Ook KRO komt met
eigen themakanaal
MEDIA
KRO profileert
De eerste Nederlandse bankroven
Nelleke van der Krogt zoekt altijd vrolijkheid
Kinderen begrijpen reclame nil
zich met Tien Geboden
Paul de Leeuw
geveld door
ski-ongeluk
De Mol haalt
'Robinson'
Talpa binnen
Vereniging wil na 2010 plek voor zichzelf
HDC648
dinsdag 18 januari 200;
hilversum/anp - Tv-presenta-
tor Paul de Leeuw heeft een ski
ongeluk gehad en moet daarom
van de dokter enige tijd rust
houden. De VARA zendt hier
door donderdagavond een an
der programma uit dan het ge
plande PaPaul. De afleveringen
van vandaag en morgen van dit
programma stonden al op
band, verklaarde een woord
voerder van de VARA.
De Leeuw vermoedt dat hij vol
gende week zijn werkzaamhe
den hervat. Helemaal zeker is
dat niet, omdat nog niet vast
staat of een bot in zijn arm is
ingescheurd of is gebroken. De
presentator is door het ongeval
eerder uit Oostenrijk terugge
keerd, maar ondervindt niet
heel veel hinder van het onge
luk.
Zijn gezondheidsproblemen
hebben ook gevolgen voor de
eerste voorronde van het natio
naal Songfestival, dat donder
dagavond plaatsheeft. De
Leeuw maakt deel uit van de
jury en kan daar nu niet aanwe
zig zijn.
naarden/anp - De nieuwe tele
visiezender van mediaondeme-
mer John de Mol gaat het pro
gramma 'Expeditie Robinson',
nu nog van NET 5, uitzenden.
Eerder was al bekend dat de
presentator van deze overle-
vingsshow, Ernst-Paul Hassel-
bach ook bij De Mol gaat wer
ken, net als de vroegere NET 5-
programmadirecteur Remko
van Westerloo.
Na de verworven tv-rechten
van het Eredivisievoetbal, is Ex
peditie Robinson het eerste
programma waarvan bekend
wordt dat Talpa, het zal gaan
uitzenden. Talpa heeft bij de
Britse eigenaar Castaway de
uitzendrechten verworven voor
de komende drie jaar voor Ne
derland en voor België.
Hilversum - Het zal weinig
mensen de komende tijd kun
nen ontgaan: de KRO is gisteren
begonnen met een opvallende
nieuwe imago-campagne,
waarin niets minder centraal
staat dan de Tien Geboden. Op
televisie, radio, internet en de
komende weken ook op posters
in abri's en op stations zullen
deze 'kernwaarden van onze
joods-christelijke traditie' breed
worden uitgedragen. Het is de
bedoeling dat de campagne
drie jaar gaat lopen.
Vergeleken met de al flink spiri
tueel getinte spotjes uit de vori-
ge campagne, zoals de omstre
den Maria-figuur met de ont
blote borst, zijn de nieuwe ui
tingen nog nadrukkelijker ka
tholiek van aard. Volgens KRO-
voorzitter Frans Slangen is dat
uitermate belangrijk in een tijd
waarin de positie van de om
roepverenigingen ter discussie
staat. „We moeten ons nóg na
drukkelijker profileren dan we
al deden", zei hij gisteren bij de
presentatie van de campagne.
Daarin zijn de geboden omge
doopt in 'beloften' of 'positieve
statements', en is de formule
ring omgedraaid. Het wat dwin
gende 'gij zult niet' is in de
meeste gevallen vervangen
door 'ik.Zo werd 'gij zult
niet doden' vertaald met 'ik wil
leven', is 'gij zult niet stelen'
omgedoopt in 'ik heb genoeg',
en werd 'gij zult geen onkuis-
door Patrick van den Hurk
Hilversum - De KRO komt nog
dit jaar met een digitaal thema
kanaal, waarop de katholieke
omroep zich vooral op basis van
zijn identiteit zal gaan profile
ren. Dat zei voorzitter Frans
Slangen gisteren bij de presenta
tie van de nieuwe imagocam
pagne van zijn omroep. „We
praten er nu nog over, dus ik kan
niet zeggen wanneer het precies
komt en hoe het er exact gaat
uitzien. Maar dat het kanaal er
komt staat wel vast."
Als de KRO het plan doorzet,
wordt ze de tweede publieke
omroepvereniging die zich op
het pad van de digitale thema
kanalen begeeft. De VPRO was
twee jaar geleden de eerste met
het muziekkanaal 3voorl2-tv,
en vulde dat aanbod vorige
maand aan met HollandDoc en
een tweede 3voorl2-kanaal. De
NOS begon tegelijkertijd met
Journaal24, maar is geen om
roepvereniging met leden.
Ook andere omroepen hebben
digitale plannen. Zo overweegt
de TROS een kanaal te begin
nen dat gebaseerd moet wor
den op de tv-gids TROS Kom
pas. Dat zou moeten worden
geëxploiteerd als een activiteit
van de vereniging TROS, zodat
er minder rekening hoeft te
worden gehouden met de be
perkingen die het bestuur van
de Publieke Omroep de vereni
gingen oplegt. Volgens Slangen
overweegt ook de KRO die con
structie.
De voorzitter roert zich gere
geld als het gaat om de positie
en de invloed van de omroep
verenigingen in het bestel. De
KRO wil daarin vooral duidelijk
herkenbaar blijven, en vreest bij
de rationalisering ervan haar
'geur en kleur te verliezen. „En
bij dat herkenbaar blijven heb
ik het niet alleen over de perio
de van de huidige uitzendcon-
cessie", aldus Slangen. „De
KRO zal ook na 2010 altijd een
plek voor zichzelf willen heb
ben, op tv, op de radio, via
breedbandinternet en dus ook
op themakanalen."
Om te voorkomen dat op het
themakanaal dingen te zien
zullen zijn 'die iedereen al
doet', ligt het volgens Slangen
voor de hand dat er vooral
identiteitsbepalende program
ma's zullen worden gepro
grammeerd. „Dat kunnen pro
gramma's zijn die al eerder op
de gewone tv zijn vertoond,
maar ook dingen die we er spe
ciaal voor maken. We denken
bijvoorbeeld ook aan program
ma's voor de jeugd, zeg maar
vanaf 12 jaar. Daar is niet zo
veel voor op de tv."
De KRO presenteerde gisteren
ook een aantal nieuwe pro
gramma's. Opvallend daarbij is
Wie was ik?, vanaf mei te zien,
waarin mensen regressiethera
pie ondergaan. Ze worden door
een therapeut in trance ge
bracht, zodat ze in hun geest
kunnen terugkeren naar een ver
verleden. De verhalen die daar
bij komen bovendrijven, zijn
door de redactie op waarheid
getoetst, waarop presentator
Derk Bolt met de deelnemers
naar de plekken ging die zij in
hun trance hebben gezien.
De Tien Geboden, maar dan in
een wat 'mildere uitvoering'. De
KRO toont de komende maan
den waar de omroep voor staat.
Op tv, op de radio, internet én
op posters in abri's en op de sta
tions. Foto: KRO
Hilversum - Nederland kreeg
veertig jaar geleden voor het
eerst met het verschijnsel bank
overval te maken. Dat in de ja
ren vijftig en zestig niemand re
kening hield met een overval op
een bank, valt op te maken uit
de verschillende verhalen van
bankmedewerkers, vanavond in
Andere tijden. In die tijd was
het heel gewoon om in een
bank de alarminstallatie uit te
zetten om het de schoonmaak
sters wat makkelijker te maken.
Over het vervoer van geld ver
telt een bankemployee: „Je
stond helemaal niet stil bij een
overval. Je reed gewoon op je
fiets met een pakket van 30.000
gulden."
Geldtransport vindt tegenwoor
dig plaats in nauw overleg met
de politie. Voordat Nederland
te maken kreeg met bankover
vallen vond het vervoer van
geld naar banken plaats via de
postbode. Hij leverde bij het lo
ket de enveloppen met biljetten
van 25 en 100 gulden af. De to
tale inhoud bedroeg al snel
40.000 gulden.
Zwart-wit beelden van een in
terview met een bankmedewer
ker bij wie de schrik er nog
goed in zit, doen denken aan
een fragment uit de documen
taire Bowling for Columbine
van Michael Moore. Moore
leest een advertentie van een
bank. Nieuwe bankrekening-
houders krijgen een wel heel
bijzonder welkomstgeschenk:
een geweer. Moore opent een
rekening en krijgt als dank het
wapen mee.
Volgens Ruud Oord van de Ne
derlandse Vereniging van Ban
ken vindt de eerste echte bank
overval plaats in 1965. In Til
burg zien overvallers kans om
bij een filiaal van de Amster
dam-Rotterdam Bank een be
drag van 900.000 gulden buit te
maken. Overvallen die hiervoor
plaatsvonden doet Oord af als
'kruimelwerk en slappe imita
ties van mensen die de Bonnie
Clyde films haddeq gezien'.
Oord vertelt verder dat grote fi
lialen niet erg in trek waren bij
overvallers. Zij hadden een dui
delijke voorkeur voor de kleine
re. Postfilialen, waar je naast
geld ook een tijdschrift kon ko
pen, waren erg in trek. Hier kon
de overvaller eerst rustig de si
tuatie inschatten voordat hij
daadwerkelijk tot actie over
ging-
„Er waren ook overvallers die
het hele land afgingen om bij
één soort bank, bijvoorbeeld de
ABN, een overval te plegen. Een
soort vaste klant, maar dan op
een vervelende manier", aldus
Oord.
Moniek Toebosch was een van
de omstanders die getuige was
van de overval op de Amster
dam-Rotterdam Bank. „Wat
opviel was dat er twee witte Ci-
troëns waren. Npg belangrijker
was de inhoud van de auto's:
twee prachtige mannen." Toen
ze door had dat het hier om een
gewapende overval ging onder
nam ze actie: „Ik hoorde een
schot. Later zien we mannen
naar buiten komen met van die
zwarte dokterstassen die uit
puilden. Toen ze wegreden,
ben ik naar het midden van de
straat gelopen en heb ik het
kenteken van één van de auto's
genoteerd."
Voor slachtoffers van bankover
vallen was er in de beginperio
de niet echt sprake van goede
nazorg.
Arthur van Colmjon
Andere Tijden bij de NPS op Ne
derland 3, vanavond, 20.50 Uur
Top
10 meest bekeken programma's
1.
Spoorloos
Ned. 1
2.
Vermist
Ned. 2
3.
Studio Sport, zondag 19 uur
Ned. 2
4.
Goede Tijden Slechte Tij
RTL 4
den
5.
Journaal 20 uur
NOS
6.
EHBO, eerste hulp bij op
RTL 4
voeden
7.
Keeping up appearances
TROS
8.
Hart van Nederland
SBS6
9.
Postcodeloterij 1 tegen 100
TROS
10.
Baantjer
RTL 4
Top 10 meest bekeken kinderprogram
1.
Jeugdjournaal
NOS
2.
What's with Andy
Fox Kids
3.
Zoop
Nickelodeon
4.
Rocket power
Nickelodeon
5.
Spongebob squarepants
Totally spies!
Nickelodeon
6.
Fox Kids
7.
Wetensnap
VPRO
8.
Klokhuis
NPS
9.
Kids top 20
Fox Kids
10.
Shinchan
Fox Kids
Marktaandelen in
Nederland 1
14,4
(12,5)
Nederland 2
14,3
(15,8)
Nederland 3
6,3
(6,5)
-
RTL 4
17,9
(16,2)
RTL 5
4,9
(4,3)
Yorin
5,8
(5,2)
SBS 6
11,4
(15,1)
-
NET 5
5,1
(4,9)
Veronica
4,0
(4,2)
-
De weekcijfers zijn afkomstig van de afdeling Kijk-
onderzoek van de Publieke Omroep. Het aantal kijl
De lijst met meest bekeken kinderprogramma's bes
kers van 3 tot en met 12 jaar. Tussen haakjes staai/'
aandelen van vorige week.
AVRO-presentatrice Nelleke van der
Krogt heeft haar hele leven kunnen
doen wat ze wilde, en onderweg héél
veel gelachen. De televisiekijkers heb
ben dat een tijdje niet kunnen merken,
maar vooral na het terugblikprogram-
ma Daar blijf je voor thuis weten ook
zij beter.
door Jacques Geluk
den haag - „Nadat ik de "Vaginamono-
logen' in het theater had gedaan, zei
den mensen: We kunnen nooit meer
met droge ogen naar u kijken. We wis
ten niet dat u kon lachen. Als presen
tatrice van AVRO's Opsporing verzocht
kón ik ook niet lachen", vertelt Nelleke
van der Krogt (57). Ze presenteert al
weer enkele seizoenen Tussen kunst
en kitsch en onlangs nog de tv-serie
Daar blijf je voor thuis.
„Ik heb mijn hele leven alleen maar
gedaan wat ik wilde, en ik ben altijd op
zoek naar vrolijkheid", zegt Nelleke.
Als ik vroeger een leuk kantoor zag
dacht ik: 'Daar zou ik graag willen wer
ken'. Dan stapte ik naar binnen en
vroegen ze wat ik kon. Dan vroeg ik:
Wat wilt u dat ik kan? Van kinds af aan
heb ik opgetreden, hoewel dat niet in
de familie zat. Dat zat er in."
„Ik heb het conservatorium gedaan
om muziekonderwijzeres te worden.
Als bijvak had ik zang, klassiek zange
res, maar ik kan niet meer zingen. Dat
moet je bijhouden. De stem is het
moeilijkste instrument. Ik heb jaren in
de folk gezeten, ook met Marie-Cécile
Moerdijk, daar heb ik mijn gezin van
onderhouden. Ik ben op de radio ge
weest met de groep Pijpekruid. In het
ochtendprogramma van Maartje van
„Ze vragen altijd of ik iets met antiek heb. Ik vind het prachtig, maar het meest
antiek ben ik zelf." Foto-. GPD
Weegen bij de KRO. Toen dacht ik:
Hier wil ik werken, en ik wist dat ik bij
de omroep terecht zou komen. Inmid
dels zit ik 25 jaar bij de omroep."
„Het tweede dat ik heb gedaan was
een documentaire inspreken voor de
IKON, waar Wim Koole nog directeur
was. Hij was heel zorgvuldig. Na af
loop zei hij dat ik een prachtige stem
had, maar niet zo geschikt, vanwege
mijn licht Vlaamse accent. Dat zegt
meer over de documentaire dan over
mij, vond ik. Bij de politiemensen in
Opsporing verzocht heb ik er altijd op
gehamerd dat ze rustig met accent
mochten spreken. Anders krijgen
mensen toch het idee dat er iets niet
klopt."
Onder haar is het programma iets
minder strak geworden, zonder dat de
geloofwaardigheid en integriteit aan
kracht hebben ingeboet. Want als het
moet is Nelleke van der Krogt heel erg
serieus en gedreven. Ze heeft Justitie
er met haar doorzettingsvermogen van
kunnen overtuigen dat het laten zien
van reconstructies in het programma
niets met sensatie te maken heeft,
maar iets toevoegt. Het maakt Opspo
ring verzocht niet alleen aantrekkelij
ker om naar te kijken, het verduidelijkt
vooral de zaak en daarmee de kans op
een succesvolle opsporing van de da
ders.
Hond
„Soms was ik wel een onbetrouwbare
hond", zegt ze met een grapje. „Ik im
proviseerde soms, hoewel dat niet de
bedoeling was. Justitie had alle teksten
goedgekeurd en hield dan haar hart
vast, zat met gesteven pantoffels te kij
ken. Dat snap ik, want je kunt snel wat
verknoeien met een opmerking. Een
advocaat kan al gauw zeggen dat je er
al van tevoren vanuit bent gegaan dat
zijn cliënt de dader was. Ik heb dat
programma met veel overtuiging ge
daan en er vrienden bij het Korps Lan
delijke Politie Diensten aan overge
houden. Ik kan mijn fiets overal neer
zetten en mag overal rijden."
Praten met Nelleke van der Krogt is
een feestje. Dat hebben ook de beken
de Nederlanders ervaren die door haar
zijn bezocht voor Daar blijf je voor
thuis. Er is wat afgelachen in die serie.
En het was allemaal echt, niets ge
speeld. „Ik heb er zo van genoten. Ik
hoop dat die tweede serie er komt,
maar de hoge heren zijn er nog niet
uit. Vroeger had je een goed idee, en
als je directeur dat ook zag kon je mor
gen beginnen. Nu moet het over zo
veel schijven. We hebben de gasten
heel gericht bezocht, want er moesten
fragmenten van hun programma's
zijn. Van Mies Bouwman - het was bij
zonder dat ze wilde meewerken, want
ze is heel kieskeurig - hadden we al
leen stukjes 'Telebingo'. Vroeger werd
er veel weggegooid. Maar ik zal je zeg
gen: ik ben er zelf voor thuisgebleven."
Ook in 'Tussen kunst en kitsch', toch
een serieus programma dat ze heeft
'overgenomen' van Cees van Dronge-
len, mag gelachen worden. Graag zelfs.
„Kijkers kunnen zich identificeren met
de mensen die daar komen! van
grondwerkers die iets hebben opge
graven tot mensen die iets geërfd heb
ben en alles daar tussenin. Onze ex
perts hebben ook leuke verhalen pa
raat over de voorwerpen. Dat is niet
voorbereid. Ik ben een beetje interme
diair tussen de 'klant' en de expert. Ik
kan heerlijk improviseren."
De formule kan volgens haar nog jaren
mee. En zijzelf? „Ik ben elk jaar blij dat
ik werk heb. Voor oude, gerimpelde
mannen viel het wel mee, maar vrou
wen werden tot voor kort al afgevoerd
voordat hun botten volgroeid waren.
Gelukkig zijn ze daar een beetje op te
ruggekomen, Hanneke Groenteman is
ook terug. Maar een presentatrice van
in de zeventig heb ik nog niet gezien.
Dat gaat wel komen, we hebben nu
ook een ouderenomroep Max. Wie
weet! Er rommelt zoveel bij de om
roep. Het hoeft niet alleen meer jong
en mooi te zijn."
En toch heeft ze oog voor jongere col
lega's. „Ik ben er een groot voorstan
der van de omroepknuppel, de micro
foon, op tijd door te geven." Ze heeft
zelf de daad bij het woord gevoegd
door op tijd Frits Sissing (41) te laten
meedraaien, tot hij de presentatie en
de eindredactie van Opsporing ver
zocht van haar kon overnemen. „Ik
had op een gegeven moment het ge
voel dat hij er klaar voor was."
'Geen babe'
Ten slotte: „Ik ben presentator van be
roep. Ze denken dat ik expertise heb
als het om antiek gaat. Ze vragen altijd
of ik iets met antiek heb. Ik vind het
prachtig, maar het meest antiek ben ik
zelf', zegt Nelleke, die ondanks dat
nog steeds als tv babe verschijnt op de
site tvbabes.com. „Onzin, ik ben 57,
maar je krijgt jezelf niet van die site af.
Ik wil geen babe zijn."
Het nieuwe seizoen van Tussen Kunst
Kitsch gaat van start op 3 februari,
op donderdag om 20.55 uur op Neder
land 1
heid doen' vertaald met 'ik ben
trouw'. 'Gij zult geen afgoden
vereren' is in de campagne
'God is er', en 'eert uw vader en
moeder' werd 'ik respecteer
mijn afkomst'.
Graffiti
In elke uiting van de campagne
is iemand te zien die een belof
te in stralende gouden letters in
de lucht schrijft. Eén van de
makers omschreef dat gisteren
als 'sprituele graffiti'. De uit de
vorige campagne stammende
slogan 'het gevoel dat je wilt de
len' is gebleven, maar verder
zijn deze spotjes inderdaad veel
explicieter dan de reeks die
sinds 2000 bij de KRO te zien is
geweest, zegt KRO-mediadirec-
teur Ton Verlind.
„In de vorige campagne leen
den we beeldtaal uit onze cul
tuur, en lieten we de invulling
over aan het publiek. Deze keer
is er een duidelijke boodschap:
er is niets beters dan de Tien
Geboden, de regels waarop on
ze maatschappij is gebouwd.
Het is onze checklist voor be
schaving."
Volgens directeur Ton Verlind
is het de meeste mensen vol
strekt duidelijk waar de KRO
voor staat, maar was het inge-
'Ze herkennen merken en zingen deuntjes mee'
hilversum/mediaredactie -
Kinderen tot een jaar of zeven
herkennen reclame en de be
doelingen van reclame hele
maal niet. Vanaf ongeveer tien
jaar gaat dat beter en stellen
kinderen zich wat kritischer op
tegenover reclame. Dat blijkt
uit onderzoek onder ruim ne
gentienhonderd kinderen tot
en met twaalf jaar in opdracht
van de Stichting Reklame Rak
kers.
Uit het onderzoek blijkt ook dat
kinderen zeer ontvankelijk zijn
voor reclame in al zijn vormen.
Ze herkennen merken moeite
loos en zingen menig reclame
deuntje mee. Bijna alle kinde
ren (vanaf vier jaar) weten wel
ke pindakaas in een tube zit
(Fred Ed) en in welke reclame
er Powerrrrr.... wordt geroepen
(Danoontje).
Reclametechnieken zoals ca
deautjes in verpakkingen, ge
bruik van bekende Nederlan
ders in de reclame en sponso
ring worden door kinderen
vanaf tien jaar goed gezien en
begrepen, al hebben zij bij (di
gitale) folders nog steeds moei
te met het verschil tussen recla
me en informatie. Een e-mail
nieuwsbrief van kinderzender
Nickelodeon werd bijvoorbeeld
niet gezien als reclame.
Niets
Over het algemeen weten kin
deren weinig tot niets over hoe
en vooral waarom reclame
wordt gemaakt. Zelfs bij de ou
dere kinderen (elf- en twaalfja
rigen) is de kennis over de re
clamewereld zeer beperkt. On
der kinderen vanaf tien jaar
wordt wel een kritische hou
ding merkbaar, ook al vinden
deze kinderen reclame over het
algemeen nog steeds voorna
melijk 'cool'. Uit het onderzoek
blijkt dat 33 procent reclame op
tv storend vindt, omdat het een
programma onderbreekt dat zij
zitten te kijken, 26 procent
vindt dat er te veel reclame is,
22 procent vindt dat reclame te
lang duurt en nog eens negen
tien procent vindt dat reclame
te vaak wordt herhaald.
Van de ondervraagde kinderen
vindt 41 procent dat hun ou
ders te weinig meekijken naar
kinderprogramma's en dat ter
wijl uit het onderzoek blijkt dat
ouders het idee hebben dat zij
wel voldoende meekijken. De
kinderen geven aan dat het an-
wikkeld om die boodsc
men te vatten. N
„We kwamen uit bij de G
van onze normen en w N
We hebben de gebodei N
loftes wel aangepast aa Tl
tijd. Het zijn geen strei A
gels, maar positieve bo 0
schappen: zó wil ik ziji R
wil ik leven. Je moet je N
schuldig voelen, maar M
iets zijn waar je naar v( Li
Deze beloftes zijn doel^N
wilt nastreven, maar je N1
niet altijd te halen. En B'
op véél discussie naar U
ding van deze campag Cl
Ni
R
2:
dersom is en dat zij se:
lijk met de ouders i5
naar bijvoorbeeld h
voetbal en films. Out
ook niet goed op df^(
zijn van de favoriet! 1
ma's of websites vai^
ren. n
De Stichting Reklamp
vorig jaar opgericht 4-
teerders van kindei ®j
reclamemakers, t( 7
ders, overheid en wit.
pers met als doel kin^°,
voor te lichten over 1 S(
De stichting ijvert ni61
verbod op kinderrec jn
dat inmiddels in een
ropese landen wel m
stichting is mede op(2<
te voorkomen dat
derland een reclame J
kracht wordt.
in