REGIO 'Mijn portie ellende heb ik wel gehad' L Nederland 2 kan televisie eruit Kassa NAVRAAG ^s- lamevrij, meer aandacht voor nieuws, documentaires en films, ider voor shows, amusement en sport. Zo ziet de ideale Neder- P T j i i i landse publieke I» f i r 7 y voor een meer" Uatgescnaft worden derheid van de J Nederlanders, al- Leidsch Dagblad VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt een toeslag van €0.50 aan portokosten per verschijndag Voor zaterdagabonnementen geldt €0,60 per zaterdag. GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging. 0800-1711 (gratis). Mobiel: 072 - 5196800. ma t/m vr. 0730-17.00 uur; za: 08 00-13 00 uur (als op zaterdag voor 12.00 uur wordt gebeld, wordt de krant dezelfde dag nabezorgd Wie tussen 12 00 en 13 00 uur belt, ontvangt de krant op maandag.) AUTEURSRECHTEN Alle auteursrechten en databankrechten ten aanzien van (de inhoud van) deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbehouden. Deze rechten berusten bij HDC Uitgeverij Media BV cq. de betreffende auteur. HDC Media BV, 2004 De publicatierechten van werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organlsatle zijn geregeld met Stichting Beeldrecht te Amstelveen. HDC Media BV is belast met de verwerking van gegevens van abonnees van dit dagblad Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om gerichte informatie over voordeelaanbieding en te geven, zowel door onszelf als door derden. Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt u dat laten weten aan HDC Media BV, Afdeling Lezersservice, postbus 2,1800 AA Alkmaar is volgens het onderzoeksbureau Motivaction. Opmerkelijke con- vindt ook programmadirecteur RICHARD HOOGENKAMP van •West, die 'strikt privé' graag zijn mening geeft over de toekomst het publieke bestel. 2(X litkonisten van de enquête van Motivaction lijken erg in a ul d met de kant die de publieke omroepen zelf opwillen. ids de komst van de commerciële zenders Ie publieke omroep al in een spagaat. :ijds moeten ze kwaliteit leveren, ander- worden ze afgerekend op kijkcijfers, ïws en documentaires zijn duur om te ma- duurder dan amusement. Bovendien zijn 16 imroepverenigingen bang dat zij groepen irs van zich vervreemden als zij geen amu- ent meer brengen." nor? komen ze eruit? lastig. Iemand moet die knoop doorhak- de politiek uiteindelijk. Uit het rapport t dat Nederlanders niet méér aan het be- willen betalen dan de huidige 7 euro, tege- rtijd willen ze ook reclamevrije tv. Dat kan in met ingrijpende maatregelen, bijvoor- el door Nederland 2 af te schaffen. Dan 'a k je geld vrij voor nieuws en documentaires. Als je dat niet a 1 dan moet de overheid de publieke omroep kostendekkend en. Dan moeten burgers meer betalen. Daarvoor is op dit mo- t geen politieke meerderheid te vinden." is uw oplossing? J ind dat Nederland 2 afgeschaft kan worden. Straks maakt w l 1 de Mol van zijn zender Nickelodeon een kopie van Neder- Lej 2: veel amusement, veel shows, hij zal zijn zus meenemen en )52 chien ook Caroline Tensen. Dat trekt enorm veel kijkers weg stn Nederland 2. De programmamakers op Nederland 1 en 3 zou- dan niet meer afgerekend hoeven worden op kijkcijfers en 1 aandelen. Dan krijg je een echte publieke omroep." is nogal wat. Is je dat voorlegt aan de omroepbazen, is dat toch een beetje ilfde als aan de kalkoen vragen wat we eten voor kerstmis. In luidige kabinet lukt het niet om het bestel af te schaffen, daar- is het CDA te veel verweven met de christelijke omroepen EO, en KRO. Maar over een jaar of tien is het ongetwijfeld zo ver. iepen zijn toch een arrangement uit de oude tijd. Je hebt al- iog doelgroepen: BNN voor jongeren en straks Max, voor ou- 1. Zo'n programma als 'De Grootste Nederlander' van de KRO len de Tros of de Vara net zo goed kunnen maken. Ik verwacht voor de omroepverenigingen een toekomst is als productie- ichappij." Wilfred Simons foto: GPD UIT DE ARCHIEVEN 1954, Zaterdag 27 November ma(ig na de climax van dit jubileumconcert, Ravel's tedere en ten- fascinerend meeslepende tweede suite „Daphnis et Chloé", lts één roep door de zaal, een roep van bewondering voor een or- dat zijn reom subliem had weten te bevestigen! 1979 dinsdag 27 november De gemeente Leiden is niet van plan de twee woonschepen jt de Boshuizerwetering zijn gesleept en nu aleer enkele weken 1 Wilhelminabrug in het Rijn-Schiekanaal liggen weer terug te 1 in Leids water. De eigenaren van de schepen zijn onbekend. 6larchief Leidsch Dagblad i's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na Sing 2,50 (afdruk van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op gironummer p t.n.v. HDC Media b.v., Postbus 2, 1800 AA Alkmaar, onder vermelding van !h Dagblad, ANNO d.d.(datum van plaatsing) of door contante betaling aan lalle van het Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Lelden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd. COLOFON ÉN - Het Residentie Orkest bestaat 50 jaar en dit heugelijke feit k in onze stad op grootse wijze gevierd. Eerst in een met palmen trde Stadszaal, waarin .geheel" Leiden - talrijke genodigden in Jltoilet - aanwezig was, daarna in de schitterend verlichte Burger- van het Leidse Stadhuis. Muziek in overvloed en toespraken in loed, respectievelijk getuigend van het grote kunnen van een or- dat wij welhaast ,,ons" orkest mogen noemen en voorts van hul- aardering en dankbaarheid voor het orkest en zijn eminente lei- jillem van Otterloo, de stuwkracht bij uitnemendheid, die zijn ^ettelijk ensemble op het huidige superieure niveau wist te bren- Directie: B.M. Essenberg E-mail: directie.hdcuz@hdc.nl oofdredactie: Jan Geert Majoor, Adriaan Brandenburg E-mail: redactie.ld@hdc nl 1_ (ANTOOR tstraat 82. Leiden, tel. 071-5 356 356 Postbus 54,2300 AB Leiden. ifax 071-5 356 415 itie fax 071-5 356 325 erichten fax 023-5 '5° 567 •RVICE l?n (gratis) f172 - 5196800 1MENTEN utbetaling (acceptgiro) £0 (alleen aut. ine.) 6,70 p/j €216.90 ENTIEVERKOOP ties m.b.t. >72-6813661 nd goed: 023-5150543 II: 075-681 3677 detailhandel: 071-5 356 300 bureaus kunnen contact opnemen I-6813636 s die ons een machtiging verstrekken litomatisch afschrijven van het flfcentsgeld ontvangen €0,50 korting HDC 970 vaak vragen. Hoe heb je die foto ge maakt? Was dat niet gevaarlijk? Dat soort dingen. Voor de krant is dat niet interessant om te melden. Daar om ben ik een jaar of zes geleden be gonnen met het ordenen van mijn agenda's, hotelpapieren en aanteke ningen. Op basis daarvan heb ik 78 verhalen geschreven en er 84 foto's bij gezocht. Op die manier schets ik een beeld van 35 jaar persfotografie. Ik heb de verhalen niet in chronolo gische volgorde gezet, maar voor af wisseling gekozen tussen luchtig nieuws en ellendige onderwerpen." Ellende heeft Wim Hofland in al die jaren meer dan genoeg gezien. Pa kistan, Vietnam, Cambodja, Ethio pië, Koeweit, Israël, Servië, Rwanda, Somalië. Hij is er geweest om hon ger, oorlog, geweld en vluchtelingen te fotograferen. „Soms zijn dingen te erg om de camera erop te richten. Natuurlijk heb ik ook vaak genoeg dodelijke slachtoffers gefotogra feerd. Alleen als mensen helemaal verbrand of verkoold zijn, vind ik dat te gruwelijk om te tonen. Met een dode militair kan ik nog wel leven. Hij heeft zelf te laat of niet gescho ten. Maar als kinderen het slachtof fer zijn van geweld of honger heb ik daar wel heel veel moeite mee. Zo'n kind kan daar helemaal niets aan doen." „Je moet het wel fotograferen, want je wilt toch laten zien wat er in de wereld aan de hand is. Soms kunnen foto's uit zo'n rampgebied aanlei ding zijn voor het opzetten van een hulpactie. Dan bereik je tenminste nog iets met je fotografie." Sinds 2000 reist Hofland niet meer naar oorlogsgebieden. Hij vindt het fysiek te zwaar worden. „Het is weieens ge beurd dat ik vanuit de Hazerswoud se vrieskou rechtstreeks naar een snikheet Ambon ben gevlogen. Een verschil van vijftig graden! En dan heb je geen tijd om je jetlag te ver werken, maar moet je meteen aan de slag." Het is niet alleen maar kommer en kwel in Hoflands boek. Hij verhaalt ook over de Leidse kankerchirurg prof.dr. Welvaart die hij in het kader van een campagne tegen huidkanker op het Noordwijkse strand fotogra feert. Op de terugweg naar het LUMC vertelt Hofland hem over een moedervlek op zijn rug en in het zie kenhuis loodst de chirurg hem met een door naar de behandelkamer om de vlek weg te snijden. Hij is er ook bij als in 2003 het standbeeld van Pim Fortuyn rechtop staand van Lisse naar Rotterdam wordt ver voerd en in een tunnelbak onthoofd wordt. Vermakelijk is ook het verhaal over Henk Angenent, de Woubrugse spruitjeskweker die in 1997 de Elf stedentocht wint. Eertijds was hij nog in Alphen aan den Rijn woon achtig en Hofland krijgt de opdracht op zondagavond de schaatser thuis te fotograferen. Angenent heeft op de radio verkondigd dat hij bij thuis komst eerst in een warm bad gaat zitten. En dus rijst het plan om hem in bad op de foto te zetten. „Als ik Angenent voorstel om in bad te krui pen, moet hij lachen. 'Ja dat heb ik wel gezegd, maar ik heb helemaal geen bad', voegt hij eraan toe. Ik heb toen bij zijn buurvrouw aangebeld en gevraagd of zij een bad heeft. Om te voorkomen dat de voor de deur verzamelde pers mee naar bin nen zou gaan, klimmen ze over de heg naar het huis van de buren. De foto van Henk Angenent met lau werkrans in het schuimende bad prijkt de volgende ochtend op de voorpagina. Theo de With Hazerswoudse fotograaf maakt boek over verhaal achter de foto's 'Het verhaal achter de foto's', Wim Hof land, 19,50 euro, ISBN 9077564195. Het boek is verkrijgbaar in o.a. het Liethorps Boeckhuys in Leiderdorp, Boekhandel Haasbeek in Alphen aan den Rijn en via de website www.wimhoflandfotograaf.nl. NOORDWIJK, 16.20 UUR 7T) 'eP- Piep. Piep'. Als een razende scant JT de caissière de boodschappen. Ze veegt de artikelen enigszins sierlijk over het stukje glas voor haar. Daarachter knipoogt een rood oog. En dat piept. Alsof het zeggen wil: 'gezien, volgende'. De caissière glimlacht. Heeft ze plezier in haar werk? Of zitten haar gedachten al bij komende weekeinde, als ze gaat beesten op De Grent? Dan meldt zich een jongmens van een jaar of 20. Studentikoos type. Hij duwt een kar met een paar boodschappen: twee kratten bier, een zak gekruide krieltjes, een pak kant-en-klare bami, een paar stokjes saté in een diepgevroren kwak pindasaus. Dat soort werk. De kleine spullen legt hij op de band, de kratten laat hij gestapeld in zijn karretje staan. „En twee kratjes dus", mompelt hij, waarop de caissière hem aankijkt. „Wilt u die bovenste even optillen meneer." „Par don?" „Wilt u die bovenste even optillen, meneer." „Ik pieker er niet over." O jee. Hommeles. De caissière glimlacht niet meer. Ze trekt een zuinig gezicht en bloost ook een beetje. Daar heeft de klant geen last van. Zelfverze kerd kijkt hij rond. „Nou kom op joh, twee kratjes bier. Ik wil afrekenen", zegt hij dan. Maar dat is de caissière niet van plan. De aangroeiende rij volgt de gebeurtenissen met interesse. Twee pubers grijnzen hun beugels bloot. Eindelijk wat te beleven. „Die is de lui", zegt de een tegen de ander. Een vrouw op leeftijd, vlak achter de onwillige klant doet haar hand voor haar mond. ,,'t Is me toch allemaal wat", zeggen haar ver schrikte ogen die contact zoeken met gelijk gestemden. „Meneer, ik wil even tussen de twee kratten kijken. Als u nu dat krat niet optilt, bel ik de chef', zegt de caissière ferm. „Vooral doen", kaatst de klant terug. En de naam van de chef schalt al door de supermarkt. Of -ie even bij kassa 2 wil komen. Daar komt hij al aangebeend. En na een kort overleg meldt hij met een boos gezicht bij de klant. „Wilt u even dat krat optillen?" „Nee." „Dan, doe ik het voor u." De chef pakt het kratje vast. Het is opeens opvallend stil in de supermarkt. De halzen in de rij rekken. Met enig gesteun gaat het krat omhoog en Niets. Geen onsjes ros, geen gerookte zalm, geen stukken kaas. Gewoon een krat eron der en verder niets. Wat een grapjas! Paul de Vlieger In het nieuws. Het is even wennen voor fotograaf Wim Hofland. Liefst blijft hij zelf buiten beeld. Hij is ruim 35 jaar actief als persfotograaf en heeft al heel wat mensen voor zijn ca mera gehad. Altijd heeft hij beelden aan de krant geleverd, maar hij heeft zich nu voor het eerst gewaagd aan het schrijven van teksten. In eigen be heer heeft de Hazerswoudse foto graaf het boek 'Het verhaal achter de foto's' uitgegeven, omdat hij in al die jaren zoveel heeft meegemaakt en die verhalen wil delen met de krantenle zers. En dus poseert hij vandaag zelf voor de fotograaf. „Het is geen fotoboek", benadrukt de 56-jarige Wim Hofland meteen. „Als ik een fotoboek zou maken, had ik heel andere foto's uitgekozen. Ik heb nu het verhaal centraal gesteld. Welke verhalen zijn voor de gemid delde lezer interessant om te horen, heb ik me afgevraagd. En bij die ver halen heb ik foto's gezocht en dat zijn niet per definitie de beste uit mijn carrière." Dagblad De Telegraaf is sinds 1967 de werkgever van de fotograaf, die al meer dan 30 jaar een huis in Hazers- woude-Rijndijk bewoont. „Maar ik ben een geboren en getogen Hage nees", zegt hij. In die stad zette hij dan ook zijn eerste stappen op het terrein van de fotografie. ,,Als jonge tje van twaalf ontwikkelde ik al mijn eigen filmrolletjes. Ik weet nog dat ik het jaarboek van World Press Photo in handen kreeg en dat heeft mij heel erg geïnspireerd. Er stonden mooie foto's in uit verre landen. Fo tograaf leek me een machtig beroep. Daar wilde ik ook bij horen." Zijn debuut in de krant maakte Hof land op zijn vijftiende. Hij wist een foto te slijten aan het toenmalige dagblad Het Vrije Volk, destijds de grootste krant van Nederland. „Ja, natuurlijk weet ik nog wat die eerste foto was. Dat vergeet je toch niet. Het betrof een grote brand in een boekenbedrijf in het centrum van Den Haag." De fotograaf leverde vervolgens aan alle kranten die in Den Haag verschenen. Hij aasde echter vooral op een contract bij De Telegraaf. Uiteindelijk heeft hij dat min of meer afgedwongen. „Ik heb één keer een foto ex clusief aan Het Parool geleverd en daar waren ze bij De Telegraaf zo boos over dat ik met een een vas te aanstel ling kreeg." Voor de grootste krant van Nederland is Wim Hof land naar alle uithoe ken van de aardbol ge weest. „Daarom wilde ik ook zo graag bij een landelij ke krant werken, want die stuurt ten minste mensen naar het buitenland voor reportages. Nou, ik kan zeggen dat ik in die 35 jaar mijn portie wel heb gehad." Zijn loopbaan begon minder flitsend. De eerste tien jaar was Den Haag zijn werkterrein. Hij was veel in de politieke arena te vin- De voorpaginafoto van schaatser Henk Angenent in het schuimende bad van zijn Alphense buurvrouw. Foto: Wim Hofland den. Niet altijd even spannend, beaamt hij. Maar toch zag hij kans in 1978 de Zilveren Camera te winnen met een foto van een geëmotioneer de Wim Aantjes die zijn aftreden be kend maakt. De betreffende foto heeft Hofland in zijn boek opgeno men onder de titel '(Tr)Aan^es'. „Met mijn telelens heb ik Aantjes ge fotografeerd toen hij een moment op zijn bovenlip beet", herinnert hij zich. „Ik bleek de enige fotograaf die Wim Hofland: „Met een dode militair kan ik nog wel leven, maar als kinde ren het slachtoffer zijn van geweld of honger heb ik daar heel veel moeite mee." Foto: Henk Bouwman deze emoties heeft vastgelegd. Uit handen van Prins Claus heb ik er la ter de Zilveren Camera voor gekre gen. Zelf vind ik het absoluut niet de beste foto uit mijn carrière." Welke dat dan wel is, vindt hij moeilijk om te zeggen. Hij twijfelt over een por tret van een Albanees meisje dat dik ke, zoute tranen huilt als ze moet vluchten uit Kosovo. „Maar mis schien komt dat door de herinnerin gen die ik aan die gebeurtenis heb. Zij zat moederziel alleen in een bus om naar een voor haar onbekend land getransporteerd te worden. Ik heb haar een pakje druivensuiker toegestopt; meer had ik niet bij me. Door haar tranen heen kon ze toen weer een beetje lachen. Dat betekent op zo'n moment veel voor me." De Hazerswoudenaar zit vol met verhalen. „Daarom ben ik ze ook gaan opschrijven. Van lezers krijg ik

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 15