KUNST CULTUUR Castellum: 160 stukken per jaar 7 We willen niet teren op oude Danny de Munk: rasartiest met gezonde vorm van lef Rembrandtplein Alphens theater-bioscoopcomplex in september officieel geopend Nieuwe gezichtspunten bij oude Zombies Iets te vaak te simpele;; humor van Niet Schiet* Unesco-prijs Youssou N'Dt vrijdag 29 OKTOBER 2004 Geldof. Foto: EPA/Tom Maelsa Brit Award voor Bob Geldof londen - De Britse muzikant Bob Geldof krijgt een Brit Award voor zijn hele oeuvre. De voormalige zanger van de Boomtown Rats (I don't like Mondays) ontvangt de prijs in februari. De Brit Awards gelden als de belangrijkste muziekprij zen van Groot-Brittannië. Geld of is ook bekend door zijn werk voor Band Aid uit 1984 toen popmuzikanten geld inzamel den voor hongerend Afrika. Opnamen van Zwartboek later Amsterdam - De opnamen van de filmthriller Zwartboek van regisseur Paul Verhoeven zijn uitgesteld. De 66-jarige regis seur is in een ziekenhuis in Los Angeles behandeld aan zijn hart. Het zou gaan om een sim pele ingreep. De operatie is succesvol verlopen. Verhoeven herstelt thuis in Los Angeles. De opnamen van Zwartboek be ginnen in april. Het wordt Ver- hoevens eerste Nederlandstali ge film sinds 'De vierde man' uit 1983. Zwartboek moet eind 2005 klaar zijn. Nieuwe musicals van Van den Ende Amsterdam - Joop van den En- de Theaterproducties brengt in het nieuwe theaterseizoen (2005/2006) Disney's Beauty and the Beast en Andrew Lloyd Webbers Jesus Christ Superstar als reizende musicals in de Ne derlandse theaters. De samen stelling van de teams die het moeten doen is nog lang niet rond. Wel is bekend dat Paul Eenens (die succes oogstte met Passion en The Sound of Mu sic) Jesus Christ Superstar gaat regisseren. Beauty and the Beast is een coproductie van Joop van den Ende Theaterpro ducties en Disney Theatrical Productions. Beauty and the Beast ging in april 1994 in pre mière op Broadway. Op 25 sep tember 2005 is de Nederlandse première gepland in Koninklijk Theater Carré in Amsterdam. Voor deze productie is nog geen regisseur gevonden. Rachmaninov herontdekt londen - Op de buitenplaats van een Europese verzamelaar is de originele, handgeschreven partituur van Rachmaninovs Tweede Symfonie Op.27 terug gevonden. Het Londense vei linghuis Sotheby's veilt de 320 pagina's, vol wijzigingen van de componist, op 7 december. Volgens Sotheby's schommelt de opbrengst rond de 600.000 door Theo de With alphen aan den rijn - Het nieu- we theater-bioscoopcomplex in Alphen aan den Rijn biedt in de toekomst 160 theatervoorstellin gen per jaar. De helft daarvan wordt gespeeld in de 750 stoelen tellende grote zaal. De andere helft is geprogrammeerd in de kleine zaal met 280 zitplaatsen. Het theater aan de oever van de Oude Rijn, dat inmiddels de naam Castellum heeft gekre gen, wordt in september offici eel geopend. Dit maakte thea terdirecteur Mare van Kaam gistermiddag bekend bij het voorstellen van de raad van commissarissen. De try-outs beginnen al eerder. Die staan op de rol voor april, mei en ju ni. De bioscoop, het café en het restaurant, die ook in het ge bouw zijn gevestigd, moeten vanaf begin april volop in be drijf zijn. Het complex is door de bou wers inmiddels glasdicht ge maakt. Er wordt nu driftig ge werkt aan de afwerking aan binnenkant, blijkt uit een rond leiding door het gebouw. De contouren van de grote theater zaal beginnen zich duidelijk af te tekenen. De ramen van de foyers bieden nu reeds een fraai uitzicht op de Rijn en de oude huizen aan de overkant van het water. De veertien kleedkamers worden van sanitair voorzien, maar de warming-up ruimte voor de artiesten dient nu nog als opslagplaats voor de bouw vakkers. Van Kaam is in zijn element. „Er moeten nog honderddui zend dingen gebeuren, maar het theater begint steeds meer vorm te krijgen", zegt hij. Voor het einde van het jaar heeft hij zijn directeurschap van theater De Naald in Naaldwijk overge dragen en kan hij zich volledig op Castellum concentreren. De bouwkundige oplevering is voor begin volgend jaar voor zien. „Daarna wordt alle appa ratuur geïnstalleerd en afge steld. En enige maanden later moeten we draaien." De gisteren gepresenteerde raad van commissarissen be staat uit drie personen. Voorzit ter is Cees van der Linden uit Heemstede. Hij is oud-direc teur van de Rabobank in Al phen aan den Rijn, een van de sponsors van het nieuwe thea ter. „Ik heb niets met Heemste de, maar voel me erg betrokken bij de Alphense gemeenschap", zegt hij in een toelichting. De andere commissarissen zijn Ed Burgers en Theo van den Hoek. Burgers woonde tot voor kort in Alphen en heeft twintig jaar ge werkt bij Joop van den Ende Theaterproducties. Alphenaar door Harry de Jong londen - In de jaren zestig scoorde de Engelse popgroep The Zombies wereldhits met nummers als She's Not There en Time Of The Seasons. Maar die gloriedagen waren niet van lan ge duur, want de groep die in 1962 werd opgericht, ging in 1967 alweer ter ziele. Ze zijn te rug, onder meer op 3 december in de Leidse Stadsgehoorzaal. Grondleggers Colin Blunstone en Rod Argent gingen hun ei gen weg in de muziek, maar evenaarden geen van beide het succes van The Zombies. Ze verloren elkaar nooit uit het oog en doken de afgelopen drie jaar zelfs tweemaal de studio in om een nieuwe plaat te maken. En daarbij kregen ze steeds sterker het gevoel dat ze muzi kaal weer helemaal op dezelfde golflengte zaten als in de roeri ge jaren zestig. En dus werd re centelijk besloten de naam The Zombies nieuw leven in te bla zen. „Denk niet dat we nu Golden Oldies zijn", benadrukt Colin Blunstone. „De heroprichting is ons ingegeven door muzikaal enthousiasme en we hebben zoveel nieuwe nummers dat we allerminst gaan teren op oude roem." Argent: „Er wordt ons veel geld geboden om op te treden in het Golden Oldies-circuits. Niet al leen in Engeland, ook in Ameri ka. Maar dat weigeren we be slist. Want we hebben het ge voel dat we nog wel degelijk iets kunnen toevoegen aan de he dendaagse popmuziek. Onze laatste twee albums bewijzen dat, hoop ik. Die platen hebben we op ons eigen label uitge bracht en dat is een enorme in vestering geweest. Maar we ver dienen nog steeds veel geld aan de oude Zombies-platen, die overal ter wereld keer op keer heruitgebracht worden. Een krankzinnig idee om je te reali- Colin Blunstone (rechts) en Rod Argent: „Denk niet dat we nu Golden Oldies zijn." Foto: GPD/Judy Totton seren dat we de rest van ons le ven financieel onafhankelijk zijn dankzij vijf creatieve jaren ergens in de sixties." Blunstone: „Onze nummers duiken ook steeds weer op in de soundtracks van films. Zo kun je bijvoorbeeld een sample van She's Not There horen in 'Kill Bill 2'. Dat betekent voor ons extra inkomsten, zodat we weer geld hebben om aan nieuw materiaal te werken." Argent: „Het is inderdaad gek om achteraf te bedenken dat The Zombies maar vijf jaar heb ben bestaan. Het leëk in die tijd wel een mensenleven. Maar er gebeurde dan ook zo verschrik kelijk veel. We waren eigenlijk nog maar schooljongens toen we enorme hits scoorden tot in Amerika toe. Het was aan de ene kant maar goed dat het zo kort duurde, want anders had den we nooit de kans gekregen om op een normale manier vol wassen te worden. Nou ja, het heeft bij mij nog minstens tot m'n 35ste geduurd voordat ik eindelijk een beetje zelfstandig was geworden. Kun je nagaan hoezeer de status van popster je van de wereld kan vervreem den. Maar je hoeft dan ook nooit voor jezelf op te komen, er wordt constant voor je ge dacht, iedereen neemt je alles uit handen en ze lachen om elk onnozel grapje dat je maakt. En dat komt de vorming van je persoonlijkheid beslist niet ten goede, heb ik ontdekt." Blunstone: „Maar je blijft er al tijd iets van meenemen in je muziek recensie Hans Visser Concert Show: De Munk livel Regie: Guus Verstraete. Gezien: 11/10, Zaantheater, Zaandam. Nog te zien: 10/11, De Muze, Noordwijk; 27/11, Stadsgehoorzaal, Leiden. Danny de Munk is een veelzij dig rasartiest. Zijn idee om met een soloshow het land in te gaan is dan ook niet te hoog ge grepen. De voorstelling 'De Munk live!' is dan ook even ver bazingwekkend als vanzelfspre kend. Eigenlijk ontbreekt het er nog maar aan dat hij ook nog opera zingt, want ook dat deed hij al eerder. Niet dat hij rijp is voor een operacarrière, maar hij had wel de durf dat te doen en hij maakte zich daarmee aller minst belachelijk. Het is dan ook dezelfde gezonde vorm van (advertentie) Morgen in de boekhandel Kees van der Malen De Kracht van de Krant Een ode aan het Leidsch Dagblad Prijs: 7,95 Verkrijgbaar bij de vestigingen van boekhandel De Kier, Kooyker en Van Stockum in Leiden en bij de Rijnlandse boekhandel in Oegstgeest. lef die deze hele show uitstraalt en waarmee hij in tal van gen res zijn publiek overrompelt. Tweeëntwintig jaar geleden speelde Danny de Munk als kind met ongekend succes de titelrol in de verfilming van het boek Ciske de Rat. Na nog een hoofdrol in de filmversie van het stuk 'Op hoop van zegen' leek het afgelopen met het kindsterretje, maar met een hoofdrol in de musical Les Mi- sérables, kwam in hem de all round artiest tot bloei en bouw de hij een publiek op, dat hem nog altijd op handen draagt. In deze show, die doet denken aan de opzet van 'Musicals in concert' en Musicals in Ahoy', komen al zijn talenten in goed gedoseerde afwisseling aan bod. Hij doet zelfs iets nieuws door Amerikaanse klassiekers te zingen als 'The lady is a tramp', zonder de Sinatra-sfeer op te zoeken. In plaats daarvan trekt hij dat repertoire naar zich toe en naarmate hij deze show lan ger speelt wordt dat vast inte ressanter. Ook in diverse popstijlen voelt hij zich volledig op zijn gemak, zowel vocaal als in zijn presen tatie. Aldus sleept hij zijn pu bliek moeiteloos mee naar tal van sferen, zoals die van de Amerikaanse film, het eigentijd se Italiaanse lied en de musical Copacabana waaromheen met het orkest een spetterende sal sashow wordt gemaakt. Het is veelzeggend dat hij daarbij ter zijde wordt gestaan door drie Danny de Munk sleept zijn publiek moeiteloos mee naar tal van sferen. Foto: GPD/Deen van Meer zangeressen die elk hun eigen carrière hebben. De musicalcollega's Nurlaila Karim en Caselyn Francisco krijgen net als Sandy Kandau alle ruimte om ook zelf uit te pakken. En natuurlijk zijn er de nodige duetten. Dat alles in een show die geen moment stilstaat en waarin De Munk zijn pu bliek regelmatig uit de stoelen jaagt. Mede dankzij de flitsende belichting in een decor dat de omvang van een popconcert suggereert, maar dat ook inti miteit kan oproepen. Want vaak ook keert hij terug naar zijn bron, zijn traditie. Dan zingt hij de liedjes uit de sfeer van de stad waar hij werd geboren, Amsterdam. 'De glim lach van een kind', een hit van Alberti, zingt hij bij projecties van zijn eigen kinderen, met een herkenbare echtheid. En wie zich realiseert dat André Hazes ooit op zijn verjaardag zong, voelt slechts respect als Danny begint aan 'Zij gelooft in mij'. Zonder meer verrassend is 'Een beetje verliefd' waarvan hij met Nurlaila een mooi duet maakt. Kortom: in het Nederlands is Danny toch het dichtst bij huis. Dat bfijkt ook als hij met al zijn levenservaring zijn grote hit uit de film Ciske zingt: 'Ik voel me zo verdomd alleen'. Het klinkt als nieuw, met een oprechtheid als doet hij dat voor het eerst. Zoiets kan alleen een rasartiest. NOODZAKELIJK KWAAI Van den Hoek is directeur post agentschappen bij Postkanto ren BV en is aangetrokken van wege zijn ervaring op het ge bied van marketing. Het theater-bioscoopcomplex is straks eigendom van de ge meente Alphen. Voor de exploi tatie is een nieuw opgerichte BV verantwoordelijk. Volgens wethouder Hub van Wersch geeft dat de grootste kans op een gezonde bedrijfsvoering. Omdat de gemeente geld steekt in het theater heeft zij directeur Van Kaam wel een verdeelsleu tel opgelegd, waarin wordt be paald dat elk theatergenre (to neel, dans, cabaret, muziek) voldoende aan bod komt. verdere leven. Ik weet zeker dat ik een ander mens zou zijn ge weest als ik die hectische jaren met The Zombies niet had meegemaakt. Of ik een beter mens zou zijn, laten we maar in het midden." Niettemin koesteren Blunstone en Argent de herinneringen aan de dagen van weleer. De tijd dat She's Not There op de eerste plaats van de Amerikaanse hit lijsten stond en de groep voor het eerst in het land van Uncle Sam ging toeren, ligt hun bij voorbeeld nog vers in het ge heugen. Blunstone: „In New York scheurden de mensen ons zowat de kleren van het lijf. Dat was behoorlijk beangstigend." Argent: „Dat was met kerst 1964, weet ik nog wel. Ons eer ste optreden in Amerika was in een theater in Brooklyn. Na af loop konden we de deur niet eens meer uit, want het gebouw werd belegerd door honderden fans. Toen onze gitarist het toch probeerde, werd hij bijna verpletterd door al die mensen. Ze trokken hem letterlijk het shirt van zijn lijf." In 1967 viel officieel het doek voor The Zombies, die al een jaar geen hit meer hadden ge scoord. Blunstone: „Daar raak ten we flink gefrustreerd door. Alles ging snel in die tijd, moet je weten. Het was zo'n beetje gebruikelijk elke twee maanden een nieuwe single uit te bren gen en als er zes plaatjes flop ten, begon het behoorlijk te knagen. Ten minste, als je jong en ambitieus was, zoals wij. Daarom besloten we uit elkaar te gaan en het op eigen houtje te proberen. Dat besluit werd genomen in een vergadering die precies twintig minuten duurde. Maar het kan vreemd lopen, want nu zijn The Zom bies dus weer bij elkaar." The Zombies - 5 november: Zoetermeer, De Boerderij, 12 november: Haarlem, Het Pa tronaat, 18 november: Hoofd dorp, Schouwburg De Meerse, 23 november: Rijswijk, Schouwburg, 3 december: Lei den, Stadsgehoorzaal JAN RIJSDAM Wie werd er ook al weer bij Dokkum vermoord? Hoe kwam Piet Hein aan de Zilvervloot? Van wie waren de onsterfelijke woorden 'gaat u maar rustig slapen'? En wie zei ook alweer 'dan liever de lucht in'? Al sla je me dood, zal menigeen denken. Maar, al die vragen worden nu beantivoord op een expositie in museum Simon van Gijn in Dordrecht. Wilt u liever de historische figu ren eens zien die schuilgaan achter deze verhalen en uit drukkingen? Dan kunt u terecht in het Marinemuseum in Den Helder waar Leidenaar Nick Oudshoorn zijn schilderijen ex poseert van Hol landse helden en Oranjes. Komende week staat het trou wens bol van de activiteiten in musea en bi bliotheken als voor het eerst de Week van de Geschiedenis wordt gehou den. Op meer dan 200 plek ken, van Huij- bergen tot Tuit- jenhorn, wordt onder het motto Vergroot je historisch besef iets met vaderlandse geschiedenis gedaan. Zeg maar: wat minder Kuifje en wat meer 'typisch Ne derlands'. Onze eigen geschiede nis, van wastobbe tot bubbel bad. En dan kiest Nederland op 15 november, in een grootse finale show bij de KRO, ook nog De Grootste Nederlander aller tij den. Nooit gedacht dat ik na al die jaren nog eens op de ouwe Drees zou kunnen stemmen. Vraag me niet waar het ineens allemaal vandaan komt, die be langstelling voor de vaderlandse geschiedenis. Maar Nederland heeft kennelijk plotsklaps be hoefte aan helden en heldenver ering. Ook nieuwe helden wor den straks in Leiden standrech telijk geëerd met een onder scheiding. Maakt niet uit of u uw vrouw slaat of dat er verder geen land met u te bezeilen is: als u een pekineesje dat niet kan zwemmen uit het water redt krijgt u uit handen van de bur gemeester een zilveren penning met inscriptie. Vind ik verder helemaal niet erg, maar ik zou zeggen: maak nou eerst eens een beetje haast met het eren van de oude hel den. Want als de verkiezing van De Grootste Nederlander' iets duidelijk maakt, is het wel dat Nederland Rembrandt van Rijn De Grootste Leidenaar aller tij den vindt, en als hij boven Van Gogh eindigt, ook nog De Groot ste Kunstenaar aller tijden. Voor 2006, als we viere Rembrandt vier eeuwen in Leiden werd geboren, wel de nodige festiviteitt stapel, Rembrandt-tentoc\ lingen, een Rembrandt-m en nog een nieuw, spetl Rembrandt-evenement. dat is allemaal tijdelijk. AA> dam eert de beroemdste naar aller tijden blijvende een standbeeld op het brandtplein. Wordt het get dat ook Leiden voor eens tijd duidelijk maakt wat brandt voor de stad betekelf Aller ogen in het land z op Leiden gericht zijn als boortestad vip grootste scn aller tijden ai t begin van 20( Rembrandtpl zou opener hoor u al dé\\ waar haal gauw een vandaan? simpel: doo Beestenmarkt in Rembir plein. Verplat borstbeeld 1 Rembrandt 4e Witte Singel het nieuwe brandtplein mooi plein wereld heej mers een standbeeld, m tent of fontein op de mi stip). En voilé: Leiden hee delijk een plein van allure! Ach, er valt altijd wel wet af te dingen op zo'n vei ring. Zoals het verdwijne de naam Beestenmarkt, d verbonden is met de histoi de stad. Maar we hebben Nieuwe Beestenmarkt, dl geschiedenis blijft zich Anderen zullen de Rembi verering te veel eer vindeA Rembrandt was immers r ideale schoonzoon (had een enorm gat in zijn htc Maar zo weet ik nog wel ui Volgens publicist en hoog3 Herman Pleij, onlangs in krant Magazine, kent 1 land een gefrustreerde bet 'L tuur die zich uit in opme weinig standbeelden van tionele helden en politie11 ders. Daar komt wel razei F verandering in: Herman 1a André Hazes en zelfs Bonfis' paard van dressuuram[t Anky van Grunsven, won zijn al in brons gegoten. nog zien en beleven - als meente te lang wacht - c volk straks roept om een 1 nald'splein met een stam van moeder Tokkie. Ge<5 dan Rembrandt maar. OJ de bestuurders pas overst11 de directeur van Stedelijk um De Lakenhal met een tekeningenlijst langs de gaat. Als dat moet ga ill haar meel theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'Zieke geesten' van en door Niet Schieten. Regie: Hetty Heijting. Gezien: 28/10, theater In de muze, Noordwijk. De namen Erik Jobben, Arend Edel of Maarten Hennis roepen waarschijnlijk niet direct caba retassociaties op. Toch zijn het ervaren cabaretiers. Samen noemen zij zich 'Niet Schieten'. Dat klinkt al bekender. Maar als je bedenkt dat zij al ruim tien jaar in cabaretkringen vertoe ven, dan is die bekendheid ei genlijk opmerkelijk bescheiden gebleven. Natuurlijk kun je hun jarenlan ge samenwerking aan het op treden afzien. Met het samen spel is dan ook niks mis. Ze zijn in staat met weinig middelen een aardige scène op te bou wen, soms zelfs iets veelbelo vends. Alleen lukt het maar zel den om dat kwalitatief sterk af te ronden. Te vaak blijft het op het niveau van flauwiteiten ste ken. Dat is namelijk hun zwaks te punt: de humor die ze na streven, is simpel van aard. En zelfs met een jarenlange podi umervaring blijk je dat nai lijks weg te kunnen poetsff0 Neem een lied als 'In je n;r De strekking is duidelijk: l zijn we allemaal één, wat wereldvrede zou kunnen dragen. De gedachte zelf, IJ niet bepaald origineel te r men is, licht men met velt voorbeelden toe. En even moet één van hen bijna al kleren uittrekken, omdat 1 de herkomst of productie ervan een principieel mei niet kan verenigen. Om zi soort grappen valt hoogst glimlachen. Misschien is ?f te veel eer. In elk geval is 1 mager, te dun en te simp< er een kwalitatief sterke ai van te maken. Steeds stuit je op datzelfdec zwaar. Neem de man die w wil uitproberen. Werkt de .ei bag echt, functioneert de m klerinstallatie in de hoteli adequaat of het zuurstofk11 in het vliegtuig? De man rr steeds de proef op de son de ultieme test waar de d<[0j op volgt. Het is een mooi rond nummer met een kc staart en een clou. Maar i! nou echt leuk?! Voor de teit van een programma funest, als je je die vraag ij loop van de avond vaak si aken - De Senegalese zanger Youssou N'Dour is gisteren iii( onderscheiden met de Unesco-muziekprijs. De VN-cultuurcf. satie en de Internationale Muziekraad (IMC) roemden N'Do' zijn verdiensten voor de muziek en de verstandhouding p volkeren, en om zijn maatschappelijke betrokkenheid. N'Dour is een van de belangrijkste vertegenwoordigers 1 Afrikaanse popmuziek van de afgelopen twintig jaar en gej= schakel met de westerse popmuziek. De 45-jarige zanger samen met onder anderen Peter Gabriel, Sting en Neneh Chr1 Aan de Unesco-muziekprijs zijn een medaille, een oorkoif een geldbedrag van 2500 euro verbonden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 16