Een opmerkelijk optreden van Wies Cavé Wethouder: raadslid mo opstappen LEIDEN REGIO 'Nietin paniek raken, maar de wet toepassen' TV West weigert s] over Jezus als home Sterrewacht ontde verwant zonnestell Rel rond tekst in advertentie Informatiecentrum kinderopi HDC 972 zaterdag 13 november 2< Afval vaker weg in Stationsgebied leiden - De gemeente gaat van af maandag vier keer per week afval ophalen op de Steenstraat en de Stationsweg. Bewoners en bedrijven kunnen voortaan op maandag, woensdag en vrij dag tussen 17.30 en 18.00 uur en zaterdag tussen 17.00 en 18.00 uur hun vuilniszakken buiten zetten. Ambtenaren gaan de naleving van de regels voor het aanbieden van afval intensiever controleren. Meer dere dagen per week inzamelen in de avonduren gebeurt al lan ger in de Haarlemmerstraat en zijstraten. Daar heeft deze aan pak, volgens de gemeente, ge leid tot een spectaculaire daling van de hoeveelheid zwerfafval. Gevangenisstraf voor messteek den haag - Negen maanden cel met aftrek van voorarrest. Dat werd gisteren voor de Haagse rechtbank geëist tegen een 28- jarige Leidenaar, omdat hij in juli een 49-jarige stadgenoot met een keukenmes in zijn schouder stak. Dat gebeurde nadat slachtoffer en dader in de woning van de oudste eerst co caïne gebruikten en daarna ru zie kregen over verdovende middelen. Ze pakten allebei een mes, waarna de 49-jarige man op de trap in de portiekwoning werd neergestoken. Hij liep een slagaderlijke bloeding op. De precieze toedracht van de steekpartij bleef onopgehel derd. Bezoek delegatie uit Buffalo City leiden - Leiden krijgt van zon dag 14 tot en met zaterdag 27 november bezoek van een dele gatie uit 'zusterstad' Buffalo Ci ty. De delegatie bestaat uit raadsleden, politieagenten en mensen van justitie, brandweer en gezondheidszorg. Zij laten zich door Leidse organisaties en instellingen inlichten op het gebied van hiv/aids, rampenbe strijding en misdaadpreventie. In Diaconaal Centrum De Bak kerij is op zondag 21 november tussen 13.00 en 17.30 uur de manifestatie 'Buffalo City in de picture'. Vanaf 13.30 uur is er een panel-zaalgesprek over aids en aansluitend een gesprek over 'leefbaarheid'. Actie voor mantelzorgen leiden - Onder het motto 'Laat de mantelzorger niet barsten' wordt donderdag het werk van mantelzorgers onder de aan dacht gebracht. Op het Stad huisplein staat van 13.00 tot 17.00 uur een zes meter hoge mantel, waar actiekaarten met handtekeningen worden verza meld. Die gaan in december naar ministers en kamerleden. De actie wordt gehouden om dat er vanwege bezuinigingen een steeds groter beroep wordt gedaan op mantelzorgers (mensen die zorg bieden aan een familielid of vriend), die soms geen mogelijkheden heb ben om de zorg eens aan een ander over te laten. De actie in Leiden wordt georganiseerd door de Leidse Vereniging van Mantelzorgers en Thuiszorg Groot Rijnland. Egyptische hoogleraar islamologie voelt zich nog steeds veilig door Silvan Schoonhoven vervolg van voorpagina De Egyptenaar Nasr Abu Zayd schreef een vrijzinnig boek over de Koran en werd met de dood bedreigd door fundamentalisten. Ze wisten zelfs bij de rechtbank voor elkaar te krijgen dat Abu Zayd van zijn vrouw moest scheiden. Met haar vluchtte hij naar Leiden, waar hij nu alweer tien jaar woont en werkt als hoogleraar islamologie. Voelt u zich onveilig? „Nee. Ik neem de bus, ga naar huis, ga naar Amsterdam. Ik voel me niet bedreigd, persoon lijk. Wel als burger. Als het ver keerd gaat met dit land, beïn vloedt dat mij ook. Ik wil dat dit een veilig land blijft, net zoals ik dat hoopte van Egypte." Heeft u ooit met bedreigingen te maken gehad? „In Egypte wel. Hier niet, maar wie weet wat er nog gebeurt. Ik ben niet terughoudend in wat ik zeg. Ooit had ik een uitzen ding bij de Nederlandse Mos limomroep, met een alternatie ve recitatie van de Koran. Daar kwamen heel veel boze reacties op bij de omroep, maar geen vervelende telefoontjes. Ik merk ook niets van afwijzende blik ken van Nederlanders op straat. Ook niet als ik een Arabisch boek lees in de trein. Ja, et is eens een bus doorgereden toen ik bij de halte stond op het Noordeinde. Maar ik woon in een blanke buurt, mijn buren en ik hebben eikaars sleutel en geven de planten water als de ander op vakantie is. Ze halen dan de post van de mat, ook toen daar een keer een post pakket bij zat. Zijn jullie niet bang dat er een bom bij zit, vroeg ik ze. 'Nee', zei de buur vrouw, 'jij bent niet een per soon die mensen willen do den'." Had ze gelijk? Zijn fundamen talisten er niet in geïnteres seerd om u te doden? „Ik denk het niet, nee. Omdat ik niemand beledig. Toen ik in de problemen kwam in Cairo, hebben zelfs de fundamentalis tische studenten verklaard dat ze het niet met me eens waren, maar me wel respecteerden. Dat sluit natuurlijk niet uit dat ik ooit een gek tegenkom met een pistool of een mes." U bent naar Nederland ge vlucht omdat uw leven gevaar liep in Egypte. Is het niet iro nisch dat Nederland nu ook verandert? „Ik hoop niet dat het land ver andert. Het is een land met problemen die de hele wereld heeft sinds 11 september. Ne derland is geen uitzondering. Media verwachten nu dat ik de islam ga veroordelen in inter views. Dat ik spreek over de is lam als een conservatieve reli gie en dat moslims niet tegen het moderne leven en de de mocratie zijn opgewassen. Nie mand is geïnteresseerd in een analyse of vragen als 'wat is de islam?' "Wat zijn moslims?' Ie mand vroeg me: ziet u de moord op Theo van Gogh als een nieuwe fase in de 'botsing „Ik ben niet de persoon die ze willen doden", zegt de Leidse hoogleraar Nasr Abu Zayd. Foto: Mark Lamers der beschavingen?"' En? Is het dat? „Het is een misdaad. Een bloe derig misdrijf. Geen 'fase in een botsing van beschavingen'. Geen keerpunt in de geschiede nis van dit land. Politici zeggen: de oorlog is begonnen. Maar een oorlog tussen wie en wie dan? Dit is een mediaprobleem. Die willen het gevoel van drei gende oorlog bevredigen." U gaat toch niet zeggen dat de moord en de steeds scherpere tegenstellingen door de media zijn bedacht? „Dat niet, maar het gevoel van onveiligheid en angst wel. De angst voor fundamentalisme heerst in het hele westen. Na tuurlijk is er reden voor angst: de aanslagen in Casablanca, In donesië en Madrid zijn echt. Die in Amsterdam ook. Er is geen volmaakt veilige plek meer. Er zijn twee manieren om met die angst om te gaan: het beredeneren of het verster ken. Van de media verwacht ik dat ze de toestand rationalise ren. Amerika wil het versterken, om er allerlei buitengewone wetten doorheen te drukken. De media hebben daar ook een rol bij gespeeld. Veel Ameri kaanse films spelen in op het thema 'terrorisme' en de oorlog ertegen. Als een burger een misdaad begaat, moeten we niet in paniek raken, maar ge woon de wet toepassen." Maar wat als het niet om 'ge woon' een moord gaat, maar om een misdaad waar een or ganisatie achter zit, met een programma? „Misdaad kan ook georgani seerd zijn, zoals de maffia. Wat het ook is, de wet moet worden toegepast. Als je woede en pa niek toestaat, keren we terug naar een primitieve beschaving. Iedereen zou er bang voor moeten zijn dat mensen het recht in eigen hand nemen. Misschien nam Mohammed B. de sharia (wetgeving volgens de Koran) wel in eigen hand. Als wij hetzelfde doen, door mos keeën en basisscholen in brand te steken, doen we hetzelfde. Beangstigend. Daar komt geen einde meer aan." Welke actie moeten moslims in Nederland ondernemen? „Ik denk dat de meesten dat al hebben gedaan, door duidelijk te maken dat ze de misdaad veroordelen. Om hun reputatie als moslim te zuiveren. Niet- moslims moeten niet de hele is lam straffen voor de misdaden van één groep. Toen Van Gogh werd vermoord, kop ik niet sla pen. Wat waren de drijfveren van die jongen? Die moeten we onderzoeken. Om te voorko men dat het opnieuw gebeurt. Welke omstandigheden maken bepaalde groepen of individuen gewelddadig?" Heeft Theo van Gogh zelf voor die 'omstandigheden' ge zorgd? „Ja, hij heeft veel woede veroor zaakt." Heeft hij u ook kwaad ge maakt? „Natuurlijk, de dingen die hij zei hebben me heel boos ge maakt. Maar het enige ant woord daaróp is een woord, niet een moord. Boos zijn is een natuurlijke reactie als iemand de groep vernedert waartoe je behoort. Als hij had gezegd: Egypte is een stom land, Egyp- tenaren zijn dom, dan was ik ook boos geweest, en niet om dat alle Egyptenaren nou zo briljant zijn. De vraag is niet waarom mensen boos zijn, maar hoe dat ze tot geweld kan drijven." In deze krant zei u drie jaar geleden dat het beter is om geen grappen meer over de is lam te maken. „Dat vind ik nog steeds. In mijn geschriften en colleges ben ik heel kritisch. Maar ik verneder niemand. In Cairo waren er meisjes die gesluierd in de klas wilden zitten. Iedereen is vrij om te doen wat hij wil: een kort rokje, gesluierd, wat dan ook. Maar als docent heb ik het recht om het gezicht van een leerling te zien als die een vraag stelt, of examen doet. Ik dring er dus op aan dat ze haar ge zicht laat zien. Mijn collega's zouden zo'n meisje pesten of vernederen, haar inwrijven dat ze lelijk is bijvoorbeeld. Dat doe ik niet, ik pas alleen maar de re gels toe. Met respect, zonder noodzaak om iemands gevoe lens te beschadigen. Je kan ook een grap maken over mijn huidskleur, over zwarten, over homoseksuelen. Dat moeten we allemaal niet toestaan, dus ook niet over moslims. De taal van kritiek moet een verfijnde, een beschaafde zijn." Kan u zich voorstellen dat u ooit opnieuw uw spullen op pakt en naar een ander land vlucht? „Twee jaar geleden kreeg ik een aanbod voor de universiteit van Berkeley in Amerika. Met een prima salaris. Toch ben ik in Leiden gebleven. Want in de VS bestaat niet de vrijheid die in Nederland heerst." Hoe gaat het met de rechts zaak in Egypte, die u van uw vrouw moest doen scheiden? „Onveranderd. De situatie is nog steeds 'bevroren'. Het von nis kan onmogelijk worden uit gevoerd. Egypte beschouwt ons nog steeds is man en vrouw, alleen die groep fundamentalis ten niet." De Leidse zangeres van het le venslied Wies Cavé gaat vol gende week in Almelo waar schijnlijk het meest opmerkelij ke optreden van haar leven verzorgen. Op woensdag zingt zij het lied 'Het huisje bij de brug' aan het ziekbed van de tante van Karin Weggeman, de 59-jarige Dinie. „Mijn tante heeft kanker en is niet meer te genezen. Ze pro beert nog alles uit het leven te halen maar helaas is dat niet meer zo veel. Ze is zo ziek dat de crematie waarschijnlijk niet meer lang op zich laat wach ten", aldus een geëmotioneer de Weggeman. „Onlangs heb ben wij de cd 'Het beste van Wies Cavé' gekocht omdat mijn tante het nummer 'Het De Blauwe Steen, die al 700 jaar in de Breestraat ligt is het symbolische middelpunt van de stad Onder redactie van Tlmoteus Waarsenburg en Eric-Jan Berendsen TELEFOON O 71 53 56 424 huisje bij de brug' zo mooi vindt en daar veel goede herin neringen aan heeft. Haar jeugd, volgens mijn tante haar mooi ste tijd, heeft zich namelijk af gespeeld bij een huisje bij een brug. Ze vindt het lied zó mooi dat ze het nummer één keer van haar leven live wil horen voordat het ook bij haar cre matie wordt gedraaid. Want ze heeft nog maar heel kort te le ven." Via de platenmaatschappij kreeg Weggeman uiteindelijk het nummer van de oud-pla- tenproducent Gerard Kluts, nog steeds een goede vriend van Cavé. „Als iemand zoiets vraagt, kan je dat natuurlijk niet weigeren. Wij gaan naar Almelo en vragen daar uiter aard niks voor", laat Kluts we ten. „De cd van Wies wordt nog heel veel in het oosten en noorden gedraaid. Van de plaat die 15 jaar geleden uitkwam, zijn zo'n 7000 singles verkocht. Daarnaast staat het bewuste liedje ook nog op de verzamel- cd '15 Jaar Wies Cavé." Kluts en Cavé gaan volgende week woensdag naar Almelo om de doodzieke vrouw 'een hele mooie dag te bezorgen'. „De hele familie is zeer emo tioneel en vindt het geweldig dat we komen", aldus Kluts. „Ik begrijp dat ook het televi sieprogramma Hart van Neder land is benaderd, maar dat hun komst nog niet zeker is. Wel ze ker is dat Wies de laatste wens van die doodzieke vrouw gaat vervullen." Eindelijk een veld Aan het zwervend bestaan van Lighting Leiden komt morgen officieel een eind. Dan wordt namelijk het huurcontract on dertekend tussen de american footballclub en de gemeente dat de sporters bindt aan een eigen veld op de Boshuizerka- de. De ondertekening vindt om één uur 's middags plaats, voor de wedstrijd tegen de Gronin gen Giants. Lightning Leiden had sinds mei vorig jaar geen veld meer. Na overleg met sportwethou der Ruud Hessing, Sportbedrijf Leiden en de Leidse Sport Fe deratie slaagde het bestuur van de club erin een nieuwe locatie te vinden. Daarbij werd zij ge holpen door 'Kale' Jan Ouds hoorn van Leefbaar Leiden. Lightning traint en speelt voor lopig voor drie jaar aan de Bos- huizerkade. Eric-Jan Berendsen door Eric-Jan Berensden leiden - Wethouder Ron Hille- brand (Ruimtelijke Ordening/Pv dA) is woedend op gemeente raadslid Daniël van Schoonder- woerd den Bezemer (Leefbaar Leiden). De naam van Van Schoonderwoerd staat onder een advertentie die deze week in het Leids Nieuwsblad is geplaatst en waarin Leiden een 'stad van vluchtende ondernemers' wordt genoemd. In de advertentie, geplaatst door ondernemer Jan Verbaan, wordt de afdeling Bouwen en Wonen van de gemeente ervan beticht ondernemen in Leiden onmogelijk te maken. Verbaan heeft verschillende bouwplan nen maar krijgt daar geen ver gunningen voor. Wethouder Hillebrand overweegt juridi sche stappen en vindt dat Van Schoonderwoerd geen raadslid meer kan zijn. Hillebrand distantieert zich van de tekst in de advertentie. „Ik voel me als verantwoordelijk wethouder gegriefd en bele digd. Ik wil in ieder geval een rectificatie en gebeurt dat niet, dan overweeg ik een kort ge ding aan te spannen. Het is voor mij ondenkbaar en onaan vaardbaar dat Van Schoonder woerd nog verder als raadslid kan functioneren. Als een raadslid kritiek heeft, zijn er voldoende andere kanalen om die kritiek te uiten." In de advertentie worden on dernemers, aannemers, archi tecten, detaillisten en particu lieren opgeroepen hun grieven gei se bij Van Schoonderwoer yg te leggen als zij gedupei door de afdeling Bou* WRP Wonen. „Ons doel is I e, voegd gezag duidelijk te |ge dat het ondernemen dot om d afdeling onmogelijk wo jj maakt", zo luidt de tekst nteje met uw ervaringen zoi iabe| goed gedocumenteerd i |en e val kunnen inzetten. De na^e vol. Projectontwikkelaar Qjger wers en architecten mij CZWJ stad Leiden en het eraj wordt hoe langer hoe m dernemersonvriendelijk en Van Schoonderwoerd dverm zemer is zich van geen over] bewust. Volgens hem is tom nemer Jan Verbaan tjent woordelijk voor het p waj van de advertentie en houd daarvan. „En heeft mij gevraagd de op die advertentie te bi gfh en er een zwartboek van ken die dan in de gei raad kan worden bes. Vandaar mijn naam e iorp foonnummers. Ik kan ra ndaa stellen dat Hillebrand k erdo over de advertentie, m ange Verbaan is nog veel kwaï betei „Dat klopt", laat Verba pde gevraagd weten. „Ik be ïeme dend. Leiden wordt ste istrie aantrekkelijker voor o laat i mers en dat pik ik nie ifors Voor mij is de maat vol k. Da al diverse keren gep: aan met Hillebrand in gespri ipste ken maar hij is arrogant de ve gert dat. Vandaar dezej. tentie, die nog maar hel is. Er volgen er namelijkr en de teksten in die ad ties liegen er ook niet on den haag/leiden - RTV West weigert een reclamespot uit te zenden waarin de vraag wordt gesteld of Jezus homo was. De regionale omroep vond het spotje onnodig kwetsend. West acht het bovendien niet ver standig en gepast om - zeker gezien de recente ontwikkelin gen in het land - de reclame te laten zien. Met de spot wil schrijver Walter Kamp zijn boek Judas promo ten. Volgens zijn uitgever Plato Publishers laat de 'erotische thriller' zien dat Christus ho moseksueel was en daarvoor werd gearresteerd en t( veroordeeld. DE De weigering van RTV ieent volgens Kamp een 'uit Qet discriminatie en hot?r ze door fundamentalen sl christenen'. Het boek Ilad ontstaan van 'extremism lu*z achterliggende religies' l de verklaren, aldus de schri5816 De spot is tot eind decei ov®r regionale televisiezent J>_e zien. Bovendien plaatst gever advertenties in d; en tijdschriften en wori derden posters versp Amsterdam. oord gen bi lege die roke: t als pane col leiden - Sterrenkundigen van de Leidse Sterrewacht hebben een sterrenstelsel in wording gevonden, dat nauw verwant lijkt aan het onze. De Leidse as tronoom Klaus Pontoppidan vond een zeer jong stelsel van misschien een paar honderd duizend jaar oud, waarin zeer veel waterijs, koolzuurijs en koolmonoxide-ijs te vinden is. In het centrum staat een jonge ster, die vermoedelijk krachtig genoeg is om te zijner tijd het bestaan van een waterrijke we reld, zoals de aarde, voor mil jarden jaren mogelijk te maken. Pontoppidan deed de ontdek king met behulp van de Spitzer ruimtetelescoop van de NASA. Dit in augustus 2003 gelanceer de instrument is bij uitstek ge schikt om zeer zwakke warmte straling in het heelal te meten. Hemellichamen die te zwak, te koud of te ver weg zijn om met normale telescopen te zien, kunnen daardoor toch worden gevonden. Heel gemakkelijk was de speurtocht niet. Het nieuwgevonden stelsi amper licht. Daarom Pontoppidan gebruik v; klicht' dat afkomstig is nr dere stelsels. De Sterrewacht van de siteit Leiden heeft sindi jaren een jen en ecu speciaal labor 1 d ingericht dat speurt i1 bouwstenen van leven ijw?c re delen van het heela Raymond and Beverly Laboratory for Astri wordt gezocht naar beeld zuurstof, water e zuurgas in andere ster seis, omdat die op lel den. Dat er in de omhulsels ge sterren ijsbrokjes deeltjes met een ijslaat komen, was al bekend. 1 eerst is nu echter dit sto de pl den in een ring die op i ^erk de aarde vergelijkbare Igere van de ster af staat. Pc sief 2 dan denkt dat dit ijsho istus stof ooit tot een 'bin 'el neet' zal samenklontei dan veel op de aarde zal vol] emin 'e echt 'orde maat anne lekoi Wies Cavé zingt volgende week in Almelo aan het ziekbed van een stervende vrouw. Archieffoto: Taco van der Eb leiden - Er komt een informa tiecentrum over kinderopvang aan het Noordeinde in Leiden. In het centrum, gerund door kinderopvangbedrijf B4Kids, kunnen ouders terecht voor in formatie en met vragen. Niet al leen over opvangmogelijkheden maar ook over de zorg voor kin deren in het algemeen. Eventu eel worden mensen doorverwe zen naar andere instanties. (ad Het idee voor het centn |ga|€ stond na een tevredenl derzoek, waarin ouders ven dat de telefonische baarheid, de informatie bieibe ning en de klantensen ieweg B4ïQds nog konden ver Mos b: Het centrum gaat in ap eiefoc Het komt aan het No< 54 en het is zes dagen geopend, en daarna koopavonden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 14