'Het gaat nog lang duren voor we elkaar begrijpen Museum Boerhaave verrast met topjaar KUNST CULTUUR Opzet van Parkpop staat ernstig onder druk Cees Nooteboom over engelen, aboriginals en het verloren paradijs Nederlandse musea blikken tevreden terug op afgelopen jaar uien Hirst. Reuters/Stephen Hird imien Hirst De Hallen i haag - De controversiële se kunstenaar Damien jt, bekend van onder meer doorgezaagde dieren op k water, exposeert vanaf 19 ut met mode- en societyfo- :aaf David Bailey in De Hal- in Haarlem. Het is de eerste seumpresentatie van Hirsts k in Nederland. In 'The Sta- l Of The Cross' verbeelden ;t en Bailey in veertien foto's ijdensweg van Christus. De iserie uit 2004, waarin een edel van een koe met twee >sen symbool staat voor de jordeling van Christus en j kruis met sigarettenpeuken moment van Christus' dood srgeeft, bevindt zich in parti er bezit. Museum De Hallen de tentoonstelling in de vocerende beeldtaal die het k van Hirst typeert bewust dagen voor Pasen laten I. ito's Besnyö ider de hamer haag - Veilinghuis Sothe- in Amsterdam veilt op 25 jari foto's uit de collectie de in 2003 overleden foto- je Eva Besnyö. Naast een tal foto's van de hand van Besnyö zelf komen uit haar «verzameling werken aan Ivan onder meer Henri Car- •Bresson, Robert Capa, Ad Denderen en Bertien van oen. De in 1910 in Boeda- t geboren Besnyö wordt be- ouwd als een van de belang de fotografen van Neder- t speelt in juni in nsterdam Arena iterdam - U2 zal op zijn ïwe wereldtournee in juni sterdam aandoen. De Ierse cband staat volgens het Au- lische muziekblad 'Under- er' op 1, 4 en 5 juni in de na. Het doorgaans goed in- chte blad baseert zich op 'uitgelekte' concertagenda, management van de band le de berichten niet bevesti- Volgens de agenda zou U2 i in januari en februari gaan rbereiden op de tour met Btities in Cannes aan de nse Rivièra. De tour begint l en 3 maart met een con- in het Amerikaanse Miami, de VS en Europa volgen in ember afsluitende concer- in Japan en Australië. Privatisering 'grootste gratis openluchtfestival van Europa' verloopt moeizaam door Victor Schildkamp den haag - Parkpop, het 'groot ste gratis openluchtfestival van Europa', staat onder druk. De voorgenomen privatisering van het jaarlijkse muziekfestival in het Haagse Zuiderpark gaat moeizaam. Leveranciers wan trouwen de beoogde nieuwe exploitant, het Rotterdamse be drijf Ducos, en vanwege alle strubbelingen is er zorg over de organisatie van de 25ste editie in juni van dit jaar. Dat blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau Risbo, dat is verbonden aan de Erasmus Universiteit. Risbo bracht de sterke en zwakke punten van Parkpop in kaart en analyseer de hoe de privatisering ver loopt. Het onderzoek werd uit gevoerd in opdracht van Den Haag Marketing Events (DH- ME), het bureau dat Den Haag op zakelijk en toeristisch gebied promoot. DHME organiseerde Parkpop de afgelopen jaren. Het door de gemeente gefinancierde bedrijf is echter met een reorganisatie bezig en onderdeel daarvan is dat het zelf geen evenementen meer organiseert, maar daar onafhankelijke organisaties voor moet vinden. Twee jaar geleden werd besloten dat Parkpop zou worden overgeno men door het evenementenbe- drijf Ducos/ACR. Het afgelopen jaar gold als overgangsjaar. Ducos en de evenemententak van Den Haag Marketing Events organiseer den het festival samen en dat ging volgens het rapport met veel problemen gepaard. Zo ging het budget om bands te contracteren onder druk van Ducos omlaag van 105.000 naar 67.000 euro, met als gevolg dat Parkpop 2004 een magere be zetting kende. Het vermoeden is ook dat Parkpop ruim onder de 200.000 bezoekers trok, ter wijl naar buiten toe een aantal van 325.000 werd genoemd. Tussen Ducos en de evenemen tentak van DHME boterde het ook niet. Uit het Risbo-rapport blijkt dat Parkpop jarenlang voor een deel op basis van goodwill werd georganiseerd. De relaties tussen DHME en de leveranciers waren zo goed, dat lang niet altijd de hoogste prij zen werden gevraagd. Op die manier kon Parkpop elk jaar weer doorgaan, ondanks het feit dat artiesten steeds meer geld vragen omdat zij het na het instorten van de cd-markt nu van optredens moeten heb ben. De vrees is dat die goodwill tus sen leveranciers en organisatie wegvalt als een commercieel bedrijf als Ducos het over neemt. Dat zou het organiseren van Parkpop veel duurder kun nen maken en bezuinigingen kunnen opleveren waardoor het niveau van het 'grootste gratis openluchtfestival van Eu ropa' aanmerkelijk daalt. Een mogelijkheid zou volgens het rapport zijn Parkpop op twee dagen te organiseren met een betaald en een gratis deel. Ook een bescheiden toegangsprijs wordt genoemd, maar met het gevaar dat het bezoekersaantal dan zo daalt dat Parkpop naar een gemiddelde grootte afzakt. door Herman Joustra leiden - De zes grote Leidse mu sea hebben in 2004 minder be zoekers getrokken dan het jaar daarvoor, wat een absoluut top jaar was. In totaal passeerden ruim 570.000 belangstellenden de kassa's. In 2003 waren dat er nog 625.000. Toch blikken de musea stuk voor stuk 'tevreden' tot 'heel tevreden' terug. Museum Boerhaave springt er in positieve zin uit, met bijna 42.000 bezoekers, 8700 meer dan het jaar daarvoor. De aan tallen schommelden de afgelo pen jaren tussen de 30.000 en 34.000. „Dit heeft ons enorm verrast", zegt persvoorlichter Gerhard Kreeftmeijer. „Het af gelopen jaar hadden we een tentoonstelling over wiskunde, 'Goochelen met getallen'. Wis kunde is normaal gesproken een wat minder populair on derwerp, terwijl aan gezond heid gerelateerde zaken in de regel veel meer bezoekers trek ken." Naturalis, dat door de lezers van de Kampioen werd uitge roepen tot museum van het jaar, trok verreweg de meeste belangstellenden: 238.000, ver gelijkbaar met de cijfers over voorgaande jaren. Ook Volken kunde scoorde met bijna 88.000 bezoekers even goed als in 2003, maar beduidend beter dan de jaren daarvoor. De Hortus Botanicus beleefde een 'normaal' jaar met ongeveer 75.000 bezoekers. Het Rijksmuseum van Oudhe den presteerde minder goed. Met iets meer dan 97.000 be langstellenden, bleef het mu seum aan het Rapenburg ach ter in vergelijking met voor gaande jaren. De afgelopen Het Rijksmuseum in Amster dam heeft in 2004 ruim 1 mil joen bezoekers getrokken, ver spreid over verschillende loca ties. Dat is bijna 60 procent meer dan geraamd. Het muse um, dat gemiddeld 1,1 miljoen bezoekers per jaar krijgt, sloot in december 2003 het hoofdge bouw voor een langdurige re novatie. Ruim 810.000 mensen bezochten De Meesterwerken, een presentatie topstukken uit de Gouden Eeuw in de Philips- vleugel. Het Van Gogh Museum, dat ruim 1,3 miljoen mensen ont ving, spreekt over een succes vol jaar. Bijzonder was een stij ging van het aantal Nederlan ders: van circa 135.000 in 2003 (10 procent van het totaal) tot ca. 220.000 (17 procent) in 2004. Het Anne Frank Huis ontving 935.000 bezoekers, ruim 2 procent meer dan in het recordjaar 2003. De gemeentemusea van Am- hem, het Museum voor Mo derne Kunst en Historisch Mu seum Arnhem, trokken in to taal 56.000 bezoekers, 7.000 meer dan in 2003. Het Princes- sehof Leeuwarden telde 23.000 bezoekers, een opmerkelijk aantal omdat het museum we gens een verbouwing drie maanden gesloten is geweest en de vaste collectie groten deels in depot was opgeslagen. Museum Boijmans van Beu- ningen in Rotterdam telde 180.422 bezoekers tegenover 165.000 in 2003. Een mager jaar was het voor het Gemeentemuseum Den Haag (van 387.000 naar 346.560 bezoekers), een trend breuk met de afgelopen jaren toen steevast behoorlijke groeipercentages werden ge meld. tien jaar trok het museum ge middeld 120.000 bezoekers, met in 2000 en 2003 uitschie ters van 190.000 en 141.000. „Toch zijn we redelijk tevre den", zegt woordvoerster Selkit Verberk. ,,De mindere cijfers komen niet onverwacht. Voor het eerst in jaren hadden we geen najaarstentoonstelling. En we hadden het afgelopen jaar geen tentoonstelling van internationale allure, zoals Pharao's van de zon." Stedelijk Museum De Lakenhal leverde ook bezoekers in: naar schatting 32.000 in 2004 tegen gemiddeld tussen de 35.000 en 40.000. „Voor ons is dat een grote meevaller", meldt direc teur Jetteke Bolten. „We had den verwacht niet boven de 25.000 uit te komen. Het afge lopen halve jaar waren we maar voor de helft open in ver band met verschillende werk zaamheden." De Leidse musea trokken de meeste bezoekers, 67.000, in de maand oktober. Een rustige maand, met iets meer dan 36.000 bezoekers was de maand juli. Het jaarlijks terug kerende museumweekend in april zorgde eveneens voor een extra toestroom bij de zes mu sea: 16.482 bezoekers, veel meer dan in 2003. a Veel Nederlandse musea blik ken tevreden terug op het afge lopen jaar. De bezoekersaan tallen bleven voor de meeste gelijk of stegen zelfs in vergelij king met 2003. Het Bonnefantenmuseum in Maastricht zegt terug te kijken op een dynamisch 2004. On danks alle verbouwingen ver- Museumweek end in Naturalis: uitgeroepen tot museum van het jaar en verreweg de meeste be langstellenden in het afgelopen jaar. Archieffoto: Dick Hogewoning welkomde het museum 107.000 bezoekers, vergelijk baar met voorgaande jaren. Het Groninger Museum trok 222.000 bezoekers, een aantal 'ruim boven verwachting', al dus het museum. Een topjaar beleefde ook de Kunsthal in Rotterdam, die 260.000 bezoe kers te verstouwen kreeg, een stijging van bijna veertig pro cent ten opzichte van 2003. diepe ervaringen zijn. Iemand raakt je diep, maar je weet niets van haar." „Vrouwen als Alma, die bestaan echt hoor. Op de vreemdste plaatsen ter wereld ontmoet je dat soort mensen. Ze hebben een paar maanden een onbete kenend baantje en als ze dan genoeg geld hebben zwerven ze weer uit, naar een of ander curieus ei land. Of Australië." In 'Het verloren paradijs' heeft de criticus een kort stondige ontmoeting in Perth, Australië, met een als engel verklede vrouw, tijdens een festival. Jaren later wordt deze Erik Zondag door haar gemasseerd in een Oostenrijks kuuroord, waar hij probeert verlich ting te vinden van een verzuurd leven. Het is een schets die Nooteboom waarschijnlijk met veel ple zier gemaakt heeft, want met de vaderlandse kritiek heeft hij het niet zo op. Vooral niet sinds deze het boekenweekgeschenk van 1991 'Het volgende ver haal' nogal zuinig ontving. Later zou het in het bui tenland als een internationaal meesterwerk worden bestempeld. Nooteboom kreeg er zelfs een grote Eu ropese literatuurprijs voor. Engelen en aboriginals. Dat komt als onderwerp dicht in de burnt van de new age. Nooteboom: „New age is voor mij absoluut niets, maar ik moet wel zeg gen dat je niet in Australië geweest kunt zijn zonder aangedaan te zijn door de cultuur van de aborigi nals. Die is echt heel bijzonder. Als er nu iets een verloren paradijs is, dan dat wel. En natuurlijk niet in de zin van een mooi huis met een verwarming. Dat is duidelijk. Maar die aboriginal samenlevingen waren wel heel democratische maatschappijen, om het eens politiek te benaderen. Bovendien hebben die mensen 40.000 jaar geleefd zonder het schrift. Ze hebben geen uitvindingen van enige betekenis ge daan, maar ondertussen wel geleefd in grote harmo nie met hun omgeving en de natuur. Ze kunnen aan een zandkorrel zien of er water onder zit. En dan ko men wij, westerlingen, even, en gaat alles kapot. Nee, een prettig gezicht is het niet, te zien hoe die oorspronkelijke bewoners nu door de steden rond dwalen, verloren tussen alles." „Wat mij aantrekt is het oneindige landschap van de aboriginals. Een landschap dat altijd zo is geweest en voor een deel uit taal bestaat. Hun kosmogonie is ronduit schitterend. Lees de beroemde 'Songlines' van Bruce Chatwin. Het zijn eigenlijk allemaal ge zongen en gesproken landkaarten waar je door reist. Het idee ook dat ze kunst maken die ogenblikkelijk vernietigbaar is. Zandschilderijen, prachtig beschil derde holle buizen die in een graf verdwijnen. Dat staat zo ver van ons af, en is toch zo aantrekkelijk. Deze mensen hebben tienduizenden jaren in een eeuwige herhaling van zichzelf geleefd, zonder enige vooruitgang, zo fascinerend. Maar het is een wereld die verloren gaat." Is het verloren paradijs nu niet juist een uitvinding van ons? „Ach", zegt hij, „uiteindelijk berust alles op een mis verstand. We zijn dan misschien het paradijs uitge schopt omdat we van de boom van kennis van goed en kwaad gegeten hebben, maar God had het ook zo kunnen regelen dat dat niet gebeurde. Theologen zeggen dan: ja maar de menselijke vrijheid. Nou, als God werkelijk almachtig was geweest, had hij na tuurlijk de ellende kunnen voorzien die die vrijheid zou opleveren. „Maar ik geloof dat het idee dat er vroeger iets ge weest is dat veel mooier is dan het nu, van alle tijden is. Nu denken we er niet meer zo over na, maar het patroon zet zich voort in ons gewone leven. Oude mensen menen ook altijd dat het vroeger beter was. Zelf betrap ik me er ook wel eens op. Het komt door de fysieke omstandigheden. Vroeger had je geen pijn, geen stijfheid en ongemakken; als je oud bent wel. Dat is heel praktisch gedacht, maar zo werkt het. Dat andere verloren paradijs is een metafoor ge worden voor die verloren jeugd. De mythe zit diep, vandaar dat alle religies ook een herstel van het Pa radijs beloven." „Over het bouwen van een paradijs op aarde zullen we het maar niet hebben. Dat is altijd op een ramp uitgelopen. Bovendien hoefje niet langer dan tien minuten na te denken om te begrijpen dOTnet met sterfelijke mensen toch niets wordt. Je kunt in soci aal-economisch opzicht wel een paradijs scheppen, je blijft toch zitten met onvolkomen mensen die ziek worden, pijn lijden en dood gaan. Dat wordt dus echt niets. Maar nogmaals, wij zijn opgehouden over dit soort zaken na te denken. De ontkerkelijking is enorm, en wat er rest aan metafysische bespiegeling, is ook al niet veel." „De paar gelovige mensen die er dan nog zijn, weten vermoedelijk ook niet wat ze zich bij de Hemel moe ten voorstellen. Misschien is het daar wel een beetje saai. Ze zien de mystieke dimensie ervan niet. Daar om heb ik geprobeerd over engelen te schrijven op een nuchtere, wereldse manier, door de ogen van onze criticus, maar toch de ontroerende ervaring in tact te laten. Het gevoel dat er gevleugelde wezens zijn die tussen ons hierbeneden en daarboven, what ever there is, als intermediair optreden, zit diep." Nooteboom vertelt hoe hij ooit in Perth, net als de criticus uit de roman, een parcours liep waar plotse linge ontmoetingen met 'engelen' waren geënsce neerd. Daar zag hij de vrouwelijke engel liggen, op de vloer van een kantoorpand, met afgewend gelaat. „Een beeld dat me nooit heeft losgelaten." r Jan-Hendrik Bakker iterdam - Als je het iemand zou moeten vragen Cees Nooteboom, wereldreiziger, cultuurkenner chrijver van talloze reisverhalen. Groeit de wereld r elkaar toe? Komen we nader tot elkaar? Hoelang Irt de ellende nog? hand die dat denkt", antwoordt de schrijver vrij- onmiddelüjk alsof het om een dagelijkse gedach- aat, „weet niet waar hij het over heeft. Die moet [eens goed kijken naar zo'ri video uit Irak waarop land onthoofd wordt. Die video betekent dat je een paar uur vliegen van hier een wereld binnen- waar onthoofding tot de dagelijkse werkelijk- behoort. De mindset van mensen is compleet rs. De hardware mag dan dezelfde zijn, er aien hele verschillende programma's op. En dat jt niet alleen daér. Ook de boeddhistische wereld fiders dan de onze. Kijk ik alleen al naar mijn ei- dorp. Dat ligt in een deel van Spanje waar Cata- as wordt gesproken. Vroeger ging veel in het lans en je zou denken dat onder invloed van de ianse televisie mensen ook steeds meer Spaans n spreken. Maar wat komt er nu op? Juist, het Ca- ans. Op het eiland waar mijn dorp ligt was het atselijke krantje vroeger in het Spaans, nu staan il hele stukken in het lokale Catalaanse dialect, it door de globalisering is er een jacht op het eige- intstaan. Nee, het gaat nog heel lang duren voor de wereld naar elkaar groeit en we elkaar begrij- f. Als dat ooit gebeurt." 's Nooteboom (1933) won de P.C. Hooftprijs (4. Vorig jaar begon zijn Duitse uitgever boven ra met de publicatie van zijn verzameld werk. kr dat werk is nog volop in ontwikkeling. Noote- im is globetrotter én verkenner van de menselijke j. Zijn laatste roman, met op het omslag de engel 1 Botticelli, gaat over kunstgeschiedenis, de abori- als, engelen en een literaire criticus die in zijn llifecrisis verkeert; en ook nog een keer over het lellen zelf. Toch is de roman niet buitensporig De schrijver gaat alles in geserreerde vorm te lijf. fs het thema 'Het verloren paradijs', zoals ook de l luidt, waar toch heel wat over te zeggen zou zijn feest, verleidt hem niet breed uit te weiden, roman vertelt het verhaal van twee Braziliaanse uwen, Alma en Almut, die kunstgeschiedenis ge deerd hebben en nu rondreizen door Australië, zoek naar de geest van de aboriginalcultuur, fcr hun studie zijn ze goed op de hoogte van de pie engelen in de (kunst) geschiedenis gespeeld Cees Noote boom: „Over het bouwen van een paradijs op aarde zullen we het maar niet hebben. Dat is altijd op een ramp uitgelo pen." Foto: Ton Kastermans hebben. Miltons klassieker 'Paradise lost' klinkt dan ook door de hele roman. Op de tweede helft van het boek maken we kennis met een wat chagrijnige, zichzelf in de weg zittende literair criticus die verlos sing zoekt uit zijn onbevredigende bestaan. Op ver rassende wijze komen de levens van de criticus en het Braziliaans meisje Alma kortstondig bij elkaar. Voor een moment slechts, maar het is een metafy sisch moment. Je zou bijna denken dat er meer tus sen hemel en aarde is. Nooteboom: „Dat zulk soort types elkaar ontmoeten is niet uitgesloten. Mijn grondidee voor deze roman was eigenlijk helemaal niet het thema van de enge len of de aboriginals. Ik wilde een ontmoeting arran geren tussen een man en een vrouw waarbij je als le zer al heel veel over die vrouw weet. Maar over de man, onze criticus, eigenlijk helemaal niets. Toch kunnen dergelijke ontmoetingen hele wezenlijke en

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2005 | | pagina 15