'We worden nooit echte rocksterren- 5Iedereen komt een keer aan de beurt' KUNST 8c CULTUUR Weer rumoer rond de bodemloze put te Willem Duyn: grote handen, grote mond g u Venice zaterdag in de Leidse Stadsgehoorzaal l door Harry de Jong leiden - ,Dat nou uitgerekend Nederland met terrorisme te maken krijgt, dat stuit me echt tegen de borst." Michael Len- non van de Amerikaanse popgroep Ve nice kan er maar niet over uit. Net als zijn broer Mark en neven Pat en Kipp Lennon heeft hij 'Holland' in zijn hart gesloten en zich in de loop der jaren van ons land een ideaalbeeld gevormd waar in geen moordaanslagen en brandende moskeeën en kerken passen. „In Ameri ka leven we al lang met de dreiging van terrorisme, maar dat leek me hier uitge sloten. Nederland staat overal bekend als een land van vrede", zegt hij een beetje gedesillusioneerd. Venice is momenteel op tournee in Ne derland - op 11 december in Leiden - om z'n nieuwe album Pacific Standard Time te promoten. Ook ditmaal is de messcherpe samenzang in de stijl van Crosby, Stills Nash de belangrijkste pijler onder de muziek, maar toch heeft de groep z'n horizon iets verbreed door ook wat snufjes r&b en soul toe te voe gen. „Maar Venice is dan ook een smelt kroes van allerlei stijlen en niet alleen schatplichtig aan countrymuziek, The Eagles en Crosby, Stills Nash", stelt Michael Lennon. Venice werd eind jaren tachtig opgericht door de vier Lennons, maar voor die tijd hadden de muzikanten al stuk voor stuk de nodige ervaring opgedaan in school- bands. Kipp Lennon: „We komen uit twee hele muzikale families en van jongs af aan hebben we altijd samen met onze ouders, broers en zusters gezongen. We wisten dus al heel jong van elkaar wat we muzikaal in onze mars hadden. We noemen ons niet alleen Venice omdat we allemaal in Venice Beach wonen, maar ook omdat de hele geschiedenis van onze familie daar ligt opgesloten. De eerste Lennons kwamen oorspronkelijk uit Duitsland en Ierland en streken in 1917 neer in Venice Beach. En sindsdien is er altijd een hele sterke familieband geweest. De vader van mij en Pat en die van Michael en Mark zongen in de jaren vijftig samen in een groep die swingmu ziek maakte. Tot ze beiden meer dan tien kinderen kregen en dus wel een se rieuze baan moesten zoeken. Een paar van mijn oudere zusters hebben in de jaren zestig in Amerika zelfs nog een grote naam opgebouwd als The Lennon Sisters. Ze waren echte sterren, die elke zaterdagavond op televisie kwamen. Er waren zelfs poppen van hen op de markt en als kinderen waren ze grote voorbeelden voor mij en de rest van de familie. Ook zij waren verknocht aan Ve nice Beach en zeiden altijd dat hun thuisbasis belangrijker was dan hun car rière." De eerste officiële plaat van Venice ver scheen in 1991 op het Atlantic label. De verkoopresultaten vielen echter tegen en de Lennons bleven lokale helden. Het zou zeker nog een jaar of zes duren voordat de groep internationaal een woordje mee ging spreken en vooral in Nederland bijzonder populair werd. Kipp: „We wisten niet eens dat we daar een plaat uit hadden. Tot we op een dag een telefoontje kregen van iemand van de platenmaatschappij die vertelde dat we in Holland al tienduizend platen hadden verkocht en dat we er heen kon den om op te treden." Nederland was een openbaring voor de familie Lennon. Michael: „Toen we voor het eerst in Amsterdam op een terras za ten, keken we onze ogen uit. We konden niet begrijpen hoe al die taxi's, trams, voetgangers en fietsers er in slaagden om elkaar in die drukke straten te ont wijken. Wij zaten met het zweet in de handen en dachten: direct gebeurt er wat. Maar het leek wel alsof iedereen een radar had. Geen enkele voetganger wachtte voor rood licht, maar niemand werd aangereden. Ongelooflijk, want als je opgroeit in een land waar het alti11 is op straat, dan sta je echt te kijk 8 Nederland." Inmiddels is Venice meer dan tiere' in Nederland geweest en zijn de s' kanten aardig vertrouwd geraakt m11 straatbeeld. Kipp: „Maar toch ke 8 we Nederland nog niet goed ge c Want meestal hebben we zo'n dm) t gramma dat we niet echt de kans k ji het land te leren kennen. En dat ook voor Duitsland. Daar zijn v fl heel vaak geweest, maar ook daar een kwestie van rennen van hotel® concertzaal en radiostudio. Thuis? gen ze dan: Wat leuk, jullie zijn iir!: sterdam geweest. De hele dag oj terras zitten, Heineken drinken en huana roken. Maar zo werkt da1 niet. En trouwens, zo zouden wic nooit kunnen leven, daar zijn we v serieus voor. Als we in Europa zijn, om onze muziek te promoten. Ei'< willen we zo goed mogelijk doen. op het podium staan, mag niemai het publiek spijt hebben dat hij is men." Venice - 11 december: Stadsge11 zaal, Leiden. Ook nog: 16 deceis Luxor Theater, Rotterdam maandag 6 DECEMBER 200/ IN MEMORIAM Foto: Reuters Rubens in Weense sferen wenen - Een bezoeker van het Liechtenstein Museum kijkt verlekkerd naar een weelderig vrouwenfiguur van de hand van Peter Paul Rubens. Drie Ween se musea sloegen de handen ineen en verzorgden de groot ste tentoonsteling ooit van de befaamde Belgische schilder. Te zien tot 27 februari. Edo de Waart eredirigent RFO Amsterdam - Edo de Waart mag zich 'eredirigent' van het Radio Filharmonisch Orkest (RFO) noemen. Het orkest bood hem die titel en de daarbij behoren de oorkonde gisteren aan na af loop van het laatste concert van De Waart als chef-dirigent van het RFO. Als gastdirigent keert De Waart, die kortgeleden zijn eerste concert als chef van het orkest van Hongkong gaf, al in februari terug bij het RFO, waarvoor hij vijftien jaar ver antwoordelijk was. Grote Prijzen van Nederland Amsterdam - Lemonseven en Jeroen Fredrik hebben zater dagavond in Amsterdam de laatste twee finalerondes ge wonnen van de Grote Prijs van Nederland. Lemonseven werd de beste Pop/Rock artiest van 2004. De Beste Muzikantprijs was voor Jeroen Fredrik, de zanger/gitarist van Blend om dat hij van begin tot eind loep zuiver zong. Typhoon uit Zwol le kwam als beste R&B en hip hop-artiest uit de bus. De pu blieksprijs was voor Yes-R. De ze neef van Ali B. lijkt in diens voetsporen te treden. Twee jaar geleden ging Ali B. met de pu blieksprijs van de Grote Prijs van Nederland naar huis. Kevin Coyne overleden Neurenberg - Rockmuzikant en schilder Kevin Coyne is op 60- jarige leeftijd overleden. De ar tiest van Britse komaf leefde sinds 1985 in het Zuid-Duitse Neurenberg. Coyne nam ruim twintig albums op. Bekendheid vergaarde hij vooral met Millio naires And Teddy Bears (1979) en Pointing The Finger (1981). Coyne werd in 1944 in Derby geboren. Hij ging naar de kunstacademie en werkte later als welzijnswerker en kunstthe rapeut. In 1969 verhuisde hij naar Londen. Interactieve cd van Anouk den haag - Fans van zangeres Anouk krijgen een interactieve verrassing als ze haar nieuwe album kopen. De cd 'Hotel New York' verschaft de eige naar via de computer toegang tot een apart deel van de inter netpagina van de zangeres. Daarop staan onder meer vi deoclips van haar liedjes, een filmpje hoe haar laatste clip is gemaakt en posters. Venice: messcherpe samenzang in de stijl van Crosby, Stills Nash. Foto: GPD Willem Duyn 1937 - 2004 rotterdam/gpd - Op het Rot terdamse stadhuis staat Muse um Boijmans Van Beuningen bekend als een bodemloze put. Daarom is rumoer verzekerd als er een interne notitie uitlekt waarin wordt gewaarschuwd voor nieuwe miljoenentekor ten. De nieuwe directeur Sjarel Ex is er als de kippen bij het smeulende brandje te blussen. „Ik heb slechts een inventarisa tie gemaakt van de zaken die spelen. En nee, daar ben ik niet van geschrokken." Boijmans Van Beuningen heeft weer eens wat. De Rotterdamse politiek is amper bekomen van een miljoenenfraude en de le gendarische kostenoverschrij- ding bij de verbouwing en uit breiding als zich nieuw onheil aandient. In een deze week uit gelekte brief signaleert de direc teur artistieke en beheersmati ge problemen bij zijn nieuwe werkgever. En als klap op de vuurpijl becijfert hij dat er op nieuw 1,3 miljoen euro nodig is om oude schulden weg te wer ken. De gemeenteraad, die zweeft tussen droefheid en woede, vindt het te gek voor woorden dat verantwoordelijk wethouder Hulman hen niet heeft ingelicht. Meest explosief is de medede ling dat de oude schulden dus 1,3 miljoen euro hoger zijn dan de 6,4 miljoen euro die de ge meenteraad in december be schikbaar stelde om financieel orde op zaken te stellen. Het heeft veel weg van een lijk uit de kast van zijn voorganger, maar Sjarel Ex verwijt Chris Dercon niets. „Dat bedrag werd beschikbaar gesteld op een mo ment dat het boekjaar 2003 nog niet was afgerond. Dat is in middels wel gebeurd. Iedereen weet dat 2003 het jaar van de afronding van de verbouwing en de afwikkeling van de frau dezaak was. De definitieve ge volgen zijn pas sinds kort be kend." Het betekent een forse tegen valler voor wethouder Hulman, die gezien de druk op de cul tuurbegroting en het roerige Boijmans-verleden, niet graag bij de raad zal aankloppen voor extra geld. Achter de schermen wordt daarom gewerkt aan een boekhoudkundige oplossing voor het probleem. Sinds lange tijd betaalt het museum jaar lijks 370.000 euro aan rente en aflossing op een oude gemeen telijke lening. Het draait om 4,2 miljoen euro, een bedrag dat ooit werd ge bruikt voor de aanschaf van werk van D ali en andere surrea listen en het venverven van een (niet geschonken) deel van de kunstcollectie van de Rotter damse zakenman Boijmans. In het uit te werken plan wordt de schuld kwijtgescholden. De uit gespaarde rente van 370.000 euro zou het museum enkele jaren mogen aanwenden om de verse schuld weg te werken. In de interne notitie worden meer zaken genoemd die de perspublicaties van Boijmans nooit halen, al was het maar met het oog op de gemoedsrust van de talrijke bruikleengevers. In de kelder borrelt grondwater, waardoor kunstwerken worden bedreigd door schimmelvor ming. Als gevolg van de defecte klimaatregeling werd op een zomerse dag zelfs een noodont- ruiming van collectiestukken uitgevoerd. Sjarel Ex: „Het zijn voorbeelden van opstartproblemen die je wel vaker ziet na een verbou wing. In overleg met aanne mers en installateur gaan we die problemen voortvarend te lijf. De kosten vallen deels on der garantieregelingen. De rest wordt betaald uit het onder houdsbudget. De gemeente zal daar verder niets van merken." In één van zijn laatste inter views, afgelopen voorjaar, 3 hij het nog met grote stellig heid: „Ik heb goed geleefd dat wil ik nog een tijdje vol den. Ik word namelijk 104 j Ja, echt waar, dat voel ik. 1( jaar. Er gaat nog iets gebeu Zijn voorspelling kwam nie In de nacht van vrijdag op 1 terdag overleed zanger Wil] Big Mouth - Duyn op 67-ja leeftijd. Hij kreeg een harts stand en overleed op weg n het ziekenhuis. Alleen zijn Edison, die hij iJal< 1972 won, stond de laatste ren nog in zijn huiskamer i Drentse Roswinkel. Aan de rige successen herinnerde meer, ook niet aan het son rival van 1974 waar hij sani f met zijn toenmalige zangp; a ner Sjoukje van 't Spijker al duo Mouth and MacNeal 11 het nummer 'Ik zie een ste a de derde plaats eindigde. Daar hoefde het duo zich bld paald niet voor te schamen31 leen Abba en Olivia Newtoi 1. John bleven Mouth McN voor. Ook een ander numna 'How do you do' kreeg wei status met maar liefst 4 mil verkochte exemplaren en z 1 een toptien-notering in de enigde Staten. Willem Duyn, in april 1937 Haarlem geboren, leerde v ,r constructietekenaar, maar ie begin jaren zestig van de v<,c eeuw beroepsartiest. Hij trn aanvankelijk op in nachtcli 1 waar hij zijn handen gebru s. om te drummen. Want zijn w handen waren even legend risch groot als zijn mond. 1 1971 scoorde hij als Big M( een eerste hit. In datzelfde II kwam ook het duo Mouth MacNeal tot stand. Enkele maanden na het so s festival van '74 kwam er, n x nodige wrijving tussen hen den, een einde aan hun su volle samenwerking. Duyn verder met Ingrid Kup, die der de artiestennaam Littlfr optrad en met wie hij later zou trouwen. In 1975 hadd ze samen de hit Uncle, ma 11 daar bleef het zo'n beetje b 0 Het paar trok zich zeven ja e geleden terug in Roswinke 11 Vanaf 1979 trad Duyn weei der zijn eigen naam op en ook graag over zichzelf, on meer in 'Willem wat heb je te handen'. Dat anderen zi daar soms aan ergerden, d hem niets: „Ik heb wat te x 1 len. Mag ik?", zei hij daar c voorjaar nog over. Duyn kende in zijn leven v imago's tegelijkertijd: stap alcoholist, bordeelbezoeke muzikant, vrouwenversierir dominante schreeuwlelijk. 'Opa Duyn' was het de laai 'f jaren echter een stuk rustij rondom zijn figuur gewon r Zijn laatste grote wapenfei wellicht toen hij in 1992, n n Bennie Jolink bij een auto- geluk gewond was geraakt delijk voor hem in de plaat 's trad als Willem dut Norma 1 De single uit die tijd, 'Woe f: baar', leverde nog een kleiij1 op. Optreden deed hij de laatse tijd nog slechts in buurthu11 kroegen en op braderieën. Want hij vond het, naar eij c zeggen, 'nog steeds fantast om te gillen in zo'n microf I Overigens zonder drank. V die had hij moeten afzwerf nadat hij Ingrid Kup had lf kennen. e P door Aly Knol vi door Theo de With Jubileumshow Wipneus en Pim één groot feest in de Groenoordhallen leiden - Op welke dance-avond krijg je het liedje 'Meidengroep' van Kinderen voor Kinderen voorgeschoteld? Welke dj haalt het in zijn hoofd de herken ningstune van 'Maja de Bij' af te wisselen met 'Smells like teen spirit' van Nirvana? De feestdj's Wipneus en Pim bewezen afge lopen zaterdag in de Leidse Groenoordhallen op hun dui zendste draaiavond opnieuw een ongeëvenaarde stijl te hebben ontwikkeld. Ze maken om half tien hun en tree en als eerste single gaat "YMCA' van The Village People op de draaitafel. Origineel en vanaf vinyl. Want zo wil dj Pim het. Al snel na hun succesvolle start in Het Paard in Den Haag ontstond de rolverdeling dat Pim (Mark Kneppers) de plaat jes draait en dat Wipneus (Ed win van 't Schip) het publiek amuseert. 'YMCA' zal niet voor niets gekozen zijn. Het staat voor alles waar Wipneus en Pim ook voor staan: camp, foute disco, jaren zeventig, verkleed partijtjes. Met die uitgelezen combinatie weten ze ruim drieduizend man op de been te brengen voor hun jubileumshow. De Groenoordhal is niet zo afgela den als bij de halfjaarlijkse Dis co Dance Classics Party. Het is voor een deel wel hetzelfde soort publiek: dertigers en veer tigers die op zoek zijn naar de muziek uit hun jeugd. Wipneus en Pim weten echter ook jonge ren te trekken. Volgens de dj's zelf komen die vooral voor de bijzondere sfeer waarin de dj zichzelf niet neerzet als held, maar juist als anti-held. Het pu bliek is ook niet zo uitbundig uitgedost als bij de Dance Clas sics, waar het altijd zwart ziet van de Afro-pruiken. Als de be zoekers nu al verkleed zijn, be perkt het zich vaak tot een gek ke bril en een kekke feestmuts. Wipneus en Pim hebben zich gespecialiseerd in publiekspar ticipatie. „Iedereen komt van avond een keer aan de beurt", belooft Wipneus als nog voor tienen de eerste groep mensen zich alweer van het podium be geeft Er zijn wedstrijdjes in luchtgitaar spelen, uit de maat dansen en meer van dat soort ongein. En natuurlijk gaat de Op de bühne was het een dolle b< dame die zich op het podium nauwelijks verroert naar huis met de dansprijs: een originele sticker van de Fabeltjeskrant. De enige echte prijs van de avond is de Wipneus en Pim Award. Via een website heeft het publiek kunnen stemmen wie de beker overneemt van Vader Abraham, die de onder scheiding bij het vorige jubile um in zijn handen kreeg ge drukt. Het werd een nek-aan- nek-race, waarbij George Baker (32% van de stemmen) het moest afleggen tegen Boney M (35%). Ze delen zaterdagavond allebei het podium met de Leidse dj's. Net als artiesten als Anita Meyer en Guus Meeuwis. George Baker - de duizend op tredens al lang voorbij - zingt routineus zijn hoogtepunten I. Foto: Mark Lamers 'Una Paloma Blanca' en 'Little Green Bag'. Anita Meyer, die begin jaren tachtig even dé popgodin der Nederlanden was, blijkt nog verrassend goed bij stem. Haar klassieker "Why tell me why" galmt lekker door de Groenoordhallen, waarbij de drieduizend feestgangers de koorpartij voor hun rekening nemen. Ook Guus Meeuwis krijgt de meute in beweging met zijn studentenpopliedjes 'Kedeng kedeng' en 'Dit is een nacht'. Boney M krijgt als winnaar van de Wipneus en Pim Award de meeste podiumtijd toebeme ten. Ook weer niet te ruim na tuurlijk, want het draait van avond om Wipneus en Pim, maar genoeg om een stevige stamppot van hun merkwaardi- De Award was voor Boney M. Foto: Mark Lamers ge discohits ten tonele te voe ren: 'Daddy Cool', 'Sunny', 'Ma Baker'. Boney M, eind jaren ze ventig ontsproten aan het brein van een Duitse discoproducer, wint terecht de award. Het kwartet onder aanvoering van Bobby Farrell past perfect in het plaatje van Wipneus en Pim. Het is camp ten voeten uit. Farrell die toch al nooit be kend stond om zijn zangkwali teiten lijkt met het jaar slechter te gaan zingen. Hij beperkt zich daarom tot het uitstoten van een aantal oerkreten en laat des te uitgebreider zien waar zijn kwaliteiten wél liggen: in het maken van spastische bewegin gen, in het tonen van zijn borst haar en in het grijpen naar zijn kruis. „Wat voor plaatje moeten we nu hierna draaien?", vraagt Wipneus aan zijn collega achter de draaitafel. Die heeft de naald echter al scherp gesteld op een fijne langspeelplaat: 'Aerobics met Ron Brandsteder'. In na volging van Wipneus buigt een deel van het publiek zich voor over om de wervelkolom af te rollen. „Tja, in het buitenland denken ze dat Tiësto de beste dj is. Deze avond bewijst toch maar weer dat niet Tiësto, maar Pim de allerbeste is."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 10