Triade legt de lat steeds hoger KUNST CULTUUR Carré glimlacht van geluk na renovatie Berry visser terug bi' 5 Leiderdorps Kamerkoo lust voor oog en oor 'Jozef in Egypte parel in de kroo Usher grote winnaar bij Music Awards Zilveren Speld voor dirigent Dijkstr dinsdag l6 NOVEMBER 20 Joe Cocker. Foto: GPD Joe Cocker komt terug Amsterdam - Als onderdeel van zijn Heart Soul-tour 2005 geeft Joe Cocker de komende zomer twee concerten in Ne derland. Op donderdag 9 juni staat hij in de Heineken Music Hall in Amsterdam en op vrij dag 10 juni in Martiniplaza in Groningen. De kaartverkoop voor deze concerten begint aanstaande zaterdag. De ko mende weken treedt Cocker, die in 1969 doorbrak met zijn rauwe versie van het Beatles nummer 'With a Little Help from my Friends', op bij The Night of The Proms in Ahoy". EU wil vrijer verkeer kunst Amsterdam - De Europese Unie wil dat kunstwerken en -collec ties in Europa makkelijker de grens over kunnen. Kunst, col lecties en tentoonstellingen stuiten nu bij de grens soms op onpraktische regels over ver voer, verzekering en registratie. De Europese ministers van Cul tuur willen uiterlijk in het voor jaar 2005 advies van een comité van museumdeskundigen, dat door hoofddirecteur Ronald de Leeuw van het Rijksmuseum geleid moet worden. Frammartino loopt binnen Leeuwarden - De film II Dono van de Italiaanse regisseur Mi chelangelo Frammartino heeft de Interregio Competitie van het 26ste Noordelijk Filmfesti val gewonnen. De film gaat over een dorp in Zuid-Italië dat langzaam leegloopt. De Italiaan had voor zijn debuutfilm een budget van 5000 euro. Hij won met zijn prijs 10.000 euro. Veiling sluit Rubens-jaar af Antwerpen - Het schilderij 'het hoofd van Cyrus naar koningin Tomyris gebracht' uit het ate lier van de Antwerpse meester Pieter-Paul Rubens is de aan dachtstrekker op een grote kunstveiling in Antwerpen, vol gende week maandag bij Ber- naerts. De veiling 'Antwerpen onder de hamer' is de afsluiting van het Rubens-jaar 2004. tos angeles/anp - De R&B-zanger Usher is met vier prijzen de grote winnaar gewor den bij de American Music Awards, die zondagavond (plaatselijke tijd) zijn uitge reikt in Los Angeles. Usher werd gekozen tot beste mannelijke artiest in de categorie- en soul/R&B en pop/rock. Ook zijn album 'Confessions' eindigde als eerste in deze categorieën. Het rapduo Outkast sleepte drie prijzen in de wacht bij de American Music Awards, de prestigieuze prijzen die elk jaar worden toegekend aan de beste artiesten in de Ver enigde Staten. Outkast is de beste band in de categorieën pop/rock en rap/hiphop en won met de CD 'Speakerboxxx/The Love Below" de prijs voor beste rap/hiphop-al- bum. Het Outkast-duo bracht een ode aan rap per 01' Dirty Bastard die zaterdag plotse ling stierf. Hij was een van de oprichters van het bekende rapcollectief Wu-Tang Clan. Sheryl Crow werd in Los Angeles verkozen tot beste pop/rockzangeres, Alicia Keys tot beste R&B-zangeres en ook de rapper Jay-Z en latinzanger Marc Anthony vielen in de prijzen. De rockband Bon Jovi kreeg een oeuvreprijs. De uitreiking van de American Music Awards in het Shrine Auditorium in Los Angeles werd in meer dan honderd landen uitgezonden. Een groot aantal sterren, zo als Pamela Anderson, Kelly Osbourne en zelfs tourwinnaar Lance Armstrong, kwam de Awards uireiken. Circa 20.000 geselecteerden kozen hun fa voriet uit de lijst genomineerden. Het was de 32ste keer dat de prijzen werden uitge reikt. De American Music Awards zijn in 1973 opgericht als tegenstrever van de Grammy Awards. aai en De winnaars: Usher en Alicia. Foto: AP De gereno veerde zaal van theater Carré voldoet weer aan de eisen van deze tijd. Minder stoelen, meer beenruimte. Foto: ANP theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'Jozef in Egypte' van Joost van den Vondel door Het Toneel Speelt. Regie: Hans Croiset. Spel: Carine Crutzen, Hylke van Sprundel e.a. Gezien: 8/n, Koninklijke schouwburg. Den Haag Nog te zien: 20/11, schouwburg. Leiden. Bij elke Vondel-productie in Nederland weet je één ding van tevoren zeker: Hans Croiset is de regisseur. In een reeks van jaren heeft hij diverse malen de speelbaarheid van Vondels werk in deze moderne tijd met opmerkelijke ensceneringen aangetoond. Waarschijnlijk tot zijn spijt kan hij die fakkel nog steeds niet overdragen aan de jonge garde. Nog steeds name lijk dreigt hij als Vondels pleit bezorger een eenling te blijven. Dat is op zich ook niet zo ver wonderlijk, wanneer je bedenkt dat aan het speelbaar maken van dergelijk werk hoge eisen aan gedegen vakmanschap van spelers en regisseur worden ge steld. Het is geen gemakkelijke opgave. Vooral als je Vondels taal met strakke versregels zo goed mogelijk wilt handhaven. En die ambitie is bij hem altijd aanwezig. 'Jozef in Egypte' is een nieuwe parel aan de regie- kroon van Croiset. De vormge ving is bijzonder stijlvol, zowel het decor als de kostumering die als klassiek en modern-de sign tegelijk ogen. Vondel haalt zijn stof onder meer uit de Bijbel. In dit tweede deel van de Jozef-trilogie laat hij de titelfiguur werken aan het Hof van Poüfar. Diens echtge note Jempsar heeft haar oog la ten vallen op deze succesvolle knecht Jozef. Uit loyaliteit je- dam besc r.De in d< orde band twei ;eld. aelvf e)en gens zijn meester en uitj ncj piële overwegingen gaat jtviel echter niet op haar overc we( lijke avances in. Even lijk een onverwacht heftige t dering alsnog voor haart len. Als dat uiteindelijk t< .jft< niet gebeurt, is de woede I™" wraak van Jempsar meet Qt loos' idee Dit fatale keerpunt in he t wordt hier krachtig uitge de Op dit moment bereikt h jd WQ teerwerk van Hylke vanL del als Jozef en Carine Ci 0 ULJ. als Jempsar een hoogtep rQ sj in al zijn aarzelingen en d t'ot teitsconflicten, zij in al h niets en niemand ontzie passie en verleidelijkheii zen, vaak geroemd om h IH j turel spel in hedendaags mawerk, laat in deze vo< ling met een geheel and: jori wederom haar grote klas we( actrice zien. mse Voorafgaand aan deze sl je „e telscène is er de rechtliji of )L bouw naar de bewust gt geerde confrontatie, wa< J een snelle afwikkeling vi _og Een volstrekt heldere op pord dus die alle ruimte laat n weer te leren luisteren n |Jt tei klassiek taalgebruik. Dai as de tegenzeggelijk even wen Maar dat lukt snel, voot njeL omdat alle spelers zwan j, wichtigheid weten te mi ^jee] wordt niets onnodig aai )rmu] de toonzetting is zo lich lijk gehouden. Potifar is een flierefluiter dan een I SI biedwaardig heerser. Di ster en de rei der engele "o gecomprimeerd tot één (Ep mentator-achtige figuui ,n de zelfs af en toe bijkans gf viljar Om nog maar te zwijgei et {e Jempsar die zelfs mode: 24 r wanneer zij ronduit haa ctie geerte bekent: „Mijn w< ersav' mijnwet." fdan] ar zul 4~y f y delft/gpd - Zanger, pianist en componist Berry Visser kui '.nu 1 gebrek aan creativiteit en ondernemingsgeest verwijten. ieva door Hans Visser ré. weer als nieuw. Oude ele- Diste betrad, om daar met een André van Duin toonde zijn ninein Beatrix en haar familie de ruim vijftig jaar die hij op dit ondermaanse rondstapt, door Hans Visser Amsterdam - Een koninklijk ge baar voor een koninklijk thea ter. Door aan een lang, wit lint te trekken dat vanuit de nok van de zaal omlaag hing, gaf koningin Beatrix gisteravond het signaal voor vuurwerk op de Amstel. Daarmee begon het Koninklijk Theater Carré in Amsterdam gisteravond aan een nieuwe fase in het nu bijna 117-jarig bestaan. Na een ingrijpende verbouwing is het circuspaleis aan de Am- stel, neergezet door Oscar Car ré, weer als nieuw. Oude ele menten uit die eerste tijd, na allerlei verbouwingen verdwe nen, zijn in ere hersteld en ge ven het gebouw een ongeken de, nieuwe allure. Het leek wel of het theater zelfs glimlachte van geluk. Het gebouw is neergezet als circus en houdt die traditie in ere. Het laatste nummer voor de verbouwing, tien dagen en tien maanden voor de herope ning, was de vrijheidsdressuur van Fredy Knie junior. Gisteren was het de Fransman Philippe Arais die als eerste artiest de piste betrad, om daar met een schimmel een proeve van ho geschoolrijden te presenteren - een koningsnummer in een met recht koninklijk theater. Daarmee begon een program ma als afspiegeling van wat Carré al jaren brengt en wil blij ven brengen, als volkstheater bij uitstek. Te beginnen met een voor deze gelegenheid ont worpen ballet van Hans van Manen, de choreograaf met zo'n bijzondere band met het theater. Zijn 'Live' werd ge danst door het Nationale Bal let. André van Duin toonde zijn topvorm, er was opera en een droom van een luchtnummer uit het Chinese Staatscircus. Je roen Wilms ontroerde met chansons van Jacques Brei en Willem Nijholt, Stanley Burle son, Ruth Jackot, Simone Kleinsma en Pia Douwes bewe zen daarna hun internationale musicalniveau, gesteund door de studente Lucia Marthas. Dat alles op de nieuwe pistevloer, die theatermakers de mogelijk heid biedt om te spelen op di verse niveaus. Youp van 't Hek bedankte ko ningin Beatrix en haar familie voor haar jarenlange bijdragen aan zijn programma's en merk te op dat hij na de voorstelling in Carré het liefst op de fiets naar huis gaat en dat graag zo houdt. Ook justitieminister Donner moet van hem kunnen blijven fietsen, net zoals hij hem 'een eikel' moet kunnen blijven vin den. Zo'n houding en zulke teksten horen bij Carré, dat sinds giste ren meer is dan een volksthea ter. Het is een volkspaleis, waar Oscar Carré trots op kan zijn. delft/gpd - Zanger, pianist en componist Berry Visser kui5.ndt gebrek aan creativiteit en ondernemingsgeest verwijten. de ruim vijftig jaar die hij op dit ondermaanse rondstapt, op muziekgebied flink van zich doen spreken. Niet alleen et °F zikant, maar vooral als organisator. Zo was Visser in 1968 De^(1 van Mojo Concerts en in 1970 medeorganisator van het le 8 t»jj sche Holland Pop Festival in het Kralingse bos in Rotterd ere'Sl der stond hij aan de wieg van het alternatieve muziekfest,os te dora's Box en was internationaal actief met allerlei bijzon: aterproducties. In de loop van dit jaar bracht hij onder de titel When Silei A Song z'n tweede album uit en daarop kreeg hij assist! niemand minder dan Solomon Burke. Toen dat schijfje in werd gepresenteerd, kwamen Willem-Aexander en Mai *ECH feestje luister bij zetten. Wie wil horen hoe de voormalige at ee Mojo zingt (hij stapte eind jaren '90 uit het wereldje), kan !e'e8( op bezoek gaan in zijn grachtenpand in Delft, want de Is.u eU ge< weken organiseert de muzikant gratis concerten. De aftr "D.eKl gegeven op 27 november. Info: www.berryvisser.nl j|nJaP Eigen musicalproducties met een professioneel tintje «1 ek Justi door Annelies Karman leiden - De dertienjarige Mary Phagan werd in 1913 vermoord in een potlodenfabriek, waar ze werkte. Tot op de dag van van daag is niet bekend wie het meisje uit Atlanta, Georgia, om het leven bracht. De musical Pa rade vertelt het verhaal van de verdachten van de moord en de opschudding die de zaak teweeg bracht in het zuiden van Ameri ka. Het Leidse Triade Musical Pro ducties komt met een Neder landse versie van het Broad- waystuk. Alle voorstellingen van de organisatie, die uitslui tend met vrijwilligers werkt, zijn al weken van tevoren uitver kocht. Daardoor hoeft het be stuur van Triade zich niet meer bezig te houden met de promo tie van het stuk. De bestuursle den richten hun blik vooruit, op juni 2005. Dan komt de musi calstichting met de productie Spiegelbeeld in de Leidse Schouwburg. Maar eer het zover is, eerst dus op 17,18 en 19 november de uitvoeringen van Parade in het LAKthéater. „De naam van de voorstellingen is ontleend aan de parade die in Amerika altijd op Memorial Day wordt gehou den. Daar wilde Mary Phagan naartoe op de dag dat zé ver moord werd", zegt Triadevoor zitter Alexander van Mazijk. De stichting waar hij zich voor in zet, kocht de rechten van de musical, die enkele jaren gele den nog op Broadway te zien was. Parade won twee Tony- awards, de Oscars van de musi calwereld. Ajolt Elsakkers, bestuurslid en vocal coach van Triade, noemt het een indrukwekkend stuk. „De gebeurtenissen zijn vrese lijk Die staan in scherp con trast met de muziek, die juist heel vrolijk is. Een dergelijke te genstelling maakt het stuk zeer bijzonder." Elsakkers is een van de schrij vers van van de nieuwe produc tie Spiegelbeeld. Hij compo neert ook de muziek. Net als Robin Hood in 2003 dus een musical van eigen komaf, waar bij Triade ook zelf tekent voor de verhaallijn.Alles zelf doen is toch nog het leukste", zegt Van Mazijk. „Bovendien ben ik een fan van Elsakkers' muziek." Met plezier legt hij uit waar Spiegelbeeld over gaat. „Het is een horrormusical met duistere muzikale begeleiding. Een de mon, die zich kan bewegen door ruimte en tijd, maakt het de hoofdrolspelers in 1800, 1900 en 2000 moeilijk. Het is een stuk met een knipoog naar films zoals Scream." Spiegelbeeld wordt de vierde grote productie van Triade. Van Mazijk en Elsakkers stonden sa men met drie andere bestuurs leden aan de wieg van de stich ting. Dat was twee jaar terug. De vijf oprichters kwamen van studentenvereniging SSR, waar ze meewerkten aan musical producties. „Het viel ons op dat er veel talent rondloopt", blikt Van Mazijk terug. „Met Triade willen wij dat talent de kans bieden om op het podium te staan." Triade werkt met vrijwilligers, waar ook professionals uit de theaterwereld bijzitten. Elsak kers: „De lat ligt bij ons hoger dan bij veel amateurclubs. Ie der jaar houden we audities, zodat de cast steeds anders is. Ik heb het idee dat we goed zijn in wat we doen. De musicals van Triade hebben een profes sioneel tintje." Van Mazijk is het met hem eens: „Kwaliteit is de enige maatstaf bij de audities. Triade staat voor talent en dat hebben onze mensen. Voor Parade hebben ruim honderd mensen auditie gedaan voor dertig rol len. Er is dus duidelijk behoefte aan een organisatie voor musi cals in Leiden", concludeert Van Mazijk. „Dat merkje ook aan de kant van het publiek. Weken voordat de voorstelling in première ging, was het uit verkocht." Beide bestuursleden benadruk ken dat er bij een musical veel meer mensen nodig zijn dan al leen de cast. Het orkest bestaat uit twintig man, daarnaast zijn er teams voor techniek, decor, kleding en catering. „De cast oefent wekelijks, evenals het or kest. En daar komen nog allerlei soorten vergaderingen bij", zegt Elsakkers. „Elke dag zijn we voor Triade aan de gang." De Parade - door Triade. LAK- theater Leiden op 17,18 en 19 november muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Leiderdorps Kamerkoor o.l.v. Peter Dijkstra, m.m.v. Julia Neumann (sopraan), Martine Straesser (mezzo), Stefan Berghammer (tenor), Jelle Draijer (bas) en het Barokorkest van Studenten Oude Muziek, concertmeester Annabelle Ferdinand Gehoord: 14/11, Pieterskerk, Leiden. Wat ongeveer nooit gebeurt, moet nu gezegd worden: met déze uitvoering van het Requi em stijgt Mozart wezenlijk uit boven Bachs Lutherse Mis in G; Amadeus' geest is hier aanwe zig. Peter Dijkstra 'zingt' zijn zwa nenzang te midden van zijn Leiderdorps Kamerkoor. Hij zwaaide zeven jaar (getal der volheid) de scepter, met een natuurlijk overwicht dat zijn weerga nauwelijks kent. Het LKK heeft er welhaast ongelimi teerd de vruchten van geplukt. Na afloop als de Pieterskerk, boordevol tot in zijn beide flan ken, na een doodse stilte in ap plaus uitbarst is daarop een welverdiend antwoord van de burgemeester van Leiderdorp M. Zonnevylle. Laten we voor één keer Bach overslaan om de schijnwerpers te richten op het openingskoor, een Crucifixus van Antonio Lot- ti (ca 1667-1740), een klein maar bijzonder verfijnd acht stemmig werk, zowel homo foon, waarbij één stem de me lodie heeft, als polyfoon (alle stemmen zijn meer of minder melodisch). De licht schrijnen de dissonanten voorzien het werk van een transparante dra matiek. De gezamenlijke koor klank in de oplopende meer stemmigheid is van een omfloerste schoonheid. Hier en daar licht één melodielijn op die zich in het 'crucifixus etiam pro nobis' weer teder vervlecht met de andere melodielijnen tot mysterieuze verstilde har monieën. Dat Peter Dijkstra het charisma heeft om puur te bezielen, toont hij tda zijn directie. Zon der autoritaire arrogantie diri geert hij niet alleen strikt de maat en het tempo, maar hij verbeeldt geheel organisch de diepste essentie van de muziek; dat is ook nog eens een lust voor het oog. Daar staat een man van top tot teen muziek uit te stralen. Mozarts Requiem is van een se rene schoonheid, een wonder baarlijk samenspel van koor en orkest. Dijkstra laat zijn instru mentalisten zingen als waren het menselijke stemmen, die zich voorbeeldig voegen in en rond de koorklank. Al is de tekst nóg zo zwaar 'Dies irae, dies il ia' (dag van toorn... en vonnis) met dreigend, niettemin beeld schoon gevoileerd barokkoper en jagend bevende violen, het orkest veert in samenspel met het koor, gedragen op de A/vie- ken van de dirigent. Als een be- aar ee schroomde rouwstoet rergif voor stap het graf tegei roetb treedt, zo werkt het ork In ju met een zangerige fago rwed die, warme lichte troml club naar het koor toe. an d Die balans blijft, ook al avate LKK zich na een lichtvc »ebbe rie. eleison concentreei Griel geweldig fraaie open sl ia hei monie in het 'eleison'. 'gedie dere plaatsen profilerei e vve pranen zich in ragfijne iet di zoals in 'Salva me, fons an In (red mij, bron van gen: evenals in "Voca me cu ètroff dictis (roep mij, met de ierid genden)' dat volgt op dert de bere consonanten van 'Confutatis maledictis' Had de tenor Stefan Bf mer in Bachs Luther: gesproken moeite mei en klankzuiverheid, nabgn ze herstelt hij zich. In kwartetten die het Req ek - P is mengen de vier stem afg de solisten subliem tol 1; loriet met één krachtig erden omstraald door een ga ligen nuances. Flexj Vlak voor het eind, in li delch Aeterna, dansen koor Frites nogmaals intens gelijkj Zijlat kleine vreugdevolle sta i pasi voorwaarts, waarbovei op e vrouwenstemmen parier ja: 'eeuwig licht' uitstralei Jpval Mozarts 'Ave Maria' aliusan heeft de spirit om Ama ken guurlijk te laten herrijz !wee zijn voortijdig graf, zó het en van zwaartekracht cpalist klinkt deze groet. leiderdorp - De gemeente Lei derdorp heeft Peter Dijkstra, de scheidend dirigent van het Lei derdorps kamerkoor, de Zilve ren Speld toegekend. Naar het oordeel van burgemeester en wethouders heeft het muzikale gezelschap zich onder zijn lei ding kunnen ontwikkelen tot een waardig ambassadeur van de gemeente. Dijkstra, die het koor vanaf 1997 onder zijn hoede had, ver trekt binnenkort naar Stock holm voor een studii Ü.j/S1 conservatorium. De s| 55 j hem uitgereikt bij hei,2 ven besproken afscl 5 cert met het Leiden^, merkoor in de Pietef. 1 Leiden. enk: zijn. 'se ïan iet si

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 18