'Ik ben geen kunstenaar als Karei Appel' KUNST 8f CULTUUR Leidse archeologen vinden oudste aardewerk van Syri Koperbla verzorg^ een ste\ fiindam^ Het Leiden English Choir vindt de pauze de ware Engelse kerstsfel Rel om kunstwerk bij afscheid burgemeek zaterdag l8 DECEMBER Het borstbeeld van Albert Mol. Foto: ANP/Marcel Hemelrijk Borstbeeld Albert Mol onthuld Amsterdam - Vrienden en be kenden van Albert Mol hebben donderdagavond in de foyer van het Amsterdamse Nieuwe de la Mar Theater een borst beeld van de artiest onthuld. Het beeld kwam er dankzij de inspanningen van Henk Krol, hoofdredacteur van de Gay Krant en jarenlang vriend van Albert Mol. Jeroen Krabbé, oud- spelletjesleider Herman Em- mink en de weduwe van Willy Alberti, Ria, waren present bij de onthulling. De kunstenaar Martin Abspoel maakte het beeld van Mol aan de hand van drie fotoportretten. Oueen weer op tournee den haag - De Britse rockband Queen gaat in 2005 voor het eerst in achttien jaar weer op tournee. Maar Queen-diehards klagen nu al dat de show niet kan doorgaan zonder de flam boyante zanger Freddie Mercu ry, die in 1991 aan aids stierf. Queen mét Mercury speelde voor het laatst voor meer dan honderdduizend fans in het Britse Knebworth in 1986. Paul Rodgers, die in 1970 de zang op de klassieker 'All Right Now' van de band Free voor zijn re kening nam, is gevraagd Mer cury's plaats in te nemen naast gitarist Brian May en drummer Roger Taylor. Bassist Deacon is uitgenodigd mee te spelen, maar heeft nog geen ja gezegd. Huygensprijs voor Van Maanen den haag - De 84-jarige schrij ver en journalist Willem G. van Maanen heeft gisteren de Con- stantijn Huygensprijs 2004 ge kregen. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt door de Jan Campert- stichting. Er is een bedrag van negenduizend euro aan ver bonden. Een makkelijke schrij ver heeft de jury van de Cam- pertstichting niet willen bekro nen. Wel een schrijver, wiens oeuvre het verdient bekroond te worden. „Van Maanen stelt hoge eisen aan zijn lezer, maar compenseert dit met een groot respect", aldus de jury in haar rapport. „Hij misleidt en be driegt zijn lezer, maar geeft hem altijd de kans om deze misleidingen te doorzien. Dat doet hij zo vernuftig en overtui gend dat de lezer gelooft in wat hij eigenlijk niet kan geloven, en dat hij orde ziet in wat hij chaos weet." door Ad van Kaam vervolg van voorpagina leiden -De tientallen potten, kannen en krui ken die archeologen van het Rijksmuseum van Oudheden hebben gevonden bij opgra vingen in het noorden van Syrië, op de ruïne- heuvel Teil Sabi Abyad, stammen uit de pe riode 6800 - 6300 v.Chr. De vondsten zijn ge daan tijdens opgravingen die het museum sa men met de Universiteit Leiden in de buurt van de Eufraat uitvoert. Het roodbruin gekleurde vaatwerk is grof, kent eenvoudige vormen en is met de hand gemaakt, zonder de hulp van een draaischijf. Het is het oudste aardewerk dat ooit in Syrië is aangetroffen en mogelijk zelfs uit het gehe le Nabije Oosten. Het aardewerk dat tot voor kort werd gehouden voor het oudst bekende uit de regio, werd aangetroffen in jongere la gen van bewoning. Het team heeft ook 37 kleitabletten uit ca. 1200 v.Chr. gevonden. In deze tijd hadden de Assyriërs een fort op de heuvel gebouwd, als onderdeel van een grensverdedigingslinie. De spijkerschriftteksten op de kleitabletten be vestigen opnieuw de theorie dat het fort een belangrijke bestuurlijke functie in de regio had. Het team onder leiding van dr. Peter Akker mans concludeerde dat rond 6300 v.Chr. de prehistorische bewoners van de heuvel tijde lijk hun dorp verlieten. Dat zou mogelijker wijs verband houden met de grote mondiale klimaatverandering in deze tijd. Het werd overal kouder en droger, mogelijk vanwege enorme hoeveelheden ijs water die plotsklaps vanuit Noord-Amerika de oceanen instroom den. Alle bestaande nederzettingen op Teil Sabi Abyad en in de omgeving werden verla ten. Een handjevol werd enkele tieni ren later weer bewoond, maar wel ra re vormen van architectuur, landbo teelt en aardewerk. Dr. Peter Akkermans, conservator vai lectie oude Nabije Oosten van het i aanvaardde gisteren in het Groot Au van het Academiegebouw het hoi ambt. Hij sprak zijn oratie uit en ra aan ook nog prof. voor zijn naam zet P.C. Hooftprijswinnaar Frédéric Bastet houdt van Schoonheid met een hoofdletter door Floor Ligtvoet oegstgeest - De kersverse P.C. Hooftprijswinnaar Frédéric Bas tet moet erg aan alle aandacht wennen. Zijn klassiek ingerichte appartement in Oegstgeest staat naast beeldende kunst en blad muziek sinds gisteren ook vol bloemboeketten. En elke vijf mi nuten de telefoon. „Ja, alleraar digst van u dat u belt. Dank u wel." De oud-hoogleraar archeologie, dichter, biograaf en essayist (78) slaakt een diepe zucht. „Sinds ik ben opgestaan is het hier een gekkenhuis. Het is al elf uur en ik heb nog geen kop koffie gezet." Toch geniet Bas tet, vooral bekend van zijn Louis Couperus-biografie, zichtbaar van al het 'gedoe' rond zijn persoon. „Dit is na tuurlijk een heel prestigieuze prijs." Enige ijdelheid is ook Bastet niet vreemd. Elk krantenknipsel dat over hem verschijnt, wordt bestudeerd. Ook poseert hij te vreden voor de fotograaf. „Niet mijn buikje erop zetten, hoor", waarschuwt hij. De winnaar van de belangrijkste Neder landse literaire prijs werd van ochtend onaangenaam verrast door een foto in de krant. „Ik leek Oltmans wel", roept hij ontzet uit. „En dat vond ik toch zo'n arrogante man." Had u verwacht de P.C. Hooft- prijs ooit te winnen? „Nee, het kwam als de bekende donderslag bij heldere hemel. Zeker op mijn leeftijd. Door gaans krijg je eerst de Constan- tijn Huygensprijs en daarna maak je misschien kans op de P.C. Hooftprijs. Ik heb dus echt in één keer een hink-stap- sprong gemaakt." De kunstwereld was ook ver baasd. U staat niet direct be kend als essayist, meer als bio graaf. „Hmm, ik heb natuurlijk veel meer dan essays alleen ge schreven. Van mijn hand zijn ook dichtbundels, romans, we tenschappelijke artikelen en biografieën. Ik pas daarom niet echt in één hokje. De jury heeft mij nu als essayist beloond. Dat heb ik niet zelf bepaald maar Frédéric Bastet: „De jury heeft mij als essayist beloond. Dat heb ik niet zelf bepaald maar ik ben er erg blij mee." Foto: Hielco Kuipers daar ben ik wel erg blij mee." Wat kenmerkt uw essays? „Een grote zorgvuldigheid. Ik zoek dingen tot de bodem uit, lees bijvoorbeeld alle egodocu menten (dagboeken en brieven, red.) van een persoon en zet die op chronologische volgorde. Het meest verguld ben ik nog met mijn boek 'Helse Liefde'. Dat werk bevat een reeks essays over de onderlinge relatie tus sen Chopin, Liszt, George Sand en Marie d'Agoust. Ik wil altijd helemaal de controle hebben over een onderwerp. Ik ben duidelijk niet zo'n kunstenaar als Karei Appel die snel iets op het doek zet. Ik zou trouwens wel willen dat ik dat kon." Uw bekendste literaire werken gaan over Louis Couperus. Wat vindt u zo fascinerend aan deze schrijver? „Allereerst de kwaliteit van zijn werk. Hij is de grootste schrijver van Nederland. Toen ik tijdens de Tweede Wereldoorlog als zestienjarig jongetje onderge doken zat voor de Arbeitsein- satz, las ik zijn boeken. Het wa ren voor mij heel angstige tij den maar ik kon er door de lite ratuur soms toch aan ontsnap pen. Lang niet alles van Coupe rus is trouwens even mooi. Hij heeft ook het boek 'God en Go den' geschreven. Nou, daar word je helemaal beroerd van. Dat is niet om door te komen." „Louis Couperus spreekt mij ook als persoon aan. Hij heeft iets raadselachtigs. Hij was naar alle waarschijnlijkheid homo seksueel. Toch was hij ge trouwd. Over homoseksualiteit liet hij zich nooit openlijk uit maar het was wel een duidelijk thema in zijn werk. Hij zei eens: ik wil geen biografie, in mijn werk laat ik al zo veel van me zelf zien. Voor mijn boek heb ik daarom dus vooral zijn werk goed bestudeerd." Couperus maakte van het leven een groot kunstwerk. En u? Bent u ook een dandy? „Ik houd wel van Schoonheid met een hoofdletter, mooie spullen en muziek. Toch lijk ik niet op hem. Anderen zeggen van wel maar daar ik trek me niets meer van aan. We leiden toch echt andere levens. Cou perus was continue aan het rei zen. Ik heb ook veel gereisd voor mijn beroep als archeo loog maar ik vond dat eigenlijk niets. Het liefst was ik thuis. Ik ben ook nooit getrouwd ge weest. Of ik wel homoseksueel ben? Daar laat ik mij niet over uit." Bij de P.C. Hooftprijs hoort een aardig geldbedrag. Wat gaat u daarmee doen? „Hoeveel geld ik precies ont vang, weet ik eigenlijk niet. Het is me wel verteld maar door alle commotie is het niet goed tot me doorgedrongen. Ik geloof dat het in de buurt komt van de 50.000 euro. Een deel daarvan wil ik aan het Louis Couperus museum in Den Haag schen ken." muziek recensi I" Wijnand Zeilsti Concert: Kerstsamenzang mi G Band-orkesten en een gastop Voice of Joy. Organist: Dick Gezien: 17/12, Grote Kerk, izet 30l Van 'Groot is uw trouw tot 'Last Christmas' vai - de reikwijdte van de editie van de kerstsamf in Rijnsburg is groot. D zijn de geestelijk géinsj liederen overigens wel in de meerderheid. Wa naam opvalt, is de ven heid in orkestratie. Son traditionele kerklieden gen orgelbegeleiding, niet door enkele blazi sterkt. Maar vooral ooi de tientallen koperblaz de Jong Flora Band, de Band en de Flora Brass kerstsamenzang van ee fundament voorzien. Naast het kerkdienstka van de bijeenkomst is wisseling ook het conc 1 deelte. Een belangrijke"1 daarbij weggelegd vooi j, treden van de zanggroi of Joy onder leiding va t mijn van Duijn met pii leiding van Stephanie veld. Tegenover de vol koperklanken van het plaatsen zij de vocaal re uitwerking van vier 1 uit hun eigen kerstrepe Overheersend echter zi de Flora Band-orkestei p, der leiding van de dirig Dirk v.d. Gugten, René en Maarten Verhoef ni de samenzang begelek maar tevens concerterA^ drukwekkend door de sfeer klinkt dat bijvoor la 'The lost Cord' van Art van. De aloude kersthil 10 Wonderland' door de J raband daarentegen isl te aarzelend. Het is hi nummer van de avoni swing, en juist dat elei overtuigt in deze uitvi iets te weinig. Maar d« ruimschoots gecompi door een fraai gearranj 'Last Christmas' En kerst is geen kerst 'Jingle Bells'De vrolijj ting van het concert li{ voor de hand. DE ZEVENDE HEMEL Welke film zou iedereen gezien moeten hebben? Wat is het mooiste boek ooit geschreven? Welke muziek weet telkens weer te ontroeren? Wat is het mooiste kunstwerk aller tijden? Kortom: waarmee is kunstschilder Reinier van Schoonderwoerd den Bezemer uit Leiden in de zevende hemel? Beste cd? „Ik kan niet zo gauw een titel opnoemen, maar ik heb er wel een stuk of wat van U2. Een li ve-opname met daarop 'Bloody Sunday' is mijn favo riet, al is dat een dvd en geen cd. Daarop staan ook veel ex tra's. Op een gegeven moment wordt daar verteld dat Bono 'Sunday Bloody Sunday' schreef, dezelfde dag nog, na dat hij had gehoord van dit drama (een geweldloze mars, in 1972 in Noord-Ierland, voor gelijke rechten tussen katho lieken en protestanten wordt op bloedige wijze beëindigd door het Britse leger, red.). Als ik daaraan denk krijg ik weer kippenvel. Bono is een rasar tiest, een groot talent. Het lijkt me ook nog eens een goed mens, hij is veel met goede doelen bezig." Beste boek? „Ik ben niet echt een boeken lezer. De meeste boeken die ik lees gaan over cultuur en ge schiedenis. Het laatste boek wat ik heb gelezen is van Jan Donia, 'Souvenirs'. Het is een biografie over Herman Brood. Voor dat boek heeft hij onder anderen gesproken met de vrouw van Brood, zijn zoon, Nina Hagen, zijn manager Van Dijk, met klanten... Over drugs, drank, de kritieken die hij kreeg. Dat heeft hij op een knappe manier opgeschreven. Zelf zei Donia: 'Ik ken hem als geen ander, maar ik heb hem nooit ontmoet'. Brood intri geert mij ook. Hij was een re volutionair schilder, die voort kwam uit de graffiti-wereld. En een goed muzikant." Beste film? „Dat is eigenlijk een docu mentaire, 'Water en vuur', over Marinus van der Lubbe. Ik heb de première gezien in het Lido aan het Leidseplein. Die documentaire heeft mij ontzettend ontroerd. Ik hoor de bij de negenhonderd geno digden, mijn ouders hebben Van der Lubbe gekend. In de documentaire vertellen Leide- naars over Van der Lubbe, ook mijn moeder doet dat. Zo ver telt zij dat kinderen van een jaar of vijf, zes vaak op straat een liedje over hem zongen, 'Het mysterie van Berlijn'. Op een gegeven moment zingt zij dat liedje ook. Prachtig! Zoals de hele documentaire. Bij de aftiteling, toen de gordijnen dichtgingen, was er een staan de ovatie." Beste kunstwerk? „De Barnsteenkamer. Vorig jaar was ik in Rusland, in Sint Petersburg. Daar vlak bij ligt een plaatsje Tsarskoje Selo, met het Catharina-paleis. De ze kamer, die dus geheel uit barnsteen is opgetrokken, is tijdens de Tweede Wereldoor log spoorloos verdwenen uit dat paleis. Hoe is een raadsel. Die kamer is nu volledig gere construeerd, inclusief de schilderijtjes die ook van barnsteen zijn. Ze noemen het wel het achtste wereldwon der." tekst: Herman Joustra foto: Hielco Kuipers Marinus van der Lubbe tijdens zijn proces in Duitsland in 1933. Spaarnestad Fotoarchief muziek recensie Susanne Lammers Concert: A Christmas Carol Event door het Leiden English Choir o.l.v. Patrick Pranger. M.m.v. Wendy Roobol (sopraan) Rosalie Sloof (mezzo), Vera Kool (harp), Chris Bragg (orgel) en leden van het Leiderdorps Kamerorkest. Gehoord: 17/12, Lutherse Kerk, Leiden. Nog te horen: 18/12, Oude Kerk, Voorburg. Gezien de samenstelling van het Leiden English Choir had het voor de hand gelegen Brit- tens 'A Ceremony of Carols' in de oorspronkelijke zetting voor alleen hoge stemmen te bren gen. Het vrouwenaandeel is na melijk nogal wat omvangrijker en sterker. Het LEC zingt het in een arrangement voor ge mengd koor en het klinkt he laas niet helemaal smetteloos. De Procession in de eventjes al leen met kaarsen sfeervol ver lichte kerk begint desondanks goed. Alleen, het koor lijkt met elk deeltje iets onzekerder te worden en dat verdraagt Britten niet. De lastige triolen in 'There is no Rose' vallen pas laat op de goede plek, en de koorinzet van 'Balulalow' doet afbreuk aan de recitativische inleiding van Wendy Roobol, die met harpis te Vera Kool juist zo'n prachtige sfeer van belofte opbouwde. Op dreef is het LEC in 'This litt le Babe', dan voegen de heren ook een stevige donkere toets toe aan dit met oorlogsbeelden overladen strijdlied, maar Brit- tens 'Ceremony' krijgt over het geheel niet die dwingende be handeling die de wringende harmoniek en de ingenieuze ritmiek vraagt. Veel beter gaat het met drie moderne carols, ook weer op oude teksten, waarbij het orgel zo nu en dan voor wat peper zorgt, en het koor het relatief simpel houdt. De oververtegen woordiging van vrouwenstem men maakt de muziek dan prettig licht, terwijl de mannen er net genoeg warmte! ven. De ware, op het kitsch! Engelse Kerstsfeer ont| ter pas na de pauze a" de bekende liederen 0 programma staan. Eeii warmend lieve versie leit dit kindeke' - in hef 'Here lies the little onej simpel en direct en veif lijk gemeend. Ook 'Sweet was the sol een betoverend dalenif elijntje, krijgt precies d doorzichtige sfeer diei een wiegenlied. Op hef is 'O come all ye faith ginnend met voile en fl harmonieën, maar onffl door een al te opdringq soulige solo van dirigel ger. En de suikerzoete 1" carols zijn bij het LECi! waar in goede handen! nadat het glazuur van jL is gebarsten, is het fijn^ ook een puntig en hu 'Ding dong! merrily on| gunnen. voerendaal - In een kleurrijk gemeentehuis, zo was de bedoeling, moest burgemeester Hub Strous deze week afscheid nemen van de Lim burgse gemeente Voerendaal. Speciaal voor de gelegenheid was een kunstenaarsduo bereid ge vonden twaalf kunstwerken ter beschikking te stellen. Maar de scheidende Strous vond een aantal werken 'te aanstootgevend'. Hij ergerde zich dermate aan een drieluik met worstelaars, dat hij de kunstenaars verzocht de doekf halen. De kunstenaars besloten daarop mee te nemen. Het drieluik, dat de titef laar' draagt, toont enkele abstracte i over elkaar heen buitelen of in eikaart geld zijn. Met een beetje fantasie is er el grafische voorstelling in te zien. En dal scheidend burgemeester van Voeren! handjes naast staan schudden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 20