KUNST CULTUUR Clausprijs voor Palestijnse poëet Schilder fopt Tussen Kunst Kitsch 'Ik heb nog aardig wat lucht' Sfeer van '40 - '45 keert terug in bijzonder oorlogsmuseum Rik van Boeckel wint slam poetry toernooi Gluecifer moe maar voldaan R7 De Tante van Charlie: afgestoft en opgepoetst lijzen Bourne Toverlei erdorp - Theater Toverlei .eiderdorp heeft met de rstelling Atalanta het eenak- estival van Rotterdam ge inen. Aan het festival na- 12 amateurtheatergroepen 1. De jury prees het 'flitsen- in krachtige spel' van Marie- /Iarkwat, Manuela van Eg- nd, Dave Groenland, Marco ke en de 'sterke regie' van rc Aarnink. Bassist Samuel irne viel ook in de prijzen. 17-jarige Voorschotenaar de zogenoemde Sena Guit- (ward in Den Haag, een na- ïale gitaarwedstrijd. uvre-filiaal lar Lens - De Noord-Franse stad s krijgt een filiaal van het eldberoemde Louvre-muse- in Parijs. De nieuwe vesti- g maakt deel uit van het nse beleid om verwaarloos- egio's cultureel en econo- ;ch te ondersteunen. Met het ject is een bedrag van 75 oen euro gemoeid. Het uwe museum van 16.000 kante meter gaat perma- ït vijf- tot zeshonderd wer- uit de enorme Louvre-col- ie tonen. Het Louvre II in is moet in 2009 zijn poorten ■nen. Voor het filiaal hadden steden belangstelling ge- nd. vink gedupeerd tor diefstal ielo - De band Jovink en de ïderbietels is zwaar gedu- ird door de diefstal van een chtwagencombinatie. De Ier, die in Almelo werd ge len, bevatte apparatuur met waarde van ruim 250.000 o. De formatie rond bassist Jolink, zoon van Normaal- iger Bennie Jolink, schakelde eet na de diefstal de politie, s inmiddels een beloning 2500 euro uitgeloofd voor ;ouden tip die leidt tot te- ceer van de spullen. ii Post nieuwe >rzitter VNT sterdam - Jan Post volgt uk van der Walle op als voor- er van de Vereniging van derlandse Theatergezel- lappen- en producenten IT). Post is sinds 2000 alge- en directeur van Het Neder- dse Rode Kruis, na werk- im te zijn geweest bij onder :er Philips. an Brown erdringt zichzelf sterdam - Dan Brown is met De Da Vinci Code van de iste naar de tweede plaats de Bestseller 60 verdrongen wel door zichzelf, met Het enalis Dilemma. De Da Vin- Code heeft veertien weken op estaan, met een onderbre- ig van twee weken tijdens de iderboekenweek. Toen stond t kinderboek Vader Zeepaard Dan Browns Het Bemi- Mysterie staat op 4. woensdag 1 december 2004 bergen op zoom/gpd - Nieuw doek, nieuw raamwerk, oude verftechniek. De bevin dingen van een expert van het tv-pro- gramma Tussen Kunst Kitsch: „Een heel bijzonder schilderij van begin negentiende eeuw." Bijzonder is het schilderij wel. Het dateert alleen niet van toen, maar van eind 2003. Het is van de hand van kunstenaar Mart Franken uit Bergen op Zoom. „Ik heb het vorig jaar geschilderd en een oude verf techniek gebruikt", vertelt hij. „Ik had het in drie uur af." Tijdens de opnamen voor Tussen Kunst Kitsch - vorige week in Bergen op Zoom - bood een cursiste van Franken het schil derij aan expert Ivo Bouwman aan. Tij dens een cursus oude verftechnieken van Franken kwam het tv-programma ter sprake en opperde iemand het idee om voor de grap het 'Rembrandtje' van Fran ken mee te nemen. „Om niet meteen door de mand te vallen, heb ik het doek en het frame met thee bewerkt, zodat het wat ou der leek. Want het is natuurlijk gewoon nieuw hout met nieuwe spijkertjes." De cursiste nam het schilderij mee naar de opnamen in Het Markiezenhof. „Het was er heel druk en de expert heeft er hooguit vijf minuten naar gekeken", vertelt zij. „Hij zag meteen dat het doek niet gesig neerd was en kon er daarom geen prijs aan plakken. Maar hij oordeelde wel dat ik een 'heel bijzonder schilderij van begin negentiende eeuw" bij me had." Maker Franken is daar verbaasd over: „Ik had verwacht dat de deskundige meteen zou zien dat het een nieuw schilderij was." Ivo Bouwman - geconfronteerd met het verhaal - zegt het 'een interessant geval' te vinden. „Ik kan me niet voorstellen dat ik een recent schilderij als begin negentiende eeuws beoordeel. Maar ik nodig mevrouw uit om een keer terug te komen." Bouwman taxeert al twintig jaar. aalten/anp - In Aalten gaat 3 december een bij zonder oorlogsmuseum open. Het in een heren huis aan de Markt 12 gevestigde museum is vol ledig ingericht zoals het er uitzag in de oorlogsja ren '40-'45. De inrichting is tot stand gekomen door Duits-Nederlandse samenwerking. Met behulp van multimediatechnieken en ge sproken teksten van de toenmalige onderduikers, bewoners en nazi's wordt in het museum de sfeer van de oorlogstijd opgeroepen. In het huis verbleven in de oorlogsjaren tegelijkertijd onder duikers (op zolder), een gezin en de plaatselijke Duitse commandant die er zijn bureau had. Elke kamer in de woning krijgt een thema. Zo zijn afbeeldingen van de bewoners aangebracht op de bekleding van stoelen: wie er gaat zitten, hoort hun verhaal. Over de radio spreekt de toenmalige koningin Wilhelmina. In de gang hangen jassen die het verhaal vertellen van hun eigenaren: collaborateurs, NSB'ers en iemand die in het verzet zat. Het museum is tot stand gekomen met de steun van Duitse en Nederlandse instellingen op poli tiek en sociaal-cultureel gebied. Nederlandse ?n Duitse onderwijsdeskundigen hebben samen een educatief programma voor scholen ontwikkeld. De bedoeling is dat er schoolexcursies gaan plaatsvinden. Publieksprijs voor Germen Bergervoet door Maarten Baanders leiden - De jury van het eerste Leidse Slamdicht Toernooi heeft Rik van Boeckel aangewe zen als winnaar. Eigenlijk won Van Boeckel ook de publieks prijs, maar omdat de regels voorschrijven dat niet één en dezelfde dichter met twee prij zen naar huis mag, is de pu blieksprijs naar de nummer twee gegaan: Germen Berger- voet. „Gevaarlijk serieus", noemde de jury de poëzie van Van Boeckel. Zijn ritmisch verwoor de maatschappijkritiek vatte hij volgens de jury „prachtig bitter samen, met durf, kracht en een vaardig taalgebruik". „Makkers poëten, kuis uw taal," riep Van Boeckel het pu bliek toe om vervolgens te ver wijzen naar de moord op Theo van Gogh en een schets te ge ven van de verdwazing waarin ons land sindsdien leeft. Als dichter vraagt hij zich af wat er nog gezegd kan worden. Woor den kunnen gevaarlijk zijn, maar een gedicht mag niet 'als een burka over het echte ver haal' gehangen worden. In ge dichten over de 'allochtone- foon' en het verbroederingcon cert na de moord op Van Gogh in Amsterdam, schuwde Van Boeckel de humor niet, soepel overschakelend van het ene al dan niet allochtone accent op het andere. Ook in de alledaag se actualiteit vond Van Boeckel zijn inspiratie. In 'Luie koop wandeling over de markt' werd de sfeer van de markt met na drukkelijke dictie en veel ritmi sche effecten tot leven geroe pen. Ritme was ook een belangrijke factor in de poëzie van Germen Bergervoet en ook hij werd ge ïnspireerd door de alledaagse levensmiddelenhandel, in dit geval niet de markt, maar de supermarkt. Vlotte verkoop praatjes voegde hij aaneen tot een woordenstroom en waar Van Boeckel de grote proble men van de wereld aanpakt, gaf Bergervoet in een ontmaske rende woordenvloed een hu moristische beschrijving van het probleem dat 'kerstavond' heet, waarbij de kerk niet ont zien werd. Het was druk tijdens het toer nooi. Anders dan tijdens de voorrondes stond de foyer van het LAKtheater stampvol fans van de dichters. De sfeer en de warmte namen snel toe, niet in de laatste plaats dankzij de mu zikale intermezzo's van de band met de oerhollandse maar toch niet stichtelijk be doelde naam Dominee van Zanten. De sfeer hield het mid den tussen lachen en aandacht. Lichtvoetige woordgrapjes ken merkten de gedichten van Peter van den Berg. Vooral combina ties van namen bleken verras sende goochelattributen. „Toen Lucy Fer eens tegenkwam/Raakte ze in vuur en vlam/Maar nu is het uit'. Ook Theo en Rie, Jet en Seth, Gé en Mie en Harm en Monica bleken ideale stellen. Serieuzer was Jet Crielaard. Uit gaande van vogels of een sim pel woord als 'leuning' riep ze een weidse surrealistische we reld op, vol ontmoetingen met mensen, maar uiteindelijk vol ledig bepaald door subjectieve ervaringen. „Als ik op mijn te nen ga staan/ben ik net groot genoeg/ om door mijn eigen oogkassen/ naar buiten te kun nen kijken". Ontbrak het stichtelijk woord bij Dominee van Zanten, de dichter Alex Franken wist er wel raad mee. Hij vertelde zijn eigen versie van het verhaal over de schep ping in zeven dagen, met een God die zich op een scooter voortbeweegt en zich persoon lijk bekommert om de schep ping van de Scheveningse vrouw. Rik van Boeckel liet in zijn performance weten veel ritmes van allochtonen geleerd te hebben. Foto: Mark Lamers Amsterdam/gpd - 'Ooit had ik de illusie dat poëzie alles kon veranderen, ons bestaan men selijker maken', verzuchtte twee jaar geleden Mahmoud Dar- wish, de Palestijnse dichter die vandaag in het Paleis op de Dam wordt onderscheiden met de Prins-Clausprijs 2004. 'Maar uiteindelijk verandert de poëzie alleen de dichter.' Dat klinkt nogal teleurgesteld. Is die prijs wel verdiend? Wie is deze Mah moud Darwish? Verplaats u even in een man van 62 die als 6-jarige in 1948 met zijn ouders werd verdreven uit zijn dorpje in Galilea, omdat daar immigrerende joden van uit de hele wereld kwamen te leven. Die strijdbaar voor de verbannenen is opgekomen, als journalist van een communis tisch dag- en weekblad in Israël van tijd tot tijd gevangen werd gezet en uiteindelijk de balling schap verkoos, eerst naar Liba non en, na 1982, naar Parijs. Hij was lid van het uitvoerend co mité van de PLO tussen 1987 en 1993, en keerde pas in 1996 te rug naar Israël. Diezelfde man is nu zo ver dat hij zegt: 'Ik wil de vrijheid heb ben te pleiten voor het ophef fen van de Palestijnse staat, zo als de Nederlanders dat doen als zij pleiten voor meer Euro pese integratie.' Aanleiding was een vraag van een journalist wat hij uiteindelijk van Arafats opvolgers verwacht. Toch staat Darwish te boek als de grootste vrijheidsdichter van de Palestijnen, die van zijn land eenzelfde soort geliefde maakte als Lucebert ooit van 'de ge martelde bruid Indonesië'. In zijn befaamde gedicht 'Een minnaar van Palestina' geeft hij onder meer deze kijk op de ge liefde: 'Ik heb je gezien in het doornig gebergte, een hoedster zonder schapen was je, een verschoppelinge op de resten van een kamp, mijn lusthof eens, toen ik een vreemdeling was en ik, mijn hartje, aan de poort klopte... Nu storten zich op mij de deur, het venster, de specie en de stenen Menigmaal had Darwish als hij over Palestina dichtte een ge liefde vrouw voor ogen uit zijn eigen bestaan, zodat zo n ge dicht in zekere zin een dubbel liefdesgedicht werd: voor Pales tina én voor de vrouw in kwes tie. Hij noemt Palestina 'de vlam van zijn gedichten'. Over de vijand Israël schreef hij: de wijngaarden van mijn voor vaderen heb je geplunderd, land waarop ik werkte in het zweet van mijn aanschijn sa men met al mijn kinderen. Voor ons en onze nakomelingen heb je niets overgelaten dan deze rotsen. En nu zeggen ze dat jullie regering ons die ook nog af wil pakkenHet zijn de bekende verwijten, waar alleen conservatieve Israëli's moeite mee kunnen hebben. Maar Darwish drijft zijn verzet niet op de spits en dat hangt ze ker samen met het feit dat hij jarenlang van buitenaf naar het conflict tussen Palestina en Is raël kon kijken. Het heimwee naar zijn gelukkige eerste jaren in zijn geboortedorp blijft: Als ik aan vroeger denk, groeit in mijn hoofd het kruid/ van spijt, en zucht ik over wat verleden was. Volg ik mijn gemoed, dan jaag ik dromen na, maar met een stem van vuursteen sla ik uit de rots een lied. Darwish is eerder dromer dan protestdichter. Een idealist. Al vroeg inspireerden hem huma ne dichters als Kahlil Gibran, Garcia Lorca, Pablo Neruda en Yeats. 'Niets, helemaal niets, rechtvaardigt terreur' was zijn antwoord op de aanslag op de Twin Towers. Gezien de doelstelling van het Prins Claus Fonds om persoon lijkheden te waarderen voor hun bijdrage aan positieve maatschappelijke veranderin gen, lijkt Mahmoud Darwish die met zijn poëzie, bij alle strijdbaarheid, de hand blijft uitsteken naar de tegenstander, een perfecte keuze. In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor professio- ;le en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fo- jraferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: Show- Mar- fiingband Tamarco uit Leiderdorp. imarcovoorzitter Dick van ir Weijden (54) had twintig ar geleden een illegale racüo- inder. „Piratenradio heette tt toen", zegt hij met een imlach. „Tamarco deed via ïze zender een oproep voor euwe leden. Zo zijn mijn ouw en kinderen daar be- onnen en uiteindelijk volgde zelf ook." imiddels is Van der Weijden en jaar voorzitter en bestaat et Leiderdorpse Tamarco bij- a vijftig jaar. Dat viert de mu- ekvereniging met jubileum- ^iviteiten zoals bingo, een lo- irij en een reünie. „Het is ont- ittend leuk om voorzitter te ijn, maar ook erg druk. Zeker Jiet het jubileum van een hal- eeuw. Daar zet ik me na- lurlijk helemaal voor in", zegt m der Weijden. ..Ik loop nog steeds met het korps mee, daar geniet ik van." he voorzitter speelt sousafoon, een groot blaasinstrument dat op de schouder gedragen wordt. „Je moet geen zwaar ro ker zijn om dat instrument te bespelen", stelt Van der Weij den. „Ik heb nog aardig wat lucht, maar drie uur lang met elf kilo rondlopen is best zwaar. Het spelen op zich valt nog best mee, het is vooral het gewicht dat het moeilijk maakt." Sinds 1996 speelt Tamarco in de eredivisie van de Koninklij ke Nederlandse Federatie van Muziekverenigingen. De Lei derdorpse show- marching- band won drie jaar geleden goud op het Wereld Muziek Concours. „Dat was één groot feest," herinnert Van der Weij den zich. „De lat ligt door die prijs hoger, mensen verwach ten wat extra's van ons. Door jaren van hard werken zijn we zover gekomen en we willen nog beter worden. Je moet am bitie hebben, anders sta je stil. En wij kunnen die ambitie waarmaken. Ik mag wel zeggen dat we al een behoorlijk hoog theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'De Tante van Charlie' naar Brandon Thomas. Spel: Jon van Eerd, Huib Rooymans, Pamela Teves e.a. Regie: Andy Daal. Gezien: 30/11, schouwburg Leiden Het blijkt maar weer eens een onverwoestbaar genre te zijn. Heel veel theatervernieuwing en -veranderingen ten spijt blijkt een oerdegelijke klucht nog altijd het publiek te kunnen bekoren. En dan is 'De Tante van Charlie' niet zo maar een klucht. Nee, spreek maar gerust van een archetype - een soort oerklucht waaraan vaak wordt 'gerefereerd als voorbeeld voor het gehele genre. Hoofdrolspeler Jon van Eerd en regisseur Andy Daal hebben het verhaal danig afgestoft en opge poetst. Het gegeven is meer dan 100 jaar oud en moest dus wel opgeknapt worden. Daarbij zijn de bewerkers slim te werk ge gaan. De gebeurtenissen spelen zich af in de jaren twintig van de vorige eeuw. Als in die tijd heren een jong meisje wensten te ontvangen, was dat alleen aanvaardbaar in aanwezigheid van een chaperonne. Omdat de echte tante van Charlie op zich laat wachten, moet de butler uitkomst bieden en zich als tante voordoen. De flauwekul begint dus min of meer geloof waardig. Dankzij travestie en persoonsverwisseling kan de motor van de klucht gaan draaien. En het stuk komt pas goed op gang als de echte tante zich meldt. Het geheel staat of valt met de vertolking van de neptante. Jon van Eerd laat wederom zien dat hij dit genre door en door be heerst Hij is gezegend met een mimiek die tot in de nok van het theater zichtbaar is. Alle an dere personages fungeren slechts als aangever, of ze nu karikaturale vaderfiguren, brave Hendriken, oude geliefden of tuttige meisjes zijn. Het zijn overigens wel dankbare bijrol len die de voorstelling compleet maken en voor de nodige afwis seling zorgen. Voeg daarbij een flink speltempo en een drie dubbele portie overdrijving. Verveling mag immers geen moment toeslaan, want dan spat de zeepbel snel uiteen. Aan die randvoorwaarden wordt ruimschoots voldaan. Wil je een klucht, dan word je hiér op je wenken bediend. Kluchtiger dan dit kan een klucht niet zijn. Jon van Eerd en collega's leveren, op hun ge bied, vakwerk. Tamarco bestaat binnenkort vijftig jaar en paradeert trots door de straten. Mét voorzitter Dick van der Weijden. Publiciteitsfoto niveau hebben. Ik denk dat we tot de beste veertig korpsen van het land gerekend kunnen worden", zegt Van der Weij den. „Natuurlijk gaat het bij Tamar co ook om gezelligheid en saamhorigheid. We doen meer dan alleen muziek maken. Kla verjassen bijvoorbeeld. Toch blijft presteren voor mij het be langrijkste. Als je alleen voor de gezelligheid komt, kun je beter fid worden van de carnavals vereniging. Onze mensen zijn gedisciplineerd, ze drinken geen alcohol voor en tijdens de optochten en schelden niet op andere korpsen. De leden van Tamarco zijn geen branie schoppers. We worden vaak weer gevraagd door de organi saties van evenementen, om dat ze weten wat we waard zijn", vertelt Van der Weijden. Alle neuzen staan nu dezelfde kant op, naar het vijftigjarig be staan. Vorig weekeinde hadden we de eerste jubileumactiviteit: klaverjassen. Ongeveer vijftig mensen deden mee, dus dat is een mooie opkomst. Ik was er zelf ook, want ik houd wel van een potje kaarten." Volgend jaar komt Tamarco met een jubileumloterij. „Het gaat om 4000 loten. Een aantal oud-leden heeft bij bedrijven, winkels en restaurants prijzen geregeld. Die kunnen we uit reiken tijdens de bingo en die loterij. Daar komt het nodige regelwerk bij kijken. Maar ik doe het met plezier. Ik zou niet weten wat ik thuis moet doen." tekst: Annelies Karman muziek recensie Hans Keijzers Concert Gluecifer. Gezien LVC, Leiden Een slordige twintig concerten op rij valt voor een band bijna niet vol te houden. Zanger Biff Mafibu van Gluecifer worstelt al een tijdje met een virusinfectie. Eerder cancelde de groep al twee concerten in Duitsland. Mafibu geeft tijdens het LVC concert aan zo snel mogelijk de koffers te pakken voor de terug reis richting Oslo. Wie had gedacht dat de Vikings of Rock op de automatische pi loot de set zouden afwerken kwam evenwel van een koude kermis thuis. Biff Mafibu lijkt met zonnebril en wit jasje zo uit een nachtclub gelopen en is de aanstekelijke blikvanger van de band. Een man met een ruige volle stem met een flinke dosis soul. Het vijfde album Automa tic Thrill is begin dit jaar uitge komen en de vuige mannen- rock wordt ook in het LVC vol vet neergezet. Geen riff uit het standaardrepertoire die de band overslaat. Gluecifer kent het kunstje van het onbeschaamd jatten. Je hoeft als band nou eenmaal ook niet iedere keer weer het wiel uit te vinden. Gluecifer brengt een hele serie catchy moddervette songs met aanste kelijke koortjes van de beide gi taristen Captain Poon en Raldo Useless. 'I got a war', 'Rock- throne' en 'Black Book Lodge' zijn zo maar drie van de punti ge songs die na één keer horen in je hoofd geramd zitten en die sterke verwantschap hebben met het werk van The Hives en Monster Magnet. De ritmetandem Danny Young op drums en Stu Manx op bas legt een heerlijk fundament neer en de Scandinaviërs zor gen bij het vroeg in de set ge speelde 'Here Comes the Pigs' zelfs voor de nodige dynamiek. Ondanks de zichtbare ver moeidheid bij Biff Mafibu duwt de zanger tijdens het optreden nog behoorlijk het gaspedaal in. En hij kan na de laatste toegift Easy Living heerlijk uitrusten in de tourbus.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 17