Een avondje zoete jeugdherinneringen KUNST CULTUUR Gergjev Festival gooit het over een andere boeg 'Ze hebben hier onwijs veel strips' Contrast De Burc Dirk, Bas Dïgros geven 1 mïljo installatie-CD's gratis weg! 10x15 cm per afdruk Vlekkei in je ne Nog meer tekenprijzen zaterdag 23 OKTOBER 20( muziek recensie Ken Vos Concert: Olthuis Van Veena Kneer/Sun. Gezien 23/10, Del Leiden Pianist Albert van Veenei heeft zich nooit veel aaiij ken van de conventies in jazz, voor zover die nogl staan. Als componist pul vooral uit de pop en de l ke muziek, maar bewerk zijn materiaal als jazzmu Min of meer dezelfde bei ring heeft altsaxofoniste Olthuis. Als duo scheppe huis en Van Veenendaal dige verwachtingen. Interessant blijken de co ties die vaak uit twee of i len bestaan waarmee tel andere sfeerkaders word creëerd. Mooie dynamisi contrasten zijn er, vloeie bewegingen worden afgi seld met ritmisch samen Een opvallend moment i ontspanning ontstaat er huis bluesy fraseert op d 'blokofoon', een blokflui een saxofoonmondstuk. Na de pauze komt Van daal met twee jonge Duil contrabassist Meinrad Kfli drummer Yonga Sun. Na Van Veenendaals intrigei stukken draagt ook Knee interessante composities biedt zijn 'Miniatuur - Ti gelegenheid tot spannen teracties tussen Sun en Dit meer jazz-achtige de het concert kent vanaf h gin een grotere intensite het enthousiaste, technii overtuigende spel van di jonge musici. Zo valt op op door zijn flexibele art op de bas en laat Sun oo snelste passages, een goi stemd, licht swingend sp ren. Dat na meer dan ee toch nog twee toegiften i een nu uitbundiger Olth werden gevraagd, geeft a dit trio met intelligente c sities en vrijere groepsin saties op de goede weg i theater recensie Paulien Koopmans Voorstelling: 'De nieuwe klere Keizer'. Door: Het woeste woi Judith Brokking. Gezien: 1 LAKtheater, Leiden. D-fotos.nl biedt, met afdrukken op origineel Kodak papier, de beste kwaliteit foto's. En met 17 cent per foto zijn we ook nog eens de goedkoopste. Alle reden dus voor de Consumentenbond om D-fotos.nl uitte roepen tot beste koop. Maar nu wordt D-fotos.nl ook nog de gemakkelijkste dankzij de speciale installatie-CD die u deze week grab's kunt krijgen bij Dirk, Bas en Digros. Hiermee kunt u eenvoudig foto's selec teren, bewerken en klaar maken voor verzending. Daarna plaatst u in één keer uw bestelling via Internet Binnen enkele dagen ontvangt u een e-mail, dat u uw foto's kunt afhalen bij de supermarkt van uw keuze. Rotterdam - Museum Boij- mans van Beuningen in Rotter dam toont tot en met 9 januari 82 schilderijen van 22 kunste naars met allemaal als onder werp het dagelijks leven in de zeventiende eeuw. Onder de doeken zijn drie werken van Jo hannes Vermeer. De National Gallery in Washington leende 'Vrouw die brief schrijft', het Metropolitan in New York stuurde 'Luitspelende vrouw" en een museum in Frankfurt kwam over de brug met 'De geograaf. [rotterdam/gpd - Synoniem was het geworden met Russi sche muziek. Maar het Gergjev Festival gooit het nu over een andere boeg. Want Rusland raakt door zijn grote componis ten heen. Het Rotterdamse fes tival was in de afgelopen jaren gewijd aan onder anderen Sjostakovitsj, Prokofjev, Stra vinsky en - tot en met het afge lopen weekeinde - Tsjaikovski. Volgend jaar draait het om Ri chard Wagner en Richard Strauss. De tiende editie wordt weer in september gehouden. Dit jaar werd het festival naar oktober verschoven in verband met de agenda van Valeri Gergjev. De Russische dirigent wil in 2005 de periode belichten die begint met Wagners 'Tristan und Isol de' en Strauss' 'Salome'. Daar mee keert de opera in het festi val terug. Vanwege financiële beperkingen ontbrak die dit jaar. Bovendien duurde het fes tival deze keer een dag korter, eveneens om financiële rede nen. Volgend jaar hoopt men in verband met het tienjarig be staan meer geld ter beschikking te hebben. Het ging er in de afgelopen week in de Doelen weer heftig aan toe. Het rokkostuum van Valeri Gergjev schreeuwde om een strijkplank. Maar dat was dan ook, althans voor het pu bliek, het enige teken van over matige inspanning bij de Russi sche dirigent met het machtige charisma. Alsof er in de dagen daarvoor nog niet genoeg was gebeurd, leidde hij zaterdag twee concerten, 's Middags werd in Amsterdam het Rotter damse concert van de avond daarvoor met het Radio Filhar monisch Orkest herhaald, 's avonds keerde hij terug naar de Doelen om het gezamelijke op treden van het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Orkest van het Marijinski Thea ter te leiden. Het is een traditie geworden, de verbroedering van de twee or kesten die Gergjev het meest dierbaar zijn in een grootscha lig symfonisch werk, waarbij achter elke lessenaar naast el kaar een Rotterdamse en een Petersburgse musicus zitten. Daarvoor was Tsjaikovski's Zes de symfonie ('Pathétique') uit gekozen, waarmee het aan deze componist gewijde festival van dit jaar werd afgesloten. Het was een afsluiting in authentie ke Gergjev-stijl: meeslepend en dramatisch, waarbij de bezielde klank van de Russische strijkers net dat beetje extra gaf dat Tsjaikovski bijzonder kan ma ken, terwijl de uitstekende Rot terdamse blazers en hun Pe tersburgse collega's het prima met elkaar konden vinden. Het geniale en het triviale lig gen bij Tsjaikovski dicht bij el kaar. Over het geheel genomen was het zeker het beste deel van zijn oeuvre, dat in de afgelopen week tijdens het voor- en hoofdprogramma geklonken heeft. Daarbij vormden alleen de opera's en de strijkkwartet ten een belangrijk gemis. Het festival trok 20.000 bezoe kers. Dat betekent 2800 per dag, een record. Met één bezoeker waren de festivalorganisatie en de musici niet zo blij. Dat was de eigenaar van het gehoorap paraat, dat zaterdagavond een hardnekkig, in de hele zaal hoorbaar gepiep produceerde. Om de dader te vinden moest het concert tien minuten wor den stilgelegd. Nationale Stripdagen in het Archeon door Annelies Karman alphen aan den rijn - Het is uitgestorven bij het prehistoriedeel van themapark Ar cheon in Alphen aan den Rijn. Iedereen zit in de 'Romeinse tijd', want daar speelt zich op deze zaterdagmiddag de 36ste editie af van de Nationale Stripdagen, die het hele weekend duren. De herberg is vol en warm. Aan de lange tafels lunchen stripliefheb bers, die ondertussen met een half oor naar de prijsuitreikingen van organisator het Stripschap luisteren. Gitta Prijden (11) uit Heemskerk moet daar niks van hebben. Ze tekent een stuk verder op in de herberg vier verschillende paarden bij de talentenjacht van de Cartoon School. „Kijk, dit paard is boos en deze is vrolijk", legt ze uit. Boven de andere twee dieren schrijft ze 'nieuwsgierig' en 'verveeld'. „Ik wil later best striptekenaar worden", vertelt Gitta. „Dan ga ik dieren tekenen. Want ik hou van dieren." Vanuit de herberg kunnen bezoekers door lopen naar de beurs, de grootste in zijn soort van Nederland. Daar in de hal staat het barstensvol met bakken stripboeken, beeldjes van striphelden en videobanden. Jean-Paul Arends, geestelijke vader van stripfiguur Scribbly, signeert te midden van schuifelende mensen. „Het is gezellig, maar wel een beetje chaotisch", vindt Arends. „Dit evenement houdt de stripwe reld in de spotlights en dat is natuurlijk mooi." Kinderen die bij hem langskomen, willen graag een tekening én een handteke ning. „Dat doe ik graag. Ze hoeven van mij niet per sé een boek te kopen", zegt Arends. Gitta loopt vervolgens samen met haar moeder over de stripbeurs. „Het komt een beetje door de vriend van mijn moeder dat ik strips ben gaan lezen", vertelt Gitta. De vriend in kwestie, Henry van Hooff, legt zelf uit hoe dat komt: „Ze leent veel stripboe ken van mij. Ik heb er zo'n 6000. Ik verza mel ze al sinds mijn zevende jaar." Hij vraagt Gitta of ze de boeken van Gerard Leever en Kees de Boer leuk vindt. Na een bevestigend antwoord koopt hij er drie. „Ze komen bij mij in de kast, maar Gitta mag ze vanzelfsprekend lenen. Kees de Boer zelf is ook in het Archeon; hij presenteert de prijsuitreikingen. Mark Re- tera, de maker van de strip 'Dirkjan', wint de Stripschapprijs, de hoogste onderschei ding in het wereldje van de cartoons. De prijs wordt de prijs voor de 30ste keer uit gereikt. Alle grote tekenaars hebben hem wel een keer gewonnen. Retera is op dit moment in Thailand. Zijn afwezigheid lijkt de stèmming niet te drukken. „De stripwe reld is één grote familie", roept De Boer door de microfoon. Frenky Katburg is het daarmee eens. Hij bemant de stand van de Comics Manga Store uit Amsterdam. „Vorig jaar waren er wel meer mensen. Ik denk dat we toen twee keer zoveel hebben verkocht. Het komt waarschijnlijk door het weer, met al die regen. Ik heb ook geen reclame gezien. Deze beurs mag best wat meer bekendheid krijgen. Het is pas de tweede keer dat het hier wordt georganiseerd. Niet iedereen weet dat." Gitta wijst haar lievelingsstripboek aan: 'Kaput en Zösky' van Lewis Trondheim. „Ik heb daar twee boeken van gekregen die ge signeerd zijn", vertelt ze trots. „Het is een geinige strip. Kaput en Zösky willen elke planeet veroveren die ze tegen komen. Dat gaat de hele tijd zo door en soms lukt het zelfs. Het is wel een beetje gewelddadig." Ze neust ondertussen door de bakken met cartoons. „Ze hebben hier echt onwijs veel strips. Als ik iets leuks tegenkom, koop ik het gewoon." (advertentie) Het valt niet mee om eei leugenaar te zijn. Somsi lichaam niet mee. Je hot wordt rood. Je krijgt vlek je nek. Of je verraadt jezi te stotteren als een slech tende motor. Meestal lie mensen met opzet. Maa twee kleermakers in 'De kleren van de Keizer' rol vanzelfvan de ene leuge andere. Deze voorstelling die zal in het LAKtheater in pre ging, is een zeer geslaagt werking van het gelijkna sprookje van Andersen, stuk staat 'De Keizer' voi toonaangevend postordi drijf dat kleding verkoop zaken gaan gesmeerd da twee gewetensvolle werl mers: Lodewijk en Didei Dennis Rotteveel en Jerc Wijnhorst zetten met vei mor deze twee licht-neu sche kleermakers neer. I ook iets zieligs aan deze nen. Zonder erkenning 1 gen passen ze jaar in jaa slordige ontwerpen van de Keizer. Groot is hun s als ze merken dat ze de voor de nieuwe collectie vergeten te bestellen. Al ze aanvankelijk niet, oog met de Keizer móeten dl kleermakers wel liegen. De tactiek van de Keizei baseerd op intimidatie. 1 richten via de intercom! de postorderkoning zijn nemers aan tot producti moeten de werknemers n matig op het matje kom r woeste woud projecteer I ponerende directiekamf a een groot scherm via eeni cam die staat gericht op i' kleine maquette hiervan li gebruik van deze digital) il is mooi functioneel. Het e sterkt het verstikkende g r iedere stap van het duo e gevolgd. r In deze dwingende omg e moeten de twee kleerm. ti hun huid zien te redden s wijk en Diderik verzinned om een kostbare stof dit n slimme mensen kunner il En omdat geen haar op t dele hoofd van de Keize c over denkt om toe te ge hij niets ziet, showt hij een piemelnaakte colle vanzelfsprekend tot gro riteit van het publiek. Dagelijks leven in de 17de eeuw Publiek bezoekt massaal Propop en Coverbox De Bulletje en Boonestaak Schalen zijn dit jaar aan Nico van Dam, Bert Bus en Harry Balm uitgereikt. De prijs is be doeld voor stripmakers die aan de wieg stonden van het Neder landse* beeldverhaal. De drie winnaars deden dat met hun jarenlange werk voor de strip bladen Donald Duck, Tina, Ep- po en Sjors. Tijdens de Stripdagen vielen meer striptekenaars in de prij zen. In de categorie Nederlands avontuur en vermaak ging de prijs naar 'Agent 327' van Mar tin Lodewijk. Het beste Neder landse literaire werk was 'Wat Fred niet wist' van Milan Hui sing. Dik van Dieren en zo van Gerard Leever was het beste stripboek in de categorie Ne derlandse Jeugd. Het goede doel in Beverly Hills beverly hills - 'Tout' Holly- wood loopt uit voor het jaarlijk se feestje in het naburige Bever ly Hills waarop de filantrope Barbara Davis geld inzamelt voor haar onderzoekscentrum naar suikerziekte bij jonge kin deren. Ze doet dit al voor het zestiende jaar. Acte de presence gaven ook ditmaal weer veel grote namen uit de film- en en- tertainmentwereld zoals Diana Ross, Ivana Trump, Ophrah Winfrey, Muhammed Ali en Pa tricia Arquette. De optredens op de galaavond werden o.a verzorgd door Beyoncé en Faith Hill. Frans kwartet wint concours eindhoven - Het Franse strijk kwartet Quatuor Modigliani heeft zaterdagavond het 17de Tromp Internationaal Muziek concours 2004 gewonnen. Dat gebeurde in Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven. De prijs bestaat uit een bedrag van 25.000 euro en diverse optre dens. In de finale zaten drie strijkkwartetten. De andere twee waren het Rubens Kwartet uit Nederland en het Abraxas Quartett uit Duitsland. De Ne derlanders werden tweede. Tromp is een tweejaarlijks festi val. In 2006 staat het in het te ken van percussie. ren pakken het feest soepeitjes en swingend openen, is de zaal van de Stadsgehoorzaal mis schien nog maar voor een kwart gevuld. Ook in de gangen is het nog allerminst druk te noemen. De kaartverkoop voor af van deze dertiende editie is hem ook een beetje tegengeval len, zegt Wiggers. „Een stuk of duizend maar. Ach, misschien komen de mensen wat later." Dat Coverbox op dezelfde avond staat geprogrammeerd, daar heeft hij geen moment bij stilgestaan. „Ik wist het eerlijk gezegd niet eens. Maar joh, dat komt wel vaker voor, dat soort overlappingen. Twee evene menten op een avond. Maar dat betekent nog niet dat je el kaar in de weg zit." Wiggers kent 'zijn' publiek na tuurlijk ook. Vrijwel allemaal mensen wier jeugdjaren sa menvallen met de jaren zestig. De tijd van de rock and roll, no zems en vetkuiven. Da's ander publiek dan bij Coverbox, waar de bezoekers hun zoete jeugd herinneringen toch vooral ha len uit de late jaren zeventig en de jaren tachtig. Krap een uur later ziet de de Stadsgehoorzaal er ineens heel anders uit. Honderden feest gangers bevolken de gangen voor een praatje en een sigaret je. En de zaal en de foyer ziijn ook afgeladen. Bijelkaar zo'n 1500 man? Toni Macaroni and the Swinging Devils geven plankgas in een meeslepende medley van oude hits, van The Hollies en Them tot aan The Who. Er wordt gedanst en mee gezongen. Ook bij ZZ and The Maskers, die met hun melodi euze gitaarrock geregeld de beentjes van de vloer weten te krijgen. En helemaal los gaat Gitta Prijden en Samantha van Ekeren doen mee aan de talentenjacht van de Cartoon School. Foto: Dick Hogewoning door Herman Joustra leiden - Aan een succesformule hoefje niet te sleutelen, die laat je gewoon zoals-ie is. Zowel Pro pop als Coverbox hebben in de loop der jaren hun bestaansrecht wel bewezen. Twee immens po pulaire popavonden, met jaar in jaar uit een enthousiast publiek. Afgelopen zaterdag was dat niet anders, terwijl beide evenemen ten toch op dezelfde avond wer den gehouden. De Stadsgehoor zaal was volgelopen met Propop liefhebbers, terwijl een paar hom derd meter verderO-bus bijkans uit zijn voegen barstte bij Cover box. Aan het begin van de avond ziet het er echter nog wat minder rooskleurig uit voor Propop-or- ganisator Henny Wiggers. Als The Shaking Arrows, in zwartle- Andy Tielman. Foto: Dick Hoge woning het later bij Andy Tielman en The Shoes.En bij Coverbox dat zijn tienjarig jublieum viert? Daar hangt voor de bezoekers die tegen elven een kijkje willen nemen een alarmerend bericht op de deur van Q-bus: 'Uitver kocht'. Organisator Willem Gressie is verbaasd. Ja, Cover box is een populair evenement. Het idee om bands voor een keer alleen maar andermans muziek te laten spelen is een goede vondst gebleken in de loop der jaren. „Maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. We hebben zelfs mensen aan de deur moeten weigeren. Jam mer, maar met driehonderd man is het hier echt wel vol." Wat heet. Het publiek staat schouder aan schouder. En in de zaal is het heet als in een tropische kas. Maar dat mag de pret niet drukken. De Stevie Ray Vaughan Band klinkt waar lijk een beetje als de gitaarheld zelf. Maximum Overdrive zét overtuigend de Red Hot Chili Peppers neer, Klapstuk knip oogt naar De Dijk en vooral The Blues Brothers, en The Back seat Windows doen Bob Marley herleven. Twee popevenementen in Lei den op dezelfde avond, het kan. Geheel volgens tradititie sloten The Shoes Propop weer af en zetten daarbij de Stadsgehoorzaal flink op stelten. Foto: Dick Hogewoning

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 10