Alphens theater verkoopt eerste duizend kaarten 'Denk je aan Frans, dan denk je aan vrede' KUNST CULTUUR Roy Goodman voelt zich meer thuis bij Holland Symfonia Quink maakt zijn faam waar R7 Jones koopt de ste albums Exultate Deo: veeleisend repertoire donderdag 23 december 2oo4 112B voert ijsten aan - Jongensband B van het programma rs, the Rivals' is met de Bigger than that' bin- jkomen op de eerste Ivan zowel de Top 40 als psiChart. Meidengroep h belandt in beide mu- jsten met 'Plaything' op i drie. lykamp in tje Bell' «gein - Acteur Johnny kamp jr. krijgt een rol in isical 'Pietje Bell'. Hij is te Is drogist Geelman. 'Pietje pat op 19 oktober in pre- Geelman is de norse nan die Pietje Bell gere- let leven zuur maakt. De e hoofdrollen worden kt door Kiki Classen der Bell), Brigitte Nijman ha Bell), Eric Beekes (Tan- o) en Arie Cupé (Jozef nan). De rollen van Pietje iproet, Engeltje en Peentje m afwisselend gespeeld 24 kinderen. anse schilder ola overleden In een ziekenhuis in ïanse hoofdstad Madrid childer Juan Barjola over- De 85-jarige kunstenaar :ek aan de verwondingen twee weken geleden op- oor een val. Het expres- tische werk van Barjola exposties in de hele we- zien. In de Spaanse stad staat een museum dat is aan de kunstenaar en dan honderd van zijn n in bezit heeft. ers brengen i twee ton op roam - De collectie schil- nvan de 'Amsterdamse en enkele tijdgenoten op een veiling bij Sothe- 11.000 euro opgebracht, pressionistische schilde- jn gemaakt door de zo- mde 'joffers', jonge vrou- it welgestelde families die begin van de twintigste deelnamen aan talloze ities. Het schilderij van Uisingh 'Visserslatijn' het meest op. Een Ne- dse verzamelaar kocht ekvoor 12.000 euro. stenaar Tom selmann dood )rk - De Amerikaanse md kunstenaar en verte- ordiger van de popart fesselmann is op 73-jari- tijd in zijn woonplaats ork overleden. Hij stierf mplicaties tijdens een eratie. Wesselmann be- met kunstenaars als An- hol en Roy Lichtenstein iten van de popart. im/anp - Met 180.0Q0 leerde toonbankverko- 'Feels Like Home' van ines de best verkochte 2004 in Nederland. De irkochte single van het •en jaar is de meezinger tea din tei' (ma-ia-ha- O-zone. tweede plaats in de al- arts eindigt het gelijkna- lbum van Anastacia en 'Het Allerbeste' van de en volkszanger André enmaatschappij van Jo- 11 Music, stelt dat het een bevestiging is van m een uiterst succesvol ir de jonge zangeres. Ze afgelopen week boven- jf nominaties voor de y Awards, drie voor haar album 'Feels Like en twee voor haar duet y Charles, 'Here We Go van het album 'Genius ompany'. jle Top 100 eindigt Di- foesthoff op de tweede met 'Dreamer/Gussies i op drie het Neder-En- nummer van ig Crows Blof ('Holi- iain'). Idol-Boris neemt ïen you think of me' de >laats in en Hazes ein de vijfde plaats met een ig van 'Zij gelooft in door Theo de With alphen aan den run - Direc teur Marc van Kaam is tevreden over de kaartverkoop van het nieuwe Theater Castellum in Alphen aan den Rijn. In een week tijd zijn bijna duizend kaarten verkocht, meldt hij. Via de website van het theater kun nen kaarten worden gereser veerd voor vier voorstellingen, die eind mei en begin juni Castellum inwijden. „Niet slecht", concludeert Van Kaam. „Je moet niet vergeten dat de meeste theaterbezoekers al aan het begin van het seizoen hun kaartjes hebben geregeld." Omdat Castellum nog in aan bouw is en er dus nog geen kas sasysteem is, kunnen kaarten alleen via internet en de VW worden verkregen. „Ik geloof heilig in een website als medi um om kaartjes te verkopen. Mensen willen hun avondje uit het liefst thuis vanuit hun luie stoel regelen." De directeur is in Alphen aan den Rijn en omgeving begon nen met een reclamecampagne om het theater-bioscoopcom plex op de oever van de Oude Rijn meer bekendheid te geven. Hij heeft daarvoor bekende ar tiesten als Paul van Vliet en Bert Visscher ingeschakeld. „Ik ben daar bewust in de weken voor Kerstmis mee begonnen. Ik hoop mensen ertoe te bewegen theaterkaarten als cadeautje onder de kerstboom te leggen." De jeugdvoorstelling 'Piet Pi raat' is op 22 mei de eerste voorstelling die in Castellum te zien is. Daarna volgen de rock opera 'Nostradamus' van Kayak (27 mei), de musical 'De Jan tjes' (31 mei en 1 juni) en een concert van Boudewijn de Groot (14 juni). Volgens Mare van Kaam is de voorstelling van Boudewijn de Groot tot nu toë het populairst. „Dat had ik ook wel verwacht. De kwaliteit van zijn show is super en het reper toire is gewoon goed. Daar naast heeft hij vanwege zijn concerten in Carré veel aan dacht in de media gehad." Deze vier voorstellingen wor den allemaal in de grote zaal gespeeld. De directeur kijkt nog rond naar een aantal produc ties voor de kleine zaal. „Want we willen natuurlijk alle facili teiten uitproberen", zegt de di recteur. „Maar het Parktheater draait ook nog door tot juni en we willen niet in het vaarwater van dat theater zitten." De officiële opening van Castel lum staat op de agenda voor eind september of begin okto ber. Van Kaam wil nog niet ver klappen op welke wijze dat ge schiedt. „We halen iets heel bij zonders naar Alphen. Het wordt een groot gala met een professioneel gezelschap." Kritiek van sommige Alphena- ren dat de eigen bevolking daarmee buitenspel wordt ge zet, is ook hem ter ore geko men. „Maar er komt een twee de opening: voor en door Al- phenaren. Er hebben zich di verse mensen met ideeën ge meld. Ik ben nu aan het kijken wat daarvan haalbaar is. Het lijkt me het aardigst als ama teurs uit Alphen onder leiding van enkele professionals een grote voorstelling in elkaar zet ten." Boudewijn de Groot, onlangs nog met het Metropole Orkest in Carré, blijkt in de voorverkoop van het Al- phense Theater Castellum de populairste artiest. Foto: ANP/Marco Okhuizen Frans Bauer geeft drie uitverkochte kerstshows in Gelredome door Ingrid Bosman arnhem - De kerstconcerten van Frans Bauer zijn uitverkocht. De zanger staat vanavond, morgen en tweede kerstdag in het Gelre dome in Arnhem. Onder de naam 'Kerst met Frans Bauer' biedt de artiest in totaal ruim 80.000 toeschouwers een drie uur durend muziek- en show spektakel. Naast eigen hits als 'Heb je even voor mij' en 'Als sterren aan de hemel staan' ko men ook bekende kerstliedjes voorbij. Zijn stem is er het eerst. „Be mine tonight", galmt het live in de coulissen. Hoog boven zijn eigen geluid op de band, waar mee de dames van het ballet hun passen staan te oefenen. En dan is daar ook Frans zelf, witte anorak nog aan, micro foon al in de hand. Hij vraagt om geluid. „Kunnen alle disci plines zich verzamelen, dan gaan we repeteren", echoot het over de lege stoelen. De jas gaat uit, de balletmeiden maken schielijk plaats voor de mannen van de First Showband en de zangeressen van het achter grondkoor. In de kleedkamer van Bauer is het warm en gezellig. Fysiothe rapeut Stijn neemt het ontblote bovenlijf van een geluidsman onder handen, twee oudere da mes zwermen rond de zanger, een fles Diversity van Mexx in de aanslag. Als de wolk eau de toilette is opgetrokken stelt de kleinste van de twee zich voor. „Mevrouw Bauer." Samen met vriendin Mieke inspecteert ze het crèmekleurige kostuum van haar zoon. „We hebben net al 1500 zwaailampjes uitgepakt", meldt moeder Bauer monter. Bauer vindt het erg prettig om zijn familie ook hier om zich heen te hebben. „Dan voel ik me overal thuis." Het geldt ei genlijk voor zijn hele team, ver klaart hij. „We zijn hier allemaal gelijk. Ik hoop altijd dat ieder een er lol in heeft." Of deze tournee veel van hem vergt? Bauer trekt zijn wenkbrauwen op. „Vroeger deed ik drie schnabbels op een avond, ne gen optredens in een weekend. O J" -4 Frans Bauer bereidt zich in het Gelredome voor op zijn kerstconcerten. „Vroeger deed ik drie schnabbels op een avond, negen optredens in een weekend. Dat was veel vermoeiender." Foto: ANP/Marcel Hemelrijk Dat was veel vermoeiender. Dit is toch een fantastische manier om je werk te doen?" Dat zijn liedjes veel mensen troost bie den realiseert hij zich maar al te goed. Of ze die functie ook heb ben voor wie zich zorgen maakt over wat er in de samenleving gebeurt? De vraag overvalt hem. „Nou, ik geloof niet dat je bij dit soort dingen troost kunt bieden. Je praat niet over ver driet hè, maar over angst." Hij zwijgt even. Zegt dan beslist: „Maar als je aan Frans Bauer denkt, dan denk je in elk geval aan vrede." Een mooi uitgangspunt voor de mega-kerstshow waarmee hij drie avonden in het Gelredome staat. Hij heeft deze middag al even op de middenstip gestaan. „Het wordt echt grensverleg gend", voorspelt hij, zonder al te veel te willen prijsgeven van het programma. „Maar er komt bijvoorbeeld een videowall te staan van 600 vierkante meter, de grootste die tot nu toe is ge bouwd. Breedbeeld in het sta dion. Het wordt een prachtige show, verpakt in pure win tersfeer." Wat hem drijft is de uitdaging. „Ik heb zoiets nog niet eerder gedaan. Sowieso is het op deze schaal nog niet eer der vertoond." De grens is nog lang niet bereikt, gelooft hij. „Hoe bedoel je, de mensen zijn verwend? Ik heb in Las Vegas shows gezien, zo mooi. En dan sta je nog maar in een of ander achteraf-hotel." Het loopt tegen achten, de on rust neemt merkbaar toe. „Kom, we gaan." De hal stroomt gestaag vol. Op het nog verlaten podium zwaait Bauer vanuit de coulissen naar een paar dames die hun idool heb ben opgemerkt. Niet plichtma tig, maar alsof het zijn buur vrouwen zijn. „Weet je", zegt hij ineens, „ik voel me helemaal geen artiest". Een vragende blik: „Heb jij nou het gevoel dat je hier met een artiest staat te praten?" Hij wacht het ant woord niet af. „Gek hè?" Ie mand komt vragen of hij nog wat wil drinken. „Doe nog maar een bakske koffie." Kerstgala Frans Bauer, 23, 24 en 26 december, Gelredome, Arnhem (uitverkocht). Meer informatie: www.fransbauer.nl. Katwijks koor zingt mee Het Life Line Gospel Choir uit Katwijk zingt in het Gel redome mee met Frans Bau er. Het op Amerikaanse leest geschoeide gospelkoor is ze ven jaar geleden in Katwijk opgericht en wordt geleid door Edith Casteleyn. Dit koor begeleidt samen met le den van een aantal zusterko- ren de volkszanger live in en kele nummers. Het concert wordt op tweede kerstdag door de TROS op televisie uitgezonden. muziek recensie Wijnand Zeilstra Concert: Kerstconcert door Christelijke oratoriumvereniging Exultate Deo onder leiding van Leo den Broeder. Met medewerking van Nelleke den Broeder (sopraan), Willem de Vries (bas). Seth Heeren (pianist), Tim Wintersohl (fluitist) e.a. Gezien: 22/12, Moeder Godskerk, Voorschoten. Bepaald niet gemakkelijk is de repertoirekeuze van Exultate Deo geweest. De samenstelling van het kerstconcertprogram ma is smaakvol maar zeer zeker ook veeleisend. Dat geldt bij voorbeeld voor de 'Christmas Cantata' van Pinkham dat in de uitvoering door de Voorscho- tense oratoriumvereniging mooi in balans blijft dankzij een geleidelijke opbouw van de eerste twee rustige delen naar het extravertere derde deel. Maar de hoge moeilijkheids graad geldt zeker voor het 'Glo ria' van John Rutter. Wat Exul tate Deo hier presteert, is knap, al moet gezegd dat dit werk enigszins weerbarstig is en zich niet op het eerste gehoor zo maar laat veroveren. Maar na tuurlijk is er ook bekender werk, zoals het 'Hoe leit dit kindeke' in de bewerking van Herman Strategier dat subtiel en ingetogen wordt uitgevoerd. Ter afwisseling treden twee so listen op. De sopraan Nelleke den Broeder en de bas Willem de Vries zijn onder meer in werk van Robert Schumann ('Ich denke Dein') en Hugo Wolf ('Benedeit du sel'ger Mut ter' 'Schlafendes Jesuskind') te horen. Hun geschoolde stemmen en hun liedinterpre tatie leveren meerwaarde voor het hoge niveau dat Exultate Deo in zijn concerten nastreeft. Het tweede deel van het con cert is lichter van toonzetting - ook in de begeleiding. Waar eerst het koperwerk van ensem ble 'Matthew Locke' overheerst, is er daarna meer ruimte voor bas, toetsinstrumenten en fluit. Onder de titel 'He brought light' heeft men diverse kerst liederen tot een muzikaal ge heel gemaakt dat tot de ver beelding spreekt. En als de jeugdige Anne den Broeder een solopartij heeft in 'I'll give him my heart', dan blijft het werke lijk even muisstil. muziek recensie Susanne Lammers Concert: Quink Vocaal Ensemble. Gehoord: 22/12, De Waag, Leiden. Erg lekker begint het kerstcon cert van Quink niet. De verwar ming in De Waag is weer eens kapot en het duurt een tijdje voor je de kilte kunt vergeten. Quink geeft weliswaar een zeer weloverwogen programma van vocale kerstmuziek, maar stelt zich zo dienstbaar en voorzich tig op, dat het repertoire, van Gregoriaans tot Renaissance, neigt tot eenvormigheid. De in terpretaties zijn bijna té subtiel. Quink beheerst het metier. De vijf stemmen van Marriët Kaaschieter, Mariette Oelderik, Els Liebregt, Harry van Beme en Kees Jan de Koning vermen gen zich tot een glanzende pracht, een warm weefsel dat straalt met flonkerend oplich tende sterretjes van de hoge stemmen, aaneengesmeed door de alt van Els Liebregt, on dersteund door de stevige lij nen van bas Kees Jan de Ko ning. Hun interpretaties zijn onna drukkelijk, Quink excelleert in het totaalbeeld, epateert niet met onnodige detaillering of accenten. Maar Quink varieert in eerste instantie vooral door het weglaten van stemmen. De mannen domineren het eerste deel van het concert. Ze ope nen met een sonore en heldere Gregoriaanse Introïtus, de te nor Harry van Beme zingt zelfs een solo, en te midden van die mannenliederen staat eenzaam een anoniem coupletlied uit de veertiende eeuw, waarin de stemmen telkens anders ge schikt worden en dus heel voorzichtig met kleuren ge speeld wordt. Met het slanke en omhoogstre- vende Ave Maria van Montever di komt er wat leven in de sta tigheid, maar pas met Byrds 'Beata viscera' gaat de muziek tintelen. En dan zijn we al over de helft. In Praetorius' 'Omnis mundus jocundetur' hoor je inderdaad de hele wereld en vooral de volkse herders, meezingen. Dan wordt het met de afwisselende 'Tres canciones' van Guerrero steeds uitgesprokener. In het eerste transformeren de sopra nen hun stemmen tot rinkelen de belletjes, in het tweede dan sen de stemmen eerst voorzich tig om elkaar heen, om dan langzaam te versmelten in een telkens herhaald 'Cómo esta' ('Hoe is het mogelijk') dat de verwondering perfect vangt. Maar dan maakt Quink een sprong in de tijd en ontvouwt het zijn kwaliteiten ten volle: bij de vier motetten van Poulenc bereikt het ensemble een volko men perfectie. In 'Quem vidis- tis pastores' zingt de bas voor een gazen gordijn van zweven de stemmen, maar het indruk wekkendst is het 'O magnum Mysterium'. Met de beeldscho ne, licht ontregelende, kruidige harmonieën, de subtiele op bouw en de ragfijne, maar daarom niet minder krachtige dynamiek maakt Quink zijn faam waar. muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Holland Symfonia o.l.v. Roy Goodman, m.m.v. Liza Ferschtman (viool) en het Toonkunstkoor Amsterdam. Gehoord: 21/12, Stadsgehoorzaal, Leiden. Dirigeerde Roy Goodman zater dagavond nog het Weihnachts- oratorium bij Bachkoor Hol land in de Pieterskerk, drie da gen later staat hij voor Holland Symfonia. Dat hij zich daar al meer thuis voelt, is de hele avond merkbaar. Zijn directie is hier veel geconcentreerder, veel minder op het uiterlijk vertoon. Met dit orkest heeft hij tijd en ruimte vrijgemaakt om stevig te repeteren, op muziek die hem na aan het hart ligt. De avond is doortrokken van warmbloedig Russische, gematigd progres sieve muziek. En wie kan in Alexanders Glazoenovs viool concert die sfeer beter tot leven brengen dan Liza Ferschtman, dochter van Russische, zeer muzikale ouders? Trots rechtop, met het hoofd in de nek, schittert zij letterlijk en figuurlijk in dit laat romanti sche doorlopende concert, dat toch ook beïnvloed blijkt door West-Europese muziek. De eer ste tonen zet Ferschtman don kergloeiend aan, om verder het thema een tikje gehaast uit te werken. Zij voert in fraaie gedo seerde dynamiek de melodie op naar de hoogste regionen, waar zij ragfijn als op de adem van de wind blijft voortbewegen. Het orkest is meegaand op zin derende hoogten, en sterk en kleurrijk als de viool donkert en voluit zingt in lange doorgol- vende lijnen. Wonderbaarlijk goed sluit dit vioolconcert aan bij de Enigma Variaties van Edward Elgar waarmee Holland Symfonia het concert opent. Het is alsof Goodman in deze toch Engelse muziek door alle veertien tame lijk korte delen Slavische me lancholie laat stromen. Mysteri eus en breeduit spreidt het or kest meteen een zachte sluier uit van prachtige, donkere klankkleuren. Even later jagen stuwende blazers de violen vooruit in spannende ritmiek. Boven een zacht geruis van celli en alten ontwikkelt zich een weemoedige tere melodie, die zich voortplant in de klarinet die uit een nevelige verte lijkt te zingen. In de finale komen alle stemmen in een stroomversnel ling die uitmondt in een impo nerende klankenzee. En dan is er midden in het pro gramma plaatsgemaakt voor een warme kribbe met 'Baby boy Jezus and the Virgin Mary'. Het orkest doet zijn werk: stra len in uitslaande kleuren, met gouden trompetjes, roffelende trommels, tamboerijnen en plukkende violen. Ifka speelt de zoetste hymnen van Gounod en Reger als een jonge zanglijster op een voorjaarsdag. Holland Symfonia had beter het Leiderdorps Kamerkoor kunnen inhuren in plaats van Toonkunst Amsterdam, want lichtvoetig dansende carols heeft dit koor bepaald niet in zijn database zitten. De vrou wenstemmen weten in elk geval wat dansend en vrolijk bete kent, maar de mannen zijn on gelijk en rommelig, en 'opgeto gen' wordt steeds in schreeu werig vertaald. Ook in de overi gens verrukkelijke 'Polowetzer Dansen' van Borodin is de mannenklank opdringerig en lelijk. Fortissimo zingen mag, zeker in de dans die schoksge wijs wordt opgevoerd om als een enorme vuurpijl uit te waaieren, maar wel op de juiste plaats en juiste tijd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 19