dom als de journalisten die dit klakkeloos overnemen en opschrijven. Want is Lonsdale niet opgericht door een zwarte bokser uit Engeland? Ik hoop dat jullie in het vervolg beide kanten van het verhaal willen belichten, want de laatste tijd word ik een beetje ziek van het Lonsdale/nazi verhaal met alleen maar negatieve publiciteit. Dus ik hoop bij deze op objectiviteit in de ver halen. Sjoerd Bey, Leiderdorp, In zijn column 'Koning en ko ningin' van 22 januari vergelijkt Frank Snoeks de keuze van Sophie met zijn keuze: Wenne- mars of Nijenhuis. Deze schaamteloze vergelijking toont Snoeks onthutsend gebrek aan historisch besef. Sophie moest van de SS-arts kiezen tussen haar twee kinde ren. 'U mag één van de kinde ren houden. Het andere gaat mee'. Dat wil zeggen dat het ene kind blijft leven en het an dere de gaskamer ingaat. Dat is dus een onmogelijke keuze eel verbazing en irritatie heb ik kennis ge- - n van de verslaggeving in het Leidsch Dag ver de dood van de Marokkaanse tasjes- inkt bijna als een boek of een film, maar is dit realiteit! Mijn verbazing en irritatie n te maken met.de haataanwakkerende rol e) media met betrekking tot de relatie tus- et name Marokkaanse moslims en de Ne- idse bevolking en vooral het feit dat bepaal- malisten zich daarvan kennelijk niet be- 4 ijn. Als er dan al verslag van gedaan moet 'in, waarom steeds op zo'n tendentieuze Waarom is het nodig om een bepaalde de eve tekst (op een briefje aan de boom) over ïn ter Verdonk uit te meten in de krant? Waar- ~r to's van treurige Marokkaanse meisjes die alsof hun beste vriendin in koelen bloede ord is? Op deze manier wordt een verve- ïcident opgeblazen tot een waar drama. En elk doel? zelfde pagina staat een artikel over haat- imams die het kabinet het land uit zal gaan zet ten wanneer zij haat prediken. Wat mij betreft is het effect van tendentieuze berichtgeving hetzelf de. In plaats van op te roepen tot dialoog en ver zoening - waar kranten een uitstekend medium voor zouden kunnen zijn - wordt door deze ma nier van berichtgeving de kloof en het wederzijd se onbegrip tussen de beide bevolkingsgroepen alleen maar groter. Hierdoor is de kans aanwezig dat ook gematigd denkende Marokkanen en Ne derlanders in het verkeerde kamp terechtkomen. Als het hier gaat om het verkrijgen van meer le zers, dan is het effect bij mij juist het tegenover gestelde. Ik doe hierbij een oproep aan journalisten wees je bewust van het effect van wat je schrijft op de samenleving en laat je niet verleiden tot tenden tieuze berichtgeving, want dan heb je straks mis schien wel veel meer ellende op je geweten dan je zou willen! mw. A. von Koch, Oegstgeest. ichtschepen in de spits moeten wachten eten brug, is dat twee maal twee uur per dag. helft van de werktijd en zo is het dus ;elijk een scheepvaartonderneming te be- 1. Gevolg hiervan is dat alle vracht over de ki :rvoerd moet worden en dat is per schip lO vrachtwagens. Zet die tussen de auto's fcr het algemeen worden bevolkt door Jb één persoon en zie daar, we zijn nog net b< ik het nog niet over het milieu, want vier C wagens vervuilen net zoveel als één schip. g me ook af waarom de gemeenten Leiden lerdorp nu opeens zo op de bres staan rte auto. Eerst moeten er allerlei verkeers- ,ei Bnde en autogebruikontmoedigende maat- 1 worden genomen en nu komt er een idee ar loodrecht tegenover staat. nisschien zo dat de bedenkers van dit plan e ;elmatig voor de brug staan? In dat geval zou ik zeggen: Ga fietsen of nog beter... neem de bus, die is het grootste deel van de dag voor 90 procent leeg, maar neemt wel een groot deel van de ruimte op straat in beslag. Een busbaan waar af en toe een bus over rijdt met pakweg drie pas sagiers. Kunnen we die ruimte niet beter gebrui ken? Voor wat betreft de pleziervaart: die wordt pas doorgelaten wanneer het wegverkeer het toelaat en zeker niet in de spits (tenzij ze kunnen meelif ten met een vrachtschip) maar de tellingen laten zien dat zelfs dit sporadisch voorkomt. Mensen die 50 keer per dag over een brug moeten zullen inderdaad wel een keer of drie, vier voor de brug staan, maar dat geldt ook als je 50 keer per dag bij dezelfde verkeerslichten passeert. De in dit ar tikel vermelde cijfers en feiten komen uit de praktijk, ik heb er dagelijks mee te maken. Steef van het Veld, Leiden. In het Leidsch Dagblad van 8 januari las ik dat het slecht gaat met de verkoop van uien. Rusland heeft schijnbaar de deuren dichtgedaan en alles teruggestuurd. Kortom: een uienoverschot in Nederland. De boer uit de krant vertelde aan het einde van zijn verhaal dat hij de uien gratis weggaf voor iedereen die ze wilde op halen. Nu moest ik daar toch in de buurt zijn voor een gesprek en dacht: Kom aan, laten we eens gaan kijken. Een half uur later vind ik mijzelf terug met in de auto 40 kilo uien. Gratis! Wat nu?, dacht ik. Thuisgeko men heb ik de uien rondge deeld in de wijk. De gesprek ken zijn heerlijk en je maakt (weer) kennis met die man die je nooit spreekt maar wel groet. Een kilo uien is een leu ke binnenkomer. De volgende dag kwam ik thuis en door de wijk heen fietsend rook ik allerlei varia ties op uien. Een walm van ui en kroop mijn neus in. 'Ze zullen vanavond smullen', dacht ik nog. Ruud van Delft, Katwijk. Ze zijn er weer, net als zestig jaar geleden. Bij dezelfde boerderij, Noordam, toen Noordeinde in Woubrugge. Nu Aspergehof Noordam aan de Boddens Hosangweg in Woubrugge. Toen twee uien per persoon gratis en voor niets. We stonden er voor in de rij. Wie de hongerwinter heeft meegemaakt en in de rij heeft gestaan voor eten, gooit nooit meer eten weg. Dus: nu uien halen. Archieffoto: Hielco Kuipers meegemaakt en in de rij heeft gestaan voor eten, gooit nooit meer eten weg. Dus: nu uien halen. Alleen de verpakking betalen. De eerlijkheid gebied, de land man werkte voor 'niet'! Maar ik heb ook opa en opoe in huis, zei die magere Leide- naar. Geef er maar twee bij, zei moeder Noordam reso luut. Leidenaren, ze zijn er weer. En die twee winterwortels die toen verstopt lagen, in de berm voorbij Hoogmade, laat maar liggen, Noordam heeft u nog veel meer te bieden. Wie de hongerwinter heeft J.D. Rodenburg, Woubrugge. voor Sophie, de moeder. En die keuze is volgens Snoeks gelijk aan de keuze Wennemars of Nijenhuis. Er is maar één straf voor Snoeks: een retour Auschwitz en over dat bezoek een column schrijven. Voor onderweg in de trein (natuurlijk met de trein) moet Snoeks de volgende boe ken lezen: 'Leven met de dood' van Olga Lengyel en 'Het Auschwitz album, reportage van een transport'. Bert Jonk, Leiden. Een aantal dingen snap ik niet, misschien kan iemand het mij duidelijk maken. De taxi's mo gen niet op het Stationsplein komen, dat is te gevaarlijk. Waarom dan wel fietsers en bouwverkeer dwars over het drukke voetgangersgebied loodsen? Als daar geen slacht offers gaan vallen... Dat bouwverkeer kan naar mijn inzien toch beter de kant van het Schuttersveld nemen. Dat is tevens de route voor doorgaand veÉteer. Nu komt het via een druk plein op een locatie voor bussen en fietsers terecht. Daar zal best wel weer een deskundige aan te pas zijn gekomen. Steef van het Veld, De nieuw ontstane chaos op het Leidse Stationsplein wordt er voor ons, blinden en zeer slechtzienden, nog onveiliger door. Het wordt nu helemaal een suïcidale onderneming. Hoe komen we nu veilig en nog levend over dit chaotische stationsplein? Janny van der Stel, Voorhout.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 17