Hitlers kwaad schuilt in ieder mens KUNST CULTUUR Van Bach tot Beatles Concertgebouworkest op tournee naar Japan Ton Simons creëert spannend contrast tussen langzaam en snel Nieuw album Destiny's Child Sterren bij herdenking Andersen Omstreden Duitse film 'Der Untergang' morgen in première amsterdam/anp - Het Ko ninklijk Concertgebouworkest (KCO) gaat van 3 tot en met 15 november op tournee naar Ja pan onder leiding van de nieuwe chef-dirigent Mariss Jansons. In zijn 116-jarig bestaan heeft het Koninklijk Concertge bouworkest in 37 verschillen de landen gespeeld. De eerste keer in Japan was in 1962 on der leiding van Eugen Jochum en Bernard Haitink. Inmiddels is het orkest 120 keer in het Land van de Rij zende Zon geweest. Het geeft deze reis concerten in Tokio, Iwakuni, Fukuoka, Kyoto en Nagoya. Het concert vanuit de NHK Hall in Tokio wordt op 11 november recht streeks uitgezonden op de Ja panse televisie. Op het programma staan de Tweede symfonie van Beetho ven, de Tweede symfonie van Brahms, Ein Heldenleben van Richard Strauss, Petroesjka van Stravinsky, en de Zesde symfonie ('Pathétique') van Tsjaikovsky. theater recensie Maarten Baanders Voorstelling: '2 x Simons: Sleepless Nights/Blue Dance'. Gezien: 2/n Leidse Schouwburg. Rockmuziek van Phil Spector spoelt over je heen. Het is een speciale mengeling van een grootse klank en vlotte, luchti ge, bijna zoete melodieën. Deze lichte kant benadrukt choreo graaf Ton Simons als hij zijn dans ernaast zet. 'Sleepless Nights' is wervelend, helder en afwisselend. De choreografie opent traag met een eenvoudi ge armspreiding en een knik in de gewrichten. Hieruit stort zich een rijkdom aan energieke gebaren over de dansvloer uit. Wat vooral boeit is het contrast tussen trage en snelle partijen die, telkens in andere formaties, door de groep van tien dansers gaan. Een duo schiet armstrek- kend langs een trio dat energiek en elegant buigt. Onderwijl concentreert een soliste zich op een minieme welving in romp of ledematen. Bewegingen ke ren terug en grijpen op elkaar in. In spanning zit je te kijken naar de telkens weer in andere combinaties terugkerende be wegingen en de prachtige ruim telijke patronen. 'Sleepless Nights' dateert van 1991. Het sterke van dit pro gramma is dat het wordt ge combineerd met het gloednieu we 'Blue Dance'. Je kunt zien dat Simons zijn stijl en princi pes trouw is gebleven. Toch is er in die dertien jaar veel veran derd. Het contrast tussen traag en snel is ook nu belangrijk, maar heeft een meer uitgespro ken werking dan in 'Sleepless Nights'. Op een vioolsonate van Mozart dansen twee duo's naast elkaar. Terwijl het ene tweetal snel en krachtig be weegt, concentreert het andere zich op een langzame, eenvou dige armheffing, een omhelzing of een buiging. De paren wisse len elkaar hierin af. Het is be paald niet zo dat de trage bewe gingen een soort rust inhou den. Je beseft dat snel en lang zaam evenveel zeggingskracht hebben, net zoals in Mozarts muziek de viool en de piano, de solist en de begeleider even spannend zijn. Veel bewegin gen keren terug, in wisselende posities en richtingen. De be wegingskeuze in Simons' werk is in die dertien jaar aanmerke lijk ingewikkelder geworden zonder zijn helderheid te verlie zen. Armen beschrijven grote lijnen met subtiele accenten. Een danseres wordt in duize lingwekkende vaart opgetild, over de kop gedraaid en keurig neergezet. Op de vloer liggend draaien ze fel om en over elkaar heen. In het middengedeelte, een groepsdans op een woest en rouw strijkl™artet van John Zom, laat SiméÉis meer grillig heid toe. De combinaties en in zetten zijn vaak onverwacht en je voelt dat je minder kunt reke nen op de stroomlijning van Sleepless Nights'. De belichting in grillig verschietende, indrin gende kleuren sluit hier fraai op aan. Voor Ton Simons telt alleen de pure vorm, de beweging zonder verhaal. Ieder mag er wat hem betreft in zien wat hij wil. Daar in zit toch wel een beperking. De dans is afstandelijk en onge naakbaar. Emoties zal de kijker er niet gauw in herkennen. Maar als je je bij de voorstelling puur richt op de vormen, het spel met ruimte en tempo en de vindingrijke ontwikkeling van bewegingen, raak je niet op de ze dans uitgekeken. VUURPROEF Camping Elisabeth Het mooie van technische ontwikkelingen op audioge- bied is dat je als muzikant geen platenmaatschappij meer nodig hebt om een cd uit te brengen. Wie zijn gees- teskindje op zo'n schijfje wil zetten, kan dat zelf doen. De Leidse band Camping Elisa beth bracht recent in eigen beheer zijn eerste cd uit, 'Camping Elisabeth De groep omschrijft zijn mu ziek als 'polderrock uit Lei den', maar dat is een vlag die niet helemaal de lading dekt. Bij rock denk je toch al gauw aan wat zwaarder werk. En Camping Elisabeth doet het redelijk rustig aan. De band maakt open en heldere num mers, recht voor zijn raap, dat wel, maar zonder echt ruige randjes. Elk nummer heeft een duidelijke opbouw en een eenvoudige melodie. Camping Elisabeth noemt als muzikale voorbeelden Lynyrd Skynyrd, de Eagles en Thin Lizzy, met duidelijke Dylan- en Bono-invloeden, waar schijnlijk zonder de illusie te hebben datzelfde hoge ni veau te halen. De cd doet nog het meest denken aan het hoekige spel van het Klein Orkest. Ook qua sfeer. De Ne derlandstalige teksten zijn weliswaar niet maatschap pijkritisch, maar wel behoor lijk melancholisch. Het be langrijkst is echter dat in elke opname het enthousiasme van de muzikanten is te ho ren. Dat maakt 'Camping Elisabetheen prettige cd om naar te luisteren. De band treedt zondag om 16.00 uur, op in Café de Treg- ter, aan de Herenstraat. Hl kopenhagen/anp - Nigel Kennedy, Harry Belafonte, Roger Moore, Kenneth Bra- nagh en Isabel Allende zijn het eerste weekeinde van april volgend jaar in de Deense hoofdstad Kopenha gen voor de tweehonderdste geboortedag van Hans Christian Andersen. De au teur van onder anderen 'De nieuwe kleren van de keizer' en 'Het lelijke jonge eendje' werd op 2 april 1805 geboren in het Deense Odense. In Andersens geboorteplaats en in Kopenhagen wordt van 1 tot en met 3 april volgend jaar een spetterende ope ningsmanifestatie gehouden. Een van de hoogtepunten is een grote show in het natio nale stadion van Denemar ken. Onder de 40.000 aanwe zigen zullen leden van de Deense koninklijke familie zijn. Het festijn 'Once upon a time' zou wel op de opening van de Olympische spelen kunnen lijken, zo wordt be loofd. De show zal in diverse landen te zien zijn. In tien tallen landen zal Andersen, verder centraal staan in eve nementen met literatuur, muziek, film en dans. Neder land loopt al een beetje op de feestelijkheden vooruit met 'De kleine zeemeermin' als musical vanaf 17 novem ber in de Efteling. Hans Christian Andersen stierf in 1875 in Kopenha gen. Toen al was hij vooral beroemd om zijn in tachtig talen vertaalde sprookjes, maar het was de roman 'Im provisatoren' waardoor hij in 1835 al definitief internatio naal doorbrak. Liefhebbers prijzen verder zijn reisboe ken, gedichten, romans en toneelstukken. n Tarantino. Ip/Lionel Cironneau intino maakt ;-fu-film - De Amerikaanse regis- Juentin Tarantino maakt tweedelige filmepos 'Kill n kung-fu-film die hele- 'ordt opgenomen in het is. De titel van de van de opnames vol- r beginnen, is nog on- 1. Tarantino maakt twee 1 de film; één met En- Jndertiteling en één in het I nagesynchroniseerd. Als ion aan de vaak beverige s van goedkope vecht - it de jaren zeventig, zal ;els met opzet niet hele- nchroon met de bewe- ngen van ten Meijsing Op donderdag 11 en 18 ter zijn er in de Pieters- :e lezingen van Geerten ig, die dit jaar gastschrij- pij de Universiteit Leiden. [ogeheten Albert Verwey- en zijn georganiseerd le Leidse letterfaculteit, landelsblad en de K.L. ereichting. De eerste van de iet|penbare lezingen heeft 'Literaire roem'. e".nas Karei V lelft te zien Een harnas van keizer V (1500-1558) is één de 'J Ikken van een expositie 1 }t Legermuseum in Delft: 18^ Metal, Europese harnas- het vizier'. Het harnas komt uit een museum onhen, dat ook de legeruit- gen van prins Maurits en ,Maximiliaan I, grootva- Karei V, ter beschikking expositie in het Leger- jm gaat duren van 5 no- ïr tot en met 30 januari. '°Vienstellers trekken de atsering' van de mens =^)t die van de astronaut, )ckeykeepster en een fan d/avy metal. Ook heeft hip- van belangrijk geachte jjrpers de functie van sta- nbool van het hamas ld jnomen, vinden de ten- [t -Jellingsmakers. iden en de regio bestaat grote belangstelling voor professio- lelden amateur'stische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- stbjgiogënoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fo- Sferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: The Seaside ers uit Noord wijk. ^öjen én acteren, dat doen de n van het gemengde koor Seaside Singers uit Noord- zaterdag ter gelegenheid j dj iet 40-jarig bestaan. Ze llen zingend het verhaal s ^chipbreuk' en zetten hun dg'den kracht bij met bewe gen, dans en gezichtsuit- kingen. „Wij hebben met gt j 1 alle 75 koorleden een gevolgd", ïlt bibliothecaris Mary Ou- ers -Daar hebben we ge- l hoe we minder statisch na et podium kunnen staan. :1 heeft nu een belangrij- plaats in onze muziek." itaris Henny ter Mors ver over het jubileumconcert ;dag in De Muze, waar on- idere 'De Schipbreuk' ge ien wordt. „Onze voorzit- ;o Duijndam zei van te vo- ,Ik wil die Muze vol.' Hij de wolken toen hij dat de zaal inderdaad ;ocht is." Ouwersloot en irs zijn daar zelf ook ver over. „Ik had het echt niet verwacht, het is geweldig", zegt Ouwersloot. 'De Schipbreuk' is een gedicht van Gerrit van de Linde, beter bekend als de Schoolmeester. Johan Wagenaar zette het in 1889 op muziek. De cantate is een persiflage op de dramati sche en romantische Italiaanse opera. Behalve door de piano worden The Seaside Singers bij dit stuk ook begeleid door slag werk en instrumenten om storm na te bootsen. „Het stuk duurt bijna een uur", vertelt Ter Mors. „Het is dus een hele klus voor het koor. We werken hierbij ook met solis ten, zoals Margreet Groene- woud. Ze heeft zo'n mooie stem dat ik er kippenvel van krijg. Ik luister soms met open mond naai' haar, dan vergeet ik te zingen." Ter Mors vindt van zichzelf dat ze 'aardig' zingt, maar niet goed. „Ik zing ook geen solo's, want dat stembereik heb ik niet. Zingen werkt voor mij ontspannend. Na onze repeti- Mary Ouwersloot (links) zingt samen met Henny ter Mors (rechts) in The Seaside Singers. „We hebben geleerd hoe we minder statisch op het podium kunnen staan." Foto: Dick Hogewoning tie op woensdag kan ik de hele wereld weer aan." Als jong meisje begon Ter Mors bij het koor van haar school. Daar zaten ongeveer honderd meisjes op. „We waren best goed, want we zongen ook in radio-uitzendingen van de NCRV." Ze begon als sopraan, werd later alt en is nu tenor. Samen met een andere vrouw zingt ze bij de mannen, die in de minderheid zijn met vijfen twintig. „Het is heel erg leuk om met de heren te zingen. Ik ga eigenlijk vooral naar het koor voor de gezelligheid, want het samen zingen doe ik ont zettend graag. Muziek is mijn ziel en zaligheid. Toen ik vijf jaar geleden lid werd, accep teerden de andere leden mij direct en dat is best bijzonder", vindt Ter Mors. „Het is inderdaad een sociaal koor", valt Ouwersloot haar bij. „Ik leer hier ook erg veel. We zingen in verschillende talen, van Latijn en Italiaans tot En gels. Ons motto is dan ook: van Bach tot Beatles. Die afwisse ling is een uitdaging en zorgt ervoor dat het leuk blijft." Ou wersloot kwam in 1993 bij The Seaside Singers. „Ik wilde lek ker gaan zingen en dit koor sprak mij aan vanwege de uit eenlopende genres." Evenals Ter Mors vindt Ouwersloot haar eigen zangtalenten niet uitmuntend. „Ik kan redelijk zingen, maar ik doe het vooral voor de lol." Het jubileumconcert van The Seaside Singers op zaterdag 6 november in de Muze te Noordwijk is uitverkocht. Annelies Karman Londen - De Amerikaanse mei dengroep Destiny's Child is weer bij elkaar. Het drietal was giste ren in Londen om de nieuwe sin gle 'Lose My Breath', van het al bum 'Destiny's Fulfilled' te pro moten. Michelle Williams, Kelly Rowland en Beyonce Knowles signeerde hun nieuwe single in een megastore op Piccadilly Cir cus voor een grote schare foto grafen en fans. Foto: EPA/Yui Mok amsterdam/anp - De Duitse re gisseur Olivier Hirschbiegel is met de film 'Der Untergang' ver antwoordelijk voor één van de meest omstreden films van het jaar. De opzet van de makers was om Hitier tijdens de laatste dagen van het Derde Rijk neer te zetten als een mens in plaats van een monster. Met succes: sommige critici stelden zelfs dat de film sympathie kweekt voor de Führer. Morgen is de Neder landse première. „Mensen zien Hitier het liefst als een karikatuur, als een een dimensionaal monster", stelt de 46-jarige filmmaker. „Die consequent oppervlakkige be nadering heeft een mythe rond de man gecreëerd." Hirschbie gel wilde met zijn film de mythe doorbreken. „Door dat beeld in stand te houden kan deze gene ratie hem in zijn eentje verant woordelijk houden voor wat er in de Tweede Wereldoorlog is gebeurd. Daarmee doe je echter onrecht aan alle slachtoffers: Hitler was geen magiër of tove naar die het hele Duitse volk in zijn macht heeft gehad." Wat vaak uit het oog wordt ver loren, is dat Hitler op democra tische wijze aan de macht kwam. „Ik wil af van de gemak zuchtige verklaringen waar wij Duitsers ons al zestig jaar ach ter verschuilen. Het lag niet al leen aan Hitier. Een mens al leen krijgt zoiets als de Tweede Wereldoorlog echt niet alleen voor elkaar." De Duitsers zijn er anno 2004 aan toe af te rekenschap met hun verleden. „Ons verleden maakt deel uit van onze Duitse identiteit, Hitier maakt deel uit van ons verleden, dus Hitier maakt deel uit van onze Duitse Scène uit de film 'Der Untergang' waarin volgens critici een te sympathiek beeld wordt geschetst van Adolf Hitler. Foto: ANP identiteit." Het is geen fijne conclusie, maar wel één die de huidige ge neratie onder ogen moet dur ven zien. „Het bloed van de mensen die het toen allemaal lieten gebeuren, stroomt nog steeds door onze aderen. We moeten ons toch op z'n minst de vraag durven stellen of ons dit niet nog een keer zou kun nen gebeuren. Kwaad kan niet woekeren als de wortels geen houvast kunnen vinden in de bodem. En op diezelfde bodem leven wij nog steeds." Voor buitenlanders heeft de film een totaal andere lading, erkent Hirschbiegel. „Maar ook voor jullie Nederlanders zou het zoveel makkelijker zijn als Hitier een eendimensionale gek was geweest waar een raar volk gedachtenloos achter aan had gelopen." In het buitenland bestaat over het algemeen geen genuan ceerd beeld van de Duitsers in het Derde Rijk. „Dat is te ge makkelijk: wij Duitsers zijn ook honderden jaren civilisatie, prachtige componisten, dich ters, schrijvers, filosofen. Het wordt nergens ter wereld begre pen dat een volk dat zoveel hoogstaande cultuur heeft voortgebracht zo gemakkelijk kon vervallen in barbarisme en massamoord. Het feit dat dat in Duitsland is gebeurd, betekent dat het ook in andere gecivili seerde landen kan gebeuren. Dat brengt de materie ook heel dichtbij voor niet-Duitsers." De film baseert zich vooral op het dagboek van Traudl Junge, Hitiers secretaresse die tot het eind toe in de bunker verbleef en ongeschonden uit de oorlog kwam. Om het karakter Hitier zo waarheidsgetrouw mogelijk te maken, bestudeerde Hirsch biegel maandenlang manu scripten, theorieën en verhan delingen over de dictator. „Als je alle bronnen bestudeert, kan je tot geen andere conclusie ko men dan dat hij slecht was. Hij was een omhulsel met tactisch inzicht, mensenkennis, charis ma. Hij kon heel suggestief zijn, opportunistisch, hij kon men sen goed manipuleren. Maar binnen in hem, als je verder zoekt dan dat omhulsel, dan vind je niets." Die conclusie trekken meer Hit- Ier-biografen. „Die man was een vacuüm, dat je het Kwaad zou kunnen noemen. Hij kende een totale onverschilligheid te genover alles en iedereen, in clusief zichzelf. De enige drijf veer van Hitler was de wil alles te vernietigen." Zijn ideologie was daarop gebaseerd. „Zijn vi sie was er één die wij niet kun nen begrijpen." De regisseur heeft, net zoals hoofdrolspeler Bruno Ganz, ge twijfeld of hij de film wilde ma ken. „We wisten allebei dat we twee jaar lang in een abjecte wereld zouden duiken. Dat is zwaar als je verder niets met die denkbeelden hebt. Sterker nog, als je ze haat, zoals ieder wel denkend mens. Twee jaar lang hebben we in die stront ge wroet om ze te begrijpen." Toch denkt Hirschbiegel dat het goed is voor het publiek om geconfronteerd te worden met het holle kwaad dat Hitler was. „Het kwaad is überhaupt een moeilijk te bevatten en daarom fascinerende rode draad in de wereldgeschiedenis." Het gaat dan niet om de duivel die de katholieke kerk als angstbeeld voorschotelt, maar om het kwaad in de mens zelf. „Ieder mens geeft graag toe aan dat kwaad als de gelegenheid zich voordoet. De meest succesvolle machten in de geschiedenis waren de kwade machten. Het kwaad van Hitier schuilt in ons allemaal. Ik weet helaas zeker dat het in de nabije toekomst de kop weer op zal steken."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 17