Soep scheppen, geen kerkje spelen REGIO Katwijk probeert toch tien wijkgemeenten te houdei De Schuilplaats geeft eten en medische zorg aan daklozen Gebedsdag vc Leidse gelovid 'Live-bevallb in de kerstna» L Vrouwen pri over identify Plouvier en Lagas maandag 2~J DECEMBER 20C>4 NAVRAAG Ze zitten er weer in, de kerstdiners. En zoals gebruikelijk namen we met z'n allen niet met zomaar een lapje vlees genoegen, maar was de poelier hofleveran- 'De trend is wat er in de Allerhande staat' cier van de kerstdis. De wederverkopers van hert, eend, kalkoen en ander 'exotisch' vlees konden weer rekenen op een topomzet. Zo ook poelier Lijten uit Hil- legom. Wat waren de trends dit jaar? Navraag bij ASTRID LIJTEN. Goede zaken gedaan? „Prima. Ik denk dat we ongeveer drie keer de omzet van een ge middelde week elders in het jaar hebben gedraaid. We zijn tevre den. En ook belangrijk: alle be stellingen - 250 stuks - zijn dit keer daadwerkelijk opgehaald, want dat moet je altijd maar weer afwachten." Kijkt een poelier uit naar de kerstweek of ziet hij er juist te genop? „Eigenlijk allebei. De weken er voor zijn erg onrustig omdat je zoveel moet regelen en bestel len. Er moet extra personeel worden geregeld en je zit er toch altijd weer een beetje over in, of je wel de juiste hoeveelheden inslaat. Maar aan de andere kant zijn het ook oergezellige dagen. Iedereen staat er, wat dat betreft heb ben we echt een geweldig team. Plus dat je natuurlijk lekker ver dient. Toch ben ik blij dat het maar één keer in het jaar Kerstmis is, want van slapen komt weinig. Donderdagavond hebben we van zeven tot twee bestellingen klaar staan maken en vrijdagochtend om zes uur liep het wekkertje alweer af." Waren er nog trends dit jaar? We hebben opvallend veel hertenbiefstuk verkocht en wat min der kalkoenen dan andere jaren. Daar had ik er iets te veel van. En verder kun je ontzettend goed merken welke recepten er in de su permarktbladen staan. De Allerhande zet de trend, zeg ik vaak. Dit jaar heb ik opvallend veel parelhoenfilet verkocht. Daarvan stond dus een recept in dat blad." Nog gekke bestellingen gehad? „Nou nee, eigenlijk niet. In Hillegom doen ze niet zo gek. Krokodil bijvoorbeeld, hoefje hier echt niet in de schappen te leggen. Ik heb wel iemand gehad die rendiervlees wilde hebben. Ik heb voor die meneer geïnformeerdmaar ik moest bij de leverancier mini maal tien kilo afnemen en daar ben ik maar niet aan begonnen." Wat schafte de pot in huize Lijten, of hebben jullie alleen maar liggen uitrusten? „Nee hoor, eerste kerstdag kregen we vijftien gasten. Ik - of eigen lijk mijn man Paul, want hij is de kok - heb verschillende dingen klaargemaakt, zodat iedereen kon kiezen. We hadden hertenbief stuk, hazenrugfilet en struisvogelbiefstuk. En het was allemaal even lekker, als ik mijn gasten moet geloven." tekst: Paul de Vlieger foto: ANP/Ed Oudenaarden UIT DE ARCHIEVEN ANNO 1954, Maandag 27 December LEIDEN - Een dolgelukkige Martha Mallee uit de Jacq. Perkstraat te Leiden vloog Zaterdag op het platform van de Amsterdamse Luchtha ven Schiphol haar even gelukkige echtgenoot, sergeant-timmerman van de Marine-kazerne te Hollandia op Nieuw Guinea in de armen. Op 2 Maart was sergeant Mallee naar die marine-basis vertrokken en dankzij de zeer sympathieke geste van de K.L.M., die een gratis re tourvlucht Hollandia-Schiphol aanbood, werd hij in staat gesteld om de Kerstdagen en de jaarwisseling thuis door te brengen. Hiervoor maakte hij gebruik van de Sydney-lijn van de K.L.M. „Wat ben ik blij dat ik Tonie bij mij heb", zei mevrouw Mallee dolgelukkig. „Dit is een Kerstverlof om nimmer te vergeten! Het lekkerste hapje is deze dagen nètuurlijk voor hem!" ANNO 1979, donderdag 27 september LEIDEN - Kerst was wel heel gezellig bij studentenvereniging Augus- tinus. Eerste kerstdag toonde de Leidse gitarist Paul Go zich een ware entertainer. Hier begeleidt hij twee meisjes bij hun 'Ik heb de whole world in mijn hands.' Foto: archief Leidsch Dagblad Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing 2,50 (afdruk van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op gironummer 8406 Ln.v. HDC Media b.v., Postbus 2,1800 AA Alkmaar, onder vermelding van Leidsch Dagblad, ANNO d.d(datum van plaatsing) of door contante betaling aan de balie van het Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Leiden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd. COLOFON Leidsch Dagblad Directie: B M. Essenberg E-mail: directie.hdcuz8>hdcnl Hoofdredactie: Jan Geert Majoor. Adriaan Brandenburg E-mail: redactie ld@hdc.nl HOOFDKANTOOR Rooseveltstraat 82. Leiden, tel. 071-5 356 356 Postadres: Postbus 54,2300 AB Leiden De openingstijden van de receptie zijn: Maandag tot en met donderdag van 08.30 -16.30 uur Vrijdag van 08.30 -12.30 uur Redactie fax 071-5 356 415 Advertentie fax 071-5 356 325 Familieberichten fax 023-5150 567 ADVERTENTIEVERKOOP Advertenties m.b.t.: Auto's: 072-6813661 Onroerend goed: 023-515° 543 Personeel: 075-6813677 Overige detailhandel: 071-5 356 300 Reclamebureaus kunnen contact opnemen met: 075-6813636 LEZERSSERVICE 0800 -1711 (gratis) Mobiel: 072 - 5196800 ABONNEMENTEN Bij vooruitbetaling (acceptgiro) p/m €20,20 (alleen aut. ine.) p/kw €56,70 p/j €216,90 Abonnees die ons een machtiging verstrekken tot het automatisch afschrijven van het abonnementsgeld ontvangen €0,50 korting per betaling VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt een toeslag van €0,50 aan portokosten per verschijndag Voor zaterdagabonnementen geldt €0,60 per zaterdag GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging: 0800-1711 (gratis) Mobiel: 072 - 5196800 ma t/m vr 07.30-1700 uur, za: 08 00-13.00 uur (als op zaterdag voor 12.00 uur wordt gebeld, wordt de krant dezelfde dag nabezorgd Wie tussen 12 00 en 13.00 uur belt, ontvangt de krant op maandag AUTEURSRECHTEN Alle auteursrechten en databankrechten ten aanzien van (de inhoud van) deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbehouden. Deze rechten berusten bij HDC Uitgeverij Media BV c.q. de betreffende auteur. HDC Media BV, 2004 De publicatierechten van werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie zijn geregeld met Stichting Beeldrecht te Amstelveen HDC Media BV is belast met de verwerking van gegevens van abonnees van dit dagblad Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om gerichte informatie over voordeelaanbieding- en te geven, zowel door onszelf als door derden. Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt u dat laten weten aan HDC Media BV, Afdeling Lezersservice, postbus 2,1800 AA Alkmaar De hervormde gemeente (PKN) van Katwijk streeft ernaar om tien wijk- gemeentes overeind te houden, on danks de leegloop na de kerkscheu ring dit jaar. Twee predikanten en een flink deel van de kerkgangers zijn uit protest tegen de kerkfusie in mei overgegaan naar de nieuwe Her steld Hervormde kerk (HHK). Ker kenraadsvoorzitter Weegink schrijft in het kerkblad Om de Oude Kerk dat de twee domineesvacatures zo mo gelijk vervuld worden. Eén op korte termijn, de andere na 1 mei, 'afhan kelijk van de financiële situatie'. Of dat gaat lukken, is nog de vraag. Sinds de kerkscheuring lopen de PKN-wijkgemeenten veel geld mis. Uiteindelijk is het de Provinciale Kerkvergadering (PKV) die de door slag geeft of het aantal predikants plaatsen zich verhoudt tot het aantal kerkgangers en de inkomsten in een gemeente. Als er te weinig geld is, moet Katwijk accepteren dat wijkge meenten samengevoegd worden. Weegink wil in elk geval de twee her vormde 'bloedgroepen' ('Bonders' en 'Confessionelen') een gelijk aan tal wijken geven. Een aanzienlijk deel van de Gereformeerde Bonders is echter overgestapt naar de HHK. Weegink, roept gemeenteleden in Om de Oude Kerk op om 'de schou ders eronder te zetten'. Hij schrijft dat 'het aanspreken van een stukje bezit momenteel nodig is voor de negende predikantsplaats, anders kunnen we de begroting niet rond- krijgen'. De kerkenraad beklaagt zich erover dat veel HHK-leden nog altijd bij hun oude wijkgemeente staan inge schreven, maar weigeren te betalen. De Hersteld Hervormden noemen de oproep tot betalen 'misplaatst'. In het eigen kerkblad schrijven ze dat het de schuld van PKN dat de leden nog steeds staan ingeschreven in het ledenbestand. Het is „jammer dat de administratie nog steeds niet op or de is en dat leden van onze gemeen te op deze manier opnieuw worden benaderd. Om geld welteverstaan." De twee groepen hervormden in Katwijk hebben zich nog steeds niet helemaal van elkaar losgeweekt. De twee 'hersteld hervormde' predikan ten, Van Vlastuin en Vlietstra, wonen nog steeds in hun pastorieën. De PKN had hen opgedragen die 3 tober 'veeg- en bezemschoon' i leveren, maar daaraan geven z< gehoor. De hersteld hervormden kunne diensten vanaf 1 januari niet m tijdens het zogenoemde 'ziekei tje' via de kerktelefoon uitzend de Hervormde Nieuwsbrief bek. ze zich erover dat dat zonder vi gaande mededeling 'op deze m een eind is gemaakt aan het co; met trouwe luisteraars'. Silvan Schoonhoven IER BÖvi De gratis maatijd voor daklozen wordt geserveerd bij stichting De Schuilplaats, in de tot huiskamer omgebouwde verdieping nul van het oude gebouw van het Hoog heemraadschap van Rijnland aan de Breestraat. Foto: Henk Bouwman Warmte en een goed bord eten. Dat is voor daklozen sinds vrijdag gratis af te halen in een opgeknapte kantine aan de Boommarkt. Maar ook een tand artsbehandeling, doktersconsult en een praatje over Jezus hoort bij het ge- bodene. „ledereen die op straat leeft, is op zoek." „Een soort alternatief scheppingsver haal." Zo omschrijft een van de vrij willigsters van stichting De Schuil plaats de metamorfose die de groeze lige verdieping nul van het Rijnland- gebouw heeft ondergaan. In zes da gen tijd is het vervallen kantoor, on derin het lelijkste gebouw van de Breestraat, vertimmerd tot huiska mer. Opbeurende landschappen, sterrenhemels en de tekst God houdt van jou kleuren de muren van het vroegere hoogheemraadschap-kan toor. De geur van zelfgemaakte toma tensoep vult de ruimte als de eerste daklozen aarzelend binnendruppe len. Eén keer in de week verstrekken le den van de Evangelische Gemeente aan de Middelstegracht hier eten, medische hulp en het geloof. Het hoofddoel volgens tandarts Johan Bakker: laten zien dat God van ieder een houdt. „Wat hier gebeurt", zegt een van de dames achter het buffet, „gaat van de kerken uit, maar boven al van één persoon: de Grote Coördi nator." Chirurg Arthur Niggebrugge wist het zeker, toen een jaar geleden het Aan loophuis aan de Nieuwstraat de deu ren moest sluiten. „Toen dat ophield te bestaan, zei ik: God zal zorgen voor iets nieuws. En kijk, hier staan we nu. Dit is veel mooier. Het Aanloophuis werd een fiasco doordat de goedbedoelende vrijwilli gers - onder wie Niggebrugge - de drugshandelaren en vechtpartijen niet buiten de deur konden houden. Voor een herhaling van die toestand is Bakker niet bang. „Hier gelden de zelfde regels als in het Slaaphuis, een verdieping boven ons: geen bier, geen drugs. En we hebben genoeg mensen die eventueel de orde kunnen hand haven." Hun bezoekers kennen ze al. Bakker en Niggebrugge delen al wekelijks soep uit bij perron nul, onder station Leiden Centraal. Als 'simpele soep scheppers' gaan ze aan de Boom- markt beslist 'geen kerkje spelen', zegt Bakker. Wethouder Buijing (welzijn) heeft - 'zolang het zieltjes winnen niet de hoofdzaak wordt' - geen moeite met de koppeling tussen hulpverlening en geloofsverkoniging. Ook de daklozen zelf zijn goed te spreken over de Schuilplaats. Over het eten - pasta en goulash, bereid door een chefkok - maar ook over de sfeer. Leo (mager gezicht, baardje) kan zich 'lekker even afsluiten van de wereld'. „Ik heb acht jaar in casino's gezeten om me af te sluiten van de buitenwereld", vertelt hij. „In het casino was ik ano niem, met broodjes, koffie en mensen van allerlei pluimage. Ik heb daar heel veel geld verloren. Ik heb ook wel dingetjes gedaan om aan geld te komen." „Deze mensen doen dit uit liefde", constateert Ahmed. „Dat proef je ge woon. Bij dagbesteding De Zaak wer ken ze het niet uit liefde, maar voor de subsidie. Daar voel je gelijk wan trouwende ogen op je gericht. Hier is dat anders." Arthur Niggebrugge pakt de micro foon en kondigt aan: 'Beste mensen, ik ga een stukje voorlezen uit de bij bel'. En hij steekt van wal. Over de herdertjes, die 'het uitschot waren', smerig werk deden en buiten de stad moesten blijven. Verstotenen, net als de zwervers. Waar God het toch goed mee voor bleek te hebben. De zwervers zelf kunnen best leven met de filmpjes, liedjes en toespraken AANGENAAM over Jezus. „Dit weekeinde moeten we naar nog twee kerken", zegt Den nis (kaal, blauwe ogen, litteken op de neus) berustend. „We zijn net bij de Levensstroom in Leiderdorp geweest en op tweede kerstdag krijgen we nog ergens gratis eten." „Iedereen die op straat leeft, is op zoek", zegt Dennis. „Dus laat ze maar komen met die boodschap." Leo mengt zich erin. „Het klinkt een beet je cru, maar uiteindelijk is het natuur lijk toch steeds hetzelfde verhaaltje. We weten natuurlijk van tevoren al wat ze gaan zeggen." „Als je het niet vril horen, kun je je oren dichtdoen", stelt Michel vast. „Of je loopt even weg als ze erover beginnen. Kijk, mij persoonlijk gaat het om het eten. Ik geloof er verder niet in, maar ik laat die mensen in hun waarde." Hoe zit het bij jullie? Arthur Nigge brugge roept vanaf het podium de luisterende daklozen toe. „Met de leegte, de eenzaamheid en de angst? God veréndert dat. In blijdschap!" Ere zij God, mompelt een van de zwervers, ere zij God, mijn schoenen zijn kapot. „Amen", klinkt het hart grondig. „En nu eerst een sjekkie ro ken. Na het dessert." Silvan Schoonhoven leiden - Als voorbereiding nationale gebedsweek, vai 14 januari, houden Leidss vigen zaterdag 8 januari ei bedsdag. De bekende prol tantse spreker Willem i Ouweneel houdt een leziij over het thema van de da| 'Kom Heilige Geest, vemij uw kerk, vernieuw mijn le Tijdens de gebedsdag bidj de gelovigen voor concrel doelen: gezinnen, allochtj het Midden-Oostenconflil de plaatselijke overheid. B bedsdag is van 10.00 tot ij uur in de Bevrijdingskerki de Arent Bruunstraat. edam - De protestantse pt kant E. Wijnsma heeft vrii avond de Grote Kerk van'J in het kader van de kerstiv dienst omgetoverd tot bef lingskamer. Enkele vroedr wen hebben hun instruniL ter beschikking gesteld. Er naast speelden catechisa/ voor gynaecologen en ver kundigen. Een camerateam stond kf om 'de bevalling' live vasf leggen, zei Wijnsma, die u diensten altijd zoveel mof gebruikmaakt van visualifj en theatrale effecten om j boodschap over te brengt „Maar er komt natuurlijk bevalling", zei de predika" de Protestantse Kerk in N land. „Want daar gaat hefl om met kerstnacht. Het om dat we niet alles op e( platte wijze kunnen vastll gen." Wijnsma lag vorig jaar ncP een grote kribbe met een op schoot om het materiL en de maakbaarheid van jj mis aan te duiden. Ook li( eens de kerkgangers dook ligheidspoortjes naar binf komen als reactie op de gevoelens die leefden nafj september'. Dit jaar koo^ voor het thema reality-tvVl dat '2004 het jaar was waEl alles kon en we alles mo^ kunnen zeggen'. d alphen aan den rljn - HfC ken naar identiteit staat ce traal op een bijeenkomst interkerkelijke vrouwencr satie Aglow in Alphen aai0 Rijn. Sprekers op deze avA op 4 januari zijn Lianne #a en Henny Loppé. De zaa*a het gebouw van het Leg#] Heils (aan de Zonnewegr open om 19.30 uur. r )c rr Afgelopen woensdag werden de resultaten be kend van de Nationale Tuinvogeltelling 2004. De huismus bleek de meest gespotte tuinvogel in Ne derland te zijn, gevolgd door de koolmees, de merel, de pimpelmees en de kauw. Een mooi aan knopingspunt voor een vergelijkend onderzoek naar namen waarin vo gels voorkomen. Al vroeg bestonden er meisjesnamen als Zwaanhilde en Zwane- kin en ook Duve, Duive en Duifje zijn eeuwen lang als voornamen voor meisjes gebruikt. Hoewel deze namen al voorkwa men voordat men hier tot het christendom was bekeerd, zijn Duve, Duive en Duifje waarschijnlijk onder invloed van de bij bel pas echt populair ge worden, onder andere omdat de duif in het Nieuwe Testament sym bool staat voor de Heilige Geest. Tegenwoordig hebben Zwaantje en Duifje echter plaats moe ten maken voor Merel, een naam die niet alleen in de nationale tuinvo geltelling goed scoort, maar ook als meisjes naam de laatste jaren stevig aan het stijgen is op de landelijke ranglijs ten. Datzelfde geldt overigens voor de jongensnaam Mees, die sinds 2000 be zig is met een enorme opmars. Hoewel je het misschien wel zou den ken, heeft deze naam niets met de gelijknamige vogelsoort te maken. Mees is namelijk een ver korting van de bijbelse naam Bartholomeus, die in de Middeleeuwen in het Nederlands Bartel mees werd. Vanuit de oorspronkelijke vorm Bartholomeus ontston den de korte namen Meeuws en Meeuwes, die dus ook niets met de vo gelnaam meeuw te ma ken hebben. Achterna men als Meeusen, Meeuwsen en Meeuwisse zijn allemaal patronie- men bij deze voornaam en ook het grote make laarskantoor Meelis heeft zijn naam hieraan te danken. Welke vogelnamen kun nen we dan wel terugvin den bij de Leidse achter namen? Nou, bijvoor beeld de kievit, die voor komt in de achternamen Kieviet, Kievit, Kievits, Kiewiet en Kieft. Of de pauw, die we vinden in de achternamen Pauw, Pouw, Paauw en Paauwe En de zwaan, die op treedt in achternamen als Zwaan en De Zwaan. Ook in de namen Van der Pauw, Van der Zwaan en Van der Zwan spelen de pauw en de zwaan de hoofdrol, maar dan indi rect via hun afbeelding op een uithangbord. En de huismus dan, die zo prominent op de eer ste plaats van de tuinvo geltelling staat? Ja, de achternaam Mus bestaat wel en hij komt ook in Leiden voor, maar het is zeer de vraag of hiermee naar het vogeltje met de zelfde naam verwezen wordt. Waarschijnlijk is het namelijk eerder een korte vorm bij Wilhelmus of Bartholomeus of een variant van het Middel eeuwse woord muus 'muis'. Een deel van de Leidse vogelachternamen komt niet alleen in het Neder lands voor, maar ook in een andere taal. Zo vin den we de nachtegaal te rug in de achternamen Nachtegaal en Nagtegaal, maar ook in de oor spronkelijk Duitse vari anten Nachtegeller en Nagtegeller. Er is natuurlijk in Leiden ook een aantal achterna men met een Franse va riant. De koekoek vinden we bijvoorbeeld terug in de Nederlandse achter namen Koekoek en (De) Koekkoek, maar ook in de Franse variant Cocu, ter wijl de pluvier zowel in de Nederlandse vorm Plevier als in het Franse Plouvier voorkomt. Van deze laatste soort zie ik overigens de laatste da gen regelmatig een exemplaar met een lam me vlerk, maar dat terzij de. Hoewel er ook andere verklaringen voorhanden zijn, is het waarschijnlijk zo dat de achternaam Lagas eveneens verklaard kan worden uit een vo gelnaam. Lagas is dan af komstig uit het Franse l'agace 'de ekster' en dus een Franse variant Nederlandse achté men als (Van den)k ster, Akster, (Den) 11 en (Den) Exter. De; Leiden aangetroff ternaam Van Exte hier echter niets n maken. Dit is nan een herkomstnaai mogelijk verwijst i het Engelse Exetei De Leidse vogels dus een bont geze en deze constateri brengt ons niet all het eind van dit str maar ook bij het effr van deze reeks. HÉ van een nieuw jaa| mers een mooi mjP voor iets nieuws. het leuk om voor P schrijven en ik hof" u het leuk vond oil stukjes te lezen. T|j ziens. Tanneke Schoonhe

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 12