Alles weten over iconen Collectie Luns levert 170 000 euro op yDe zenuwen bij elke voorstellingy KUNST CULTUUR Jostiband repeteert voor Beatrix Tenenkrommende tenoren =)X speelt eesterlijk et echte voelens Boijmans koopt Bugatti-collectie Qua Draad in Leidse galeries Verbroederen op het Museumplein beeves. Foto: AP yes in nieuwe Spike Lee ood - De acteur Keanu speelt de hoofdrol in de ie film van Spike Lee, >ht Watchman. De op- met de ster van de Ma ks beginnen in januari, ght Watchman is een dthriller naar een boek ies Ellroy. Regisseur Lee vooral bekend door zijn ilcolm X uit 1992 met Washington als activist mensenrechten. tbroek in heater it Henk Westbroek gaat iktober volgend jaar met laretprogramma de Ne- Ise theaters in. De radio zanger, columnist en icus is daarmee een weg ingeslagen. West- aat tot en met februari kleine theaters. Zijn lloze show moet in die tot wasdom komen. In 2005 staan de grote s op het programma. nuziek trok joen mensen dam - Ongeveer 9 mil- Kv snsen hebben vorig jaar nf irland een popconcert of Y I bezocht. Dat blijkt uit tr\ ran het Nationaal Pop it, dat onlangs gegevens r binnenkreeg van circa ivals, kleine en grote po- ran Mojo Concerts. Om- registreren van deze ge- zo bewerkelijk is, komt ituut nu pas met de cij- r2003. En jaar daarvoor 6,8 miljoen mensen de ir de diverse poppodia. theater recensie Maarten Baanders slling 'Marathon' door DOX. n: 17/11 Leidse Schouwburg. is een spel. Maar als je van afhangt? In de jaren len in Amerika de be- lansmarathons gehou- 11 een beetje geld te ver dansten mensen dagen- t ze erbij neervielen, n was dansen ernst. Al- J ervan af. ntheatergroep DOX een hedendaagse 'Ma- Ook in onze tijd zijn er die zichzelf totaal uitle- an iets wat eigenlijk en spel is. In reality-batt- v geven mensen zich J? >t vermaak van de kij- marathon van DOX is terii ity-battle. Tien jonge- eden de ring. In een 2QQ, mdes' dagen ze elkaar ggen wat ze echt voe- irvan ze dromen, waar- rinnaar willen zijn, waar voor zijn, wat ze mooi rernjaan zichzelf of aan een iden. Eerlijkheid en het van een show zijn de Alphense kunsthistorica Karin Braamhorst schrijft lexicon ijkste spelregels. Wie ienv ?n vj p.v. door Annelies Karman alphen aan den rijn - Karin Braamhorst had haar lexicon over ikonen al bijna af, toen ze aan publicatie dacht. In eerste instantie maakte de kunsthisto rica uit Alphen aan den Rijn het overzicht voor haar cursisten. „Ik vond het zonde om alles in mijn computer te laten staan. Het verbaasde me dat de eerste uitgever die ik benaderde inte resse had. Dezelfde week praat ten we over hoe het boek eruit ging zien. Ik was opeens schrijf ster." Inmiddels ligt 'Ikonen Lexicon' in de winkel. Het boek telt bijna vierhonderd pagina's met be grippen, legenden, heiligenle vens, gedichten, theologische verhandelingen, citaten en af beeldingen. „Het voorziet in een behoefte", vindt de schrijf ster. „Over ikonen zijn veel boeken geschreven, maar geen verzameling van begrippen. Dit boek is compleet en toeganke lijk." „Ikonen zijn religieuze beelden die hun oorsprong hebben in de vroegchristelijke en Byzan tijnse wereld", schrijft Braam horst in het voorwoord van haar boek. „Ik ben niet eens re ligieus opgevoed", zegt de Al phense. „Dat heeft het voordeel dat ik een neutrale houding heb. Tijdens mijn studie kunst geschiedenis in Leiden heb ik veel over religie en de bijbel ge leerd. Ik verwonder me nog steeds over de schoonheid van kunst in het algemeen en die van ikonen in het bijzonder. Het is fascinerend hoe mensen iets abstracts als religie om kunnen zetten in iets tast baars." Braamhorst begon vier jaar ge leden met het bestuderen van ikonen. Ze werd gevraagd om een cursus te geven over dat onderwerp. Ze stemde in en schreef het materiaal zelf. „Ik ben in het verhaal gedoken en dat heeft me gegrepen. Ikonen zijn bijzonder omdat het een gelaagde kunstvorm is: je moet er in doordringen om het te be grijpen." Braamhorst is twee jaar bezig geweest met het schrijven van 'Ikonen Lexicon'. Ze deed dit naast haar werk als kunstena res. Voor haar bedrijf Tekens aan de Wand ontwerpt en maakt Braamhorst muurschil deringen die geïnspireerd zijn door de Oudheid. „Ik werk daarbij traditioneel, met pig menten waar ikonen ook mee zijn gemaakt. Ik maak mijn verf zelf', legt Braamhorst uit. „Ikonen hebben een hele rijke geschiedenis", vertelt de schrijfster. In haar boek zijn vijf bladzijden gewijd aan dit on derwerp. Opmerkelijk is de pas sage over het tweede gebod uit het Oude Testament, waarin staat dat het afbeelden van God verboden is. De discussie over dit punt duurde eeuwen. Som migen beweerden dat het niet mogelijk was om God af te beelden, omdat het ging om het 'Woord'. De theoloog Johannes van Da mascus vond in de achtste eeuw dat afbeelden wel mocht. „In het Nieuwe Testament staat dat Jezus op aarde was geweest als belichaming van God", legt Braamhorst uit. „Mensen kon den hem toen aanraken en na tekenen, als ze dat wilden. Deze stroming vond dat je Jezus mocht afbeelden, omdat hij li chamelijk aanwezig was ge weest." De schrijfster bena drukt dat gelovigen ikonen niet aanbidden, maar ze gebruiken Amsterdam - De veiling bij Sot heby's van een verzameling van schilderijen, meubelen, porse lein, zilver, kunst en memorabi lia van oud-minister Joseph Luns van Buitenlandse Zaken heeft 170.000 euro opgebracht. De topstukken waren twee ce remoniële dolken. Een gouden dolk, bezet met smaragd en diamant geschon ken door koning Hassan II van Marokko werd voor drie keer de richtprijs (9000 euro) gekocht door een Nederlandse verza melaar. Een andere verzame laar kocht voor 4560 euro een dolk die de koning van Saudi- Arabië ooit schonk aan de voor malige secretaris-generaal van de NAVO. als hulpmiddel om in contact te treden met de essentie van hun geloof. „Dus als je het zo doet, kun je Christus afbeelden", concludeert Braamhorst. Ze geeft cursussen, schrijft en is beeldend kunstenaar. „Het is druk, maar op een prettige ma nier. Ik houd er van om meer dingen tegelijk te doen en het is fijn dat ik daar de kans voor krijg." Braamhorst is bezig met een nieuw lexicon. Uitgeverij Terra Lannoo wilde vanaf het begin een serie maken van het werk van de Alphense schrijfster. „Mijn volgende boek gaat over kunst uit de negentiende eeuw in Nederland. Nederlandse Karin Braamhorst: „Ik ben niet eens religi eus opge voed." Foto: Mark Lamers schilderkunst was toen erg be langrijk, alleen zagen de men sen hier het toen zelf niet. Ber- lage noemde het de eeuw van de lelijkheid." Braamhorst is het niet met de architect eens: „De negentiende eeuw is boei end en divers. Het is onterecht dat sommige mensen negatief zijn over de kunst van deze eeuw." Het tweede lexicon van Braam horst ligt waarschijnlijk in het voorjaar van 2006 in de boek handel. 'Ikonen Lexicon' - Karin Braamhorst. Uitgeverij Lan noo. Prijs 35 euro door Theo de With zwammerdam - „Ja, ik begin nu toch wel een beetje zenuw achtig te worden. De Alphense Teunie Hoogendijk, gepokt en gemazeld als keyboardspeelster in de Jostiband, geeft het schoorvoetend toe. Ze heeft net gerepeteerd met René Froger en Miranda van Kralingen en is op weg naar de koffie. Het ge sprek wordt ruw onderbroken. „Hallo, ik ben Monique en ik mag vrijdag helaas niet mee." Het is de Jostiband in een not endop. Altijd onverwachte wendingen. De boog kan nooit lang gespannen zijn. Dirigent Wim Brussen, ook een Alphe- naar, weet dat. En dus heeft hij een vast repertoire aan grapjes dat hij afwerkt en dus is er op tijd koffie. Voor de verstandelijk gehandicapte orkestleden zijn zulke veiligheden bakens op de repetitieavond in het dorpshuis op het terrein van Hooge Burch in Zwammerdam. Daarnaast wordt keihard gewerkt. Zeker vanavond, want het is de laatste repetitie voordat vrijdag een concert voor koningin Beatrix wordt gegeven. Omdat orkestleider Brussen eist dat de artiesten met wie wordt opgetreden minstens één keer naar een repetitie komen, is het een drukte van belang: volks zanger René Froger, sopraan Miranda van Kralingen en gos pelzangeres Berget Lewis zijn van de partij. Froger mag als eerste repeteren. Hij voert de klassieker Ach Margrietje van Louis Neefs met de Josti's uit. Het moet een paar keer over. „Wim, mijn vader ligt in het ziekenhuis", roept één van de muzikanten tussendoor. „Doe hem de groeten van ons alle maal als je op bezoek gaat", antwoordt Brussen voordat hij Froger het sein geeft dat hij op nieuw mag inzetten. Na een haJf uur houdt de volks zanger het voor gezien. „Ik moet om half negen in de Are na zijn", meldt hij met een blik op zijn horloge. Froger sluit de verstandelijk gehandicapte mu sici duidelijk niet in zijn hart op de manier waarop bijvoorbeeld Frans Bauer dat doet. Hij trad twee jaar geleden met het or kest op in Ahoy' en werd zo'n beetje doodgeknuffeld door de orkesüeden. Bauer sprak hun taal. Ook Jochem van Gelder, presentator van een aantal kin derprogramma's op NCRV-tele- visie, bezit die gave. Hij presen teert morgenavond het Oranje Concert in de Grote Kerk van Den Haag. „Donderdag allemaal om acht uur naar bed", roept Van Gel der ter afscheid als hij naar buis gaat. Het levert hem hoonge lach op, maar ook de smeekbe de om nog een sinterklaasliedje te zingen. Natuurlijk laat hij zich verleiden en de presenta tor zet 'O kom er eeps kijken' in. In een mum varrujd is het een dolle boel in het dorpshuis. „Zullen we die vrijdag ook maar doen?" Hij beseft ook wel dat het niet kan, want het concert wordt op 1 januari door de NCRV als nieuwjaarsconcert uitgezonden. Het is de slotafle vering van de serie die de chris telijke omroep in december op de buis brengt: 'De mensen van de Jostiband'. Amsterdam - Museum Boij- mans van Beuningen heeft een vijfdelige meubelcollectie van de hand van Carlo Bugatti, de vader van de beroemde auto constructeur, voor 50.000 euro gekocht tijdens een veiling in Amsterdam. De in Moorse stijl uitgevoerde meubels zijn rond 1900 gemaakt en zijn exempla risch voor de werken van de Italiaan. Het Rotterdamse mu seum had ook succes met een bod van 13.145 euro op de zo geheten Mondial-stoel die Ger- rit Rietveld in 1957 met zijn zoon ontwierp. Het topstuk van de veiling, het ook door Riet veld ontworpen Brugmantafel tje. ging voor 69.130 euro over in Amerikaanse handen. muziek recensie Susanne Lammers Concert: Larger than Life door The Ten Tenors. M.m.v Steven Baker en Michael Manikus. Gehoord: 17/11, Stadsgehoorzaal, Leiden. 'Larger than Life' van de Au stralische groep 'The Ten Te nors' beantwoordt aan alle Ne derlandse vooroordelen van een Duitse televisie-show. Het zit gelikt in elkaar en alle num mers worden van hun eigen heid ontdaan. Of ze zich nu be zig houden met totaal suf ge zongen pophits of een uitstapje maken naar het ultra-light klas sieke repertoire, de heren laten zich telkens kennen als man nen die eerst commercieel den ken en pas in een heel, heel laat stadium zich bezig houden met muziek. Het moet vooral mak kelijk zijn en daarom klinkt al les vet, klef of lomp. Meer ver want aan Boney M dan aan de drie tenoren. Echt mooie stemmen lijken er niet tussen te ritten; de groep laat zich splitsen in mannen met een hoogst vibrateuze klas- siekerige aanpak en mannen die een wat poppiger stijl han teren, maar alle tien hebben ze een voorkeur voor hard en on genuanceerd. De arrangemen ten vallen weg door de overda dige versterking; meerstemmig heid is alleen te horen als je je oren dicht houdt. Swingen doet het niet. 'Blame it on the boogie', van de Duitser Mick Jackson vóór het beroemd werd door The Jacksons, is van zijn elastieken ritme ontdaan, is plomp en dof geworden. 'Bohe mian Rhapsody' klinkt als een blinde imitatie, met teveel snik jes en kitscherig pathos. Maar het minst smaakt mij hun aan pak van de opera-tophits. The Ten Tenors begonnen al slecht met een totaal onverstaanbaar en nogal ingeblikt klinkend 'Fu niculi Funicula', maar ronduit stuitend is hun 'Opera without the boring bits'. De vijf 'hoogte punten', waaronder stukjes uit de Faust, de Parelvissers en de Fledermaus, verworden tot ka rikaturale deuntjes, waarin al leen maar wordt uitgedrukt: 'kijk mij eens leuk doen'. lief deloos gebrul, geen idee van frasering, timing of tempo, knerpende stemmen in een on gelijke puinhoop. Na de pauze bakken ze er niet veel meer van. Het Beach-boe- ketje kan er net mee door, de Australische 'folksongs' worden veel te zwaar aangezet en mis sen dus authenticiteit. Alleen de 'Saturday Night Fever'-hits lijken ze echt te snappen. leiden - Textielkunst. Het klipkt truttig, maar acht kunstenaars laten komend weekeinde in Leiden zien dat er met textiel de meest uiteenlopende kunstwer ken rijn te maken. Zij doen dat vrijdag, zaterdag en zondag in galerie Sidac Studio aan de Ho- gewoerd. Omdat ook twee an dere galeries aandacht beste den aan deze kunstvorm, kan worden gesproken van een Leidse Textielkunstroute. Het initiatief voor deze route is genomen door kunstenaaxsfrii- tiatief Qua Draad. Dit bestaat uit acht kunstenaars uit dt? re gio's Leiden en Rotterdam (fiq op enigerlei wijze textiel in hun kunst verwerken. Een van hen is de Leidse buitenkunstenares Ludy Feyen, die eerder dit jaar opzien baarde met een grote installatie van wilgentenen bij de molens van Kinderdijk. De opening van het textielkuns- tweekeinde is vrijdag om 19.00 uur met een performance van kunstenaar en dichter Gerard Huisintveld in Sidac Studio. Op zaterdag rijn er verder nog een drietal lezingen. Zo vertelt Herbert van Hoogda- lem om 16.30 uur over de voortgang van de plannen voor restauratie van het Leidse We vershuis. Op zondag zijn er op nieuw lezingen en workshops. Kitty Zijlmans, hoogleraar mo derne beeldende kunst aan de Universiteit Leiden, sluit de manifestatie om 16.30 uur af. De twee andere exposities in het kader van de textielroute rijn bij Ars Aemula Naturae en galerie Zóne. De tentoonstelling, bij kunstgenootschap Ars Ae mula Naturae aan de Pieters kerkgracht heeft de toepasselij ke titel 'Stof tot nadenken' mee gekregen en omvat werk van Tïlleke Schwarz, Ria van Dijk en Hetty Arens. In Zóne presente ren Hetty Arens. Els van Baarle, Brigit Daamen, Marcella Tessari en Hanke Wiegand hun werk. Wilbert Gieske moet boven zichzelf uitstijgen in kindermusical Wilbert Gies ke en Menno Bentveld spe len vanavond een thuiswed strijd in de Leidse Schouwburg. Foto: GPD overtuigen. Kinderen komen meestal rumoerig binnen, maar na tien minuten rijn ze stil. Dat is een goede graadmeter. Ik ge niet ervan als die kinderen je na afloop bij het uitdelen van de handtekeningen met stralende ogen staan aan te kijken." Familiemusical De Zeven sprong - vanavond Leidse Schouwburg 19.00 uur. amsterdam/anp - Onder het motto Stay Close! geeft een keur aan popartiesten zondagmid dag een verbroederingsconcert op het Museumplein in Am sterdam. Het gaat om onder anderen Blof, Ali B, Kane, K-Li- ber, Lange Frans en Baas B. De moord op filmmaker Theo van Gogh en de gebeurtenissen en spanningen die daardoor werden opgeroepen, vormen de aanleiding voor het gratis toe gankelijke minifestival. Tussen 15.00 uur en 17.00 uur geven de artiesten korte optredens. „Het initiatief hiervoor is geko men vanuit de muziekwereld. Het zou goed kunnen dat zich de komende dagen nog een flink aantal artiesten aansluit", aldus de zegsman van Mojo. Dolf Jansen en Howard Komp- roe presenteren het evenement. De initiatiefnemers roepen met name de jongeren uit alle ge meenschappen in Amsterdam op om vooral bij elkaar te blij ven. De organisatie van het concert is in handen van Mojo. Deze organisatie werd door diverse artiesten benaderd omdat rij recent ook de organisatie van het afscheid van André Hazes en het benefietconcert van Warchild organiseerde. De ge meente Amsterdam onder steunt het initiatief van de ar tiesten. Blof. Foto: GPD door Els Boer leiden - Binnen de overwegend piepjonge cast van familievoor stelling De Zevensprong is Wil bert Gieske (57) met zijn grijze haren een opvallende verschij ning. Hij is weliswaar de oudste, maar weet zijn ruime toneeler varing heel goed te benutten. Vanavond staat hij op de plan ken in zijn geboortestad Leiden. In De Zevensprong, naar het boek van Tonke Dragt, worden fantasie en werkelijkheid in een aangename mix met elkaar ver weven. Schoolmeester Frans - een rol voor Menno Bentveld, bekend van VARA-program- ma's als Jules Unlimited, Her examen en het Jongeren Lager huis - gaat met rijn schoolklas op zoek naar een schat. Zij be landen in Het Trappenhuis, de woning van de graaf, waar zij in een ingenieus decor van ontel bare traptreden de schat uit handen van de enge graaf moe ten redden. Een aansprekende musical ma ken voor een doelgroep van 7+ is niet eenvoudig. Voor Wilbert Gieske is het bovendien de eer ste keer dat hij een zangrol heeft. Met name het nummer 'Welkom in het Trappenhuis' vindt hij erg moeilijk. „Bij elke voorstelling heb ik de zenuwen, een soort wedstrijdspanning, denk ik. Ik ben nu eenmaal geen Henk Poort. Als acteur hoef ik me niet meer te bewij zen, maar als zanger moet ik steeds proberen boven mijn ei gen minimum uit te komen. Ik had al wel in Chorus Line ge staan, maar niet zingend én dansend. Maar dit geeft me wel veel plezier, van zingen krijg je een goed humeur." ,Als Grisenstijn speel ik de slechterik, een etter. Daarbij sta ik tegenover spelers tussen de 20 en 25 jaar oud die erg stevig in hun schoenen staan. Ik heb dan wel meer speelervaring, maar in zingen en muzikaliteit rijn zij mijn meerderen. Het werken met jonge mensen kan ik iedereen aanraden. Er rijn misschien best eigenwijze types bij, maar ze hebben ontzettend veel energie waarin je vanzelf meegaat." De opnamen voor Gieskes rol als Robert Alberts in de soapse rie Goede Tijden, Slechte Tijden gaan naast deze voorstelling ge woon door. „Ze werken daar erg mee. Soms mag ik eerder weg en op woensdag en in het weekeinde ben ik vrij. Ze zijn er zelfs trots op dat ik De Zeven sprong erbij doe. Ik sta nu al vijftien jaar in GTST en toch verveelt dat nooit. De verhaal lijn verandert voortdurend en dus ook mijn personage, zowel in uiterlijk als in karakter. De productie werkt fantastisch, het is een goed geoliede machine met een resultaat waar twee miljoen mensen per dag naar kijken." Leidenaar Menno Bentveld speelt vanavond eveneens een thuiswedstrijd. Zijn rol als meester Frans vraagt heel veel energie, vertelt hij, terwijl hij zijn pruik begint schoon te ma ken. „Fantasie en werkelijkheid switchen snel. Ik heb veel to neel gespeeld, maar nooit ge zongen. Nu doe ik meerdere liedjes, ook vijf- en zesstemmig. In de finale zingt ieder zijn ei gen lied. Het heeft weken ge kost eer dat er allemaal in zat. Voor mij en eigenlijk voor ie dereen is dit een marathon, want wij staan met z'n negenen bijna constant op het toneel." Wilbert Gieske: „Deze musical is leuk, origineel en spannend. Juist ook in een kindervoorstel ling moet je je publiek kunnen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 19