'Roem is slechts een bijkomstigheid Valdo Bertazzo: 'Culturele diffusie bevordert sociale mobiliteit' KUNST CULTUUR Theatraal radioprogramma gaat het theater in Dansen als verslaafde insecten iziliaanse choreograaf krijgt Prins Clausprijs voor werk met kansarmen donderdag 9 DECEMBER 20Q4_ R4 9' theater recensie Maarten Baanders Voorstelling: 'Drink me' door anoukvandijk dc Gezien: 8/12 LAKtheater Leiden. Aldaar nog te zien: 9/12 1 Een felle lichtcirkel op een lege vloer. Iets simpelers valt bijna niet te bedenken. Toch krijgen choreografe Anouk van Dijk en haar drie dansers het voor el- kaar er een steeds fascineren der en mysterieuzer brandpunt van te maken. Een dansefes staat erbij en kijkt erin alsof die lichtvlek een gat is waardoor je kunt afdalen. Het licht is be toverend, maar ook ontrege lend. De danser en de twee 1 danseressen maken ongedwon gen looppasbewegingen bij de lichtcirkels, alsof ze aan het op- warmen zijn. Maar ineens schieten hun lichamen vol met extreme bewegingsimpulsen. Het heeft iets van een versla- ving, net als bij insecten dié 's nachts rondom een lamp dan sen. Armen worden wijd uitge strekt, het lichaam draait, of rolt zich op in een kromming die diep en dwingend is, maar altijd sierlijk blijft. Het lijkt of de dansers geen rust meer krijgen en keer op keer overvallen wor den door de bewegingen die ze zelf maken. 'Drink me' van anoukvandijk dc gaat over verlies aan houvast. Dit thema wordt indringend uitgewerkt. Voortdurend stralen' de bewegingen een gevoel van desoriëntatie uit. De dansérs verschijnen nooit zomaar. Ze vallen of wankelen de dansvloer op of kruipen geheimzinnig on-' der het gordijn door en dat gor dijn beweegt dan ook nog eens, wat in combinatie met de fraaie, sfeervolle belichting voor een sterk effect zorgt. Armstrek- kingen, kniebuigingen en draai ingen worden zo gemaakt, dat ze de nawerking van een diepe schok lijken. Vaak hebben ze een onderwatertempo en gaat er een ijl soort extase van uit. Zelfs als ze vallen en een tijdje op de vertrouwde bodem lig gen, lijkt dat niet vanzelfspre- kend en zou de vloer bij wijze van spreken net zo goed een wand kunnen zijn waar ze te genaan blijven kleven. De stijl van Van Dijk toont in deze voorstelling een bijzonde re kracht. Elk gebaar verstop^ o een evenwicht en roept eep^tp-, gengebaar op aan de andere kant van dat evenwicht. Qbk-aft de bewegingen teruggebracht - worden tot minimaal getril of schokjes houden ze hun^r-. vreemdend effect. SomstjdefK de dans een naïef tintje, als de dansers met z'n drieën verrei delijk voor het publiek bewe gen. Het lijkt wel showdans, maar dankzij de ongewone mo toriek van de dansers wordt ook deze pose van zijn vanzelfspre kendheid beroofd. 'Drink me' is een zorgvuldige voorstelling, waarin alle midde len op elkaar afgestemd zijn om de kijker mee te slepen in een abstracte ontregelde wereld Ep om ook dat abstracte te ontre gelen, verschijnt er een konijn op het toneel, dat ervoor zorgt dat zelfs de belichting (een knipperende, beweegbare schijnwerper) de dansers ach tervolgt met het gevoel dat niets normaal en rustig is. Frans Lindenkamp 'aulo - De vreugdekreet Mayara de Souza (13) de de climax van de klas- n ballettraining, die ze vanaf zevende krijgt dankzij een irganisatie in de arme bui- jken van Sao Paulo. Bij komst kon ze de tranen r bedwingen. Mayara en 2 dere sloppenwijkjongeren i de twaalf tot achttien werden eerverleden jaar icteerd voor het nieuwste (l pektakel van de vermaar- a Braziliaanse choreograaf 1 Bertazzo: Samwaad, de van de Ontmoeting, jaar geleden vroeg Bertaz- -jjjf Indiase componist Mad- |a; Mudgal een partituur te t van Indiase sitarmuziek Braziliaanse dansritmes, oe stuurde hij zijn vriend lhi een grote hoeveelheid op. De muziek, die schreef, vormt de ach- 'nd voor een moderne uitvoering waarin Bertaz- •raziliaanse en Indiase b tewegingen in elkaar laat loeien. Het schouwspel maanden volle zalen. ZZO is niet de minste in ië. Al jaren staat hij aan de zijn land. De choreograaf ml. wordt geprezen om de 'fusion', die hij tot stand brengt tussen culturen. Zo liet hij indianen uit de Amazone ooit een opera op voeren en vermengde hij de zang van wasvrouwen uit noordoostelijk Brazilië met eru diete muziek uit Sao Paulo. Voor zijn verdiensten op cul- tuurvlak krijgt hij vandaag de Prins Clausprijs overhandigd door onze consul te Sao Paulo. Het is zijn eerste internationale onderscheiding. Opvallend is dat Bertazzo zijn dansen vrijwel altijd door kans arme jongeren laat uitvoeren. Ook dat laatste woog zwaar mee voor de jury. Wat beweegt Bertazzo voor sloppenjeugd te kiezen? Is het niet makkelijker werken met gestructureerde jongeren, dan met slechtopge- leide onwetende favelados (krottenbuurtbewoners)? Bert azzo schudt gedecideerd het hoofd. „Deze jongeren weten precies wat ze willen. Denk je dat ze zo'n buitenkans laten glippen? De jeugd uit de betere wijken is verwend en heeft het hoog in de bol. Kinderen van rijkelui hebben veel minder doorzettingsvermogen. Op de repetitie in het Sesc Pin- heiros-theater van Sao Paulo valt te zien wat Bertazzo be doelt. De jonge nog school gaande dansers zijn zojuist vanuit de straatarme periferie gebracht in minibusjes. Wan neer Bertazzo zijn kennis over draagt, is iedereen een en al aandacht. „Zet die kont vast. Jullie zitten veel te los in de heupen. Dat komt door de samba", gilt Bertazzo. Zijn dis cipelen voeren de danspassen nauwgezet uit. Sawini Mudgal, dochter van de Indiase compo nist die Samwaad op muziek zette, beaamt Bertazzo's state ment. In India studeert ze dans en muziek. Ze loopt een half jaar stage bij Bertazzo. Sawini: „Wij Indiërs dansen geome trisch. In lijnen. Mijn Brazili aanse collega's heupwiegen meer. Het is hun Afrikaanse af komst." Bertazzo is van Italiaans-Liba- nese afkomst. Als kind droom de hij ervan balletdanser te worden totdat de fascinatie voor het dansonderwijs het won. Hij studeerde en doceerde tussen 1980 en 1996 in Brussel aan het Dansinstituut Godelie- ve Struiff Dennin. Ook werkte hij jaren in Parijs en reisde ruim dertigmaal naar India en Indo nesië om er impressies voor zijn werk op te doen. Binnen kort gaat hij met hetzelfde doel naar Vietnam. De walm van oosterse parfum om hem heen verraadt zijn passie voor deze culturen. Bertazzo is choreo graaf, maar hij ziet zichzelf vooral als bewegingstherapeut. Hij gelooft rotsvast, dat de in troductie psychomotoriek in het lespakket van scholen kin deren gezonder en vooral ge lukkiger maakt. Bertazzo: „Ik rust niet, voordat die droom werkelijkheid is." Dat er bewe ging in zit, toont de toezegging van het onderwijssecretariaat van de deelstaat Sao Paulo aan. Bertazzo gaat een cursus psy chomotoriek geven aan zes honderd onderwijzers. Ook ge looft hij dat Europese landen heel wat kunnen opsteken van zijn 'culturele fusion'. „In Bra zilië leeft wit, geel, rood en zwart vreedzaam naast elkaar. Bij ons bestaat cultuuruitwisse ling. Bij jullie niet. Iedereen zit op zijn eiland." Bertazzo zag zijn overtuiging bevestigd in de Arabische getto's rondom Pa rijs. „Het is huiveringwekkend. Er wordt niet naar elkaar geluis terd, niet van elkaar geleerd. De culturele diffusie die Brazilië kenmerkt zouden we moeten exporteren. Het ft een recept, dat de sociale mobiliteit bevor dert", stelt hij. Choreograaf Ivaldo Bertazzo: „De jeugd uit de betere wijken is verwend en heeft het hoog in de bol. Kinderen van rijkelui hebben veel min der doorzettingsvermogen." Foto: GPD ni r l Xe West. Foto: Reuters West: nominaties - Rapper Kanye de ster te worden van van de Grammy februari. De orga- achter deze prestigieuze caanse muziekprijzen ekendgemaakt dat de ar- Chicago tienmaal geno- is, onder meer in de beste album. R&B-di- Keys en haar collega ieder goed voor acht Opvallend zijn ook nominaties voor de in verleden soullegende Ray die met zijn laatste album (Genius Lo- kans maakt op Norah Jones en kunnen vijf nominaties hun naam schrijven. vrijwilligers t Naturalis go Wat de vrijwilligers van :alis doen, is aanstaande te zien in het museum e Darwinweg. Zij verzor- aar rondleidingen, geven nstraties, vertellen verha- geven workshops. Vijf nb eleden deed Naturalis in crant een oproep om zich melden als vrijwilliger, antal reacties was groot, eei menwerking werpt tot de lenian vandaag vruchten af. 1.00 tot 16.00 uur vertel- vrijwilligers over hun istèaamheden. J breiding van ^ermitage ela erdam - Hermitage Am- im heeft het architecten- 30t, u Hans van Heeswijk ge- i zi eerd voor de uitbreiding entjet museum. Het Amster- e bureau wordt verant- n tfldelijk voor de inrichting et 17de eeuwse gebouw em|elhof aan de Amstel. In fe- iis het eerste deel van de litage in een klein onder - an Amstelhof al geopend, ening van de complete zing is eind 2007. Hermi- \msterdam zal dan een rvlakte hebben van 15.000 inte meter. icert Marianne :hfull verzet irdam - Het concert van nne Faithfull, morgen in iso in Amsterdam, is uit- d. De zangeres is overver- en moet op doktersbevel naanden rusten. Concer- ders in Europa zijn ook af- De Engelse zakte vorige net voor ze zou optreden aan in elkaar. Waarschijn- rvolgt ze haar tour in het lar van 2005. Het optre- Paradiso is verplaatst mei volgend jaar. Kaartjes et uitgestelde concert zijn door Theo de With leiden - Het radioprogramma 'Theater van het Sentiment' gaat eenmalig 'live' het theater in. Op dinsdag 21 december strijkt het programma neer in de Leidse Schouwburg. Met gasten als Simon Vinkenoog, Armand, The Shoes en The Mo tions wordt live radio gemaakt. Vier avonden per week zendt de KRO 's avonds tussen acht en elf uur op Radio 2 'Theater van het Sentiment' uit. In dat pro gramma wordt een sfeer ge schapen alsof de luisteraar daadwerkelijk op bezoek is in een theater. In elke uitzending staat een andere dag centraal tussen pakweg 1965 en 1990. Voor de uitzending vanuit de Leidse Schouwburg is gekozen voor 21 december 1967. „Eind jaren zestig scoort altijd erg goed", zegt programmama ker Axel van der Ende, die zich zelf in theaterterminologie 'tekstschrijver en toneelmees ter' noemt. „Het zijn mooie ja ren waarin veel gebeurde." Bij het jaar 1967 zijn artiesten gezocht die live in de schouw burg kunnen optreden. Op het podium staan Armand ('Ben ik te min'), de Leidse band The Shoes en The Motions (met Ru dy Bennett). Andere gasten zijn Simon Vinkenoog, Willem de Ridder, Ada Kok en Heintje. Zij vertellen over de gebeurte nissen waarmee zij in decem ber 1967 in het nieuws waren. Zwemster Ada Kok kreeg bij voorbeeld in de toptien van de beste sportvrouwen ter wereld een vierde plaats toebeeeld. Si mon Vinkenoog had net een lp uitgebracht waarop hij onder muzikale begeleiding gedichten voordraagt. Hejfttje was ook hot op 21 deceitiber 1967. Met zijn tranentrekker 'Mama' voerde hij de Nederlandse hitlijsten aan. jq Het is yplgens Van der Ende de eersteneer dat het programma bezit neemt van een echt thea ter. „De Leidse Schouwburg past perfect bij de sfeer die wij met 'Theater van het Senti ment' willen oproepen. Met die rondingen en dat pluche is er sprake van echte ouderwetse gezelligheid." Presentator Stefan Stasse ver heugt zich enorm op de live uitzending. „Normaal speel ik altijd dat ik in een theater sta. En straks sta ik echt in de cou lissen, terwijl het publiek een plekje in de zaal zoekt. Fictie en werkelijkheid lopen dan opeens in elkaar over." Theater van het Sentiment, dinsdag 21 december, 20.00 uur, Leidse Schouwburg, re serveren: tel. 071-5163888. Simon Vinkenoog. Foto: GPD Oleta Adams met kerstconcert in Leidse Stadsgehoorzaal door Niels Guns leiden - Wie 'Oleta Adams' zegt, zegt hits. Met nummers als 'Rhythm of Life', 'Get Here' en 'Window of Hope' belandde ze in de jaren negentig in de hoogste regionen van de hitparades. Te genwoordig hebben deze songs een vaste plek in de speellijsten van programma's als Arbeidsvi taminen. Maar wie 'Oleta Adams' zegt, zou ook 'harde werker' moeten zeggen. Want de hits kwamen de zangeres uit de Amerikaanse staat Washing ton niet aangewaaid. Het talent van de dochter van een predikant kwam al vroeg tot uiting toen ze in de kerk de sterren van de hemel zong in een gospelkoor. Maar haar ta lent hield niet op bij het zingen. Als kind stond Adams vooral ook te boek als een wonderkind achter de piano. Het stond toen al vast dat de jonge zangeres een leven in de muziek zou gaan nastreven, ook al wees ze een studiebeurs af waarmee ze als klassiek sopraan opgeleid had kunnen worden. In plaats van het conservatori um koos Adams meteen voor het podium. Maar omdat haar stem in de jaren zeventig niet echt paste in de discorage, wa ren het vooral kleine concerten waar de gospelzangeres het mee moest doen. Ze begeleidde zichzelf vanachter haar piano in restaurants, bars en hotel lounges in Kansas City. Hier trok ze ook de aandacht van de meest veelzijdige artiesten die haar allemaal in meer of min dere mate in het zadel probeer den te helpen. Maar zelfs groot heden Yes en Billy Joel kregen de doorstoot naar de top niet echt voor elkaar. Pas toen Ro land Orzabal en Curt Smith (beter bekend als Tears for Fears) Adams opmerkten, be gon het balletje echt te rollen. Op het succesalbum 'The Seeds of Love' zong Adams zich als veredelde achtergrondzangeres flink in de kijker. Als recht streeks gevolg kon Adams ein delijk haar solodebuut opne men. In 1990 verscheen 'Circle of Life', waarop meteen een aantal hits stond (waaronder 'Rhythm of Life'). Adams was toen 28 jaar. Terugkijkend op die periode, prijst Adams zich gelukkig dat Oleta Adams: „Ik voel me in de decembermaand altijd erg fijn in Nederland." Publiciteitsfoto de aanloop naar haar debuut een lange was. „Gelukkig was ik al volwassen toen ik hits kreeg", vertelt Adams. „Tegenwoordig zijn er zoveel jonge artiesten die plotsklaps bekend worden. Ze weten haast niet wat hen over komt en verwachten toch een leven lang een ster te zijn. Als het dan even wat minder gaat, kan een grote klap volgen." „Toen ik mijn eerste album op nam, stond ik met beide benen op de grond. Ik had mijn eigen stijl al kunnen ontwikkelen en wist waar ik aan toe was. En ik had er ook hard voor gewerkt om dit alles te bereiken. Maar toch was ik stiekem ook wel blij dat 'the pay" en 'the pain' res pectievelijk wat meer en min der werden toen ik eenmaal een eigen plaat had. „Toch is het voor mij nooit een doel geweest om ster te zijn", vervolgt de zangeres. „Het is een bijkomstigheid die zowel voordelig als nadelig kan uit pakken. Hoe je het ook wendt of keert, het zijn juist de hits en niet je beroemdheid die bepa len of een platenmaatschappij het in je ziet zitten of niet." Adams doelt onder andere op het feit dat haar laatste album 'All the Love' alweer uit 2001 dateert. Een album waarop niet echt succesvolle singles ston den. De officiële voorganger van dat album nam ze vijfjaar daarvoor op. Geen hoog tempo dus voor een vrouw die te boek staat als een actief en talentvol schrijfster. Met een diepe zucht: „Uiteindelijk draait het alle maal om geld of je weer kunt opnemen of niet. Hoe talentvol je ook mag zijn. De jongens van Tears for Fears kunnen er ook over meespreken. Hoe groot ze ook zijn geweest, het heeft heel wat voeten in aarde gehad eer ze dit jaar hun comebackalbum konden uitbrengen." De ambities van Adams zullen er desalniettemin niet minder om worden. Gevraagd naar haar wensen, somt de 42-jarige een behoorlijke reeks plannen op. „Eigenlijk wil ik nog vier soorten albums opnemen, te beginnen met een reguliere r &b-plaat waarop lekkere pop songs staan. Een kerstplaat uit brengen is ook een wens van me, net als het voltooien van een gospelalbum. Daar liggen mijn roots. En eigenlijk wü ik ook eens een echte jazzplaat maken waarop mijn pianospel centraal staat. De toetsen vor men een groot deel van mijn persoonlijkheid en ik zou het zonde vinden als ik daar niks meer mee zou doen. Ik weet dat het beter zou zijn om me op één ding te concentreren, maar al die muziekstijlen zijn me even dierbaar." Daarnaast heeft Adams ook nooit onder stoelen of banken gestoken dat ze ooit eens een Broadway-musical wil compo neren en erin wil spelen. „Dat heb ik een aantal jaren geleden ook geprobeerd. Maar dat is toen niet gelukt, hoewel het veel tijd kostte en het een grote gok was. Maar diep in mijn hart koester ik die wens nog steeds." In al die grootse ambitie lijkt een kersttournee door Neder land echter niet echt te passen. Adams: „Ik vind dit gewoon leuk om te doen. Kerstmuziek is voor mij altijd erg belangrijk ge weest. Niet dat ik elk jaar met die muziek hoef te toeren, maar het heeft gewoon iets aparts. Daarnaast voel ik me trouwens in de decembermaand altijd erg fijn in Nederland." Oleta Adams: 'Christmas in Holland Tour' o.a.: 10/12 Stadsgehoorzaal, Leiden: 14/12 Stadstheater, Zoeter- meer; 18/12 De Meervaart, Amsterdam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 17