Monsters en magie op Schiphol Plaza GESPREK VAN DE DAG Sterren kiezen, spekkies eten, boeren laten 'Uitgestorven' kanarie op weg naar roem Wreedheid door de eeuwen heen DAGELIJKS LEVEN IK P£NK PAT"lK VANPAAG MAAR EEA/5" G&-IBP KRIJG MENSELIJK De Britse prins HARRY zal zich niet verontschuldigen bij een FOTO GRAAF na een schermutseling voor een Londense nachtclub. Volgens een woordvoerder van zijn vader, prins Charles, is dat niet nodig. Het incident is betreurenswaardig, maar jé moet het in de juiste verhoudin gen zien, zei de zegsman zaterdag tégen de Britse omroep BBC. Hij uitte de hoop dat iets dergelijks niet ntieer gebeurt. Volgens Britse media bood de 20-jarige prins wèl zijn va der excuses aan voor het handge meen met de persfotograaf donder dagochtend. De fotograaf probeerde een plaatje van Harry te schieten, die de tweede zoon van Charles en wijlen prinses Diana is. Hij liep een snee in zijn lip op toen de prins hem wegduwde. De fotograaf deed aan gifte bij de politie. Bij een deel van de media geniet Harry de reputatie van 'partyprins'. Na Coldplay, Keane, The Darkness en Travis, hebben ook andere groot heden uit de Britse popmuziek, on der wie Noel Gallagher (Oasis), Damon Albarn (Blur) en Dido hun medewerking toegezegd aan BAND AID III. Dat bericht de BBC. Initia tiefnemers BOB GELDOF en Midge Ure proberen onder meer nog Radio- head-zanger Thorn Yorke, Robbie Williams en Jamelia te strikken. De bedoeling is dat het illustere gezel schap met Kerstmis de eerste plaats in de hitlijsten bezet met een rema ke van Do they know it's Christmas uit 1984. Net als toen gaat de op brengst van de single naar de slachtoffers van hongersnood in Afrika. Aan de eerste Band Aid de den onder anderen U2, Sting, George Michael en Duran Duran mee. Het plaatje leverde destijds 8 miljoen pond (ongeveer 11,5 mil joen euro) op. Örie concertorganisatoren in de Verenigde Staten hebben vooreen rechter in New York 2 MILJOEN DOLLAR (1,6 miljoen euro) van ROD STEWART geëist. De concertpromotoren zouden inkomsten hebben misgelopen, omdat de Britse popster een reeks optredens had afgezegd. De drie betoogden dat de zanger een' voorschot voor een toernee in 2002 door Mexico en Zuid-Amerika niet heeft te rugbetaald. Stewart en zijn zakenpartners stelden voor de rechter dat hij de con certen wel moest afzeggen, omdat de organisatoren er niet in slaagden genoeg geld voor de concertreeks binnen te halen. Veel reizigers die afgelopen week end bepakt en bezakt aankomst hal drie binnenstapten, keken ver baasd naar de enorme bedrijvig heid in de hal. Zaterdag en zon dag streken namelijk zo'n vijfdui zend Yu-Gi-Oh-spelers neer in dit deel van Schiphol Plaza voor een air dual. En geduelleerd werd er. Monster- en magische kaarten werden over en weer ingezet, met als ultiem doel: de overwinning. Voor velen was dit eerste air dual op Schiphol een prima gelegen heid om speelervaring op te doen én om kaarten te ruilen. Deelne mers draaien warm tijdens oefen duels waarin spelleiders uitleg en advies geven. Volgens spelleider Sebastiaan is uitleg meestal geen overbodige luxe. „De regels zijn anders dan in de televisieserie of de film. Daar trekken ze zonder pardon het ene na het andere monster. Maar volgens de officië le regels kunnen de meeste mon sters pas worden opgeroepen door het inzetten van speciale kaarten. Veel kinderen hebben daar geen idee van." Na het oefe nen krijgen de deelnemers een speciaal gekleurd armbandje dat aangeeft dat zij klaar zijn voor het echte werk: the King of Games Challenge. In een lange rij wachten kinderen, Jongens en meisjes werken met monsters in het Yu-Gi-Oh air dual in Schiphol Plaza. Foto: United Photos De Boer/Marco de Swart die van heinde en verre zijn geko men, tot ze voor het 'echie' mo gen spelen. Alle spelers spelen met een eigen deck van minimaal 40 kaarten en starten met 8000 le venspunten. In de televisieserie verliezen de kleine Yugi Moto en zijn vrienden regelmatig zeldzame kaarten. Op echte toernooien ge beurt dat gelukkig niet, om teleur stelling te voorkomen. Deelne mers worden hooguit kaarten rij ker in kwart, halve en hele finale, wanneer als beloning speciale wedstrijdkaarten worden uitge deeld. Op de speelvloer spelen deelnemers tegelijkertijd. In eg rap tempo vallen ze af, want ei maal verloren betekent opnieu achter in de rij aansluiten. Jelle (12) uit Hoofddorp en Mil (10) uit IJmuiden spelen tegeni kaai-. De kaarten vliegen in een ijzingwekkend tempo over det fel. Mike krijgt het moeilijk als] le een kaart speelt die ervoor zo dat hij elke beurt 500 levenspm ten verliest. „Dat is wel shit," geert Mike gefrustreerd. Toch wint de jonge IJmuidenaar de partij en verovert hij zelfs eenp bij de laatste vier. Zijn oudere vriend Nick heeft de finale be reikt. Op het kleine verhoogdej dium is het zweten geblazen. 1 wint. Zijn succes zit vanzelfspri kend verstopt in zijn deck. „VVi Motion Cannon zorgt er-voor di je tegenstander het aantal ge speelde beurten maal duizend van zijn levenspunten verliest Daar heb ik er drie van in mijn deck." Nick en zijn tegenstand! maken plaats voor de volgende twee finalisten die zonder twijÈ geloven in het 'hart van de kaai ten'. Net zoals Yugi, de held uit serie, dat elke aflevering bewee Monique van Drunen Kids' Choice Awards naar Spongebob, Inge de Bruijn, Kim Lian, Wendy van Dijk en Paul van Loon Stralend lopen de sterren voor bij. Gestoken in bontjassen, fees telijke avondjurken en smokings. Een designbril stevig op de neus geplant en het haar mooi opge stoken of los met weelderige krullen. De tientallen fotografen steken hun nek zo ver mogelijk uit om maar een glimp van een beroemdheid vast te kunnen leg gen. Zitten we midden in de Oscar uitreikingen? Nee, het zijn de Kids' Choice Awards van Nicke lodeon. Gewoon in Amsterdam. En het zijn onze eigen BN'ers die over het 'orange carpet' parade ren. Wendy van Dijk, Jim, Lange Frans en Baas B, Birgit, Leki, Bridget, maar ook internationale beroemdheden als Special D en Blue. „Een Oscar is leuk, maar een Kids' Choice Award wordt uitgereikt door diegenen om wie het echt gaat, de kinderen", zegt Nickelodeons woordvoerster Mi chelle Mulder. Deze awardshow, waarbij de kinderen de winnaars aanwijzen, bestaat al zeventien jaar in Ame rika. Mulder: „Wij hebben de Europese aftrap gegeven en ik denk een hele goede. Ruim 60.000 kinderen hebben hun stem uitgebracht via internet. De sfeer tijdens de show was top. Slijm en boeren tijdens een gala, dat is natuurlijk uniek." De meeste kinderen hebben zich aan de oranjewitte Nickelodeon dresscode gehouden en schieten om de haverklap met him oranje gespoten haren op hun idolen af om een handtekening te be machtigen. Giselle Backer (11) uit Loosdrecht komt met rode wangetjes terug als ze Alain Clark op de oranje loper een krabbel ontfutseld heeft. „Ik heb daarnet nog een kaartje gewon nen voor vanavond, omdat ze vonden dat ik goed kon dan sen", vertelt ze blij. „Hij woont in een ananas diep in de zee, Spongebob Squarepantsü Hij ziet zo geel als een kaassouf flé, Spongebob Squarepantsü" De kids worden fliiik opge zweept door Nickelodeon-mede- De Kids Choice Awards - een fenomeen in Amerika - slaat ook aan in Nederland. Kinderen kiezen hun favoriete televisieprogramma. De jeugdserie ZOOP viel opnieuw in de prijzen. Foto: ANP/Marcel Hemelrijk werker Bob die hen warm maakt voor de show met het liedje van de cartoonserie Spongebob. La ter die avond is het ook deze gele spons die de award voor beste Cartoon in ontvangst neemt, uit gereikt door Bassie en Adriaan. Kim Lian krijgt de prijs voor bes te zangeres, Paul van Loons Weerwolvenbos blijkt volgens de kinderen het beste boek, Inge de Bruijn is de beste sportster en Wendy van Dijk de beste tv-ster. Traditiegetrouw wordt bij de Kids' Choice Awards ieder jaar de Best Burp Award voor degene die het best kan boeren, uitge reikt. Cameron Diaz en Justin Timberlake hebben deze prijs al op de schoorsteenmantel staan. Zaterdagavond is de prijs voor Bridget Maasland. „Ik had wel verwacht dat ik hem zou win nen. Ik versla iedereen met boe ren laten", vertelt Bridget. Als ze haar award uitgereikt krijgt, neemt ze een flinke slok cola en doet haar winnende boergeluid nog even dunnetjes over. De zaal geeft spontaan ook een zo hard mogelijke 'boer-symfonie' als antwoord. Maar dan breekt toch het mo ment aan dat de kinderen liever hadden overgeslagen. Iedereen kijkt geschrokken omhoog als presentator Erik van der Hoff op de slurven in het plafond wijst waaruit het onvermijdelijke groene slijm zal vloeien. Op de stoelen zijn al duikbrillen klaar gelegd om te voorkomen dat de drab in je ogen druipt. Zowel oi ders als kinderen wapenen zich met hun duikbril en zetten zich schrap. Een jongen en een meii omhelzen elkaar alsof hun laats moment geslagen heeft. Maard is het geen slijm dat uit de slun spuit, maai- spekkies! Er gaat ee zucht van verlichting door de zaal. Het is toch altijd leuker on een ander vies te zien wordend zelf de pineut te zijn. door Djoeke Barkey Merkwaardig toch, hoe handen die kunnen strelen en koesteren, je opeens ook in een ijzeren greep kun nen nemen. Als een bankschroef omklemmen haar vingers mijn rechterpols en draaien hem in een vreemde hoek. De naar vlees happende kaken van de schaar planten zich in het topje van mijn duim, knijpen toe en verplaatsen zich - maar pas nadat mijn gejammer twee caravans 'ver te horen is - wat naar voren. Visioenen van houtgravures uit middel eeuwse martelkamers dringen zich aan mij op. ,,Stel je niet aan", zegt mijn vrouw. „Van nagels knippen is nog nooit iemand doodgegaan. Iedereen die kampeert heeft wel een onderdeel in zijn uitrusting waarvan hij pas op de plek van be stemming merkt dat het er niet is.' De pomp voor het luchtbed. De rotspennen. Het tankje voor de gaslamp. Bij ons is het nagelschaartje de stiefdoch ter in onze bagage, met als belangrijkste verschil ten opzichte van échte kampeerartikelen, dat je het pas na een paar dagen mist. Als je 's avonds bij kaars licht de vingers inspecteert waarmee je in de mod derige grond de haringen recht trekt. Of als je na een wandeling van tien uur de stekende pijn in het we ke vlees van je grote teen voelt. Onze traditionele va kantieruzie begint al jarenlang met mijn bittere ver wijt aan het adres van mijn echtgenote dat zij het nagelschaartje is vergeten mee te nemen. Wreedheid is van alle tijden. Als klein ventje ver baasde ik me al over de gevoelloosheid waarmee de vrouw die mij had gebaard en - mag ik toch aanne men - met liefde grootbracht, het regidiere onder houd aan mijn lijf verrichtte. Het afdrogen met een ruwe handdoek, het kammen van mijn haar, het schoonmaken van mijn oren en - het ergste van al les - het knippen van mijn nagels, gebeurde in mijn ogen met de routineuze barbaarsheid waarmee op een primitieve veehouderij nog onverdoofd kalveren worden gecastreerd. Vier kinderen hadden mijn ou ders. Was het teveel gevraagd om daar een beetje zorgvuldig mee om te gaan? Wij - mijn eega en ik - hebben twee kinderen, die over het algemeen weinig te klagen hebben. Maar zodra mijn vrouw met een kam, een handdoek, een wattenstaafje of een schaar bij hen in de buurt komt, beginnen ze te jammeren als een hond die voor zijn jaarlijkse tekenbehandeling de wachtka mer van de dierenarts wordt ingetrokken. Het angstgeschrei wordt luider naarmate het marteltuig dichterbij komt en gaat over in een luidkeels Au, au, au!', nog voordat de feitelijke pijniging moet be ginnen. Stel je niet aan", zeg ik dan, want zoals vrouwen na een geslaagde geboorte de pijn van de bevalling vergeten, zo vervliegt ook de angst voor het nagelschaartje als je al 26 jaar uit het ouderlijk huis weg bent. Maar waarom blijven bittere ervaringen uit je jeugd niet eeuwig weggestopt in dat gedeelte van je her sens dat bij het ouder worden afsterft? Na twee da gen mountainbïken in de zware klei rondom een herfstig Winterswijk, hoor ik mijzelf 's avonds in de caravan de vraag stellen waarop ik al zoveel karn- peervakanties het antwoord weet. Hebben we het nagelschaartje bij ons?" Het cynische antwoord dat ik al paraat had, moet ik inslikken als mijn eega met een triomfantelijk gebaar het kleinood uit het badkamerkastje vist en het met een boog naar mij Vijfduizend Yu-Gi-Oh duelisten in actie tijdens air dual Voor de leek is het een kanarie zoals zo vele. Maar de echte vogelkenner wordt lyrisch zo dra hij een blik in het kooitje werpt. Wat daar in zit bezorgt hem rillingen over de rug. We hebben het hier over de London Fancy, een pak weg honderd jaar geleden uit- gestorven kana- Kweker Piet Renders riesoort die'her- boren kanarie. Foto: rezen is' is dank zij het engelengeduld van Piet Renders uit het Limburgse Horst. Het beestje voor het eerst te zien op een grote vogelshow in Meijel. Keurmeester Jan van Tuijl van de Nederlandse Bond van Vogellief hebbers viel bijna om van verba zing toen hij afgelopen week voor de keuring in Meijel was en de vogel onder ogen kreeg. „Ik wist dat er een London Fancy inge schreven was, maar over de hele wereld proberen kwekers al ja renlang zonder succes dit beestje terug te fokken. Als je dan eeq raszuivere ziet, mag je dat gerust een unicum noemen." Van Tuijl haalde er meteen zijn medekeur- Guido Gezelle Alleen domoren weten op iedere vraag een antwoord meesters bij om het vogeltje ver volgens met het maximum aan haalbare punten tot kampioen te bombarderen. Inmiddels heeft hij een brief klaarliggen voor de Nederlandse Bond waarin hij kond doet van de bezienswaar digheid in Meijel. Het zal volgens hem dan ook niet lang duren of de Horster kanarie is te zien in al le bladen die enig gezag hebben in de wereld van de vogelkwe kers. Nationaal én internationaal. Het bijzondere aan de London Fancy is zijn 'tekening'. Geel met zwarte vleugel- en staartpennen en zwarte (helaas nauwelijks zichtbare) donsveren onder zijn gele jasje. Bij alle andere gele ka naries is dat dons wit. Het beestje wordt trouwens niet geel gebo ren, maai- groen. Dus moet je als kweker ook nog eens wachten tot de eerste rui voordat je weet of je een geslaagd exemplaar ter we reld hebt gebracht. Vijf jaar lang is hobbykweker Piet Renders be zig geweest en nu poseert hij als een trotse vader naast zijn eerst geborene. Want als het aan Ren ders ligt, komen er nog vele broertjes en zusjes bij. uit het Limburgse Horst en zijn her- GPD/Franco Gori toewerpt.Het is het kleinste, botste en beroerdste na gelschaartje dat ik ooit heb gezien. Zo'n schaartje waarmee je zelf met enige moeite nog wel de nagels van je linkerhand kunt knippen, maar dat volledig ongeschikt is om - met links-zelf de nagels van je rechterhand te verzorgen. Het snijdt niet, maar buigt krom. Het knipt niet, maar het scheurt. Zodat na vijf minuten van geworstel, mijn erger nis zich op natuurlijke wijze vertaalt in het verzoek: „Wiljij mijn nagels even knip pen?" Zoals SBS6 de televisieserie De Bevalling uitzendt om moeders te blijven herinne ren aan de smarten waarmee ze hun kroost baarden, zo kampeer ik om de trauma's uit mijn jeugd opnieuw te bele ven. Mijn pols is weerloos in de greep van mijn vrouws linkerhand, haar rech ter bewerkt mijn nagels met de liefde waarmee een uitbeender in een slachte rij het karkas van een varken in tweeën klieft. Gejammer en geweeklaag vullen de caravan, waar mijn dochter met het mede dogen van stierenvechterspubliek de slach ting gadeslaat. Bij elke laatste adem tocht die ik mij veroorloof, papegaait ze haar 'Stel je niet aan'. Ze is pas tivaalf, maar voor mij klinkt het als een mantra waarin de wreed heid van een toekomstige generatie moeders verscholen zit. Reageren?: column@dickvanderplas.nl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 2