Islamitische websites Jongeren gebruiken islam bij zoektocht naar identiteit Achtergrond Interview ZATERDAG 20 NOVEMBER 2004 Een jonge Marokkaanse man in gebed in een moskee. Foto: GPD/Kees Martens www.selef iepu bl ikaties.com www.al-yaqeen.com www.elqalem.nl www.marokko.nl www.al-islaam.com Enkele populaire Engelse sites: www.islaam-online.com www.ummah.com www.islam-qa.com teloos, maar niet iedereen wil zo machte loos toekijken." Ahmed keurt de moord op Van Gogh niet goed, maar begrijpt die weL „Voor hetzelf de geld was Mohammed B. naar het bui tenland vertrokken om daar te vechten en te sterven als martelaar. Ik zou ook bereid zijn te sterven voor mijn geloof, maar niet in Nederland, liever in Palestina of Irak. Het is mooi als martelaar te sterven. Ik zie dat niet als terrorisme." Video Dat jongeren zoals Ahmed, die hoger opge leid zijn, toch zo kunnen radicaliseren ver baast antropoloog Martijn de Koning niet. Hij werkt aan een proefschrift over islam- beleving onder jongeren en onderzoekt ook de groep die radicaliseert. Vaak ontmoeten dit soort jongeren op een zeker moment een gelovige waar ze tegen opkijken. Een groepje met dezelfde ideeën kan elkaar in dat radicalisme opjagen. Mohammed B. ging die ideeën ook uitdragen, waardoor hem de toegang tot een moskee werd ont zegd. Begrijpelijk vanuit die moskee, maar waar gaat zo'n jongen dan heen?, vraagt De Koning zich af. Het antwoord: bijvoorbeeld naar bijeenkomsten bij mensen thuis, waar gruwelijke video's worden getoond waarin moslims het slachtoffer zijn. Voor veel moslimjongeren geldt dat zij tus sen hun vijftiende en vijfentwintigste ex treem op zoek zijn naar hun identiteit. De jongeren gebruiken de islam in die zoek tocht. Juist omdat de ouders van deze ge neratie weinig weten over de islam, gaan ze op andere plaatsen informatie zoeken, bij voorbeeld op internet. Velen zetten zich vervolgens af tegen de in hun ogen culture le islam van hun ouders. Zij zoeken een is lam die houvast geeft in de Nederlandse samenleving. Veel vragen die ze op internet stellen, hebben een Nederlandse invals hoek, bijvoorbeeld: Mag ik make-up dra gen? of Mag ik verkering hebben? Daar ko men dan conservatieve antwoorden op. „Door radicaal te zijn, ben je ook duide lijk", bevestigt de Franse islamkenner Oli vier Roy vanuit zijn hotelkamer in Was hington. Volgens Roy, die de Europese is lam en de rol van internet heeft onder zocht, hebben veel moslims het idee dat de islam in zijn voortbestaan wordt bedreigd. „Sommige jongeren vinden dat zij zichzelf moeten bewijzen door daden. Dat ken merkt hun onzekerheid." In zekere zin vindt Roy het radicalisme te vergelijken met de linkse beweging uit de jaren zestig. Jongeren uit die tijd zetten zich af tegen hun ouders en hun traditie. Deze generatie moslims doet hetzelfde. De Koning signaleert een gat in die religi euze moslimmarkt. Er zijn volgens hem te weinig maatschappelijke organisaties die in dat gat springen. De organisaties die geleid worden door de eerste generatie migranten doen het niet. „Ze hebben tijd genoeg voor dure overleg organen en gesprekken met de overheid, maar ondertussen hebben ze geen ant woorden op de vragen waar jongeren mee zitten", zegt de 23-jarige Abdelhakim, stu dent aardrijkskunde en tot voor kort werk zaam bij de website Elqalem. Ahmed: „Ze hadden in actie moeten komen toen Van Gogh bezig was de moslims te beledigen." Islamitische websites haken volgens De Koning wel in op de behoefte van jongeren. „Deze sites die voor de jongeren aantrekke lijk zijn, hangen bijna allemaal een pure en vrome vorm van de islam aan, die dicht bij de oorspronkelijke teksten blijft en aantrek kelijk is vanwege zijn conservatisme en eenvoud. Het is duidelijk wat wel en niet mag." Deskundigen noemen deze stroming sala- fisme, maar jongeren omschrijven dat zelf niet zo. Zij noemen zich de ware moslims of de enige echte, zoals ook te zien is aan de namen van msn-discussiegroepen. Hoe wel veel van deze groepen geweld afwijzen, dringen toch radicale en gewelddadige boodschappen door. Zodra er klachten binnenkomen worden de sites gesloten, maar meestal duiken ze later onder een an dere naam weer op. Daarom heeft het op Foto: ANP/Rob Keeris zwart gooien van internetsites, zoals het kabinet wil, volgens De Koning weinig zin. Een populaire site onder moslimjongeren is al-yaqeen.com. In de rubrieken de mos limvrouw en interesse in de islam? kunnen ze in eenvoudig geschreven verhalen infor matie vergaren over de islam met betrek king tot hun leven in Nederland. Ook is er een vraag-en-antwoordrubriek. Geweld keurt al-yaqeen af. Wel heeft de site connecties met de is radicaal bekend staande Haagse As Soennah-moskee, die door de inlichtingendienst AIVD in de ga ten wordt gehouden. „De As Soennah mos kee is een van de weinige moskeeën die iets doet voor jongeren en waar ook in het Ne derlands wordt gepredikt", zegt Abdel hakim. Nederlandstalig Student Ahmed zegt precies hetzelfde over de omstreden El Tawheed moskee in Am sterdam. Ook Mohammed B. kwam daar geregeld. Veel jongeren hebben behoefte aan Nederlandstalige preken, omdat ze het Arabisch niet goed genoeg beheersen. Ah med: „Andere moskeeën vinden het blijk baar prima dat er bijna geen jongeren ko men." Abdelhakim vindt de As Soennah-moskee niet radicaal, wel recht van leer. „Als een vrouw voor de islam kiest is dat haar vrije keuze, maar dan moet ze wel gesluierd over straat gaan en wijde kleding dragen. Wij zijn niet tegen homo's, maar wel tegen hun extravagante gedrag op straat. Laten ze dat thuis doen." Sluiten van moskeeën is vol gens beiden geen oplossing. Abdelhakim: „Je gaat toch geen kerk sluiten wanneer een kerkganger iets doet wat niet kan?" In het stiltecentrum van de Hogeschool van Amsterdam is het mannen- en vrou- wendeel gescheiden door een gordijn. Er zijn deze middag geen vrouwen, wel staat een groepje mannelijke studenten te bid den. Een andere jongen leest een boek lig gend tegen de muur. Informaticastudent Saïd (23), klein baardje, bruin leren jasje, wil naar binnen gaan. Hij is een regelmati ge bezoeker van selefiepublikaties.com, een salafistische site. Saïd spreekt liever van een site voor de pure islam. Hij vindt het niet moeilijk om te leven in een samenle ving waarin de meerderheid niet-islami- tisch is. De meeste jongeren hebben daar geen moeite mee, denkt hij. Juist omdat ze hier geboren en getogen zijn. Zij zijn Nederland gewend. Wel willen jongeren een plek waar ze ongestoord hun islam kunnen beleven. Islamdeskundige Olivier Roy herkent dit verlangen. „Deze vorm van islam is een product van de Westerse samenleving en niet los te denken van de tweede generatie immigranten, die in een Westers land zijn opgegroeid." Enkele radicale groepjes daargelaten streven de jongeren volgens Roy geen islamitische samenleving na. „Ze willen geen macht, maar een plek waar ze ongestoord hun geloof kunnen uitoefenen. De meeste jongeren vinden die plek op in ternet." door Mayke Calis Het is ondoenlijk een volledig overzicht te geven van alle islamitische sites die jongeren geregeld bezoeken. Het aanbod is zo groot en wisselt zo snel, dat in formatie van vandaag morgen weer achterhaald kan zijn. Naast de informatieve sites zijn vooral de msn-groepen populair. Daarop kun nen jongeren onder schuilnaam berichten plaatsen en op elkaar reageren. Radi cale en gewelddadige msn-groepen worden na klachten onmiddellijk gesloten (niet beschikbaar wegens administratieve doeleinden, staat er dan). Islamitische georiënteerde en salafistische Nederlandse sites zijn onder meer: ten studente met hoofddoek zit ge knield op een matje in een kleine ruimte, haar hoofd gebogen. In het lokaal ernaast van het stiltecentrum van de Hogeschool van Amsterdam wast een an dere studente haar handen. Jonge moslims zijn blij dat ze tussen de colleges door kunnen voldoen aan hun is lamitische plicht om vijf maal per dag te bidden. De twintigjarige Huriye, studente pedagogiek, bezoekt de ruimte twee maal per dag. Ze is van top tot teen gekleed in zwarte gewaden. Sinds twee jaar is ze be wust bezig met de islam, zegt ze. Het begon te knagen toen ze merkte dat haar vrienden tijd vrijmaakten om te bidden. Ze ging boeken lezen over de islam, discus sieerde veel met leeftijdgenoten en zo werd haar geloof stukje bij beetje dieper. Nu doet Huriye meer aan haar geloof dan haar ou ders. Consequenties voor haar dagelijks le ven heeft dat wel. Zo praat ze wel met mannen, maar alleen over de studie of over maatschappelijke onderwerpen. Nooit over persoonlijke dingen. „Ze mogen gewoon niet te dichtbij komen." Vrouwen zoals Huriye zijn er veel in Neder land. Meestal rond de puberteit raken ze in de ban van het geloof en geleidelijk gaan ze zich anders gedragen en Weden. Sommigen gaan nog verder, worden radicaler en uit eindelijk gewelddadig. De ommekeer is het sterkst zichtbaar bij ex-criminelen. Door het geloof komen ze in een andere wereld terecht en beseffen in eens hoe slecht hun leven in de ogen van Allah was. „Ik zie dat niet als radicaal of ex tremistisch", zegt de 22-jarige student Ah med. „Zo iemand heeft het juiste pad ge vonden." Ahmeds zoektocht naar de islam begon anderhalfjaar geleden. „Mijn ouders weten bijna niks over de koran. Als ik vroeg waarom ik vijf keer moest bidden, hadden ze geen antwoord." Hij ontmoette een twee jaar oudere man die hem dingen vertelde over de islam die hij nog niet wist. In zijn verdere zoektocht bleek internet een schat aan informatie op te leveren, meer dan zijn ouders en de imam uit zijn mos kee hem konden vertellen. „Op internet vind je telefoonnummers van imams uit Saoedi-Arabië. Die kun je gewoon bellen met een vraag, in het Arabisch, maar ook in het Engels. Dat zijn pas geleerden." Via zoekmachine Google vond hij veel in formatie over Abdalah Azzam, de leermees ter van Osama bin Laden en stichter van de trainingskampen in Afghanistan. Ook be keek hij filmpjes van moslimstrijders in Tsjetsjenië en Afghanistan. „Als je die film pjes ziet, ga je echt anders over de islam denken. Dan zie je pas wat voor leed mos lims wordt aangedaan. Het is natuurlijk een verschil met Nederland, maar ook hier zie je dat mensen de islam aanvallen. Theo van Gogh deed dat bijvoorbeeld en Ayaan Hirsi Ali. Wat moet je doen? We zijn mach- Jonge Marokkanen in Nederland zijn koortsachtig op zoek naar hun identiteit. Die vinden ze meer en meer in de religie. Via internet komen ze uit bij een pure, vrome en conservatieve islam, die soms geweld propageert. Waarom worden sommigen zo radicaal? „Radicaal? Iemand heeft het juiste pad gevonden." Renate Dorrestein heeft de 'staat van koeievlaai' achter zich gelaten Monique Velzeboer fotografeerde kinderen in Nepal en Bangladesh Nederlandse jongeren uit hun dak in Duitse partytempels

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 1