Alphens theater verkoopt eerste duizend kaarten
'Denk je aan Frans, dan denk je aan vrede'
KUNST CULTUUR
Roy Goodman voelt zich meer
thuis bij Holland Symfonia
Quink maakt zijn faam waar
R7
Jones
koopt de
ste albums
Exultate Deo:
veeleisend
repertoire
donderdag 23 december 2oo4
112B voert
ijsten aan
- Jongensband
B van het programma
rs, the Rivals' is met de
Bigger than that' bin-
jkomen op de eerste
Ivan zowel de Top 40 als
psiChart. Meidengroep
h belandt in beide mu-
jsten met 'Plaything' op
i drie.
lykamp in
tje Bell'
«gein - Acteur Johnny
kamp jr. krijgt een rol in
isical 'Pietje Bell'. Hij is te
Is drogist Geelman. 'Pietje
pat op 19 oktober in pre-
Geelman is de norse
nan die Pietje Bell gere-
let leven zuur maakt. De
e hoofdrollen worden
kt door Kiki Classen
der Bell), Brigitte Nijman
ha Bell), Eric Beekes (Tan-
o) en Arie Cupé (Jozef
nan). De rollen van Pietje
iproet, Engeltje en Peentje
m afwisselend gespeeld
24 kinderen.
anse schilder
ola overleden
In een ziekenhuis in
ïanse hoofdstad Madrid
childer Juan Barjola over-
De 85-jarige kunstenaar
:ek aan de verwondingen
twee weken geleden op-
oor een val. Het expres-
tische werk van Barjola
exposties in de hele we-
zien. In de Spaanse stad
staat een museum dat is
aan de kunstenaar en
dan honderd van zijn
n in bezit heeft.
ers brengen
i twee ton op
roam - De collectie schil-
nvan de 'Amsterdamse
en enkele tijdgenoten
op een veiling bij Sothe-
11.000 euro opgebracht,
pressionistische schilde-
jn gemaakt door de zo-
mde 'joffers', jonge vrou-
it welgestelde families die
begin van de twintigste
deelnamen aan talloze
ities. Het schilderij van
Uisingh 'Visserslatijn'
het meest op. Een Ne-
dse verzamelaar kocht
ekvoor 12.000 euro.
stenaar Tom
selmann dood
)rk - De Amerikaanse
md kunstenaar en verte-
ordiger van de popart
fesselmann is op 73-jari-
tijd in zijn woonplaats
ork overleden. Hij stierf
mplicaties tijdens een
eratie. Wesselmann be-
met kunstenaars als An-
hol en Roy Lichtenstein
iten van de popart.
im/anp - Met 180.0Q0
leerde toonbankverko-
'Feels Like Home' van
ines de best verkochte
2004 in Nederland. De
irkochte single van het
•en jaar is de meezinger
tea din tei' (ma-ia-ha-
O-zone.
tweede plaats in de al-
arts eindigt het gelijkna-
lbum van Anastacia en
'Het Allerbeste' van de
en volkszanger André
enmaatschappij van Jo-
11 Music, stelt dat het
een bevestiging is van
m een uiterst succesvol
ir de jonge zangeres. Ze
afgelopen week boven-
jf nominaties voor de
y Awards, drie voor haar
album 'Feels Like
en twee voor haar duet
y Charles, 'Here We Go
van het album 'Genius
ompany'.
jle Top 100 eindigt Di-
foesthoff op de tweede
met 'Dreamer/Gussies
i op drie het Neder-En-
nummer van
ig Crows Blof ('Holi-
iain'). Idol-Boris neemt
ïen you think of me' de
>laats in en Hazes ein
de vijfde plaats met een
ig van 'Zij gelooft in
door Theo de With
alphen aan den run - Direc
teur Marc van Kaam is tevreden
over de kaartverkoop van het
nieuwe Theater Castellum in
Alphen aan den Rijn. In een
week tijd zijn bijna duizend
kaarten verkocht, meldt hij. Via
de website van het theater kun
nen kaarten worden gereser
veerd voor vier voorstellingen,
die eind mei en begin juni
Castellum inwijden.
„Niet slecht", concludeert Van
Kaam. „Je moet niet vergeten
dat de meeste theaterbezoekers
al aan het begin van het seizoen
hun kaartjes hebben geregeld."
Omdat Castellum nog in aan
bouw is en er dus nog geen kas
sasysteem is, kunnen kaarten
alleen via internet en de VW
worden verkregen. „Ik geloof
heilig in een website als medi
um om kaartjes te verkopen.
Mensen willen hun avondje uit
het liefst thuis vanuit hun luie
stoel regelen."
De directeur is in Alphen aan
den Rijn en omgeving begon
nen met een reclamecampagne
om het theater-bioscoopcom
plex op de oever van de Oude
Rijn meer bekendheid te geven.
Hij heeft daarvoor bekende ar
tiesten als Paul van Vliet en Bert
Visscher ingeschakeld. „Ik ben
daar bewust in de weken voor
Kerstmis mee begonnen. Ik
hoop mensen ertoe te bewegen
theaterkaarten als cadeautje
onder de kerstboom te leggen."
De jeugdvoorstelling 'Piet Pi
raat' is op 22 mei de eerste
voorstelling die in Castellum te
zien is. Daarna volgen de rock
opera 'Nostradamus' van Kayak
(27 mei), de musical 'De Jan
tjes' (31 mei en 1 juni) en een
concert van Boudewijn de
Groot (14 juni). Volgens Mare
van Kaam is de voorstelling van
Boudewijn de Groot tot nu toë
het populairst. „Dat had ik ook
wel verwacht. De kwaliteit van
zijn show is super en het reper
toire is gewoon goed. Daar
naast heeft hij vanwege zijn
concerten in Carré veel aan
dacht in de media gehad."
Deze vier voorstellingen wor
den allemaal in de grote zaal
gespeeld. De directeur kijkt nog
rond naar een aantal produc
ties voor de kleine zaal. „Want
we willen natuurlijk alle facili
teiten uitproberen", zegt de di
recteur. „Maar het Parktheater
draait ook nog door tot juni en
we willen niet in het vaarwater
van dat theater zitten."
De officiële opening van Castel
lum staat op de agenda voor
eind september of begin okto
ber. Van Kaam wil nog niet ver
klappen op welke wijze dat ge
schiedt. „We halen iets heel bij
zonders naar Alphen. Het
wordt een groot gala met een
professioneel gezelschap."
Kritiek van sommige Alphena-
ren dat de eigen bevolking
daarmee buitenspel wordt ge
zet, is ook hem ter ore geko
men. „Maar er komt een twee
de opening: voor en door Al-
phenaren. Er hebben zich di
verse mensen met ideeën ge
meld. Ik ben nu aan het kijken
wat daarvan haalbaar is. Het
lijkt me het aardigst als ama
teurs uit Alphen onder leiding
van enkele professionals een
grote voorstelling in elkaar zet
ten."
Boudewijn de Groot, onlangs nog met het Metropole Orkest in Carré, blijkt in de voorverkoop van het Al-
phense Theater Castellum de populairste artiest. Foto: ANP/Marco Okhuizen
Frans Bauer geeft drie uitverkochte kerstshows in Gelredome
door Ingrid Bosman
arnhem - De kerstconcerten van
Frans Bauer zijn uitverkocht. De
zanger staat vanavond, morgen
en tweede kerstdag in het Gelre
dome in Arnhem. Onder de
naam 'Kerst met Frans Bauer'
biedt de artiest in totaal ruim
80.000 toeschouwers een drie
uur durend muziek- en show
spektakel. Naast eigen hits als
'Heb je even voor mij' en 'Als
sterren aan de hemel staan' ko
men ook bekende kerstliedjes
voorbij.
Zijn stem is er het eerst. „Be
mine tonight", galmt het live in
de coulissen. Hoog boven zijn
eigen geluid op de band, waar
mee de dames van het ballet
hun passen staan te oefenen.
En dan is daar ook Frans zelf,
witte anorak nog aan, micro
foon al in de hand. Hij vraagt
om geluid. „Kunnen alle disci
plines zich verzamelen, dan
gaan we repeteren", echoot het
over de lege stoelen. De jas gaat
uit, de balletmeiden maken
schielijk plaats voor de mannen
van de First Showband en de
zangeressen van het achter
grondkoor.
In de kleedkamer van Bauer is
het warm en gezellig. Fysiothe
rapeut Stijn neemt het ontblote
bovenlijf van een geluidsman
onder handen, twee oudere da
mes zwermen rond de zanger,
een fles Diversity van Mexx in
de aanslag. Als de wolk eau de
toilette is opgetrokken stelt de
kleinste van de twee zich voor.
„Mevrouw Bauer." Samen met
vriendin Mieke inspecteert ze
het crèmekleurige kostuum van
haar zoon. „We hebben net al
1500 zwaailampjes uitgepakt",
meldt moeder Bauer monter.
Bauer vindt het erg prettig om
zijn familie ook hier om zich
heen te hebben. „Dan voel ik
me overal thuis." Het geldt ei
genlijk voor zijn hele team, ver
klaart hij. „We zijn hier allemaal
gelijk. Ik hoop altijd dat ieder
een er lol in heeft." Of deze
tournee veel van hem vergt?
Bauer trekt zijn wenkbrauwen
op. „Vroeger deed ik drie
schnabbels op een avond, ne
gen optredens in een weekend.
O J" -4
Frans Bauer bereidt zich in het Gelredome voor op zijn kerstconcerten. „Vroeger deed ik drie schnabbels op een avond, negen optredens in
een weekend. Dat was veel vermoeiender." Foto: ANP/Marcel Hemelrijk
Dat was veel vermoeiender. Dit
is toch een fantastische manier
om je werk te doen?" Dat zijn
liedjes veel mensen troost bie
den realiseert hij zich maar al te
goed. Of ze die functie ook heb
ben voor wie zich zorgen maakt
over wat er in de samenleving
gebeurt? De vraag overvalt
hem. „Nou, ik geloof niet dat je
bij dit soort dingen troost kunt
bieden. Je praat niet over ver
driet hè, maar over angst." Hij
zwijgt even. Zegt dan beslist:
„Maar als je aan Frans Bauer
denkt, dan denk je in elk geval
aan vrede."
Een mooi uitgangspunt voor de
mega-kerstshow waarmee hij
drie avonden in het Gelredome
staat. Hij heeft deze middag al
even op de middenstip gestaan.
„Het wordt echt grensverleg
gend", voorspelt hij, zonder al
te veel te willen prijsgeven van
het programma. „Maar er komt
bijvoorbeeld een videowall te
staan van 600 vierkante meter,
de grootste die tot nu toe is ge
bouwd. Breedbeeld in het sta
dion. Het wordt een prachtige
show, verpakt in pure win
tersfeer." Wat hem drijft is de
uitdaging. „Ik heb zoiets nog
niet eerder gedaan. Sowieso is
het op deze schaal nog niet eer
der vertoond." De grens is nog
lang niet bereikt, gelooft hij.
„Hoe bedoel je, de mensen zijn
verwend? Ik heb in Las Vegas
shows gezien, zo mooi. En dan
sta je nog maar in een of ander
achteraf-hotel."
Het loopt tegen achten, de on
rust neemt merkbaar toe.
„Kom, we gaan." De hal
stroomt gestaag vol. Op het nog
verlaten podium zwaait Bauer
vanuit de coulissen naar een
paar dames die hun idool heb
ben opgemerkt. Niet plichtma
tig, maar alsof het zijn buur
vrouwen zijn. „Weet je", zegt
hij ineens, „ik voel me helemaal
geen artiest". Een vragende
blik: „Heb jij nou het gevoel dat
je hier met een artiest staat te
praten?" Hij wacht het ant
woord niet af. „Gek hè?" Ie
mand komt vragen of hij nog
wat wil drinken. „Doe nog maar
een bakske koffie."
Kerstgala Frans Bauer, 23, 24
en 26 december, Gelredome,
Arnhem (uitverkocht). Meer
informatie:
www.fransbauer.nl.
Katwijks koor
zingt mee
Het Life Line Gospel Choir
uit Katwijk zingt in het Gel
redome mee met Frans Bau
er. Het op Amerikaanse leest
geschoeide gospelkoor is ze
ven jaar geleden in Katwijk
opgericht en wordt geleid
door Edith Casteleyn. Dit
koor begeleidt samen met le
den van een aantal zusterko-
ren de volkszanger live in en
kele nummers. Het concert
wordt op tweede kerstdag
door de TROS op televisie
uitgezonden.
muziek recensie
Wijnand Zeilstra
Concert: Kerstconcert door Christelijke
oratoriumvereniging Exultate Deo onder
leiding van Leo den Broeder. Met
medewerking van Nelleke den Broeder
(sopraan), Willem de Vries (bas). Seth
Heeren (pianist), Tim Wintersohl (fluitist)
e.a. Gezien: 22/12, Moeder Godskerk,
Voorschoten.
Bepaald niet gemakkelijk is de
repertoirekeuze van Exultate
Deo geweest. De samenstelling
van het kerstconcertprogram
ma is smaakvol maar zeer zeker
ook veeleisend. Dat geldt bij
voorbeeld voor de 'Christmas
Cantata' van Pinkham dat in de
uitvoering door de Voorscho-
tense oratoriumvereniging
mooi in balans blijft dankzij
een geleidelijke opbouw van de
eerste twee rustige delen naar
het extravertere derde deel.
Maar de hoge moeilijkheids
graad geldt zeker voor het 'Glo
ria' van John Rutter. Wat Exul
tate Deo hier presteert, is knap,
al moet gezegd dat dit werk
enigszins weerbarstig is en zich
niet op het eerste gehoor zo
maar laat veroveren. Maar na
tuurlijk is er ook bekender
werk, zoals het 'Hoe leit dit
kindeke' in de bewerking van
Herman Strategier dat subtiel
en ingetogen wordt uitgevoerd.
Ter afwisseling treden twee so
listen op. De sopraan Nelleke
den Broeder en de bas Willem
de Vries zijn onder meer in
werk van Robert Schumann
('Ich denke Dein') en Hugo
Wolf ('Benedeit du sel'ger Mut
ter' 'Schlafendes Jesuskind')
te horen. Hun geschoolde
stemmen en hun liedinterpre
tatie leveren meerwaarde voor
het hoge niveau dat Exultate
Deo in zijn concerten nastreeft.
Het tweede deel van het con
cert is lichter van toonzetting -
ook in de begeleiding. Waar
eerst het koperwerk van ensem
ble 'Matthew Locke' overheerst,
is er daarna meer ruimte voor
bas, toetsinstrumenten en fluit.
Onder de titel 'He brought
light' heeft men diverse kerst
liederen tot een muzikaal ge
heel gemaakt dat tot de ver
beelding spreekt. En als de
jeugdige Anne den Broeder een
solopartij heeft in 'I'll give him
my heart', dan blijft het werke
lijk even muisstil.
muziek recensie
Susanne Lammers
Concert: Quink Vocaal Ensemble.
Gehoord: 22/12, De Waag, Leiden.
Erg lekker begint het kerstcon
cert van Quink niet. De verwar
ming in De Waag is weer eens
kapot en het duurt een tijdje
voor je de kilte kunt vergeten.
Quink geeft weliswaar een zeer
weloverwogen programma van
vocale kerstmuziek, maar stelt
zich zo dienstbaar en voorzich
tig op, dat het repertoire, van
Gregoriaans tot Renaissance,
neigt tot eenvormigheid. De in
terpretaties zijn bijna té subtiel.
Quink beheerst het metier. De
vijf stemmen van Marriët
Kaaschieter, Mariette Oelderik,
Els Liebregt, Harry van Beme
en Kees Jan de Koning vermen
gen zich tot een glanzende
pracht, een warm weefsel dat
straalt met flonkerend oplich
tende sterretjes van de hoge
stemmen, aaneengesmeed
door de alt van Els Liebregt, on
dersteund door de stevige lij
nen van bas Kees Jan de Ko
ning.
Hun interpretaties zijn onna
drukkelijk, Quink excelleert in
het totaalbeeld, epateert niet
met onnodige detaillering of
accenten. Maar Quink varieert
in eerste instantie vooral door
het weglaten van stemmen. De
mannen domineren het eerste
deel van het concert. Ze ope
nen met een sonore en heldere
Gregoriaanse Introïtus, de te
nor Harry van Beme zingt zelfs
een solo, en te midden van die
mannenliederen staat eenzaam
een anoniem coupletlied uit de
veertiende eeuw, waarin de
stemmen telkens anders ge
schikt worden en dus heel
voorzichtig met kleuren ge
speeld wordt.
Met het slanke en omhoogstre-
vende Ave Maria van Montever
di komt er wat leven in de sta
tigheid, maar pas met Byrds
'Beata viscera' gaat de muziek
tintelen. En dan zijn we al over
de helft.
In Praetorius' 'Omnis mundus
jocundetur' hoor je inderdaad
de hele wereld en vooral de
volkse herders, meezingen. Dan
wordt het met de afwisselende
'Tres canciones' van Guerrero
steeds uitgesprokener. In het
eerste transformeren de sopra
nen hun stemmen tot rinkelen
de belletjes, in het tweede dan
sen de stemmen eerst voorzich
tig om elkaar heen, om dan
langzaam te versmelten in een
telkens herhaald 'Cómo esta'
('Hoe is het mogelijk') dat de
verwondering perfect vangt.
Maar dan maakt Quink een
sprong in de tijd en ontvouwt
het zijn kwaliteiten ten volle: bij
de vier motetten van Poulenc
bereikt het ensemble een volko
men perfectie. In 'Quem vidis-
tis pastores' zingt de bas voor
een gazen gordijn van zweven
de stemmen, maar het indruk
wekkendst is het 'O magnum
Mysterium'. Met de beeldscho
ne, licht ontregelende, kruidige
harmonieën, de subtiele op
bouw en de ragfijne, maar
daarom niet minder krachtige
dynamiek maakt Quink zijn
faam waar.
muziek recensie
Lidy van der Spek
Concert: Holland Symfonia o.l.v. Roy
Goodman, m.m.v. Liza Ferschtman
(viool) en het Toonkunstkoor
Amsterdam. Gehoord: 21/12,
Stadsgehoorzaal, Leiden.
Dirigeerde Roy Goodman zater
dagavond nog het Weihnachts-
oratorium bij Bachkoor Hol
land in de Pieterskerk, drie da
gen later staat hij voor Holland
Symfonia. Dat hij zich daar al
meer thuis voelt, is de hele
avond merkbaar. Zijn directie is
hier veel geconcentreerder, veel
minder op het uiterlijk vertoon.
Met dit orkest heeft hij tijd en
ruimte vrijgemaakt om stevig te
repeteren, op muziek die hem
na aan het hart ligt. De avond is
doortrokken van warmbloedig
Russische, gematigd progres
sieve muziek. En wie kan in
Alexanders Glazoenovs viool
concert die sfeer beter tot leven
brengen dan Liza Ferschtman,
dochter van Russische, zeer
muzikale ouders?
Trots rechtop, met het hoofd in
de nek, schittert zij letterlijk en
figuurlijk in dit laat romanti
sche doorlopende concert, dat
toch ook beïnvloed blijkt door
West-Europese muziek. De eer
ste tonen zet Ferschtman don
kergloeiend aan, om verder het
thema een tikje gehaast uit te
werken. Zij voert in fraaie gedo
seerde dynamiek de melodie op
naar de hoogste regionen, waar
zij ragfijn als op de adem van
de wind blijft voortbewegen.
Het orkest is meegaand op zin
derende hoogten, en sterk en
kleurrijk als de viool donkert en
voluit zingt in lange doorgol-
vende lijnen.
Wonderbaarlijk goed sluit dit
vioolconcert aan bij de Enigma
Variaties van Edward Elgar
waarmee Holland Symfonia het
concert opent. Het is alsof
Goodman in deze toch Engelse
muziek door alle veertien tame
lijk korte delen Slavische me
lancholie laat stromen. Mysteri
eus en breeduit spreidt het or
kest meteen een zachte sluier
uit van prachtige, donkere
klankkleuren. Even later jagen
stuwende blazers de violen
vooruit in spannende ritmiek.
Boven een zacht geruis van celli
en alten ontwikkelt zich een
weemoedige tere melodie, die
zich voortplant in de klarinet
die uit een nevelige verte lijkt te
zingen. In de finale komen alle
stemmen in een stroomversnel
ling die uitmondt in een impo
nerende klankenzee.
En dan is er midden in het pro
gramma plaatsgemaakt voor
een warme kribbe met 'Baby
boy Jezus and the Virgin Mary'.
Het orkest doet zijn werk: stra
len in uitslaande kleuren, met
gouden trompetjes, roffelende
trommels, tamboerijnen en
plukkende violen. Ifka speelt de
zoetste hymnen van Gounod en
Reger als een jonge zanglijster
op een voorjaarsdag.
Holland Symfonia had beter
het Leiderdorps Kamerkoor
kunnen inhuren in plaats van
Toonkunst Amsterdam, want
lichtvoetig dansende carols
heeft dit koor bepaald niet in
zijn database zitten. De vrou
wenstemmen weten in elk geval
wat dansend en vrolijk bete
kent, maar de mannen zijn on
gelijk en rommelig, en 'opgeto
gen' wordt steeds in schreeu
werig vertaald. Ook in de overi
gens verrukkelijke 'Polowetzer
Dansen' van Borodin is de
mannenklank opdringerig en
lelijk. Fortissimo zingen mag,
zeker in de dans die schoksge
wijs wordt opgevoerd om als
een enorme vuurpijl uit te
waaieren, maar wel op de juiste
plaats en juiste tijd.