Presentator Ongebreideld consumeren kan niet me door leugen weg bij BNN MEDIA 'Ze blèren ze allemaal mee, die ouwe Focus-hits. Geweldig!' Smits5 gids voor aankomende sterren Gluren naar Max via de schotê Kinderen kiezen grootste nieuws Veel kijkers naar uitvaart Van Cogh Straatsma gaat ELLEgirl leiden Chris Silos had geen rijbewijs ?p«rL, 'Voor wie zijn kansen wil vergroten: ken dit boek uit uw hoofd' bi tt Hilversum - Kinderen kunnen vanaf vandaag via internet hun belangrijkste nieuws van 2004 kiezen. Het NOS Jeugdjournaal en het Schooltv-weekjoumaal openen dan een website waar kan worden gestemd. Er is keu ze uit dertig onderwerpen. Ein de dit jaar stelt het Jeugdjour naal met de stemmen een top tien samen voor het jaarover zicht op 30 december. Hilversum - De crematieplech tigheid van de vorige week ver moorde cineast Theo van Gogh trok dinsdag veel tv-kijkers. Tussen 16.50 en 18.00 uur ke ken er gemiddeld 1.893.000 mensen naar. Voor dat tijdstip is dat een hoge score. Dat blijkt uit gegevens van de Stichting Kijkonderzoek. De gebeurte nissen in crematorium De Nieuwe Ooster in Amsterdam waren bij NOS Actueel recht streeks te zien via Nederland 2. Amsterdam - Het tijdschrift EL LEgirl heeft een nieuwe hoofd redacteur. De 26-jarige Carmen Straatsma volgt per direct Ceci le Marinx op, die hoofdredac teur is geworden bij Elle. Dat liet uitgever Quote Media we ten. Straatsma was chef tekst bij het tijdschrift. Daarvoor werkte ze bij de bladen Slam en Rush on Amsterdam. ELLEGirl, het jongere zusje van vrouwentijd schrift Elle, heeft een oplage van bijna 100.000. Hilversum - Radio- en televisie presentator Chris Silos (35) is de ze week op staande voet ontsla gen door BNN. Bij zijn aanstel ling heeft hij de jongerenomroep ten onrechte wijsgemaakt dat hij over een rijbewijs beschikt. De leugen kwam aan het licht toen Silos onlangs betrokken raakte bij een aanrijding in een lease-auto van BNN. De jongerenomroep zag zich genoodzaakt Silos - die eerder naam maakte met het SBS- nachtprogramma 6Pack - op straat te zetten. Het vertrouwen is beschaamd, zegt een woord voerster van BNN. „Chris heeft zich niet aan bepaalde afspra ken gehouden. Daardoor werd de basis om verder te gaan wel erg smal." Ze benadrukt dat zowel directie als overig personeel het vertrek van Silos betreurt. „Wij vinden het allemaal erg jammer. BNN had nog grote plannen met hem." Silos trad begin dit jaar bij BNN in dienst. Hij maakte filmpjes voor tv-programma's als The world according to BNN en Met 1 been in de finale, het speciale magazine dat BNN maakte tij dens de Paralympics in Athene. Hij is vooral bekend als 'side kick' van dj Wouter van der Goes in het middagprogramma Wout! op 3FM. Als 'personal as sistant' reisde hij tijdens de uit zending door het hele land om verslag te doen vanaf opmerke lijke locaties. Het is nog niet duidelijk of het radioprogram ma bezig is met een opvolger voor Silos. Op het team van Van der Goes, die in de zomer de - naar Yorin FM vertrokken - populaire Ruud de Wild opvolgde, rust klaarblijkelijk geen zegen. De sidekick in de studio, Fleur van der Kieft, vertrok al binnen en kele maanden. Zij gaf toch de voorkeur aan tv, en werkt nu achter de schermen bij het pro gramma I love the Betuwe. Van der Goes presenteert het pro gramma nu met Astrid de Jong, de vroegere side-kick van De Wild. Hilversum - Veel Nederlanders zitten diep in de financiële problemen. Reden voor RTL 4 om het rap om zich heen grijpende budgettaire malheur tot the ma te verheffen van een nieuwe tv- reeks. Meteen in de eerste aflevering van Geen cent te makken komt de meest voorkomende oorzaak aan het licht: het ontbreken van een gedegen huishoud- begroting. „Veel mensen weten niet eens precies wat er elke maand binnen komt, laat staan wat ze uitgeven", aldus besparingsdeskundige Marieke Hensel- mans. Presentator Peter van der Vorst en Hen- selmans bezoeken vanaf vanavond we kelijks mensen die kampen met financi ële moeilijkheden. Henselmans, gespe cialiseerd in 'meer doen met minder', doet hen tips aan de hand om hun geld zorgen het hoofd te bieden. En dat is hard nodig, zo toonden cijfers van het CBS begin deze week aan. In de eerste helft van dit jaar werden er 66.000 schuldsaneringen uitgesproken. Dat is dertig procent meer dan in dezelfde pe riode vorig jaar. Gemiddeld moet er een schuld van 30.000 euro worden wegge werkt. Volgens budgetvoorlichtinginsti tuut Nibud staat één op de drie huis houdens stelselmatig rood. De vette jaren, met als motto 'geld moet rollen', zijn voorbij. Dat blijkt ook uit het grote aantal aanmeldingen voor het pro gramma. Journaliste Henselmans, die verbonden is aan het Infocentrum Zui nigheid met Stijl (www.zuinigst.nl), en kele boeken over consuminderen op haar naam heeft staan en regelmatig schrijft voor onder meer het blad Ge noeg, de opvolger van de Vrekkenkrant: „Ik moet er wel bij zeggen dat een hele hoop mensen dat deden in de hoop dat RTL een flink deel van de schuld zou af lossen. Maar daar kan natuurlijk geen sprake van zijn." heeft gekocht en gigantisch rood Puur omdat ze geen flauw idee van hun inkomsten en uitgaven, bijvoorbeeld giro-enveloppen aan die nog niet waren openge Verder hadden ze er niet aan g belastingaftrek van de hypoth te regelen, iets dat al gauw een honderd euro per maand scheel Het betreffende stel is echter ve kansloos, betoogt Henselmans ze geadviseerd om zo snel mog schuld af te lossen en dan te spaj een buffertje. Voor hen was allee helder financieel overzicht een v ldo1 eye-opener." Het tweede veel vo 'f® f mende praktijkvoorbeeld betreft jarige met een genereus uitgavei Marieke Henselman en Peter van der Vorst. Foto: GPD/RTL/Nick van Ormondt Een gedegen begroting is van groot be lang, zo wordt meteen duidelijk in de eerste aflevering. Henselmans: „We zijn op bezoek bij een stel dat net een huis troon. „Ze belt voor 500 euro p maand, uitgaan en kleding slokkJ eens 600 euro op. Samen precies ienr dubbele van haar inkomsten. En T hebben we het nog niet eens ove®r' en andere vaste lasten. Het gevo K' schuld van 7000 euro, bijeen geli ^ei? de beruchte kredietverstrekkers.'Sm De toon van Geen cent te makkea gewekt, verzekerd Henselmans. rersi simpele maatregelen is al heel w '00* sparen. Opladers van mobiele tefSsk of scheerapparaten uit het stopc trekken als ze niet worden gebru scheelt op jaarbasis al gauw tien euro's. Bezuinigen is leuk, verze IX Henselmans, helemaal omdat h( te merken is aan het volume van temonnee. De besparingdeskun g merkt bovendien een omslag in sJ langen naar ongebreideld consu g „Steeds meer mensen zijn gaan e dat hun welzijn niet evenredig n groeit als de welvaart toeneemt. Berrlt de Lange Geen cent te makken, RTL 4, 20.. it-A ékc eto lorzc sda; :on< kaai 071 WAAR ZIJN ZE GEBLEVEN? Thijs van Leer: „Mijn werk heeft altijd een mengeling gehouden van dat theatrale en dat frivole, swingende." Foto: GPD/Henk Rodrigo Eens waren ze beroemd, nu hoor of zie je ze weinig meer. Hoe is het toch met die Bekende Neder landers van weleer? Vandaag Thijs van Leer (57). door Flip Versteegh lathum - „Mijn vader speelde fluit. Ik herinner me niet anders dan prachtige Bachklanken in huis. Maar het was niet zijn be roep, hij zat in behang en vloer bedekking. Fluitspelen deed hij uit pure passie. Dat heb ik van hem meegekregen. Hij maakte me duidelijk dat het belangrijk ste bij muziek maken is mensen te ontroeren. Muzikaal waren we het helemaal eens." „Toch was de flüit niet het eer ste instrument dat ik leerde. Ik was drie toen mijn moeder mij pianoles begon te geven. Ze legde een plankje voor me neer met daarop een geschilderd toetsenbord. Elke toon had een eigen figuurtje. Poppetjes, dier tjes, in verschillende kleuren. Met één vingertje leerde ik hoe ik dè foetsen uit elkaar moest houden. Nog steeds is voor mij de 'E' blauw. Nooit heeft ze mij gepusht, mijn moeder. Maar op mijn zesde was ik wel klaar om naaf een pianojuf te gaan." „Met mijn moeder, 82 jaar is ze nu, ben ik pas naar Rome ge weest. Er werd een beeld van Santa Theresa onthuld, ge maakt door een goede vriend. Bij die gelegenheid werd ook mijn lied Santa Theresa ge speeld, heel erg mooi. Ik heb staan huilen. Het was ook zo indrukwekkend. Daar ben je dan in het Vaticaan. Zelfs de paus was er nog even." „Bach thuis en in de kerk waar we heen gingen. Als puber ge raakt door bebop, mineurjazz. Ik denk dat het wel klopt dat mijn latere werk altijd een men geling heeft gehouden van dat theatrale en dat frivole, swin gende. Ik prijs me gelukkig dat veel van mijn kinderen ook vol op met rriuziek of theater bezig zijn. Ik speel graag met ze." „Die topjaren met Focus, wat hebben we veel meegemaakt. Ik zou er een boek mee kunnen vullen. Het was wel slopend, maar je wist toen niet beter. Zo'n tournee door de VS. Ben ik trots op, want geen enkele Ne derlandse band heeft het zo ver geschopt. Wij hadden niet al leen hits maar, waren ook live ongelooflijk populair, tot aan de grootste stadions toe." Ach, die egobotsing tussen mij en Jan Akkerman, er is zo veel onzin over geschreven. Jan en ik waren vrienden, voelden el kaar perfect aan. We hebben gi gantisch veel plezier gehad. Het uit elkaar groeien is begonnen met die uitverkiezing van Jan tot beste gitarist van de wereld. Die ongelooflijke moest op het podium worden waargemaakt, vooral in de VS. Dat waren veel te hooggespannen verwachtin gen. Bovendien, Focus was meer dan alleen een topgitarist. Zo kwam de betonrot erin." „Waar ik het meeste spijt van heb, is de breuk in Focus na de eerste hit House of the King. Jan was er bij gekomen maar zat eigenlijk nog bij Brainbox. Hij wilde twee leden vervangen door mensen uit zijn band, en hij stelde mij voor de keus. Ik stemde toe en ontsloeg twee maatjes van het eerste uur, Martijn Dresden en Hans Kleu- ver. Vreselijk, heb ik nu nog last van. Hans is volop blijven mu siceren. Martijn kwam ik laatst tegen. Hij zwerft dakloos in Amsterdam, is helemaal de weg kwijt. Tragisch, maar ik kan niks voor hem doen." „Het mooie is dat Focus zojuist herrezen is. Met mijn stiefzoon Bobby Jacobs op bas, Jan Du- mee op gitaar en de drummer van toen, Pierre van der Linden. We doen de helft oud werk en de rest is nieuw. Er is ook al een cd, Focus 8. Hoe het kan weet ik niet maar we zijn weer enorm populair, toeren ons he lemaal gek: Engeland, Mexico en wat zo grappig is: heel veel Zuid-Amerika. Daar zijn we toen nooit geweest. Maar onze platen verkochten er wel heel goed. En dus zien we nu bak kers, bouwvakkers en bank mensen van onze leeftijd staan. En die blèren alle oude hits mee. Geweldig!" „Naast Focus doe ik nog ont zettend veel andere dingen. Ik componeer, bijvoorbeeld op de Franse teksten die mijn Anne- lies schrijft. Heel mooi, Brel- achtig, ontroerend en filoso fisch. En ik maak een pianop laat, al het Focus-werk voor kla vier. Oh ja, en een loungeplaat. Is weer eens iets heel anders." Woonplaats: Lathum Was bekend door: Dwarsfluit, orgel, piano, jo delen, voornamelijk in de popgroep Focus (1969-1978), die zojuist is heropgericht Grote hits: House of the king, Hocus Pocus, Sylvia Hoogtepunt: Meermaals goud in de VS, bezoek aan het Vaticaan Dieptepunt: Ontslaan van twee Focus-le- den van 't eerste uur Verdient nu de kost met: Royalties, Focus-optredens, musiceren in diverse gezel schappen, componeren Nog herkend op straat: Ja, maar meer in het buiten land dan hier Het laatst in 'de bladen': Hou ik niet bij door Martin Ruesink enschede - Er is meer in de ether dan je vermoedt. Kun je via een normale satellietont vanger al honderden tv-zenders ontvangen, met een iets grotere schotel pakje er zo 2000. Paul Rillmann plukt zelfs dagelijks beelden uit de lucht die niet voor het grote publiek bestemd zijn. Max Westerman die op een dak in New York zijn zinne tjes repeteert en live-beelden vanaf een tank in Irak, Rillmann ziet ze en zet ze op video of dvd. Een petje, een mok of een Kop spijkers Pretpakket. Rillmann (72) krijgt regelmatig een atten tie voor bijzonder beeldmateri aal dat hij trouw verstuurt naar de redactie van zijn favoriete tv- programma. Voor Rillmann schuilt de grootste beloning in uitzending van de fragmenten die hij met zijn 1,10 meter grote schotel uit de ether heeft ge plukt. Zoals dat merkwaardige item onlangs, van een specta culaire autobotsing die zich on der de ogen van een Ameri kaanse tv-verslaggever afspeel de. Het filmpje was te zien op een van de 2000 zenders van over de hele wereld, die Rillmann met zijn schotel kan ontvangen. Minstens zo interessant zijn de zogenaamde 'feeds' die de En- schedese marktkoopman in zijn speciaal ingerichte tv-kamertje kan ontvangen. „Dat zijn ruwe beelden die met een satelliet verbinding naar de studio's worden gestraald. Ik heb zo wel eens bij wijze van spreken mee gereden op een tank in Irak. Li ve, ja. Heel raar, als je beseft dat er opeens van alles kan gebeu ren." Rillmann is een halve eeuw ge fascineerd door tv. Al eind jaren '50 lukte het hem om buiten landse zenders te ontvangen die ver buiten het bereik van de meeste huiskamers bleven. „Ik had een grote, draaibare anten ne op het dak, waarmee je van juni tot en met augustus Spaan se, Portugese, Noorse, Zweedse en Deense uitzendingen kon ontvangen. De atmosfeer in die maanden maakte dat mogelijk. Stel je je er niet al te veel van voor, hoor. Soms zag je drie naarden/anp - De X-factor, een must voor sterren. Onder deze titel heeft talentscout en Idols- juryvoorzitter Henkjan Smits een boek geschreven voor aan komende popsterren. Het boek is een gids voor iedere Neder lander die 'het wil maken in de popmuziek'. De X-factor ver schijnt 22 november bij uitge verij The House of Books. Sommige sterren straalden het altijd al uit, maar sinds de Idol- sjury met de X-factor op de proppen kwam om het ondefi nieerbare te benoemen, is de naam niet meer weg te denken bij beginnende sterren. De X- factor is van essentieel belang om een echt popidool te wor den, weet Smits. „Het is de syn ergie tussen al je talenten; dat kleine beetje meer als je al je ta lenten bij elkaar optelt", zo licht Smits zijn boektitel toe. „Het is overigens de X-factor die je ook nodig hebt bij een versierpoging en als je gaat sol liciteren." Dat was echter niet de aanlei ding voor het boek. Smits kreeg via zijn website steeds meer vragen van mensen die het ster rendom ambieerden. „Bijvoor beeld vragen van mensen die zeggen heel goed te kunnen zingen, maar toch niet doorbre ken. Tja, daar geef je dan niet zo maar even antwoord op", al dus de scout. Daarbij kwam het verzoek van twee uitgeverijen om een boekje met tips uit te brengen. „Zo werd een gidsje al snel een gids." De X-factor telt 180 pagina's in pocketvorm. Smits benadrukt dat die ook voor de ouders van de ster in de dop is bedoeld. „Veel ouders denken bij zo'n talentenjacht als Idols: 'Geef mijn kind toch een kans', maar vaak realiseren ze zich niet waar ze hun kinde ren aan bloot stellen. Er komt zó veel bij kijken. Managers, platenmaatschappijen, stylis ten, een imago opbouwen, net werken." In de X-factor gaat Smits op al deze onderdelen in, vaak gelar deerd met voorbeelden van an dere artiesten, zoals Herman Brood, Within Temptation, Xander de Buisonjé, Krezip, De Dijk, Linda, Roos en Jessica, Ka ne en Candy Dulfer tot groothe den als Madonna, Michael Jackson, David Bowie bie Williams. De 'handleiding voor is opgebouwd in drif stukken: voorbereiding, ke kant en het 'intermwg, el jnar onderdeel. Aan het Smits nog wat regels, hij geen garantie voor bestudering van het „Maar wie zijn kansen groten: ken dit boek,1'An hoofd." Zijn Gouden e'F" artiesten die het stevb' ambiëren is: zelfkenn langrijker dan zelfovert Henkjan Smits: De X-ft [t must voor sterren. 9044312189. Uitgeverij Books, prijs €9,90. Het schijnt op 22 novembei ;eze eto tep Paul Rillmann tussen de satellietontvangers en andere apparatuur in zijn televisiekamertje: „Ik loop van de jaren al zó veel opgenomen." Foto: GPD/George Nusmeijer keer hetzelfde hoofd van één omroepster naast elkaar. Met een beetje geluk vloeiden die beelden samen tot één hoofd, maar voor hetzelfde geld zag je het volgende moment helemaal niks meer." Al ver voor de introductie van de videorecorder voor thuisge bruik nam Rillmann zijn eerste programma's op. „Af en toe nam ik met m'n filmcamera wat van tv op. Ik moet die film pjes nog ergens hebben liggen, maar ik weet echt niet waar. Ik heb in de loop van de jaren al zo veel opgenomen." Sinds een jaar of tien speurt hij met satel lietontvangers de ether af. „De fijne kneepjes heb ik geleerd op een club van satellietgebrui kers. Je kunt niet zomaar met een gewone schotel van 60 cen timeter doorsnee alles ontvan gen. Het heeft ook geen zin om je ontvanger op de Astra-satel- liet te richten, daar zie je lang niet alles mee." Kennis van zaken, dat is alles wat je volgens Rillmann nodig hebt om beelden te ontvangen die niet altijd voor de ogen van buitenstaanders zijn bedoeld. Het beeldscherm, de satelliet ontvanger en de video- en dvd- recorders die in het tv-kamertje staan opgestapeld, hebben geen spectaculaire bedragen gekost. De schotel met een doorsnee van 1.10 meter staat gewoon buiten voor het achter raam. Rillmann: „Af en toe draai ik 'm, krijg je weer andere zenders." Een kleine demonstratie maakt duidelijk wat hij de afgelopen weken onbedoeld te zien kreeg: Max Westerman, die avond aan avond (Nederlandse tijd) op zijn bekende New Yorkse stu diodak staat te repeteren voor dat hij in het RTL Nieuws te zien is. Westerman klaagt steen en been over de 'vreselijke brom' die op zijn geluidsver binding met Nederland zit. Ver volgens verzoekt hij de camera man dringend om de camera zó hoog te richten, dat het notitie blok in zijn handen onzichtbaar blijft. Rillmann geniet van dit soort beelden, die ongecodeL de lucht te plukken zijl j Kopspijkers ook een st gestuurd waarin een v geefster van RTL die o] zg zending wacht zit te kl met een van de presen Ze hebben het over scl 1 cor kopen en op een gege< b ment zegt die verslagg iets in de trant van: ik 1 ontzettend nodig plas; er is hier nergens een 1 Een woordvoerster vai r VARA bevestigt dat Ko J wel eens beelden heef van Rillmann. „Van da^ mensen moeten we h( beetje hebben." Het z< naar pareltjes met ver;1 gen, gekke bekken en Q wachte gebeurtenissei nikenwerk, en het woi makkelijker. Rillmann overtuigd dat omroep slaggevers zich meer e bewust zijn van ongen j kijkers op de straalvero u „Ik heb wel eens geziei expres uit beeld stappj ze in de uitzending kol

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 20