KUNST CULTUUR
'Warm stuk in een warme Leidse Schouwburg
Nederlandse sterren komen thuis in Amerikaanse Hair
'Daders kunstroof bezocht
het Westfries Museum eerd
Trebletaal met djembésai
zaterdag 15 januari 200
René van Kooten en Chaira Borderslee in twee weken klaargestoomd voor première
Ellen ten Damme.
Foto: Lex van Rossen
Aftrap voor
voorleesdagen
amsterdam/leiden - Simone
Kleinsma, Ellen ten Damme,
Lange Frans en Baas B, Benny
Jolink en Veldhuis Kemper
zullen op dinsdagochtend 18
januari op verschillende plaat
sen voorlezen tijdens Het Na
tionale Voorleesontbijt. Naast
zangers en zangeressen zijn tij
dens de Voorleesdagen (18 tot
en met 29 januari) ook lokale
en nationale bekendheden te
gast als voorlezer op bibliothe
ken, scholen, peuterspeelzalen
en kinderdagverblijven in Lei
den en de regio.
Verhalenwedstrijd
voor Leidenaars
leiden - De openbare biblio
theek, de boekhandels en
Burcht Literair organiseren in
het kader van de Boekenweek
een verhalenwedstrijd. Deelne
mers moeten een kort verhaal
(max. 1500 woorden) schrijven
over het thema 'Sleutels van het
verleden'. De inzendingen wor
den beoordeeld door een jury
onder leiding van burgemeester
Lenferink. De winnaar wordt op
17 maart bekendgemaakt op
het Leids Boekenfestijn in so
ciëteit De Burcht, waar ook Le
on de Winter te gast is. Inzen
dingen kunnen tot 1 maart
worden gemaild naar verhalen-
wedstrijd@obl.nl.
Veiling kaarten
Jochem Myjer
leiden - De Leidse Schouwburg
verkoopt de laatste twee kaar
ten voor de benefietvoorstelling
van Jochem Myjer per opbod.
Zij doet dit via www.leidse-
schouwburg.nl. Het gaat om
toegangsbewijzen voor de eer
ste rang voor het programma
'Yeee-Haa!' op zondag 23 janu
ari. Er kan nog worden gebo
den, op beide kaarten tegelijk,
tot donderdag 12.00 uur, vanaf
een minimum van 40 euro. De
opbrengst komt geheel ten goe
de aan de slachtoffers van de
ramp in Azië.
Architect Rob
Nord overleden
den haag - De Haagse architect
Rob Nord is vorige week onver
wacht overleden. Hij was onder
meer verantwoordelijk voor een
aantal woningbouwprojecten
in Leiden, zoals het woningen
complex op het voormalige Ro
tagravure-terrein aan het Gal
gewater, de woningbouw op de
hoek Oude Singel/Houtmarkt,
de witte woningen in de wijk de
Camp (achter de Haarlemmer
straat) en de bouw van een
aantal huisjes in het stegenge-
bied tussen Hogewoerd en Le
vendaal.
amsterdam/anp - Urenlang danspas
jes oefenen en tijdens de lunch inter
views geven; René van Kooten en Cha
ira Borderslee hebben deze dagen
geen minuut rust. Het duo is voor de
Nederlandse en Belgische tournee toe
gevoegd aan de cast van de Ameri
kaanse musical 'Hair' en moet in twee
weken zijn klaargestoomd voor de pre
mière.
„Ik heb dezelfde mentaliteit als de
Amerikanen", zegt Borderslee. „Het
zijn harde werkers en ze klagen vrijwel
nooit." Van Kooten beaamt dit. „Ne
derlanders klagen veel en gaan snel in
discussie, de Amerikanen zijn meer
van 'just do your job'."
Het liefdespaar uit 'Aida' heeft zich
dan ook volledig gestort op 'Hair'. Ze
zijn woensdag begonnen met repete
ren. Stairway Productions, dat in Ne
derland de musical produceert, wilde
graag een Nederlands tintje geven aan
de productie door twee acteurs aan de
Amerikaanse cast toe te voegen. Van
Kooten en Borderslee hoefden geen
auditie te doen, maar werden direct
gevraagd voor de rollen van Claude en
Sheila. Lang hoefden de musicalster
ren niet na te denken over het accep
teren van het aanbod. „Ik ben van na
'Hair'", zegt Van Kooten, „maar ben
opgegroeid met muziek uit de jaren
zeventig. Thuis luisterden we naar de
elpees van 'Hair' en 'Jesus Christ Su
perstar'. Ik vond de muziek, toen ik
een jaar of acht was al fantastisch en
toen ik ontdekte waar het verhaal over
ging, vond ik het helemaal geweldig."
Borderslee zei vooral ja omdat ze zich
zelf in haar personage herkent. „Ze is
net als ik respectvol, vrolijk en heel erg
zichzelf. Het is de eerste keer dat ik zo
veel van mezelf terugzie in een rol. Ik
hoef in deze musical niet veel te acte
ren. Misschien ben ik wel een 'flower-
child', een hippie van deze tijd."
'Hair' werd zo'n vijfendertig jaar gele
den geschreven; het was het symbool
van een tijdperk waarin de jeugd zich
afzette tegen de gevestigde orde, met
de seksuele revolutie als leidraad.
In de musical wordt veel gezongen en
gedanst. Vooral dat laatste noemt Van
Kooten intensief. „Maar dat is het voor
mij al snel als ik moet dansen", lacht
hij. Voor Borderslee, die een dansop
leiding volgde, is het alweer jaren gele
den dat zij een dansrol had. „Maar het
zit er nog steeds in."
Voor de huidige tournee zijn het ver
haal en de muziek niet aangepast, wel
heeft de moderne techniek zijn intrede
gedaan. Zo worden op een video
scherm tijdens de show beelden ver
toond. De hoofdrolspelers zijn ervan
overtuigd dat de klassieker na al die ja
ren nog steeds mensen aanspreekt.
„Het verhaal en de muziek zijn tijd
loos", meent Borderslee. „En de bood
schap van liefde, tolerantie en vrijheid
van meningsuiting is nog steeds actu
eel", vult Van Kooten aan. Borderslee
ziet 'Hair' als een middel om mensen
bewuster te maken. „We moeten sa
men sterk staan en positief zijn om
vrede op aarde te krijgen. Dat gaan we
overbrengen op het publiek."
'Hair' is tot en met juli 2005 te zien in thea
ters door heel Nederland.
René van Kooten en Ch
derslee.
Foto: ANP/Marcel Hemi
Pleuni Touw en Hugo Metsers herenigd in toneelvoorstelling over ouder worden
door Theo de With
leiden - 'Nog één keer samen op
het toneel' meldt de aankondi
ging van het toneelstuk van
Pleuni Touw en Hugo Metsers,
dat dinsdag 18 januari in de Leid
se Schouwburg in première gaat.
Dat klinkt als een afscheid. „Nou,
dat gaat wel erg ver", zegt de in
middels 66-jarige Touw. „Maar
ik denk wel dat dit de laatste
keer is dat we samen langs alle
theaters in de provincie toeren."
Het beroemdste echtpaar van
het Nederlandse toneel heeft in
het verleden vaker het podium
gedeeld, maar de laatste jaren
was het er nauwelijks meer van
gekomen. „We treden zelf niet
meer op als producent en laten
het initiatief dus aan anderen.
Je wacht af voor welke rollen je
gevraagd wordt", aldus Hugo
Metsers. Ondertussen ruimt hij
de kleedkamer leeg van het Ful-
cotheater in IJsselstein, waar ze
een week lang hebben gerepe
teerd en twee try-outs hebben
gespeeld. „Sorry voor de chaos,
maar we moeten zo meteen de
kleedkamer leeg opleveren."
Toch stond er een producent
op die de echtelieden wist te
verleiden tot samenspel. „Voor
de zevende keer", weet Pleuni
Touw. „We wilden heel graag
nog een keer samen op het to
neel staan, maar het viel niet
mee om een geschikt stuk te
vinden. We hebben op veel
'nee' gezegd. Je hebt natuurlijk
ook een zekere leeftijd." De
zoektocht eindigde toen ze zich
herinnerden in 1990 in New
York de tekst van 'Same time,
another year' van Bernard Sla-
de te hebben gekocht. Het is
het vervolg op de relatiekome
die 'Same time, next year' die
Touw en Metsers bijna twintig
jaar geleden speelden onder de
titel 'Het kan vreemd gaan'.
Hugo Metsers: „We waren des
tijds te jong voor het vervolg
stuk. We dachten: het blijft op
de plank tot we oud zijn. Nou,
dat zijn we nu." Het door Ge
rard Cox in 'Het kan weer
vreemd gaan' vertaalde toneel-
Hugo Metsers en Pleuni Touw kijken foto's van vroeger. „We zijn op een leeftijd gekomen dat leeftijd er niet meer toe doet." Foto: Joris van Bennekom
stuk is minder kluchtig dan de
titel suggereert. Touw en Met
sers spelen een man en een
vrouw die allebei getrouwd zijn,
maar eens per jaar een week
einde met elkaar doorbrengen.
Dat doen ze al meer dan 25
jaar. In de bij vlagen ontroeren
de voorstelling ziet het publiek
hoe ze worstelen met de dood
van een partner, rebellerende
kinderen, ziekte, ouderdom en
met elkaar.
„Het gaat over de emoties
waarmee mensen te maken
krijgen als ze in de derde fase
van hun leven komen", vindt
Pleuni Touw. „Dat verglijden
van de tijd is een mooi gegeven.
Ik ben zelf ook op een leeftijd
gekomen dat leeftijd er niet
meer toe doet. Vroeger moest ik
er vaak goed uitzien voor een
rol. Dat juk heb ik van me afge
schud. Dat geeft ook een be
paald soort rust in je leven. Ik
word lekker oud. Nee hoor, ik
zou de tijd niet willen terug
draaien."
Hun kinderen zijn inmiddels al
lemaal de dertig gepasseerd.
Metsers somt op: „De kleinkin
deren zijn drie, vijf, zes en ze
ven. We zijn dus onmiskenbaar
in de laatste fase van ons leven
beland. Nee, dat betekent niet
dat ik het hoofd in de schoot
leg. Ik heb nog genoeg ambi
ties. Zo wil ik graag het eerste
vriendje of vriendinnetje van
mijn kleinkinderen zien. De
ambities liggen niet altijd meer
op theatergebied. Ik kan er ook
erg naar uitzien om na afloop
van deze tournee naar ons
huisje in Spanje af te reizen.
Daarom zeg ik vaker 'nee' tegen
rollen. Ik heb bijvoorbeeld een
rol in een musical afgeslagen,
omdat ik er geen zin in heb om
een uur op het toneel te staan
en verder de hele avond in de
kleedkamer te zitten. Ik denk
dat ik afhoudender ben dan
Pleun. Zij is fanatieker."
Touw haalt haar schoi
terwijl ze de laatste sp
haar beautycase rangs
„Ach, dat weet ik niet
neem gas terug. Ik wil
zes keer per week op h
staan. Gelukkig verkee
positie dat ik aanbiedi
afslaan. De periode da
den brode alles moest
nemen, ligt goddank
ons. Ik ben er ook niet
constant mee bezig. 1
ten we over van alles,
over toneel."
„En toch kan ik me ge
collega wensen dan P
Metsers in. „Ik zou dit'
stuk niet graag met iei
ders spelen. Het is eei
tieme voorstelling. Wi
aan één oogopslag ge
elkaar te begrijpen. D
niet weg dat het er bij i
ties soms heftig aan tt 1
Als je zo vertrouwd be
kaar, ben je sneller ge
of ongeduldig dan me
vreemde. We hebben
ook een totaal verschi
werkwijze. Pleuni plu
script uit en verdiept
dig in elke scène. Ik b
het type dat gewoon
gaat. Spelenderwijs 01
dan wel het karakter
personage dat ik spee
„Dat kan ik nu eenm;
verzucht zijn echtgen
schuif geen zaken vo(
Als problemen niet oj
zijn, kan ik niet verdei
weten welke kleur elk
heeft." Omdat ze allel
voel hebben hun pers
middels door en dooi
nen, verlangen ze erg
première. Hugo Mets
houd van de Leidse S
burg. Met die van De
Groningen is dat tocl
ste van het land. De i
van de schouwburg p
bij deze voorstelling.'
Touw: „Een warm sti
warme schouwburg.'
'Het kan weer vreemd gat
Pleuni Touw en Hugo M
Mette Bouhuijs. Te zien:
nuari, Leidse Schouwbui
Januari, De Meerse, Hoo
april, Parktheater, Alphe
Rijn; 26 april, Goudse Sd
29 april Theater in de Ml
wijk.
DE ZEVENDE
HEMEL
Welke film zou iedereen gezien
moeten hebben? Wat is het
mooiste boek ooit geschreven?
Welke muziek weet telkens
weer te ontroeren? Wat is het
mooiste kunstwerk aller tijden?
Kortom: waarmee is Martha
Baalbergen, eigenaar van boek
handel Van der Meer in Noord-
wijk, in de zevende hemel?
Beste kunstwerk?
„Ach, er is zoveel beeldende
kunst die ik mooi vind. Pas was
ik nog in De Pont in Tilburg,
een museum voor hedendaag
se kunst. Eerst denk je bij som
mige werken: wat is dit? Maar
als je de achtergronden leert
kennen, gaan ze meer voor je
leven en ga je de kunstenaar
begrijpen. Toch blijf ik het al
lermooist vinden hoe Mesdag
de zee schilderde. Nee, niet in
het Panorama Mesdag. Ik doel
op een schilderij dat ik eens in
de Kunsthal in Rotterdam heb
gezien. Maar ik hou ook heel
erg van moderne kunst. Kun
stenaars zetten je soms op het
verkeerde been of nemen je
mee op reis naar een wereld
die je niet kent."
Beste boek?
„Ik lees zo ontzettend veel dat
ik steeds een ander boek heb
dat ik het mooist vind. Kijk, bij
de poëzie verandert dat min
der snel. Gedichten van bij
voorbeeld Albert Verwey of Ju
dith Herzberg kan ik blijven le
zen en herlezen. Van de ro
manschrijvers staat Eric Vla-
minck, een Belg, momenteel
bovenaan mijn lijstje. Hij
schrijft aan een familiekroniek
in een stuk of zes delen. Daar
staan prachtige verhalen in.
Bovendien hebben Vlamingen
een mooier taalgebruik dan
wij. Ze gebruiken woorden die
wij niet meer hanteren en zijn
minder direct. Ook een boek
als 'De Da Vinei Code' lees ik,
omdat daar veel over gespro
ken wordt. Da's gewoon een
lekker boek. Als je weinig leest,
heb je een andere smaak dan
wanneer je zoals ik minstens
één boek per week leest."
Beste film?
„'Der Himmel über Berlin' van
Wim Wenders heeft de meeste
indruk gemaakt. Alle films van
hem zijn goed. Van 'Paris
Texas' is me vooral de muziek
bijgebleven, maar deze film
vind ik verrassender. Er zitten
heel mooie beelden in. Ik her
inner me een engel die midden
in Berlijn op een standbeeld
zit. Het is zeker tien jaar gele
den dat ik de film heb gezien,
maar ik kan de beelden zo te
rughalen. Of een film me bij
blijft, heeft ook te maken met
waar ik de film zie en met wie.
In een bioscoop als Lido kan ik
niet genieten. Iedereen eet
chips en in de pauze is het
dringen. Ik ga liever naar Tria
non, da's tenminste een leuke
bioscoop."
Beste cd?
„Ik twijfel tussen twee cd's.
Maar van alle muzikanten
raakt Toots Thielemans mij het
meest. Zijn cd 'The Live Takes,
vol. 1' is de mooiste. Daarop
staat ook dat prachtige num
mer 'That misty red beast', het
thema uit de film 'Turks Fruit'.
Zo ontroerend. Ik ben vaak
naar concerten van hem ge
weest, in september nog. Hij
heeft met de groten der aarde
opgetreden, maar hij blijft die
Belg met die mondharmonica.
Je herkent 'm uit duizenden.
Niemand kan het mooier. Die
andere cd is 'Tussen Den Oe
ver en New York' van Jeroen
Zijistra. Prachtige teksten,
mooie stem."
tekst: Theo de With
foto: Dick Hogewoning
1
Toots Thielemans. Foto: GPD/Dirk Hermans
hoorn/gpd - Lege lijsten, met
daarin een foto van het kunst
werk dat eruit gestolen is. Dat is
wat de bezoekers van het West-
fries Museum in Hoorn sinds
gisteren kunnen bekijken. Te
gelijk met de heropening van
het door diefstal gedupeerde
museum is een actie gestart om
geld in te zamelen voor de aan
koop van een nieuw topstuk.
Geprobeerd wordt voldoende
geld bijeen te krijgen om het
werk 'Kustgezicht bij Enkhui
zen' van de Hoornse schilder
Jan Claesz Rietschoof (1652-
1719) te kunnen kopen. Bij de
inbraak is 'Havengezicht op
Hoom' van Rietschoof gestolen,
een schilderij dat het museum
twee jaar geleden met veel
moeite had verworven.
Het rechercheteam dat zich
met het onderzoek bezighoudt
bestaat inmiddels uit tien per
sonen. Naast het horen van ge
tuigen en medewerk
museum is ook eei
derzoek gestart, wa<
toe zo'n tweehondei
zijn bezocht. Telefoi
55 tips binnengekoi
politie. De recherchi
contact met mensf
museum tussen do
en zondag 9 januari
zocht, omdat de dad
dagen mogelijk ook
seum zijn geweest.
muziek recensie
Hans Keijzers
ConcertTreble. Gezien:i4/2,
Stadsgehoorzaal, Leiden
l in de gemiddelde groep
acht van de basisschool wie de
single Ramagana van Treble
kent en de vingers gaan als een
raket naar boven. De meisjes
band lijkt de verbindende fac
tor tussen K3 en Di rect. Zanger
Tim Akkerman van die Haagse
band, nog altijd immens popu
lair bij de jonge tienermeisjes
kwam gisteren even persoonlijk
poolshoogte nemen bij Treble
en kon in de pauze meteen met
de pen in de hand aan het werk
bij zijn fans.
Treble is niet na vijf keer spelen
van de straat geplukt, maar
heeft het succes zelf afgedwon
gen. Het succesnummer Ra
magana werd maanden op
straat gepromoot voordat het
een nummer 1 hit werd. Het
oogt ook zonder meer sympa
thiek wat de jonkies Nina en
Djem van Dijk en de volwassen
Caroline Hoffman op het toneel
doen. De speels swingende
Afrikaanse djembé-sound aan
gevuld met lichte invloeden van
salsa en bossanova hapt heer
lijk weg. De meiden kunnen
zonder meer zingen en perfor-
men. Vooral het meerstemmig
gezongen Caïus en Lora Baia
klinkt volwassen en ademt sterk
naar het Vlaamse damesgroepje
Laïs. De ballads True friends of
het door Hoffman gezongen
Ik
The road zorgen voo
seling maar halen oi
uit het optreden.
van R&B, Nina van p
roline van wereldmi
meldt Djem van Dijl
ge de show. Daar lig
beetje het probleem
allegaartje van stijlei
bindende faktor het
brabbeltaaltje met A>
djembésaus. Halfvol
gisteravond in de St<
zaal. Zo heb je een
ben je weer vergeter
het nieuwe singletje
verandering in bren
standaard nieuwe p
gletje werkelijk gaat
eerlijk gezegd te bet
Treble lijkt hard op
veelste one-hit-won
den.