KUNST CULTUUR Kussen voor de koningin Twee nieuwe aanwinsten voor De Lakenhal t Jochem Myjer schiet vanuit de heup raak Concert Muziekschool Alpht lekker de rollen omgekeerc Van Hall kunstenaa van het jaa Jostiband Orkest uit Zwammerdam geeft concert voor Beatrix ID&T verlaagt ticketprij: Programma in het teken van de jeugd zaterdag 20 NOVEMBER 2( Frank Boeijen. Foto: GPD Verbroederen op Museumplein amsterdam - Onder het motto Stay Close! geeft een keur aan popartiesten morgenmiddag tussen 15.00 uur en 17.00 uur een verbroederingsconcert op het Museumplein in Amster dam. Op het laatste moment is er nog een aantal gasten toege voegd aan de speellijst. Naast Blof, K-Liber, Lange Frans en Ali B doen ook Kane, Krezip, Frank Boeijen en Thé Lau mee. Het concert wordt gepresen teerd door Dolf Jansen en Ho ward Komproe. De artiesten willen met het concert jongeren uit alle gemeenschappen in Amsterdam oproepen om, na de spanningen die ontstonden door de moord op filmmaker Theo van Gogh „vooral bij el kaar te blijven." 'Shouf Shouf 2' uitgesteld amsterdam - De makers van de hitfilm 'Shouf Shouf Habibi!' gaan op korte termijn een film maken die inspeelt op de the ma's die Nederland de laatste weken bezighouden. Het wordt waarschijnlijk een realistisch drama. Regisseur Albert ter Heerdt en hoofdrolspeler Mi- moun Oaïssa werken op dit moment aan het project. Om dat ze hier nu de voorkeur aan geven, zijn de opnames van 'Shouf Shouf Habibi 2' uitge steld tot najaar 2005. Delft: Willem van Oranje-weekeinde delft - Of hij nu de grootste Ne derlander is of niet, museum het Prinsenhof in Delft pakt dit weekeinde uit met een pro gramma rond hun nummer 1: Willem van Oranje. Er staan speciale rondleidingen gepland in het gebouw waar de Vader des Vaderlands op 10 juli 1584 werd doodgeschoten, en over wie een nieuwe expositie is in gericht. De expositie loopt tot en met november 2005. Terpstra wint stimuleringsprijs amsterdam - Het plan voor een documentaire over het leven van de overleden fotograaf San- nes, Sannes Droom van Frodo Terpstra, heeft de Stimulerings fondsprijs Documentaire 2004 gewonnen. De prijs wordt jaar lijks uitgereikt aan het beste filmplan dat in de IDFA Docu mentaireworkshop is ontwik keld. Met de prijs krijgt de win naar een geldbedrag van 125.000 euro, bestemd voor de productie van de film. Een pu blieke omroep zal de documen taire uitzenden. leiden - Stedelijk Museum De Lakenhal heeft op een veiling van het Amsterdam se veilinghuis Christie's het beeld 'Sea ted Monkey' van de Leidse kunstenaar Willem Coenraad Brouwer gekocht. Het museum betaalde het Amsterdamse vei linghuis 18.000 euro voor de aap van ke ramiek. Willem Coenraad Brouwer (1877-1933) had tot zijn dood een eigen bedrijf in Leiderdorp, de Fabriek van Brouwer's aardewerk. Hij is vooral bekend gewor den door de potten en vazen die zijn kunstaardewerkfabriek verlieten. De 'Seated Monkey', melancholiek naar de grond kijkend met het hoofd tussen de schouders, is 81 centimeter hoog. De Lakenhal kan op dit moment nog niet zeggen wanneer het beeld ook daadwer kelijk te zien is voor het publiek. Van het Instituut Collectie Nederland heeft Stedelijk Museum De Lakenhal het schilderij 'Gezicht in het koor van de Pieterskerk in Leiden' van Anthonie van Borssum, uit 1668, in permanente bruik leen gekregen. Het kerkinterieur van de Amsterdamse schilder hing jarenlang in de schilderijengalerij van Prins Willem V op het Buitenhof in Den Haag, zonder dat iemand zich waagde aan de vraag welke kerk op het schilderij nu eigenlijk is weergegeven. Recent onderzoek naar de heraldiek van de talrijke wapen- en rouwborden wees uit dat het de familie wapens betrof van Leidse geslachten. Het vierkante bord boven de preekstoel toont een wapen met drie vedels op een rood veld dat toebehoort aan een van de oudste geslachten in Leiden, de familie Van Swieten. Het hoofdwapen met de drie gouden sterren in een rode band op een veld van zilver is dat van de familie Mathenesse die in het huis Rapenburg 65 woonde. Tot voor kort was dat het Prentenkabinet van de Universiteit. Tot de Franse bezetting in 1795 bevond een groot aantal rouwborden van de Van Mathenesses zich in de Pieterskerk. Met deze nieuwe gegevens werd duide lijk dat het schilderij een gezicht op het koor van de Pieterskerk uitbeeldde. Al leen de preekstoel op het schilderij is nog steeds aanwezig in de kerk. In de Gouden Eeuw profaniseerden de Noord-Nederlandse schilders het kerk interieur als zelfstandig onderwerp. Het schilderen van kerkgezichten werd toen bij uitstek een specialiteit in Utrecht, Amsterdam en Delft, maar niet in Lei den. Misschien verbleef Anthonie van Borssum korte tijd in de stad om de Pie terskerk in schetsen vast te leggen en de ze te verwerken in zijn schilderij. Het schilderen ter plekke was in de Gouden Eeuw nog niet gebruikelijk. Onlangs is het schilderij geheel geres taureerd, met steun ondere andere van de Juniorkamer Leiden. De nieuwe aan winst is vanaf dit moment te bewonde ren in een van de schilderijenzalen op de begane grond van het Stedelijk Muse um De Lakenhal aan de Oude Singel. 'Seated Monkey'. Publiciteitsfoto rotterdam/noordwijk Noordwijker Jurriaan va mag zich een jaar lang 1 naar van het jaar noem kreeg de titel tijdens het nale KunstGala in de Vaj Ontwerpfabriek in Rott Na de landelijke voo maakten 270 aanwezigf keuze uit acht finalist! verkiezing werd voor hi de jaar op rij gehoudt neille werd vorig jaar tot de eerste Kunstena het jaar. door Theo de With den haag/zwammerdam - Een hartewens van veel leden van het Jostiband Orkest werd gister avond vervuld: optreden voor de koningin. In de Grote Kerk van Den Haag gaf het uit verstande lijk gehandicapten bestaande or kest uit Zwammerdam een Oranje Concert voor koningin Beatrix. „Ik hoop wel dat Amalia erbij is." Voor de muzikanten komt het mooiste moment pas na afloop van het concert. Het publiek heeft de kerk verlaten. De Josti's moeten op het podium blijven zitten, want koningin Beatrix komt persoonlijk een woordje wisselen met de muzikanten. Als ze onder begeleiding van de Alphense orkestleider Wim Brussen het podium bestijgt, gebaart mede-orkestleider Lyan Verburg dat ze moeten gaan staan. Cathy Koenraad, het brutaaltje van de Jostiband, wurmt zich naar voren. Ze duwt de konin gin een pakje in haar handen. Het is een roze handdoek uit de winkel waar ze werkt. „Ik heb er zelf Amalia op geborduurd", vertelt ze. Cathy gaat net een stap verder dan de andere or kestleden. Ze buigt zich naar voren en geeft Beatrix drie fer me zoenen op de wang. De ko ningin is er enigszins beduusd onder. Cathy niet, want ze ont dekt burgemeester Deetman in het gevolg. Ze drukt een journa liste haar camera in de handen. „Ik wil op de foto met de burge meester." Het is niet de eerste keer dat de Jostiband uit Zwammerdam voor een koninklijk gezelschap speelt. Prinses Juliana woonde tweemaal een concert bij. Maar het is zoals presentator Jochem van Gelder zegt: „De Jostiband heeft opgetreden in het Con certgebouw en in Ahoy', is op tournee geweest in Zwitserland en Canada, maar het hoogst haalbare is spelen voor de ko ningin." Het concert is door de NCRV opgenomen en wordt op Het mooiste moment voor de Jostiband. Na afloop komt koningin Beatrix persoonlijk een woordje wisselen met de muzikanten. Foto: ANP 1 januari als nieuwjaarsconcert op de buis gebracht. Het vormt de slotaflevering van de docu mentaireserie 'De mensen van de Jostiband' die in december wordt uitgezonden. Een van de muzikanten die met de camera gevolgd wordt, is Theo Verweij. Vooraf zegt hij nog: „Ik hoop wel dat prinses Amalia erbij is, want we hebben speciaal voor haar een medley ingestudeerd." Helaas voor hem komt koningin Beatrix zonder familieleden over de ro de loper de kerk in. Het is overi gens wel de kerk waar Amalia gedoopt is. Om haar rol van oma te benadrukken, krijgt ha re majesteit uit handen van twee orkestleden een cadeau. Als ze het papier eraf heeft ge haald, blijkt het een Jostiband- xylofoon te zijn. In het tweede pakje zit de bladmuziek met de eertijds in eigen huis ontwikkel de kleurennotatie. De gehandi capte muzikanten hoeven daar door geen noten te kunnen le zen. De koningin krijgt dan ook te horen: „Als u 't wilt volgen, het volgende nummer begint in E. Dat is de bruine toets." De Jostiband krijgt op dit con- cert versterking van een aantal vocalisten: sopraan Miranda van Kralingen, zanger René Froger en gospelzangeres Ber- get Lewes. Van Kralingen is een oude bekende voor de konin gin, want zij zong op het huwe lijk van prins Willem-Alexander en prinses Maxima. Ook de Jostiband heeft eerder met de sopraan samengewerkt. Ze was er vijf jaar geleden bij in het Ko ninklijk Concertgebouw en zorgde voor een gedenkwaardig moment door van de trap te vallen. „Ik beloof dat deze keer niet te doen", zei ze eerder deze week bij een repetitie op Hooge Burch. „Maar in de kerk is ook geen trap." Keyboardspeelster Evelien Bie- mond vindt het soms wel lastig om een solist te begeleiden. „Ze zingt heel erg hoog." Als pre sentator Jochem van Gelder vervolgens vraagt wie de dis cussie heeft gewonnen over wie wie dan moet volgen, ant woordt ze: „De Jostiband na tuurlijk, want wij zijn met meer." En dan is nog maar een deel van het orkest meegeko men naar Den Haag. Er zijn te veel muzikanten om allemaal mee te gaan. Bovendien kan niet ieder orkestlid de spanning aan. Wellicht heeft het met de aan wezigheid van koningin Beatrix te maken, maar het is een op vallend ingetogen concert. Er wordt weinig meegeklapt en - gezongen. In vergelijking met eerdere grote concerten zijn uitbundige artiesten als Paul de Leeuw, Ruth Jacott en Frans Bauer thuisgelaten. Als Berget Lewis met haar vette, zwarte stem 'To my Fathers House' in zet, heeft ze geen deinende kerk aan haar voeten. Eén Josti staat op om mee te swingen. Beatrix, commissaris der koningin Jan Franssen, Alphens burgemees ter Nico Schoof en de rest van het overwegend blanke publiek beperken zich tot beleefd luis teren. Bij het onderonsje achteraf legt Teunie Hoogendijk aan de ko ningin de werking van haar keyboard uit. Anke Post wil nog even met majesteit op de foto. Als Beatrix op het punt staat de podiumtrap af te dalen, trekt Hans Zoetenkouw nog aan haar mouw. „Ik heb nog één harte wens", zegt hij. „Uw paarden stallen zien." Hij krijgt het ad vies een briefje te sturen. theater recensie Ruud Buurman Voorstelling: 'Yee-Haal' door Jochem Myjer. Gezien: 18/11 (première), Kleine Komedie, Amsterdam. Te zien: woensdag 27/4, Leidse Schouwburg. Orkanen krijgen altijd een meisjes- of jongensnaam. Het natuurgeweld dat dit seizoen over de Nederlandse cabaret podia raast heet Jochem. Ach ternaam: Myjer. Uit Leiden. Zet een turbo op een sterk verjong de versie van Bert Visscher en je weet ongeveer met hoeveel me ter per seconde luchtverplaat sing je te maken krijgt. Dat weet zijn overwegend jong publiek al sinds zijn debuutpro gramma 'Gegabber' en opvol ger 'Adéhadé'. Tijdens dat laat ste programma stond een flitspaal op het podium, die in werking trad als Myjer te snel praatte. En nu is er dan 'Yee- Haa!' en ook daarbij is het alsof je naar een tekenfilm van Bugs Bunny zit te kijken die te snel draait. Je zou de zuurpruim kunnen gaan uithangen en zeggen: meer van hetzelfde. En dat je er niks .van hoeft te onthouden, want belangwekkende medede lingen vóór de mensheid doet Jochem niet. 'Yee-Haa!' gaat over nilcs anders dan over Jo- Van chem zelf, over zijn fami vriendinnetjes, zijn jeugi schooltijd. Zijn grappen worden vai is Rij heup en verder uit alle sl pioei afgeschoten met hagelp wiel, nen. Het kenmerk van h Quic dat je niet zuiver hoeft te eiger ten en dat het toch altijd We I gens raak is. Lang niet al tijd v even sterk en origineel, s iets zelfs een beetje té ge „Pra Maar wat geeft het: Jochi is, d\ jer zegt in anderhalf uui Dat keer zoveel als een gemii ook cabaretier. Je haalt je gel ik 00 met gemak uit. Bovendii vem\ speelt hij bovenmodaal fan piano en zingt hij een pa ftiit een lied dat helemaal nijgere keerd is. Wie bij Jochem Myjer al; zuurpruim naar binnen niet vrolijk naar buiten I Boys moet zich maar eens lati tegei kijken. Een zaal van Joel de la Myjer zindert al ruim vo kregt vang. En vanaf het mom steec het opwindsleuteltje uit chems rug wordt gehaal neei vioolspelend het podiui rang] knalt is het een feestje. ieidi de pauze, als er damper nee. sa door de zaal klinkt. 0 toen totale positieve beleving 'loeg het bij Myjer. En omdat >p g< ledig slaagt in die opzet, iijns de tekortkomingen met onder het kleed. In anderhalf uur ga je vs jong houden. Want 't is Ooit zonder kind. En dat is-if >ark door Op zi eeuw Ouid stee Boys hem was 1 meni wam elkaa woot iet L Aanc toen pek lewi lal c L )ij D amsterdam/anp - De algehele malaise in de dancescene &T mede aanleiding om de prijzen voor kaartjes vanaf volg met 10 procent te verlagen. De organisatie van dancefeeste J de hand in eigen boezem en vindt de kaartjes veel te duur. p is onderdeel van een groot offensief van ID&T om de toega zen voor evenementen terug te dringen. ID&T begint haar offensief met een verklaring: Iedereen kaart heeft gekocht voor de komende Innercity heeft gek iedereen die nog een kaart koopt, mag gratis iemand mei g Eigenaar Duncan Stutterheim van ID&T zegt dat in vijf jaai kaart voor bijvoorbeeld hun evenement Innercity is geste 65 gulden naar 52 euro. „Uitgaan en naar concerten of gaan, is bijna niet meer te betalen met dit soort bedrage heeft daar zelf aan meegedaan. Daarom moeten we als or de hand in eigen boezem steken. Als marktleiders op d vind ik dat we een punt moeten maken: het is genoeg." laar DE ZEVENDE HEMEL Welke film zou iedereen gezien moeten hebben? Wat is het mooiste boek ooit geschreven? Welke muziek weet telkens weer te ontroeren? Wat is het mooiste kunstwerk aller tijden? Kortom: waarmee is kunstschilder Eric Kerk vliet uit Leiden in de zeven de hemel? Mooiste boek? „Voor mij is dat 'De Donkere Kamer van Damocles', van Willem Frederik Hermans. Om verschillende redenen. De stijl, het verhaal en de locatie. Het verhaal speelt hier natuurlijk in de omgeving. Leiden, Voor schoten. Ik kan me er daardoor heel veel bij voorstellen. Ik heb het boek een jaar of twee gele den herlezen. In de vakantie lees ik altijd van die Forsyth- achtige boeken. Thrillers. Die zijn dan wel niet literair, maar wel heel ontspannend. Verder lees ik veel vakliteratuur." Mooiste cd? „Ik luister naar veel verschil lende soorten muziek. Maar wat er voor mij uitspringt is funky muziek. Vooral van Prin ce. Een speciale elpee of cd kan ik niet noemen, ze staan verspreid, die nummers. Ik vind dat hij ook veel bocht heeft gemaakt, waardeloze muziek, maar die funky songs van hem zijn een klasse apart. Ik speel zelf muziek, puur voor de lol. Ook in een bandje, Juf frouw Jannie. Sax of bas. Het is ontzettend moeilijk Prince na te spelen. Die bas die er net achteraan sleept. En die drums precies bovenop de tel. Dat swingende van hem is weerga loos. Ook andere funky muziek vind ik schitterend. Candie Dulfer bijvoorbeeld. Maar ja, die heeft ook met Prince ge speeld." Mooiste film? „Soms heb ik zo'n manische periode wat kijken betreft. Dan zie ik wel drie, vier films per week. Ik hou erg van films met Tom Hanks. Zoals 'Forrest Gump'. Of 'The Cast Away', helemaal alleen op dat eiland. 'The Green Mile' in die gevan genis vind ik ook prachtig. Ik hou van dat soort films, de rus tige sfeer. Van die Amerikaanse krachtpatserfilms moet ik hele maal niets hebben." Kunstwerk? „Wat mij onder andere heeft beïnvloed is het werk van Gior gio de Chirico, de surrealist. De sfeer die van zijn schilderijen uitgaat, vind ik geweldig. Per spectivisch klopt er geen moer van, maar dat maakt het juist spannend. Bevind hem sterk ondergewaardeerd. Verder ben ik ook beïnvloed door Willink, een beetje, en door Edward Hopper. De leegte in zijn schil derijen, de eenzaamheid. En die strijklichten van hem zijn fenomenaal." tekst: Herman Joustra foto: Dick Hogewoning muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Mark Alban Lotz (fluit), Hanny de Jong (cello), Dingeman Coumou (gitaar) en Henk van Dijk (piano). Gehoord: 18/n, Oudshoornse Kerk, Alphen aan den Rijn. Docenten van de Muziekschool Alphen aan den Rijn is het ge luid een groot aantal adepten te lokken naar de sfeervolle Ouds hoornse kerk. Daar zorgen vier kanjers voor een gevarieerd, spannend concert; voor elk wat wils. Cello, fluit, gitaar en piano zijn de instrumenten waarom het draait, in steeds wisselende formaties. De gitarist Dingeman Coumou is naast uitvoerend kunstenaar ook componist, getuige de ver schillende fraaie composities van zijn hand waaronder 'Pré lude non mensuré' over 'Deep River' met tegendraadse, anti metrische figuren die de sfeer bepalen van de negro spiritual. Het programma staat met na me voor de pauze in het teken van de jeugd; leerlingen van de muziekschool die zelf achter over mogen leunen om kritisch te luisteren naar hun eigen do cent; de rollen omgekeerd! In Dingeman Coumou's 'Chan son sans paroles' voor gitaar, cello en fluit zijn maar liefst drie docenten tegelijk te be wonderen. Hannie de Jong pakt in fraaie donker fluwelige tinten de melodie, waaronder de gi taar vriendelijk, sfeervol een bodempje legt en in een solo muzikaal en geestig antwoord geeft. Dan flitst de fluit met een enigszins hese sensuele klank de dialoog in, via welhaast swingende jazzy lijnen om zo maar weer geruisloos te ver dwijnen. Henk van Dijk laat van zich ho ren in drie preludes van Rach- maninov, en uit de Javasuite (1945) twee preludes van de in Batavia geboren componist Dirk Fock. Het blijft doodzonde dat de klank van de vleugel de neiging heeft tot zwemmen en soms zelfs tot zwammen in de ruimte. Voeg daar veel pedaal- gebruik aan toe en de Ouds hoornse kerk krijgt de akoestiek van een badinrichting. De sterk programmatische muziek met heen en weer slingerende har- pachtige melodielijnen, flam boyante uitbarstingen, absoluut knap gespeeld, laat vooral na tuurgeweld toe, natte en droge moessons die over de sawah ra zen; echter te weinig momen ten voor sfeertekening en stilte. Na de pauze in drie romanti sche miniaturen laat De Jong haar cello kleurrijk zingen, neerdalend in diep donkere schachten, omhoog zwevend tot één hoge zijden lijn in Men- delssohns 'Lied ohne Worte'. Prokofiev's Sonate in vii is een meesterwerkje vo en piano, waarin de pia fortissimo delen wat tev overheerst. Maar is die: prominent aanwezig, di ken de instrumenten el) en op in muzikaal same In het hectisch nerveuz zo razen beiden langs wegen, in heftig schokk passagewerk, waaruit d toon zich fladderend so na gierend losmaakt on gens samen weer in rus vaarwater te belanden, voordat je het weet, zitt kaar weer op de hielen felle, prettig schreeuwe loog. Het korte Andanti een veel ingetogener lie bevende melodieflardei Een spectaculair en pra gespeeld stuk om de av - - id* passend mee te besluiti IDE STELLII Godslastering strafbaar blij* "n Ceef uw mening *z< www.leldschdagbla toe iren Géi "ben ]n t Tc niet u toe rkei

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 20