Al kijkt er niemand, tv-reclame blijft groeien MEDIA Wij willen vanuit de ziel reageren Casinozalen vol boeven en babes V r tbank stelt I in ongelijk - De schorsing van nalisten door de mos iep NMO is gisteren h gemaakt door de Hil- fe kantonrechter. De ttenbond NVI spande jng aan namens de drie, jiNMO hen eind 2003 1 omdat ze afstand na- 1 een NMO-reportage irust rond de Moslim _r de NMO zelf en over leur. Zij vonden dat de tzich ten onrechte met |d bemoeide. De rech- net hen dat interne gelijk moet zijn. De noet ook een redac- fetalen die werd onder en een ander de vakan- i uitbetalen die resteer- I hij de omroep verliet. koopt Veen i Keuning - De Noordelijke ombinatie (NDC) ttgeverij Veen, Bosch ■f(\^BK) definitief over, [en beide bedrijven gis tend. De intentie voor brachten ze al eerder jen, maar gisteren be- t overeenstemming. Xuitgever van de Leeu- 'tourant en het Dagblad Hoorden, is geïnteres- BK omdat volgens di- 1 de Roos de bedrijfsre- i 'dagbladland' onder Veen, Bosch en [brengt boeken en tijd- op de markt. Het be- [endom van investe- ichappij CVC Capital 'ÏDe Roos is tevreden ïsultaat. „Dit is goed tor beide bedrijven, beding van producten [en is essentieel." zaterdag 15 januari 2005 Wat tv-kijkers al lang wisten, is nu ook tot adverteerders doorgedrongen: re clameblokken worden vooral benut voor koffie- en plaspauzes. Dat blijkt uit onderzoek. Maar dat betekent niet dat de fabrikanten de tv voortaan mij den. Integendeel, tv-reclame blijft toe nemen, verwachten de deskundigen. „Het is een te mooi medium." door Monique Brandt Hilversum - Een vertrouwd tafereel in de Nederlandse huiskamers: echtpaar kijkt onderuitgezakt op de bank naar een voetbalwedstrijd. Als de scheids rechter fluit voor de rust staat hij al naast de koelkast. Zij begint in het rond te zappen. Na het verzamelen van proviand voor de tweede helft en uitgebreid toiletbezoek, gaat de voet balzender weer op. Na het laatste re clameblok. Hoe alledaags ook, de on derzoekers die via camera's het kijk gedrag van honderd gezinnen film den, waren onthutst door de beelden. Het bestaan van reclame-mijdend ge drag was nooit écht doorgedrongen. Maar het onderzoek 'Schokkend voor de buis', op touw gezet door de Bond van Adverteerders (BVA), is het be wijs: ruim tachtig procent van de kij kers haakt af als de Corega Tabs, in- legkruisjes of Schimpie, het nagel- schimmelmonstertje, het scherm overnemen. De mensen die weglopen tijdens de reclame worden al meegeteld bij het berekenen van de reclametarieven, op basis van een vast percentage. „Daar betaalt de adverteerder sowie so al niet voor", relativeert directeur Remon Buter van Initiative Media, Reclame op de tv is voor het merendeel van de kijkers hét moment om iets anders te doen. Foto: GPD/Harmen de Jong een bedrijf dat reclamezendtijd in koopt voor adverteerders. Het hoge percentage (43 procent) kijkers dat wél blijft zitten maar niet naar spots kijkt, is voor hem wel een eye-opener. „De huidige cijfers meten alleen de programma's en zenders waarop wordt afgestemd, niet of er daadwer kelijk wordt gekeken. Er moét dus be ter onderzocht worden wat werkelijk de effectiviteit is van commercials, dat gebeurt nu te weinig." De conclusie dat de 750 miljoen euro die Nederland jaarlijks aan tv-recla me besteedt, weggegooid geld is, wil er bij Buter absoluut niet in. „In ver gelijking met adverteren in dagbla den is televisiereclame nog altijd erg goedkoop. Daarbij pikken de kijkers die tijdens de reclame voor de buis blijven zitten maar iets anders doen, toch iets op van de spotjes." Adverteerder Rob Mol, verantwoor delijk voor de campagne van Centraal Beheer Achmea, piekert er evenmin over om te stoppen met tv. Al twintig jaar loopt de campagne Even Apel doorn bellen. Wie kent de filmpjes niet: Bill Clinton die via een voo- doopop wordt gekweld, de wereldrei zigers die met de vliegtickets op zak per abuis een juwelierszaak in rijden of het gezin dat met een leeuw op het dak het safaripark verlaat. Het laatste spotje, vorige week nog met een Gou den Loekie onderscheiden, is inmid dels honderdduizend keer gedown- load van de website van de verzeke raar. „Zie het als een minispeelfilm", zegt Mol. „Je kunt deze spots zes keer zien. Steeds ontdek je nieuwe dingen. Dat is de kracht." Voor Mol is het overduidelijk waarom de kijkers zo massaal afhaken tijdens de reclameblokken: „De tranen staan me soms in de ogen tijdens de recla me. Stuk voor stuk beledigingen voor het intellect van de gemiddelde kij ker. Als adverteerder kom je met een spotje als eert onaangekondigde gast de huiskamers in. Alsof je op een feestje komt. Dan moet je ervoor zor gen dat mensen denken, 'wat een aardig, interessant mens'." De campagne is bedoeld om de naamsbekendheid van het bedrijf te vergroten en sympathie te wekken bij de consument. „Het is de basis", zegt Mol. „Daar bovenop komt onze pro ductcampagne, die uitsluitend in kranten en tijdschriften wordt ge voerd. Als we een tijdje stoppen, mer ken we dat meteen." Net als directeur Paul Niekerk van SPOT, de belangen behartiger van de reclamebedrijven van de televisiezenders, gelooft Mol er stellig in dat reclame op televisie zal blijven toenemen. „Daar is het medium te mooi voor. Het blijft een ijzersterk middel. „Het vertrouwen van adverteerders blijft", zegt Niekerk. „Het gaat er in feite niet om of mensen aandachtig kijken, maar of campagnes effect hebben. De kwaliteit van commer cials kan zeker beter, de uitzendmo- menten moeten beter gespreid en doelgroep gerichter. Maar eigenlijk gebeurt dat al. Als je me nu vraagt: wat doe je concreet met dit onder zoek, dan blijft het een hele tijd stil." Werkelijk kijkgedrag Voor het onderzoek naar het 'wer kelijke kijkgedrag' tijdens reclame blokken plaatsten media-onder zoekers vier kleine camera's in huis bij honderd gezinnen. Een was gericht op de televisie, twee op de bank en de stoelen waarvan daan tv werd gekeken, een vierde stond in de keuken. De - automa tisch werkende - camera's regi streerden een hele avond waar de gezinsleden naar keken. De favo riete bezigheden van de 43 pro cent van de mensen die tijdens de reclame voor de tv zat maar niet keek: Tv-kijken en tegelijk iets huis houdelijks doen Met elkaar praten Lezen Spelen Telefoneren Door de kamer lopen waar de tv aanstaat Niet opletten of hangen Eten Geluid uit, of teletekst aan Dij J bj rits Schmidt m - Hella van der Wijst (40) pre- ;n De Wandeling', waarin ze met ide gasten praat over het leven. ju iet wandelen als een missie. een heel aardig meisje, maar 0 ongeneeslijk roomsch 01 it 'roomsch' bent, ben je niet kri- el. Ik ben katholiek." J! '.eft de katholieke restauratie an- en rlijk ingezet. A-aar woord. De KRO kijkt wel die K van katholiek. Terecht. Wil j en, dan moet je wel een eigen ■ikben" 11e eri c kiezen voor één publieke om- 50| laasbroek smaalde hier laatst dat 2genwoordig van de Vierdaagse 1° bben voor je identiteit. zen elke dag dat onze program- ,e| ebben. Anders keken de mensen - meer mensen voelen zich be de Wandeling'." 4s,' e is het godsdienstige een speer- de KRO? liever van 'spiritualiteit'. Dat rij een ankerdomein." 1 'andeling ook bedoeld als spiritu- bü V™- ooiet zesde seizoen, waarvan ik er ihejalf heb gedaan, na Maritte Bras sy Lucette Verboven. Ik benadruk Ml de invalshoek niet. Het is meer indelend spontaan op andere komt dan aan de keukentafel." tals bekeringsverhalen? lee! Dat wil de KRO juist niét. We lekende Nederlanders. En be- lerlanders, zoals Jos Brink, wor- gewone mensen. We halen hen laan." is om een persoonlijk levensvèr- t niemand hen ernaar gevraagd. 3e' ze dan: bevraag mij! Wie vraagt [Ya' 10e gaat het met je? We zoeken derin die nog midden in een veran- j0I$ces zitten. Ook dat is herken- £°Jor de kijker." p kan dit niet bij een heidense jhet niet. Een commerciële om paal niet: de tijd nemen voor én 'gewone' gast per programma, 'dat nog?" de link tussen de KRO en uw jspirerende verhalen zijn. Dat tv -I p vermaak. Tv kan mensen ver- j, Wandeling doet dat ultiem, er uimunity' aan vast waarvan men len. Dat begon met 40 deelne- ïn er al 3500 mensen aan mee. idualistische tijdperk zoeken :aar weer op. Ze lopen 'mijn' le Wandeling ook na." ic/t een omroep? |^et dus blijven. Daarom is de 'pn vereniging die mensen bij el- 't Velen van hen hebben nog wel let spirituele, maar komen niet (kerk. Toch genieten ze, zoals op ïtstocht, ook weer van een eu- ping die eraan vooraf gaat." S de leden op een schip zet tillen voor de ledenbinding. wel met iets meer inhoud, hoop ior ons geen leden binden, maar Er ontstaan vriendschappen." merkelijk? ft Veghel weg ben, heb ik nooit (arochie gevonden. Een kerk is hschap waar je bij hoort, of niet. Verslaggever voor het tv-pro- Hella van der Wijst: „Ik benadruk dat spirituele niet. Het is meer datje al wandelend spon taan op andere gedachten komt dan aan de keukentafel." Foto: GPD/PR gramma Kruispunt kom ik nog regelmatig in een kerk." Werkt u vanuit de actualiteit? „Is niet ons uitgangspunt. Maar laatst had den we een Marokkaanse jongen, Fouad. De 'eindgast' zou Theo van Gogh geweest zijn, omdat Fouad in 'Cool' en '0605' speelt. Toen werd Theo vermoord. Zo wordt iets bizar actueel." U laat uw gasten een 'open kaart' trekken met een gewetensvraag. Het was u opgeval len hoe raak die kaart vaak was. Noemen we dat geen bijgeloof? „Ik ben niet bijgelovig, maar ik vind het leuk ermee te spelen. Ik houd van mysterie. Wij willen vanuit de ziel reageren. Juist nu de ziel een beetje uit Nederland weg is, we onze ziel kwijt zijn, zeggen wij: die is er wél." Moet je eerst weten waar de ziel zit. „In elk geval in gesprekken tussen mensen. Als Balkenende keihard 'normen en waar den' roept, weet iedereen diep in z'n hart wél waar het om draait." Dan moet ik u dus nu een kaart van eigen deeg laten trekken. „Ik zal even een spel pakken. Ga uw gang. 'De heilige'. Er hoort een gewetensvraag bij: Welke drie leefregels zou jij aan ande ren willen geven?" Kom maar op. „Eén van de mooiste woorden die ik ken is: gunnen. Mensen gunnen elkaar te weinig. Ik zie te vaak zure, af-gun-stige mensen. Geniet van andermans geluk. Mijn tweede leefregel is dan: blijf dicht bij jezelf, je intuï tie. Durf hem te vinden. Leefregel drie: leef ook voor anderen." Trekken we de conclusie dat u iets van dat heilige vertegenwoordigt? „De leefregels die ik geef hebben toch niets met het roomse te maken?" Ik kan ook zeggen: u bent de wandeljuf van de KRO. Maar voor u is het meer. „Aan heiligen kun je je spiegelen. Ze bren gen je op ideeën. Er moeten dingen onbe reikbaar blijven. Je kunt er wel naar rei ken." Zegt het u iets dat u de kaart 'de heilige' trok, hier en nu? „Nu, net veertig, kan ik, minimaal, mis schien andere mensen iets leren. Dat vind ik fijn. Het klinkt hoogdravend, ik durf het nauwelijks hardop te zeggen, het is een beetje eng, want wie ben ik nou. Maar dan komen er toch die drie leefregels uit, ik schrok er zelf van hoe snel ik ze had gefor muleerd." De Wandeling, elke vrijdag 17.05 uur, KRO, Ned. 1, herhaling zondag 09.30 uur T edereen die in zijn leven wel eens I langs Paleis Soestdijk is gereden, _I_ heeft volgens mij diezelfde wens ge had... er één keer naar binnen kijken.' Zo begint hoofdredacteur EVERT SANTE- GOEDS deze week op de eerste pagina van Privé zijn column. Trots presenteert hij ver volgens maar liefst elf pagina's met foto's van het interieur van het paleis, waarvan de laatste bewoner vorige maand stierf. Wie de foto's maakte, staat nergens. Wel staat uitdrukkelijk vermeld dat ze exclusief zijn en dat overname zonder toestemming 'uit drukkelijk voorbehouden' is. Wie de tekst bij de foto's maakte, is bepaald niet geheim gehouden. De taak van tekst schrijver was voorbehouden aan EVERT SANTEGOEDS zelf. En hij was kennelijk erg gecharmeerd van de openingszin van zijn column. Want daar begint hij zijn stuk ook maar mee: 'Iedereen die er langs rijdt, zou er stiekem even willen binnenldjken.' En de daaropvolgende pagina begint met vrijwel dezelfde woorden: 'Wie heeft er niet eens willen binnenkijken?' En de nieuws gierigheid om naar binnen te kijken, be perkte zich niet tot mensen die langsreden. En een pagina verder lezen we over men sen die vroeger langs het bordes defileer den, ook zij fantaseerden een blik naar binnen te mogen werpen'. Als de muren konden spreken... vraagt SANTEGOEDS zich af. 'Dan hadden ze een accent gehad', lijkt me een vpor de hand liggende veronderstelling. Maar SANTE GOEDS denkt liever in het groot. 'Als de deuren van Soestijk open zouden staan Geen sporen van frequente bezoekers als MARTIN VAN AMERONGEN, PIETER BROERTJES, JAN TROMP en niet te verge ten JEROEN KRABBÉ weliswaar, maar mis schien moeten we de geheimzinnige foto graaf wel tussen deze mensen zoeken. Al kon het ouderwetse jaren tachtig telefoon toestel op het dressoir wel eei)0duiden op het feit dat het allerminst recente foto's be treft. En het feit de tuin zo volop in bloei staat en de fontein zo fris staat te spuiten, doet op z'n minst aan andere jaargetijden denken. In Story verklaart JOS BRINK dat hij op de bühne wil sterven. Hij hoopt wel dat zulks zich pas over een jaar of dertig voltrekt. Want hij zit nog vol energie. Hij wil nog veel. Dat BRINK door de NCRV werd ge vraagd voor de presentatie van het pro gramma TV Toppers kwam als een volsla gen verrassing, zegt hij. 'Vraag me niet waarom ze nu juist mij hebben gevraagd', verzoekt BRINK. Om vervolgens uit te leg gen dat hij het best weet. 'Ik heb verstand van televisie, verstand van mensen en ik vind het leuk om met collega's te praten.' Bij Privé kijken ze wel eens naar dat pro gramma. Ze hebben in elk geval vorige week de uitzending gezien waarin HENNY HUISMAN gast was. Het blad constateerde hoe versleten de normaal zo praatgrage HUISMAN was, 'een hartaanval nabij' zelfs. Er geen rekening mee houdend dat ieder een naast de praatgrage presentator BRINK al snel de lust tot spreken vergaat. Ton Ouwehand Paleis Soestdijk. Foto: Ton Kastermans voor publiek, dan zouden de nieuwsgieri gen in rijen tot Amersfoort staan opge steld.' Maar de deuren blijven vooralsnog gesloten. We zullen het moeten doen met Privés geheime foto's. En, ere wie ere toe komt, hoe onbenullig en houterig geformu leerd de begeleidende teksten ook mogen zijn, de foto's laten zich uitstekend zonder bijschrift bekijken. Tafels, stoelen, boekenkasten, openhaard, tuindeuren, lelijke schilderijen, ze zijn alle maal in beeld gebracht. Net als beeldjes van olifanten, neushoorns, een bronzen borstbeeld van PRINS BERNHARD, met een echte bril op de bronzen neus (goede actie van Pearl), overal asbakken, een tafel met een kopje koffie, een schoteltje koek jes, een televisie die aanstaat, een stel foto's van hondjes en voorouders, keurig in slag orde opgesteld op een dressoir. Hilversum - „Las Vegas is een circus op zich, daar hoefje geen clowns meer aan toe te voegen." Acteur James Caan bedoelt daarmee te zeggen dat hij wel enige diepgang in de verhaallijn eiste voordat hij zijn naam zou verbinden aan de dramaserie Las Vegas, vanaf vanavond te zien bij RTL 4. „Het is te gemakkelijk om lui te worden en te zeggen: geef me m'n cheque maar." Filmacteur Caan ziet ondanks zijn 65 jaar een nieuwe uitda ging in de dramareeks, vertelde hij in de Amerikaanse media, hoewel sommige recensenten beweerden dat 'ie wel moést, gezien de bedragen die hij na ettelijke gebroken huwelijken spendeert aan alimentatie. De televisiecritici in de VS waren overigens hoe dan ook niet erg lovend over de serie, maar wer den daarin gelogenstraft door de kijkcijfers. Voor filmacteur Caan, die in de jaren zeventig schitterde als Sonny Corleone in The God- father en in totaal zo'n zeventig speelfilms op zijn naam heeft staan, is het genre tv-serie een nieuwe ervaring. Het casino is echter geen onbekend terrein voor de acteur. In 1992 was hij te zien in Honeymoon in Vegas, naast Nicolas Cage en Sarah Jessica Parker, en in de jaren zeventig speelde hij een gokver slaafde in The Gambler. In Las Vegas is Caan Big Ed De fine, voormalig CIA-agent en nu hoofd van het beveifigingsteam van het Montecito Resort Ca sino. Samen zijn protégé Danny McCoy (soapacteur Josh Duha- mel) rekent hij keihard af met valsspelers. Al meteen in de eerste aflevering komt de werkrelatie danig onder druk te staan als Big Ed Danny in bed betrapt met zijn dochter Defin- da. Danny wist niet dat de sexy blondine de dochter was van zijn baas, Ed op zijn beurt ziet daarin het bewijs dat het de jonge beveiliger ontbreekt aan onderzoekstalent. Immers, ie dereen in Vegas weet dat deze uitdagende dame Eds dochter is. Maar de persoonlijke besognes moeten even wijken voor de werkelijkheid van alledag: Dan ny moet een hoge pief, bijnaam The Whale, zien binnen te ha len als klant, een vals spelende blackjackspeler ontmaskeren en de gangen nagaan van een zonderling op konijnenpantof fels, die met een grote som geld aan de haal gaat. Ondertussen laat Big Ed het akkefietje met Delinda niet ongemerkt voor bijgaan. Hij nodigt Danny uit voor een familiediner, dat voor alle partijen nogal ongemakke lijk verloopt. Van de achter grond van het lijk dat even bui ten de stad in de woestijn ligt, komt de kijker in de tweede af levering meer te weten. Een duizelingwekkende tour door de stad van het 24-uurs vertier vormt de introductie op iedere aflevering. Als de vertel ling eenmaal begonnen is, neemt de vaart nauwelijks af. Advocatenkantoren, ziekenhui zen en politiebureaus waren al veel vaker decor voor dramase ries, maar een achtergrond als zinderend Las Vegas is natuur lijk veel spectaculairder. Geluk kig merkt de kijker nauwelijks dat het merendeel van de scè nes niet in het casino, maar ge- James Caan (rechtsboven) en de crew van Las Vegas. Foto: GPD/PR woon in de studio in Los Ange les is opgenomen. Het kijkgenot wordt zeker nog verhoogd door de casinozalen vol aantrekkelijke dames, wel gestelde heren die hun hand niet omdraaien voor een bad in peperdure champagne en de constante opwinding rond de gokautomaten en de blackjack- tafels. En voor wie geen genoeg kan krijgen van James Caan, vanavond is op Net 5 ook nog The Godfather te zien. Berrit de Lange Las Vegas, RTL 4, 23.00 uur

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 29