Een extreme make-over K %mm Achtergrond Succes vader en zoon Poot in strijd tegen luchthaven De technische recherche deed op 2 november urenlang onderzoek naar sporen op de plaats waar Theo van Gogh was vermoord. Archieffoto: GPD/Phil Nijhuis In de zwaar beveiligde bunker van de Amsterdamse rechtbank begint woensdag het proces tegen Mohammed B., de moordenaar van Theo van Cogh. Niemand twijfelt eraan dat Justitie de jonge Amsterdamse Marokkaan levenslang achter de tralies wil. Zeker is dat hij niet de eerste was die afscheid nam van de witte wereld en emigreerde naar de wereld van de radicale islam en ook niet de laatste. m." Voor Elvis Costello bestaan muzikale Paul Fentener van Vlissingen: zigeuner met een missie ifesh?" Het is het eerste woord dat in het hoofd van de hindoestaanse Amsterdammer Ramdin Lahoori opkomt als hij op 2 november Mohammed B. op zich af ziet lopen, vlakbij de ingang van het Oosterpark. Het is Marokkaanse straattaal voor: wat is er aan de hand, wat doe je? Mohammed lijkt verward als hij door Ramdin in het Marokkaans wordt aangesproken. Hij draagt een lange jas en daaronder een djella- ba, het traditionele gewaad voor orthodoxe grenzen niet meer moslims. Ramdin ziet dat hij dure zwarte schoenen aan heeft, „Prada of Botticelli of zo" en op zijn hoofd zit een klein mutsje, „een soort toupetje". Dat is vrij normaal, zeker voor Amsterdam- Oost, maar Ramdin kijkt naar het pistool - „een 9 millimeter, denk ik" - dat onder de rechterarm van Mohammed is geklemd. Iets verderop, tegenover het stadsdeelkantoor aan de Linnaeusstraat, ligt Theo van Gogh met steek- en schotwonden op het trottoir, maar Mohammed loopt rustig, ijzig kalm bijna, met zijn handen in de zakken. „Kifesh?" Het woord hangt tussen de twee jongens, allebei in de twintig, allebei opge groeid in Amsterdam, allebei allochtoon. Dan lopen ze door, Mohammed B. de gewenste martelaarsdood tegemoet, Ramdin naar zijn winkel. Pas daar hoort Ramdin wat er gebeurd is. „Ze zeiden: die meneer Van Gogh, die is dood." De bloedige details zijn bekend. Van Gogh fietst van zijn woning aan de Pythagorasstraat naar de Linnaeusstraat. Voorbij tijdschriftenhandel Primera haalt de eveneens fietsende Moham med de cineast in en schiet hem van zijn rij wiel. Van Gogh rent naar de overkant van de straat, maar Mohammed blijft schieten. Als Van Gogh is neergevallen, probeert de dader hem met een mes te onthoofden, maar hij stuit daarbij op de nekwervels. Met een kleiner In de Bunker in Amsterdam, waar ook Volkert van der G. terechtstond, begint woensdag het proces tegen Mohammed B. Archieffoto: GPD door Frank Hendrickx en Ferdi Schrooten mes steekt hij ten slotte een open brief aan Hirsi Ali op het lichaam vast, 'in naam van Al lah de Barmhartige, de Genadevolle'. B. loopt weg door het Oosterpark en wordt door de politie opgewacht bij de Mauritskade. Er volgen schoten. Een politieagent raakt ge wond. Mohammed krijgt zijn martelaarsdood niet: hij wordt in een been De gebeurtenis is bekend, maar toch worstelt Nederland nog onverminderd met de vraag: Kifesh? Wat is er aan de hand? Hoe kan een intelli gente, goed geïntegreerde jongen tot zo'n gruweldaad in staat zijn? Wat moet er gedaan worden? En hoeveel potentiële Mohammed B.'s zijn er? Tientallen, honderden, duizenden? De verdachte geeft geen antwoor den. Hij zit al tweeënhalve maand vast in het Scheveningse gevange nisziekenhuis. Kort na zijn arresta tie en een spoedoperatie in het Amsterdamse VU-ziekenhuis is hij er afgeleverd door leden van het Bijzonder Ondersteuningsteam (BOT). Dat is een specialistische eenheid die is uitgerust met Heck ler Koch MP5-machinepistolen en beschikt over gepantserde voer tuigen met rondom kogelwerend glas en explosiebestendige carros serie. Met Mohammed wordt geen enkel risico genomen. In zichzelf gekeerd en afge zonderd van z'n medegedetineerden herstelt hij sindsdien van zijn beenbreuk. Het welge mikte schot uit een politiepistool verbrijzelde bij zijn arrestatie het bot. Het gevangenispersoneel heeft geen kind aan hem. Hij is de rust zelve, een modelgevangene, op bijna superieure wijze. Een aardige vent, correct, vriendelijk. In het geheel niet veelei send. Hij mag inmiddels bezoek ontvangen en kran ten lezen. Zijn medegedetineerden kijken naar de betaalzender Canal+, vanwege de sport en de seksfilms. Mohammed niet. Hij leest in zijn koran en zwijgt. Op zijn eerste procesdag zal de moordenaar van Van Gogh verstek laten gaan, heeft advo caat Peter Plasman al aangekondigd. Het zal de nieuwsgierigheid van pers en publiek niet bevredigen. Aan die behoefte is Justitie al over matig tegemoet gekomen door de foto van zijn cliënt vrij te geven, meent Plasman. Middeleeuwen „Er was geen opsporingsbelang", zegt Plas man over de publicatie van de foto. „Justitie wilde haar spierballen tonen. In de middeleeu wen werd zo iemand op een kar gezet en rondgereden over het plein. Nu kom je her kenbaar op Opsporing Verzocht. Vooraf klonk het al overal: de moordenaar van Van Gogh krijgt vanavond een gezicht." Dat Justitie een foto liet zien waarop Moham med B. er heel anders uitziet dan tijdens de moord vindt Plasman gênant. De verdachte zelf reageerde nuchter en gelaten. „Ze zullen binnenkort wel terugkomen om me een muts en een bril op te zetten." Het zijn schaarse woorden van B. vanuit zijn cel. Met zijn afwezigheid woensdag in de rechtszaal duurt zijn zwijgen voor de buiten wereld voort. Geen verklaring, geen bekente nis, geen spijtbetuiging. Antwoorden moeten elders worden gezocht. Wellicht in Amsterdam-West, de buurt waar hij opgroeide en radicaliseerde, net als de meeste andere leden van de groep die door de inlichtingendienst AIVD het Hofstadnetwerk is gedoopt. Na de moord op Van Gogh is in deze wijk nog een aantal jongens opgepakt. Midden in de vastentijd, de ramadan, vlak voor zonsondergang, het moment waarop ie dereen kon gaan eten, gingen de deuren van enkele witte busjes open. Agenten in burger - kledij stormden woningen binnen, gooiden een zak over de hoofden van de arrestanten en voerden hen met een pistool op het hoofd af. „Sindsdien hebben we niets meer van ze ge hoord", zegt een buurtbewoner. Winderig Het kloppend hart van de buurt ligt op het Au gust Allebéplein in het Amsterdamse stadsdeel Slotervaart, een winderig plein met exotische winkeltjes en restaurants. Van de autochtone middenstand heeft alleen een filiaal van Albert Heijn stand gehouden. Het aantal Nederlan ders is op één hand te tellen. Er staan een isla mitische school, een moskee en een vmbo in de nabije omgeving. De woningen ogen ver- De foto van Mohammed B. die tijdens de uitzending van Opsporing Verzocht werd getoond. Archieffoto: GPD waarloosd, maar van een getto is geen sprake. „Het Kreuzberg-effect", zegt Romboud Mei nes, verwijzend naar de vrijwel geheel Turkse buurt in Berlijn. „Nederland heeft zich terug getrokken uit dit soort buurten", aldus Mei nes, die als jeugdwerker veel contact had met Mohammed B. „Voor jongens zoals hij was ik als jeugdwerker de laatste link met de witte wereld." De tijd zat niet mee. Met de no-nonsens-kabi- netten van Lubbers raakte het welzijnswerk uit de gratie. Voor een deel terecht, meent Mei nes, want te veel jeugdwerkers waren van de school 'alles moet kunnen'. „Ze dronken mee met de jongeren, blowden mee en de staat moest daar maar voor betalen." Eind jaren tachtig, begin jaren negentig kon opeens nog maar heel weinig. Toen in Amster dam-West een jeugdhuis dicht ging, was het Mohammed die voorop liep om een nieuw centrum te openen. „Mohammed deed alles", zegt Meines. „Hij was zeer enthousiast, zeer gedreven, zeer gemotiveerd." De moeite was voor niets. Er kwam geen nieuw centrum voor jongeren. Voor Meines was dat de druppel. ,,Ik nam ontslag. Zo kon ik niet werken." Inmiddels werkt hij in Leeuwar den. Mohammed B. was zeer teleurgesteld. Hij voelde zich verraden, maar Meines kon niet bevroeden dat zijn voormalige pupil zich radi caal van de witte wereld zou afkeren. Ongeloof was zijn eerste reactie op het nieuws dat Mo hammed de moordenaar was van Van Gogh. „Niet jij, dacht ik. In kan zo zes andere namen noemen, maar niet jij. Jij had alles in je om te slagen." Meines heeft er sinds november vaak over na gedacht. „Was Mohammed niet ontspoord als het jeugdcentrum er wél was gekomen? Ik ben geneigd om die vraag met ja te beantwoor den." Meines merkt dat er bij de overheid hernieuw de belangstelling is voor jeugdwerk. „Minister Remkes zegt dat het jeugdwerk weer op de kaart moet worden gezet. Zelfs de AIVD is nu positief. Iedereen realiseert zich dat je er bo venop moet zitten, dat je die jongens kansen moet bieden, anders haken ze af. Die tendens vind ik positief." De Marokkaanse jongeren rond het August Al lebéplein zijn minder optimistisch. „Ze zeggen dat ze meer voor ons willen doen", zegt een jongen, die net als zijn vriend niet met zijn naam in de krant wil. „In deze buurt lukt nooit wat. Op een gegeven moment denk je: fuck it." Zoiets is ook met Mohammed B. gebeurd. In de buurt genoot hij aanzien. Hij zat op het hbo en was een slimme jongen. „Natuurlijk ken nen we Mohammed", zegt een van de jon gens. „Iedereen kent elkaar hier. Met Moham med kon je over alles praten, over het geloof, over rekenen... Hij wilde je met alles helpen." Dat hij geradicaliseerd is, had niets met het overlijden van zijn moeder te maken, zoals is geschreven. „Als je moeder dood gaat, doe je het een paar maanden rustig aan. Het is geen reden voor een extreme make-over. De jongens geloven eerder dat Mohammed geïndoctrineerd is door ronselaars en radicale predikers. In de taal van de straat: „Iemand heeft in zijn oor gepist. Als je zwak bent en ie mand vertelt je precies hoe het in elkaar zit, dan kun je daar voor val len." Mohammed woonde de laatste ja ren in de Marianne Philipsstraat. Het is vlakbij zijn ouderlijke huis en vlakbij het August Allebéplein, maar innerlijk emigreerde Mohammed naar de wereld van het radicale salafisme, een stroming die terug wil naar de beginselen van de islam, zoals de profeet Mohammed die heeft verkondigd. Krachtig Vandaar dat hij zich ook ging kle den als de profeet, met djellaba, muts en baardje. Hij werd voortaan geleid door een zeer krachtige filo sofie, een 'revolutionair program ma', zoals de Amerikaanse publicist Paul Berman het salafisme om schrijft. Mohammed leerde dat zijn teleurstelling in de witte wereld volkomen begrijpelijk is. Volgens het salafisme zijn alle Westerse democratieën perverse, zielloze maatschappijen, voortgedre ven door oppervlakkige verlangens en dierlijke lusten. Het antwoord op dat ongeluk is even radicaal als helder. De wereld kan worden ge red door weer aan de regels van God te vol doen. Geen mens zal nog langer gehoorzaamheid verschuldigd zijn aan een ander mens, alleen aan God. Om die staat van perfectie te berei ken is er een kleine voorhoede nodig van heili ge krijgers die iedereen bestrijalK de komst van dat paradijs in de weg staat. Of ze nu Theo van Gogh heten, Ahmed Aboutaleb of andere prominente politici die het Hofstadnetwerk volgens Justitie op de korrel had. Het strafrecht zal geen vat hebben op Moham med, omdat hij door mensen gecreëerde wet ten niet erkent. Het is de vraag of een levens lange gevangenisstraf hem zal treffen. De grote ideoloog van de salafistische jihad, Sayyid Qu- tb, omschreef zijn jarenlange verblijf in de Egyptische gevangenis, waar hij werd gemar teld en gefolterd, als de gelukkigste en meest vruchtbare tijd van zijn leven, omdat zijn ge loof er nog sterker en helderder werd. De ech te stakkers zijn degenen die niet over dat ge loof beschikken. Het proces dat woensdag begint in de recht bankbunker in Amsterdam-Osdorp, wordt een botsing van werelden. Jeugdwerker Romboud Meines zal het proces volgen. Misschien zal hij terugdenken aan de Mohammed die hij kende: aardig, gedreven, behulpzaam. „Medelijden zal ik niet met hem hebben." zegt Meines. „Maar toch denk ik wel eens: Mohammed, was toch die lieve jongen gebleven." De naam Ramdin Lahoori is om privacyrede- nen gefingeerd. ZATERDAG 22 JANUARI 2005

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 1