REGIO 'Het helpt niet om bij elk incident stil te staan' .c* 'Minder vandalisme, de laatste tijd' 'Je moet altijd opletten' 'Dag en nacht politie hier kan toch ook niet' Rust NAVRAAG moet een deel van hun burgerrechten worden afgenomen, nerlid Geert Wilders. Hun geloof verdraagt zich niet met de tische rechtsstaat en daarom moeten ze uitgesloten wor den van de lilaers en Spruyt proberen vrijheden mans rechten aan te tasten' van onder- wijs en ver- Wilders haalt zijn idee uit een conservatief programma dat en is door Bart-Jan Spruyt van de Edmund Burkestichting. tellen zijn juridisch onhaalbaar, meent jurist JAN-PETER en' ide Universiteit Leiden, gespecialiseerd in mensenrechten- om :ien 1 bel lie if zomaar, moslims deze nter ontnemen? ósch is het mogelijk dat er in zou Iwet een uitzondering wordt van voor moslims. Een twee- arsfjeerderheid in de Eerste en (amer volstaat. Maar daar- Nederland het discrimina- vaijd schenden uit het Europese voor de Rechten van de >n moslim die geen school zonjjging mag oprichten kan i eei iden tot het Europees Hof elpi de. Dan zal Nederland de ten aanpassen. Of uit de EU ang stappen." zuil iek f Spruyt schrijft de Koran eldlijke wetten voor, het- niet verdraagt met de de- iche rechtsstaat. Kan be- i Scètg van de rechtsstaat geen n voor deze maatregel? ïl is het mogelijk om groe- sluiten van bepaalde reeh aar een objectieve recht- Sjig voor bestaat. Ik denk echter niet dat er een objectieve ng denkbaar is, die de rechters van het Europees Hof zal en van de noodzaak om een complete geloofsgroep deze e ontzeggen. En als die er is, dan zou je ook alle christe- ten uitsluiten. De Bijbel geeft immers ook leefregels." P PI DINSDAG 9 NOVEMBER 2004 niyt zegt dat moslims zelfde grondrechten van ande- erkennen. Dan kunnen ze zelf toch ook geen aanspraak p die rechten? irrai isenrechtenverdragen bevatten wel clausules die zeggen zijn grondrechten niet mag misbruiken om die van een te perken. Maar die clausules gelden alleen voor indivi- e rij et voor groepen. Op moslims als groep zijn ze dus niet er assing, maar op Wilders en Spruyt zelf wel: die proberen >ord ins rechten aan te tasten. Precies hetgeen ze de moslims it er 1. Daarom zou Wilders zich voor het Europees Hof waar in d :niet kunnen beroepen op zijn vrijheid van meningsui- 3 int een moslimorganisatie nu een klacht tegen hem indien- ïs discriminatie." af, oniparten van Wijk archieffoto: Mark Lamers UIT DE ARCHIEVEN s ov gd ^54t Dinsdag 9 November ïgo en- Donderdag aanstaande zal het vijfentwintig jaar geleden 'd ip een terrein nabij de Rijnsburgerweg te Leiden de Anna-kli- lan( Orthopedie werd geopend. Aan die gebeurtenis is in de terlijke betekenis de naam verbonden van Mejuffrouw Anna Groll, de vrouw, die door grote giften en kapitaalvorming de van de kliniek mogelijk maakte en gedurende vele jaren als se-penningmeesteresse der Vereniging voor Misvormden igen op voortreffelijke wijze heeft gediend en bevorderd, der jaren steeg niet alleen het aantal beschikbare bedden 180, doch werden ook tal van reorganisaties en uitbreidingen vnhnische outillage tot stand gebracht. De aanvankelijk be- ^orthopaedische werkplaats is uitgegroeid tot een groot be niet alleen kunstledematen en orthopaedische schoenen imaakt, maar ook chirurgische instrumenten, mergspijkers, peratietafels aan toe. 179, vrijdag 9 november EIM - Champignons kweken in cellen van bloembollenkwe- lehoort in de Bollenstreek straks op grote schaal tot de mo- en. Een aantal bollenkwekers heeft wel interesse in deze ntwikkeling. De cellen worden immers slechts vijf maanden ebruikt voor bollenopslag. lief Leidsch Dagblad wel f buidel: c lei >P opri ind we rsp >cht' r zo Berjj deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na 2,50 (afdruk van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op gironummer v. HDC Media b.v., Postbus 2,1800 AA Alkmaar, onder vermelding van igblad, ANNO d.d.(datum van plaatsing) of door contante betaling aan van het Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Leiden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd. COLOFON Leidsch Dagblad irectie: B M. Essenberg >il: directie hdcuz@hdc.nl redactie: Jan Geert Majoor, Iriaan Brandenburg lil: redactie ld@hdcnl OOR it 82, Leiden, tel 071-5 356 356 54.2300 AB Leiden. •p-5 356415 1*071-5 356325 ten fa* 023-5 '50 567 VERKOOP m.b.t. 3661 023-5150543 3677 071-5 356 300 lus kunnen contact opnemen 3636 iratis) 5196800 lt TiN aling (acceptgiro) alleen aut ine) p/j €216,90 ons een machtiging verstrekken «tisch afschrijven van het 'geld ontvangen €0,50 korting VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt een toeslag van €0,50 aan portokosten per verschijndag. Voor zaterdagabonnementen geldt €0,60 per zaterdag. GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging: 0800-1711 (gratis). Mobiel. 072 - 5196800. ma t/m vr. 07.30-17.00 uur; za: 08.00-13.00 uur (als op zaterdag voor 12 00 uur wordt gebeld, wordt de krant dezelfde dag nabezorgd. Wie tussen 12.00 en 13.00 uur belt. ontvangt de krant op maandag.) AUTEURSRECHTEN Alle auteursrechten en databankrechten ten aanzien van (de inhoud van) deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbehouden. Deze rechten berusten bij HDC Uitgeverij Media BV c.q. de betreffende auteur. HDC Media BV, 2004 De publicatierechten van werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie zijn geregeld met Stichting Beeldrecht te Amstelveen. HDC Media BV is belast met de verwerking van gegevens van abonnees van dit dagblad. Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om gerichte informatie over voordeelaanbieding en te geven, zowel door onszelf als door derden Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt u dat laten weten aan HDC Media BV, Afdeling Lezersservice, postbus 2,1800 AA Alkmaar Moslimorganisaties in Leidse regio reageren rustig op bedreigingen Moslimorganisaties hebben de Nederlandse overheid gevraagd om permanente bewaking van islamitische gebou wen en instituten. Na de bomexplosie giste ren bij een islamitische basisschool in Eindho ven en verscheidene in cidenten in het week einde (onder meer in Groningen, Huizen, Bre da, Rotterdam en Am sterdam) nemen ge meenten stuk voor stuk maatregelen. Je moet altijd alert zijn", vindt Driss Ben Hammi, woordvoerder van de Marokkaanse moskee in Alphen. Bij de politie Hollands Midden zijn geen gevallen bekend van brandstichtingen in een mos kee of andere aanslagen tegen islamitische instellingen. „Er zijn nog geen gekke dingen ge beurd, we leven blijkbaar in een rustig gebied, maar we zijn in deze periode wel extra alert. We houden ook via de wijkagenten de vinger aan de pols", zo meldt een woordvoerder. Een enkele ouder van de Leidse islamitische basisschool Er-Ri- seleh aan de Stadhouderslaan heeft bezorgd opgebeld over de veiligheid op de school, zegt di recteur C. Schmeitz. Volgens de politie is er geen reden tot be zorgdheid. Schmeitz: „Collega's vragen we goed op te letten. De conciërge heeft vanmorgen nog even rondgekeken of hij niets vreemds zag. Maar ja, dat doet hij eigenlijk altijd wel. Net als elke school hebben we af en toe last van vandalisme. Dat wordt zelfs minder, de laatste tijd." Vooral in de hogere groepen staan leraren van Er-Riseleh stil bij de moord. Maar het norma le lesprogramma gaat gewoon door. „We proberen hier het beste uit de leerlingen te halen. Dan helpt het niet om bij elk in cident stil te staan." Aan de Universiteit Leiden lo pen ten minste drie opiniema kers rond die zich mogelijk be dreigd zouden kunnen voelen vanwege hun opvattingen over de islam: Paul Cliteur, Afshin Ellian en Nasr Abu Zayd. De eerste twee hebben verklaard dat ze zich niet aangesproken voelen door de gebeurtenissen van vorige week. In universi teitsblad Mare zegt Ellian dat hij maanden geleden wel be dreigingen kreeg, maar nu niet meer. Cliteur - zijn naam is ge noemd in een van de bedreigin gen op internet - slaat al enige tijd een gematigder toon aan in het islamdebat. Hij voelt zich ook niet bedreigd, zegt hij. Leidenaar Nasr Abu Zayd is ge vlucht uit Egypte nadat hij een liberaal boek over de Koran had geschreven en fundamentalis ten him pijlen op hem begon nen te richten. Ook hij treft geen bijzondere maatregelen na de moord op Van Gogh. Woordvoerder Van Amerongen bevestigt dat de universiteit maatregelen neemt als perso neel aan 'serieuze bedreigin gen' blootstaat. „Als mensen aan de universiteit bedreigd worden, dan worden er maatre gelen genomen. Maar of dat nu het geval is, daar doen we geen mededelingen over." Silvan Schoonhoven Moslimorganisaties mogen de overheid om permanente bewaking van isla mitische gebouwen en instituten hebben gevraagd, bij Al-Fath - de Marok kaanse moskee in Alphen aan den Rijn - maken ze zich niet veel zorgen over de gevolgen van de moord op Theo van Gogh. „Je moet altijd opletten", ver woordt oud-voorzitter Driss Ben Hammi de heersende gedachte. „Voor de zomervakantie is er nog een benzinebom tegen de ramen gegooid. Zonder resultaat, overigens." „De man die Van Gogh heeft gedood noemen we radicaal moslim. Hoe noe men we de Nederlanders die zulk extreem gedrag vertonen als reactie op die moordpartij? Wij weten geen naam te verzinnen." Driss Ben Hammi treedt op als woordvoerder van de Marokkaanse moskee in Alphen. „Op het ogen blik gaat hier alles goed. We houden wel rekening met excessen, maar dat doen we altijd. Zoals een rij-instructeur in Marokko altijd tegen de begin nende automobilist zegt: 'Jij gaat nu de weg op. Elke weggebruiker is knet tergek, behalve jij. Jij moet daarom zorgen dat er geen ongelukken komen.' We zullen dus waakzaam zijn. Je moet altijd alert zijn in deze wereld." De politie houdt in elk geval ook een oogje in het zeil, geeft een woordvoer der van de gemeente Alphen aan den Rijn aan. Of en welke extra veiligheids maatregelen zijn getroffen om de Marokkaanse moskee, de islamitische ba sisschool An Noer en eventueel de Turkse moskee te beschermen tegen aan slagen, wordt niet bekendgemaakt. Vorige week, aan het einde van de dag waarop Theo Van Gogh is vermoord, gaf wethouder Groen in 't Wout in zijn functie van loco-burgemeester aan dat het gemeentebestuur in goede samenwerking wil blijven investeren in de plaatselijke multiculturele samenleving. Groen in 't Wout, de districtschef van de politie Rijn- en Veenstreek, en de huidige voorzitter van het moskee bestuur Elyahyaui spraken toen over de angst dat de moord op de filmmaker kon leiden tot tweespalt in de samenleving, waarvan de Marokkaanse of de Islamitische gemeenschap in Alphen en omgeving het slachtoffer kan wor den. Afspraak is dat de politie direct wordt ingeschakeld indien dat nodig is. Nancy Ubert De kapotte ramen in de deuren van de Noord- wijkse moskee Arrahman zijn dichtgetimmerd, de glasscherven zijn opgeruimd. Maar de schrik zit er goed in, vertelt een moskee-gan- ger die liever niet met zijn naam in de krant wil. „De laatste tijd hadden we geen proble men meer. Eerder zijn er wel fietsen kapot ge maakt en waren er pesterijen, maar dat is meer dan een jaar geleden." Dat er juist nu weer iets gebeurt, in de week na de moord op Theo van Gogh, is volgens hem dan ook geen toeval. De vraag is nu: wat kunnen ze doen? „Wij zien hier nooit politie", zegt de man, die meteen in de rede wordt gevallen door een ander. „Nou ja, destijds inderdaad wel." Hij was er zelf niet bij vrijdagnacht, maar hij zal er in elk geval op aandringen dat er vanavond twee mensen bij de poort gaan staan om een oogje in het zeil te houden. „Het is de heilige nacht van de rama dan en dan wordt het hier hartstikke druk met mensen, kinderen van vier tot en met vrouwen van tachtig. Dan doen we zelf wel iets." Buiten de moskee blijft het bij woorden, voor zover hij weet. „Een vriend van mij liep met twee kinderen bij de Albert Heijn. Toen hoor den ze roepen: 'Ik ga de Marokkanen dood maken'. Maar dat waren kinderen, die praten waarschijnlijk hun ouders na." Het incident van vrijdagnacht beangstigt hem veel meer. „Dat was serieus. Stel je voor dat iemand bij jou thuis de ramen ingooit. Door wat in Eind hoven is gebeurd ben ik nog banger geworden. Als wij aan het bidden zijn - glas is zo kapot. Dan kunnen er gemakkelijk slachtoffers val len." Angst is er minder in moskee Al Imaan aan de Sassenheimse Hoofdstraat. A. Zirar wijst met een bij binnenkomst op het alarm en de brandslang. Ook hier is wel eens wat gebeurd. „Een paar maanden geleden waren de ramen kapot, een man die hier vandaan kwam zag jongens een stoeptegel pakken en heeft ze ge lukkig ervan kunnen weerhouden daar iets mee te doen." Aan de achterkant van het ge bouw, bij de parkeerplaats, laat Zirar een scheur in de muur zien. „Daar is iemand te genaan gereden, en dat kan niet per ongeluk zijn geweest", zegt hij wijzend op de stoep rand die er voor ligt. De afgelopen week bleef het echter rustig rond de moskee. „En we zijn niet extra bang. We hebben goed contact met de burgemeester en anderen in Sassenheim. Je weet het natuurlijk nooit met dronken mensen of gekken. Maar wat kunnen we doen als we bang zijn? Dag en nacht politie hier kan toch ook niet." De mannen die bijeen zijn om te bidden had den tot voor kort nog nooit van Theo van Gogh gehoord. Zij zouden anders op zijn uitia- tingen hebben gereageerd.Als een Nederlan der iets zegt over mijn geloof, dan loop ik ge woon door. Laat hem maar praten zegt L. El Idrissi. Zijn geloofsgenoot in Noordwijk weet wel wat hij zou doen als hij een vernieler van de moskee te pakken zou krijgen. „Ik pak hem aan zijn oor en laat hem een weekje bidden. Daarna geef ik hem aan bij de politie. Dat is een grapje hoor!" Annelieke Slappendel LEIDEN. 16.00 UUR Het is stil langs de Oude SingeL Nog mistig ook, op de ze vroege zondagmorgen. Zo vroeg dat zelfs de kerk klokken nog niet zijn ontwaakt, die met hun gebeier we kelijks de serene rust verstoren langs het water dat strekt van de McDonald's tot snackbar De Drie Vissers. Het is een tijdstip waarop je nog niemand op straat ver wacht. Af en toe fietst een hockeyer voorbij, brak en slape rig- Wat bezielt een mens om vroeg op te staan als het niet per se moet? Een hengel, zo blijkt. Ter hoogte van een garagebedrijfje dat er al veertig jaar zit, vlakbij de Haven, heeft iemand zijn dobber uitge gooid. Hij staart ernaar. De visser is van gevorderde leef tijd, gekleed op een lange, koude zit. Nu is de Oude Singel niet het lelijkste stukje Leiden. Misschien is het ook niet de meest vervuilde waterweg van de stad en wellicht is er inderdaad vis te vinden. Maar als je op zondagochtend vroeg je bed uitkomt, zijn er toch wel mooiere omgevin gen te bedenken om je terug te trekken in je dobber en je gedachten te laten kabbelen. De visser vist, op een klapstoeltje, onder een ouderwetse stoffen pet. Hij vist gestaag door. Laat zich niet haasten. Ze willen nog niet bijten, maar misschien veranderen ze over een tijdje van gedachten. De visser heeft de tijd. De tijd is inmiddels tien uur. In de verte klinkt het geluid van een brommer. Dat zal toch geen hangjongere zijn, om dit uur? Het geluid van de oude tweetakt, het onmiskenbare gepruttel, komt dichter bij. Naast de visser stopt het. De berijder, zo blijkt, heeft ongeveer dezelfde leeftijd als de visser. Een dik jack en handschoenen beschermen hem tegen de herfstkou, ter wijl de meeste stadgenoten daar op dit moment nog een dekbed of elkaar voor gebruiken. De visser en de brommer kennen elkaar. De brommer knoopt een praatje aan met de visser, die voor even zijn aandacht laat afleiden van het bewegingsloze wateropper vlak. Het gaat over voetbal, in het bijzonder over Ajax en de nabije toekomst van Ronald Koeman. De brommer praat, de visser luistert voornamelijk. Af en toe gromt hij een antwoord. Het lijkt hem allemaal lang te duren en niet te interesseren. Na een kwartiertje stapt de indringer weer op zijn brom mer. Hij bromt de straat uit, van A op weg naar B, hij zal er wel een reden voor hebben. De visser slaakt een zucht, te zien aan de wasemwolk die condenseert in de ochtend boven de Oude Singel. Hij trekt zich terug onder zijn pet, op zijn klapstoeltje, ogen op de dobber. De rust is terug. Anton Diedrich Al-Fath, de Marokkaanse moskee in Alphen aan den Rijn. Archieffoto's: Hielco Kuipers

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 17