Het levensverhaal van een bisschop 14 REGIO Moeder Teresa en Pim Fortuyn zaten in Tiny Muskens' stoel Fleur en Naomi MAANDAG 29 NOVEMBER 2OO4 NAVRAAG Winkelen is een populair tijdverdrijf. Volgens een recent onderzoek doen Nederlanders dat nog liever dan wandelen, of een museum of Veel mensen winkelen, een pretpark bezoeken. 7 7775 Werk aan de maar niet voor hun hobby wmkei voor het archeolo gisch themapark Archeon in Alphen aan den Rijn. Navraag bij direc teur JACK VELDMAN. Beschouwt u, net als veel Neder landers, winkelen ook als een vrijetijdsbesteding? „Nee, en ik geloof dat dat voor de meeste mannen geldt. Laatst was ik nog in een grote, populaire meubelzaak, maar ik vond het geen feest. En als ik om me heen keek, zag ik niet veel plezier op de meeste gezichten. Wat een drama!" Hoe veel geloof hecht u aan de uitslag van dat onderzoek? „De uitslag verbaast me. Ik ken nauwelijks grote winkelparadij zen, afgezien van wat meubel boulevards. Wel denk ik dat mensen veel tijd in winkels door brengen, maar dat doen ze lang niet altijd voor hun hobby. Het is waar dat zij de tijd die zij in een winkel zijn, niet elders - bijvoor beeld in Archeon - kunnen be steden. Maar ook dit jaar hebben wij weer veel publiek getrokken, dus maak ik mij over een mogelij ke winkelhype geen zorgen." U zou in uw park een graantje kunnen meepikken van de win keltrend. „Dan zou ik bijvoorbeeld middeleeuwse winkeltjes moeten toe voegen. Dat doe ik niet. Wij hebben één winkel bij de ingang. Dan kunnen mensen iets meenemen. De drang om iets te willen kopen, is iets menselijks. Dat hoort ook bij een dagje uit. Verder besteden wij aandacht aan oude ambachten, maar de winkelier zit daar niet bij." Wat waren populaire tijdverdrijven in de Oudheid en in de Mid deleeuwen? „De Romeinen vergaapten zich aan gladiatorengevechten. Ook gingen zij graag naar het badhuis, niet alleen om zich te wassen maar ook om elkaar te ontmoeten. In de Middeleeuwen waren de riddertoemooien populair. De populariteit van de markt is van alle tijden. Dat zou je met winkelen kunnen vergelijken, al geloof ik niet dat de mensen puur voor de liefhebberij naar de markt gin gen." tekst: Tim Brouwer de Koning archieffoto: Dick Hogewoning UIT DE ARCHIEVEN ANNO 1954, Maandag 29 November LEIDEN - Niet minder dan 12 „jubelstemmen" klonken Zaterdagmid dag op tijdens de in ,,Den Burcht" gehouden receptie ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de Leidse Arbeiderszangvereniging ,,De Stem des Volks," een der grootste en beste koren van Leiden. Behalve deze jubel over dit vreugdevolle feit in het leven der Leidse arbeiders beweging, werd het bestuur van ,,De Stem" deze middag verrast met een totaal aan giften van ruim 1700 gulden, als grondkapitaal voor de aankoop van een vleugel. Alvorens de twaalf sprekers hun letterlijke en figuurlijke jubileumklan ken deden horen, zong het jubilerende koor onder leiding van zijn diri gent, de heer Iskar Aribo, „Morgenrood" van Otto de Nobel, als een posthume hulde aan de man, die eens met zo veel elan dit koor leidde. Hierna gaf de voorzitter van „De Stem", de heer E. Weideman, een overzicht van een halve eeuw „Stem des Volks." ANNO 1979, donderdag 29 november LEIDEN - De bewegingen van Luv en ABBA worden ijverig nagedaan tijdens de kinderdisco in de Koets-o-theek, die sinds kort met veel succes gehouden wordt. Vooral de meisjes werken zich in het zweet, de jongens staan liever rondom de flipperkasten. Fpto: archief Leidsch Dagblad Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing 2,50 (afdruk van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op gironummer 8406 t.n.v. HDC Media b.v., Postbus 2,1800 AA Alkmaar, onder vermelding van Leidsch Dagblad, ANNO «Ld.(datum van plaatsing) of door contante betaling aan de balie van het Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Leiden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd. COLOFON Leidsch Dagblad Directie: B.M Essenberg E-mail: directie.hdcuz@hdc.nl Hoofdredactie: Jan Geert Majoor, Adriaan Brandenburg E-mail: redactie.ld@hdc.nl HOOFDKANTOOR Rooseveltstraat 82, Leiden, tel. 071-5 356 356 Postadres. Postbus 54,2300 AB Leiden Redactie fax 071-5 356 415 Advertentie fax 071=5 356 325 Familieberichten fax 023-5150 567 ADVERTENTIEVERKOOP Advertenties m.b.t Auto's: 072-6813661 Onroerend goed: 023-5150 543 Personeel: 075-6813677 Overige detailhandel: 071-5 356 300 Reclamebureaus kunnen contact opnemen met: 075-6813636 LEZERSSERVICE 0800 -1711 (gratis) Mobiel: 072 - 5196800 ABONNEMENTEN Bij vooruitbetaling (acceptgiro) plm €20,20 (alleen aut. ine p/kw €56,70 p/j €216,90 Abonnees die ons een machtiging verstrekken tot het automatisch afschrijven van het abonnementsgeld ontvangen €0,50 korting per betaling. VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt een toeslag van €0,50 aan portokosten per verschijndag. Voor zaterdagabonnementen geldt €0,60 per zaterdag. GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging: 0800-1711 (gratis). Mobiel: 072-5196800. ma t/m vr: 07 30-17.00 uur; za: 08.00-13 00 uur (als op zaterdag voor 12.00 uur wordt gebeld, wordt de krant dezelfde dag nabezorgd. Wie tussen 12.00 en 13.00 uur belt, ontvangt de krant op maandag.) AUTEURSRECHTEN Alle auteursrechten en databankrechten ten aanzien van (de inhoud van) deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbehouden Deze rechten berusten bij HDC Uitgeverij Media BV c.q. de betreffende auteur HDC Media BV, 2004 De publicatierechten van werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie zijn geregeld met Stichting Beeldrecht te Amstelveen. HDC Media BV is belast met de verwerking van gegevens van abonnees van dit dagblad. Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om gerichte informatie over voordeelaanbieding en te geven, zowel door onszelf als door derden. Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt u dat laten weten aan HDC Media BV, Afdeling Lezersservice, postbus 2,1800 AA Alkmaar. Landelijk gezien zijn de populairste meisjesna men van dit moment Sanne, Lotte, Anne, Em ma en Iris. Daarvan zijn Sanne en Anne van oor sprong verkortingen van de bijbelse namen Su- zanna en Anna of Johan na. Lotte is een verkor ting van de uit het Frans afkomstige naam Char lotte, die gevormd is bij Charles, de Franse vorm van de Germaanse naam Karei. Emma is ook een Germaanse naam, af komstig uit een Ger maans woord dat 'groot, machtig' betekent. Iris, ten slotte, komt oor spronkelijk uit het Grieks. Het is in de Griekse mythologie de naam van een van de boodschapsters van de Griekse goden. Omdat de Grieken de regenboog zagen als een schakel tussen de goden en de mensen, werd deze ook met de naam iris aange duid. Vanwege de ver schillende kleuren die de regenboog heeft, werd iris vervolgens ook de naam voor het gekleurde deel van het oog en voor de gelijknamige bloem. De 339 meisjes die tot nu toe dit jaar in Leiden bij de burgerlijke stand zijn aangegeven, hebben in totaal 233 verschillende namen. Daarbij zijn alle verschillende spellingen van namen die oorspron kelijk eigenlijk hetzelfde zijn, zoals Anna en Anne, Imke en Ymke en Roos en Rosa apart meegeteld. Van deze 233 verschillen de namen komen er tweehonderd maar één keer voor, bijvoorbeeld Abby, Bertina, Célise, Dagmar en Ebru. Van de overige namen zijn er 25 die bij ons dit jaar aan twee of drie verschillende meisjesbaby's zijn gege ven. Hiertoe behoren bij voorbeeld Anouk, Noortje, Rosalie en Sterre, die twee keer, en Maud, Sascha, Sophie en Vera, die drie keer werden aan gegeven. Er is geen enkele meis jesnaam uit de landelijke top-vijf die ook in het Leidse rijtje van popu lairste meisjesnamen van dit moment voorkomt. Met drie vernoemingen is Anne nog het fre quentst, daarna komen Emma en Iris elk twee keer voor, terwijl Lotte en Sanne allebei maar één keer worden vermeld. Welke meisjesnamen zijn dan wel populair in Lei den? Op de eerste plaats komen Naomi en Fleur, die tot nu toe dit jaar elk vijf keer zijn gegeven. De bijbelse naam Naomi, die de laatste jaren vooral via Engeland en Amerika bij ons populair is gewor den, komt daarnaast ook eenmaal voor als Neomi, de Nederlandse weerga ve van de Engelse uit spraak. Als meisjesnaam heeft Naomi jarenlang tot de populairste namen van Nederland gehoord, maar hij lijkt nu toch een beetje op zijn retour te zijn, want landelijk ge zien is hij inmiddels ge zakt naar de twintigste plaats. Behalve dus ken nelijk in Leiden, want daar komen nieuwe Nao mi's nog volop voor. Fleur vinden we in Ne derland op het moment op de dertiende plaats van populaire meisjesna men. Sinds 1983 hebben bijna zevenduizend meisjes deze naam ge kregen. Het is de Franse vorm van de Latijnse naam Flora en betekent 'bloem'. Ook de dit jaar eenmaal in Leiden opge tekende meisjesnaam Floor is uiteraard van de ze naam afgeleid. Achter Naomi en Fleur volgen verschillende meisjesnamen die dit jaar al vier keer zijn gege ven. Het zijn Charlotte, Ilse, Lisa, Mila, Nina en Oumaima. Van deze na men staat alleen Lisa in de toptwintig, op de twaalfde plaats, maar ook deze naam neemt landelijk gezien af in po pulariteit. Ruim een derde deel van de in Leiden aangegeven meisjes heeft maar één voornaam. De rest heeft er twee, drie of vier, hoe wel dat laatste maar wei nig voorkomt. Als we kij ken naar de namen die als tweede of verdere voornaam gegeven zijn, dan zien we dat daar de traditionele namen hoger scoren dan bij de eerste voornaam. Dat komt overeen met de in som mige kringen gangbare trend om kinderen als eerste naam een leuke, zelf gekozen voornaalTreu geven en daarna de tfen 1 tionele namen uit dejdeh. milie te gebruiken. Vlvan de 215 meisjes met n^ent dan één voornaam er achttien Maria, na en acht Elisabeth telijk Johanna. Er zijn echtte vt ook genoeg tweede ej»gde derde namen die mii&eme traditioneel zijn, zoaljhelpi Cry stel, Dakota, Graqinde: Sliantelle. Traditie is jijn v leuk, maar een beetje eei riatie is toch ook mo# we; meegenomen. (elpaj jbeta Reacties en tips voor qiuidi; rubriek kunt u sturei\[ en naar de redactie van fostra krant, Postbus 54, 23|zijn AB Leiden, onder ferfchooi ding van de rubrieks jijn 1 naam 'Aangenaam', je ven mailen tiaar de auteijover kan ook: schoon- had ti heim@inl.nl Mart ip ha Tanneke SchoonheimJe gei Hoewel hij voor de laatste actieve le vensfase een transformatie tot mon nik nadrukkelijk openhoudt, heeft bis schop Tiny Muskens van Breda reeds nu 'een boeiend leven gehad'. Dat concludeert hij althans in het slot woord van zijn vandaag verschijnen de biografie. De lezer van het vlot ge schreven boek kan nauwelijks tot een andere bevinding komen: Muskens heeft het leven geleefd, intens, met volle teugen, handig gebruik makend van de bewegingsvrijheid die het celi baat hem biedt. Of, zoals hij zelf zegt: „Ik heb het celibaat leren waarderen als een levensstaat waarin ik ruimte schep voor God en voor de mensen die op mijn weg komen. Ik ken geen mooier beroep dan dat van priester. Je leert kijken en luisteren naar de sa menleving. Bovendien had ik prak tisch gesproken nooit zoveel en zo lang kunnen reizen en nooit zoveel ondernemingen kunnen volbrengen als ik getrouwd was geweest." AANGENAAM Nederlands College had Muskens verscheidene ontmoetingen met de paus, bij wie hij steevast met honger van tafel kwam, omdat hij hem het hemd van het lijf bleef vragen. Hij ontmoette er ook andere interessan te mensen. „Op zekere dag, ik was toen al vele jaren in Rome, ging tij dens een les de deur van het lokaal open en verscheen een frêle, krom getrokken oude zuster in een Indiaas gewaad. Ik wist dat Moeder Teresa het instituut zou bezoeken, maar niet dat ze zomaar de les zou bin nenstappen. Ze kwam direct naar voren om op mijn stoel plaats te ne men en over de voortreffelijkheid van haar eigen orde te vertellen." Fortuyn Enkele decennia later - Muskens zit dan al hoog en droog in Breda - zou er nog eens iemand plompverloren in zijn stoel neerzijgen. Muskens is door zijn originele pleidooi voor de armoedebestrijding, met als ultieme, bijbels verantwoorde handreiking het stelen van een brood, een gewild gesprekspartner geworden van spraakmakend Nederland. Hij geeft in drie maanden tijd meer dan hon derd interviews, ook aan internatio nale media. Hij kruist de degens met politieke coryfeeën als Kok, Melkert en Bolkestein, die hij maar als korze lige types ervoer. Ook inzake de op komst van de islam werd de Bredase bisschop een erkend gesprekspart ner. Op zekere dag had hij een columnist van Elsevier te gast: Pim Fortuyn. „Fortuyn kwam binnen met een kistje sigaren in zijn hand, wat ik erg attent vond. Vervolgens ging hij in mijn stoel zitten, stak een sigaar op en stak kettingrokend van wal. Aan het einde van het gesprek doofde hij een laatste sigaar, klapte het kistje dicht en vertrok weer, met de reste rende sigaren. Ik had geen mo ment het gevoel dat ik contact met hem kreeg." Muskens is een belezen man. Hij is vertrouwd met de wereldlitera tuur en kan helemaal Onder de titel 'Wees niet bang" te kent schrijver Arjan Broers het le vensverhaal van Tiny Muskens (68) op. En bangelijk is Muskens inder daad niet uitgevallen. Hij bereist de wereld tot in de onherbergzaamste uithoeken, hij zwemt brede rivieren over en - misschien het meest on verschrokken gezien zijn func tie-hij neemt geen blad voor de mond. Broers vertelt van Mus kens' 'diepe liefde voor en trouw aan de kerk', maar ook hoe hij 'kan drammen als een tank, door bij eén Ro meinse kerkelijke instantie naar bin nen te stappen, zijn bis- schopskruis op de borst als een impo nerend herkenningsteken en gewoon door te blij ven lopen en te blijven vragen tot hij krijgt wat hij wil'. Broers heeft ander half jaar intensief met de bisschop opgetrokken om hem zijn hele verhaal te laten doen. Hij heeft hem leren kennen als een 'gemoedelijke man die massief kan zwijgen en uit zijn ogen kan kijken alsof hij eeuwen ver weg is'. Muskens heeft een opvallend goed geheugen, dat stevig wordt onder steund door tweeduizend bladzijden dagboekaantekeningen. Toch heeft ook Broers Tiny Muskens niet echt leren kennen, bekent hij. „We heb ben alles gedaan samen, maar eerlijk gezegd: ik snap hem nog steeds niet. Velen voelen zich ook ongemakkelijk bij hem. Niet uit ontzag, maar om dat hij zo moeilijk te peilen is. Hij lijkt dan wel die gemoedelijke Bra bander, maar hij heeft de grootste moeite om niets te doen of gewoon iets voor de lol. Zijn hele wezen is op werken ingesteld. Een enkel borrel tje, dat gaat er af en toe nog wel in. Hij houdt van lezen en zonder siga ren is hij moeilijk voorstelbaar. Dat onder het motto: een Brabantse pas toor zonder sigaar is geen gezicht." Natte droom Broers vertelt - en dit allemaal in zijn nawoord - hoe Muskens wor stelt met zijn verlamde hand, hoe hij geholpen moet worden om een sui kerzakje te openen of een appeltje te schillen, hoe zacht zijn stem is en hoe hard hij kan lachen. Muskens' jeugd was volledig door de indrukwekkende katholieke kalender gedomineerd, in een 'hyperreligieu ze' omgeving, met obsessieve trek jes. De vroomheid overwoekerde alle belevenissen en emoties en zeker die van de seksualiteit. We lezen hoe Muskens na zijn eerste natte droom 'overstuur en in tranen' naar zijn biechtvader snelt om te vragen wat hij nou aan zijn fiets heeft hangen. De goede man spreekt van een 'ge woon verschijnsel' maar voegt daar tegen de jonge Tiny wel de verma ning aan toe 'zich te leren beheer sen'. Scherp reconstrueert Muskens het tijdsbeeld: „Op stations hingen geen reclameposters met schaars geklede dames en heren in suggestieve po ses. Blote lichamen waren nergens te zien en over lichamelijke liefde werd niet gesproken. Ik kan me zelfs niet herinneren dat ik mijn ouders elkaar ooit een kus heb zien geven of elkaar met kooswoordjes heb horen aanspreken." Kruinschering Muskens verhaalt over zijn opname in de geestelijke stand door middel van de roemruchte kruinschering. „We kregen een metalen ring op on ze kruin gelegd en alle haren die door de opening te zien wa ren, werden afge knipt. Het was In zijn biogra fie verklaart bisschop Mus kens zijn lief de voor de kerk, maar hij verklaart haar niet heilig. „Uiteindelijk je eigen ge weten volgen en eigen be slissingen ne men." Foto: GPD/Jo- han van Gurp I E R BOVEN een teken waarmee geestelijken aan geven dat ze de wereld verzaken door zichzelf minder aantrekkelijk te maken." In de jaren zestig en zeventig woon de en werkte Muskens langdurig in Indonesië, het land dat volgens hem een dictator nodig heeft 'die per soonlijk gezag heeft en het goed met het volk meent'. Eentje die het beter aan kan dan Soekarno en meer in huis heeft dan Soeharto. Muskens, de Brabantse boerenzoon, laaft zich aan de verfijnde Javaanse cultuur met haar vormelijke regels van omgang en wellevendheid. „Heel wat Javanen gaven toe, vaak na enig aandringen, hoe lomp en onbeschaafd ze ons Nederlanders vonden. Onze manier van lopen, van begroeten, gaan zitten: in de ogen van Javanen getuigt het allemaal van een grote onbeschaafdheid en onbe houwenheid." In 1977 strijkt Muskens neer in Ro me, 'de navel van de rooms-katho- lieke wereldkerk'. Als rector van het 'U gaan in theologische geschriften, losofie en psalmboeken. „Ik bele< de angst, de teleurstelling en de g verlatenheid in die psalmen heel sterk, maar ook de lofzangen over goedheid van God, tegen wie een if mens ook mag klagen en treuren, grondtoon van de psalmen is er et 0 van vertrouwen in God, ook in de donkerste uren." Muskens prijst zich gelukkig dat z tsl mentale vermogens na zijn hersei «r infarcten vrijwel volledig zijn her- ist< steld en dat hij niet in een rolstoel se gesukkeld. De eerste tekenen van zijn ziekte manifesteerden zich daags voor Hemelvaart 1999. De 1 do schop was op een verjaarsfeestje 1 rh zijn broer. Zijn linkerbeen was on ud willig. De dag erna had hij geen ct 1 h trole meer over zijn linkerhand, ne Muskens is aardig opgeknapt, taliari zen uit zijn boek zijn al dood. Wie L lerlegende Wim van Est bijvoor beeld. „Bij diens uitvaart, in het voorjaar van 2003, schoot ik vol tc ik me opeens een verhaal van de pastoor van Willebrord herinnerd tec Want als Van Est in de jaren vijftij weer eens een koers gewonnen h: dan kwam hij op maandag naar d pastorie, waar hij een deel van zijl prijzengeld op de keukentafel leg< 'Alstublieft pastoor', zei hij dan, '1 er maar wat goeds mee'. Dat ont roerde me." Niet heilig Behalve deze anekdotes gaat Mu: kens ook de grote thema's niet uir weg. Hij moedigt zelfs nieuw debi^ei aan. Over gehuwde priesters, vroi wen in hogere functies in de kerk e condooms. Hij verklaart zijn liefd voor de kerk, maar hij verklaart h niet heilig. „Uiteindelijk je eigen weten volgen en eigen beslissing!1 nemen." Dat doet hij zelf ook. Rei?1, waarom hij er rekening mee houc .e dat hij niet per se tot zijn 75ste sta en mijter blijft torsen. Hij laat ziet? aan een jaarlijks functioneringsgi sprek onderwerpen. „Voorlopig len ze nog steeds dat ik doorga. moedelijk zijn ze bang om een te krijgen." Wees niet bang", uitgegeven bij Va bf

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 8