Ik wil de rijkdom van de armen laten zien' REGIO higenlijk mag je niets en ander voedsel meenemen uit het bos™°rdNea^3sabge™" PieternelAnne en Maartje Bijeenkomst voor vrouwe Studieavond over occultisi Kerk zoekt gedoopten Kerkruzie lat op na diefsta NAVRAAG De herfstvakantie is bij uitstek geschikt voor boswandelingen. Het Zuid-Hollands Landschap hield rekening met een run van kinderen )p- 7 "7 op eikels, zaden boswachter MAARTEN LAMING, die het Keukenhofbos, Huys War- mont en Nieuw Leeuwenhorst in de gaten houdt. Hoe leeg zijn de bossen waarin u werkt? „O, dat valt wel mee. Wij hebben een oproep gedaan om de be wustwording te bevorderen. Soms zie je hele schoolklassen met tassen vol zaden, eikels en kastanjes het bos verlaten. Zo'n hoe veelheid is helemaal niet nodig. In principe mag je zelfs helemaal niets uit het bos meenemen, maar dat is natuurlijk onzin." Wordt het na de de herfstvakantie rustiger in de bossen? „Dat hangt helemaal van het weer af. Vandaag was het honden weer en dan wordt het niet druk. Maar als de scholen weer begin nen, melden de schoolklassen zich hier weer. Fijn dat zij er zijn, als ze maar zaden overlaten voor jonge boompjes en als voedsel voor vogels, eekhoorns en muizen." Hoe komt het dat een andere diersoort, de rat, niet uit te roeien is in een uithoek van Mexico. Zijn ratten zoveel taaier dan bijvoor beeld muizen? „Ik ben geen rattenexpert, maar ik denk dat een rat minder kies keurig is met zijn voedsel. Hij eet zelfs uitwerpselen en soortgeno ten op. Maar wie weet wat muizen doen als het eten in het bos he lemaal op is." tekst: Tim Brouwer de Koning foto: Dick Hogewoning UIT DE ARCHIEVEN Leidsch Dagblad Directie: B.M. Essenberg E-mail: directie.hdcuz@hdc.nl Hoofdredactie: Jan Geert Majoor, Adriaan Brandenburg E-mail: redactie.ld@hdcnl HOOFDKANTOOR Rooseveltstraat 82, Leiden, tel. 071-5 356 356 Postadres: Postbus 54,2300 AB Leiden. Redactie fax 071-5 356 415 Advertentie fax 071-5 356 325 Familieberichten fax 023-5150 567 ADVERTENTIEVERKOOP Ad vertent iejm.b.t.: Auto's: 0J2-6813661 Onroerend goed: 023-5150 543 Personeel: 075-6813677 Overige detailhandel: 071-5 356 300 Reclamebureaus kunnen contact opnemen met: 075-6813636 LEZERSSERVICE 0800 -1711 (gratis) Mobiel: 072 - 5196800 ABONNEMENTEN Bij vooruitbetaling (acceptgiro) p/m €20,20 (alleen aut. ine.) p/kw €56,70 p/j €216,90 Abonnees die ons een machtiging verstrekken tot het automatisch afschrijven van het abonnementsgeld ontvangen €0,50 korting per betaling. VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt een toeslag van €0,50 aan portokosten per verschijndag. Voor zaterdagabonnementen geldt €0,60 per zaterdag. GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging: 0800-1711 (gratis). Mobiel: 072 - 5196800. ma t/m vr: 07.30-17.00 uur, za- 08.00-13.00 uur (als op zaterdag voor 12.00 uur wordt gebeld, wordt de krant dezelfde dag nabezorgd. Wie tussen 12.00 en 13.00 uur belt, ontvangt de krant op maandag AUTEURSRECHTEN Alle auteursrechten en databankrechten ten aanzien van (de inhoud van) deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbehouden. Deze rechten berusten bij HDC Uitgeverij Media BV c.q. de betreffende auteur. HDC Media BV, 2004 De publicatierechten van werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie zijn geregeld met Stichting Beeldrecht te Amstelveen. HDC Media BV is belast met de venwerking van gegevens van abonnees van dit dagblad. Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om gerichte informatie over voordeelaanbieding en te geven, zowel door onszelf als door derden. Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt u dat laten weten aan HDC Media BV, Afdeling Lezersservice, postbus 2,1800 AA Alkmaar. Het stond op de voorpa gina van de krant van vo rige week dinsdag: Pieter nel, Anne en Maartje zijn geen echte Hollandse na men. Hoewel dat natuur lijk geen schokkend we reldnieuws is, zijn er misschien toch mensen geweest die zich bij het lezen van dat bericht hebben afgevraagd hoe dat dan zit. Het zijn im mers namen waarvan de meeste mensen vinden dat ze echt Hollands klinken, net zo Hollands als Jan, Piet en Kees. En dat is het hem nou juist. Ook Jan, Piet en Kees zijn geen echte Hol landse namen. En om er achter te komen hoe dat zit, moeten we een heel stuk terug in de tijd, na melijk naai' de eerste ze ven eeuwen van onze jaartelling. Toen woon den er in onze streken mensen die behoorden tot verschillende Ger maanse volksstammen, zoals de Friezen, de Franken en de Saksen. Deze Germanen spraken allemaal een Germaanse taal (Fries, Frankisch of Saksisch) en hadden ook allemaal Germaanse na men. Deze Germaanse namen bestonden meestal uit combinaties van twee woorden, zoals Brecht- gard uit brecht 'schitte rend' en gard 'bescher ming', Folkswind uit folk 'volk' en swind 'snel' of Rijkmoed uit rijk 'mach tig' en moed 'gemoed'. Met dergelijke woorden kon men veel verschil lende namen maken, waarvan de meeste in middels verdwenen zijn. Soms gaven mensen hun kinderen namen die op een bepaalde manier overeen kwamen met hun eigen namen. Zo konden een vader die Gerhard heette en een moeder die Adellind heette de verschillende delen van hun namen combineren en hun zoon bijvoorbeeld Adelhard noemen en hun dochter Gerlind. Ook konden ze ervoor kiezen om al hun kinderen namen te geven die met adel begonnen, bijvoorbeeld Adelhard, Adelheid, Adelmoed en Adelwolf of juist namen met ger, zoals Gerhard, Gerlind, Gertrud en Ger- wald. Op een gegeven moment begon men kin deren ook precies dezelf de naam te geven als hun ouders of grootouders, een gebruik dat nog steeds bestaat, al loopt het de laatste decennia wel flink terug. In de loop van de achtste eeuw begonnen Ierse monniken hier met wis selend succes het chris tendom te verkondigen en in de eeuwen die daarop volgden, raakte men meer en meer ver trouwd met de bijbelse verhalen en de mensen die daarin een rol speel den. Het duurde echter nog tot de twaalfde eeuw voordat de namen van deze bijbelse personen bij ons in de naamgeving opduiken. Het zijn dan vooral de namen van hei ligen die populair blijken te zijn, bijvoorbeeld Ka- tarina, Margareta en Pe- tronella. De naam Maria wordt pas later echt po pulair. Waarschijnlijk heeft men eerst christelijke namen overgenomen die leken op bestaande Germaanse namen. Zo lijkt de chris telijke naam Margaretha op de Germaanse naam Margard en Simon op Sigmond. Toen men een maal aan deze eerste la ding nieuwe namen ge wend was, heeft men vervolgens ook de ande re, niet op Germaanse namen lijkende namen overgenomen. Je ziet dan in veel middeleeuwse fa milies oude Germaanse namen voorkomen naast nieuwe christelijke na men. Bij het vernoemen zijn deze nieuwe christe lijke namen wel een stuk populairder dan de oude Germaanse namen. In de veertiende en vijftiende eeuw blijken namelijk de meeste mensen inmid dels zo'n christelijke naam te dragen en zijn de Germaanse namen in middels flink in de min derheid. In de loop van de tijd heeft de vorm van veel christelijke namen zich aangepast aan het Ne derlands. Zo is Pieternel onstaan bij Petronella, Anne bij Johanna en Maartje bij Maria. Dat zelfde geldt voor Jan bij Johannes, Piet bij F en Kees bij Cornelit kunt dus wel zegge Pieternel, Anne en J tje en Jan, Piet en l Hollandse vormen maar de namen wa ze afkomstig zijn, z oorspronkelijk dus Hollands, maar kol uit het Latijn, het C of het Hebreeuws. Hoewel deze christ namen hier dus ni< oudsher thuishorer je aan het feit dat z de meeste mensen echte Hollandse na worden beschouwt zien dat de integral van in onze strekel de Middeleeuwen 1 spoedig is verloper in vergelijking met men als Britney, en Romy zien Piete Anne en Maartje er tuurlijk ook wel er{ lands uit. Tanneke Schoonhei ANNO 1954, Maandag 25 October ALPHEN AAN DEN RIJN - De wedstrijd ARC-HBSS is een voetbalge vecht geworden in de ongunstige betekenis van het woord. Zonder meer kan worden vastgesteld, dat scheidsrechter Schilpenoord deze middag niet gelukkig was met zijn beslissingen, terwijl hij tegen het steeds ruwer optreden van de spelers geen andere maatregel kon vin den dan De Graaf van ARC en Van 't Wout van HBSS uit het veld te sturen. Toen was het echter al te laat en waren de gemoederen dermate gela den, dat er van voetbal geen sprake meer was. Voor de meeste spelers was de bal reeds lang bijzaak, terwijl enkele zodanig op lijfsbehoud bedacht waren, dat zij geen voet meer naar het leer durfden uitsteken. Ook na afloop van de wedstrijd, die ondanks de gooi- en smijtpartijen eindigde in 3-4, deden zich afkeurenswaardige taferelen voor! De on gelukkige scheidsrechter moest door het ARC-bestuur tegen het pu bliek in bescherming genomen worden. Per auto bracht men de arbiter rit veiligheid. Het was een vertoning beide clubs onwaardig! MAANDAG 25 OKTOBE ANNO 1979, donderdag 25 oktober OEGSTGEEST- De hoofdonderwijzer van De Springplank, een lagere school in Oegstgeest, heeft de ouders van zijn leerlingen een brief gestuurd met de mededeling dat veel van de fietsen van hun kinde ren niet deugen. Remmen werken volgens hem vaak niet goed en spatborden of trappers zitten los. Deze leerlingen zijn zich echter nergens van bewust en fietsen vrolijk verder. Foto: archief Leidsch Dagblad Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing 2,50 (afdruk van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op gironummer 8406 t.n.v. HDC Media b.v., Postbus 2, 1800 AA Alkmaar, onder vermelding van Leidsch Dagblad, ANNO d.d.(datum van plaatsing) of door contante betaling aan de balie van het Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Leiden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd. COLOFON B O VI leiden - In het gebouw van baptistengemeente aan de straat is morgen een studie over occultisme. Spreker is rard Feller, die zich heeft v in dit onderwerp. Hij behai eerst het occultisme in het van de Bijbel en legt vervol uit waarom hij vindt dat oc me voorkomt in het onder gezondheidszorg, media ei tiek. De bijeenkomst begin 20.00 uur. Pater Frans van der Poel: „Ik word natuurlijk nooit Braziliaan, maar ik voel me er thuis tussen de mensen." Foto: Hielco Kuipers Muzikale pater blij met steun uit geboorteplaats Zoeterwoude Pater Frans van der Poel vertrok 37 jaar geleden uit Zoeterwoude om in Brazi lië te gaan werken. Hij verdiepte zich er in de volkscultuur van de armen, omdat hierin volgens hem hun rijkdom schuilt. Op alle mogelijke manieren maakt hij de Brazilianen ervan bewust dat het belangrijk is om de eigen am bachten, kunst en muziek in ere te houden. „Helpen, dat is op de eerste plaats: waarde geven aan wat de men sen al hébben. Er is geen ontwikkeling van een land mogelijk, als de geschie denis en de cultuur van de mensen die er wonen niet worden erkend." De 64- jarige muzikale pater richtte koren op, houdt lezingen aan universiteiten en organisaties, heeft zitting in de 'folklo- re-commissie' van de staat, schreef di verse boeken en is al twaalf jaar bezig aan een naslagwerk over geloof en le ven van de armen in Brazilië. Het vuist dikke boek moet volgend jaar klaar zijn. Onlangs was Van der Poel drie maanden in Nederland. Hij is alweer weg als de Zoeterwoudse missieveiling wordt gehouden, waarvan hij jaarlijks geld ontvangt voor zijn projecten. „Het is heel mooi om zoveel steun te krijgen vanuit de plaats waar je bent gebo ren." Missionaris „Toen ik in 1967 naar Brazilië ging, heb ik gevraagd om als musicus en niet als pastoor in de kerk te mogen werken. Ik heb altijd een kritisch ge staan tegenover het Europese katholi cisme met zijn moralistische kerk waarin de priester centraal staat. In Brazilië was destijds de helft van alle priesters buitenlanders. Zij voelden zich vaak superieur aan de Brazili aanse priesters en aan de Braziliaanse manier van katholiek zijn, wat een heel andere manier is dan de onze. Ik had al heel snel in de gaten: als ik in hier wil blijven, dan moet ik de cul tuur van het volk respecteren. Waar om zou je een kerk moeten hebben die overal in de wereld hetzelfde is? In Brazilië ben ik begonnen in het dal van de Jequitinhonha-rivier: het arm ste deel van het land. Wat ik aantrof was een compleet andere wereld dan de wereld die ik kende. Ik ben boeken gaan lezen over folklore om de cul tuur te begrijpen en te proberen de mensen bewust te maken van de waarde van die cultuur. Ik heb er een koor gesticht dat de oude liederen zingt van de boeren. Het bestaat nu al 32 jaar. De kijk op dit deel van Brazi lië is de laatste jaren erg veranderd: het wordt niet meer het tranendal ge noemd, maar het dal van de cultuur en de ambachten." Geloof „Ik voel me katholiek in de ware bete kenis van het woord: universeel. In Brazilië kwam ik in aanraking met de volkscultuur en met dingen als het boze oog en trance. Je probeert er een verklaring voor te vinden, maar je komt erachter er geen 'schema' is waarin die dingen passen. Het is met geloven net als met een pot die is ge broken. Je mag blij zijn als je een paar stukjes bij elkaar vindt." Nederland - Brazilië „Ik hou van Nederland. Ik loop graag door Leiden of Amsterdam. En ik vind het heerlijk om te fietsen door de polders in Zoeterwoude. Alleen: ik weet er de weg niet meer. Je merkt ook dat je 37 jaar niet in Nederland hebt meegedraaid. Nederlanders hebben een heel directe manier om dingen te zeggen. Ik wil niet zeggen dat het de verkeerde manier is, maar ik ervaar het soms als onaangenaam. Brazilianen gaan op een vriendschap pelijke, indirecte manier met elkaar om. Het is ook een ongelooflijk crea tief volk. Geen wonder: er is een rijk dom aan culturen waarop ze kunnen terugvallen: de Afrikaanse, de Portu gese en de cultuur van de Indianen." Melaatsen „Na het Jequitinhonha-dal heb ik zestien jaar lang in een melaatsenko lonie gewerkt aan de reïntegratie van deze mensen in de maatschappij. Zij werden sociaal onnuttig verklaard. Als ze bijvoorbeeld sla plantten, was er niemand die het wilde kopen. Ik wilde de melaatsen waarde geven, hun schoonheid laten zien. In de ko lonie trof ik een koor aan dat op ster ven na dood was. Dat heb ik nieuw leven in geblazen. Er kwam een koor van de grond met twintig melaatsen, van zestien tot tachtig jaar en twintig gezonde mensen. Met geld van de Zoeterwoudse missieveiling kocht ik een paar Afrikaanse trommen, een gi taar en twee ukeleles. Het is niet het beste koor van de wereld, maar het enthousiasme spat ervan af. We heb ben een groot repertoire en hebben inmiddels overal in het land en voor de televisie opgetreden. Men is er door anders tegen melaatsen gaan aankijken." Missieveiling „Het is heel mooi om zoveel steun te krijgen vanuit de plaats waar je bent geboren. Het geld is me ook altijd in AANGENAAM het volste vertrouwen gegeven. Zon der de missieveiling had ik een hele boel dingen niet kunnen doen. Het schrijven van mijn laatste boek was niet mogelijk geweest: ik heb al twee laptops versleten en ik heb de diverse mensen die meewerken aan mijn boek ervan kunnen betalen." Toekomst „Missionarissen die in Afrika hebben gezeten, komen meestal terug naar Nederland als ze oud zijn. Als ze ziek worden is daar voor hen niet vol doende zorg. Missionarissen die in Brazilië zijn geweest, blijven er. Ze gaan alleen naar Nederland voor een vakantie. De ziekenhuizen zijn heel goed in Brazilië. Daarvoor hoef je niet terug. Ik word natuurlijk nooit Brazi liaan, maar ik voel me er thuis tussen de mensen. Je wordt er gewaardeerd, ook als je oud wordt. Bejaarden heb ben er een belangrijke rol in het fami lieleven." Helpen „Als je alleen maar geld geeft, doen de mensen zelf geen barst meer. Na tuurlijk heb ik ook wel mensen gehol pen die slachtoffer waren van een overstroming of die geen geld hadden voor het ziekenhuis. Maar je kunt in je eentje geen sociaal probleem op lossen. Helpen dat is op de eerste plaats: waarde geven aan wat de mensen al hébben." De Missieveiling in Zoeterwoude wordt zaterdag 30 oktober voor de dertigste keer gehouden in het Mu ziekcentrum aan de Schenkelweg. De veiling begint om 20.00 uur. De kin derveiling begint een uur eerder. Judy Nihof leiderdorp - Gerdien Ouwi is uitgenodigd voor de vroi ontmoetingsochtend, op d 2 november in Leiderdorp, spreekt over het thema Hei derhart van God. De bijeen begint om half tien in De wording aan het Heelblaad pad. Er is kinderoppas aan Inlichtingen: 071-53202251 5124607. Amersfoort - De hervormi Joriskerk in Amersfoort hoi november een 'doopreünit gedoopte mensen die geen tact met de kerk meer hebl De gemeente wil de verdoe schapen de betekenis van 1 crament uitieggen en hoop zo weer bij de kerk te betre De gemeente, die verbondi met de behoudende Gerefi meerde Bond in de Protest Kerk in Nederland, gaat du den uitnodigingen voor de reünie in de omgeving van Joriskerk verspreiden. Doo die nog wel staan ingeschn maar geen contact met del meer hebben, krijgen een j soonlijke uitnodiging. middelharnis/gpd - De riu sen twee kerkelijke groepei in Middelharnis is weer op laaid. De ene groep beschi de andere van diefstal van waardevolle bijbels. Een ef conflict, over de vraag wie kerkgebouw De Hoeksteen mocht gebruiken, werd de mer via de rechter beslechl beschuldigde 'hervormden hersteld verband' gaan ervi dat de bijbelkwestie in ond overleg wordt opgelost, ma tonen zich onaangenaam door de aantijging. De luxe uitgevoerde boeke een koperen omslag en eei werden aangeschaft voord mei 2004 een scheuring on in gelovig Middelharnis. UI landelijke kerkfusie ontstoi toen de Protestantse Kerk i derland. Een deel van de ki gangers wilde niet meegaa fusie en vormde de hervori in hersteld verband. Sinds rechter hun de toegang tot kerkgebouw ontzegde, beü ze hun geloof noodgedwoi een school. Nu hangt hen aanklacht wegens diefstal I het hoofd. Hoe stelt u vast of er voldoende zaadjes in het bos over zijn? „In sommige gevallen, zoals bij de tamme kastanje, kun je zien dat er geen zaadje meer over is. Maar een tamme kastanje heeft niet voor niets stekels. Die zijn er om de zaadjes te bescher men. Maar beukennootjes bij voorbeeld, daar zijn er zoveel Geen probleem dus. Op dat punt niet, maar het gaat ook ergens anders om. Wij zijn, zeker in de Randstad, met heel veel mensen in een bos. Dan moet je je aan de regels hou den. Blijf op de paden, laat de paddestoelen staan. Dat weten de meeste bosbezoekers inmid dels wel. Met onze oproep om niet te veel uit het bos mee te nemen geven we ze stof tot na denken."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 8