Kaartjes van KCO worden veel duurder KUNST CULTUUR 'Je moet proberen van jezelf los te komen' Leiden swingt, en 'Jeans' óe Costello met schorre keel niet van podium te branden Zelfs in de stenen Waag overwint uiteindelijk de swir Dijkstra in Parijs Proces zit vertoning Submissi< in de weg woensdag 26 januari 2 Famke Janssen. Foto: Reuters/Gene Blevins Famke Janssen in 'Hide and Seek' los angeles - De Nederlandse actrice Famke Janssen woonde maandagavond in Los Angeles de première bij van haar nieu we film 'Hide and Seek'. Naast Janssen spelen Robert de Niro en Dakota Fanning een rol in de film. 'Hide and Seek', draait vanaf 3 maart in de Nederland se bioscopen. Ouintejazz gaat toch door leiden - De organisatie van 'Leiden Swingt', voorheen de Leidse Blues en Jazzweek is er op de valreep in geslaagd nog een succesnummer van eerdere edities op poten te zetten: Quintejazz, een concert speci aal bedoeld voor vijftigplussers, maar uiteraard voor iedereen toegankelijk. Het evenement vindt vanmiddag plaats in De Waag, vanaf 14.00 uur. De toe gang en de koffie zijn gratis. Hitchcock had Oscar verdiend londen - Alfred Hitchcock is de regisseur die een Oscar het meest verdiende, maar er nooit een kreeg. Dat hebben Britse filmliefhebbers in een enquête van filmzender Turner Classic Movies bepaald. Ondanks zes nominaties, voor onder meer klassiekers als 'Psycho' en 'Rear Window', is Hitchcock nooit onderscheiden met een Oscar. Prijzen van Dansersfonds amsterdam - De choreograaf Ton Simons en de danseressen Nancy Euverink en Maris Lopez zijn de winnaars van de prijzen van de Stichting Dansersfonds '79. Simons (Dance Works Rot terdam) en Euverink (Neder lands Dans Theater) kregen de Prijs van Verdienste (2500 euro) en Lopez (Het Nationale Ballet) de Speciale Prijs (2000 euro, be doeld als schouderklopje voor iemand die te gevorderd is voor een aanmoedigingsprijs en nog niet toe is aan een prijs van ver dienste). muziek recensie Peter Bruyn Concert: Elvis Costello. Gezien: 24/1, Vredenburg, Utrecht. Na zeven nummers lang met alsmaar schorder wordende stem non-stop te hebben door gejakkerd, richtte Elvis Costello zich maandagavond voor het eerst tot zijn fans in het uitver kochte Muziekcentrum Vreden burg. Hij had er serieus over ge dacht om het concert te ver plaatsen, zei hij. Een virus speelde hem parten. Als wij, het publiek, vonden dat 'ie een an dere keer als 'ie beter bij stem was terug moest komen, dan was dat best. Maar hij kon ook proberen er het beste van te maken. Het publiek koos mas saal voor het laatste en Costello maakte maar liefst twee uur en een kwartier op het podium vol. Op zijn nieuwe album 'The De livery Man' klinkt Costello weer verademend vitaal. En met zijn huidige tournee lijkt de inmid dels vijftigjarige Brit daarbij aan te willen sluiten middels een voortvarende roek-aanpak en een dito greep uit zijn indruk wekkende oeuvre. Het is ook die vitaliteit die het wat slordige totaalgeluid in songs als 'Blue Chair', 'Revolution Doll' en het van het recente album afkom stige 'Country Darkness' en 'Button my Lip' - met overigens een mooie ongepolijste gitaar solo - moet compenseren. Daarna lijkt de keelaandoening hem echter serieus parten te gaan spelen. Vooral in ballads als 'Good Year for the Roses' en 'Alison', waarin het publiek de hoge noten moet overnemen. Na vijf kwartier - achttien songs - verlaat hij het podium om weer terug te komen voor een dozijn toegiften die samen nog maals een uur klokken. Het snelle kopje honingthee in de kleedkamer heeft hem onge twijfeld goed gedaan, want zo als zo vaak bij Costello schakelt hij in de 'encores' nog een extra tandje bij en kan ook zijn stem weer meer aan. Met liedjes uit de eredivisie van het Costello-repertoire, zoals 'Pump it up', de Willie Dixon- cover 'Hidden Charms', (What's so funny 'bout) Peace, Love and Understanding' en de sterkste song van zijn nieuwe plaat, 'There's a Story in your Voice', levert het toch weer een enerverende finale op. Als een muzikale tienkamper wisselt de Brit schijnbaar achteloos blues, country, rock, cocktailjazz en rockabilly af. Geen echt groots Costello-concert. Werkelijke muzikale verassingen blijven achterwege. Maar wel eentje waarvan de fans later zullen zeggen: „Weetje nog die keer in Vredenburg dat..." Elvis Costello: voortvarende roek-aanpak. Foto: ANP/Juan Vrijdag Concertgebouworkest wil niet bezuinigen amsterdam/gpd - Het Koninklijk Concertgebouworkest (KCO) gaat de prijs van een groot deel van zijn toegangskaarten dras tisch verhogen. Als gevolg van de korting op de subsidie door zowel het rijk als de gemeente Amsterdam is het orkest met in gang van dit jaar een half mil joen euro kwijtgeraakt. Het KCO is niet bereid te bezuinigen op dirigenten, solisten of repertoire. „Wij bezetten een toppositie", zegt algemeen directeur Jan- WUlem Loot. „Die willen wij be houden. Daar hebben we voor gevochten. De vorige staatsse cretaris voor cultuur noemde ons een boegbeeld. Dankzij een verhoging van de subsidie in de vorige kunstenplanperiode konden we de musici een iets hoger salaris bieden. Dat geld zijn we nu weer kwijt. Maar we kunnen de orkestleden nu moeilijk lager gaan honoreren. Dus moeten we op een andere manier bezuinigen." Het finan ciële gat zal moeten worden ge dicht via een hoger rendement uit sponsorcontracten, meer particuliere donaties, lucratieve concerten in het buitenland en vooral de toegangskaarten. Om de toegankelijkheid van de concerten niet te bemoeilijken is er vanaf gezien de prijs van alle kaarten te verhogen. Voor het eerst voert het orkest een rangindeling in. De prijzen van de meest gevraagde 600 plaat sen gaan met ingang van het komend seizoen, verdeeld over twee jaar, met 25 procent om hoog. „Een kaartje van 62 euro is nog altijd goedkoper dan één voor de orkesten in Berlijn of Wenen", aldus het KCO. De middenrang (circa 1000 stoe len) stijgt met 7 procent en de rest blijft gelijk. Bestaande kor tingen worden gehandhaafd. De abonnementhouders zijn ér niet meer van verzekerd dat ze hun vaste plaats, die velen al ja ren bezetten, kunnen behou den, „Deze maatregel heeft als aantrekkelijk nevenaffect, dat de doorstroming toeneemt", al dus directeur Loot. Het KCO ontving in de vorige kunstenplanperiode, 2001- 2004, jaarlijks van de gemeente Amsterdam 6 miljoen euro en van het rijk 4 miljoen euro. Daarvan zijn met ingang van dit jaar respectievelijk 400.000 en 100.000 euro afgegaan. Jan-Wil lem Loot bepleit een andere wijze van politieke besluitvor ming in relatie met de subsidië ring. „Er is een gebrek aan visie. Elke vier jaar moeten we weer gaan uitleggen waarom we be staan. Kan dat niet anders?" parijs/amsterdam - De Nederlandse Rineke Dijkstra wordt be schouwd als een van de beste documentaire fotografen ter wereld. Hripsimé Visser, conservator fotografie van het Stedelijk Museum, heeft een overzichtstentoonstelling samengesteld met ruim zeventig portretten. De expositie is in het Parijse Jeu de Paume aan een Euro pese tournee begonnen. Na Parijs reist de presentatie naar het Fo tomuseum in Winterthur en La Caixa in Barcelona, om in november te eindigen in Amsterdam. De tentoonstelling, simpelweg 'Rineke Dijkstra' gedoopt, omvat 75 fotowerken en twee video's. Alle belang rijke periodes in Dijkstra's nog niet zo lange loopbaan passeren de revue. De expositie omvat de bekende strandportretten, de serie van de pas bevallen moeders, de stierenvechters, de meisjes uit de Buzz- club en de kinderen in de Berlijnse dierentuin. Ook de Israëlische sol daten en de reeks van Olivier - van 'normale' Franse jongen tot legio nair van het Vreemdelingenlegioen - maken deel uit van de presen tatie. Foto: GPD/Rineke Dijkstra. den haag/gpd - Het begi j het proces tegen Mohai B., de verdachte van de 1i op Theo van Gogh, hee rol gespeeld bij het besli 'Submission I' niet op he festival in Rotterdam te draaien. Dat heeft Gijs Westelaken van productie schappij Column laten 1 Mohammed B. moet va voor het eerst voor de verschijnen. Column maakte maand: kend de film van The Gogh en Ayaan Hirsi Ag beschikbaar te stellen vo festival in Rotterdam opn van 'veiligheidsadviezen' de Westelaken wil niet i op de inhoud van die ach „Het is niet zo dat we 1 bedreigingen hebben 0 gen. We willen alleen nir minste risico lopen ra mensen die met Column ken hadden of hebben." Van de Westelaken zegt kunnen inschatten of he festival gevaar zou hebb lopen bij vertoning van mission'. Volgens de pro: zal de film, een aanklach 3 de islam waarin vier mishandelde vrouwen ren, ooit nog wel een ke toond worden, hetzij in 1' scoop, hetzij op televisie. WD-politica Ayaan Hi deelde vorige week bij h r rugkeer in de Tweede mee desnoods de films mission 2, 3 en 4' te 1 Van de Westelaken wil ni gen of daarin een rol is legd voor zijn productieb In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor professio nele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fo tograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: Ans van den Nieuwendijk, Hans Heuer en Piet van der Zwet van toneelvereni ging Elckerlyc uit Sassenheim. Theater 't Onderdak in Sassen heim is een schitterende plek. Blinkend schoon, ruim, kleurig en modem. Daar, in dit cultu rele trefpunt, is toneelvereni ging Elckerlyc dezer dagen be zig met de voorbereidingen voor een dubbele uitvoering aanstaande weekeinde. Met liefst drie jubilarissen: Ans van den Nieuwendijk (40 jaar op het toneel), Hans Heuer (50 jaar) en Piet van der Zwet (60 jaar). Blijkbaar is 't Trefpunt ook een inspirerende plek, want de drie staan met hun collega's vol viiur op de planken tijdens de repetities van 'Pitten', een to neelstuk over het spelen van een toneelstuk, van de oude meester Herman Heijermans. Met Van den Nieuwendijk als souffleur, Heuer als regisseur en Van der Zwet als de man van de geluidseffecten. Een las tig stuk om te spelen, vinden ze alledrie. Maar wel een uitda ging- Zonder uitdaging, zonder pas sie is het ook niet mogelijk zo lang toneel te spelen. „Ik speel al van jongs af aan", zegt Van der Zwet. „Het verkleden, het schminken, iemand anders spelen, dat heb ik altijd prach tig gevonden. Dat geeft een kick. Wat ook mooi is: de we ken voor een uitvoering loop je met de zenuwen in je lijf, heb je plankenkoorts. Maar als het doek eenmaal opgaat, is alles weg. En na afloop ben je zo blij, dat je jezelf wel kunt zoe nen." Voor Van den Nieuwendijk ligt dat toch iets anders. „Ik denk heus wel eens waar ben ik mee bezig als tijdens de repetities een bepaalde rol niet wil luk ken. Maar dan helpt hpt als ik kwaad word. Zo werkt dat nu. Ik was eerst trouwens helemaal niet zo toneelminded. Ik ben een keer met een vriendin meegegaan. Er was een tekort aan mensen en voor ik het wist moest ik invallen. Ik had ook nog eens de hoofdrol, een heel emotionele rol, in 'Het dorp der huichelaars': ik was het hoertje dat het met een nota bele aanlegde. Ik was zó onze ker. Maar na afloop kreeg ik toch complimenten. Ik ben best wel onzeker van aard, maar dat heb ik in de loop der jaren overwonnen." „Ik was die notabele", lacht Heuer. „En op het toneel was ik echt gek op haar. Dat is het mooie van toneel, het is de kunst om emoties over te bren gen, in de huid van een ander te kruipen. Je moet proberen van jezelf los te komen. Dat Bij elkaar 150 jaar toneelervaring: de drie jubilarissen Ans van den Nieuwendijk (links), Hans Heuer (midden) en Piet van der Zwet van Elckerlyc. Foto: Henk Bouwman moet je leren, dat lom je niet meteen. Vroeger was dat nog moeilijker. Een man werd niet geacht zijn emoties te tonen." In al die decennia hebben ze alledrie kunnen rijpen als to neelspeler, ook al omdat dat een belangrijk kenmerk is van Elckerlyc, zegt Heuer. „De ver eniging bestaat uit mensen die allemaal goed toneel willen spelen, een stuk echt willen uitdiepen. Ook al kunnen we er niet heel veel tijd in investeren, we zijn geen beroeps. Maar daarom kun je de zaken nog wel serieus aanpakken. We be ginnen vaak met het bediscus siëren van een stuk. Over de inhoud en de rollen. Wat voor een persoon moeten we spe len, wat zijn zijn kenmerken? Je moet voorkomen dat je ie mand naspeelt, je moet ie mand zijn." Da's heerlijk om te doen, ook al houdt het een keer op. Zo zet Heuer een streep onder zijn carrière. Vijftig jaar vindt hij wel genoeg, zegt hij. „Maar dat betekent natuurlijk niet dat ik nooit meer kom kijken." Van den Nieuwendijk doet ook een stapje terug. „Ik heb al zo vaak op het toneel gestaan, ik wil wat meer achter de scher men doen. Ook daar zijn men sen nodig." En Van der Zwet? Die gaat nog wel eventjes door. „Ja hoor, zolang ik het nog leuk vind." Herman Joustra Elckerlyc speelt 29 en 30 janu ari in Theater 't Onderdak, Gouverneurlaan 40a in Sas senheim, twee komische een akters: 'Pitten' van Herman Heijermans en 'De familie Ba- Ie en...de pin-up' van Peter Leenders. Reserveren kan vanavond telefonisch (0252- 37120) tussen 20.00 en 22.00 uur. Of anders op een van bei de dagen zelf. De voorstellin gen beginnen om 20.15 uur. door Herman Joustra leiden - Aiai, oeioei. Sorry hoor, maar het moet nog maar eens een keer gezegd: De Waag is niet geschikt voor elektronisch versterkte muziek. Qua akoes tiek tenminste. Stenen vloer, stenen muren. Glazen deuren. Nergens demping. Nog geen kleedje of schilderijtje. Zo'n beetje de ongunstigste akoesti sche omstandigheden voor een concert. Noten caramboleren en stuiteren door de zaal. Zeker als de zaal ook nog eens matig is gevuld, met een man netje of veertig. Zoals bij het optreden van The Blues Bro thers, aan het begin van de avond. Het geluid van de band doet aanvankelijk denken aan dat van een spelende transis torradio in een badkamer. Maar dan nog eens met een flinke hoeveelheid boemerige bas er bij. Tsja, daar valt als geluids technicus niet veel eer aan te behalen, in zo'n stenen aquari um. Tot zover het abominabele ge luid. Maar dit moet ook nog maar eens een keer gezegd: De Waag is een geschikte plek voor muziek. Qua ambiance. Echt een prachtig gebouw, waar meer dan vier eeuwen neerkij ken op het publiek. Ooit een. belangrijke plek voor de handel, waar spullen werden gewogen alvorens te worden verkocht. Zo'n omgeving geeft een muzi kaal avondje natuurlijk wel ex tra cachet. Voorwaar een fraai decor voor een concert. Met een beetje fantasie zie je nog het handjeklap van de kooplieden en het geploeter van de sjouwers. En je hebt geen fantasie nodig om het ge zwoeg van de muzikanten te zien. Bovendien, als er eenmaal wat publiek binnen is, zoals la ter op de avond, dan is het alras gezellig. Gekeuvel en jazzmu ziek. Meedeinen en jazzmuziek. Dankzij de opzwepenc Blues Brothers. Met mu de gelijknamige film. En nummers zoals 'Grease ning"en 'Hit the road Jac En ook, aan het slot avond, dankzij het 'zaza van de saxofoons van Kiers en Rudolf de Vr met hun band een paai0 pende sets neerzetten e jazz, vette funk. Dan g ook wat beter met de ak met het publiek als dei materiaal. Toch wordt het nooit dat betreft, het blijft be ij Maar uiteindelijk ovenw echte swing. Die laat zi in een stenen bak niet ren. Die worstelt en kc ven, jaagt het plezier mensen. Die jaagt de beentjes vloer. Wat dat betreft zit dens de jazzweek wel De Waag. Ondanks de akoestiek swingt Leiden theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'Jeans 14', door de Stichting Jeans. Gezien: 25/1, schouwburg Leiden Januari is al een paar jaar lang voor de Leidse Schouwburg de 'Jeans'-maand. Ook dit jaar, in middels zijn we toe aan afleve ring 14, onder de veelzeggende titel 'More Music'. Want er wordt weer in een razend tem po een hele lading tophits over ons uitgestrooid. Programma nummer 15 is ook al weer in voorbereiding, waarbij het pu bliek ditmaal een stem krijgt bij de samenstelling. Daartoe zijn de 700 hits van de vorige 13 shows op de website op een rij tje gezet. Een rekensommetje leert dus dat er per programma circa vijfitg nummers ten geho re worden gebracht. En dat in zo'n twee uur tijd. Deze hoge hitdichtheid is als vanouds verpakt in een super snelle show. Dat betekent hard werken voor de vier dames (Jacqueline Goedmakers, Mieke Dijkstra, Chantal de Brouwer, Eileen Schilder) en de vier he ren (Hans Lemmen, Ivar Cos- tenoble, Remko Harms, Ger Sa- velkoul). Het enthousiasme heeft er in elk geval niet onder te lijden. De showmachine loopt gesmeerd, van routine of sleur lijkt beslist geen sprake. Veertien maal hetzelfde kunstje vertonen zonder sleetse plek ken te vertonen. Ook dat is een prestatie. De professionaliteit in belichting, aankleding en show- opbouw is in de loop der tijd zelfs toegenomen. De live band komt met slagwerk, bas, gitaar en vooral keyboards tot n vaarbare resultaten die i)c geval feestelijk klinken. '3 Aan de formule wordt njy, lijks gesleuteld. Je weet 4 krijgt - en dat in grote p<p Alles wordt weer met één avond gecombineeiji.i Elvis tot Stevie Wonder Kinderen voor Kinderei ren-vijftig-sentiment en| festivalklassiekers. Veel blewerk, bijna uitsluit ei tempo-nummers en eei gelijkmatige rolverdelii nen de cast. Een ieder ruimschoots de kans oi ding te doen. In muzikaal en artistiekl valt er weliswaar het no| voorbehoud te maken, ontkennen valt dat 'Je: swingt. Toeval of geen tti de 'Jeans'-maand janua 'Leiden swingt' vallen tt^( maar mooi samen. £r

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 16