Ieder zijn kleur in Neder band GESPREK VAN DE DAG RVD wil duidelijkheid van Privé na Soestdijk-foto'j f m K Manager kan veel van bavianen leren Drager toont welk goed doel hij dient 1 1=3 DONDERDAG 27januafl 20( Mat MAAR-. E-Ve~NJ MENSELIJK Een prikkelende klassieker wordt 80 jaar. Voor generaties kinderen was het een zinnelijk en zoet vermaak. Duitse media besteden er uitvoerig aandacht aan: het BRUISPOEDER is jarig. Het begon in januari 1925 met natron, wijnzuur en wat water. De zakenman THEODOR BELTLE mengde daaruit het „priklirho- nadepoeder voor alle lagen van de bevolking". Het poeder was bedoeld als goedkoop alternatief voor de kostbare echte limonade uit citrusvruchten en sui ker. Duitsers ontdekten echter andere manieren om het bruispoeder te consu meren: direct uit het zakje in de mond, uit de hand gelikt of met wat spuug op- geschuimd. Uiterst populgir bij jongeren zijn cocktails van het spul met wodka. De jaarlijkse productie ligt inmiddels op ongeveer 100 miljoen zakjes. Het logo van Ahoj-Brause met de lachende matroos siert T-shirts, glazen en tassen. Catwoman met HALLE BERRY maakt kans om tot SLECHTSTE FILM van het jaar te worden uitge roepen. Met zeven nominaties ver sloeg de rolprent Alexander The Great van Oliver Stone, die in zes categorieën meedingt naar de zoge noemde Razzies van de Amerikaan se Golden Raspberry (Gouden Fram boos) stichting. President George W. Bush maakt goede kans om tot slechtste acteur te worden uitgeroe pen voor zijn 'hoofdrol' in de anti- Bush-documentaire Fahrenheit 9/11Ook minister van defensie, Rumsfeld, en de nieuwe minister van buitenlandse zaken, Condoleez- za Rice, doen een gooi naar de prijs doordat zij in de film van Michael Moore voorkomen. De winnaars van de 25 jaar oude spotprijs worden op 26 februari bekendgemaakt, tradi tiegetrouw een dag voor de uitrei king van de wel felbegeerde Oscars. Foto: Reuters De single WE ARE THE WORLD wordt opnieuw uitgebracht, deze keer om geld in te zamelen voor slachtof fers van aids en de zeebeving in Azië. De hit uit 1985 geldt als de moeder van alle liefdadigheidsliedjes die ge zongen zijn door een groep beroemde artiesten. De groep USA For Africa brengt de single op 1 februari weer op de markt als onderdeel van een tweedelige dvd-set. Honderden radio stations over de hele wereld gaan de plaat morgen om 18.00 uur Neder landse tijd draaien om de opname twintig jaar geleden te herdénken. Aan We Are The World deden ruim veertig supersterren mee, onder wie Bruce Springsteen, Ray Charles, Diana Ross, Bob Dylan, Bette Midler, Willie Nelson, Michael Jackson en Stevie Wonder. De opbrengst van de single destijds was bedoeld om te helpen bij de bestrijding van de hon ger in Afrika. Foto: Reuters Nederlandse managers kunnen in april op safari in Botswana om aap jes te kijken. En daar steken ze het nodige van op, belooft bioloog Pa trick van Veen. De auteur van het boek „Help, mijn baas is een aap!" vindt dat managers door het gedrag van bavianen te bestuderen, beter in staat zijn veranderingsprocessen in hun eigen organisatie vorm te geven. Chris Yperman Ik ben van mening dat het beter is eenmaal in zijn leven bedrogen te worden dan nooit iets goeds te doen Van Veen vergelijkt verhoudingen in apenkolonies met sociaal gedrag op de werkvloer: iedereen is druk bezig een plekje te veroveren in de hiërar chie. Maar de baviaan, noch de werknemer is voorstander van ingrij pende veranderingen. In Botswana kan de manager met ei gen ogen zien hoe het in strak hië rarchisch georganiseerde bavianen- groepen toegaat. Iedereen zijn plek, het gaat er vreedzaam aan toe, totdat het voedsel schaars wordt. Dan moet de groep zich wel aanpassen. Het zelfde gebeurt in een bedrijf, dat de markt ziet veranderen.De oplettende manager ziet in zo'n apenkolonie bijvoorbeeld „wie wie vlooit". Het zelfde gebeurt op de werkvloer, zegt Van Veen: „Wie haalt de koffie, wie kletst met wie. Allemaal relevante in formatie voor degenen die met een veranderingsproces te maken krij gen." GPD De Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) twijfelt aan het week blad Privé als gesprekspar tner in haar overleggen met de pei;s over de privacy van het Koninklijk Huis. Het blad pu bliceerde in de editie van 19 januari foto's van het interieur van paleis Soestdijk, die overigens grotendeels oud waren. De RVD zegt het in een brief aan Privé te betreuren „dat Privé deze foto's heeft geplaatst zonder voorafgaande toe stemming van de inmiddels overleden Prins Bernhard of de familie van de Prins of zijn nabestaanden". De RVD praat ook met de populaire weekbladen over de mogelijkheden om afspraken te maken over de handha ving van de privacy van de leden van het Koninklijk Huis. Sinds de geboorte van prinses Amalia is dat actueler dan in voorgaande jaren. Volgens de dienst is het „relevant te we ten wat de inzet van Privé in die gesprekken is. Tot nu toe immers lijkt Privé zich weinig aan te trekken van gerecht vaardigde belangen van anderen", aldus de dienst aan Pri vé. „Daar waar Privé zelf stelt op pagina 3 dat 'overname zonder toestemming uitdrukkelijk voorbehouden' is, vraagt de RVD zich af welke waarde Privé aan deze opmer king hecht, nu Privé zelfheeft nagelaten deze toestemming te vragen." De brief is te vinden op de site van het Konink lijk Huis (www.koninklijkhuis.nl). Privé plaatste eerder onder meer foto's uit een camera die in Argentinië van prinses Maxima gestolen zou zijn e to's van de binnenkant van het toen nog in staat van J bouwing verkerende onderkomen van het prinselijk n in Wassenaar. Prins en prinses waren in beide gevalld duivels. De rechter beoordeelde de publicatie van de van het huis als onrechtmatig. Inmiddels ligt er een uitspraak van het Europees Hof] de rechten van de Mens, dat vindt dat foto's van iema privé-leven slechts gepubliceerd mogen worden als zi doel hebben een 'openbaar debat' te stimuleren. Het oordeelde in een zaak die de Monegaskische prinses line had aangespannen tegen Duitse roddelbladen, a Het Respect2AII-bandje. Foto: Ton Kastermans Hét mode-item van het moment is ongetwijfeld de polsband. De dra ger toont ermee aan welk goed doel hij dient, of zelfs welke identi teit hij heeft. Maar polsbandjesland is natuurlijk ook een miniatuurver sie van het huidige gespleten Ne derland: „Zo'n oranje bandje vind ik echt iets vreselijks." „Noem het gerust een hype", zegt Jos Neijenhuis, bedenker van de blauwe polsband om de verbon denheid uit te drukken met de tsunami-slachtoffers in Sri Lanka. „Je laat ermee zien dat je ergens voor bent, het helpt bij de geldin zameling, en het staat nog leuk ook. Ja, natuurlijk heb ik hem zelf om." Het jaar van de polsband begon afgelopen zomer, met de gele armversiering van wielrenner Lance Armstrong, bedoeld om geld in te zamelen voor de kan kerbestrijding. „We hebben er tot nu toe wereld wijd 31 miljoen verkocht, in zestig verschillende landen", zegt Mi chelle Milford van de Lance Arm strong Foundation in Austin, Texas. De Nederlandse bandjes halen geen Armstrongaantallen. Van het oranje bandje, met de tekst res- pect2all, zijn geen recente cijfers bekend - wel dat er veel bekende dragers zijn, zoals premier Balke nende, popmuzikant Ali B. en ac trice Victoria Koblenko. De ver koop van het even bekende rode bandje, 'de Band tegen Geweld', loopt nog altijd erg goed, vertelt Ingrnar Loman, coördinator van deze actie. „Al is de grote hausse die we kort na de introductie had den wel voorbij. Wij schatten het aantal verkochte bandjes op tus sen de 100.000 en de 150.000." Michelle Milford van de Lance Armstrong Foundation prijst vooral het feit dat de gele bandjes de 'bewustwording' vergroten. „Geel is de kleur van de hoop, het bandje zegt dat men moed en doorzettingsvermogen moet heb ben, net zoals Lance dat had toen hij zelf tegen kanker vocht. Dat zoveel mensen de bandjes dra gen, betekent bovendien hoop voor mensen die kanker hebben, dat ze niet alleen staan." Maar de mens leeft niet van hoop alleen: volgens Milford heeft de actie al miljoenen dollars opgeleverd, waarmee bijvoorbeeld weten schappelijk onderzoek wordt be kostigd. Er zijn natuurlijk ook mensen die denken: een bandje, Respect2all, alsof je daarmee vrede krijgt in Nederland, wat een onzin. Dat laatste is ook een van de overwe gingen van de bedenkers van de nog kakelversere rood-wit-blauwe band, gelanceerd door de politie ke partij Forza! Nederland. Voor zitter Paul Meijer van Forza! ziet zijn bandje als een tegenhanger van de oranje 'respectband'. „Dat vind ik iets vreselijks. Respect2all, wat betekent dat? Respect moet je verdienen, dat krijg je niet zo maar. Wij willen met de rood-wit- blauwe bandjes tonen dat we trot se Nederlanders zijn." Het Forza!bandje is wel het duur ste van allemaal: vijf euro. „Dat lijkt veel, maar de oplage is nog klein, en we hebben natuurlijk drie kleuren in plaats van een. Er schiet niet veel meer dan vijftig eurocent over." En dat is voor een goed doel, vindt Meijer tenminste: „Onze partijkas kan dat geld best gebruiken." Rest nog de kwestie of het armsieraad een blijvend le ven beschoren is. Ingmar Loman van de rode band denkt van niet. „Het is natuurlijk aan de consu ment, als die er genoeg van heeft houdt het op. Ik denk wel dat het dit jaar nog doorgaat, maar dat het binnen een paar maanden minder zal worden. Vroeger had je buttons, daar kun je dit wel mee vergelijken. Zie jij nog wel eens iemand met een button lo pen dat de kernwapens weg moe ten? Alles heeft zijn tijd." Luuk Kortekaas Geel, blauw, rood, oranje, groen en rood-wit-blauw Geel: Initiatief van zesvoudig Tour de Francewinnaar Lance Armstrong om de kankerbe strijding te ondersteunen. Op druk: Live strong. Afgelopen zomer droegen veel wielren ners uit het peloton ook zo'n bandje, daarna trok de verkoop sterk aan. Aantal verkochte exemplaren: 31 miljoen. Blauw: Steun voor de tsunamr- slachtoffers in Sri Lanka, Initia tief van Fox Reizen, ChildRight en de organisatie van de Va kantiebeurs. Opdruk: 'Ik steun Sri Lanka'. Geld gaat naar het getroffen vissersdorp Dodan- duwa. Verkoop: naar schatting enkele tienduizenden exempla ren. Rood: 'De Band tegen Geweld'. Initiatief van Ingmar Loman en Joep van den Eijkel, naar aan leidingvan de moord op Theo van Gogh. Opdruk: Band tegen geweld. Opbrengst gaat naar projecten tegen geweld, een keuze wordt later gemaakt. Verkoop: naar schatting tussen de 100.000 en 150.000 exem plaren. Oranje: Het 'respectbandje'. Initiatief van onder andere journalist Mark Blaisse, film- producente Monica Vos, en ac teur/fotograaf Thom Hoffman, na de moord op Van Gogh. Op druk: Respect2all, een samen trekking die zoiets betekent als 'iedereen verdient respect'. Het geld gaat naar het Oranjefonds, dat als doelstelling heeft het verlenen van steun voor initia tieven op het gebied van maat schappelijk welzijn, in het bij zonder waar het gaat om pro jecten die sociale cohesie be vorderen. Verkoop: onbekend, maar de aangekondigde oplage bedroeg 1,5 miljoen exempla ren. Groen: 'Het Westbandje'. Initi atief van Westlandse scholieren die een nieuw product moes ten bedenken. Opdruk: West- land. Opbrengst gaat naar Azië. Er zijn duizend stuks verkocht, er komen 2500 extra exempla ren aan. Premier Balkenende met het oranje bandje voor respect er| tolerantie. Foto: ANP Lance Armstrong met zijn 'livestrong' polsbandje. .Foto: Reuters Rood-wit-blauw: Initiatief v nieuwe politieke partij Forz: Nederland, uit weerzin tegei het oranje bandje. Opdruk: geen. Opbrengst: De partijki Eerste oplage; vijfhonderd exemplaren. In Engeland zijn er overigen ook blauwe en roze bandjes Blauw wordt gedragen door mensen die tegen pesten vai schoolkinderen zijn, roze is I doeld als steun aan mensen lijden aan borstkanker. Een man van vijfenvijftig jaar wordt weer vader. De komst van het kind staat een rustige oude dag in de weg. Hij moet weer van voren af aan begin nen. Redt hij dat nog? Wordt het een ramp of juist een zegening? Twijfels, herinneringen aan zijn eigen jeugd en goede voornemens strijden om voorrang. In dit feuilleton leest u in dertig af leveringen hoe hij de lange weg naar het nieuwe vaderschap aflegt. Vandaag aflevering 20. Judith is vandaag uitgerekend. Als alles goed gaat, is één en één vandaag drie. We tellen ons hele leven op, maken de ingewikkeldste berekeningen, maar dit is de belangrijkste rekensom die we kunnen ma ken. We maken hem maar een paar keer in ons le ven. Voor die rekensom zitten we nu op school. De rest is bijzaak. Haar buik staat op knappen, het lege knoopsgat van de navel is bijna niet meer te zien. Dikker kan niet. Als ze dikker wordt, stijgt ze op. Wanneer ik die buik zie, moet ik denken aan hoe de wind soms in teke ningen wordt voorgesteld. Een dik, bol gezicht dat de bomen krom blaast. Het is koud en bewolkt. Af en toe verschijnt er een blauw wak in de grijze massa. Sara zal het kind gaan heten. Daar waren we het verrassend snel over eens. Alsof die naam ergens, in het grote magazijn van het leven, al klaar lag. Judiths moeder is op be zoek. Ze zal ongetwijfeld weer allerlei rompertjes en kleertjes hebben gekocht voor Sara. Tweedehands. Bij het zaakje tegenover het huis in Brugge, waar tientallen truitjes, waarvan de stof wat is geplet, met lege armen in de rekken hangen. Zo is ze ervan ver zekerd dat het kind eruit gaat zien zoals zij wil. Een Esprit-kind. Ze heeft geen slechte smaak. En Judith vindt het al lang best. Ze ziet die truitjes al lopen door de kamer, met van die worstenbeentjes eronder. Vanuit mijn werk rijd ik naar huis en ga nog even naar Heemstede om bij de goede slager een voortref felijke kantenklare maaltijd te halen: stoofpotje van lamsvlees. Wat gebak, wat kranten, heerlijk. Dat wordt een rustige avond, met het Cultureel Supple ment van de NRC. Misschien komt er nog wel een gedicht uit mijn pen. De eerste zin kreeg ik vanmor gen al, vlak voordat ik wakker werd. Het paard struikelt over zijn eigen lui.' Kan ik daar wat mee? Daar móet toch wat in zitten? Als ik thuiskom, zit Judith meteen bedrukt gezicht op de bank. Praten kan ze niet. Ze heft alleen haar wijsvinger zwakjes op van haar knie als ze me ziet. De weeën zijn begonnen. Ze trekt wit weg in haar gezicht, maar maakt weinig misbaar. Ze is een har de voor zichzelf. Met haar moeder nemen we de tijd op tussen de weeën. We kijken daarbij naar de televisieklok. En besluiten de verloskundige te bellen: een meisje van hooguit tweeëntwintig jaar. 'Het gaat prima', zegt het meisje, nadat ze de vlies dunne, rubberen handschoenen met een nijdige ruk heeft uitgetrokken en in de vuilnisbak gooit. 'Er is al ontsluiting, maar het kan nog wel een nachtje du ren. Op de televisie zegt Baantjer: 'Maar ddn is het moord, Het meisje is fiog niet in haar K-Fordje gestapt of het begin t pas goed. Judith loopt kreunend door de ka mer. Haar moeder ondersteunt haar, een arm om haar middel. Stilstaan kan Judith niet. Een lange, voorzichtige wandeling door het huis. Iemand die met een broosbenige zieke door een park loopt. Pas op voor de oneffenheden, de kuiltjes. Kijk uit voor die steen. Judith wil dat haar moeder weggaat, omdat ze het niet prettig vindt dat ze bij de bevalling aanwezig is. Vindt ze te intiem. Maar die gedachte laat ze nu snel varen. Ik ben blij dat haar moeder er is. Ze heeft zelf vijf kinderen gekregen. 'En die floepten er zo uit.' De weeën komen nu snel. Nogmaals wordt de ver loskundige gebeld, nog geen halfuur nadat ze is vertrokken. 'Ik had net mijn jas uit', zegt het meisje een beetje gepikeerd als ze binnenkomt. Er is al bijna volledige ontsluiting. Gatverdamme, wat is dat toch een naar woord. Tijd om naar het ziekenhuis te gaan is er niet meer. En Judith kan niet boven in de slaapkamer bevallen omdat het trapje dat daar naar toe voert te smal is en ze bij calamiteiten niet op een brancard naar be neden kan. Wat als de brancard klem komt te zit ten? Dan zal het bloed van de trap afstromen. Een rode loper van bloed. Ik maak de grote keukentafel voor de bevalling in orde, sleep een éénpersoons matras van het bed. Die bind ik met breed plakband goed vast aan de tafel, die ik tegen de muur aan schuif en van kussens voorzie. Ik maak het aanrecht goed schoon, zorg dat alles er hygiënisch aan toe zal gaan. Omdat de tafel iets te hoog is, pak ik een spaanplaat en leg die op een paar delen van een encyclopedie. Zo heeft de verloskundige een opstapje. Judith is door de weeën niet in staat op de ta fel te klimmen, maar na enig proberen lukt dat uiteindelijk. Haar moeder gaat aan de rechterkant staan, ik aan de linkerkant. De Heelmeesters van Rembrandt. De ver loskundige staat aan het hoofd van de tafel. Er komt straks een nieuw mens op de wereld. Die wereld zal daar geen wen teling minder om maken. De vogels in de tuin fluiten niet, er verschijnt geen ster met een staart aan de hemel. Maar voor ons zal het de belangrijkste gebeurtenis in ons leven zijn. We zullen het kind omhooghouden als ons eigen privé-zonnetje en het stempelen met onze zoenen. Ik zie de pijn op het gezicht van Judith. Kom dan, Sara, laat niet zo lang op je wach ten. Eerdere afleveringen van deze serie zijn te vinden op onze internet-site

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 2