De vele slachtoffers van een moord KUNST CULTUUR Jubilerende schouwburg bestookt Leiden met projecten Genomineerden Prix de Rome 'De Wensput wordt een vrolijke chaos op het toneel' Organiseren en puzzelen Voorschot^ Première Fortuyn-fQm zwaar beveilig Oleta Adams: show voor de boodsch Kunstplu's op veiling Rotterdam Bert Visscher voor doven Van Manen bij Nationale Ballet zaterdag 11 DECEMBER 20! door Joris Rietbroek leiden - Het is 10 december 1704. Ja cob van Rijndorp begeeft zich naar de 'Grootedelachtbare Heeren die van den geregte der stad Leijden' met een bijzonder verzoek: het 'optimmeren' van een openbare schouwburg aan de Oude Vest. Van Rijndorp krijgt toe stemming van het stadsbestuur dat hem later zelfs een bedrag van 500 gul den schenkt voor de bouw. Schouwburgdirecteur Bart van Mossel herdacht die historische gebeurtenis gisteren tijdens een persconferentie over alle projecten die plaats gaan hebben in het kader van het 300-jarig bestaan van Nederlands oudste thea ter. En het is niet niks wat de Leidse Schouwburg het komende jaar alle- maal aan projecten op de Leidenaars afvuurt. Een vierhonderd pagina's tellend boek bijvoorbeeld, getiteld 'Wat geeft die Comedie toch een bemoeijing!' Het is het resultaat van dik vijf jaar onder zoek en het verschijnt op 23 septem ber 2005. Op die datum opent muse um De Lakenhal bovendien een ten toonstelling over drie eeuwen toneel geschiedenis in de Leidse schouw burg, te zien tot 8 januari 2006. Verder waagt slagwerker Paul Koek zich met het nieuwe gezelschap De Veenfabriek en vele amateurs aan het allereerste stuk dat ooit in de Leidse Schouwburg gespeeld werd, over de belegering en het ontzet van Leiden. Hiervoor gaan de deuren van het thea ter zelfs op 3 oktober open voor twee voorstellingen. De première is even eens op 23 september. Het kan Van Mossel allemaal niet ge noeg zijn. „We praten momenteel ook met de 3 October Vereeniging", zegt hij. „Ik hoop dat het thema van de op tocht volgend jaar '300 jaar Leidse Schouwburg' wordt. Verder boeken we zoveel mogelijk premières in het jubi leumseizoen 2005-2006. We hebben er al zestien gepland, waaronder mis schien enkele koninklijke." Voor het allemaal zover is, speelt als opening van het feestjaar eerst de kerstvoorstelling De Wensput negen tien keer in de schouwburg. De dagen voor de première van De Wensput, op woensdag 15 december, zijn span nend. Voor de vele tientallen Leide naars die meespelen, maar ook voor hoofdrolspelers Arjan Ederveen en Beppie Melissen. In het enorme, fees telijk verlichte decor wordt al ander halve week druk gerepeteerd. Om het decor in te passen zijn de voorste twee rijen uit de zaal gehaald. „Het is net alsof de zaal doorloopt in het toneel", verklapt Ederveen alvast. „Het is echt een grote huiskamer geworden." In De Wensput spelen Melissen en Ederveen, die het stuk ook geschreven heeft, een rijk echtpaar dat in het grootste huis van Leiden woont. Tij dens de voorbereidingen op het kerst feest treffen ze een wensput onder hun huis aan, waarbij natuurlijk de vraag rijst wat te wensen. Het werken met maar liefst 135 verschillende ama teurspelers uit Leiden is behoorlijk zwaai", vindt Ederveen. „Het moeilijke is dat er zo ontzettend veel mensen aan meedoen", vertelt hij. „Sommige mensen zijn doodzenuwachtig. En er is maar weinig tijd om met z'n allen te repeteren." „Eigenlijk is het gewoon niet te doen", grapt Melissen. „Het zal met zoveel mensen soms wel een vro lijke chaos worden op het toneel." Meer informatie over De Wensput en het jubileum van de Leidse Schouw burg is te lezen op www.leidseschouw- burg.nl. muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Lisette Bolle (sopraan) Paul Grijpink (piano). Gehoord Kruispuntkerk, Voorschott Leidenaar Hans van Hartevelt schrijft vierde roman door Herman Joustra leiden - Soms, heel soms, is de werkelijkheid vreemder dan fic tie. Dan gebeuren er voordien onvoorstelbaar geachte dingen en lijkt alle logica uit het dage lijks bestaan weggevloeid. Alles wat er gebeurt lijkt té toevallig om waar te zijn. Het is een op eenstapeling van ellende waar uit ontsnappen op dat moment even niet mogelijk is. Ziedaar de sfeer die Leiderdor per Hans van Hartevelt schetst in zijn vierde roman, 'De Kwel ling1. Een boek over moord in eigen kring, met de schrijver even als verdachte. Gruwelijk, heel gruwelijk was de moord die zijn leven op zijn kop zette, overhoop gooide. „Wat er toen gebeurde was absurd. Behalve de moord waren er nog veel meer tegenslagen. Die heb ik allemaal maar niet in het boek verwerkt. Dan had echt nie mand het verhaal meer ge loofd." Het verhaal was toch al schok kend op zich. In telegramstijl: familielid thuis vermoord aan getroffen, dader en aanstichter allemaal goede bekenden van de schrijver. „Ja, wat ik wilde was beschrijven wat het bete kent als zoiets verbijsterends in je eigen omgeving gebeurt, als zowel slachtoffer als aanstichter uit je eigen omgeving komt. En ook dat mensen elkaar als ver dacht beginnen te beschouwen. Dat is een hele klus om daar mee om te gaan. Zoiets draag je je hele leven bij je." Dat geldt voor iedereen die de gruwelijke gebeurtenissen van nabij heeft meegemaakt, zeker voor nabestaanden, vrienden en kennissen van dader en slachtoffer. „Om die reden wil ik ook niet zeggen waar het ge beurd is en niet wanneer het gebeurd is. De namen in het boek en de omgeving zijn gefin geerd. Maar de feiten in het boek kloppen." Ook zijn eigen rol in het ver haal. De schok van het beschul digd worden. „Dat is zo diep Hans van Hartevelt: „Wat ik wilde, was beschrijven wat het betekent als zoiets verbijsterends in je eigen omgeving gebeurt, als zowel slachtoffer als aanstichter uit je eigen om geving komt." Foto: Henk Bouwman Noch de kerk, noch het cj roken naar dennengeur. Bolle en Esther Spieringsl ten de sfeer in de liefde, e derwerp van alle tijden, ii talen. Tenminste, dat wai van plan. Maar drie uurv aanvang meldde Spiering ziek; we moesten het dus met één zangstem. Dat w een gepuzzel en georgani voor Bolle en pianist Janl Grijpink. Voor de luistera want die had maar weini) vast aan het programma. Sopraan Lisette Bolle hee 1 stem van een operadiva: i volume en nóg meer vibii A Het gejubel was niet vani lucht. De kerkruimte wei kelijk voorzien van galm.' Paul Grijpink begeleidde' aardig op de piano. Zijn; veel minder extravert, we puntig, maar wel integer i inhoud gericht. Als een lende stroom die zich afi flink laat meeslepen klii voorbode van het bekeni Schubertlied 'Du, meini zens Krönelein'. Maar he haalde Bolle veel te veel waardoor ze de piano we te, geen ruimte vrijma; helder gearticuleerde woe tedere legatolijnen, voorl tenpijn. En dat gebeurde lijk in bijna elk lied. Het a wakkerende vuur, de ven de ritmes bij de Spaanse i ponisten gaven haar mee van slagen. Hier liet zij ha stem fraaier uitzingen, di| heid meer donkeren, trot I wervelen. Het snel in elkaar gezette gramma had een tikje ha karakter. Voordat je het v was er alweer een ariatje knok ingevlogen. In het t stukje Glück (d'Une ima as) gaf Grijpink zijn wein lul! ten meer betekenis dan B c' het hele lied. Het klonk alU,E maal te romig, te opgeklc Ook in Mozarts 'Porgi am w (uit Le Nozze di Figaro) vU schiet ze in de eerste frasisi haar kruit door veel te bolvn tisch in te zetten. Wanna le zich even de tijd guntlj intiem te zingen maakt za meer indruk. Natuurlijk ij uitpakken in Puccini, zel|| der orkest achter je, ma. drama liep werkelijk de s ten uit in 'Chi bel sogno retta' (la Rondine). 'Dose daar ontbrak het aan. krenkend, ik ben van mijn leven nog nooit zo beledigd als toen. Toen het mij werd verteld kreeg ik kippenvel, ik werd misselijk. Ik werd ook helemaal koud. Ik ben een goede debater, ik hou van discussiëren, maar ik viel helemaal stil. Thuis kreeg mijn vrouw een lachstuip, zo onzin nig vond zij de beschuldiging. Maar tijdens het verhoor ging wel even door mijn kop dat ze mij konden opsluiten." „Ik wist ook al snel dat ze me afluisterden. Als ik telefoneerde hoorde ik geregeld klikjes. Klik jes die ik tot dan toe nooit had gehoord. Maar ik wist het ook omdat ik door de politie werd geconfronteerd met bepaalde uitspraken. Bij de verhoren mangelden ze me volkomen. Verbaal, psychisch. Het was al lemaal zo absurd, zo bizar. Een paar dagen na de moord begon ik alles al te noteren. Ik wilde later alles kunnen reconstrue- Maar na afloop van de geschie denis, die al met al vijf lange maanden duurde, voelde hij zich volkomen leeg. Hij had geen zin meer om er over te schrijven. „Ik dacht: ik schrijf er geen boek over. Anders blijf ik er mijn hele leven mee bezig. Ik heb alles uitgeprint en in een la gekwakt. Bovendien, stel je voor, kort na de moord en de zelfmoorden met een boek uit komen. Ik zag de reacties al voor me: 'zo, dat is lekker sma keloos wat je doet!' Dat heeft me er lang van weerhouden." Totdat Van Hartevelt het hele pak papier een paar jaar later weer tegenkwam. Na een paar bladzijden lezen nestelde de droevige geschiedenis zich op nieuw tot in detail in zijn ge dachten. En hij besloot zijn er varingen alsnog aan het papier toe te vertrouwen. „Nu ben ik ervan overtuigd dat het goed is wat ik heb gedaan. Het boek moet nog officieel uitkomen, maar uit mijn naaste omgeving heb ik in elk geval louter warme reacties gekregen: moedig, dap per, helder, taboedoorbre kend." 'De kwelling' van Hans van Hartevelt, uitgeverij In De Knipscheer, ver schijnt begin volgend jaar. Boekhan dels in Leiden en omgeving hebben de primeur. Zo signeert Van Harte velt zijn roman bij De Kier in Leider- orp, op vrijdag 17 december vanaf 19.30 uur. IDE STELLIN Paleis Soestdijk mi een museum word C Geef uw mening www.leidschdagblai muziek recensie Susanne Lammers Concert: Oleta Adams: Christmas in Holland Tour. Gehoord: 10/12, Stadsgehoorzaal, Leiden. Met haar opkomst maakt Oleta Adams duidelijk waar ze deze avond naar toe wil. Terwijl mu zikanten en achtergrondkoortje in een spectaculaire belichting opgesteld staan op het podium, verrast Oleta haar publiek via een zijdeur in het midden van de zaal. Dicht bij ons wil ze zijn, en dan kan ze meteen lekker genieten van het warme bad dat de zaal haar onmiddellijk geven wil. Adams blijkt een klein vrouw tje, die haar lengte bepaald compenseert met een enorme scheur. Het mooist klinkt ze in de lage registers, als ze warm en poezelig haar donkere timbre etaleert. In de hoogte speelt ze nogal overdadig met haar vi brato en wordt ze bovendien tot grote schelheid opgetou- peerd. Het programma heeft ze opge splitst in twee delen. Voor de pauze bestaat het uit één lange medley, waarin haar eigen nummers aan elkaar geregen worden; na de pauze is het Christmas-time. En dat bete kent dat haar eigen werk er ei genlijk een beetje bekaaid af komt. In een ijltempo worden de nummers er doorheen ge jast, waarbij het gevaar van eenvormigheid bijna niet te vermijden blijkt. Sommige lied jes zet ze intiem aan de piano in, maar na een kleine aarzeling worden ze toch ondergedom peld in het veel te zware en vol vette, tussen funk, soul en gos pel hangende geweld van de band, die half op de automati sche piloot de nummers naar hun eind helpt. Het kerstgedeelte is dan; zienlijk minder hijgerig en achtergrondkoortje ki11 ruim de kans zich te prol De jongens lijken er well hebben de geijkte Ameri) kerstliederen tot pittige muziek om te spelen en koortje mag zich te buite ie aan een 'Gloria in excelsi vol wringende harmonie een wel heel bijzonder ril En wanneer Adams een vermoedende heer van ste rij laat plukken, kan d niet meer stuk, al duurt I sommigen wat te lang vo e| werkelijk bij de Kerstboo q uitkomt. Die brengt ze m n lijk toch - zelfs weet ze hr grootste hit 'Get Here' ha in dit deel onder te brenj door het te koppelen aan home for Christmas' alsi hart onder de riem voorf gens en meisjes in Irak de show ook voor de boefn schap gaan. Amsterdam - De organisatie van de prestigieuze kunstprijs Prix de Rome heeft de genomi neerden bekendgemaakt voor de categorie beeldende kunst. Het zijn Yael Bartana (1970), Lonnie van Brummelen (1969), Esther Tielemans (1976) en Kan Xuan (1972). De winnaar van de Prix de Rome wordt bekendge maakt tijdens een tentoonstel ling in juni 2005 met het werk van de kandidaten. De Prix de Rome is de oudste en grootste aanmoedigingsprijs voor jonge kunstenaars en architecten (tot 35 jaar) in Nederland. den haag - De voorpremière van de Fortuyn-film 0605 van de vermoorde filmmaker Theo van Gogh, morgen in brasserie Dudok in Den Haag, is omge ven met veiligheidsmaatrege len. Er is politiebewaking en de parkeergarage onder het grand café aan de Hofweg wordt afge sloten. Dat zegt bedrijfsleider S. Veere- schild van Dudok. Hij verwacht tussen de twee- en driehonderd gasten bij de première van de film over de moord op Pim For- tuyn. De titel van de film ver wijst naar de datum waarop de moord werd gepleegd: 6 mei 2002. Na de première in Dudok zal '0605' via het internet te down loaden zijn. Enkele maanden later komt de film in 1 scoop. Het boek waarop is gebaseerd, is gester door thrillerschrijver ik Ross. Hij kreeg voor het I >rj november 2003 de 1£ Strop, de prijs voor he Nederlandstalige spai j boek. In de film spelei Römer en Tara Elders de 5 rollen. ik Welke film zou Iedereen gezien moeten hebben? Wat Is het mooiste boek ooit geschreven? Welke muziek weet telkens weer te ontroeren? Wat is het mooiste kunstwerk aller tijden? Kortom: waarmee is de Leidse kunstenares Barbara van Druten in de Zevende Hemel. Beste film? „Amadeus. Het historische as pect, de klederdracht, de mu ziek van Mozart en het drama tische en soms ook komische verhaal brengen een sfeer naar voren die ik in weinig films te rugvind. Ik hou van mooie, ge voelige, soms sprookjesachtige sferen, waardoor ik het best moeilijk vind om me tot een film te beperken. Die aspecten zijn bijvoorbeeld ook terug te vinden in 'Interview with a vampire'." Beste boek? „Het boek dat mij tot op de dag van vandaag beroert is 'De stam van de Holebeer'. De sfeer en impressies die je door middel van dat boek in je fan tasie creëert brengen mooie gevoelens met zich mee. Het eerste deel gaat over een blond meisje, dat door een aardver schuiving, ten tijde van de pre historie, haar stam kwijtraakt. Ze groeit op bij een stam die dichter bij de apen staat. Als ik me niet vergis werden zij de 'platkoppen' genoemd. Het meisje stond qua evolutie al een stap dichter bij de mens. Het is een boek dat je verrijkt met kennis en fantasie. De schrijfster heeft veel moeten leren over kruiden, de prehis torie en al dat soort zaken." Beste cd? „Ik hou van veel soorten mu ziek. Van zwarte muziek, zoals rap, r&b, jazz, reggae. Van klas sieke muziek, van rock (Evane scence, PJ Harvey), maar wat mij op dit moment overwel digt, is de muziek van Lisa Ger- rard. Zij maakte ooit deel uit van de band Dead can Dance. Nu maakt zij met haar krachti ge stem, die wel zes octaven reikt, allerlei soorten 'sounds'. Ik zeg 'sounds' omdat ik haar muziek moeilijk in een vakje kan stoppen. Soms heeft haar muziek Arabische invloeden, soms is de muziek opera-ach- tig of klassiek, in elk geval zit ten er heel veel emoties in haar stem en zang, die ik prachtig vind." Beste kunstwerk? „Het kunstwerk dat mij het meeste aanspreekt, is van een kunstenaar met wie ik als kind voor het eerst in aanraking kwam: Pierre Auguste Renoir. Hij heeft een schilderij ge maakt dat 'Le Moulin de la Ga- lette' heet. Het beeldt een tafe reel uit van dansende mensen op een plein, met stralen van zonlicht op hun kleding en op hun gezicht. Voor mijn gevoel legde Renoir in dat schilderij puur geluk vast." tekst: Ad van Kaam foto: Henk Bouwman Rotterdam - Ruim 100 kunste- naars en prominenten hebben in Rotterdam evenzoveel para plu's omgetoverd tot kunstwer ken in het kader van een actie voor het goede doel. Gerenom meerde artiesten als Klaas Gub- bels, Woody van Amen en Dora Dolz en prominente 'Rotter dammers' als dirigent Valery Gergjev, Jules Deelder en feest - organisator Ted Langenbach beschilderden paraplu's. Het gaat om regenschermen die de afgelopen maanden in de hore ca zijn vergeten en achtergela ten door bezoekers. De veiling, van de regenschermen is op 19 december om twee uur 's mid dags in de foyer van het Biblio theektheater in Rotterdam. De opbrengst is voor het Brand wondencentrum Rotterdam. Groningen - De voorstelling 'Nee, dan Lourdes' van Bert Visscher zal in januari in Gro ningen speciaal te volgen zijn voor doven en slechthorenden. Het optreden van de cabaretier is op 13 januari in de Stads schouwburg en de beelden worden rechtstreeks doorge schakeld naar een kleinere zaal van de schouwburg. Daar ver taalt gebarentolk Erika Zeegers de show live voor de doven en slechthorenden. Bert Visscher kreef regelmatig verzoeken om zijn voorstellingen toegankelijk te maken voor doven en slecht horenden. Hij wil daar nu een poging toe doen. De opnamen komen later op een dvd, met ondertiteling. De 'dovenvoor- stelling' kan door 95 mensen worden bijgewoond. De gewo ne voorstelling van Visscher is voor meer toeschouwers toe gankelijk. Amsterdam - Hans van Manen keert terug als choreograaf bij Het Nationale Ballet. Hij gaat samen met collega David Daw son het artistieke team van het gezelschap versterken. Dat heeft Het Nationale Ballet woensdag laten weten. Van Ma nen was tussen 1973 en 1978 ook al werkzaam bij het Am sterdamse ballet. Het eerste ballet dat de 72-jarige Van Ma nen in zijn nieuwe functie gaat maken, zal in maart 2005 in première gaan. Bovendien maakt hij een nieuwe pas de deux ter gelegenheid van Ko ninginnedag 2005 waarmee het balletgezelschap op tournee gaat.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 20