Geen Jantjes zonder Carry Tefsen KUNST CULTUUR De natuur in een kast Barbiepoppen en indianen, bij galerie Nu vervelen snel Borsato: het bestfj bezochtil Muur van beschermende lucht voor Davidi Alexander f Grote bere< Fries paarde Valery Gergit' stopt in 2008" Liebespaar - Egon Schiele. Foto: AP Egon Schiele in het Van Gogh Amsterdam - Meer dan hon derd werken van de Weense ex pressionist Egon Schiele (1890- 1918) zijn binnenkort in het Van Gogh Museum in Amster dam te bezichtigen. Zijn the ma's erotiek, seksualiteit en dood kunnen zelfs vandaag de dag nog choqueren. Perfor mances en dansvoorstellingen van Marina Abramovic en Dansgroep Krisztina de Chatel zijn ook onderdeel van de ten toonstelling die van 25 maart tot en met 19 juni te bewonde ren is. Oudjaar weer met Youp Amsterdam - Cabaretier Youp van 't Hek verzorgt dit jaar de oudejaarsconference. Van 't Hek toert vanaf september met het programma door het land. De laatste serie voorstellingen speelt hij in Groningen. Het is de vierde keer dat de cabaretier een oudejaarsconference houdt. Eerder deed Van 't Hek dit in 1989, 1995 en 1999. Ali B wint Zilveren Harp Hilversum - Rapper Ali B. is de winnaar van een Zilveren Harp 2004. De andere winnaars zijn zanger/componist Alain Clark, zanger/componist Kasper van Kooten en de band The Sheer. De jury die de Harpen toekent, bestaat uit deskundigen uit het muziekvak. De Zilveren Harpen worden op 16 februari uitge reikt tijdens het Harpen Gala in Bussum. Wie de Gouden Harp krijgt, wordt later bekendge maakt. Efteling-musical voor doven kaatsheuvel - Een musical is doorgaans niet geschikt voor doven en slechthorenden, maar de Efteling brengt daar veran dering in. Het sprookjespark verzorgt op donderdag 3 maart een speciale voorstelling van de De Kleine Zeemeermin. Twee tolken geven de show weer in gebarentaal. Het publiek kan tegen betaling van een speciaal tarief stoelen vooraan in de zaal reserveren. beeldende kunst recensie Bernadette van der Goes Expositie: 'Duo', werk van Jacqueline Schafer en Espen Greger Hagen. Prijzen: 150 t/m 3.750 euro. Te zien: t/m 12/2, do t/m zo 12-17 uur. do ook 19-21 uur- Galerie Nu, Oude Rijn 11, Leiden. Wat kan kunst toch lelijk zijn als het vooral gemaakt wordt om commercieel te exploiteren. Bijna iedereen kent de zeef drukken van Corneille en Jan Cremer die te pas en te onpas in menig interieur opduiken. Vaak zijn het de eerste aanko pen van beginnende verzame laars. De werkjes zien er fleurig en niet ingewikkeld uit. Het zijn leuke plaatjes om naar te kij ken, geen mens zal er aanstoot aan nemen. Maar tegelijkertijd maken zij onomwonden duide lijk dat hun eigenaren van echte kunst nog niet veel kaas hebben gegeten. Dit is precies het pu bliek dat de enkele maanden geleden geopende Leidse gale rie Nu wil aanspreken. Op dit moment exposeren daar Jacqueline Schafer en Espen Greger Hagen hun schilderijen, zeefdrukken en litho's. Twee jonge mensen, die hoewel zij het vak technisch redelijk goed beheersen, zich er voor wat be treft vorm en inhoud zo gemak kelijk van af maken dat hun werk nauwelijks het predikaat kunst verdient. Schafer schildert tegen een ach tergrond van gekleurde vlakken steeds dezelfde vrouwen. Meestal zijn ze naakt, hebben ze halflang haar, een rechte neus en volle lippen. Hun bor sten zijn zo rond als discussen, hun ogen hebben ze neergesla gen en ze glimlachen flauwtjes. Het zijn stereotype barbiepop pen die geen enkele individua liteit vertonen. Dit wordt nog versterkt doordat Schafer alleen hun contouren weergeeft. De vrouwen worden slechts aange duid door enkele zwarte lijnen en blijven daardoor vlak. Even als de omgeving waarin zij zich bevinden. Of het nu gaat om het tafeltje waaraan zo'n vrouw zit, een vaas bloemen of om het raam waardoor wij de stad zien. Alles speelt zich af in het platte vlak. Door dit ontbreken van re liëf gaan de gekleurde vlakken van de achtergrond constant de concurrentie aan met de voor stelling, en ontstaat een decora tief effect. In de verte doen deze schilderijen denken aan he werk van kunstenaars als B, Matisse en Femand Leger, ook op deze wijze experimj teerden met diepte. Voor eP beginnend kunstenaar kanv heel leerzaam zijn dit als 011 ning ook een keer te probe1 Maar Schafer maakt er mei een hele serie van. En daar1 verveelt haar werk vrij snel. Hetzelfde geldt voor de serf! rijen en litho's van Espen O1 ger Hagen. Daarop zien weP steeds indianen geportrett^1 Meestal in hun eentje, een? kele keer met z'n tweeën, sf1 ze de bezoeker aan. WelisW- zijn het steeds andere indrf en, maar ook van hen blijft' dat betreft vrij weinig over/ Enerzijds komt dat doordal hier veel nadruk ligt op de f rige achtergrond, anderzijdf doordat de indianengezich1 dekt zijn met allerlei verscli' lende tinten. Onmiddellijk' roept dit associaties op mei andere bekende kunstenaaf de vorige eeuw. Namelijk A[' Warhol, die dit soort series maakte van onder anderen rilyn Monroe, Mao, Beetho Goethe en onze eigen konii. Maar evenals Matisse en Lé ligt ook dat alweer geruime achter ons. den haag/gpd - Het wereldberoemde beeld Da vid van Michelangelo wordt waarschijnlijk nog dit jaar ter bescherming 'ingepakt' in een muur van lucht. Dit heeft de Galleria Accademia in Flo rence, waar het 4,86 meter hoge beeld jaarlijks zo'n 1,2 miljoen toeristen trekt, meegedeeld. De ventilatiestromen rondom David moeten voorkomen dat stof en vuil, meegebracht door stoffige en zweterige toeristen, zich opnieuw nes telen op de marmeren en 5.572 küo wegende weergave van de bijbelse koning van Israël. De muur van lucht lijkt het museum een elegantere oplossing dan het tentoonstellen van Davidi ter glas. In mei vorig jaar werd een bijna twee jaar dij de renovatie van het beeld afgerond. Kort dai ontdekten medewerkers van het museum verse stofdeeltjes op David, die het beeld c( den aan te tasten. De Galleria Accademia weegt ook een speciale vloerbedekking te ld en een goed geventileerde doorgang te crej die zo veel mogelijk vuil van schoenen en kl^ moeten verwijderen, voordat toeristen het kunnen bekijken. 1 In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor professio nele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fo tograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: kunstschilder Anna van der Valk uit Voorschoten. Haar atelier zelf is al een plaat je op zich, een schilderij. Een houten vloer, een ouderwetse uivormige gaskachel met tegel tjes daarachter, boekenkasten met oude werken, zoals de plaatjesalbums van Jac. P. Thijsse, een schildersezel voor het raam waardoor zacht licht valt, een tafel met glazen potjes veelal gevuld door ragfijne kwastjes, een open kast waarin een kommetje staat met wat verdroogd, ondefinieerbaar plantenmateriaal. Haar werkkast'legt Van der Valk (van 1947) iiit. Daarin zet ze alles wat ze schildert. De kast dient als achtergrond. ,,Dat werkt makkelijk. Alles wat ik schilder staat zo op dezelfde hoogte, onder dezelfde hoek met de schildersezel. En het heeft ook iets vertrouwds." Die werkwijze is duidelijk te zien in haar schilderijen. Steeds is daar dat stukje kast op de achtergrond. Op de voorgrond veelal bloemen of fruit. Voorwerpen als een oude broodtrommel met roestrand jes, een knikker, een blikje die nen ter omlijsting. „Ik zoek van tevoren altijd naar een compo sitie die me aanspreekt. De kleuren moeten voor mijn ge voel bij elkaar passen, net als de vormen." De voorwerpen snort ze in de regel op bij bezoekjes aan rom melmarkten en speelgoedbeur zen. „Maar zeker niet zomaar alles. De spullen moeten wel geleefd hebben, ze moeten een geschiedenis hebben. Ik vind het mooi als er roestvlekken op zitten, of als ze een beetje be schadigd zijn." Dat is de omlijsting, uiteinde lijk draait het in haar werk steeds weer om de natuur. De kleuren ervan en de vormen. En dat alles heel minutieus ge schilderd, tot in het kleinste detail. Op druiven die ze schil dert zit soms een zweempje dauw. Door het schilletje van een nog niet rijpe aalbes is het pitje te zien. De bloem van een klaproos oogt glanzend fris. „Dat vind ik geweldig om te schilderen, bloemen en fruit. Zo natuurgetrouw mogelijk. Zodat de mensen de neiging hebben die druif te pakken. Gewoon omdat het water ze IA- Dë delft/anp - Zanger Marcifll sato staat op de eerste plai- de lijst van bestbezochte ten van 2004. De lijst be\' leen artiesten van wie de. certen door Mojo werden* ganiseerd. Zo staan Froger (uitverkochte AretL( Frans Bauer er niet op. Borsato stond zes keer l( Kuip in Rotterdam en tr j. totaal 270.000 bezoeker^' verbrak hiermee een ouL cord van Dire Straits, den die in 1993 vier keer de> uitverkocht. Madonna l! met twee concerten in heL, redome in Arnhem, goed.,)] 72.000 bezoekers, de tij: plaats in de Mojo-lijst. Phji lins staat met 37.500 in d&^ sterdam Arena op de 1 plaats. leeuwarden/gpd - alexj^ de Grote veroverde de vjF op een Friese hengst. Alth£ de beleving van regisseur f. Stone (Platoon, JFK). Vof film Alexander gebruikte h01 Friese hengsten voor de r<r' de wilde onoverwim/1 hengst Bucephalus. Stont11 als een blok voor het krat, uiterlijk van de Friezen, a|| het nog een hele zoektoch de juiste paarden te vindeili Het ideale viertal van gelijk Friese hengsten werd uiteu lijk gevonden bij een paar handelaar in Italië. Twe^1 wassen hengsten van vijM oud en twee jongere en klé11 van drie jaar oud, voor de je Alexander, bleken uiteinr geschikt. De paarden kif1 oorspronkelijk uit Neder maar zijn niet allemaal ter1 vinden in de boeken va£' Fries Paarden StamboekP paarden werden speciaal Alexander twee maandeP traind in Italië en Spanje. S rotterdam/anp - Valery.* giev stopt in augustus 20Cj chef-dirigent van het Rr dams Philharmonisch Oi Hij blijft wel artistiek leidei het jaarlijkse Gergiev Festij( Rotterdam. Gergiev is I 1995 chef-dirigent. k Anna van der Valk: „Dat is geweldig om te schilderen, bloemen en fruit. Zo natuurgetrouw mogelijk." Foto: Dick Hogewoning vanzelf in de mond loopt." „Het meeste wat ik schilder komt uit eigen tuin. Daar heb ik een eigen hoekje, waar ik van alles zaai. Ik pluk er af en toe het een en ander van, zet het in deze kast en begin te schilderen. Alleen met klapro zen is dat een ramp. Die vallen al na een paar uur uit. Dus dan moet ik weer nieuwe plukken." Dat ze fruit en bloemen als on derwerp heeft gekozen is voor haar volstrekt logisch. „Hier vlakbij had mijn vader een gro te tuinderij. Ik had een heerlij ke jeugd, ik was bijna altijd buiten. Die passie is niet meer weggegaan." Van der Valk leerde alles voor namelijk zelf, maar kreeg toch nog korte tijd les van Jaap van Kuyk en Leo van der Kink en volgde lessen aan de Vrije Aca demie. „Ik was al heel vroeg de hele tijd aan het schilderen en aan het tekenen. Dan maakte ik bijvoorbeeld aquarellen van bloemen en paddestoelen. Maar dit soort schilderijen maak ik pas sinds het eind van de jaren tachtig, denk ik. Dat hele precieze, dat nauwkeuri ge. Ik probeer wel eens ruig te schilderen, veel grover, maar dat lukt me minder. Uiteinde lijk wordt het dan toch steeds een fijn schilderij. Dat zit nu eenmaal in me." Bovendien valt haar werk in de smaak. Tot in België en Enge land toe. „En laatst informeer de er een galerie in Zuid- Frankrijk naar mijn werk. Toch is er vooraal in Nederland vraag naar. Er zijn zelfs men sen die schilderijen van mij verzamelen. Die komen eens in de zoveel jaar langs om weer wat nieuws te kopen. Soms is dat ook een beetje jammer. Ze ker als een schilderij nog maar net af is, kan ik er moeilijk af stand van doen. Dan heb ik er nog niet zelf van kunnen ge nieten. Gelukkig hangen een paar van mijn schilderijen bij vrienden. Als ik dan op visite kom, kan ik er weer naar kij ken." Het werk van Anna Maria Ber- nardina van der Valk is per manent te zien in Kunsthan del Le Chevalet, Leidseweg 308 in Voorschoten (071- 5766735). Herman Joustra Oer-Hollands theaterstuk voor de vijftiende maal te zien door Martin Hermens Rotterdam - 'De Jantjes' zijn te rug. Voor de vijftiende keer is het oer-Hollandse theaterstuk weer in het land te zien. Met voor de vierde keer Carry Tefsen (66) in een van de hoofdrollen. „Het lijkt wel of'De Jantjes' onmogelijk is zonder mij." Je zou zo verliefd op haar kun nen worden. Zoals ze daar zit in de artiestenfoyer van het Oude Luxor Theater in Rotterdam: glinsterende ogen, een bos knalrood haar en een energieke uitstraling. Carry Tefsen heeft dat van nature. Geen wonder dat haar rol van Mien Dobbel steen in de televisiecomedy 'Zeg eens Aaa' - ondanks alle onhandigheden van het perso nage - zo tot de verbeelding sprak. In diezelfde artiestenfoyer hangt een zwartwitfoto aan de muur. Een scène uit de musical 'Oliver!' van begin jaren zestig. Rechts vooraan staat een jong meisje met lang blond haar klaar om te buigen voor het pu bliek. „Dat ben ik", zegt Tefsen. „Als ik dat tegen andere spelers van 'De Jantjes' zeg, zijn ze he lemaal verbaasd." Zo lang zit ze dus al in het thea ter. Terwijl haar vader haar toch nadrukkelijk had gewezen op het leren van een echt vak. „Hij was al 51 toen ik geboren werd", vertelt Tefsen. „Zijn gro te zorg was dat ik voor mezelf moest kunnen zorgen als hij overleden was. Dat hoefde wat hem betreft niet via een man. Mijn vader was onderwijzer, maar hield van schilderen. Hij vond schilderen een hobby waar je niet van kon leven. 'Kunst is mooi, maar niet voor een beroep', zei hij altijd." „Dus ging ik naar de kweek school. Na drie jaar was ik dat zo zat dat ik lampenkappen ben gaan beschilderen bij een zaak je in Amsterdam. Bloemen en Delftsblauwe molentjes, dat soort dingen. Die afbeeldingen waren voorgetekend. Maar we maakten er van alles bij. Toch had ik al snel door dat dat werk voor mij geen toekomst had. Ik was achttien jaar en heb vervol gens in een half jaar tijd de hoofdakte van de kweekschool alsnog gehaald." In Weesp stond ze bijna drie jaar voor de klas. Tussendoor volgde Tefsen veel balletlessen. „Uiteindelijk heb ik toch voor het dansen gekozen. Dat was een intuïtieve beslissing. In een snackbar ontmoette ik een meisje met een danseressen- uitstraling. Zij werkte bij Rieka Ondenkbaar - 'De Jantjes' zonder Carry Tefsen. Foto: ANP/Deen van der Meer Jansen in de Moulin Rouge in Amsterdam. Of ik kon dansen, vroeg ze. Ze hadden iemand nodig. Natuurlijk zei ik 'ja'. Ik kon meteen beginnen. Niet omdat ik zo goed was, maar omdat ik in het kostuum paste. Dat was het belangrijkste." Het vertrouwen op haar intuïtie is ze in latere jareh wat kwijtge raakt. „Je weet hoe dat gaat: ge zin, kinderen en al die andere dingen die het leven op je af stuurt. Dan vergeet je als mens per ongeluk die intuïtie en ga je verzekeringen bestellen. Maar dat voelde toch niet zo lekker. Zekerheden zijn geen zekerhe den. Mijn vader dacht ook dat hij mij kon behoeden door me het onderwijs in te sturen. Maar in feite zit niemand die ik ken uit die tijd nog in het onderwijs. Zekerheid in het leven bestaat niet. Dus probeer ik weer meer te vertrouwen op die intuïtie." Via Karei Wunnink, oud-direc teur van Theater Carré, kwam ze bij Beppie Nooy's Volksto neel terecht. „Ik had al van alles gedaan, maar was nog altijd te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken. Bij Beppie kreeg ik een rol in 'De Jantjes'. Dat was eind jaren zestig. De sfeer bij haar gezelschap vond in prettig. Bovendien had Bep pie een zoon die ik heel smake lijk vond. Dus ben ik blijven hangen. We zijn nu al 35 jaar samen en hebben twee kinde ren." „Beppie was dol op mij, ook als artiest. Dat volkstheater paste wel bij mij. De voorstellingen werden gemaakt met een kleine portemonnee. In die tijd wilden sponsoren zich nog bemoeien met de inhoud van een produc tie. Dat vond Beppie vreselijk. Niemand was dan ook in vaste dienst bij haar. Dat bestond ge woon niet bij het Amsterdams Volkstoneel." In 'De Jantjes' van 1969 speelde Tefsen de rol van Jans. „In het begin was ik heel keurig aan het acteren. Totdat Beppie zei dat het meer schwung moest heb ben. 'Meer peper in je reet', riep ze dan. Ik moest over een drempeltje heen in die tijd. Sindsdien ben ik gemakkelijker geworden in het acteren." Dit theaterseizoen speelt ze voor de vierde keer een rol in 'De Jantjes', het muzikale volks theaterstuk dat niet kapot is te krijgen. „Toen Joop van den Ende mij vroeg, dacht ik: ach, waarom ook niet. Als ik nu tus sen de coulissen sta en de mu ziek hoor, voel ik me blij dat ik er weer bij ben. Die muziek is me zo eigen. Mijn man zei: je vraagt gewoon of je de rol van Tante Pietje mag spelen. Dat leek me wel wat; die rol had ik nog niet gedaan in 'De Jantjes'. Het is een aardig vals mens, ter wijl ik meestal toch vriendelijke typetjes speel. Ik kan me daar heerlijk in uitleven." „Veel vrienden vragen me de laatste tijd waarom ik in gods naam weer in 'De Jantjes' wil spelen. Mijn antwoord? Omdat het weer een heel andere pro ductie wordt dan de vorige ke ren. Met andere collega's en een andere regisseur. Dat voor komt dat het een soort van her halingsoefening wordt. Ik heb me ook voorgenomen dat ik niet ga terugverlangen naar vo rige producties van 'De Jantjes'. Ik wil openstaan voor wat er nu op mij afkomt. Ik ben en blijf nieuwsgierig en ontdekt zo nieuwe mogelijkheden in me zelf." Carry Tefsen is inmiddels 66 jaar. „Je hoort mij niet zeuren over hoe zwaar dit vak is. Ik heb nog lang geen zin om achter de geraniums te gaan zitten. Leef tijd telt eigenlijk niet in het the atervak. We moeten allemaal onze danspassen doen en de tekst opzeggen. Dat is soms zwaar, ja, maar je krijgt er veel voor terug van het publiek." „Natuurlijk is mijn lichaam niet meer zo soepel en snel als vroe ger. Vanaf je 35ste wordt dat al lemaal minder. Maar alle pijn valt mee als je plezier hebt in je werk. Je moet wel oppassen dat je niet denkt dat je alles kunt. Gelukkig speel ik nu een oudere dame; die hoeft niet altijd mee te dansen." Het einde van haar theatercar rière is in zicht. Zegt ze zelf. „Volgend seizoen nog het to neelstuk 'Champagne'. Dat wordt waarschijnlijk het laatste. Ik wil weer gaan schilderen. Dat moet nodig gebeuren. Ik was al aardig op gang en had al wat exposities. De uitdaging voor mij is nu een goede schilder te worden. Daar moet ik net zo veel voor knokken als ik met een tekst moet worstelen." Maar eerst nog even 'De Jan tjes'. Wat spreekt haar zo aan in het stuk? Tefsen: „Het is een heel menselijk verhaal over af scheid, verbondenheid en vriendschap. Over jonge man nen die met allerlei smoezen de oorlog worden ingestuurd. Dat was toen in Indië en tegen woordig in Irak. Die jongens zijn kanonnenvlees en eigenlijk niet belangrijk als mens. Daar om roept 'De Jantjes' elke keer weer emoties op. Een tijdje te rug zat er een vriendje van me in de zaal. Hij kreeg ook dit keer gewoon weer tranen in de ogen bij 'De Jantjes'." Musical 'De Jantjes' - Te zien op 23 en 24 maart in de Leidse Schouwburg en op 31 mei en 1 juni in het Castellum Theater m Alphen aan den Rijn

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 16