REGIO Oprispingen van gelovigheid 14 De religiositeit van de Nederlander verandert snel en ingrijpend Nieuw joods kerkgenootschap Modern wonde 'niet door God Mannendag Henk Binnendijk TulpHalvemaan en Hoppezak HDC970 maandag 1 november 2004 NAVRAAG Leidsch Dagblad Directie: B.M. Essenberg E-mail: directie.hdcuz@hdc.nl Hoofdredactie: Jan Geert Majoor, Adriaan Brandenburg E-mail: redactie.ld@hdc.nl HOOFDKANTOOR Rooseveltstraat 82, Leiden, tel. 071-5 356 356 Postadres: Postbus 54,2300 AB Leiden. Redactie fax 071-5 356 415 Advertentie fax 071-5 356 325 Familieberichten fax 023-5150 567 ADVERTENTIEVERKOOP Advertenties m.b.t.: Auto's: 072-6813661 Onroerend goed: 023-5150 543 Personeel: 075-6813677 Overige detailhandel: 071-5 356 300 Reclamebureaus kunnen contact opnemen met: 075-6813636 LEZERSSERVICE 0800 -1711 (gratis) Mobiel: 072 - 5196800 ABONNEMENTEN Bij vooruitbetaling (acceptgiro) p/m €20,20 (alleen aut. ine.) p/kw €56,70 p/j €216,90 Abonnees die ons een machtiging verstrekken tot het automatisch afschrijven van het abonnementsgeld ontvangen €0,50 korting per betaling. VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt een toeslag van €0,50 aan portokosten per verschijndag. Voor zaterdagabonnementen geldt €0,60 per zaterdag. GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging: 0800-1711 (gratis). Mobiel: 072 - 5196800. ma t/m vr: 07.30-17.00 uur; za: 08.00-13.00 uur (als op zaterdag voor 12.00 uur wordt gebeld, wordt de krant dezelfde dag nabezorgd. Wie tussen 12.00 en 13,00 uur belt, ontvangt de krant op maandag.) AUTEURSRECHTEN Alle auteursrechten en databankrechten ten aanzien van (de inhoud van) deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbehouden. Deze rechten berusten bij HDC Uitgeverij Media BV c.q. de betreffende auteur. HDC Media BV, 2004 De publicatierechten van werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie zijn geregeld met Stichting Beeldrecht te Amstelveen. HDC Media BV is belast met de verwerking van gegevens van abonnees van dit dagblad. Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om gerichte informatie over voordeelaanbieding en te geven, zowel door onszelf als door derden. Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt u dat laten weten aan HDC Media BV, Afdeling Lezersservice, postbus 2,1800 AA Alkmaar. bol gw ital net De religiositeit van de Nederlander is snel en ingrijpend aan het verande ren. De kerkverlating in Nederland zet zich in snel tempo door. Onder chris tenen is het bezit en het lezen van de bijbel sterk afgenomen. Ook het ge loof in God verandert. In een persoon lijke God, die de wereld regeert, gelo ven we steeds minder, maar toch moet er wel 'iets' zijn tussen hemel en aarde. Kan een nieuwe bijbelverta ling dat proces keren? Echt verrassend zijn de uitkomsten niet. De kerkverlating zet zich in een ongekend tempo door. Het bezit van een bijbel en het lezen in de bijbel is bij de Nederlanders flink teruggelo pen. Het geloof in een 'persoonlijke God' verliest terrein. Aan de voor avond van de presentatie van de Nieuwe Bijbelvertaling publiceerde Hijme Stoffels, godsdienstsocioloog aan de Vrije Universiteit van Amster dam, de resultaten van zijn onder zoek naar bijbelconsumptie en godsdienstige opvattingen onder ruim duizend Nederlanders. Dat de religiositeit van de Nederlan der sterk aan verandering onderhe vig is, hadden ook al eerdere soort gelijke onderzoeken van het Sociaal Cultureel Planbureau naar de reli giositeit en kerkelijkheid van de Ne derlander laten zien. Rekende acht jaar geleden nog de helft van de be volking zich tot een kerkgenoot schap, nu is dat gedaald tot 33 pro cent. Ook het bijbelbezit is in acht jaar behoorlijk teruggelopen: van twee derde tot iets meer dan de helft van alle huishoudens. Mensen die wel een bijbel bezitten, slaan hem minder vaak op. Het is een trend die in alle regio's van Nederland dezelf de is. Het geloof in een 'persoonlijke God' is ook tanende. Was dat dertig jaar geleden nog bij de helft van de be volking het geval, nu is nog maar één op de vijf Nederlanders die over tuiging toegedaan. Een derde van de bevolking is agnost („Ik weet niet of er een God bestaat"). Ruim een der de is de mening toegedaan dat „er iets moet zijn als een hogere macht", door Stoffels als aanhangers van het Ietsisme aangeduid. Een minderheid (13 procent) onder schrijft het atheïstische wereldbeeld. Om de veranderingen waaraan de religiositeit van de Nederlander on derhevig is nog scherper in beeld te krijgen, moet ook nog rekening ge houden worden met twee andere ontwikkelingen. Dat is allereerst de interne erosie van de geloofsinhou den, waardoor het katholicisme en het protestantse christendom getrof fen wordt. Welke rooms-katholieke kerkganger gelooft tegenwoordig nog in de leer van de 'transsubstan tiatie' en de 'presentia realis', dat wil zeggen: in de verandering van brood en wijn in het echte lichaam en bloed van Jezus Christus? Welke ka tholieke gelovige onderschrijft nog de Vaticaanse leer dat het gebruik van voorbehoedmiddelen bij ge boortebeperking niet beantwoordt aan Gods bedoelingen? Welke pro testantse christen is nog overtuigd van de persoonlijke uitverkiezing (predestinatie) en Gods welgemeend genadeaanbod? Deze afbrokkeling van de centrale geloofsinhouden kan gepaard gaan met een zeker syncretisme (vermen ging), met het opnemen van geloofs inhouden uit vreemde religieuze tra dities in de eigen geloofsbeleving. Zo hebben sommige kerkelijke christe nen er niet de minste moeite mee om het geloof in een hiernamaals in te ruilen voor de boeddhistische leer van de reïncarnatie (wedergeboor te), inclusief het geloof in een per soonlijk karma, de wet van oorzaak en gevolg die ook in volgende levens van kracht is. De kerkverlating in Nederland zet zich in snel tempo door. Rekende acht jaar geleden nog de helft van de bevolking zich tot een kerkgenootschap, nu is dat gedaald tot 33 procent. Archieffoto: Wim Dijkman Theologen spreken derhalve tegen woordig van een 'supermarktgeloof of een 'geloof a la carte' van de mo derne christen: de gelovige stelt zelf uit het aanbod van de vele geloofsar tikelen zijn eigen gewenste menu kaart samen. Godsdienstsociologen als Meerten ter Borg en Hijme Stof fels wijzen er bovendien op dat het geloof van de Nederlander functio neert als een 'standby-geloof„Het is niet steeds actief, maar als je het nodig hebt, floept het aan. Het zijn oprispingen van gelovigheid. Als je een vriend moet begraven, kun je in de kerk ineens onder de indruk ra ken." Zelfs een eigentijdse bijbelvertaling zal dat proces hoogstwaarschijnlijk niet kunnen keren. De hervormde theoloog en communicatieweten schapper Anne van der Meiden kan zich er nog steeds over opwinden dat er door de leiding van de kerken geen marketingstrategieën worden ontwikkeld om het tij van de ontker kelijking te keren. „Er is nog nooit iemand in de synode opgestaan die ook maar iets bedacht heeft op dat gebied. Kerkverlating, dat is 'de Ge sel des Heren'. Of 'Godsverduiste ring'. Verder doen ze niks. Het over komt ons, want mensen voeden hun kinderen niet meer goed op. Zo den ken ze. Het zijn altijd anderen aan wie het ligt." Al in 1999 riep Van der Meiden in zijn boek 'De markt van geloven' de christelijke kerken in Nederland op om samen een facilitair bedrijf te vormen voor de afzonderlijke kerk en geloofsgemeenschappen. Een or ganisatie die zich richt op markton derzoek naar kerkverlating, geldwer ving en beheer van gebouwen. Zo'n 10 procent van de opgebrachte ker kelijke gelden zou bestemd moeten worden voor gericht onderzoek. „Elk bedrijf heeft een afdeling onderzoek en ontwikkeling. Het stikt hier van de uitstekende theologen, sociolo gen en journalisten. Dat de mensen niet meer naar de kerk gaan, zegt me niet zo vreselijk veel. Het gaat erom wat daarachter zit. Dan kun je ook nieuwe plannen ontwerpen om de kerk beter op de kaart te zetten in Nederland." Theo Krabbe pust gin: odl ote weesp - Het nieuwe, traditioneel- f.^.e joodse kerkgenootschap Masorti derland wil joden in zoveel mogel plaatsen stimuleren een joodse gel meente op te richten. Masorti verte ee genwoordigt in Nederland de stro "nP ming die zich in de Verenigde Stat conservatief noemt en tussen het thodoxe en liberale jodendom in staat. Het bestuur kondigde de oprichtL van Masorti Nederland vrijdag aa Het kerkgenootschap heeft nu ééi gemeente, in Almere. Masorti (Iv voor traditioneel) noemt zich lie^ niet conservatief, omdat die bena ming een 'te politieke lading' heef|jec Het Nederlands Israëlitisch Kerkgt züi nootschap, dat het orthodoxe jode zij1 dom vertegenwoordigt, omschrijft ing zich liever niet als orthodox maar ppi traditioneel-joods. utz ho' ver om ma sch utrecht - In de meeste hedendaaj wonderverhalen geeft degene die 'wonder' heeft meegemaakt, er eei 'eigentijds-religieuze' duiding aan Een onverklaarbare gebeurtenis v< wijst voor hem of haar naar eën kelijkheid buiten die van alledag, maar wordt niet met een verwij: naar een bovennatuurlijke God duid. Dat concludeert de theologe Ann< Marie Korte van de Katholieke Th^fe logische Universiteit Utrecht. Ze presenteerde vrijdag tijdens het symposium 'Wonder boven v\ton< de resultaten van haar onderzoek j ya naar ruim vijfhonderd van de dui-l zend brieven met wonderverhalei die het KRO-televisieprogramtna 'Wonderen bestaan' in de afgelopi twee jaar ontving. w- Een vijfde van de gemelde wonder™ heeft betrekking op een redding, z als het ontsnappen aan een ongelt In 15 procent van de verhalen is sprake van een bijzonder teken d; een boodschap inhoudt voor een wending in het leven. Een zelfde percentage gaat over contact met dierbare overledenen. In 10 proce komt een voorspelling voor die is uitgekomen. Ook in een tiende va de verhalen wordt iemand op woi derbaarlijke wijze genezen. In slechts 15 procent van de verht len schrijft de verteller het wondei op 'klassiek-religieuze' toe aan in grijpen van God. In ruim 60 proci is sprake van een 'eigentijds-relig euze' duiding, die vaak neerkomt 'er is meer' of 'er is iets'. „Aan dezi 'andere dimensie' geven de vertel-^ Iers uiteenlopende benamingen, Le( maar die wordt wel steeds met on(0V( zag en verwondering bejegend en^e| iets goeds en geruststellends erva-'n(j ren", aldus Korte. Le Ruim 20 procent van dé briefschr^ j vers geeft helemaal geen diepere, |jer ligieuze duiding aan de wonderbaj^ lijke gebeurtenis die ze hebben mu£ gemaakt. „Je hoeft niet gelovig te zijn om een wonder mee te makeiL^ concludeert Korte. j, :r noordwijkerhout - Om samen r te denken over problemen die nen bezighouden, is er zaterdag 12 november een mannendag in Coit grescentrum Leeuwenhorst in Noordwijkerhout. Sprekers zijn Henk Binnendijk en Willem Ouweneel. Thema van de da£ stellen van prioriteiten in het lever! De kosten zijn 22 euro. Opgeven li via mannendag@wanadoo.nl. K| AANGENAAM Hoewel straatnamen al honderden jaren be staan, maken we nog niet zo lang gebruik van huis nummers. Als je wist hoe iemand heette en in wel ke straat hij woonde, was dat kennelijk lange tijd voldoende om hem te kunnen vinden. Gevel stenen en uithangborden speelden wel een rol in de herkenbaarheid van bepaalde huizen en ge bouwen en een deel hier van is nog terug te vin den in verschillende ach ternamen. Tulp is een van de ach ternamen, waarvan we weten dat hij is afgeleid van de naam van een huis. In 1593 wordt in Amsterdam namelijk de kleine Claus Pietersz ge doopt. Wanneer deze jongeling in 1614 na een geslaagde studie medicij nen in Leiden in zijn ge boortestad terugkeert, heeft hij zijn naam in middels gelatiniseerd en noemt hij zich dr. Nicol- aus Petreius. Hij trouwt en koopt een huis aan de Prinsengracht, waaraan hij een uithangbord met een tulp bevestigt, een in die tijd nog zeer exclusie ve bloembol, die slechts enkele decennia eerder in onze streken was geïn troduceerd. Enkele jaren later ver huist hij met zijn gezin en zijn uithangbord met tulp naar een huis aan de Keizersgracht. Als hij dan een jaar later tot schepen van Amsterdam wordt gekozen en in die functie een zegel nodig heeft, laat hij ook daarop een tulp afbeelden, waarna het vervolgens niet lang meer duurt of Tulp wordt de achternaam van de hele familie. Niet altijd is het echter gemakkelijk om te vast te stellen of een bepaalde achternaam nu is ont leend aan een gevelsteen of uithangbord of dat er een andere oorsprong aan ten grondslag ligt. Zo kunnen namen als De Haan, De Vos en De Wolf direct gegeven zijn naar bepaalde overeenkom sten met de betreffende dieren, maar ze kunnen ook ontstaan zijn via de namen van huizen. Met betrekking tot achterna men als Van der Leeuw, Van der Valk en Van der Zwan kunnen we met wat meer zekerheid vast stellen dat ze waarschijn lijk uit huisnamen zijn voortgekomen. Dat geldt ook voor de achterna men die gebaseerd zijn op de namen van mytho logische dieren, zoals Draak, Eenhoorn en Grif fioen. In 1574 wordt er in Leiden al een gebouw vermeld met de naam De Eenhoorn en het is niet onwaarschijnlijk dat de bewoners van dit pand hun achternaam ont leenden aan deze naam. Behalve uithangborden en geveltekens met af beeldingen van de die renwereld hebben ook de afbeeldingen van hemel lichamen voor verschil lende achternamen ge zorgd, zoals Maan en Halvemaan, Van der Zon, Van der Star (re), Van der Ster (re) en Verster. Ook waren heel wat gebou wen voorzien van een uithangbord of gevelte ken met daarop de af beelding van een van de christelijke deugden. Huisnamen als De Deugd, De Hoop, De Lief de en De Vrede waren niet ongebruikelijk en het is dus ook niet vreemd dat veel van deze huisna men nog steeds als ach ternaam voortleven. Niet alle uithangborden waren echter zo deugd zaam. Een voorbeeld van zo'n naam met een min der gunstige betekenis is Wildeman. Uit diverse steden zijn huizen met de naam De Wildeman bekend, bijvoorbeeld te Leuven waar hij al in 1394 voorkomt. Het oud ste voorbeeld van het ge bruik van deze huisnaam als achternaam vinden we in de vijftiende eeuw: Jan in de Wildeman uit het Belgische Molen beek. Bij de in Leiden voorkomende achter naam Wildeman kan het overigens ook zo zijn dat het oorspronkelijk de bij naam is van een onbe houwen persoon, ie mand een woest karak ter, net als De Wilde. Kroegen en andere uit gaansgelegenheden be horen van oudsher tot de bekendste gebouwen waarbij gebruik wordt gemaakt van uithangbor den, geveltekens en an dere manieren om de naam van het betreffen de pand openbaar te ma ken. Uit diverse plaatsèat zijn huizen en herberg? bekend die ooit een 1 naam als (De) HoppezA droegen. Genoemd nai de op of aan de gevel vim deze gebouwen aangell h brachte (afbeelding vame een) zak waarin een van 1 de belangrijkste ingredrn enten van het bier, de Ik hop, werd bewaard. Hfsc is dus best mogelijk daan de bekende Leidse fanste lie Hoppezak haar naatiw aan een dergelijk uit- de hangbord of geveltekeêel te danken heeft. Ie; kr: Reacties en tips voor dédi rubriek kunt u sturen ïgi naar de redactie van dkn< krant, Postbus 54, 230l\ AB Leiden, onder ven ding van de rubrieks- naam 'Aangenaam'. Eijl; mailen naar de auteuifit< kan ook: schoon- 1ieim@inl.nl Tanneke Schoonheim COLOFON Verzamelaars van bierviltjes, -glazen en -etiketten en sigarenbandjes zitten met hun handen in het haar. Van de Voedsel- en Warenautori teit (VWA) 'Zo'n reclameverbod is het mochten zy j j 11 5 afgelopen einde van de verzamelbeurs weekeinde hun waren niet laten zien op een hobbybeurs in Leeuwarden. Het uitstallen van producten met merknamen in openbare ruimten valt onder het re clameverbod voor alcohol en tabak, zo luidt het standpunt van de VWA. Navraag bij JOB KROON uit Leimuiden, die voor zijn hobby al 12.000 etiketten van Hollandse biermerken verzamelde. Hoe moet het nu verder met uw hobby? „Ik heb geen idee. Voor mij is verzamelen een serieuze aangele genheid. Als dit niet meer mag, vraag ik mij af wat er gebeurt met beroemde schilderijen waarop het bier rijkelijk vloeit. Plakken ze daar dan een balkje op?" Wat voor vuist kunt u als verzamelaar maken? Als het zo'n vaart loopt, zou ik er een proefproces voor over heb ben. Laten ze mij maar voor de rechter vertellen wat er niet deugt aan mijn hobby." Stel u had nooit bierattributen verzameld? „Dan had ik zeker iets anders gespaard. Die verzamelwoede zit, zoals dat vooral bij mannen wel vaker voorkomt, in mijn genen. Ik heb al wat verzamelingen gehad: suikerzakjes, sigarenbandjes, kauwgomplaatjes en vanzelfsprekend ook postzegels." tekst: Tim Brouwer de Koning foto: AP/Geert Vanden Wijngaert UIT DE ARCHIEVEN ANNO 1954, Maandag 1 November VOORSCHOTEN - Alle padvindsters- en padvindersgroepen van Voor schoten hebben Zaterdag hun uiterste best gedaan om oliebollen te bakken en ze aan de man te brengen. Dankzij het sympathieke doel (versteviging van de kassen van deze jeugdbeweging) bleek de verkoop geen moeilijkheden op te leveren. Het gebrek aan ervaring in een der gelijke actie bracht echter wel enkele moeilijkheden met zich mee: er waren te weinig oliebollen en de baksters en bakkers konden niet vlug genoeg de voorraad bijvullen. Dit viel te betreuren, want, hoewel er reeds meer dan 2500 oliebollen verkocht werden, was het zeker mogelijk geweest het dubbele aantal kwijt te raken. De leidsters en leiders beschouwen deze actie echter als een proefneming, die uitstekend geslaagd is en zij zullen een vol gend jaar van de ervaringen van deze dag profiteren! ANNO 1979, donderdag 1 november LEIDEN - Op de hem eigen wijze opende Meneer De Bok, beter be kend als André van Duin, gistermiddag het winkelgedeelte 'Rosmo len' in de Merenwijk. Rond de klok van twee uur sprongen Van Duin en winkelier Leo van Duin door een papieren muur van de nieuwe schoenenzaak in Rosmolen. Daarna deelde de komiek ballonnen uit. Het nieuwe winkelgedeelte hoort overigens bij winkelcentrum De Kopermolen. Foto: archief Leidsch Dagblad Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing 2,50 (afdruk van 13 bil 18 in zwart wit) over te maken op gironummer 8406 t.n.v. HDC Media b.v., Postbus 2, 1800 AA Alkmaar, onder vermelding van Leidsch Dagblad, ANNO d.d.(datum van plaatsing) of door contante betaling aan de balie van bet Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Leiden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd. Ook zo geschrokken van het optreden van de VWA? „Ik vind het verbijsterend, te gek voor woorden. Dit moet een mis verstand zijn. Als zo'n verzamelbeurs bol staat van de ongeoorloof de reclame, dan betekent dat het einde van zulke beurzen. Onze vereniging Brouwerij Artikelen Verzamelaars kan dan wel opdoe ken. Of beurzen moeten alleen toegankelijk worden voor le den. Maar ook daar moet ik niet aan den ken." Wat voert u al lemaal uit op die verzamel- beurzen, die nu opeens zo ver dacht zijn? „Natuurlijk doen wij niets strafbaars. Onze beurzen, die we twee keer per jaar organiseren, zijn hoogtepunten. Lekker ruilen met, inderdaad, een lekker pintje erbij."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 8