De subtiele verfijning van Parijs TOERISME 'We kunnen het niet minder smerig maken' Rode banken moeten terug in het American Een eeuw walvisjacht in Sandefjord Oeuvreprijs voor De Efteling De Efteling heeft vorige week de Amerikaanse TEA Classic Award in de wacht gesleept. Deze prijs wordt uitgereikt door de wereldwijde organisatie van ontwerpers van themalocaties en evenementen (TEA, Themed Entertainment Association). Het park uit Kaatsheuvel neemt de oeuvreprijs op 5 februari 2005 in Anaheim, Californië in ontvangst. De Efteling krijgt de prijs voor het feit dat zij al meer dan 50 jaar met succes aan de weg timmert. De Efteling-direc- tie is zeer ingenomen met deze prijs. „Na het bekende Deense stadspark Tivoli zijn wij het tweede park ter wereld dat zo'n oeuvreprijs krijgt. In 1997 ont ving de Efteling een THEA Award for Outstanding Achie vement voor de attractie Villa Volta. Eerste camping op eiland Malta Malta heeft een camping. Dit lijkt een belachelijk nieuwtje, maar het is wel degelijk bijzon der. Tot voor kort was kampe ren op het eiland streng verbo den, derhalve waren er dus ook geen campings. Dat kampeer- verbod is opgeheven, met als gevolg dat deze maand de eer ste officiële camping is ge opend in Mellieha, op ongeveer 30 meter afstand van de zee. Bij de camping ook diverse sport faciliteiten, tentverhuur en een outdoorwinkel met kampeer-, vis- en duikartikelenen Voor meer informatie: www.malt- acampsite.com, tel.+356 2144 3386, mail: adventure@waldonet.net.mt, Opkikker van Eurocamp Stichting De Opkikker, die ver- wendagen organiseert voor langdurig zieke kinderen en hun gezin, krijgt een steuntje in de rug van Eurocamp. Deze aanbieder van huurtenten en - stacaravans gaat zijn klanten vragen De Opkikker financieel te steunen. In iedere Euro- campbrochure wordt een fol dertje gestoken waarin uitleg wordt gegeven over het werk van de stichting met daarbij het verzoek een donatie te storten op een speciaal rekeningnum mer. Iedere keer wanneer ie mand met zijn bijdrage het be drag van 900 euro (het bedrag dat nodig is voor een verwen dag) volmaakt, krijgt die per soon van Eurocamp een vakan tiecheque van driehonderd eu ro. Ook via een digitale nieuws brief wordt aandacht voor de actie gevraagd. Voorts ontvan gen alle klanten die vóór half december een vakantie bij de organisatie boeken een kerst-cd die speciaal voor De Opkikker is ingezongen door bekende Ne derlandse musicalsterren. door Windy Kester Dit jaar is het honderd jaar ge leden dat de Noorse commerci ële walvisjacht begon. In het walvisstadje Sandefjord in Zuid-Noorwegen leeft deze bloederige geschiedenis nog volop. In het restaurant in de kelder van Hotel Atlantic staan de har poenen en speren her en der uitgestald. Boven de bar hangt een twee meter lange walvispe nis. Buitenstaanders die hun eetlust niet willen bederven, kunnen het beste niet naar de muren kijken waar zwart-wit foto's van de walvisslacht han gen. Hoteleigenaar en walvisjacht- verzamelaar Henrik Kulms be grijpt de weerzin van buiten landers voor dit stukje bloederi ge geschiedenis. „Maar dit is cultureel erfgoed. Sandefjord is gebouwd met geld van de wal visvaart, dat moeten we laten zien." En de geschiedenis is overal zichtbaar. Voor meerdere ho tels staat een onderkaak van een potvis als een triomfboog. Passagiers die met de veerboot uit Zweden Sandefjord binnen varen, kunnen niet om het wal visvaartmonument heen. Een roeibootje met een stuk of zes bemanningsleden met speren balanceert op de-rug van een walvis, terwijl de fonteinen rondom spuiten. Precies honderd jaar geleden werden de roeibootjes en spe ren ingewisseld voor harpoe nen en dampschepen en begon de grootscheepse jacht op blau we vinvissen en potvissen. Spe ciaal de Noren, maar ook Brit ten en Nederlanders, waren uit op de olie van deze 30 meter lange en zoogdieren. Hier werd onder meer margarine en zeep van gemaakt. Eind jaren zestig was het afge lopen met het avontuur, de po pulatie blauwvinvissen liep we reldwijd terug van rond de 100.000 in 1900 tot minder dan Sandefjord ligt een kwartier van luchthaven Torp, dat met de KLM Cityhopper da gelijks in verbinding staat met Schiphol. Het stadje ligt 120 kilometer ten zuiden van Oslo en is vandaar goed met de trein te bereiken. Ook zijn er dagelijkse bootverbindin gen met Strömstad in Zwe den (Color Line). Gepensioneerde walvisvaar ders zijn elke ochtend op de Southern Actor te vinden en vertellen graag over de boot en de jacht. Europa's enige drijvende kerk, ter nagedachtenis aan de in de Zuidelijke ijszee overleden walvisvaarders, is in de zomermaanden elke avond geopend. Wal visjacht-hotel Atlantic heeft kamers vanaf ongeveer 100 euro per nacht. Voor meer informatie: Noors Verkeersbureau: 0900- 8991170 (35 c/p.m.) of www- .visitnorway.com. Sandef jord bureau voor toerisme: 0047-33460590 of www.visitsandeQord.com. een premie", vertelt hij terwijl hij laat zien hoe de harpoen van de Southern Actor werkt. Hij meent dat de walvisvaart aan het eigen succes ten onder is gegaan. „In de jaren veertig schoten we er vier, vijf per dag. In de jaren zestig konden we twee weken varen zonder een walvis te zien. We hebben ze bijna uitgeroeid." Nadat Smedsrud zijn schot had gelost, werden de walvissen op gepikt door de 'kokerijschepen', aan boord getakelt en in stuk ken gehakt. Daarna kookten de Noren de olie eruit. Voor wie geheel in stijl wil eten: op de kade van Sandefjord ligt naast het harpoenschip restau rant Kokeriet, de kokerij. Op het menu: walvisbiefstuk met rode bosbessen. in art deco of Jugendstil zijn opgetrokken en niet voor niets is het vaak moeilijk te bepalen of een gebouw uit 1890 dateert of veertig jaar ouder is Natuurlijk zijn er uitzonderin gen, grote en kleine incidenten, zoals de kille zakenwijk La Dé- fense, weliswaar net buiten de ringweg gelegen, maar toch do minant in de skyline van de stad aanwezig. Meer succes had het Centre Pompidou (1977), vlakbij de oude hallen, van Renzo Piano en Richard Rogers. Met zijn heftige toonzetting en expressief materiaalgebruik groeide het uit tot een mijlpaal, het begin van de nieuwe perio de: de high-tech. Grands projets Het was Francois Mitterrand die in de jaren tachtig voor het eerst probeerde Parijs zijn plek terug te geven als eerste onder de wereldsteden. Hij lanceerde zijn Grands Projets, een reeks kostbare gebouwen zoals het sublieme Institut du Monde Arabe (van architect Jean Nou- vel), het door Pei verbouwde Louvre, het Musée d'Orsay, het Pare de la Villette en de Biblio- thèque Nationale de France, de meest megalomane en omstre den schepping van de Franse president, omdat het nauwe lijks geschikt is om boeken in op te slaan. Groots en meeslepend waren de ideeën van Mitterrand, zake lijk en weinig fantasievol pakte Chirac, eerst als burgemeester later als president, de zaken aan. Heeft de moderne archi tectuur Parijs definitief verla ten? Het heeft er in elk geval al le schijn van dat de hoogmoed van de vorige president niet meer terugkeert. Toch heeft Pa rijs de architectuurtoerist veel te bieden. Het Centre Pompidou heeft na de renovatie zijn spetterende kleuren weer terug en op de bo venste etage zit een nieuw res taurant, George', dat behalve goed eten in een trendy omge ving ook een spectaculair uit zicht biedt. Maar wie wil genieten van re centere ontwikkelingen in de architectuur moet het vooral hebben van verfijning. Geen grote projecten, maar subtiele nieuwe aanpassingen in het stadsbeeld. Sommige zijn zo klein dat enig speurwerk vereist is. Een fraai voorbeeld, waar ar chitectonische en culinaire hoogstandjes samengaan, is hotel-restaurant Pershing Hall een oud stadspaleisje - ooit so ciëteit van het Amerikaanse le ger - dat is verbouwd door de bekende architecte Andrée Put- man. Peperduur en binnen veel design, maar een werkelijk be toverende binnenplaats waarbij Walvisjager Reidur Smedsrud legt op harpoenschip de Southern Actor uit hoe de vangst in zijn werk ging. Foto: GPD/Björn Lindahl 5000. De Noorse walvisvaart van vandaag de dag is geregu leerd en gericht op de, veel klei nere, dwergvinvis. In Europa's enige gespeciali seerde museum over de walvis vangst, wordt weinig aandacht besteed aan dit ecologische as pect van de jacht. Sandefjords Walvisvangstmuseum serveert een controversieel stukje ge schiedenis in hapklare brokjes. Beelden en voorwerpen laten zien hoe de jagers leefden en werkten en wat de industrie be tekenden voor Noorse kustste den. Bloederige foto's en film materiaal vertellen het verhaal. In de reisgids Lonely Planet werd het museum een paar jaar geleden nog beschreven als de meest gruwelijke toeristenat tractie van Scandinavië. „We Het walvisvaardermonument in Sandefjord. poenschutter Reidar Smedsrud (75) hier een schoolklas rond. Van de vijftien kinderen in de klas, hebben er tien grootvaders die nog aan de grote jacht in de zuidelijke ijszee hebben meege daan. Martin (12) had best in de voetsporen van opa willen tre den. „Ze verdienden als prof voetballers en hadden een spannend leven." Smedsrud vertelt dat hij als vijf tienjarige aan boord ging als matroos en zich opwerkte tot kapitein. Dertig jaar lang was hij negen maanden per jaar van huis. Hij schopte het tot schut ter, degene die de harpoen in het hart van de walvis probeert te jagen. „Je moest een vaste hand, goede ogen en zenuwen hebben, want voor elke gescho ten walvis, kreeg de hele boot kunnen de geschiedenis niet veranderen of minder smerig maken. Het is goed dat er in ie der geval debat ontstaat", zegt museumdirekteur Sidsel Han sen hierover. „Bovendien", meent zij, „is de reactie van buitenlanders is vaak anders dan van Noren die de economi sche voordelen van de vangst hebben gekend of familie zijn van walvisjagers." Grootvaders Dit blijkt op het oude harpoen schip de Southern Actor, dat aan de museumkade ligt. Het schip is volledig in oude staat hersteld, nadat Paul Watson be gin jaren tachtig voor de kust van Spanje de boeg liet explo deren. Nu leidt gepensioneerd har- Rob Spiekerman van het American Hotel in Amsterdam, wil het verleden terugbrengen. Foto: door Corrie Verkerk Het American Hotel in oude luister herstellen, dat is het doel waarnaar general manager Rob Spiekerman streeft. En dat de Britse eigenaar, Intercontinen tal, het Amsterdamse hotel in de verkoop heeft gezet, doet daar niet aan af. „Wat mij betreft," verklaart Spiekerman, „wordt het Hotel American Amsterdam". Een Amsterdamse icoon, „samen met instituten als De Oesterbar en Keyzer". Want, zo zegt hij: „Ik ben een echte Amsterdam mer". Als kind kwam hij wel eens in het hotel. Wat hem toen het meest imponeerde? „De grote, rode banken. Die wil ik dol graag terug." Het liefst weer in het midden van het grand café- restaurant, waar nu het ronde buffet de statige zaal hinderlijk in tweeën breekt. 'De champignon', noemt Spie kerman dat buffet. De terugke rende banken moeten dan wel een stukje hoger zijn dan vroe ger, zodat de zitters een blik naar buiten kunnen werpen. Eventueel door het open raam. „Het is ons gelukt de ramen, die 1600 kilo wegen, weer een stukje open te krijgen." Koningin Begin januari arriveerde hij in het American. En wat hij zag beviel hem allerminst. „De ko ningin was van de muur ver dwenen. Dat kan een ander misschien niet belangrijk vin den, maar dat portret hoort daar." Ze hangt er weer. Net zo als de art-deco Tiffanylampen aan de plafonds. „Die waren al bij Sotheby's aangeboden." Op sommige tafels zijn kleine, stoffen lampjes weergekeerd. „Misschien een beetje tuttig, maar ze zijn origineel. Terugge vonden op zolder", aldus ope rational manager Marjoke Wubben. „Dit hotel is er een vol hoekjes en gaten, waar je al lerlei ontdekkingen kunt doen." Spiekerman: „We hebben ook oude kaarten teruggevonden, met teksten van gasten als: 'Zè hebben hier al warm en koud stromend water'". De gevon den ansichten zijn inmiddels herdrukt. Zoals ook het oude American-logo weer op d^erS( nukaart prijkt. „Dat logo overal weer ingevoerd." Lt jn En die menukaart zelf? Sn stro man: „Die is weer van kla^p allure. Maar er hoort ook [n j, woon een kroket op en e^ndei smijter. Toen ik hier kwau^gg, stond er geen gebak op djpeje^ kaart. Dat heb ik meteen veranderen." voe „De afgelopen jaren heefyerge karaktermoord plaatsgevtpen den", zegt hij. „Men heer p0j probeerd alles moderner ken, trendy. Maar dat ho<j0]jtjc bij het American Hotel." ju en geen deejays, harde muzC^ hippe loungeplekken me(or Nee, als het aan Spiekerr%jef j ligt, herstelt het hotel zielig „e| als 'Amsterdamse ontmoj,jn plaats', waar men afspree^ (je flirt, een krantje leest, het^ 0] heft en dineert. „We vera^n w ren stapje voor stapje. Aith^ vervreemd je de mensen h kw; j®; Jetba Die aanpak werpt, geloot] 2; vruchten af. „Simon Vintyr eeJ zie ik hier weer regelmatig kei vanmorgen zat Katja Schjn gej man er. pnne» erend Sinds Haussmann zich met grote boulevards een weg baande door Parijs is de Franse hoofd stad een geliefd reisdoel voor de architectuurtoerist. Met name Mitterrand zette de traditie van grootsheid en allure voort. Maar hoe staat Parijs er nu voor? door Casper Postmaa Er was een tijd, zo tegen het einde van de negentiende eeuw, dat Parijs zich de hoofd stad van de wereld waande. In werkelijkheid was dat niet zo, Londen en Berlijn waren mach tiger, New York rijker en ener gieker. Dat waren steden waar de loop van de geschiedenis werd bepaald. Frankrijk kende vooral nederla gen, maar als je over de grote boulevards of langs de Seine flaneerde, voelde je dat niet zo. Parijs etaleerde een wereldstad- gevoel waaraan andere hoofd steden niet konden tippen. Ba ron Haussmann had schitte rende boulevards gebouwd, het Bois de Boulogne laten aanleg gen en overal in de stad waren de paleizen voor de opkomen de burgerij verrezen. Natuurlijk de Opéra Gamier (1875) maar ook de grote sta tions als Gare du Nord (1866), Austerlitz (1868) en Gare de l'Est (1850). Royaal een eeuw oud bepalen ze, meer dan wel ke moderne architectuur ook, nog steeds het gezicht van he dendaags Parijs. Dat verlangen naar grootsheid en allure bereikte een hoogte punt in het fin-de-siècle met wereldtentoonstellingen die bouwwerken als de Eiffeltoren (1889) en het Grand Palais Architectonische pareltjes Palais de Tokyo, kunsthal voor moderne kunst (www- .palaisdetokyo.com). Ge bouw wordt gekenmerkt door speelse architectuur. Belangrijkste attractie is To kyo Eat, een hip restaurant met jarenzestig-uitstraling en dito muziek. Avenue du Président Wilson 13. Avenue de Flandre, veel mo derne architectuur (Perrault, Soler en anderen) langs breed kanaal. Een buurt in opkomst met leuke terras sen, cafés en bioscopen. Baccarat Museum, Place des Etats-Unis 11 (www.bacca- ratfr). Glasmuseum van de gelijknamige fabrikant in een groot herenhuis dat is ver bouwd door Philippe Starck en Gérard Garouste. Veel uit bundig vormgegeven glas werk in een huis waar nog steeds de sfeer hangt uit de tijd dat de vroegere eigena resse Marie-Laure de Noail- les hier in de jaren vijftig wil de feesten gaf. Het mooie balzaaltje getuigt daar nog van. Hotel-restaurant Pershing Hall: Rue Pierre Charron 49, www.pershinghall.com. (1900) opleverden. Misschien is de restauratie van het Grand Palais wel kenmer kend. Alsof Parijs de herinne ring aan de tijd dat zij werkelijk groot was, wil bevriezen. Ach terom kijken is voor veel Parijse architecten een bijna natuurlij ke reflex. Nog steeds openen in Parijs restaurants en bistro's die De spectaculaire tuin van design hotel Purshing Hall met tropische muur. Foto:David Lefranc Bercy Village, de oude wijnpakhuizen aan de Seine zijn verbouwd tot restaurants en cafés. Foto: Catherine de bezoeker het gevoel heeft alsof hij tijdens een exotisch to neelstuk op de bühne zit. De barokke gevel is nog eens extra versierd met wulpse balkonne tjes, terwijl aan de andere zijde een hoge blinde muur aan het oog wordt onttrokken door een golvend wandtapijt van over el kaar kruipende tropische plan ten. Dertien euro voor een glaasje champagne, of zes euro voor een kopje thee is veel, maar waar vind je zo'n decor als hier? Tokyo Eat Wie het hipper en goedkoper wil doen, kan beter uitwijken naar het Palais de Tokyo op de rechteroever van de Seine, een met minimale middelen opge knapt museum uit 1937 waar wisselende tentoonstellingen van moderne kunst zijn te zien. Maar dé attractie is restaurant Tokyo Eat ontworpen door de architecten Stéphane Maupin en Nicolas Hugon. Zij maakten een fantastische plek die de sfeer van de vroege jaren zesüg uitstraalt. Dat is vooral te danken aan de ge kleurde bolvormige lampen die als ruimteschepen boven de ta feltjes hangen. Vergeet niet de toiletten te bezoeken, die een architectonisch spektakel op zich zijn. Elke wc is anders, ook de fonteintjes zijn ingenieus. Eén is vormgegeven als een Het vernieuwde Palais de Tokyo. Foto: Catherine Balet douche voor je handen. Bezoekers van Parijs die niet zozeer uit zijn op moderne ar chitectuur, maar het wel leuk vinden om iets nieuws in Parijs te ontdekken, kunnen een aar dige middag beleven in Cour Saint Emilion, vlak bij het met gras bedekte stadion van Bercy. Het is de plek waar vroeger de pakhuizen van de grote wijn handelaren stonden. De omge ving heeft een enorme transfor matie ondergaan zonder dat het bijzondere karakter van overgangsgebied tussen stad en platteland verloren is gegaan. Er liggen grote tuinen vol kas sen, bloemen, heuveltjes en bij zondere planten. Een aantal pakhuizen is be waard gebleven en omgevormd tot een uitgaansgebied met kleine restaurants, cafés, terras sen en winkeltjes. Die combi natie van oude industriële ge bouwtjes, tuinen en vertier heeft een aangename sfeer op geleverd. Precies aan de overkant van de Seine, bereikbaar met een nieu we onbemande metrolijn, ont staat achter de Bibliothèque Nationale een stadsdeel waar de echte architectuurffeak aan zijn trekken kan komen. De wijk die deels over het empla cement van Gare d'Austerlitz Balet wordt gebouwd, belooft ze aantrekkelijk te worden. E< wandeling van een uur do< bijvoorbeeld het wijkje Ma na (een plan van Christian Portzamparc) biedt een bc end overzicht van de hede daagse Franse woningbou met werk van sterren als F cis Soler, Jean Nouvel en F Ciriani. Het is een bescheidener b< dering van de moderne ariL tectuur dan ten tijde van I\ terrand, maar daarom niet der interessant. En ruimte een enkel superproject is e Parijs altijd wel. Keer daar terug naar de binnenstad in het tweede arrondissen >wi het nieuwe ministerie van tuur vrijwel is voltooid. He door Soler ontworpen con Jmic is gesitueerd op de hoek v wek rue Saint Honoré en rue C ran des-Petits-Champs en bes een heel blok. In feite is de oudbouw uit begin van de 20ste eeuw bjenvi staan en omgeven door ee trage van roestvrij staal. H fect is verrassend doordat patroon onregelmatig is e^art: een vis in het water steedsjs d< een andere glinstering aan, bi neemt. Zonder twijfel een|e m bouw uit de 21ste eeuw, nta d; het omvat en omarmt het frs v; den. Vooral daarin is de a^eit tectuur van Parijs groot, erho niet ijke le v( ildu

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 26