Diplomaten versus rambo's GESPREK VAN DE DAG 3Kruikenzeikers' in opstand tegen burgemeester Vreeman William wil wel naar het front Jaarlijks worden 120 Nederlandse kinderen naar het buitenland ontvoerd za ol Betonnacht dinsdag 23 NOVEMBER 20( DAGELIJKS LEVEN "ALS WE £E/<J B GELUK HESBENJ •Z.IEAJ WE MI-STcH/ëAJ EEA/ EEkHooRWTJE MENSELIJK Actrice GEORGINA VERBAAN kan een bedrag van enkele tonnen overhouden aan haar naaktreportage in het decembernummer van BLOOTBLAD PLAYBOY. Dat blijkt uit een uitgelekt contract tussen Verbaan en het tijdschrift dat op de internetsite van De Telegraaf werd gepubliceerd. Voor elke keer dat haar foto's op de internetsite van het blad worden bekeken, krijgt Verbaan minstens 25 eu rocent. Bij meer dan 60.000 pageviews krijgt zij 55 eurocent per keer. Daar naast krijgt de actrice nog een variabel honorarium afhankelijk van het aantal keer dat haar portret als wallpaper voor mobiele telefoons wordt gedownload. Een Japans ECHTPAAR heeft 46 jaar lang de VERKEERDE ZOON op gevoed. In april 1958 kreeg het tweetal het kind van een ander mee uit een kraamkliniek in Tokyo. Pas nadat er in mei dit jaar DNA-testen werden uitgevoerd op de drie kwam de verwisseling aan het licht. De ou ders hebben een proces aangespan nen tegen de lokale autoriteiten die verantwoordelijk zouden zijn voor de kraamkliniek. Ze eisen een schade vergoeding van 300 miljoen yen (2,35 miljoen euro). De DNA-testen werden op aandrang van de zoon des huizes uitgevoerd. Hij had zich lange tijd afgevraagd waarom hij op geen van zijn beide ouders leek. De populaire Amerikaanse televi siepsycholoog DR. PHIL blijft nog een aantal jaren het kijkpu- bliek adviseren. Hij verlengde zijn contract bij producent Harpo Productions met drie jaar tot en met het seizoen van 2009, aldus de Amerikaanse nieuwszender ABC gisteren. De show van Dr. Phil McGraw is een van de popu lairste televisieprogramma's in Amerika. Hij behandelt uiteenlo pende thema's als overgewicht, gedragsproblemen en andere maatschappelijke onderwerpen op een simpele manier en geeft daarbij adviezen aan zijn kijkers en publiek. Afslankpillenproducent VOLD- AFARMA uit Lelystad moet boegbeeld ANNIE SCHILDER blijven betalen. Dat heeft de rechter tijdens een kortgeding in Lelystad bepaald. Voldafarma ontbond het contract met de zangeres na een ruzie over de royalty's van het middel Voldafar Slank. Afspraak was dat Schil der tot haar dood 0,45 euro per verkocht potje afslankpillen zou krijgen. In ruil daarvoor had ze haar gezicht en naam aan het product verbonden. Ze verdenkt de pillenproducent echter van fraude met de verkoopcijfers. Daarom eiste ze eerder een onderzoek door de strafrechter. Hierdoor is volgens Voldafarma een ernstige vertrouwensbreuk ontstaan, waardoor samenwerking niet meer mogelijk is. De kortgedingrechter heeft nu beslist dat dit geen geldige reden is voor ont binding van het contract. Voldafarma moet Schilder de royalty's blijven betalen op straffe van een dwangsom van 1000 euro per dag. Foto: ANP Er komt een NIEUWE CD uit van de op 23 september overleden zanger ANDRÉ HAZES. Dat maakte zijn vrouw Rachel Hazes bekend in het interviewprogram ma Barend en Van Dorp. Op de cd staan vooral oude werken die in een nieuw jasje zijn gestoken en drie nieuwe „typische Hazesstukken". Het was voor Ra chel Hazes de eerste keer dat ze in de openbaarheid trad na de dood van haar man. Ze sprak openhartig over de laatste dagen voor zijn dood en de eerste da gen daarna. Volgens Rachel moet André hebben geweten dat hij niet lang meer te leven had. ,,lk denk dat hij het de laatste maanden heeft zien aankomen. Hij deed zo veel dingen in het gezin die niet typisch Dré waren." Prins William denkt er over om na zijn studie in het Britse leger te gaan. De oudste zoon van wijlen prinses Diana en beoogd troonopvolger wil dan wel dezelfde behandeling krij gen als zijn medesoldaten. „Het laat ste wat ik wil, is in de watten gelegd worden", aldus de 22-jarige prins. Prins William zit nu in zijn laatste jaar aan de Unjyersiteit van St. An drews. Hij studeert daar geografie. Zolang hij op school zit, geldt een af spraak met de Britse media dat ze hem met rust laten. Prins William zei in het zeldzame interview dat hij niet opziet tegen zijn rol als koning van Anonymus Geen winter zonder sneeuw, geen lente zonder zon, geen vreugde zonder deelgenoten Groot-Brittannië, maar dat hij nu nog alle mogelijkheden wil openhou den. „Het leven is te kort om mij daarover druk te maken. Ik wil ge woon met beide benen op de grond blijven en zo veel mogelijk plezier hebben in het leven." De herdenking tijdens Remembrance Sunday maakte grote indruk op de jonge prins. „Het maakte mij trots om Brits te zijn. We moeten nooit vergeten wat de oorlogsveteranen voor ons gedaan hebben." Hij liet ook zijn waardering blijken voor de Britse militairen die nu in Irak vech ten. „Zij vechten met alles dat ze hebben." Het jongere broertje van William, prins Harry, gaat volgend jaar naar de militaire academie Sandhurst. Voor William komt dat mooi uit. „Dan kan hij als proefkonijn funge ren. Gewoon om te zien wat er ge beurt." Helemaal zeker is de militaire loopbaan van William nog niet. Hij overweegt ook om aan liefdadig heidswerk te doen, zoals de bestrij ding van aids in Afrika. „Mijn moe der leerde mij die wereld kennen. Ik ben blij dat ze dat heeft gedaan." anp Tilburgse autochtonen zijn in opstand gekomen tegen hun nieuwe burge meester Ruud Vreeman, die afwil van het symbool van de stad, de 'kruiken- zeiker'. Vreeman vindt het carnavals symbool, een voor zich uit starende, arme man uit 1905, niet passen bij een dynamische uitstraling. Tilburgers vin den het een domme zet van de opvol ger van de vorig jaar overleden Johan Stekelenburg. „Ge kunt wel zien dat die man van boven de sloot komt." Frits Verkooijen, eigenaar van snoep winkel De Soete Inval heeft een groot bord buiten zijn zaak op het plein ge zet: 'Ruud Vreeman afblijven!'. Zijn reactie op de opmerking van burge meester Vreeman tijdens een onder nemersbijeenkomst afgelopen week, dat het symbool van de kruikenzeiker in zijn ogen niet meer past 'bij de trotse en zelfbewuste houding die Tilburgers moeten uitstralen'. Ver kooijen: 'De kruikenzeiker hoeft van Vreeman niet? Hij moet er vanaf blij ven. Ik ben geboren en getogen in Tilburg en van de kruikenzeiker moe ten ze afblijven." Verkooijen kreeg een aanzegging van de milieupolitie het bord weg te halen, maar van pas santen naar eigen zeggen niets dan lof. Eigenaar Sjef van Erp van een kunst handel aan de Willem Il-straat ver koopt 'kruikenzeikers' en is allesbe halve gecharmeerd van de uitlatin gen van Vreeman. „Echt een hele domme uitspraak. Ge kunt wel mer ken dat 'ie van boven de sloot komt. Het is een stukje stadsgeschiedenis." De kruikenzeiker, die met het hoofd naar beneden wat beduusd voor zich uit staart, is volgens voorzitter Gérard Appels van de Tilburgse carnavals- stichting een symbool om trots op te zijn. Vreeman gaat compleet voorbij aan de symboliek, vindt Appels. „Het is een somber beeldje, gemaakt aan de hand van een foto uit 1905, toen waren het armoedige jaren. We moeten trots zijn dat onze voorou ders het er zo goed vanaf hebben ge bracht. Kruikenzeiker is ver worden tot een echte geuzen naam. Vreeman moet het de echte Tilbo's maar eens vra gen." Dat die er inderdaad zo over denken, blijkt wel uit de reac ties die te lezen staan op de site van Willem li-supporters www- .tilbo.com. 'Tradities kent die man blijkbaar niet', is een van de reacties op het forum. 'Zo maak je jezelf niet echt populair Ruudjeü!' Directeur T. Wagemakers van het Nederlands Textielmuseum: „De kruikenzeiker is een geuzennaam, een symbool voor humor, zelfspot en zelfrelativering. Dat zijn basisei genschappen van een tolerante stad. Maar als de mensen de kruikenzei ker alleen maar zien als iets uit het verleden, dan ben ik het met de burgemeester eens: dat is te wei nig. Ik vind het een frisse ge dachte van hem". Arine van Heeswijk ng ;eei Ha lei [lei lei den 'Meer homo's, meer creativiteit' Meer homo's in een stad vaak tot creatievere initiatief aldus burgemeester Ruud V man van Tilburg. Een tolera minderhedenbeleid komt 01 den dernemers ten goede, meen:nei hij. Met de Gay-index van S iystl Fransisco onder de arm trat te Vreeman vorige week ruafcf f honderd Brabantse ondern mers een iets 'andere' kijkt |H de samenleving te bieden. Vreeman, die sinds vier ma^IM den in Tilburg actief is, bas zich op Amerikaanse literal Technologie, talent en tolei 11 E tie zijn volgens hem hoofdiiiera rediënten voor 'een nieuw f dernemerselan' in de stad. zien in Nederland minderhi E den alleen als een bedreigii '1 Zo is Vreeman geschrokken 'uf de enorme afstand in zijn s tussen de wereld van de mij derheden en autochtonen., liggen veel te ver uit elkaar, laten we veel kansen liggen En wijzend op zijn publiek Kijk hier eens om u heen, }G ziet u dat er niet één Turkse dernemer aanwezig is." |Mt ster nte nir bei laar zij et sl Jaarlijks worden ongeveer 120 Ne derlandse kinderen naar het bui tenland ontvoerd. Vrijwel altijd worden ze door hun vaders meege nomen. Moeders blijven achter en doen alles om ze terug te krijgen. Maar de mogelijkheden zijn be perkt: ga je in zee met een diplo maat of een ra mbo? In een week vol verhalen over kin dermishandeling is één aspect amper belicht: kinderen die met geweld en machtsvertoon naar het buitenland zijn ontvoerd. Wanhopige achterblijvers, in ver uit de meeste gevallen de moe ders, kiezen óf voor diplomaten óf voor privé-detectives om de kin deren terug te halen. Ze stuiten op muren. Dat moeders uit emotionele over wegingen een 'kidhunter' inscha kelen, een privé-detective die de kinderen 'ophaalt', kan Willem Andreae nog wel begrijpen. Maar de soms duistere praktijken van de kidhunters brengen volgens de directeur consulaire zaken van het ministerie van buitenlandse zaken een scala aan risico's met zich mee. Andreae: „Zo'n detective gaat ille gaal te werk. Vaak komt er geweld aan te pas bij het terughalen van een kind en op z'n minst wordt er getrokken en gesjord. Dat trauma tiseert het kind nog erger". De di recteur stuurt vanuit zijn positie alle diplomaten en ambassades aan die zich met ontvoeringsza ken bezighouden. Vaak betekent een actie van een kidhunter met een het einde van de legale weg, die zijn diplomaten bewandelen. Bijvoorbeeld omdat rechters in het betreffende land de zaak wan trouwen en weigeren nog langer mee te werken. En stel dat de 'te- rughaalactie' wel lukt, dan nog blijven er risico's bestaan. „Boze vaders kunnen voor wraak terug keren naar Nederland." En soms zijn ook de kansen voor andere Een 'kidhunter' wordt ingeschakeld als het bijvoorbeeld via de officiële weg allemaal veel te lang duurt. Foto (in scène gezet): GPD/Jos Poulissen ontvoerde kinderen in dat land verkeken. Toch is het niet onlogisch dat achterblijvers uit emotionele overwegingen voor duizenden eu ro's een privé-detective in de arm nemen. De officiële weg duurt vaak erg lang. Zo verblijven de broertjes Yannis (5) en Lucas (3) uit het Noord-Hollandse Heiloo Twee internationale verdragen Internationale kinderontvoering komt overal ter wereld voor. Om dat aan te pakken heeft een groot aantal landen daarover afspraken gemaakt. Die zijn vastgelegd in twee internationale verdragen. De meeste kinderen die naar het buitenland worden ontvoerd kunnen dankzij de verdragen weer snel terugkeren. Toch zitten er momen teel ongeveer 35 Nederlandse kinderen 'vast' in het buitenland, in landen die de verdragen niet hebben ondertekend. Dat zijn islamiti sche landen als Egypte, Irak, Marokko en Syrië en Oost-Europese landen zoals Rusland en Oekraïne. Voor deze kinderen moet het mi nisterie van buitenlandse zaken in actie komen. alweer ruim een halfjaar bij hun vader in Libanon. En de Twentse peuter Isra (3) uit Goor zit ver moedelijk al sinds de zomer bij haar Libische vader, die tevens hoofdverdachte is van de moord op kapster Marisse van der Burg, de moeder van Isra. Kidhunters, van wie er in Neder land drie fulltime werkzaam zijn, bestrijden dat ze onvoorbereid en met veel wapengekletter dorpjes in landen als Egypte en Libanon binnentrekken om het kroost van radeloze moeders op te halen. Zo is er altijd eerst met de moeder een intake-gesprek, stelt één van de kidhunters, die anoniem wil blijven. „Ik vraag om foto's van het kind en details over de moge lijke verblijfplaats." Op één van die intake-gesprekken komt de Brabantse Esther, van wie het zoontje naar Egypte is ontvoerd, zenuwachtig binnen. Ze laat een dossier zien en haar dag boek. Ze is diverse malen mishan deld. De privé-detective is haar laatste toevlucht, stelt ze, want in de officiële kanalen gelooft ze niet meer. „Het duurt te lang." De kidhunter legt plattegronden van Caïro op tafel. Binnenkort vertrekt hij voor een observatie. Pas als alle details op papier staan, van vliegtickets tot onder duikadressen in Nederland, zal hij met de moeder naar Egypte gaan om het kind op te halen. De moe der moet altijd mee, als is het maar om het kind gerust te stel len. „Sommige acties kunnen wat uit de hand lopen", stelt de detec tive. Andreae van buitenlandse zaken gruwt van een dergelijke aanpak. Volgens hem zijn er bijna altijd mogelijkheden om het vertrou wen van de lokale autoriteiten te winnen. Via ambassadepersoneel worden lijntjes gelegd met in vloedrijke contacten. Betaald wordt er nooit, onderhandel want het diplomatieke ver kei een kwestie van geven en nei „Sommigen noemen ons we stille diplomatie. Ik noem h( ver actieve diplomatie, maai achter de schermen." Toch biedt het ministerie ge honderd procent garantie, v niet altijd werken de autorit mee. Dan houdt het voor de derlandse overheid op. Of d deren zijn zoek of lokale ree hebben sympathie voor de die hun kind hebben ontvof Voor veel moeders komen d rambo's in beeld. Zoals vooi Brabantse Esther. „In decen heb ik mijn zoontje voor het aan de telefoon gehad," verl ze. „Hij begon meteen te hu en te schreeuwen dat hij ter wilde naar mama. Hartverst rend. Ik moet wel." Rudi Buis Wat zal ik vandaag eens bedenken, dacht ik laatst. Een scenario, een toneelstuk, of een spel? Of wordt het toch niet eens tijd om iets verkoopbaars te ma ken? Vandaar dat ik vorige week De Doelen in Rot terdam betrad met op mijn borst het bordje 'kunste naar'. De duizenden andere aanwezigen waren af komstig uit de betonwereld. En in die betonwereld wonen wij allemaal: welk viaduct u vandaag ook passeert, welk winkelcentrum u ook betreedt, min stens één van de bedrijven daar in De Doelen heeft er aan meegewerkt. In de krakende kinderwagen waarmee vriendin A en ik het gebouw betraden lag 60 kilo aan betonnen speelgoed. Niet zomaar speelgoed, nee, een kunst zinnig spelconcept voor grote mensen. Een Rubick's- kubus van beton, maar dan heel anders. Vouwbaar en plooibaar, zorgvuldig beschilderd. Gouden con cept. Zeker op zo 'n betondag. Overal mannen in pakken, werkend bij bedrijven die dagelijks miljoe nen oogsten. Allemaal met grote kantoren en forse woonhuizen. En na de lunch beslist aangeschoten genoeg om impulsief een paar honderd euro voor een branche-verwant kunstwerk uit te geven. Tot zover het plan. De kunstenaars-stand bleek zich te bevinden op de goedkoopste vierkante meters van De Doelen, op de tweede verdieping, in een gang die naar de toiletten leidde. En nergens anders naartoe. Potentiële kunst kopers op weg naar het toilet hadden uiteraard dringender zaken te doen dan babbelen meteen kunstenaar. Decisionmakers die het toilet weer had den verlaten hadden helaas evenmin de neiging eventjes te komen filosoferen over kunst, beton en de eventuele aankoopprijs. Toch meldden zich zo waar drie dames, met een mooie bedrijfsbadge, die het een geinig dingetje vonden, onze betonnen vouwkubus. Tot een aankoop kwam het niet: de da mes waren zojuist door de beursbazen weggestuurd, vanwege een stout plan van een van de exposanten: die drie dames, ingehuurde artiesten, zouden be schilderd gaan worden. Iets wat de zedelijke leiding van de beurs nog juist op tijd had ontdekt, en ver boden. Ik rook een gat in de markt en stelde vriendin A voor dat ik hddr zou gaan beschilderen, in ons ge heimegangpad naar de toiletten. Oploop, rumoer, kansen op kubus-verkoop. Maar A wilde niet, en traag verstreken de uren in het kunstenaars-reser vaat. Inmiddels was de lunch voorbij, de deals wa ren beklonken, vanaf de benedenverdieping rolde een golf van mannenstemmen tegen de trappen op. Kurken knalden, wijnglazen tinkelden, het gratis bier stroomde kloek borrelend uit tientallen tapkra nen. Dit was het moment. Voor ze het doorhad had ik vriendin A. tot op haar ondergoed ontkleed, duwde een fraaie kubus van 12 kilo in haar handen en dwong haar de trap af. Een meesterplan. Er viel een diepe stilte op de vloer. Mortelmakers, speciespecialisten en tunnelteke naars gingen op tafels en eikaars tenen staan om 1 onze kubus tot in ieder detail te kunnen bestude ren. Toen kwam eindelijk het moment waarop wij die hele dag hadden gewacht: „250 euro", riep de chef-boekhouder van het HSL-kartel. „500", riposteerden drie jonge blagen van 's lands grootste ingenieursbureau. „1000 eu ro en een gratis taxi naar huis", gilde de top van Rijkswaterstaat. Ik geef toe dat ik beter op had moeten let- 1 ten en niet direct had moeten gaan drinken op ons verkoopsuc ces. Dalniettemin heb ik de kinder wagen en de betonnen kunstwerken na sluitingstijd allemaal keurig terug we ten te vinden. De volgende dag, heel laat, belde kunst-vriendin A Waarom ik toch niet gezellig meegegaan was naar het betonworste- len in de Baya Beach Club.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 2