Smakelijk eten met 'First lady of jazz' SE Zoeterwoudenaar wint publieksprijs Cameretten Briljant samenspe Verhey ei Würtz Kees Torn blijft Kees Torn Kunstveiling brengt 32.000 euro op Het Vervolg slaat je met maximale kracht in je gezich Onderaards spannend aardappelstuk theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: Doe mee en win!, van en door Kees Torn. Regie: Onno Innemee. Gezien: 27/11 (landelijke première), schouwburg. Leiden. Eén showtrap in het nieuwe programma van Kees Torn!! Een groter contrast is haast niet te bedenken. Van Tom kun je veel zeggen, maar een show- master is hij beslist niet. Die trap is vanzelfsprekend provo cerend bedoeld. Kees wil het namelijk over een andere boeg gooien - met meer ruimte voor eenvoudig amusement. Colle ga-cabaretiers doen het ook. Net als zij wil Tom nu ook wel eens voor uitverkochte zalen staan. Maar Kees kan dat nou wel wil len, het lukt hem toch niet. Hij doet weliswaar zijn best om nu eens niet uitvoerig over whisky te spreken. En ook de fameuze sigaartjes ontbreken, evenals de liedjes over al dan niet bereik bare geliefden. Toch verschilt dit nieuwe programma met de kitscherige titel 'Doe mee en win!' niet wezenlijk van voor gaande als 'Mooie boel' of 'In de gloria'. Nieuw is hoogstens dat hij meer dan voorheen een enkele stekelige opmerking plaatst. Wat namelijk blijft, is die on handige performer die aan doenlijk kan staan te schutte ren. Het hoort er nu eenmaal bij. Alleen achter de vleugel heeft hij zijn veilige plek gevon den. Dan kan hij ons laten ho ren dat Bach als componist veel overtuigender is dan Chopin. Ook dat verhaal is niet nieuw, Tom heeft dit onderwerp bij een eerdere gelegenheid al eens ter sprake gebracht. Andere ca baretiers zou je zoiets min of meer kwalijk nemen; Tom niet, want hij gaat toch zijn eigen gang. Concessies aan de smaak van een groter publiek zijn niet aan hem besteed. Hij is een re presentant van de rijke traditie van muzikaal-literair cabaret. In dat opzicht is de beoogde ommezwaai toch al tot misluk ken gedoemd. Waarschijnlijker is echter dat je zijn vermeende koerswijziging gewoon niet se rieus moet nemen. Opmerkelijk is dat Toms werk een redelijk constant niveau weet te houden. Ook nu zijn er weer die eigenzinnige terzijdes die je als flauwekul kunt af doen, maar dan wel als uiterst subtiele flauwekul. 'Een brand weerman is pas compleet met een hond die Fikkie heet'. Ook nu zijn er weer fraai opgebouw de liedjes: over het weerbericht, over vergankelijkheid of over Pim Fortuyn. En natuurlijk de taalspelletjes. Zo gaat hij de concurrentie aan met zinnen als: 'Als achter vliegen vliegen vliegen, vliegen vliegen vliegen achterna'. Of we moeten woor den aanvullen die tegelijkertijd een Engelse vertaling van het voorafgaande woord zijn en fo netisch/grammaticaal in de Ne derlandse zin passen: ik loop de deur... door. Dat is publiekpar- ticipatie van de slimmere soort - laat Kees maar Kees blijven. 'Voor veel mensen is het nog een hele uitgave' door Joris Rietbroek leiden - Kunst kopen voor het goede doel is natuurlijk bijzon der nobel. Maar het mocht de kunstkopers met het hart op de juiste plaats niet teveel kosten. Op de benefietkunstveiling van de Leidse stichting Ropka, gis teren gehouden in het Leidse Volkshuis, gingen de kostbare werken maar moeizaam over de toonbank. De opbrengst van de veiling bedroeg uiteindelijk 20.500 euro. De stichting Wilde Ganzen legt zo'n 60 procent op dit bedrag toe, zodat uiteinde lijk bijna 32.000 euro is opge bracht voor het nieuwe Ropka- huis voor straatkinderen in Kathmandu, de hoofdstad van Nepal. Volgend jaar, op 5 maart, moet het worden ge opend. Pim Willems van de stichting Ropka is tevreden met de op brengst, al had hij op iets meer gehoopt. „Maar deze tweede veiling bracht meer op dan de eerste in Meppel", vertelt hij. „De opbrengst was daar ruim 18.000 euro en er bleven meer werken liggen. De zaal zat bo vendien niet vol met echte kunstkopers. Het publiek was heel gemengd en voor veel mensen is een kunstwerk nog een hele uitgave.'' Voor de veiling in Leiden do neerden 86 kunstenaars uit het hele land belangeloos een geva rieerd aanbod van honderd schilderijen, sculpturen, teke ningen en andere kunstvoor werpen. Onder hen waren ook Voor veel mensen is een kunstwerk nog een hele uitgave. Foto: Taco van der Eb bekende namen als Jan Wol kers, Henk Peeters, José van Gooi, de Leidse Bob Tomano- vic, Dick Bruna, Dagmar Stam en Jet Boeke. Veilingmeester Pieter Gerrit Binkhorst van het Leidse vei linghuis 'Onder de Boompjes' deed er alles aan om de op brengsten van de kunstwerken zo hoog mogelijk te laten uit vallen. „Deze werken zullen niet minder waard worden", wist hij te vertellen. „Zie het als een belegging voor de toe komst. Dat merkt u over 20 jaar wel." Bij de meeste duurdere werken mocht dit niet baten, het publiek bleef voorzichtig met bieden en schrok zich bij voorbeeld wild van de begin- prijs van een knalrood kussen tje van Henk Peeters. Zelfs toen Binkhorst die prijs van 400 euro liet dalen naar 250 euro, bleef respons uit. Ook enkele doeken die in een galerie een paar dui zend euro zouden kosten ble ven onverkocht, zelfs tegen bo demprijzen. Voor het werk van de 13-jarige Sumchog Tsering Kerbergen hoefde de veilingmeester overi gens geen concessies te doen. Het Nepalese meisje, geadop teerd door een Nederlands ge zin, was op afstand de jongste kunstenares die werk had gedo neerd. Zij vertelde het publiek over het leven in een kinderte huis en over haar tweede schil derij ooit, 'Stralend Monster' getiteld. „Er zit een vriendelijk mens achter het monsterachti ge uiterlijk", zei ze over haar ei gen werk. Haar verhaal maakte indruk: het kleurrijke werk bracht met gemak 380 euro op. theater recensie Susanne Lammers Voorstelling: Tramlijn Begeerte van Tennessee Williams door Het Vervolg. Regie: Léon van der Sanden. Spel: Harriët Stroet, Gitta Fleuren, Hans Trentelman en Hans van Leipsig. Gezien: 26/11, Schouwburg, Leiden. Nog te zien: 8/12, Stadstheater, Zoetermeer; 7 en 8/i, Theater a/h Spui, Den Haag. Het gevaar bij 'Tramlijn Begeer te' is altijd dat de vlam te snel in de pan slaat. Hoe droog en koel het ook ingezet wordt, dit stuk over twee ongelijksoortige zus ters, die ieder hun eigen pad naar het geluk gekozen hebben, heeft de neiging zich te snel toe te spitsen op de tegenstellingen tussen brute werkelijkheid en overdreven fantasie en die .over de top te jagen. Ook de interpretatie van Het Vervolg is daar niet helemaal vrij van, er wordt hard en met stemverheffing in de hoogste versnelling geacteerd, maar Het Vervolg houdt het evenwicht griezelig goed in stand, het is een spel op het scherp van de snede. In deze 'Tramlijn Begeerte' wordt opvallend ingezoomd op de verhouding van de zusters, de mannen zijn bijzaak. De ver schillende ontsnappingsroutes die ze gekozen hebben, en de verbondenheid tussen die twee. Het stuk imponeert ook door zijn dynamiek. Op de belangrij ke momenten wordt het spel klein, waardoor de spanning des te groter wordt. Dat is voor het allergrootste deel toe te schrijven aan wa neemster Harriët Stroet, de fantasierijke, Southern le bel Blanche speelt. Ze komt als een van de zenuwen stijf1 staande trut, hooghartig en praatjes, maar van meet af is de mine door de opgetrol fa9ade zichtbaar. De Werde gang laten zien die zich alia voltrokken heeft, is het lasti aan haar rol, en Stroet spee dat klaar. Het overspannen tempo, de theatrale, dronk< gebaren, maar ook en voor; haar lijf drukken allemaal n. één ding uit: de oudgewordl vlinder, van wie de kleuren bleekt zijn. Telkens opnieui kruipt ze naar haar fantasie aantrekkelijk en vrolijk mei; ;ond itslaj !000 inkb Duits ïeids ïogei Eei 'Iche I kerm iv me vai niet verle it De met' verle en y-, gen\ omin steeds toch weer net ernaas grijpend, tot je haar letterlij ziet vergrijzen als de laatste_treer sluiers van haar afgerukt w< den. Gitta Fleuren als Stella hout intuïtief meevoelende en b< schermende jongere zuster mooi bescheiden en effect! de achtergrond, gunt Stroei ruimte om haar personage alle facetten te ontvouwen. Heel knap is ook de dienst! heid van Hans Trentelman Hans van Leipsig aan die v< dig op Blanche en Stella gei J centreerde opvatting. Daardoor komt het beeld v die totaal vernederde, tot o huid ontklede, van alle illu< beroofde vrouw des te hare n' aan. Het Vervolg slaat je mi maximale kracht in je gezicf oude aa ee: reker lid of laar k uwe 'oor 0 igere el op rlijk c ipvar in au ganis waa iuide „Me een ligena Filmmaker De KUNST CULTUUR Broca overleden parijs - De Franse filmmaker Philippe de Broca is vrijdag op 71-jarige leeftijd in Parijs over leden. De gezondheid van De Broca was de laatste maanden al slecht. De Broca werd voor al bekend door zijn films Car touche (1961), met daarin de beroemde acteur Jean-Paul Belmondo, en L'Homme de Rio (1963). Belmondo speelde daarna nog in vijf films van De Broca. Philippe de Broca maakte veel kostuumfilms en komedies. Hij zei over zijn Wérk altijd dat hij de mensen aan het lachen wilde maken. Voordat De Broca begin jaren zastig doorbrak als filmmaker, wjis hij assistent bij vermaarde Ffónse cineasten als Francois Tfuffaut en Claude Chabrol. Dé laatste jaren maakte De Broca vooral tv-series. Maassluis eert Maarten 't Hart maassluis - Schrijver Maarten 'tjlart is zaterdag in Maassluis onderscheiden. Burgemeester Karssen kende 't Hart de bo kaal der gemeente toe vanwe ge zijn verdiensten voor Maas sluis. 't Hart was in zijn ge boorteplaats voor de opening van de tentoonstelling 'Een boek komt tot leven, de jeugd van Maarten 't Hart'. Diezelf de middag werd ook de twee de druk uitgebracht van een literaire wandeling door de plaats waar 't Hart opgroeide. De route van de sinds 2000 bestaande wandeling is nage noeg niet gewijzigd, en leidt langs ongeveer twintig locaties dié in de romans zijn beschre ven. De route gaat onder meer door de straat waar 't Hart is géboren, de kerk waarin hij net orgel bespeelde en het kerkhof waar zijn vader dood graver was. Nieuw is dat bij de Nieuwe Kerk een rustpunt in de wandeling is gebracht. In de tweede druk wordt uitge breider verteld over de histo rie van Maassluis en de mo numenten die de wandelaar tijdens de 't Hart-route pas seert. Museum voor Jan Cremer enschede/opd - Enschede steekt 500.000 euro in het Cre mer Museum. Deze eerste stap moet potentiële sponsors en founders over de streep trekken om flink in de buidel te tasten. De totale bouwkos ten bedragen naar schatting 1,2 miljoen euro. Het museum wordt een prominent gebouw op de kop van het toekomsti ge cultuurcluster in de wijk Roombeek met een souterrain en twee bouwlagen (totaal 600 vierkante meter). Op de bega ne grond komt de vaste expo sitie met werk van Cremer zelf, op de verdieping is plek voor wisselexposities en in de kelder komt een documenta tie- en kenniscentrum. Oud- Enschedeër Jan Cremer werd als schrijver met name be roemd door zijn roman 'Ik, Jan Cremer'. Daarnaast is hij ook beeldend kunstenaar. Cremer zelf reageerde blij: „Dit moet doorgaan. Mijn lief de voor Enschede is helemaal terug." muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Emmy Verhey( viool) en Kla Würtz (piano). Gehoord: 28/11, Stadsgehoorzaal, Leiden. ga; de ttin d ink nei rijd bla •ver n d cor Op het programma drie sona voor piano en viool, alle drie mineur. Schubert was 19 jaar^' toen hij de 2e Sonatine in a schreef, ook Mózart was pas tijdens het componeren van zijn Sonate in e. Terwijl Brahi 11 in de herfst van zijn leven de ooisonate in d voltooide; tij dens een vakantie aan het Th ni nermeer. In zijn kamermuzie komt zijn hang naar het een voudige, natuurlijke het mee tot zijn recht; smelten Romai tiek en Klassiek organisch in een. Brahms hield van een transparante vorm. Als er ie mand is die transparant kan spelen, dan is dat Klóra Würt wel. Haar toucher is onwaar-' schijnlijk licht en komt hele maal uit haar gespierde ving^**' die zij met veel gemak naar a u'~ kanten uitspreidt. Melodieuz 1 legatolijnen voor zowel piani als viool die in deze sonates 1 kelijk voorkomen, zijn onder!711 a haar vingers altijd licht portaF" als kleine tintelende pareltje^ Ul En dat brengt in samenspraa{ra t met de violiste Emmy Verheye.sl een totaal andere dialoog opMej gang dan voorheen, toen Verftigt hey steevast met de pianist d var los Moerdijk optrad. Een enwjger keer belemmert Würtz' speel trant een eensgezinde visie, wanneer Verhey haar spel inF ni zilverzijden echt legato (geb<Pte den) lijnen uitzet. Maar meefra-1 geeft die licht elektriserende jf da ladenheid een geweldige spiP »a' k§ling aan het verhaal. Het dfÜn c de deel 'un poco presto e co(8ee! sentimento' uit Brahms' vioif >nf' sonate is daar een frappant Pctie voorbeeld van. Würtz laat hijd pt onder de schitterend verhevj vioolklank een lenteregen va|[|3 parelende nootjes huppelen!, die langzaam overgaat via ]I3< krachtige windvlagen in stoij achtig briljant samenspel. |El Zo waait die zachte, spirituejnde bries direct al door het eerstPS n thema van het Allegro van Njaolo zarts Sonate in e, een werk dj'Bel hij na de dood van zijn moedunaj in Parijs schreef. Die verstild^6 tragiek waar deze sonate va# de doortrokken is tilt dit duo ojferki koesterend, wiegend, beschK P wend. wik De 2e sonatine in a van Schu ove bert kent eveneens intieme, |deze derlichte momenten als WiiP^a het thema uitzet in het andap'der te, of Verhey zich lyrisch laai's dt gaan in een lange zwevendeh^j' melodielijn (allegro moderaf 's- Maar ook hier in het laatste deel het élan van jeugdige oftQ moed in kleurrijke uitbarstii gen, die niettemin grote saaüGI horigheid uitstralen. t - D door Sandra Put Rotterdam - De finale van het Rotterdams caba retfestival Cameretten kende zaterdagavond geen verliezers. De drie deelnemers gingen elk met een prijs naar huis. Anuar Aoulad Abdelkrim was de grote winnaar en ontving de juryprijs, al was die beslissing niet unaniem. Nathalie Baartman kreeg de Persoonlijkheidsprijs en Ted Griffioen uit Zoeterwoude nam de publieksprijs in ont vangst. Dat de jury het zaterdagavond in het Nieuwe Luxor Theater moeilijk had, was niet verwonder lijk. Zowel Anuar Aoulad Abdelkrim als Ted Grif fioen wist het publiek mee te krijgen met een compleet ander programma. Abdelkrim was de vlotste en de meest scorende van de avond, maar Griffioen toonde zijn veelzijdigheid: hij kan dich ten en is muzikaal. Vooral dat laatste kon de jury waarderen, liedjes lijken steeds meer het onder geschoven kindje te worden. De jury wees uiteindelijk Abdelkrim aan als win naar, omdat 'hij door een duidelijke spannings opbouw en af en toe kwetsbare opstelling de aandacht van het publiek en de jury bijna conti nu wist vast te houden'. De keus was niet una niem, aldus de vijfkoppige jury, omdat Abdel krim minder overtuigend had gepresteerd dan in de voorronden. Toch zette hij met 'Ik ben' het sterkste programma neer. Daarbij had hij duide lijk het voordeel van de podiumervaring die hij al opdeed bij het Comedy Café in Amsterdam en met de theatertournee 'A night of comedy'.Vrij zelfverzekerd vertelt Abdelkrim in 'Ik ben' over alles wat hij meemaakt, voelt en denkt. Als Ne derlander van Marokkaanse afkomst speelt hij met de bestaande vooroordelen en hij schuwt het niet om de actualiteit erbij te betrekken. De andere twee kandidaten hielden zich verre van het nieuws. Baartman zweefde de grenzen van begrijpelijkheid voorbij, maar wist de jury toch te overtuigen voor de persoonlijkheidsprijs. Griffi oen won met 41 procent van de stemmen het pu bliek voor zich - maar hij had een hoop vrienden in de zaal, terwijl Baartman slechts op de steun van haar moeder kon rekenen. Abdelkrim was al leen naar Rotterdam was gekomen. De finalisten gaan van december t/m februari op theatertournee en zijn onder meer te zien op 16/12 in Den Haag (Diligentia). Voor een complete speellijst: www.cameretten.nl jeugdtheater recensie Paulien Koopmans Voorstelling: 'Habbo en Habbo gaan uit stampen'. Door: Eigen werk. Regie: Cees Brandt. Tekst: Brian Meijers. Spel en muziek: Komeel Evers en Pieter Tiddens. Gezien: 28/11 LAKtheater, Leiden. Vaders zijn saai. Dat weet ie dereen die met een vader te maken heeft (gehad). Sommi ge vaders gaan daarom de tof fe peer uithangen. Berg je maar als ze met hun zoge naamde verrassing komen: een show met een mislukte tapdans-act of kinderachtig poppenspel met twee sokken. Wie zou zich niet rot scha men? 'Habbo en Habbo gaan uit stampen' is een grappige en absurdistische voorstelling onder regie van Cees Brandt. Tegen een donkerbruin gronddecor van lappen stof tekent zich het bedompte le ven af van twee aardappelen. Vader Habbo (Peter Tiddens), een conservatieve droogkoker, houdt alles het liefst zoals het is. Op wat ouderdomspro- bleempjes na - rimpelbillen en een uitloper- heeft hij het goed samen met zoon Habbo (Korneel Evers). Maar zoonlief denkt daar anders over. Hab bo junior gaat op zoek naar een 'warme' vriend. Eigen Werk was al eerder in het LAKtheater te zien met 'Boerderijtoneel', een kleuter voorstelling die moeilijk valt te overtreffen. Maar met 'Habbo en Habbo gaan uit stampen' doen Peter Tiddens en Kor neel Evers een goede poging. Tiddens is een door de wol ge verfde theater- en tv-program- mamaker (Villa Achterwerk), en werkt als docent aan de Amsterdamse Kleinkunstaca demie. Evers verwierf onder andere bekendheid als één van de Bloeiende Maagden. Beide spelers bewegen zich met zichtbaar gemak tussen uitersten: platte humor, woordspelletjes, bluesliedjes, maar ze deinzen ook niet te rug voor momenten van ge voelig theater. En wie denkt dat het leven on der de grond niet zo span nend is, heeft het mis. Vader Habbo wordt bijna opgepeu zeld door een mestkever. Zoon Habbo sluit vriendschap met een worm. Maar vooral de ontwikkeling die vader en zoon doormaken, geeft het stuk echte inhoud. Want al vindt vader Habbo de regen worm maar een stomme 'stof- zuigslang' of 'rioolpijp', stukje bij beetje komt hij tot het be sef dat hij zijn zoon niet voor zich zelf kan opeisen. En daar in schuilt de moraal van dit verhaal: alleen door iemand de ruimte te geven, kom je uit eindelijk dichter bij elkaar. oegstgeest - Misschien mag je het van de bijna 80-jarige Rita Reys niet zeggen, maar als ze zingt, zou je haar zo 20 jaar jon ger schatten. Voor de combina tie van muziek met eten - 'jazz- dinner' - in Het Witte Huis wa ren zoveel aanmeldingen, dat in plaats van het akoestisch helde re Paviljoen Wilhelmina voor de qua geluid wat bedompte Hu- bertzaal als decor was gekozen. Je zou verwachten dat de first lady of jazz vooral stukken van haar laatste cd, Beautiful Love, zou presenteren, maar mede doordat de vaste pianist Peter Beets verhinderd was, koos de vocaliste voor vooral bekende standards. Dat de microfoon het niet zo goed deed, was in het begin haast een meevaller, want de zangeres moest wel een lichte verkoudheid over winnen. Toch won ze al snel met haar natuurlijke podium presentatie alle aandacht van het publiek. Wijselijk genoeg kregen de merendeels wat ou dere bezoekers tijdens de mu ziek alleen drank geserveerd, zodat het eten de aandacht niet van de muziek afleidde. In de tweede en derde set was de geluidsbalans al een stuk be ter, zodat de harmonie van zang en de tenorsax van Ferdi nand Povel al een stuk beter uit de verf kwam. Povel - met zijn melodieuze, op Coltrane geënte spel - vulde de precieze, lichte lijk onderkoelde zang van Reys goed aan. Als vanouds waren de typische soepele uithalen in het hoog en de informele swing van de wat hese vocaliste, ter wijl ze in bijvoorbeeld My Fun ny Valentin' ook in het laag overtuigde. De ingevallen pia nist Rob Krefeld en drummer Joost Patocka deden hun werk goed, maar vielen solistisch niet echt op, terwijl bassist Ruud Ja cobs zoals altijd vooral voor de continuïteit garant stond. Rita Reys moest wel een lichte verkoudheid overwinnen. Foto: Taco van der Eb Pas echt gezellig werd het na het hoofdgerecht, toen onver wacht gitarist Martijn van Iter- son zijn opwachting maakte. Toen was er meteen ook ruimte voor de nieuwe stukken, want Van Iterson had ook nog toeval lig de akkoordenschema's mee genomen. Terecht werd het pu bliek weer even iets enthousias ter in zijn bijval. Zoals we al wisten, past een goede maaltijd uitstekend bij cultureel genie ten. Rita Reys met Kwartet Ruud Jacobs. Gezien 28 november, hotel-restaurant Het Witte Huis, Oegstgeest. Ken Vos

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 10